Paavuli Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Kyllä minä tässä huvikseni jokatapauksessa atomisoin koko roskan mielenterveyden vuoksi. Löydöksistä hieman riippuu miten jatketaan. Enempilisempi jotain on pakko laittaa samalla. Nostetaan edes ruttua 8.5 -> 9 jollei joku ilmoita todella paljon kivemmin vääntävää nokkaa kuin w110. Ajoltaan oli mukava moottori. (Pssst.... aski vaihtuu samalla harvempaan ja järeämpään... Ja kun auton oma huutaa vieläkin 2 huollon jälkeen. Fiilistä hieman syö suorahammaslaatikon ääni ilman sitä ihanan nopeaa vaihtamismahdollisuutta.) Quote Link to comment
tolvana Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Mulla ois oxyssa vielä kiinni supervääntävä webcam86a jolla saanu jo kaks lodjuu väännöllä rikottua. Käyttöjengat 600-5000 ja vääntääääääääää. Vaihdan tuon tilalle pari tuhatta ylemmäs laulavan fk45 nokan tms. Tosin noita muita kun omia hommia on taas jonossa jokunen joten voipi olla ettei hetikohta ehdi purkamaan... Quote Link to comment
Paadre Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Otahan huomenna rikkinäiset osat näytille. Quote Link to comment
Racing Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Uudenmallinen "alumiini" kiertokangen laakeri paskana... 1 Quote Link to comment
mite^ Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 (edited) Uudenmallinen "alumiini" kiertokangen laakeri paskana...Kerro lisää ko. laakereista? o.O Edit. Tässä koneessa ilmeisesti oli kolbensmhitin kk lakrut? Edited November 15, 2016 by mite^ Quote Link to comment
Racing Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Parempi pitää mölyt mahassa ettei herätä muurahaispesää ja katsoa osuiko veikkaus oikeaan; ) ps.mahle ja ks laakerit on samaa matskua nykyään tai ollu jo muutaman vuoden. Quote Link to comment
mite^ Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Alumiinilaakereista voi paiskata yyveetä vaikka. Quote Link to comment
Racing Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Jokos moottori on purettu ? Quote Link to comment
Paavuli Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 Ei vielä, viikonloppuna voitaisiin nähdä ehkä updatea? KK laakerit on Kolbenia, mitä tarkoittaa "uudenmalliset alumiinilaakerit". Otan mielelläni vastaan ehdotuksia tässä homman mittaan, en halua konetta avata ensi kesänä, ja ajoa tulee todnäk. enemmän kuin tänävuonna. Webcam nokka on hyvä ajatus, myyntipuhe sopiva. Kuplan aski vaihtuu harvempaan ja kestävämpään tässä kun kerran moottorin irroitan... Quote Link to comment
metake Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Mulla ois oxyssa vielä kiinni supervääntävä webcam86a jolla saanu jo kaks lodjuu väännöllä rikottua. Käyttöjengat 600-5000 ja vääntääääääääää. Ainakin speksien mukaan aika hyvän oloinen katunokka esim W110/C35 sijaan. Valmistajan mukaan käyttöalue 1500-6000 rpm. Valmistajan mukaan suunniteltu 1:1,4 tai 1:1,5 keinuille, mitkä keinut sulla on tuon nokan kanssa olleet? Quote Link to comment
tolvana Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 1.4 pauterit. ja vääntää tosiaan alta tonnin jo reippaasti, bajamajatopicissa lienee dynopaprun kuva. Mittaus tossa alkoi 1500rpm. Antasin oxyn olla tommosenaan jos mul ois pallis mihin tuon tökkäis... toisella nokalla pitää päästä matala 14 tolla koneella. Quote Link to comment
Paavuli Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 Jännitysnäytelmämme etenee. Eilen availtu osasto venttiiliä. Jostain jännästä syystä ykköspytyn imupuolen tönäri oli irrallaan, säätöruuvi kiertynyt pohjaan (ja jäykkä eli saanut osumaa). Lashcappia ei löytynyt toistaiseksi: Ja jottei olisi ihan toispuoleista, nelosen imupuolen tönärin yläpää näytti tältä: Tänään jatkamme alakerran purulla. Outoa olisi jos tuo tönäri olisi pitänyt niin kovaa ääntä... Quote Link to comment
tolvana Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Lashcappi kun putoaa niin kolke on aikalailla tolkuton. Nimim.testattu tuokin. Quote Link to comment
Anpu Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 (edited) Mitenkäs keinut liikkuu? mittasitko venttiilien jousien seetipaineita? onko jouset ehjät? meinaan että alakerrassa välttämättä mitään vikaa. Onko säätöruuveissa pohjat kunnossa (mihin tönäri vastaa) öljykanava auki? Edited November 21, 2016 by Anpu Quote Link to comment
Paavuli Posted November 22, 2016 Author Share Posted November 22, 2016 Mitenkäs keinut liikkuu? mittasitko venttiilien jousien seetipaineita? onko jouset ehjät? meinaan että alakerrassa välttämättä mitään vikaa. Onko säätöruuveissa pohjat kunnossa (mihin tönäri vastaa) öljykanava auki? Keinujen liike ok, en havainnut mitään ongelmaa. Jouset ehjiä, myös tuo yksi. Jousipaineen mittaukseen ei ole työkalua, jouset ovat siis "ne siniset" joista melua on ollut valtavasti. (tulivat ostamani ison osakasan mukana ja olivat käyttämättömiä, niin löin ne tähän). Saattaa olla, että jouset tulee vaihdettua toisiin vähemmän väkeviin. Muutoinkin yleistä jännittämistä on liittynyt näihin jousiin, enkä ole ottanut selvää ovatko ne hyvät vai huonot. Toistaiseksi ei ole evidenssia huonoudesta. Ehdotuksia otetaan vastaan! Quote Link to comment
Anpu Posted November 22, 2016 Share Posted November 22, 2016 Ykkösen säätöruuvista todennäköisesti lukkomutteri jäänyt löysälle/jengat pettäny sen takia lash cap hukassa-- ja pitää pahaa ääntä. Nelosen säätöruuvi täytyy olla sökö kun tönärin pää on tollainen. Quote Link to comment
Paavuli Posted November 22, 2016 Author Share Posted November 22, 2016 Alakerta näyttää oklta? (Lashcap löytyi öljypohjasta) Hihnapyörästä lähimmässä laakeripukissa on pientä jälkeä joka lienee normaalia? Vaikuttaa siltä, että syy oli tuo lashcappi... Täytyy vielä irroittaa kiertokanget. Kysymys: Tarvitseeko näissä kiertokangen pultit vaihtaa uusiin avaamisen jälkeen, vai voiko uudelleenkäyttää? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 22, 2016 Share Posted November 22, 2016 Miun kisapadassa on samat H-veivit kiristetty samoilla pulteilla jo ainakin neljästi ongelmitta. Niihin oli joku mittakin jos ARP:n pultit on josta pystyi venymän tarkastamaan. Miulta veikkaus kans siihen, että keinuvivun säätöruuvin kiristysmutteri unohtunut löysälle josta syystä se on peräytynyt venavälystä kasvattaen niin paljon että lashcappi on pompannut paikoiltaan. Ja tuo tönärin pää kannattaa tosiaan vaihtaa ja tarkastaa sitä vastaava säätöruuvi. Tsekkaa myös vaikka lasia vasten että tuon väljälle menneen keinuvivun työntötanko on suora. Kun koneessa ei pitäisi kuitenkaan purua kun oikeastaan mitään ei ole mennyt ainakaan paljoa rikki, niin laakereitakaan ei tointane vaihtaa. Tarkastaminen toki paikallaan kun kerran on noin pitkälle purettu ettei missään kanavassa näy paljaalle silmälle purua. Laita nyt vielä kuitenkin kuvat pyyhityistä nostajista ja nokasta niin voidaan arvuutella lisää :D Quote Link to comment
Paavuli Posted November 22, 2016 Author Share Posted November 22, 2016 Minäpä putsailen ja napsin kuvia. Mitään järkyttävää metallimäärää ei ole löytynyt mistään. Btw modasin jo ensimmäiseen kokoonpanoon nuo veivit. Männänpäässä ei ollut kuin yksi öljyreikä vs. volkkarin originaalit joissa 3. Eli yläpäihin on porattu kaksi öljyreikää lisää plus viistetty porauksen reunaa ulkoa sisään. Ajattelin, notta tällöin männäntappi saa todennäköisemmin öljyä kivasti, nam. Quote Link to comment
Paadre Posted November 22, 2016 Share Posted November 22, 2016 Alakerta näyttää oklta? (Lashcap löytyi öljypohjasta) Oliko lashcappi muuten missä kunnossa? Ihan uteliaisuuttani kyselen. Quote Link to comment
Paavuli Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 Pyydettyjä kuvia: Nostajat ja nokat kaikki enemmän vähemmän samannäköisiä. Alan kallistumaan siihen, ettei tuolla mitään muuta ollut kuin ryssitty venttiilin säätö. Tönärit uusiksi ja pari kiikun säätöruuvia... Muuttaako mitään vai jatkaako tuolla setupilla, kas siinä pulma. Muistin rutuksikin 8.5, mutta taitaa olla yli 5,8, täytyy mitata palotilat huvikseen. Paadrelle lashcap kuvaa kohta, mielestäni sekin on ehjä, vaikka on lyönyt lommon tönärin suojaputkeen.... Kannattaisiko harkita nostajapesien holkkeja mielenterveyden takia (mistä lie saa semmoisten tekijän), entä kannattaisiko harkita muita venttiilijousia kuin nuo "siniset". Käsittääkseni suht jäykät, ajattelin ovatko turhaan niin äreät. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Nippuun vaan, ihan hyvältä näyttää ja komponentitkin ovat keskenään yhteensopivia. Ei niitäkään työntötankoja välttämättä tarvitse uusia muuten kuin jos niistä on tosiaan mennyt päitä rikki / säätöruuveissa ollut ongelmia. Tietty onhan tässä talvi aikaa nysvätä mutta ei tuohon oikein radikaaleja parannuksia saa kun vaihtamalla isompia osakokonaisuuksia (ts. nokka-nostajat-tönärit-keinuvivut-venageometria-puristukset). Quote Link to comment
Paavuli Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 Tönäreistä on päitä rikki, toinen on tuo mikä oli takonut ilman lashcappia, toisen taisin rikkoa kääntämällä säätöä jousipaine takana... Alumiinisia olisi omassa arkistossa, mutta taidan mennä kuitenkin teräksisillä... Quote Link to comment
metake Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Venttiilijouset saattaa olla kyllä hivenen jäykät tuolle nokalle. Ehkä kannattaa vielä harkita niiden vaihtoa ja pistää nykyiset odottamaan sitä tiukempaa moottoriversiota? Quote Link to comment
Paavuli Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 Tämä venttiilijousiasia on ollut mielessä itselläkin. Jos kevennetään jousia esim CB, Logmech kevyempi (saa ehdottaa), kannattaako enää puuhata nostinpesien holkitusta? Max rpm on kuitenkin mielestäni näin katuhärvelissä suht levollinen, ja fiksuilla jousipaineilla saadaan toivottavasti mahd. pitkää elinikää osille. Quote Link to comment
x-pj Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Minä en holkittaisi. "normi" hd-jousilla ja tuolla nokalla rasitus ei ole merkittävästi kovempi kuin vakiokoneessa. Quote Link to comment
Roope Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Olikos tässä miten säädetty venttiilivälykset? Quote Link to comment
Paavuli Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 Välykset säädetty "löysä nolla" eli työntötanko pyörii sormin. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Miulla on muuten strokerissa vähän loivempi nokka W-100, lyhennetyt vakiotönärit, 1,25 kiikut ja siniset jouset. Ihan olen kokenut toimivaksi yhdistelmäksi viime kesän ajoilla, tuli ehkä 3000km. Quote Link to comment
mite^ Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Sitten päästäänkin asiaan. Mikä on sopiva jousipaine? Quote Link to comment
J.Ussi Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Sitten päästäänkin asiaan. Mikä on sopiva jousipaine? Ja millä/miten ne mitataan? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Popcorni tuokiota odotellessa........ Ihan nyt näin omaan pähkäilyyn ja mihinkään tieteelliseen tutkimukseen viittaamatta sanoisin että käyttökoneeseen mistä halutaan mahd paljon kilometrejä irti en laittaisi yhtään jäykempiä jousia kuin on tarve. Kun tarpeettoman jäykät vaikuttaa työntötankojen, nostajien, kiikkujen ja venttiilien päiden rasitukseen. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 (edited) Sitten päästäänkin asiaan. Mikä on sopiva jousipaine? ... en laittaisi yhtään jäykempiä jousia kuin on tarve. Kun tarpeettoman jäykät vaikuttaa työntötankojen, nostajien, kiikkujen ja venttiilien päiden rasitukseen. Melkein kaikki kyllä tietävät, että liika on liikaa ja liian vähän on liian vähän, mutta mikä on riittävä seeti- ja aukipaine joinain yksikköinä? Nokan valmistajilta saa kyllä tiedot riittävistä jousipaineista ja jousimalleista jollain ventiilikoneiston oletuskokoonpanoilla, mutta aika vähän on T1 nokista taulukoita tarjolla, jossa olisi koottu sopivia jousipaineita useammille nokkaprofiileille saati sitten eri venttiilikoneistokokoonpanoille. Joillain nokkavalmistajilla tällaisiakin taulukoita on tarjolla. Edited November 25, 2016 by VW-63 Quote Link to comment
Paavuli Posted November 25, 2016 Author Share Posted November 25, 2016 Ohan soppelia debattia, mutta itselleni on jäänyt tosiaan pimentoon se, mistä tiedän mikä sopii mikä ei. Keskustelua on usein paljon, muttei juuri tulla esiin lausumalla "laita nää,tä toimii". Sen takia itse heitin keväällä tähän nuo siniset, the blue ones. Tälle koneelle tuli periaatepäätös jousia vaihtamalla ja uudet tönärit kokoon pane. Quote Link to comment
NO H2O Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Mitä enemmän tahdotaan huolettomia kilometrejä sitä vakiommat tavarat koneeseen sisälle ja ulos... Itse olen noudatellut tuota kaavaa jo kymmenkunta kesää ja kyllä se ajaminen on ihan helkutin kivaa kun kaikki toimii siten kuten kuuluu... :-) Quote Link to comment
Ketsa Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 (edited) Henk. koht. olen ollut jo tovin vakuuttunut siitä, että venttiilijousiin on kaksi koulukuntaa - jäykät ja vähemmän jäykät. Jäykkään sceneen kuuluvat ne, joilla on tullut moottorivaurio venttiililen leijumisesta tai he uskovat, että enempi on parempi. Vähemmän jäykkään porukaan kuuluvat ne, joilla oppirahat ovat tulleet venttiilikoneiston hajoamisesta tai nokan/nostimien kulumisesta. Molemmissa tapauksissa oppi on tullut kantapään kautta. Tietty on olemassa myös vähemmistö, joka tietää mitä tekevät, mutta heillä taitaa olla muuta tekemistä kuin virtuaaliharrastaminen. Ja kannattaako heitä hirveästi edes kuunnella, harrastus muuttuu vain kalliimmaksi, kun ei saisi käyttää edes empi-kuraa :) Edited November 25, 2016 by Ketsa 1 Quote Link to comment
ARTO Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Näihin venttiilikoneiston ongelmiin hyvä lääke ostaa mahdollisimman kevyet nostajat ja laadukkaat alumiiniset työntötangot ja selviää entistäkin löysemmiltä venajousilla ja samalla venttiilikoneiston osien rasitukset pienenevät huomattavasti. Toki osat maksaa pahimmillaan muutaman satasen enemmän kuin perinteiset. Quote Link to comment
Paavuli Posted November 29, 2016 Author Share Posted November 29, 2016 Niin. Ensinnä, tämänkaltaisessa konkurssissa en jaksa muutamaa satasta metsästää ja tinkiä, mutten myöskään viitsi lähteä ampumaan kärpästä boforsin kanuunalla. Auto on kuitenkin katukäytössä, käytännössä maks rpm on 6k (ei hermo kestä antaa kiertää enempää) jnejne... Voidaan sanoa jousien olevan löysiä, jäykkiä, jotain. Mutta olisiko tässä nyt oikeasti kenelläkään heittää suoraa tuotetta, nimeä. Logmechin löysempi? CB joka on vielä löysempi kuin löysä Logmech? Lähdin itse terästönäreillä liikkeelle aikaisemmin, syistä että notta mielestäni Siniset jouset ovat jäykät, ja vaativat siten terästä. Toinen aspekti näin jälkikäteen on CSP Race hormisto, jossa vaimennin on venttiilikopan edessä/alla. Terästönäri on säädettävissä sormituntumalla about kohdalleen. Kädet ja hermot loppuu, jos tähän ahtaaseen reikään täytyy tunkea vielä rakotulkki. Voi tietysti olla, että ajattelen asian kattokerhoon, ja rakotulkkisäädettävä alumiini olisi helpompi. Arkistossa on sellaisetkin, mutten tiedä ovatko laadukkaat, standardit kun kuplan koneen osille puuttuvat, pirulaiset :) 1 Quote Link to comment
Meto Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Scat sinkku hd,cb sinkku hd ja logmech löysemmät sinkkujouset..kaikki nuo varmaan riittää tuolle nokalle Quote Link to comment
Paavuli Posted November 29, 2016 Author Share Posted November 29, 2016 Löysempi Logmech on Volkkaripalstagooglailun (sinisten jousien voimat) perusteella löysempi kuin tämä sininen. Voisi olla toimivampi vaihtoehto. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.