Jump to content

Levyjarrut taakse


Esa

Recommended Posts

Posted

Kellään kokemuksia Aircooledin takalevyjarrusarjasta ?

Ei henk.kohtasta, mutta käsijarrun kanssa vissiinkin ongelmia tässä sarjassa.

 

Itse pysyn kyllä visusti rummuissa, niin paljon kuplaan ei saa tehoja että tarttis

levyt taakse, kiihrytys jutut on sitten eri asia...

  • Like 1
Posted

Rummut jarruttavat takana tosiaan ihan mukavasti.

Levyjarruja ei olisi tarvis säätää - toisaalta, jos käsijarru temppuilee, voi aiheuttaa ylimääräistä säätämistä.

Olisiko levyt kevyemmät ?

Posted

Mulla on AC:lta ostetut CSP:n levyt. Ne ovat hyvät. 

 

Yhdestä Empin letulevyjarrusarjasta mulla on kokemus ja se ei ollut hyvä. 

  • Like 1
Posted

Sekä CSP:stä että Empistä kokemusta. Molemmat toimii eikä CSP ole 2x Empiä parempi niinkuin hinnasta voisi päätellä. Jos ei rahasta kiinni niin toki CSP.

Posted

No, ei ole. Levy, satula ja kiinnike, painaa enemmän kuin rumpu ja jos sulla on jokin "kevyemmät" jutskat mielessä, kannattaa hakee sitä jostain aivan muualta kuin jarruista!

Pyörivä massa on varmaan levyssä kevyempi,eli hitausmomentti pienempi ?

Posted

Jotain kokemusta on ainakin katsastusmiehen näkökulmasta...jos vaan suinkin mahdollista niin pysy rummuissa. Jos väkisin haluat levyt taaksen niin ekana paperit kuntoon ja sit vasta tilaat osat. Eli valmistajalta yksiselitteinen lappu jossa mainitaan että jarrut käy juuri ko. autoon. Jos modaat satulan kiinnikettä niin lujuuslaskelmat oltava. Mä sain just laskelmat, 11 sivua... Jos laittaa levyt taakse niin myös pääsylinteri pitää vaihtaa. Ja saattaa tulla ongelmia käsijarrun kanssa.

 

Pyörivä massa saattaa olla suurempikin riippuen tietty levystä. Eikös se oo jousitettu massa jolla haetaan viimiset ajo-ominaisuudet kun mennään isoo kovaa.

  • Like 1
Posted

Jotain kokemusta on ainakin katsastusmiehen näkökulmasta...jos vaan suinkin mahdollista niin pysy rummuissa. Jos väkisin haluat levyt taaksen niin ekana paperit kuntoon ja sit vasta tilaat osat. Eli valmistajalta yksiselitteinen lappu jossa mainitaan että jarrut käy juuri ko. autoon. Jos modaat satulan kiinnikettä niin lujuuslaskelmat oltava. Mä sain just laskelmat, 11 sivua... Jos laittaa levyt taakse niin myös pääsylinteri pitää vaihtaa. Ja saattaa tulla ongelmia käsijarrun kanssa.

 

Pyörivä massa saattaa olla suurempikin riippuen tietty levystä. Eikös se oo jousitettu massa jolla haetaan viimiset ajo-ominaisuudet kun mennään isoo kovaa.

 

Hyvä vinkki- kiitoksia.

Jätän rummut taakse.

Posted

Jotain kokemusta on ainakin katsastusmiehen näkökulmasta...jos vaan suinkin mahdollista niin pysy rummuissa. Jos väkisin haluat levyt taaksen niin ekana paperit kuntoon ja sit vasta tilaat osat. Eli valmistajalta yksiselitteinen lappu jossa mainitaan että jarrut käy juuri ko. autoon.

Täysin konttorikohtaista, sulla valinta sattui vähän tarkempaan paikkaan, ja ei ehkä niin ajan tasalla olevaan...

 

Kysyin toiselta konttorilta samaa asiaa koska aion vaihtaa ensi talvena levyt eteen ja taakse niin vastaus oli, että "siitä vaan, paremmat saa olla, ei vaadi muutoskatsastusta"

Posted

Täysin konttorikohtaista, sulla valinta sattui vähän tarkempaan paikkaan, ja ei ehkä niin ajan tasalla olevaan...

 

Kysyin toiselta konttorilta samaa asiaa koska aion vaihtaa ensi talvena levyt eteen ja taakse niin vastaus oli, että "siitä vaan, paremmat saa olla, ei vaadi muutoskatsastusta"

 

GRRR!

 

Oisit ottanut vielä mustaa valkosella.

  • Like 1
Posted

Melko nihilisistä toimintaa :D

Jotain kokemusta on ainakin katsastusmiehen näkökulmasta...jos vaan suinkin mahdollista niin pysy rummuissa. Jos väkisin haluat levyt taaksen niin ekana paperit kuntoon ja sit vasta tilaat osat. Eli valmistajalta yksiselitteinen lappu jossa mainitaan että jarrut käy juuri ko. autoon. Jos modaat satulan kiinnikettä niin lujuuslaskelmat oltava. Mä sain just laskelmat, 11 sivua... Jos laittaa levyt taakse niin myös pääsylinteri pitää vaihtaa. Ja saattaa tulla ongelmia käsijarrun kanssa.

 

Pyörivä massa saattaa olla suurempikin riippuen tietty levystä. Eikös se oo jousitettu massa jolla haetaan viimiset ajo-ominaisuudet kun mennään isoo kovaa.

  • 3 weeks later...
Posted

Kymmenkunta vuotta on menty tolla empin sarjalla. aina kehuu katsuri jarruja. Ei ole koskaan tarvinnut mitään lappuja esitellä, toteavat että jarrujen parantaminen ei aiheuta prosenttimerkintöjä otteeseen. Järkevää otetta katsastamisesa, koska nuo ovat oikeasti parannus rumpuihin verrattuna.

 

Käppärin kanssa ei ole ollut ongelmaa kun teki niihin paremmin sopivat vaijerit.

  • 11 months later...
Posted

Oliko tietoa Empin takalevyjen satulasta, onko jossakin automerkissä/mallissa käytössä tuo satula? 

Posted

Ainakin 5x205 etulevysatsissa oli satula, joka on kopio mk3-4Golffissa ja jossain Polossa olevasta. Mutta tässä ei toki käsijarrua. Tuskin ne on pyörää uudestaan keksineet takajarrujenkaan kanssa, et voi hyvinkin olla Mk4:n.

 

Posted (edited)

Tämä on hyvin loogista, otetaan yhdestä eniten tuotetusta massa-autosta satula ja saadaan se ostettua sarjaan 10€/10£/10$

Edited by ARTO
  • 6 years later...
Posted (edited)

Mitä jakoa tavoittelet. Kolkista kun löytyy kyseinen napa valmiina 4x130 jaolle.

Edited by Tanhis
Posted
32 minutes ago, Tanhis said:

Mitä jakoa tavoittelet. Kolkista kun löytyy kyseinen napa valmiina 4x130 jaolle.

4x130. Tiedossa on t3 napa. Alkuperäisten t3 saatavuus niin ja näin ja tarvikkeet kiinnostaa yhtä paljon kun tarvikejarrurummut,boorituksen kesto kyseenalainen.  Myöskään jälkituotantolevyt joissa valmis boori ei kiinnosta tästä syystä lähteä kokeilemaan. 

Posted

T3 on 5x112 ja eri laakerilla/vetonivelellä.  Saksalaisesta jarrurummustakaan en lähtis itelle tekemään pelkkää napaa, kolkissa se on terästä, ei valua. Joskus 2000 alkupuolella kahdet vanhat rummut sorvasin tohon tarkoitukseen, toinen pari meni roskiin, koska toisesta parista toinen murtui kuplan alla. -69 orggisrummuista tein.  Paljon käytöstä kii, varmaan menee hyvin hissunkissun kadulla pienellä koneella siististi ajellen sladitteluista ei tykännyt

  • Like 1
Posted

Racing tarkoittanee Typ3 napaa 4x130 jaolla. Käsittääkseni ne ovat ainakin alkuperäisenä terästä, kun taas jarrurummut on valurautaa. Ja valurautahan on aika puuroa kestoltaan teräkseen verrattuna, mutta johtaa paremmin lämpöä.

Posted (edited)

Teräsnapojakin saa kyllä, sekä 4x130 että 5x130 jaoilla, vähän tuhdimmat ku typ3 alkuperäiset. Nyt kun vaan muistais kuka noita myi. Ne oli ympäriinsä sorvattua ja käytetty myös kilpureissa.  Aina voi hankkia 944 earlynavat ja porata 4x jaon niihin 🤗

 

https://www.csp-shop.com/en/?func=detailcall&artnr=13285b onks nää valua kans, vai valuterästä?

Edited by ovaaliheppu
Posted (edited)

Eipä ne orggikset valuteräksisetkään sen siistimpiä oo päällepäin. Joskus tuo vanteen puoleisen pinnan keskiö on hiton epäleskokin ollu

SmartSelect_20250212-082832_Google.thumb.jpg.71fdf60d3075730a9e1c9f169a34dcf6.jpg

SmartSelect_20250212-111528_Chrome.jpg

Edited by ovaaliheppu
Posted
5 hours ago, ovaaliheppu said:

Teräsnapojakin saa kyllä, sekä 4x130 että 5x130 jaoilla, vähän tuhdimmat ku typ3 alkuperäiset. Nyt kun vaan muistais kuka noita myi. Ne oli ympäriinsä sorvattua ja käytetty myös kilpureissa.

 

 

Thesamballa joku jenkki noita aikoinaan myi CroMolysta sorvattuina. Oli kyllä niin arvokkaat, että jäi Urhoon ostamatta.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Meneekö terästukivarrellisen 944 possun takanapa suoraan kuplan irs varteen rummun tilalle kuplamittaisella napa-akselilla

tukivarsihan on sama puslaa lukuunottamatta,mutta onko navan offset? 
 

 

 

 

 

 

Edited by Racing
Posted

Muistaisin väittää että terästukivarsi on täysin sama kuplassa ja 944, satulan korvat on alumiinisessa laakerikannessa, joka käy myös heiluriakseliin (toki eri vuosimallissa joutuu shimmaamaan laakerin sopivaks kun kansisyvyyksiä erilaisia) laakerikoko myös sama, paitsi 944 isommalla nivelellä vs kupla

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...