Jump to content

Kuplan etuakselin kavennus


tobbe`

Recommended Posts

Kuinka paljon porukka on kaventanut näillä -Alex-:in tekemillä akselin päädyillä, sillee että koria et tarvitse muokata?

 

Luin noista vanhoista kavennus topiceista, että kavennuksen voi tehdä keskeltä tai päädyistä. Vinkkejä ja kuvia otetaan vastaan miten olette noita tehnyt.

 

post-1184-0-93946900-1417296036_thumb.jpg

Link to comment

Akseli kavennetaan keskeltä jos ei halua tukivarren puslia väsätä uudelleen ja haluaa säilyttää alkuperäiset neulalaakerit. Tietty jos saa jostain sopivaksi sorvatun akseliputken mihin orkkis laakerit sopii ajaa saman asian. Jos kaventaa keskeltä kannatta yläpuyki kaventaa vasemmalta ja alaputki oikealta ja tunkea sopiva putki akselin sisälle tukea tuomaan sauman kohdalle.

Link to comment

Alexin iskaritorneilla 33mm per puoli, niihin sorvautin vielä alkuperäistyyliset iskarin yläpään kiinnityspalat jotka hitsasin torneihin kiinni. Ihan vaan n.15mm syvä umpisylinteri ja siihen läpikierre. Noissa on vaan toi reikä yläpäässä.

 

Tolla kavennuksella pysyy maali sisälokkarissa eli ei ihan hinkkaa ja iskari ei väännä mihinkään suuntaan eli se linja pysy suorassa alhaalta ylös. Nähnyt niitäkin iskarintorneja joissa keskeltä tornia tehty pokkaus ulospäin jolloin tornin yläpää ulompana niin saa kapeemmaksi akselia ja säilyy iskaritorni, mitenköhän iskari viihtyy siinä kun vääntää yläpäätä sivuun?

 

-Mikko-

Link to comment

miksi tehdä helposta työstä vaikee kun on valmiina tavaraa!! tässä valmiiksi kavennetut (akseli) putket /sorvatuolla neula laakeri pesillä! kavennus 75mm, löytyy keski osa josta pujotat

jousipakat läpi!! sun tarvii vaan ostaa säätö osat ja pientä askartelua.. tää on malli.

post-606-0-23906500-1417441286_thumb.jpg

post-606-0-74990400-1417441300_thumb.jpg

Edited by jaraku
Link to comment

Noniin. Tänään sain nuo akselin päädyt tallille ja pääsin niitä paremmin tutkimaan.

 

Ensimmäisenä mieleen tuli, että onko tuo paksuus (6mm) varmasti riittävä?

Amerikan Joen kavennus ohjeita katsoessa olen huomannut joidenkin tekevän sellaisen vahvike lipan siihen ulkoreunaan.

 

Tähän tyyliin:

post-1184-0-86658000-1417460670_thumb.jpg

Link to comment

Kyllä 6mm S355 kestää ellei laita coilovereita,  ja  6-8mm suurlujuusteräs tai 400 kulutusteräs kestää sitten ihan mitä vain tuossa paikassa tosiaan. 8mm 400 kulutusteräs vastaa vahvuudeltaan n. 20mm  S355:sta :)

Edited by -Alex-
Link to comment
  • 1 month later...

Hommat edistyny vähän hitaasti ja olen vasta saanut uudet päädyt hitsattua paikoilleen.

 

Mittasin tuossa paljonko on varaa kaventaa, ja siinä olisi 4,5cm/puoli varaa ottaa pois ilman että tolpat osuvat koriin.

Eli 3,5" kapeampi akseli olisi tulossa. Onko mulla jotenkin erillainen koppa vai miksi muilta saa kavennettua vähemmän?

Link to comment
  • 7 months later...
Guest Palloilia

En tehnyt uutta topikkia kun kerta tässäkin akselin kavennuksesta puhutaan.

Eli kaventelin pallonivel akselia 2tuumaa keskeltä. Rälläköin irti ohjausiskarin ja simpukan vierestä sen ohjaurajottimen. Kumpaakin pitäisi varmaan siirtää sen tuuman verran. Ongelma on että ohjausiskarin kiinnike tulis osakseen sen putken sisemmän puslan kohalle. Hajoaako se pusla käsiin jos sen siihen kohtaan hitsaa? ohjausrajotin ei näyttäs hitsaukselta osuvan sisemmän puslan kohdalle...

Link to comment
Guest Palloilia

Jees hitsailin kiinni vaan jäähdytellen. Ehjiltä vaikuttaa. Myös sen ohjausrajottimen. simpukalle en tehny niitä nystyröitä jotka pitää paikallaan, mutta ehkä niitä ei niin tarvitsekkaan...

Link to comment
  • 5 months later...

Akseli kavennetaan keskeltä jos ei halua tukivarren puslia väsätä uudelleen ja haluaa säilyttää alkuperäiset neulalaakerit. Tietty jos saa jostain sopivaksi sorvatun akseliputken mihin orkkis laakerit sopii ajaa saman asian. Jos kaventaa keskeltä kannatta yläpuyki kaventaa vasemmalta ja alaputki oikealta ja tunkea sopiva putki akselin sisälle tukea tuomaan sauman kohdalle.

Yläputken lyhennys vasemmalta eli apparin puolelta ja alaputki oikealta eli kuskin puolelta. Olenko oikeassa? Yleensä kyllä puhutaan juuri päin vastoin Ihan sillä ajattelin selvennyttää asiaa että miten on 1" tai saatika 2" kavenunnuksella vaikutusta simpukan paikkaan?

Link to comment

Varmaan asiasta on väännetty monasti kättä aikasemminkin. Mutta mitäs se jumalasta seuraava ylöspäin eli katsastusmies näistä tykkää? Kokonaan itsetehty lujasta teräksestä versus orggiksesta itse kavennettu? Eipä taida joka katsari ulkomuistista pystyä heittämään ettei 60 vuotiaan kuplan akseli tainnut ihan tällainen olla...

Link to comment

"3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset

 

Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

 

 

a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

 

b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;

 

c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

 

d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

 

e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu. Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä."

 

http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/09/rakennemuutosm%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys.pdf

 

Tuossa taitanee olla ne "raamit" joiden mukaan akselimuutoksien kanssa konttoreilla eletään.

 

Parhaiten tykkäämisensä määrän tietää katsastushenkilö itse: Rakennat akselin ja käyt sen kanssa kysymässä katsastushenkilöltä onko tämä hyvä ja voinko asentaa tämän Kuplavolkkariini..?

Toimit sitten annettujen ohjeiden mukaan.

 

Katsastushenkilötkin ovat vain töissä = tarkastavat ettei ajoneuvossa ole vikoja ja puutteita katasastushetkellä. Muuten autonsa kunnosta ja lain mukaisuudesta vastaa sen omistaja / käyttäjä.

Edited by Jiibee
Link to comment

Yläputken lyhennys vasemmalta eli apparin puolelta ja alaputki oikealta eli kuskin puolelta. Olenko oikeassa? Yleensä kyllä puhutaan juuri päin vastoin Ihan sillä ajattelin selvennyttää asiaa että miten on 1" tai saatika 2" kavenunnuksella vaikutusta simpukan paikkaan?

Itse kyllä kavensin iskaritornien takaa. Simpukkaan ja rajoittimiin ei tarvitse koskea ainoastaan sorvasin uudet sisäpuslat kun ne ei kestänyt siirtoa.

Link to comment

Itse kyllä kavensin iskaritornien takaa. Simpukkaan ja rajoittimiin ei tarvitse koskea ainoastaan sorvasin uudet sisäpuslat kun ne ei kestänyt siirtoa.

Kiinnityspisteiden välistä katkaisemalla haetaan lisäturvallisuutta. Vähemmän saumoja, saumakohta on pienemmällä rasituksella ja sauman pettäminenkää ei ole yhtä kohtalokasta.

Link to comment
  • 11 months later...
  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...

Kysytäämpä täältä, josko tietäjät tietäs.

 

Aircooledilta ei oo tullut vastausta sähköpostikyselyyn, joten tietääkö joku onko tässä sarjassa kuinka pitkälle kierrettä, että sais kavennettua noita lisää esim. 4" kavennettuun akseliin sopivaks?

 

http://www.aircooled.fi/tuote/3166/raidetangot-lyhennetyt-t1-1247765

 

 

Ja sitten toinen kysymys, että kuinka paljon porukka on onnistunu kaventaan olkatappiakselia, että mene vielä alkuperäisillä iskaritorneilla paikalleen?

Saako esim. 3,5" kavennettua jos kaventaa vakiotorneja? Vai onko 2" ehdoton maksimi?

 

Ja onko -57 ovaalissa ja paksutolppakuplassa jotain eroja korissa tuossa iskaritornien kohdalla?

 

-Art_Zi 

Edited by Art_Zi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...