tobbe` Posted November 29, 2014 Posted November 29, 2014 Kuinka paljon porukka on kaventanut näillä -Alex-:in tekemillä akselin päädyillä, sillee että koria et tarvitse muokata? Luin noista vanhoista kavennus topiceista, että kavennuksen voi tehdä keskeltä tai päädyistä. Vinkkejä ja kuvia otetaan vastaan miten olette noita tehnyt. Quote
-Alex- Posted November 29, 2014 Posted November 29, 2014 Jostain luin että 2" tuumaa max akselin kavennus -65 kuplassa ennenkuin ottaa sisälokasuojaan, eli 25mm per puoli, täällä sanotaan että max 19mm per puoli vain: http://www.funkenblitz.com/beams.shtml CB sivuilla tuo 2" kavennettu akseli mahtuu ilman muokkauksia: http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=6278 Quote
Tanhis Posted November 29, 2014 Posted November 29, 2014 Akseli kavennetaan keskeltä jos ei halua tukivarren puslia väsätä uudelleen ja haluaa säilyttää alkuperäiset neulalaakerit. Tietty jos saa jostain sopivaksi sorvatun akseliputken mihin orkkis laakerit sopii ajaa saman asian. Jos kaventaa keskeltä kannatta yläpuyki kaventaa vasemmalta ja alaputki oikealta ja tunkea sopiva putki akselin sisälle tukea tuomaan sauman kohdalle. Quote
Paavuli Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Vahvistan 2" kavennuksen olevan ok 65 kuplassa. Omassani sellainen. Iskaritolpat löytyy (levyä). Quote
Pedalpusher Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Alexin iskaritorneilla 33mm per puoli, niihin sorvautin vielä alkuperäistyyliset iskarin yläpään kiinnityspalat jotka hitsasin torneihin kiinni. Ihan vaan n.15mm syvä umpisylinteri ja siihen läpikierre. Noissa on vaan toi reikä yläpäässä. Tolla kavennuksella pysyy maali sisälokkarissa eli ei ihan hinkkaa ja iskari ei väännä mihinkään suuntaan eli se linja pysy suorassa alhaalta ylös. Nähnyt niitäkin iskarintorneja joissa keskeltä tornia tehty pokkaus ulospäin jolloin tornin yläpää ulompana niin saa kapeemmaksi akselia ja säilyy iskaritorni, mitenköhän iskari viihtyy siinä kun vääntää yläpäätä sivuun? -Mikko- Quote
jaraku Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 (edited) miksi tehdä helposta työstä vaikee kun on valmiina tavaraa!! tässä valmiiksi kavennetut (akseli) putket /sorvatuolla neula laakeri pesillä! kavennus 75mm, löytyy keski osa josta pujotat jousipakat läpi!! sun tarvii vaan ostaa säätö osat ja pientä askartelua.. tää on malli. Edited December 1, 2014 by jaraku Quote
tobbe` Posted December 1, 2014 Author Posted December 1, 2014 Noniin. Tänään sain nuo akselin päädyt tallille ja pääsin niitä paremmin tutkimaan. Ensimmäisenä mieleen tuli, että onko tuo paksuus (6mm) varmasti riittävä? Amerikan Joen kavennus ohjeita katsoessa olen huomannut joidenkin tekevän sellaisen vahvike lipan siihen ulkoreunaan. Tähän tyyliin: Quote
jaraku Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 tässä on mun valmis akseli. jousi tornit on leikattu 8mm 400 hardoksista ! ja takaan että joku muu hajoo kun tuo akseli torni. Quote
-Alex- Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 (edited) Kyllä 6mm S355 kestää ellei laita coilovereita, ja 6-8mm suurlujuusteräs tai 400 kulutusteräs kestää sitten ihan mitä vain tuossa paikassa tosiaan. 8mm 400 kulutusteräs vastaa vahvuudeltaan n. 20mm S355:sta :) Edited December 2, 2014 by -Alex- Quote
oxstar Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Vahvikkeella saat tornista vahvemman akselin suunnassa. Iskunvaimentimesta tulevan voiman ei pitäisi vääntää tornia mutkalle akselin suunnassa, kun voima on iskunvaimentimen suuntainen ja momenttivarsi on lyhyt. Quote
tobbe` Posted December 2, 2014 Author Posted December 2, 2014 Kiitoksia vastauksista, mennään siis ilman vahvikkeita ja jatketaan hommia! Quote
tobbe` Posted January 7, 2015 Author Posted January 7, 2015 Hommat edistyny vähän hitaasti ja olen vasta saanut uudet päädyt hitsattua paikoilleen. Mittasin tuossa paljonko on varaa kaventaa, ja siinä olisi 4,5cm/puoli varaa ottaa pois ilman että tolpat osuvat koriin. Eli 3,5" kapeampi akseli olisi tulossa. Onko mulla jotenkin erillainen koppa vai miksi muilta saa kavennettua vähemmän? Quote
Tanhis Posted January 7, 2015 Posted January 7, 2015 Olisikohan niin että tehdastekosissa otetaan varman päälle että mahtuu. Quote
Guest Palloilia Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 En tehnyt uutta topikkia kun kerta tässäkin akselin kavennuksesta puhutaan. Eli kaventelin pallonivel akselia 2tuumaa keskeltä. Rälläköin irti ohjausiskarin ja simpukan vierestä sen ohjaurajottimen. Kumpaakin pitäisi varmaan siirtää sen tuuman verran. Ongelma on että ohjausiskarin kiinnike tulis osakseen sen putken sisemmän puslan kohalle. Hajoaako se pusla käsiin jos sen siihen kohtaan hitsaa? ohjausrajotin ei näyttäs hitsaukselta osuvan sisemmän puslan kohdalle... Quote
Tanhis Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Hitsaa varovaisesti välillä jäähdytellen niin eiköhän se siellä ehjänä säily. Quote
Pedalpusher Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Ei mulla ainakaan tullut mitään vaurioita vaikka en asiaa siltä kantilta tuumannut siinä ohjausiskarin kiinnikkeen kohdalla. Quote
Tanhis Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Ja jos asia pelottaa niin eikös siihen saisi vaikka jostain laadukkaammasta letkuklemmarista sovellettua ne rajoittimet. Quote
Guest Palloilia Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Jees hitsailin kiinni vaan jäähdytellen. Ehjiltä vaikuttaa. Myös sen ohjausrajottimen. simpukalle en tehny niitä nystyröitä jotka pitää paikallaan, mutta ehkä niitä ei niin tarvitsekkaan... Quote
Pedalpusher Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Ei ole ollut haittaakaan vaikka en tehnyt aikoinaan nystyröitä simpukalle. Quote
aki67 Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Akseli kavennetaan keskeltä jos ei halua tukivarren puslia väsätä uudelleen ja haluaa säilyttää alkuperäiset neulalaakerit. Tietty jos saa jostain sopivaksi sorvatun akseliputken mihin orkkis laakerit sopii ajaa saman asian. Jos kaventaa keskeltä kannatta yläpuyki kaventaa vasemmalta ja alaputki oikealta ja tunkea sopiva putki akselin sisälle tukea tuomaan sauman kohdalle. Yläputken lyhennys vasemmalta eli apparin puolelta ja alaputki oikealta eli kuskin puolelta. Olenko oikeassa? Yleensä kyllä puhutaan juuri päin vastoin Ihan sillä ajattelin selvennyttää asiaa että miten on 1" tai saatika 2" kavenunnuksella vaikutusta simpukan paikkaan? Quote
Tutkija Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Auton osien puoli määritetään auton eteenpäin kulkusuuntaan...eli apukuskin paikka suomen tielainsäädännöllä on yleensä oikea puoli. Simpukan paikka yläputkessa muuttuu aina kun kavennetaa. Tuuman kavennuksella puolituumaa ja 2 tuuman kavennuksella tuuman Quote
Gangster Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Varmaan asiasta on väännetty monasti kättä aikasemminkin. Mutta mitäs se jumalasta seuraava ylöspäin eli katsastusmies näistä tykkää? Kokonaan itsetehty lujasta teräksestä versus orggiksesta itse kavennettu? Eipä taida joka katsari ulkomuistista pystyä heittämään ettei 60 vuotiaan kuplan akseli tainnut ihan tällainen olla... Quote
Jiibee Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 (edited) "3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos: a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon; b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa; c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu. Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä." http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/09/rakennemuutosm%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys.pdf Tuossa taitanee olla ne "raamit" joiden mukaan akselimuutoksien kanssa konttoreilla eletään. Parhaiten tykkäämisensä määrän tietää katsastushenkilö itse: Rakennat akselin ja käyt sen kanssa kysymässä katsastushenkilöltä onko tämä hyvä ja voinko asentaa tämän Kuplavolkkariini..? Toimit sitten annettujen ohjeiden mukaan. Katsastushenkilötkin ovat vain töissä = tarkastavat ettei ajoneuvossa ole vikoja ja puutteita katasastushetkellä. Muuten autonsa kunnosta ja lain mukaisuudesta vastaa sen omistaja / käyttäjä. Edited January 30, 2016 by Jiibee Quote
Anpu Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Yläputken lyhennys vasemmalta eli apparin puolelta ja alaputki oikealta eli kuskin puolelta. Olenko oikeassa? Yleensä kyllä puhutaan juuri päin vastoin Ihan sillä ajattelin selvennyttää asiaa että miten on 1" tai saatika 2" kavenunnuksella vaikutusta simpukan paikkaan? Itse kyllä kavensin iskaritornien takaa. Simpukkaan ja rajoittimiin ei tarvitse koskea ainoastaan sorvasin uudet sisäpuslat kun ne ei kestänyt siirtoa. Quote
x-pj Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Itse kyllä kavensin iskaritornien takaa. Simpukkaan ja rajoittimiin ei tarvitse koskea ainoastaan sorvasin uudet sisäpuslat kun ne ei kestänyt siirtoa. Kiinnityspisteiden välistä katkaisemalla haetaan lisäturvallisuutta. Vähemmän saumoja, saumakohta on pienemmällä rasituksella ja sauman pettäminenkää ei ole yhtä kohtalokasta. Quote
Simon Templar Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Onko kuplan etuakselin ylä ja ala putket yhtä pitkiä? Quote
Mäki Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 (edited) Ron Lummus Racingin 2" kavennettu akseli menee alle suoraan ilman muokkauksia. Helppo nakki Edited January 31, 2016 by Mäki Quote
Kaitsu Posted January 18, 2017 Posted January 18, 2017 Paljonko mahtaa olla '66 pallonivelkeulan etuakseliputken sisähalkaisija? Eli kuinka paksu putkenpätkä sinne mahtuu sisälle? Quote
Tanhis Posted January 18, 2017 Posted January 18, 2017 Älkää sit mitatko akseliputken päästä muuten menee vituiks. Arvaa miksi tiedän :) Quote
Racing Posted August 21, 2017 Posted August 21, 2017 Mites raidetankojen kanssa 2" kavennettu akseli pallonivel malli. Riittääkö vara vai tartteeko lyhentää raidetangon nivelistä kierrettä palat pois ? Quote
jarkki86 Posted August 22, 2017 Posted August 22, 2017 Niveliä ei tarvihe lyhentää, ontto putki se raidetanko on. Kuulemma varsia ei olisi pakko lyhentää mutta itse lyhensin ja jatkoin kierretapilla kierteitä syvemmälle ja rälläkällä jatkoin halkiota. Quote
metake Posted August 22, 2017 Posted August 22, 2017 Tai sitten ostaa valmiit tangot: http://www.aircooled.fi/tuote/5185/raidetangot-lyhennetyt-t1kg181-865479-empi 1 Quote
Racing Posted August 22, 2017 Posted August 22, 2017 Tai sitten ostaa valmiit tangot: http://www.aircooled.fi/tuote/5185/raidetangot-lyhennetyt-t1kg181-865479-empi Yritän viimeiseen asti välttää empi kiinaosaa.. uudet nivelet jo ostettuna. Quote
metake Posted August 22, 2017 Posted August 22, 2017 Yritän viimeiseen asti välttää empi kiinaosaa.. uudet nivelet jo ostettuna. http://www.aircooled.fi/tuote/3167/raidetangot-lyhennetyt-t1kg181-865479-cb Eipä se Empi tänä päivänä ole sen kummempi kuin nuo muutkaan. Laatu on parantunut huimasti niistä pahimmista vuosista. Quote
APO Posted August 22, 2017 Posted August 22, 2017 Mulla on uudet normi mittaiset raidetangot, eikä tarvinnut lyhentää. Olisi saanut vielä reilusti lyhemmäksikin. Quote
Ghia Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 Kuinkas linkin tuote meneekö akseli säätöpalan sisälle vai päittäin? http://www.aircooled.fi/tuote/681/etuakselin-saatopala-t1-66-csp Quote
metake Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 Kuinkas linkin tuote meneekö akseli säätöpalan sisälle vai päittäin? Päittäin. Quote
Art_Zi Posted April 26, 2018 Posted April 26, 2018 (edited) Kysytäämpä täältä, josko tietäjät tietäs. Aircooledilta ei oo tullut vastausta sähköpostikyselyyn, joten tietääkö joku onko tässä sarjassa kuinka pitkälle kierrettä, että sais kavennettua noita lisää esim. 4" kavennettuun akseliin sopivaks? http://www.aircooled.fi/tuote/3166/raidetangot-lyhennetyt-t1-1247765 Ja sitten toinen kysymys, että kuinka paljon porukka on onnistunu kaventaan olkatappiakselia, että mene vielä alkuperäisillä iskaritorneilla paikalleen? Saako esim. 3,5" kavennettua jos kaventaa vakiotorneja? Vai onko 2" ehdoton maksimi? Ja onko -57 ovaalissa ja paksutolppakuplassa jotain eroja korissa tuossa iskaritornien kohdalla? -Art_Zi Edited April 26, 2018 by Art_Zi Quote
metake Posted April 26, 2018 Posted April 26, 2018 2” kavennuksella joutuu vakiotolppia kaventamaan puolella jotta mahtuu paikalleen.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.