Jump to content

Semi-interaktiivinen moottoriprokkis


Recommended Posts

Kyllä minä tässä huvikseni jokatapauksessa atomisoin koko roskan mielenterveyden vuoksi.

 

Löydöksistä hieman riippuu miten jatketaan. Enempilisempi jotain on pakko laittaa samalla. Nostetaan edes ruttua 8.5 -> 9 jollei joku ilmoita todella paljon kivemmin vääntävää nokkaa kuin w110. Ajoltaan oli mukava moottori.

 

(Pssst.... aski vaihtuu samalla harvempaan ja järeämpään... Ja kun auton oma huutaa vieläkin 2 huollon jälkeen. Fiilistä hieman syö suorahammaslaatikon ääni ilman sitä ihanan nopeaa vaihtamismahdollisuutta.)

Link to comment

Mulla ois oxyssa vielä kiinni supervääntävä webcam86a jolla saanu jo kaks lodjuu väännöllä rikottua. Käyttöjengat 600-5000 ja vääntääääääääää. Vaihdan tuon tilalle pari tuhatta ylemmäs laulavan fk45 nokan tms. Tosin noita muita kun omia hommia on taas jonossa jokunen joten voipi olla ettei hetikohta ehdi purkamaan...

Link to comment

Ei vielä, viikonloppuna voitaisiin nähdä ehkä updatea?

 

KK laakerit on Kolbenia, mitä tarkoittaa "uudenmalliset alumiinilaakerit".

 

Otan mielelläni vastaan ehdotuksia tässä homman mittaan, en halua konetta avata ensi kesänä, ja ajoa tulee todnäk. enemmän kuin tänävuonna.

 

Webcam nokka on hyvä ajatus, myyntipuhe sopiva. Kuplan aski vaihtuu harvempaan ja kestävämpään tässä kun kerran moottorin irroitan...

Link to comment

Mulla ois oxyssa vielä kiinni supervääntävä webcam86a jolla saanu jo kaks lodjuu väännöllä rikottua. Käyttöjengat 600-5000 ja vääntääääääääää.

Ainakin speksien mukaan aika hyvän oloinen katunokka esim W110/C35 sijaan. Valmistajan mukaan käyttöalue 1500-6000 rpm. Valmistajan mukaan suunniteltu 1:1,4 tai 1:1,5 keinuille, mitkä keinut sulla on tuon nokan kanssa olleet?

Link to comment

1.4 pauterit. ja vääntää tosiaan alta tonnin jo reippaasti, bajamajatopicissa lienee dynopaprun kuva. Mittaus tossa alkoi 1500rpm. Antasin oxyn olla tommosenaan jos mul ois pallis mihin tuon tökkäis... toisella nokalla pitää päästä matala 14 tolla koneella.

Link to comment

Jännitysnäytelmämme etenee. Eilen availtu osasto venttiiliä. Jostain jännästä syystä ykköspytyn imupuolen tönäri oli irrallaan, säätöruuvi kiertynyt pohjaan (ja jäykkä eli saanut osumaa). Lashcappia ei löytynyt toistaiseksi:

 

post-885-0-55877500-1479730774_thumb.jpg

 

Ja jottei olisi ihan toispuoleista, nelosen imupuolen tönärin yläpää näytti tältä:

 

post-885-0-43781900-1479730818_thumb.jpg

 

Tänään jatkamme alakerran purulla. Outoa olisi jos tuo tönäri olisi pitänyt niin kovaa ääntä...

Link to comment

Mitenkäs keinut liikkuu? mittasitko venttiilien jousien seetipaineita? onko jouset ehjät? meinaan että alakerrassa välttämättä mitään vikaa. Onko säätöruuveissa pohjat kunnossa (mihin tönäri vastaa) öljykanava auki?

Edited by Anpu
Link to comment

Mitenkäs keinut liikkuu? mittasitko venttiilien jousien seetipaineita? onko jouset ehjät? meinaan että alakerrassa välttämättä mitään vikaa. Onko säätöruuveissa pohjat kunnossa (mihin tönäri vastaa) öljykanava auki?

 

Keinujen liike ok, en havainnut mitään ongelmaa. Jouset ehjiä, myös tuo yksi. Jousipaineen mittaukseen ei ole työkalua, jouset ovat siis "ne siniset" joista melua on ollut valtavasti. (tulivat ostamani ison osakasan mukana ja olivat käyttämättömiä, niin löin ne tähän). Saattaa olla, että jouset tulee vaihdettua toisiin vähemmän väkeviin. Muutoinkin yleistä jännittämistä on liittynyt näihin jousiin, enkä ole ottanut selvää ovatko ne hyvät vai huonot. Toistaiseksi ei ole evidenssia huonoudesta.

 

 

Ehdotuksia otetaan vastaan!

Link to comment

Alakerta näyttää oklta? (Lashcap löytyi öljypohjasta)

 

post-885-0-89447000-1479810573_thumb.jpg

 

post-885-0-92402500-1479819380_thumb.jpg

 

Hihnapyörästä lähimmässä laakeripukissa on pientä jälkeä joka lienee normaalia?

 

post-885-0-34954000-1479819523_thumb.jpg

 

 

Vaikuttaa siltä, että syy oli tuo lashcappi... Täytyy vielä irroittaa kiertokanget. Kysymys: Tarvitseeko näissä kiertokangen pultit vaihtaa uusiin avaamisen jälkeen, vai voiko uudelleenkäyttää?

Link to comment

Miun kisapadassa on samat H-veivit kiristetty samoilla pulteilla jo ainakin neljästi ongelmitta. Niihin oli joku mittakin jos ARP:n pultit on josta pystyi venymän tarkastamaan.

 

Miulta veikkaus kans siihen, että keinuvivun säätöruuvin kiristysmutteri unohtunut löysälle josta syystä se on peräytynyt venavälystä kasvattaen niin paljon että lashcappi on pompannut paikoiltaan. Ja tuo tönärin pää kannattaa tosiaan vaihtaa ja tarkastaa sitä vastaava säätöruuvi. Tsekkaa myös vaikka lasia vasten että tuon väljälle menneen keinuvivun työntötanko on suora.

 

Kun koneessa ei pitäisi kuitenkaan purua kun oikeastaan mitään ei ole mennyt ainakaan paljoa rikki, niin laakereitakaan ei tointane vaihtaa. Tarkastaminen toki paikallaan kun kerran on noin pitkälle purettu ettei missään kanavassa näy paljaalle silmälle purua.

 

Laita nyt vielä kuitenkin kuvat pyyhityistä nostajista ja nokasta niin voidaan arvuutella lisää :D

Link to comment

Minäpä putsailen ja napsin kuvia. Mitään järkyttävää metallimäärää ei ole löytynyt mistään.

 

Btw modasin jo ensimmäiseen kokoonpanoon nuo veivit. Männänpäässä ei ollut kuin yksi öljyreikä vs. volkkarin originaalit joissa 3. Eli yläpäihin on porattu kaksi öljyreikää lisää plus viistetty porauksen reunaa ulkoa sisään. Ajattelin, notta tällöin männäntappi saa todennäköisemmin öljyä kivasti, nam.

Link to comment

Pyydettyjä kuvia:

 

post-885-0-55566700-1479988484_thumb.jpg

 

post-885-0-81771700-1479988534_thumb.jpg

 

post-885-0-17589400-1479988581_thumb.jpg

 

Nostajat ja nokat kaikki enemmän vähemmän samannäköisiä. Alan kallistumaan siihen, ettei tuolla mitään muuta ollut kuin ryssitty venttiilin säätö.

 

Tönärit uusiksi ja pari kiikun säätöruuvia...

 

Muuttaako mitään vai jatkaako tuolla setupilla, kas siinä pulma. Muistin rutuksikin 8.5, mutta taitaa olla yli 5,8, täytyy mitata palotilat huvikseen.

 

Paadrelle lashcap kuvaa kohta, mielestäni sekin on ehjä, vaikka on lyönyt lommon tönärin suojaputkeen....

 

Kannattaisiko harkita nostajapesien holkkeja mielenterveyden takia (mistä lie saa semmoisten tekijän), entä kannattaisiko harkita muita venttiilijousia kuin nuo "siniset". Käsittääkseni suht jäykät, ajattelin ovatko turhaan niin äreät.

Link to comment

Nippuun vaan, ihan hyvältä näyttää ja komponentitkin ovat keskenään yhteensopivia. Ei niitäkään työntötankoja välttämättä tarvitse uusia muuten kuin jos niistä on tosiaan mennyt päitä rikki / säätöruuveissa ollut ongelmia. Tietty onhan tässä talvi aikaa nysvätä mutta ei tuohon oikein radikaaleja parannuksia saa kun vaihtamalla isompia osakokonaisuuksia (ts. nokka-nostajat-tönärit-keinuvivut-venageometria-puristukset).

Link to comment

Tönäreistä on päitä rikki, toinen on tuo mikä oli takonut ilman lashcappia, toisen taisin rikkoa kääntämällä säätöä jousipaine takana...

 

Alumiinisia olisi omassa arkistossa, mutta taidan mennä kuitenkin teräksisillä...

Link to comment

Tämä venttiilijousiasia on ollut mielessä itselläkin. Jos kevennetään jousia esim CB, Logmech kevyempi (saa ehdottaa), kannattaako enää puuhata nostinpesien holkitusta? Max rpm on kuitenkin mielestäni näin katuhärvelissä suht levollinen, ja fiksuilla jousipaineilla saadaan toivottavasti mahd. pitkää elinikää osille.

Link to comment

Popcorni tuokiota odotellessa........

 

Ihan nyt näin omaan pähkäilyyn ja mihinkään tieteelliseen tutkimukseen viittaamatta sanoisin että käyttökoneeseen mistä halutaan mahd paljon kilometrejä irti en laittaisi yhtään jäykempiä jousia kuin on tarve. Kun tarpeettoman jäykät vaikuttaa työntötankojen, nostajien, kiikkujen ja venttiilien päiden rasitukseen.

Link to comment

Sitten päästäänkin asiaan. Mikä on sopiva jousipaine?

 

 

... en laittaisi yhtään jäykempiä jousia kuin on tarve. Kun tarpeettoman jäykät vaikuttaa työntötankojen, nostajien, kiikkujen ja venttiilien päiden rasitukseen.

 

Melkein kaikki kyllä tietävät, että liika on liikaa ja liian vähän on liian vähän, mutta mikä on riittävä seeti- ja aukipaine joinain yksikköinä? Nokan valmistajilta saa kyllä tiedot riittävistä jousipaineista ja jousimalleista jollain ventiilikoneiston oletuskokoonpanoilla, mutta aika vähän on T1 nokista taulukoita tarjolla, jossa olisi koottu sopivia jousipaineita useammille nokkaprofiileille saati sitten eri venttiilikoneistokokoonpanoille. Joillain nokkavalmistajilla tällaisiakin taulukoita on tarjolla.

Edited by VW-63
Link to comment

Ohan soppelia debattia, mutta itselleni on jäänyt tosiaan pimentoon se, mistä tiedän mikä sopii mikä ei. Keskustelua on usein paljon, muttei juuri tulla esiin lausumalla "laita nää,tä toimii". Sen takia itse heitin keväällä tähän nuo siniset, the blue ones.

 

Tälle koneelle tuli periaatepäätös jousia vaihtamalla ja uudet tönärit kokoon pane.

Link to comment

Henk. koht. olen ollut jo tovin vakuuttunut siitä, että venttiilijousiin on kaksi koulukuntaa - jäykät ja vähemmän jäykät.  Jäykkään sceneen kuuluvat ne, joilla on tullut moottorivaurio venttiililen leijumisesta tai he uskovat, että enempi on parempi. Vähemmän jäykkään porukaan kuuluvat ne, joilla oppirahat ovat tulleet venttiilikoneiston hajoamisesta tai nokan/nostimien kulumisesta. Molemmissa tapauksissa oppi on tullut kantapään kautta.

 

Tietty on olemassa myös vähemmistö, joka tietää mitä tekevät, mutta heillä taitaa olla muuta tekemistä kuin virtuaaliharrastaminen. Ja kannattaako heitä hirveästi edes kuunnella, harrastus muuttuu vain kalliimmaksi, kun ei saisi käyttää edes empi-kuraa :) 

Edited by Ketsa
  • Like 1
Link to comment

Näihin venttiilikoneiston ongelmiin hyvä lääke ostaa mahdollisimman kevyet nostajat ja laadukkaat alumiiniset työntötangot ja selviää entistäkin löysemmiltä venajousilla ja samalla venttiilikoneiston osien rasitukset pienenevät huomattavasti. Toki osat maksaa pahimmillaan muutaman satasen enemmän kuin perinteiset.

Link to comment

Niin. Ensinnä, tämänkaltaisessa konkurssissa en jaksa muutamaa satasta metsästää ja tinkiä, mutten myöskään viitsi lähteä ampumaan kärpästä boforsin kanuunalla. Auto on kuitenkin katukäytössä, käytännössä maks rpm on 6k (ei hermo kestä antaa kiertää enempää) jnejne...

 

Voidaan sanoa jousien olevan löysiä, jäykkiä, jotain. Mutta olisiko tässä nyt oikeasti kenelläkään heittää suoraa tuotetta, nimeä. Logmechin löysempi? CB joka on vielä löysempi kuin löysä Logmech? 

 

Lähdin itse terästönäreillä liikkeelle aikaisemmin, syistä että notta mielestäni Siniset jouset ovat jäykät, ja vaativat siten terästä. Toinen aspekti näin jälkikäteen on CSP Race hormisto, jossa vaimennin on venttiilikopan edessä/alla. Terästönäri on säädettävissä sormituntumalla about kohdalleen. Kädet ja hermot loppuu, jos tähän ahtaaseen reikään täytyy tunkea vielä rakotulkki. Voi tietysti olla, että ajattelen asian kattokerhoon, ja rakotulkkisäädettävä alumiini olisi helpompi. Arkistossa on sellaisetkin, mutten tiedä ovatko laadukkaat, standardit kun kuplan koneen osille puuttuvat, pirulaiset :)

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...