Anpu Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 (edited) http://www.autosuojaus.fi/index.html?sivu=rhino_sovellus Voi myös tulla paikan päälle tekemään. Edited April 20, 2017 by Anpu Quote
jarkki86 Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Nuo ns. Bedcoatit ovat ainakin uskomattoman kestäviä, kaverilla oli moottoripyörän tankki pinnattu tuolla u-polilla tms ja siihen sai lyödä puukollakin eikä jäänyt jälkeä. Muistaakseni jossain myytinmurtajien jaksossakin testasivat noita ja hämmästelivät kestävyyttä. Quote
SePi Posted April 21, 2017 Author Posted April 21, 2017 Nuo ns. Bedcoatit ovat ainakin uskomattoman kestäviä, kaverilla oli moottoripyörän tankki pinnattu tuolla u-polilla tms ja siihen sai lyödä puukollakin eikä jäänyt jälkeä. Muistaakseni jossain myytinmurtajien jaksossakin testasivat noita ja hämmästelivät kestävyyttä. Joo, mulla on omaakin kokemusta ilmeisesti vastaavasta. Peräkärrin sisus pinnoitettiin ja se kesti ihmeen hyvin jopa hiekan lapioimista lavalta kun ei ollut kippiä. Tossa pohjassa olis jonkin verran suojattavia paikkoja, kuten poljin asetelman, vaihdekepin, käsijarrun ja penkin liukujen kohdat. Sekä tietysti runkonumero ja huoltoluukku. Ne varmaan saa suojattua. Täytyypäs pohtia ja katsella budjettia Quote
SePi Posted April 21, 2017 Author Posted April 21, 2017 Ai ai kun mä tykkään tosta tinauksesta! Toinenkin ruma rantti lähti kyljestä ja lamellilaikalla kynnöspelto tasottuu kummasti. BTW, kuinkahan moni täällä palstalla tinaa peltisaumat? Jätin bensaluukun vähän modattuna odottelemaan päävirtakytkintä. Akku tulee eteen ja kaapelointi taakse menee tota luukun takaista yläputkea pitkin. Quote
Paavuli Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 Nyt kun kerran oikein kysyttiin, niin kyllä on koritinan kanssa tullut hipisteltyä sitä sun tätä :) Quote
-tipi- Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 Tarviiko lamellilaikkaan sulattaa kynttillää, kuten alumiinia räläköidessä ettei laikka tukkeudu tinasta? Quote
SePi Posted April 21, 2017 Author Posted April 21, 2017 Tarviiko lamellilaikkaan sulattaa kynttillää, kuten alumiinia räläköidessä ettei laikka tukkeudu tinasta? Kyllä nuo laikat vähän tukkeentuu tai saa väriä, mutta ainakin hitusen karkeemmat toimii riittävän hyvin ilman kikkailuja. Vaaleeta tinapölyä riittää myös imuroitavaksi, eli taitaa suurin osa lentää muualle. Quote
mikko k Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 Tarviiko lamellilaikkaan sulattaa kynttillää, kuten alumiinia räläköidessä ettei laikka tukkeudu tinasta? Millaisia laikkoja sä käytät? Mä kun en oo saanu alumiinilla laikkaa tukkoon. Quote
AVe Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 Eikös noi pahimmat tinat kannata aluksi vedellä raspilla pois. Näin olen nähnyt peltiseppien tekevän ja itsekin aloittanut tinan tasoituksen niinä kertoina kun olen tinaillut. Ei jää niin paljoa enää laikalla ajettavaa ja saa myös jo valmiiksi muotoakin haettua. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
metake Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/K%C3%A4sity%C3%B6kalut/Viilat/Koriviilat/824 1 Quote
AVe Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 Juurikin tuollainen. Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Quote
SePi Posted April 22, 2017 Author Posted April 22, 2017 Raspilla nimenomaan jos on jääny isompia kökkyröitä tai reilu kerros. Oon viimeaikoina pyrkiny sellaiseen millin - parin ylimääräiseen paksuuteen, jonka saa alkaa suoraan laikkaamaan. Tai sähköraspilla. Pelkään rouhaisevani noilla perinnetyökaluilla liikaa tai jopa peltiä Quote
non-hippy Posted April 22, 2017 Posted April 22, 2017 Nämä koritinat on aika myrkyllistä hengitettäväksi. Siksi en pöllyttäisi sitä laikalla hienoksi pölyksi ympäri tallia. Muutenkin tulee sählättyä liuottimien ja kemikaalien kanssa ihan tarpeeksi ison projektin kuluessa. Pienellä tietoisella? Riskillä mennään kohti unelmia. Toi raspaaminen irroittaa ylijäämä koritinan vahan isompana puruna. Helpompi kerätä talteen ilman että harrastaa itsensä hautaan asti. 2 Quote
SePi Posted May 6, 2017 Author Posted May 6, 2017 Nyt on lain kirjain matkustamon ja moottoritilan välisestä tulipellistä täytetty. Vielä on pohdinnassa, tuleeko nuo pystypellit korvakkeiden etu- vai takapuolelle. 4 mm alumiinilevyt saavat vielä pintaansa koristelun wanhaan tyyliin, kunhan tärkeemmät näpertelyt on tehty. Moottorin osia tässä odotellaan... 4 Quote
-Alex- Posted May 7, 2017 Posted May 7, 2017 Täähän on kohta valmis, toisinkuin mun auto :D No ei, samaa hommaa itekin näemmä tein vkloppuna, hitsauksia siistein vähäsen (roiskeet yms) Quote
SePi Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 (edited) Monet ukot käyneet tallilla ihmettelemässä mites se moottori tohon sitten tulee ja sopiiko kopat ym osat miten hyvin. No samaa aloin jo ittekin pohtia, koska mitään faktatietoo mitoista ei ollu kun putkia väännettiin ja käännettiin. Se oli tiedossa, että kilpiin tuo saatetaan alkuperäisen kaltaisella kaasarilla ja puhallinkopaksi tuli hommattua brassimalli. Mutta kun kammion puolikkaan, puhkukopan, imusarjan ja kaasarin laittoi mallaamaan paikoilleen, niin tuohan on perfect! puhallinkopasta lähtee vielä ilmatötteröt pois ja bajaputkista kiertää yläkautta, joten moottoripaketti lienee hyväksyttävissä Editoitu paremmat kuvat... Edited May 8, 2017 by SePi 1 Quote
mikan Posted May 15, 2017 Posted May 15, 2017 On se seppä! Olikohan tuo sopivuus nyt kuitenkaan ihan sattumaa? :-) t. Mika 1 Quote
SePi Posted May 16, 2017 Author Posted May 16, 2017 (edited) Mika, tällaisella viemäriputkella ja kuormaliinalla tutkiskelin kaarevuuksia. Viisysistä mittasin, että kone sopii 90 x 90 x 90 tilaan. Muu on todellakin vain vaistolla laitettuja putkia. No eipä tuo nyt pohjoiskorealaisten ohjusten rakentelua kummempaa ollu muuten - joskus onnistuu. Oon jotenkin pinttyny ajatukseen tästä alumiinin koristamisesta ja tänään käytin aamupäivän luovaan toimintaan. Motonetista kaheksan pyörää, K-raudasta pätkä rimaa ja varastosta muut tarpeet. Voilá, hiomakone alkaa olla valmis: Tuolla hionnalla häviää lähes kaikki varastoinnissa tms huolettomassa kuljetuksessa tulleet alumiinin naarmut - ja ehkä ne tulevatkaan ei niin helpolla näy. Vielä muutama tovi treeniä ja sitten osien kimppuun! Edited May 16, 2017 by SePi 5 Quote
SePi Posted May 25, 2017 Author Posted May 25, 2017 Ensimmäiset viitteet moottorin valmistumiseen ilmenivät tänään. Quote
SePi Posted June 27, 2017 Author Posted June 27, 2017 Tämän vempeleen kimpussa on muutama päivä menny. Katotaan sitten joskus, tuliko soiva peli - täältä olen koittanu oppeja ja viisautta ammentaa, mutta takaako se mitään. Puhallinkoppa on vielä puhallettavana ja laturi huollossa. Moottorin alapuoliset pellit oli kuvien ottamisen aikoihin vielä tuoreessa maalissa, joten ne kiinnittyy esimerkiksi huomenna. Moottorin peltiosien väriksi tulikin himmeä, hiukan titaaniin vivahtava sävy, vaikka purkissa lukee RST pinnoite. Ja miten lie ollut, että silmä mieltyi heti kun tuota väriä kokeilin aikaisemmin joihinkin peltiosiin. Enkä mä voinu vastustaa kiusausta jatkaa tolla rei'itetyllä ohjaamolinjalla, vaan tilasin tyyliin sopivan kässärin. Saattaapi mennä kuukausi-puolitoista, ennen kuin saapuu, mutta eipä tässä vielä kiire minnekään. Siksi vielä the sambasta kaapattu kuva... 4 Quote
SePi Posted July 2, 2017 Author Posted July 2, 2017 Lasikuituiset lokarit oli sitten turha kulu ja ne lähti kiertoon. Mutta sitten Sloveniasta löytyi seppä, joka tekee tilauksesta vaikka alumiiniset lokarit mittojen mukaan. Yhdestä pitkästä kaaresta syntyy molemmille puolille lain vaatimat pätkät ja reunojen syvyyden voi viimeistellä itse. En kehtaa laittaa tuonne DIY tools - osastoon tätä, mutta menköön täällä. Oli tarve pikku nippelien puhallukseen. Oikeaa laatikkoa ei ollu tähän hätään, joten vahva pahvilaatikko teipattuna ilmatiiviiksi, kylkeen ilmansuodatin paineen poistoon ja pleksi (huono valinta, koska sumeni) kanteen, sekä vanhoista kalsareista käsille läpiviennit Tehokkaalla lediroikalla valoa ja homma hoituu! -> edelleen naapurusto ystäviä, ja kuluja nolla euroa... 10 Quote
SePi Posted July 12, 2017 Author Posted July 12, 2017 Lokareiden laatu ja malli vastasi odotuksia ja pitkänäkin kaari on varsin kevyt. Tommoisesta puolikas ei juuri lisää jousittamatonta painoa ja kiinnikkeetkin täytyy toteuttaa samalla ajatuksella. Reunakanttausta täytyy ainakin ulkoreunasta viimeistellä kapeammaksi. Olin jo asennoitunut kikkailemaan etuluukkuun jotain uutta saranasysteemiä ja hitsaamaan kaasujousille korvakkeita, mutta nuo putket ovat juuri sopivassa paikassa alkuperäisille systeemeille. Jopa originaalit avausjouset olisivat saattaneet toimia, mutta ne tuli laikattua pois ja nyt mennään pikkasen liian jäykillä kaasupumpuilla. Motonetin hyllyn ääressä tarvittavat kilot olivat vain arvauksia Quote
SePi Posted July 18, 2017 Author Posted July 18, 2017 No nyt tästä puuttuu enää tulpat, ilmansuodatin, hihna ja joitain pikkunippeleitä. Sitten mylly laitetaan odottelemaan kevättä 3 Quote
SePi Posted August 3, 2017 Author Posted August 3, 2017 Nyt on hommattu vilkut ja parkit eteen, takavalot sekä etuvalot. Kromi tai musta poistetaan ja alumiini harjataan nätiksi. Sopiviin yksityiskohtiin on jo laitettu tehosteväriä: Tuulilasitolpat on sekä tulpattu että turvallistettu Mutta kaikkein vaikein osa projektissa taitaa olla oikean värin valinta! Nyt on vahvimmilla tuo samankaltainen tumma laivaston sininen hiukan himmeänä kuin tossa Volkkaripalsta -tekstin taustalla. Pohja ja alustan liikkuvat osat tulee vaaleella gun metallilla vanteiden puolien mukaisesti ja sopiviin kohtii sitten harjattua alumiinia ja keltaista 1 Quote
Tonii73 Posted August 3, 2017 Posted August 3, 2017 Tää on kyllä ihan kunkku projekti. Onko koelaudasta vielä näkemystä? Quote
SePi Posted August 3, 2017 Author Posted August 3, 2017 Tää on kyllä ihan kunkku projekti. Onko koelaudasta vielä näkemystä? Kojelauta perustuu prosenttien takia alkuperäiseen, mutta siitä on siivottu kaikki katkaisijat ja luukut pois. Kait se riittää, että alkuperäinen on jossain sopivien muotojen sisällä... Quote
Simon Templar Posted August 4, 2017 Posted August 4, 2017 tuliks noihin tuulilasn tolppiin sisälle jotain vahvikkeita? Quote
SePi Posted August 4, 2017 Author Posted August 4, 2017 tuliks noihin tuulilasn tolppiin sisälle jotain vahvikkeita? Meinasin juntata sisään ovaaliksi taottua putkea, mutta kun nuo tolpat on vaan reilun vaaksan korkuiset, niin päättelin niiden olevan riittävän tukevat. Lasihan liimataan paikoilleen ja niskan takana olevat korkeat kaaret sekä 4-piste vyöt saattavat riittää. Trafi ei yllättäen vaatinu. Jos jollain on jo satavarma tieto, että lisätuentaa pitää olla, niin vielä ei oo paha rasti laittaa Quote
Tonii73 Posted August 5, 2017 Posted August 5, 2017 Meinasin juntata sisään ovaaliksi taottua putkea, mutta kun nuo tolpat on vaan reilun vaaksan korkuiset, niin päättelin niiden olevan riittävän tukevat. Lasihan liimataan paikoilleen ja niskan takana olevat korkeat kaaret sekä 4-piste vyöt saattavat riittää. Trafi ei yllättäen vaatinu. Jos jollain on jo satavarma tieto, että lisätuentaa pitää olla, niin vielä ei oo paha rasti laittaaLupaehtojen mukaan menee. Ei malibucobrissakaan ole kuin ohut alumiinilista lasin ympärillä. Quote
SePi Posted August 15, 2017 Author Posted August 15, 2017 Pieniä juttuja ennättää sentään tehdä, tai ainakin hankkia. Tänään tuli Juhannuksen aikoihin ostettu kässäri kiinan takaa. Onneksi se ei oo ton isompi ja alkuperäisen kässärin kiinnityksiä taitaa saada aika mukavasti muokattua tollekin sopiviksi. Highsiderin lamput odottelevat sopivia asennussiivekkeitä edessä ja Car Buildersin ledilamput sijoittuvat perään, kunhan moottorin tarkka sijainti varmistuu. Täytyypä kysäistä, josko Antilta milloin saisi kapean etuluukun, ni pääsis siitä muokkaamaan moottorille virtaviivaisia katteita. Malli on vasta korvien välissä ja toive, että se yleensä onnistuu. Schrothilta löytyi vyöt. Enää on vaikein edessä, eli värivalinta joka edelleen on auki. Nyt suunta hapuilee VW:n omille sävyille yhdistettynä jo oleviin päätöksiin. 2 Quote
wp Posted August 15, 2017 Posted August 15, 2017 Ääni volkkarin omalle vaalean vihreälle sävylle, olikohan myytävänä- osiossa -59 t1 kaupan ainakin lähelle samalla värillä?? Quote
Tonii73 Posted August 16, 2017 Posted August 16, 2017 Tumman sininen ja gun metal yhdistelmä vaikutti hyvältä. Vaaleilla sävyillä on suurentava vaikutus, siksi en itse niitä etupalassa ainakaan käyttäisi. Quote
Hebster52 Posted August 16, 2017 Posted August 16, 2017 Tuo jarrukahva tarvii lisää reikiä... ;) Ja tuo penkkien säätövipstaaki tuossa jarrukahva ja vaihdekepin välissä jää vissiin käyttämättä? Quote
SePi Posted August 16, 2017 Author Posted August 16, 2017 Tuo jarrukahva tarvii lisää reikiä... ;) Ja tuo penkkien säätövipstaaki tuossa jarrukahva ja vaihdekepin välissä jää vissiin käyttämättä? No jos noilla rei'illä nyt pärjäis. Ne vivuston kiinnikkeet poistuu kunhan puran penkit pois ja paloittelen korin irti alustasta. Trafi määräsi käyttämään alkuperäisiä kiskoja ja tota möykkyä penkkien kiinnityksessä. Tosta möykystä penkkiin tulee taittuva ja lukittava linkku jotta myös vaadittu etäisyyssäätö olisi mahdollista. Tää on byrokratian nuolemista... Quote
SePi Posted August 18, 2017 Author Posted August 18, 2017 (edited) Tää yksityiskohtien hierominen ilman kunnollista visiota tuottaa monenlaista prototyyppiä ja kokeilua.Tossa 1303 keulassa on kummalliset siiven profiilin muotoiset pullistukset valojohtojen läpivienneille ym:lle. Päätin kokeilla siipiteemaa kannattimiinkin ja noissa "lamppu kiinnitettynä" - kuvissa etukulma on vielä pyöristämättä, mutta pöydälle tehdyn parin kulmat seuraa etupellin sivulinjaa. Tollaisella ontolla rakenteella sais johdot piiloon ja katotaan, tuleeko noista irtokappaleet, vai hitsataanko keulaan kiinni. Päädyt täytyy jättää avautuviksi lampun kiinnittämisen takia. Se mun värivalinta menee lopulta slate grey/pure grey ym ym -maailmaan. Koska paikalliset ammattimaalarit näyttää kavahtavat tollaisen putkihäkkyrän maalaamista - ehkä syystäkin, maalien tulisi olla liuotin pohjaisia. Muuten tuo +20 asteisessa tallissa maalaaminen on liian haasteellista. Minun tuurilla maalikaupoissa törmää värikoodia sanoessaan vastaukseen, että totahan ei sitten saa kuin vesivärinä... Niinpä taitaa olla aika lailla pakko mennä raskaan kaluston maalivalikoimiin. No sieltä ei heti löytynykkään ihan yllä mainittyja sävyjä, mutta sinne päin sentään. Eli silmällä valitaan. Nuo harmaat värit ilman mitään hileitä ja helmiäistä on jotenkin seksikkäitä. Keltainen ja harjattu alumiini sopivat ainakin mun silmissä hyvin teemaan. Mutta ehkä pyöröharjattu alumiini jää seuraavaan projektiin... Edited August 18, 2017 by SePi 1 Quote
Ketsa Posted August 18, 2017 Posted August 18, 2017 Metallihohtovärejä ei saa liuotinpohjaisina, muuten saa. Kunnon automaali nostaa onnestumisen mahdollisuutta, ainakin omien kokemusten pohjalta. Automaalit.net:stä ole itse saanut tarvittavan tuen ja maalit yms. Yleensä päivässä matkikseen. Quote
Tanhis Posted August 18, 2017 Posted August 18, 2017 (edited) Eihän tuota valosiiven päätyä tarvitse auki jättää jos hitsaa valolle kiinnikkeen suoraan siipeen. Sitten tekee vain johdolle putken tms sisälle että johdon saa vedettyä helposti. Edited August 18, 2017 by Tanhis Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.