Esa Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Kellään kokemuksia Aircooledin takalevyjarrusarjasta ? Quote
Esa Posted November 21, 2017 Author Posted November 21, 2017 Levyjarrusarja, taakse, 4x130, T-1, 8/65-4/79 Tätä mietin. Ilmeisesti Empi:n sarja. Quote
sleepercooler Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Kellään kokemuksia Aircooledin takalevyjarrusarjasta ? Ei henk.kohtasta, mutta käsijarrun kanssa vissiinkin ongelmia tässä sarjassa. Itse pysyn kyllä visusti rummuissa, niin paljon kuplaan ei saa tehoja että tarttis levyt taakse, kiihrytys jutut on sitten eri asia... 1 Quote
mikko k Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Tässä kolkin rummut takana ja vakiot levyt edessä. Ihan hyvin pysähtyy reilusta 190kmh.. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/28537-10sec-kiihdytysauto-vw-1303s/ 2 Quote
Esa Posted November 21, 2017 Author Posted November 21, 2017 Rummut jarruttavat takana tosiaan ihan mukavasti. Levyjarruja ei olisi tarvis säätää - toisaalta, jos käsijarru temppuilee, voi aiheuttaa ylimääräistä säätämistä. Olisiko levyt kevyemmät ? Quote
sleepercooler Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 No, ei ole. Levy, satula ja kiinnike, painaa enemmän kuin rumpu ja jos sulla on jokin "kevyemmät" jutskat mielessä, kannattaa hakee sitä jostain aivan muualta kuin jarruista! 1 Quote
Essi Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Mulla on AC:lta ostetut CSP:n levyt. Ne ovat hyvät. Yhdestä Empin letulevyjarrusarjasta mulla on kokemus ja se ei ollut hyvä. 1 Quote
REMI Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Sekä CSP:stä että Empistä kokemusta. Molemmat toimii eikä CSP ole 2x Empiä parempi niinkuin hinnasta voisi päätellä. Jos ei rahasta kiinni niin toki CSP. Quote
tolvana Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Empin satula kiinnike on surkea, vahvistamalla toimii Quote
Esa Posted November 22, 2017 Author Posted November 22, 2017 No, ei ole. Levy, satula ja kiinnike, painaa enemmän kuin rumpu ja jos sulla on jokin "kevyemmät" jutskat mielessä, kannattaa hakee sitä jostain aivan muualta kuin jarruista! Pyörivä massa on varmaan levyssä kevyempi,eli hitausmomentti pienempi ? Quote
Simon Templar Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Jotain kokemusta on ainakin katsastusmiehen näkökulmasta...jos vaan suinkin mahdollista niin pysy rummuissa. Jos väkisin haluat levyt taaksen niin ekana paperit kuntoon ja sit vasta tilaat osat. Eli valmistajalta yksiselitteinen lappu jossa mainitaan että jarrut käy juuri ko. autoon. Jos modaat satulan kiinnikettä niin lujuuslaskelmat oltava. Mä sain just laskelmat, 11 sivua... Jos laittaa levyt taakse niin myös pääsylinteri pitää vaihtaa. Ja saattaa tulla ongelmia käsijarrun kanssa. Pyörivä massa saattaa olla suurempikin riippuen tietty levystä. Eikös se oo jousitettu massa jolla haetaan viimiset ajo-ominaisuudet kun mennään isoo kovaa. 1 Quote
Esa Posted November 22, 2017 Author Posted November 22, 2017 Jotain kokemusta on ainakin katsastusmiehen näkökulmasta...jos vaan suinkin mahdollista niin pysy rummuissa. Jos väkisin haluat levyt taaksen niin ekana paperit kuntoon ja sit vasta tilaat osat. Eli valmistajalta yksiselitteinen lappu jossa mainitaan että jarrut käy juuri ko. autoon. Jos modaat satulan kiinnikettä niin lujuuslaskelmat oltava. Mä sain just laskelmat, 11 sivua... Jos laittaa levyt taakse niin myös pääsylinteri pitää vaihtaa. Ja saattaa tulla ongelmia käsijarrun kanssa. Pyörivä massa saattaa olla suurempikin riippuen tietty levystä. Eikös se oo jousitettu massa jolla haetaan viimiset ajo-ominaisuudet kun mennään isoo kovaa. Hyvä vinkki- kiitoksia. Jätän rummut taakse. Quote
metake Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Jotain kokemusta on ainakin katsastusmiehen näkökulmasta...jos vaan suinkin mahdollista niin pysy rummuissa. Jos väkisin haluat levyt taaksen niin ekana paperit kuntoon ja sit vasta tilaat osat. Eli valmistajalta yksiselitteinen lappu jossa mainitaan että jarrut käy juuri ko. autoon. Täysin konttorikohtaista, sulla valinta sattui vähän tarkempaan paikkaan, ja ei ehkä niin ajan tasalla olevaan... Kysyin toiselta konttorilta samaa asiaa koska aion vaihtaa ensi talvena levyt eteen ja taakse niin vastaus oli, että "siitä vaan, paremmat saa olla, ei vaadi muutoskatsastusta" Quote
Simon Templar Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Täysin konttorikohtaista, sulla valinta sattui vähän tarkempaan paikkaan, ja ei ehkä niin ajan tasalla olevaan... Kysyin toiselta konttorilta samaa asiaa koska aion vaihtaa ensi talvena levyt eteen ja taakse niin vastaus oli, että "siitä vaan, paremmat saa olla, ei vaadi muutoskatsastusta" GRRR! Oisit ottanut vielä mustaa valkosella. 1 Quote
Ketsa Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Juu, kehuilla selvisin minäkin takalevyjarrujen osalta viime kesän rekisteröintikatsastuksessa. Quote
-Alex- Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Melko nihilisistä toimintaa :D Jotain kokemusta on ainakin katsastusmiehen näkökulmasta...jos vaan suinkin mahdollista niin pysy rummuissa. Jos väkisin haluat levyt taaksen niin ekana paperit kuntoon ja sit vasta tilaat osat. Eli valmistajalta yksiselitteinen lappu jossa mainitaan että jarrut käy juuri ko. autoon. Jos modaat satulan kiinnikettä niin lujuuslaskelmat oltava. Mä sain just laskelmat, 11 sivua... Jos laittaa levyt taakse niin myös pääsylinteri pitää vaihtaa. Ja saattaa tulla ongelmia käsijarrun kanssa. Pyörivä massa saattaa olla suurempikin riippuen tietty levystä. Eikös se oo jousitettu massa jolla haetaan viimiset ajo-ominaisuudet kun mennään isoo kovaa. Quote
Lasse Posted December 12, 2017 Posted December 12, 2017 Kymmenkunta vuotta on menty tolla empin sarjalla. aina kehuu katsuri jarruja. Ei ole koskaan tarvinnut mitään lappuja esitellä, toteavat että jarrujen parantaminen ei aiheuta prosenttimerkintöjä otteeseen. Järkevää otetta katsastamisesa, koska nuo ovat oikeasti parannus rumpuihin verrattuna. Käppärin kanssa ei ole ollut ongelmaa kun teki niihin paremmin sopivat vaijerit. Quote
MU Posted November 18, 2018 Posted November 18, 2018 Oliko tietoa Empin takalevyjen satulasta, onko jossakin automerkissä/mallissa käytössä tuo satula? Quote
metake Posted November 18, 2018 Posted November 18, 2018 Hyvin vahvan muistikuvan mukaan satula on sama kuin 4-golffissa, mutta satulan kiinnitysrauta on EMPI:n oma. Quote
-tipi- Posted November 19, 2018 Posted November 19, 2018 Ainakin 5x205 etulevysatsissa oli satula, joka on kopio mk3-4Golffissa ja jossain Polossa olevasta. Mutta tässä ei toki käsijarrua. Tuskin ne on pyörää uudestaan keksineet takajarrujenkaan kanssa, et voi hyvinkin olla Mk4:n. Quote
ARTO Posted November 19, 2018 Posted November 19, 2018 (edited) Tämä on hyvin loogista, otetaan yhdestä eniten tuotetusta massa-autosta satula ja saadaan se ostettua sarjaan 10€/10£/10$ Edited November 19, 2018 by ARTO Quote
Racing Posted February 11 Posted February 11 Onko kokemusta tehdä levyjarruille taakse napaa sorvaamalla vw original jarrurummusta keskiö ja siihen sopiva levy päälle? Quote
Tanhis Posted February 11 Posted February 11 (edited) Mitä jakoa tavoittelet. Kolkista kun löytyy kyseinen napa valmiina 4x130 jaolle. Edited February 11 by Tanhis Quote
Racing Posted February 11 Posted February 11 32 minutes ago, Tanhis said: Mitä jakoa tavoittelet. Kolkista kun löytyy kyseinen napa valmiina 4x130 jaolle. 4x130. Tiedossa on t3 napa. Alkuperäisten t3 saatavuus niin ja näin ja tarvikkeet kiinnostaa yhtä paljon kun tarvikejarrurummut,boorituksen kesto kyseenalainen. Myöskään jälkituotantolevyt joissa valmis boori ei kiinnosta tästä syystä lähteä kokeilemaan. Quote
ovaaliheppu Posted February 12 Posted February 12 T3 on 5x112 ja eri laakerilla/vetonivelellä. Saksalaisesta jarrurummustakaan en lähtis itelle tekemään pelkkää napaa, kolkissa se on terästä, ei valua. Joskus 2000 alkupuolella kahdet vanhat rummut sorvasin tohon tarkoitukseen, toinen pari meni roskiin, koska toisesta parista toinen murtui kuplan alla. -69 orggisrummuista tein. Paljon käytöstä kii, varmaan menee hyvin hissunkissun kadulla pienellä koneella siististi ajellen sladitteluista ei tykännyt 1 Quote
-tipi- Posted February 12 Posted February 12 Racing tarkoittanee Typ3 napaa 4x130 jaolla. Käsittääkseni ne ovat ainakin alkuperäisenä terästä, kun taas jarrurummut on valurautaa. Ja valurautahan on aika puuroa kestoltaan teräkseen verrattuna, mutta johtaa paremmin lämpöä. Quote
Racing Posted February 12 Posted February 12 Jep t3 takanapaa tarkoitin typ3. Tarvikenavat näyttää ainakin olevan valua. Quote
ovaaliheppu Posted February 12 Posted February 12 (edited) Teräsnapojakin saa kyllä, sekä 4x130 että 5x130 jaoilla, vähän tuhdimmat ku typ3 alkuperäiset. Nyt kun vaan muistais kuka noita myi. Ne oli ympäriinsä sorvattua ja käytetty myös kilpureissa. Aina voi hankkia 944 earlynavat ja porata 4x jaon niihin 🤗 https://www.csp-shop.com/en/?func=detailcall&artnr=13285b onks nää valua kans, vai valuterästä? Edited February 12 by ovaaliheppu Quote
Racing Posted February 12 Posted February 12 (edited) Tuollaiset löytyi tiedä sitten mitä materiaalia on. https://www.customandcommercial.com/vw-type_3/type_3_front--and--rear_axle_parts/type_3_rear_axle_parts/german_quality_rear_hub_type_3_9691/ nuo yleisesti myynnissä olevat typ3 navat Näyttäs olevan jotakin halpaa valua niinkun nämäkin todennäkösesti valua ovat rosoisesta pinnasta boorin juuressa päätellen. Edited February 12 by Racing Quote
ovaaliheppu Posted February 12 Posted February 12 (edited) Eipä ne orggikset valuteräksisetkään sen siistimpiä oo päällepäin. Joskus tuo vanteen puoleisen pinnan keskiö on hiton epäleskokin ollu Edited February 12 by ovaaliheppu Quote
Ketsa Posted February 12 Posted February 12 5 hours ago, ovaaliheppu said: Teräsnapojakin saa kyllä, sekä 4x130 että 5x130 jaoilla, vähän tuhdimmat ku typ3 alkuperäiset. Nyt kun vaan muistais kuka noita myi. Ne oli ympäriinsä sorvattua ja käytetty myös kilpureissa. Thesamballa joku jenkki noita aikoinaan myi CroMolysta sorvattuina. Oli kyllä niin arvokkaat, että jäi Urhoon ostamatta. Quote
Racing Posted February 21 Posted February 21 (edited) Meneekö terästukivarrellisen 944 possun takanapa suoraan kuplan irs varteen rummun tilalle kuplamittaisella napa-akselilla tukivarsihan on sama puslaa lukuunottamatta,mutta onko navan offset? Edited February 21 by Racing Quote
ovaaliheppu Posted February 21 Posted February 21 Muistaisin väittää että terästukivarsi on täysin sama kuplassa ja 944, satulan korvat on alumiinisessa laakerikannessa, joka käy myös heiluriakseliin (toki eri vuosimallissa joutuu shimmaamaan laakerin sopivaks kun kansisyvyyksiä erilaisia) laakerikoko myös sama, paitsi 944 isommalla nivelellä vs kupla Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.