Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Posted

Saa unohtaa Solexien säädöt hetkeksi. Ilmaantui isompi ongelma minkä tiimoilta hiukan kyselin koneen käsin pyörittämisestä.

Epälykseni osoittautui oikeaksi kun sain ohivuotomittarin lainaksi. Vuotaa kaikki sylinterit tasaisesti.

Eli kansissa on aika laajat palotilat ja suunnittelin alunperin 92 sylintereille, mutta sain "työpalkkaa" ajamattoman 90.5-sarjan. Mittailin kyllä että palotila just jäisi putken sisäpuolelle, mutta ei ilmeisesti keskity siihen. Onko ratkaisuja? Suoraan se 92 tai peräti 94 tilalle? Kuulin että kannen ja sylinterin yläpään väliin olisi joskus tehty "keskitysrenkaita"?

Posted
Saa unohtaa Solexien säädöt hetkeksi. Ilmaantui isompi ongelma minkä tiimoilta hiukan kyselin koneen käsin pyörittämisestä.
Epälykseni osoittautui oikeaksi kun sain ohivuotomittarin lainaksi. Vuotaa kaikki sylinterit tasaisesti.
Eli kansissa on aika laajat palotilat ja suunnittelin alunperin 92 sylintereille, mutta sain "työpalkkaa" ajamattoman 90.5-sarjan. Mittailin kyllä että palotila just jäisi putken sisäpuolelle, mutta ei ilmeisesti keskity siihen. Onko ratkaisuja? Suoraan se 92 tai peräti 94 tilalle? Kuulin että kannen ja sylinterin yläpään väliin olisi joskus tehty "keskitysrenkaita"?
90,5 ja 92 pytyissä on saman kokoinen yläpää. Paljonko se kannen halkaisija on nyt?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
On 11/30/2020 at 1:59 PM, tolvana said:

Amerikan joen mukaan 1 keskikaasari bajahommissa parempi kun ykskurkkuset nurkkakaasarit, jokkiksessa käyttävät molempia menestyksekkäästi niin tuskin juurikaan eroa tehoissa on. 

Vihdoin sain aikaiseksi katsoa ne irtonaiset kaasarit ovat 34 Lortot.

Posted
On 11/30/2020 at 2:07 PM, Tutkija said:

Riippuu minkä kokoiset yksikurkkuiset nurkkiin laittaa. Vaihtoehtoina on ainakin 28-44mm läpällä olevia kaasuttimia.

Ne nurkkakaasarit on 

 

On 11/30/2020 at 2:07 PM, Tutkija said:

Riippuu minkä kokoiset yksikurkkuiset nurkkiin laittaa. Vaihtoehtoina on ainakin 28-44mm läpällä olevia kaasuttimia.

Ne nurkkakaasarit jotka ovat irrallaan ovat delortot 34

Posted

Rakentelin tuossa 1.6. moottorin uusiksi. Ajattelin että olis varmaan järkevää ensikäynnistää se irrallaan. Startti kun menee vaihdelaatikkoon, niin voiko lattiakäynnistyksessä jättää kytkinasetelman pois tässä vaiheessa?

Posted
1 hour ago, Pete Ghia said:

Rakentelin tuossa 1.6. moottorin uusiksi. Ajattelin että olis varmaan järkevää ensikäynnistää se irrallaan. Startti kun menee vaihdelaatikkoon, niin voiko lattiakäynnistyksessä jättää kytkinasetelman pois tässä vaiheessa?

Voi jättää kytkimen pois.

Posted

Saattaapi taas olla aloittelijan tyhmä kysymys, mutta vanhan maalin poistoon konetta hankinnassa... onko epäkesko se oikea ratkaisu ja onko sähköllä toimivat huonompia kuin paineilma-serkkunsa?

mitä pitäisi ottaa huomioon hankintapäätöstä tehtäessä?

Posted (edited)
On 12/16/2020 at 8:35 AM, metake said:

90,5 ja 92 pytyissä on saman kokoinen yläpää. Paljonko se kannen halkaisija on nyt?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Löytyi vika. Aloittelijan moka.

Jää kantamaan sylinterin yläreunasta, eli ei mene kannen pohjaan asti.

Lisäkysymys. Kummasta kannattaa ottaa tavaraa pois, kansista vai putkista?

20201218_164126.jpg

Edited by EetuP
Posted
2 hours ago, JRi said:

Saattaapi taas olla aloittelijan tyhmä kysymys, mutta vanhan maalin poistoon konetta hankinnassa... onko epäkesko se oikea ratkaisu ja onko sähköllä toimivat huonompia kuin paineilma-serkkunsa?

mitä pitäisi ottaa huomioon hankintapäätöstä tehtäessä?

Mirkan Deros on aivan yliveto epäkesko. Hintaa on mutta minusta hintansa arvoinen kone. https://www.nettivari.fi/mirka-deros650cv-150mm-sahkohiomakone. Hyvä porakone ja nailonlaikka on myös kätevä moneen paikkaan.

Posted
6 minutes ago, Mikko S said:

Paineilma Mirkaa käyttänyt viimeaikoina ja ihan eri planeetalta kun aiemmat rautakauppatason sähkökoneet.

Paljos paineilmavehkeet syö ilmaa... onko isomman kompuran osto seuraavana listalla 🤔

Posted
1 minute ago, JRi said:

Paljos paineilmavehkeet syö ilmaa... onko isomman kompuran osto seuraavana listalla 🤔

 

No mulla on joku 200 litranen voimavirtakompura, ei ihan semmosella pienellä valovirtasella taida urakkahommia tehdä. Sain ton käytetyn Mirkan kaverilta ja ollut todella tyytyväinen siihen.

Posted
15 hours ago, Mikko S said:

Paineilma Mirkaa käyttänyt viimeaikoina ja ihan eri planeetalta kun aiemmat rautakauppatason sähkökoneet.

Onko kaikilla Mirka-luokan hiomakoneet, vai tekeeko noilla rautakauppatason (Hintaluokka 100-200€) sähkövehkeillä mitään, jos ei työkseen meinaa autoja hiomaan? 

Posted

Kyllä niilläkin pärjää ja on "ammattikoneissakin" eroja. Mutta se mirka on kyllä hyvä, plus se että siihen saa uusia tasseja aika kohtuu hintaan.

Posted

Jos ihan vain maalinpoistoon konetta olet ostamassa niin joku halpa mikälie porakone, siihen nailonlaikkoja kaveriksi ja antaa laulaa. Ja tosiaan halpa kone sen takia kun tuo homma syö aika vahvasti koneen kuin koneen paskaksi. Jos taasen tulevaisuuden näkymissä on mitään hiomista niin tuo mirka pitäisi olla sellainen kone mikä kestää peruskäytössä isältä pojalle. Taasen jos katsoon ns. semilaadukkaita niin itsellä kotosalla makitan epäkesko 125mm tallalla hintaluokka noin 100€ ja en sitäkään nyt menisi huonoksi väittämään.

Posted
1 hour ago, Tanhis said:

Jos ihan vain maalinpoistoon konetta olet ostamassa niin joku halpa mikälie porakone, siihen nailonlaikkoja kaveriksi ja antaa laulaa. Ja tosiaan halpa kone sen takia kun tuo homma syö aika vahvasti koneen kuin koneen paskaksi. Jos taasen tulevaisuuden näkymissä on mitään hiomista niin tuo mirka pitäisi olla sellainen kone mikä kestää peruskäytössä isältä pojalle. Taasen jos katsoon ns. semilaadukkaita niin itsellä kotosalla makitan epäkesko 125mm tallalla hintaluokka noin 100€ ja en sitäkään nyt menisi huonoksi väittämään.

 

Ajatuksena on nyt ensin hioa tuommoisesta ikkunapakusta "alaosa"  ja siitä vain päälle maalattu huono maali pois ja jättää alkuperäinen maali enemmän tai vähemmän pohjille.

Lisäkysymyksenä voisikin udella että toimiiko Inerta -pohjamaali pakkelin ja pintamaalin pohjamaalina sellaisenaan kun on kovin kiiltäväpintaista ?

Posted



 
Lisäkysymyksenä voisikin udella että toimiiko Inerta -pohjamaali pakkelin ja pintamaalin pohjamaalina sellaisenaan kun on kovin kiiltäväpintaista ?


Toimii.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
1 hour ago, JRi said:

 

Ajatuksena on nyt ensin hioa tuommoisesta ikkunapakusta "alaosa"  ja siitä vain päälle maalattu huono maali pois ja jättää alkuperäinen maali enemmän tai vähemmän pohjille.

Lisäkysymyksenä voisikin udella että toimiiko Inerta -pohjamaali pakkelin ja pintamaalin pohjamaalina sellaisenaan kun on kovin kiiltäväpintaista ?

Eiköhän kannattas vaikka esim. Automaalit.net ostaa hyvää hiontapohjamaalia (filler) joka eristää ja on tosi helppoa hioa sileeksi ja samalla saa pikku kittirajat ym huonon pohjustuksen peitettyä. Tosi kiva siis hioa ja voi kerrostaa kun voita leivälle ..eristää vanhat maalit ja saa helpolla siistin pinnan, suosittelen.

Posted
55 minutes ago, Matti-Pekka said:

Eiköhän kannattas vaikka esim. Automaalit.net ostaa hyvää hiontapohjamaalia (filler) joka eristää ja on tosi helppoa hioa sileeksi ja samalla saa pikku kittirajat ym huonon pohjustuksen peitettyä. Tosi kiva siis hioa ja voi kerrostaa kun voita leivälle ..eristää vanhat maalit ja saa helpolla siistin pinnan, suosittelen.

Juu, filleri on tarkoitus kyllä vetää pintaan ennen maalausta, mutta ongelmana on tuo nykyinen pintamaali, joka on  vähintäänkin epäilyttävää, eli hilseilee paikoin pois varsinkin ovien taitteissa yms. eli siksi ajattelin että hioisin sen pois harmia tuottamasta. Ja kun pikku hitsaushommia on joutunut tekemään, niin niihin meinasin vetäistä inertan pohjalle + filleri + pintamaali

 

Posted
3 hours ago, JRi said:

Juu, filleri on tarkoitus kyllä vetää pintaan ennen maalausta, mutta ongelmana on tuo nykyinen pintamaali, joka on  vähintäänkin epäilyttävää, eli hilseilee paikoin pois varsinkin ovien taitteissa yms. eli siksi ajattelin että hioisin sen pois harmia tuottamasta. Ja kun pikku hitsaushommia on joutunut tekemään, niin niihin meinasin vetäistä inertan pohjalle + filleri + pintamaali

 

Niin oliko se niin että happopohjan päälle ei saanut kitata, mutta epoksin päälle sai....eli sellainen pohja että voi vielä kitata ja sitten tosiaan eristävä filleri kerros  kauttaaltaan ettei joku epämääräinen "valtticolor" tunge sitten vielä läpi...🙂

  • Like 1
Posted
Niin oliko se niin että happopohjan päälle ei saanut kitata, mutta epoksin päälle sai....eli sellainen pohja että voi vielä kitata ja sitten tosiaan eristävä filleri kerros  kauttaaltaan ettei joku epämääräinen "valtticolor" tunge sitten vielä läpi...
Inerta on nimenomaan epoksi, ja siitä hyvä että eristää kyllä kaikelta mikä sen alle jää.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted

Sähköinen kiiloituskone on hyvä maalinpoistoon, epäkesko on hidas ja turhaan joutuu kompuraa rääkkäämään huonolla hyötysuhteella. P60 tai 80 paperi niin johan alkaa pölyä syntymään

Posted (edited)

Mitä muuta eroa näissä on, kuin että toinen on muovia ja toinen metallia?

Nyt kiinni oleva muovinen (mistä kehä on irronnut) pitäisi vaihtaa ehjään. Varaosana on metallinen. Osanumero on muuten sama mutta perässä oleva kirjain on eri,toisessa F (muovi) ja toisessa D (metalli).

meneekö vaihto päikseen? 

DSC_0144.JPG

 

DSC_0146.JPG

Edited by Jagz
Posted

Kyllä ne muistaakseni on metallia molemmat.. Ja hataran muistikuvan mukaan eivät ole suoraan vaihtokelpoisia, vanhemmassa on ratissa lovi koska alakaaren lähtö on erilainen kuin uudemmassa jossa ratista tuo lovi puuttuu.

 

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

 

 

 

 

  • Like 1
Posted
9 hours ago, metake said:

Kyllä ne muistaakseni on metallia molemmat.. Ja hataran muistikuvan mukaan eivät ole suoraan vaihtokelpoisia, vanhemmassa on ratissa lovi koska alakaaren lähtö on erilainen kuin uudemmassa jossa ratista tuo lovi puuttuu.

 

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

 

 

 

 

Tietty lovet muodostuu rattiin muutamassa minuutissa viilalla kun muuten ovat vaihtokelpoiset. Ja jotain sinkkipainevalua nuo taitaa molemmat olla eli minäkään en kutsuisi metalliksi.

  • Like 1
Posted

yritin hakea,mutta en löytänyt. täällä on jossain pdf:nä se vanha paksu korjaamo-opas. voisko joku linkata sen?

ja ylläpidolle sellanen vinkki,että jos sen vois lukita jonkun topicin yläreunaan..kiitos!

Posted

Mulla on työn alla tyyppi 3 Fastback, vm -71. Autoon olisi tarkoitus hommata ajovaloiksi jotkut projektorit tms., joissa olisi vilkut samassa paketissa. Nykyiset ajovalot on varaosanumeroltaan 311941039F. Käykö nykyisiin kehyksiin suoraan tai kohtuullisella värkkäyksellä esim. Golf mk1:een tarkoitetut lamput tai jotkut universaalit 7” umpiot vai pitäisikö mulla olla jotkut muut kehykset tms., johon moista viritystä voisi alkaa kehittelemään? Nykyisissä ajovalon kehyksissä on siis kiinnitysruuvin lisäksi kaksi säätöruuvia ja vielä siellä ajovalon pohjakuupan puolellakin jotkut väkäset ilmeisesti jotain kiinnitystä varten. Nämä säätöruuvit ei tosin osu näissä nykykehyksissä niihin. En tiedä ovatko nykyiset kehykset vakiot vai mitä perua. Kuvat olisi kivoja, jos joku muu on tällaista joskus toteuttanut.

Posted
On 1/2/2021 at 6:37 PM, henkilöasiakas said:

Käykö nykyisiin kehyksiin suoraan tai kohtuullisella värkkäyksellä esim. Golf mk1:een tarkoitetut lamput tai jotkut universaalit 7” umpiot

Jos on orkkiskehykset, niin käy.

Posted

Onko ajatusta mistä kannattaisi alkaa etsimään ratkaisua?

Koe sovitin kolkin konehuoneeseen tuplia(drla)

Imarit on lyhyet sekä putsarit myös sellaiset jotka pitäisi sopia.

Vasemman puoleisen saa paikalleen jotenkuten mutta oikeaa ei saa. Kaasarin saa muljautettua konehuoneessa paikoilleen mutta putsaria ei siihen päälle enää saa.

Tavaratilan pelti ei mielestäni ole painunut vaan vika tarvii tulla jostain muualta. Voiko laatikonkannakkeet asentaa väärin mikä kallistaisi ja nostaisi moottoria?

Posted

Kait sieltä vaihteistonkannakkeista muutamia millejä saa puljattua, mutta voihan siellä olla vaihteiston sarvikin vääntynyt mikä ei ihan ennenkuulomatonta olisi.

Posted
2 hours ago, Tanhis said:

Kait sieltä vaihteistonkannakkeista muutamia millejä saa puljattua, mutta voihan siellä olla vaihteiston sarvikin vääntynyt mikä ei ihan ennenkuulomatonta olisi.

Pitää tarkistaa. Sarvella tarkoitat niitä pitkittäis varsia johon laatikko pultataan?

Posted
3 minutes ago, Tero87 said:

Pitää tarkistaa. Sarvella tarkoitat niitä pitkittäis varsia johon laatikko pultataan?

Juuri niitä. Omasta kuplasta kiersin ongelman sillä, että "siirsin" toista takakannakkeen kiinitysreikää, niin että sain vaihteiston vaateriin.

Posted (edited)
13 hours ago, Tero87 said:

Koe sovitin kolkin konehuoneeseen tuplia(drla)

Imarit on lyhyet sekä putsarit myös sellaiset jotka pitäisi sopia.

Vasemman puoleisen saa paikalleen jotenkuten mutta oikeaa ei saa. Kaasarin saa muljautettua konehuoneessa paikoilleen mutta putsaria ei siihen päälle enää saa.

 

Ei sinne moni muukaan oo saanu peltiä leikkelemättä ujutettua kuin nämä Ramflo-putsarit. Vaikka muita putsareita mainostettaisiinkin sopiviksi.

Edited by -tipi-
Posted

Virranjakaja pohdintoja... tai toinen vaihtoehto oli hukkakipinä. Yhdet EDIS4 kamppeet löytyisi hyllyssä mutta sellainen juolahti mieleen että onko ediksessä sisäinen rajoitin?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...