EetuP Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 Saa unohtaa Solexien säädöt hetkeksi. Ilmaantui isompi ongelma minkä tiimoilta hiukan kyselin koneen käsin pyörittämisestä. Epälykseni osoittautui oikeaksi kun sain ohivuotomittarin lainaksi. Vuotaa kaikki sylinterit tasaisesti. Eli kansissa on aika laajat palotilat ja suunnittelin alunperin 92 sylintereille, mutta sain "työpalkkaa" ajamattoman 90.5-sarjan. Mittailin kyllä että palotila just jäisi putken sisäpuolelle, mutta ei ilmeisesti keskity siihen. Onko ratkaisuja? Suoraan se 92 tai peräti 94 tilalle? Kuulin että kannen ja sylinterin yläpään väliin olisi joskus tehty "keskitysrenkaita"? Quote
metake Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 Saa unohtaa Solexien säädöt hetkeksi. Ilmaantui isompi ongelma minkä tiimoilta hiukan kyselin koneen käsin pyörittämisestä. Epälykseni osoittautui oikeaksi kun sain ohivuotomittarin lainaksi. Vuotaa kaikki sylinterit tasaisesti. Eli kansissa on aika laajat palotilat ja suunnittelin alunperin 92 sylintereille, mutta sain "työpalkkaa" ajamattoman 90.5-sarjan. Mittailin kyllä että palotila just jäisi putken sisäpuolelle, mutta ei ilmeisesti keskity siihen. Onko ratkaisuja? Suoraan se 92 tai peräti 94 tilalle? Kuulin että kannen ja sylinterin yläpään väliin olisi joskus tehty "keskitysrenkaita"?90,5 ja 92 pytyissä on saman kokoinen yläpää. Paljonko se kannen halkaisija on nyt?Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
Rane Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 On 11/30/2020 at 1:59 PM, tolvana said: Amerikan joen mukaan 1 keskikaasari bajahommissa parempi kun ykskurkkuset nurkkakaasarit, jokkiksessa käyttävät molempia menestyksekkäästi niin tuskin juurikaan eroa tehoissa on. Vihdoin sain aikaiseksi katsoa ne irtonaiset kaasarit ovat 34 Lortot. Quote
Rane Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 On 11/30/2020 at 2:07 PM, Tutkija said: Riippuu minkä kokoiset yksikurkkuiset nurkkiin laittaa. Vaihtoehtoina on ainakin 28-44mm läpällä olevia kaasuttimia. Ne nurkkakaasarit on On 11/30/2020 at 2:07 PM, Tutkija said: Riippuu minkä kokoiset yksikurkkuiset nurkkiin laittaa. Vaihtoehtoina on ainakin 28-44mm läpällä olevia kaasuttimia. Ne nurkkakaasarit jotka ovat irrallaan ovat delortot 34 Quote
Tutkija Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 (edited) 34mm frd dellortto piisaa liki 100hv saakka 30mm sisäkurkulla... Edited December 16, 2020 by Tutkija Quote
Pete Ghia Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 Rakentelin tuossa 1.6. moottorin uusiksi. Ajattelin että olis varmaan järkevää ensikäynnistää se irrallaan. Startti kun menee vaihdelaatikkoon, niin voiko lattiakäynnistyksessä jättää kytkinasetelman pois tässä vaiheessa? Quote
x-pj Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 1 hour ago, Pete Ghia said: Rakentelin tuossa 1.6. moottorin uusiksi. Ajattelin että olis varmaan järkevää ensikäynnistää se irrallaan. Startti kun menee vaihdelaatikkoon, niin voiko lattiakäynnistyksessä jättää kytkinasetelman pois tässä vaiheessa? Voi jättää kytkimen pois. Quote
Pete Ghia Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 Kiitoksia paljon. Ensi viikolla pääsee testaamaan, mitä kaikkea tuli ryssittyä... Quote
JRi Posted December 18, 2020 Posted December 18, 2020 Saattaapi taas olla aloittelijan tyhmä kysymys, mutta vanhan maalin poistoon konetta hankinnassa... onko epäkesko se oikea ratkaisu ja onko sähköllä toimivat huonompia kuin paineilma-serkkunsa? mitä pitäisi ottaa huomioon hankintapäätöstä tehtäessä? Quote
EetuP Posted December 18, 2020 Posted December 18, 2020 (edited) On 12/16/2020 at 8:35 AM, metake said: 90,5 ja 92 pytyissä on saman kokoinen yläpää. Paljonko se kannen halkaisija on nyt? Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Löytyi vika. Aloittelijan moka. Jää kantamaan sylinterin yläreunasta, eli ei mene kannen pohjaan asti. Lisäkysymys. Kummasta kannattaa ottaa tavaraa pois, kansista vai putkista? Edited December 18, 2020 by EetuP Quote
Paksu-Tolppa Posted December 18, 2020 Posted December 18, 2020 2 hours ago, JRi said: Saattaapi taas olla aloittelijan tyhmä kysymys, mutta vanhan maalin poistoon konetta hankinnassa... onko epäkesko se oikea ratkaisu ja onko sähköllä toimivat huonompia kuin paineilma-serkkunsa? mitä pitäisi ottaa huomioon hankintapäätöstä tehtäessä? Mirkan Deros on aivan yliveto epäkesko. Hintaa on mutta minusta hintansa arvoinen kone. https://www.nettivari.fi/mirka-deros650cv-150mm-sahkohiomakone. Hyvä porakone ja nailonlaikka on myös kätevä moneen paikkaan. Quote
JRi Posted December 18, 2020 Posted December 18, 2020 3 minutes ago, Paksu-Tolppa said: Mirkan Deros on aivan yliveto epäkesko. Hintaa on mutta minusta hintansa arvoinen kone. https://www.nettivari.fi/mirka-deros650cv-150mm-sahkohiomakone. Hyvä porakone ja nailonlaikka on myös kätevä moneen paikkaan. Onhan tuolla Mirkalla hintaa, ehkä jopa parisataa yli suunnitellun budjetin... mutta toisaalta laatu maksaa Quote
Mikko S Posted December 18, 2020 Posted December 18, 2020 Paineilma Mirkaa käyttänyt viimeaikoina ja ihan eri planeetalta kun aiemmat rautakauppatason sähkökoneet. Quote
JRi Posted December 18, 2020 Posted December 18, 2020 6 minutes ago, Mikko S said: Paineilma Mirkaa käyttänyt viimeaikoina ja ihan eri planeetalta kun aiemmat rautakauppatason sähkökoneet. Paljos paineilmavehkeet syö ilmaa... onko isomman kompuran osto seuraavana listalla 🤔 Quote
Mikko S Posted December 18, 2020 Posted December 18, 2020 1 minute ago, JRi said: Paljos paineilmavehkeet syö ilmaa... onko isomman kompuran osto seuraavana listalla 🤔 No mulla on joku 200 litranen voimavirtakompura, ei ihan semmosella pienellä valovirtasella taida urakkahommia tehdä. Sain ton käytetyn Mirkan kaverilta ja ollut todella tyytyväinen siihen. Quote
JRi Posted December 19, 2020 Posted December 19, 2020 15 hours ago, Mikko S said: Paineilma Mirkaa käyttänyt viimeaikoina ja ihan eri planeetalta kun aiemmat rautakauppatason sähkökoneet. Onko kaikilla Mirka-luokan hiomakoneet, vai tekeeko noilla rautakauppatason (Hintaluokka 100-200€) sähkövehkeillä mitään, jos ei työkseen meinaa autoja hiomaan? Quote
EetuP Posted December 19, 2020 Posted December 19, 2020 Kyllä niilläkin pärjää ja on "ammattikoneissakin" eroja. Mutta se mirka on kyllä hyvä, plus se että siihen saa uusia tasseja aika kohtuu hintaan. Quote
Tanhis Posted December 21, 2020 Posted December 21, 2020 Jos ihan vain maalinpoistoon konetta olet ostamassa niin joku halpa mikälie porakone, siihen nailonlaikkoja kaveriksi ja antaa laulaa. Ja tosiaan halpa kone sen takia kun tuo homma syö aika vahvasti koneen kuin koneen paskaksi. Jos taasen tulevaisuuden näkymissä on mitään hiomista niin tuo mirka pitäisi olla sellainen kone mikä kestää peruskäytössä isältä pojalle. Taasen jos katsoon ns. semilaadukkaita niin itsellä kotosalla makitan epäkesko 125mm tallalla hintaluokka noin 100€ ja en sitäkään nyt menisi huonoksi väittämään. Quote
JRi Posted December 21, 2020 Posted December 21, 2020 1 hour ago, Tanhis said: Jos ihan vain maalinpoistoon konetta olet ostamassa niin joku halpa mikälie porakone, siihen nailonlaikkoja kaveriksi ja antaa laulaa. Ja tosiaan halpa kone sen takia kun tuo homma syö aika vahvasti koneen kuin koneen paskaksi. Jos taasen tulevaisuuden näkymissä on mitään hiomista niin tuo mirka pitäisi olla sellainen kone mikä kestää peruskäytössä isältä pojalle. Taasen jos katsoon ns. semilaadukkaita niin itsellä kotosalla makitan epäkesko 125mm tallalla hintaluokka noin 100€ ja en sitäkään nyt menisi huonoksi väittämään. Ajatuksena on nyt ensin hioa tuommoisesta ikkunapakusta "alaosa" ja siitä vain päälle maalattu huono maali pois ja jättää alkuperäinen maali enemmän tai vähemmän pohjille. Lisäkysymyksenä voisikin udella että toimiiko Inerta -pohjamaali pakkelin ja pintamaalin pohjamaalina sellaisenaan kun on kovin kiiltäväpintaista ? Quote
metake Posted December 21, 2020 Posted December 21, 2020 Lisäkysymyksenä voisikin udella että toimiiko Inerta -pohjamaali pakkelin ja pintamaalin pohjamaalina sellaisenaan kun on kovin kiiltäväpintaista ?Toimii.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
Matti-Pekka Posted December 21, 2020 Posted December 21, 2020 1 hour ago, JRi said: Ajatuksena on nyt ensin hioa tuommoisesta ikkunapakusta "alaosa" ja siitä vain päälle maalattu huono maali pois ja jättää alkuperäinen maali enemmän tai vähemmän pohjille. Lisäkysymyksenä voisikin udella että toimiiko Inerta -pohjamaali pakkelin ja pintamaalin pohjamaalina sellaisenaan kun on kovin kiiltäväpintaista ? Eiköhän kannattas vaikka esim. Automaalit.net ostaa hyvää hiontapohjamaalia (filler) joka eristää ja on tosi helppoa hioa sileeksi ja samalla saa pikku kittirajat ym huonon pohjustuksen peitettyä. Tosi kiva siis hioa ja voi kerrostaa kun voita leivälle ..eristää vanhat maalit ja saa helpolla siistin pinnan, suosittelen. Quote
JRi Posted December 21, 2020 Posted December 21, 2020 55 minutes ago, Matti-Pekka said: Eiköhän kannattas vaikka esim. Automaalit.net ostaa hyvää hiontapohjamaalia (filler) joka eristää ja on tosi helppoa hioa sileeksi ja samalla saa pikku kittirajat ym huonon pohjustuksen peitettyä. Tosi kiva siis hioa ja voi kerrostaa kun voita leivälle ..eristää vanhat maalit ja saa helpolla siistin pinnan, suosittelen. Juu, filleri on tarkoitus kyllä vetää pintaan ennen maalausta, mutta ongelmana on tuo nykyinen pintamaali, joka on vähintäänkin epäilyttävää, eli hilseilee paikoin pois varsinkin ovien taitteissa yms. eli siksi ajattelin että hioisin sen pois harmia tuottamasta. Ja kun pikku hitsaushommia on joutunut tekemään, niin niihin meinasin vetäistä inertan pohjalle + filleri + pintamaali Quote
Matti-Pekka Posted December 21, 2020 Posted December 21, 2020 3 hours ago, JRi said: Juu, filleri on tarkoitus kyllä vetää pintaan ennen maalausta, mutta ongelmana on tuo nykyinen pintamaali, joka on vähintäänkin epäilyttävää, eli hilseilee paikoin pois varsinkin ovien taitteissa yms. eli siksi ajattelin että hioisin sen pois harmia tuottamasta. Ja kun pikku hitsaushommia on joutunut tekemään, niin niihin meinasin vetäistä inertan pohjalle + filleri + pintamaali Niin oliko se niin että happopohjan päälle ei saanut kitata, mutta epoksin päälle sai....eli sellainen pohja että voi vielä kitata ja sitten tosiaan eristävä filleri kerros kauttaaltaan ettei joku epämääräinen "valtticolor" tunge sitten vielä läpi...🙂 1 Quote
metake Posted December 21, 2020 Posted December 21, 2020 Niin oliko se niin että happopohjan päälle ei saanut kitata, mutta epoksin päälle sai....eli sellainen pohja että voi vielä kitata ja sitten tosiaan eristävä filleri kerros kauttaaltaan ettei joku epämääräinen "valtticolor" tunge sitten vielä läpi...Inerta on nimenomaan epoksi, ja siitä hyvä että eristää kyllä kaikelta mikä sen alle jää.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
ajomies Posted December 22, 2020 Posted December 22, 2020 Sähköinen kiiloituskone on hyvä maalinpoistoon, epäkesko on hidas ja turhaan joutuu kompuraa rääkkäämään huonolla hyötysuhteella. P60 tai 80 paperi niin johan alkaa pölyä syntymään Quote
Jagz Posted December 26, 2020 Posted December 26, 2020 (edited) Mitä muuta eroa näissä on, kuin että toinen on muovia ja toinen metallia? Nyt kiinni oleva muovinen (mistä kehä on irronnut) pitäisi vaihtaa ehjään. Varaosana on metallinen. Osanumero on muuten sama mutta perässä oleva kirjain on eri,toisessa F (muovi) ja toisessa D (metalli). meneekö vaihto päikseen? Edited December 26, 2020 by Jagz Quote
metake Posted December 26, 2020 Posted December 26, 2020 Kyllä ne muistaakseni on metallia molemmat.. Ja hataran muistikuvan mukaan eivät ole suoraan vaihtokelpoisia, vanhemmassa on ratissa lovi koska alakaaren lähtö on erilainen kuin uudemmassa jossa ratista tuo lovi puuttuu. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
Tanhis Posted December 27, 2020 Posted December 27, 2020 9 hours ago, metake said: Kyllä ne muistaakseni on metallia molemmat.. Ja hataran muistikuvan mukaan eivät ole suoraan vaihtokelpoisia, vanhemmassa on ratissa lovi koska alakaaren lähtö on erilainen kuin uudemmassa jossa ratista tuo lovi puuttuu. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Tietty lovet muodostuu rattiin muutamassa minuutissa viilalla kun muuten ovat vaihtokelpoiset. Ja jotain sinkkipainevalua nuo taitaa molemmat olla eli minäkään en kutsuisi metalliksi. 1 Quote
Jagz Posted December 31, 2020 Posted December 31, 2020 yritin hakea,mutta en löytänyt. täällä on jossain pdf:nä se vanha paksu korjaamo-opas. voisko joku linkata sen? ja ylläpidolle sellanen vinkki,että jos sen vois lukita jonkun topicin yläreunaan..kiitos! Quote
henkilöasiakas Posted January 2, 2021 Posted January 2, 2021 Mulla on työn alla tyyppi 3 Fastback, vm -71. Autoon olisi tarkoitus hommata ajovaloiksi jotkut projektorit tms., joissa olisi vilkut samassa paketissa. Nykyiset ajovalot on varaosanumeroltaan 311941039F. Käykö nykyisiin kehyksiin suoraan tai kohtuullisella värkkäyksellä esim. Golf mk1:een tarkoitetut lamput tai jotkut universaalit 7” umpiot vai pitäisikö mulla olla jotkut muut kehykset tms., johon moista viritystä voisi alkaa kehittelemään? Nykyisissä ajovalon kehyksissä on siis kiinnitysruuvin lisäksi kaksi säätöruuvia ja vielä siellä ajovalon pohjakuupan puolellakin jotkut väkäset ilmeisesti jotain kiinnitystä varten. Nämä säätöruuvit ei tosin osu näissä nykykehyksissä niihin. En tiedä ovatko nykyiset kehykset vakiot vai mitä perua. Kuvat olisi kivoja, jos joku muu on tällaista joskus toteuttanut. Quote
-tipi- Posted January 8, 2021 Posted January 8, 2021 On 1/2/2021 at 6:37 PM, henkilöasiakas said: Käykö nykyisiin kehyksiin suoraan tai kohtuullisella värkkäyksellä esim. Golf mk1:een tarkoitetut lamput tai jotkut universaalit 7” umpiot Jos on orkkiskehykset, niin käy. Quote
Tero87 Posted January 11, 2021 Posted January 11, 2021 Onko ajatusta mistä kannattaisi alkaa etsimään ratkaisua? Koe sovitin kolkin konehuoneeseen tuplia(drla) Imarit on lyhyet sekä putsarit myös sellaiset jotka pitäisi sopia. Vasemman puoleisen saa paikalleen jotenkuten mutta oikeaa ei saa. Kaasarin saa muljautettua konehuoneessa paikoilleen mutta putsaria ei siihen päälle enää saa. Tavaratilan pelti ei mielestäni ole painunut vaan vika tarvii tulla jostain muualta. Voiko laatikonkannakkeet asentaa väärin mikä kallistaisi ja nostaisi moottoria? Quote
Tanhis Posted January 12, 2021 Posted January 12, 2021 Kait sieltä vaihteistonkannakkeista muutamia millejä saa puljattua, mutta voihan siellä olla vaihteiston sarvikin vääntynyt mikä ei ihan ennenkuulomatonta olisi. Quote
Tero87 Posted January 12, 2021 Posted January 12, 2021 2 hours ago, Tanhis said: Kait sieltä vaihteistonkannakkeista muutamia millejä saa puljattua, mutta voihan siellä olla vaihteiston sarvikin vääntynyt mikä ei ihan ennenkuulomatonta olisi. Pitää tarkistaa. Sarvella tarkoitat niitä pitkittäis varsia johon laatikko pultataan? Quote
x-pj Posted January 12, 2021 Posted January 12, 2021 3 minutes ago, Tero87 said: Pitää tarkistaa. Sarvella tarkoitat niitä pitkittäis varsia johon laatikko pultataan? Juuri niitä. Omasta kuplasta kiersin ongelman sillä, että "siirsin" toista takakannakkeen kiinitysreikää, niin että sain vaihteiston vaateriin. Quote
-tipi- Posted January 12, 2021 Posted January 12, 2021 (edited) 13 hours ago, Tero87 said: Koe sovitin kolkin konehuoneeseen tuplia(drla) Imarit on lyhyet sekä putsarit myös sellaiset jotka pitäisi sopia. Vasemman puoleisen saa paikalleen jotenkuten mutta oikeaa ei saa. Kaasarin saa muljautettua konehuoneessa paikoilleen mutta putsaria ei siihen päälle enää saa. Ei sinne moni muukaan oo saanu peltiä leikkelemättä ujutettua kuin nämä Ramflo-putsarit. Vaikka muita putsareita mainostettaisiinkin sopiviksi. Edited January 12, 2021 by -tipi- Quote
Tero87 Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 Virranjakaja pohdintoja... tai toinen vaihtoehto oli hukkakipinä. Yhdet EDIS4 kamppeet löytyisi hyllyssä mutta sellainen juolahti mieleen että onko ediksessä sisäinen rajoitin? Quote
Oksa Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 Kuin paljon pitäs kiertää? Mul oli yhdessä koneessa edis, kyl se ainakin 6500 otti. Janne Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.