Guest konna Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 Moro, Tuli semmonen homma että lupauduin vaimon kuplaan tekemään koneen. Kokemus kuplan rakentamisesta on täysi nolla, tai yleensäkkään minkään ilmajäähdytteisen vempeleen tahi kaasarivehkeen rakentamisesta. Noh, nykyään onneksi on tämä internet ja nämä harrastajafoorumit. Tätä foorumia lukemalla on kyllä selvää että täällä osataan tehdä, hieno homma, toivottavasti tämmöinen aloittelija saa myös vinkkejä ja vastauksia täältä tyhmiin kysymyksiin. Noniin, siis projektina on tosiaan ehkä 74 vuosimallin 1303s kupla. se on appiukon aikoinaan maalaama helmiäisvärinen, alunperin 1.6l koneinen 1303s malli. Maalipinta on ihan hieno, samaa ei voi sanoa konehuoneessa majailevasta 1.3l koneesta: Vaihdoin kesällä kokeeksi tulpat, puolan, tulpanjohdot, konkan sekä purin ja kasasin kaasarin uudestaan uusilla tiivisteillä. Ei merkittävää parannusta toimintaan. Ajattelin että tässä iltojen ratoksi voisin kunnostaa mukana tulleen alkuperäisen 1.6l koneen toimintakuntoon. Kokemusta on siis autoista ja koneiden kasaamisesta muitten merkkejen puolesta, joten siinämielessä ei ihan ummikkona tähän hommaan lähdetä, tosin kuten jo mainittu tämä kone on ihan uusi tuttavuus. rupesin tässä hissukseen purkamaan tuota konetta kappeleiksi ihan vaan mielenkiinnosta ja perehtymismielessä. Ulkoisesti katsottuna kone oli suhteellisen rapsakan näköinen, joka paikka öljyntöhnässä ja tuntuu että sitä on säilytetty pellossa se aika kun se autosta on ollut irrallaan. Suhteelisen helposti kone siitä purkaantuikin, tosin ihan hirmuisan sotkun saattelemana. kampuran päittäisvälystä tuntui olevan käsituntumalla noin sentti, joten se ei ainakaan ole luultavasti ihan tehtaan spekseissä. runkolaakerit näyttivät ruskeilta(ilmeisesti ei ihan uutta laakeriteknologiaa), ja toisen puolen päätylaakerissa näkyi epätasaista kulumaa. toinen kansi näyttikin erittäin mielenkiintoiselta, selkeesti on nyt jäähdytysnesteet päässeet palotilaan. päällisin puolin, ja kun sai kaikki paikat putsattua öljystä, kampura ja nokka näyttävät ihan hyvältä, työntötankojen välillä on puolen millin heittoja pituudessa. kiertokangen laakerit näyttävät siltä että öljyn seassa on ollut roskaa ja yhden männän laki näytti siltä että siinä on ollut alkava koralliriutta tulossa Tarkemmalla tarkastelulla kampuran kauloilla näkyy tämän kaltaista jännää ilmiötä: ihan kuin kampuraa olisi täyttöhitsattu ja sitten hiottu mittaan ja kaikki kaulat eivät olisi oikeen kunnolla täyttyneet. nopeasti tarkastettuna kampuran kaulat näyttivät olevan 54.5 tuntumassa tai satkun pari alle laakeri ilmoitti ilmeisesti olevansa puoli milliä ylikokoinen heitin sylinterit, kannet ja lohkon pestäväksi että pääsen niitä tarkemmin tarkastelemaan huomenna sitten. Osa kannen pinnapulteista oli uudelleen kierteytetty helicoileilla kampikammiioon joten kone ei ihan ensimäistä kertaa ole levällään. sitten tuleekin kysymyksiä: tavoite on siis tehdä kone jolla pärjää liikenteen mukana, mahdollisesti e85 polttoaineena joten puristukset voisi olla toisella kympillä. mahdollisesti sähköinen ruiskutus. Mistä kannattaa hommata koneen osia? nettikaupat jne. Mitkä kaikki osat kannattaa jokatapauksessa vaihtaa, jos oletaan että ihan viimeistä penniä ei tarvitse venyttää? Mitkä osat kannattaa säilyttää ehdottomasti? Mistä löytää kiristysmomentit, välykset ja muut speksit koneen kasaamiseen? pidetäänkö 1.6l, vai isompaa konetta? pystyn itse koneistamaan aika paljon, joten muutokset kampikammioon, kansiin tai muuhun mahdollista tehdä itse. koeajon perusteella: pitäisikö vaihteiden löytyä helposti ilman että joutuu kauhomaan ympäri hyttiä? pitäiskö ohjaustuntuman olla mallia: ratin ja renkaiden välissä on vesiletku? kuten kuvasta näkyy, auton keula on korkeammalla kuin perä, mitä alustalle voi tehdä? Ehdotuksia otetaan vastaan uuden koneen spekseistä, myöskin hyväksi havaituista komponenteista, minkä merkkiset männät jne. Jos tuota ensi kesäksi aikoo tehdä niin realistisesti pitäis varmaan tammikuun aikana saada hahmotettua konseptia ja tilattua tarvittavat osat että kerkeää tehdä ajokuntoon auton. terveisin Janne Quote Link to comment
-Alex- Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 (edited) Se riippuu vähän mitä haluat moottorilta. 60-70hv lähes vakio 1600cc kustantaa n. 1500-2500e, riippuen missä kunnossa kannet ja lohko +80hv 1776cc kone joka tulee vaihtamalla 90.5mm mäntä/pytty sarja, kustantaa n. 700-1300e enemmän. Tähän tarvii esim 2 x Kadro tai 2 x 40IDF kaasutinsarjan. Ensinnä tarkastaisin kannet ja lohkon läpikotaisin. Kannet voivat ok lähtökohta, jos ei ole halkeamia tulpan ja seetien välissä. Muuten uudet tai hyvät käytetyt. Lohko vaikuttaa olevan ikänsä loppupuolella, kannattaa tarkistaa ensinnä kuitenkin runkolinjan koko (std on 65mm) ja että näkyykö päivänvaloa lohkon välistä kun puoliskat ovat pultattu yhteen.. Jos lohko on väsynyt, niin suosittelen max 66mm ylikokoon vastaporattua lohkoa tai sitten uutta. Ostopaikkoja osille esim: Aircooled.fi , Paruzzi.com , Neoretro.fi jne. Ensinnä minun listalla olisi ainakin seuraavat moottorinosat -Sylinteri+mäntäsarja -Suodatinjalallinen öljypumppu (käy mietoon alle 100hv koneeseen) -1 3/8" pakosarja vaimentimen kera (jos Vakiokannet 35x32 venttiilein säilyy) - 1 1/2" pakosarja jos uudet kannet 40x35 venttiilein. -vakioiskuinen 69mm vastapainokampiakseli, pidentää lohkon ikää jos yhtään tykkää antaa kenkää. Taottu 4140/4340 versio vain, älä osta valuteräsakselia. Simpukan ja muiden alustan/ohjauksen osien kunto kannattaa tarkistaa. Tokihan se vakio 155/80r15 renkailla on vähäsen veltto. Jämäkkyyttä saanee eteen esim 175/65R15 / 185/60R15 rengastuksella ja sekä jäykemmillä kallistuksen vakaajilla. 1303:seen saa myös paljon eteen asiallisia madallussarjoja, sisältäen monesti 50-100mm säädettävät tolpat, hintahaitari n. 400€ - 800€ / pari sisältäen iskarit ja jouset Edited December 27, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
metake Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 1 hour ago, -Alex- said: Lohko vaikuttaa olevan ikänsä loppupuolella, kannattaa tarkistaa ensinnä kuitenkin runkolinjan koko (std on 65mm) ja että näkyykö päivänvaloa lohkon välistä kun puoliskat ovat pultattu yhteen.. Jos lohko on väsynyt, niin suosittelen max 66mm ylikokoon vastaporattua lohkoa tai sitten uutta. Aika hyvin pelkästä valokuvasta päätelty kampikammion kunto 😄 Ja mihin tuo 66 mm sääntö perustuu, miksei sitä voi porata isompaan ylikokoon? Quote Link to comment
-Alex- Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 52 minutes ago, metake said: Aika hyvin pelkästä valokuvasta päätelty kampikammion kunto 😄 Ja mihin tuo 66 mm sääntö perustuu, miksei sitä voi porata isompaan ylikokoon? Kampuran päittäisvälystä noin "sentti", olisko päätymmäinen laakeripukki hakkautunut tms Quote Link to comment
Tutkija Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 Tai vauhtipyörä irti muuten ei liiku senttiä. Itseasiassa vaikka kuinka kulunnut päittäisvälys se ei vaikuta siihen pytyykö kunnostamaan vai ei ja minkä kuntoinen kampikammio on. Quote Link to comment
Guest konna Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 Kiitoksia vastauksesta, tulikin paljon tutkimisen aihetta Eli käytännössä jos päittäisvälys johtuu lohkon kulumisesta se on yleensä roskis kamaa? Onko noita ensimäisiä kauloja hitsaamalla korjattu, voisihan sitäkin kokeilla jos se muuten roskikseen menee. Pitää tsekata kannet tänään halkeemien varalta, semmonen mieto viri olisi kyllä juu hakusessa eli 80+hv. Quote Link to comment
x-pj Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 21 minutes ago, konna said: Eli käytännössä jos päittäisvälys johtuu lohkon kulumisesta se on yleensä roskis kamaa? Onko noita ensimäisiä kauloja hitsaamalla korjattu, voisihan sitäkin kokeilla jos se muuten roskikseen menee. "Ylimääräinen" päittäisvälys johtuu aina lohkon kulumisesta, mutta siihenkin tarkoitukseen on olemassa ylikoko laakereita. Quote Link to comment
peruskallio Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 (edited) Jos tarkoitat kaulojen hitsaamisella sitä ”venähtäneen” näköistä reikää, kuuluu olla sellainen. edit. Nyt vasta näin mitä tarkoitat, tuota reunaa... olisiko joku jaksanut nähdä vaivan, laittaisin tuon tervaksi muuttuneen öljyn piikkiin, hieraise vähän hienolla paperilla ja katso häviääkö jälki. mitä päittäisvälykseen tulee, mittaa vauhtipyörän pään laakeripukin leveys ja vertaa laakerin leveyteen. Jos siinä välystä, on lohko ainakin niiltä osin kulunut. Edited December 28, 2018 by peruskallio Quote Link to comment
Essi Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 Jos kaiketi olet Tampereen seudulta, niin mä veisin kampikammion, kampiakselin, kiertokanget ja sylinterikannet sen tarkemmin ihmettelemättä Nekalaan Tammer Dieseliin. Siellä osaavat tutkia osat ja jos ovat kunnostuskelpoisia, niin koneistavat ne samalla. Sen jälkeen voi miettiä osalistaa tarkemmin. Jos kansien palotiloissa on halkeamia, niin mä ostaisin uudet/ehjät kannet, vaikka jotkut ovat kuulemma vakiopannuja tehneet halkinaisilla kansillakin. Moottoriosissakin tukisin paikallista yrittäjyyttä, eli Aircooled.fi. Vaihteet löytyvät oikeinkin hyvin, mikäli kaikki ovat kunnossa. Aloittaisin takapenkin alta huoltoluukun alla olevasta nivelestä. Vaihdekepin alta löytyy myös pusla, joka voi olla kulunut. Ajettavuus tuollaisessa on ikäisekseen erinomainen madaltamattakin, mikäli alusta on ehjä. Eli nivelet, puslat, iskarit, ohjausiskari, jarrut yms. Renkaiksi suosin jotain muuta, kuin 155 tai 165 leveitä. Korkeuttakin on hyvä olla, että ei näytä tyhmältä ja että välitys pysyy mukavana. Omassa kesällä takana 205/65-15, edessä 195/65-15 ja talvella joka nurkassa 185/65-15 ja hyvin menee. Oman ässäkuplani sähellystä löytyy tuolta. Siihen tein kesällä tällaisen vakiopannun ja olen ollut tyytyväinen. Tehoja ei ole vielä tullut mitattua, mutta sekin aika koittaa kyllä. - Perusmoottoriaihio 1600cc 2-reikäkansilla ja kahdella öljynpaineventtiilillä.- Kampikammion ja kampiakselin pesu, mittaus ja tarvittavat koneistukset. - Kiertokankien mittaus ja yläpään puslitus. - Uudet kiertokangen-, runko- ja nokka-akselin laakerit. - Nokka-akseli, hammaspyörä ja nostajat, Empi. http://www.aircooled.fi/tuote/5153/nokkaakselisarja-4110-reikapaanostajin-t1-empi - Mäntä-sylinterisarja, 87 mm, valu.http://www.aircooled.fi/tuote/1533/manta-sylinterisarja-87x69mm-1641cc-valu-airclassic - Sylinterikannet, CB Performance Panchito 044, 40x35,5 venttiilein. http://www.aircooled.fi/tuote/6063/sylinterikansi-panchito-40x355-singlejouset-855mm-cb - Öljypumppu CB Performance Maxi-2, 26 mm, öljynsuodattimella. Suodatin on tässä se juttu, lyhkäsemmillä rattaillakin olisi pärjännyt. http://www.aircooled.fi/tuote/109/suodatinoljypumppu-maxi2-3niittiselle-nokalle-cb - Orkkis työntötangot, niiden suojaputket (uudet) ja keinuvivustot. - Kaikki uudet tiivisteet. - Alkuperäinen virranjakaja alipaine- ja keskipakosäätimellä. Kärjetön Pertronix moduuli ja saman firman puola. - Alkuperäisen kaltainen 34 Pict-3 kaasutin, eli kiinalainen kopio pienellä suutinkikkailulla. Muistaakseni 140 / 50. - Empi käärmeenpesä isolla laipalla ja yhdellä vaimentimella. Tämän vaimentimen sisuskalut irtosivat jo ensimmäisen tankillisen aikana. CSP:n pakoputkisto tilattu. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 Riippuu todellakin mitä haluat moottorilta. Jos haluat pitkien matkojen luotettavuutta, niin pitäydyt hyvin lähellä vakiota. Näiden perusrakenne tulee 1930-luvulta ja ovat matalakierroksisia ja matalatehoisia koneita. Mitä enemmän näistä tehoja ulos pakottaa, niin sitä enemmän kannattaa pysyä miellyttävän hinausmatkan päässä omasta tallista. Quote Link to comment
Guest konna Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 Kiitoksia Essi, pitääkin lukasta tarkemmin sun ketju! kävin hakemassa kannet ja kampikammion pesulasta ja soodapuhalsin isoimmat karstat pois. näyttäis siltä että joku kyläseppä on käynyt vähän optimoimassa palotiloja lapiolla. Myöskin yksi seeti tais olla paikallaan karstan voimasta sillä se tipahti kannesta käpälään itsekseen. särötestasin myös palotilat, yhdessä kannessa on venttiililstä tulppaan asti halkeama joten taitaa mennä roskiin nämä kannet. päällisin puolin kampikammio näytti ihan hyvältä vauhtipyörän puoleisen laakeripinnan leveys oli 22m tämä kyseinen laakeri istuu napakasti paikalleen, mutta keskimäisen runkopukin laakeri on erittäin väljä: http://zonediscgolf.fi/media/kupla/laakerit.mp4 kampura tietenkin liikkuu edestakaisin tuossa laakerin varassa hurjasti, se varmaankin pitää shimmata jollain paikalleen, (odottelen koneen kasauskirjaa postissa) samalla myös huomasin että valut eivät ihan kohtaa kopan toisessa reunassa toisiaan, tämä tuskin on tehtaalta lähtenyt tämän näköisenä? en keksinyt mikä kampikammion muttereiden oikea kiristysmomentti on niin en voinut tarkemmin mittailla, vedin summamutikassa kopan kiinni ja tarkastin valolla, ei näkynyt pukkien välistä valoa läpi. Mittasin kellolla ristiin parista kohtaan pukit, lukemat ovat noin 7 satkun sisään, mutta ristikkäin tulee enemmän heittoa, eli runkolinja ei ole pyöreä. Tämä ny vaan tommonen suuntaa antava mittaus kun ei ollu kamat oikeassa momentissa vielä. kysymyksiä: minkäverran tuosta 1.3l koneesta voi käyttää osia suoraan, en tiedä tarkemmin vielä koneen tyyppiä voin vilkasta kun seuraavan kerran tajuan. onko esim kampikammio tai kannet yhteensopivat ? Quote Link to comment
Tutkija Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 (edited) Kannet näyttää mun mielestä palotilojen osalta alkuperäisiltä,mutta aika huonoilta. edit: kannet voi kylläkin olla joskus oikaistu ja laskettu vähäsen kun ei näytä tuo putken vastinpinta alkuperäiseltä kannessa. Kampikammio on ihan normaalikuntoinen vakiokoneen jäljiltä,keskimmäisen ison runkolaakerin puolikkaiden väljyys pukkiin lohkossa johtuu laakerin loppuunkulumisesta jossa on jo näkyvissä kuparinen valkometallin alla oleva laakerimetalli. Vetäytyy silloin kasaan jolloin ulkopuolinen mitta pienenee ja hakkaa tällöin myös pukin piloille/epäpyöreäksi . Päittäisvälyslaakeri on näissä moottoreissa vauhtipyörän päätymmäinen runkolaakeri ja päittäisvälystä ei voi mitata kuin runkolaakeri/päittäisvälysliuskat/vauhtipyörä paikallaan kampiakselissa. Valupintojen heitot ihan normaaleita näissä moottoreissa,eli on ollut todennäköisesti tehtaalta lähtiessä tuollainen. Eli kampikammio näyttää näin äkkiseltään käyttökelpoiselta runkolaakerilinjan aarporauksen jäkeen,vielä kylläkin pitäisi tarkistaa ainakin nokkalaakereiden pukkien halkaisijat,nostajan reikien kunto ja sylinterin vastinpintojen kunto/suoruus ja öljynpaineventtiili reikien kunto... siinä ainakin tärkeimmät tarkastelukohteet. Ja 1300 kuutioisen koneen kampikammio liki samalta vuodelta käy suoraan,kansista kylläkin joutuu avartamaan sylinteriputkien reijät isommaksi.(palotilat ovat pienemmät noin 4ml) Ps. kampikammion momenttit 8mm kierteet 2,5kg/m 12mm kierteet 3,5kg/m Edited December 28, 2018 by Tutkija Quote Link to comment
Ketsa Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 Internetistä löytää tietoa, kunhan osaa vain kysellä ja liittää ja suodatttaa eri lähteiden tiedonjyvät kokonaisuudeksi. Henkilökohtaisesti suositan ensimmäisen moottorin rakentajaa lukemaan tämän kirjan. Jotkut jutut vähän oldskuulia, mutta kirjoitettu silloin kun näillä autoilla on oikeasti ollut tarkoitus ajaa ja pitää remonttikulut ja työmäärä maltillisina. Sitten kun perusteet hallinnassa ja kiinnostusta virikoneen rakentamiseen, on aika lukea muita kirjoja 🙂 2 Quote Link to comment
Guest konna Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 14 hours ago, Ketsa said: Internetistä löytää tietoa, kunhan osaa vain kysellä ja liittää ja suodatttaa eri lähteiden tiedonjyvät kokonaisuudeksi. Henkilökohtaisesti suositan ensimmäisen moottorin rakentajaa lukemaan tämän kirjan. Jotkut jutut vähän oldskuulia, mutta kirjoitettu silloin kun näillä autoilla on oikeasti ollut tarkoitus ajaa ja pitää remonttikulut ja työmäärä maltillisina. Sitten kun perusteet hallinnassa ja kiinnostusta virikoneen rakentamiseen, on aika lukea muita kirjoja 🙂 löysinkin ensimäiset 30 sivua internetistä, asiallisen oloinen opus. tarvitsee varmaan tilata amatsoonista koko kirja. 18 hours ago, Tutkija said: 8mm kierteet 2,5kg/m 12mm kierteet 3,5kg/m Kiitoksia! Quote Link to comment
Guest konna Posted December 30, 2018 Share Posted December 30, 2018 rupesin tossa aamukahvin kanssa vähä piirtelee imarin laippaa, josko sitä ruiskua ois laittamassa tohon. vähä on ahdasta ja hankala saada suuttimet osottaa venttiiliä kun on noita peltejä ja muuta siinä tiellä. näpsäsin 3d mallin tosta puolikkaasta koneesta valokuvista että voi edes vähä kattella että mihin suuntaan mikäki voi töröttää ettei tuu asioita tielle. siitä sit tommosta lähin miettii näyttäis siltä että ei ainakaa iha suoraa osu mihinkää menin sit vielä illasta tallille pyöräyttää noita osia vähä se istuu siinä, vielä ei ainakaa tullu mitää kolareita. tein sen bensakiskonpätkänki sitte kans holkit ja noi kaikki viistoon tulevat koneistukset tosta laipasta puuttuu vielä ku tuli nälkä enkä jaksanu ruveta niitä enää tekee mutta noin jotenki se siinä sit ehkä istuu ei ne suuttimet ny iha täysin ventiileihin osota, mutta sinne päin ainaki. sit ku saan tehtyä noi suutimen pesän koneistukset ni näkee tietty paremmin mihinpäin se osottaa. Quote Link to comment
Guest konna Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 aini, jotai kysymyksiä: muutama tommonen kierreholkki, ilmeisesti "case saver" jäi kiinni noihin sylintereiden pinnapultteihin. näyttäis olevan erilainen systeemi kun perus kierrelanka, ja kierreosuus on paljon syvempi. Mistä noita voi hommata, tai saako nuo edelliset jotenkin järkevästi irti tuosta pinnapultin päästä? Quote Link to comment
janskuk Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Tämä näyttää etenevän vauhdikkaasti ja kohti nykyaikaista tekniikkaa mutta löytyikö tässä syy siihen "sentin" päittäisvälykseen? Quote Link to comment
Ketsa Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 5 hours ago, konna said: aini, jotai kysymyksiä: muutama tommonen kierreholkki, ilmeisesti "case saver" jäi kiinni noihin sylintereiden pinnapultteihin. näyttäis olevan erilainen systeemi kun perus kierrelanka, ja kierreosuus on paljon syvempi. Mistä noita voi hommata, tai saako nuo edelliset jotenkin järkevästi irti tuosta pinnapultin päästä? Ruosteenirroitusöljyllä liottaa, tuplamutterit case saveriin (lohkon runkopukkien mutterit sopii), viilapenkkiin kiinni, pinnaan tuplamutterit ja aina on irti lähtenyt. Joskus on tosin pitänyt lämmittää, ilmeisesti kierrelukitteen vuoksi. Quote Link to comment
Guest konna Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 1 hour ago, janskuk said: Tämä näyttää etenevän vauhdikkaasti ja kohti nykyaikaista tekniikkaa mutta löytyikö tässä syy siihen "sentin" päittäisvälykseen? en löytäny syytä. Eio vielä kusti polkassu koneenkasauskirjaa mulle niin en voi tarkemmin vielä sanoo mistä se johtuu, kun en tiedä miten toi kampura kuuluisi paikoittaa pituussuunnassa. Laakeri oli ihan tiukka ainakin pesässä, joten lohko ei varmaankaan ole ottanut osumaa. Quote Link to comment
mikko k Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Kampi lohkoon, lohko nippuun ja vauhtis kiinni kampeen, 36 kg momenttiin. Sitten näkee päittäisvälyksen. Quote Link to comment
jupsu Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Ei kyllä taida tuo kone olla auton alkuperäinen. Quote Link to comment
Kharon Posted January 1, 2019 Share Posted January 1, 2019 (edited) On 12/30/2018 at 8:11 PM, konna said: rupesin tossa aamukahvin kanssa vähä piirtelee imarin laippaa, josko sitä ruiskua ois laittamassa tohon. vähä on ahdasta ja hankala saada suuttimet osottaa venttiiliä kun on noita peltejä ja muuta siinä tiellä. näpsäsin 3d mallin tosta puolikkaasta koneesta valokuvista että voi edes vähä kattella että mihin suuntaan mikäki voi töröttää ettei tuu asioita tielle. näyttäis siltä että ei ainakaa iha suoraa osu mihinkää Koitapa ilmapeltien kanssa, jos ei silmäni ihan pahasti harita, niin tuon rakennelman alapää on niin paksu/leveä (ulospäin) että peltikoppa ei mene paikalleen. Sitten pitää vielä muistaa se konehuoneen reunapelti joka nojaa siihen jäähdytyspellin reunaan, kokolailla lähellä venttiilikopan yläreunaa. Yläviistoonhan siellä on mukavasti tilaa, että kyllä tuolla periaatteella varmasti onnistuu, enemmän se on se kannen lähellä oleva alue joka on hiukka ahdas. Se on vakio-osillakin aika tiukkaan pakattu alue. Noin muuten näyttää aika hauskalta, toiset ovat käyttäneet ihan vain Kuplan omia pässinsarvia ruiskusuuttimille ja siis yhtä per puoli. Niistä on olemassa sellainen versio jossa on suuttimen paikka valussa, tosin ilman reikää mutta sehän ei ole ongelma. Edited January 1, 2019 by Kharon typoja vähemmäksi Quote Link to comment
Guest konna Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 (edited) 22 hours ago, Kharon said: Koitapa ilmapeltien kanssa, jos ei silmäni ihan pahasti harita, niin tuon rakennelman alapää on niin paksu/leveä (ulospäin) että peltikoppa ei mene paikalleen. Sitten pitää vielä muistaa se konehuoneen reunapelti joka nojaa siihen jäähdytyspellin reunaan, kokolailla lähellä venttiilikopan yläreunaa. Moro, olin kokeilevinani että ois käyny, mutta pitää tarkistaa vielä uudestaan, ajattelin että muokkaan sitä peltiä sit jos tulee liika ahdasta. On muuten jännä että miten näin öljynen kone voi samalla olla niin ruosteessa. Tein eilen uuden version missä on vähän enemmän tiivistepintaan kun tsekkasin tolla imarin tiivisteellä ja oli vähä rajoilla että miten se istuu sinne, pitää tarkastaa sen kanssa vielä istuvuus. On 12/31/2018 at 12:53 PM, jupsu said: Ei kyllä taida tuo kone olla auton alkuperäinen. Voi olla, en vieläkään tajua mistä erottaa Type I II III IV ja muut hommat mistä jokapaikassa puhutaan. Moottorin koodi oli AD ja muistaakseni autossa on nyt AF moottori paikallaan. Tuli vihdoin se kasauskirja, pistin kampura paikallaan vanhoilla laakereilla ja shimmilevyillä lohkon kasaan ja päittäisvälystä kampuralla oli 0.18mm, eli vähän paksummat shimmit ja pitäis olla alueella. 22 hours ago, Kharon said: Noin muuten näyttää aika hauskalta, toiset ovat käyttäneet ihan vain Kuplan omia pässinsarvia ruiskusuuttimille ja siis yhtä per puoli. Niistä on olemassa sellainen versio jossa on suuttimen paikka valussa, tosin ilman reikää mutta sehän ei ole ongelma. jep, yleensä pyörän uudelleen keksiminen ei ainakaa nopeuta hommia, mutta tää on tätä harrastamista. Edited January 2, 2019 by konna Quote Link to comment
Lasse Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Ei kai tää maailma ikinä kehity mihinkään jos aina tehdään kuten ennenkin on tehty. 2 Quote Link to comment
mikan Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Asialliset harrastustilat sulla! Ja sopivasti löytyy myös koneistuskalustoa. :-) t. Mika Quote Link to comment
Tutkija Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 (edited) 9 hours ago, konna said: Moro, olin kokeilevinani että ois käyny, mutta pitää tarkistaa vielä uudestaan, ajattelin että muokkaan sitä peltiä sit jos tulee liika ahdasta. On muuten jännä että miten näin öljynen kone voi samalla olla niin ruosteessa. Tein eilen uuden version missä on vähän enemmän tiivistepintaan kun tsekkasin tolla imarin tiivisteellä ja oli vähä rajoilla että miten se istuu sinne, pitää tarkastaa sen kanssa vielä istuvuus. Voi olla, en vieläkään tajua mistä erottaa Type I II III IV ja muut hommat mistä jokapaikassa puhutaan. Moottorin koodi oli AD ja muistaakseni autossa on nyt AF moottori paikallaan. Tuli vihdoin se kasauskirja, pistin kampura paikallaan vanhoilla laakereilla ja shimmilevyillä lohkon kasaan ja päittäisvälystä kampuralla oli 0.18mm, eli vähän paksummat shimmit ja pitäis olla alueella. jep, yleensä pyörän uudelleen keksiminen ei ainakaa nopeuta hommia, mutta tää on tätä harrastamista. Kannattaa myös kokeilla miten tulpanvaihto onnistuu tuolla palikalla. Edited January 2, 2019 by Tutkija Quote Link to comment
Guest konna Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 2 hours ago, Tutkija said: Kannattaa myös kokeilla miten tulpanvaihto onnistuu tuolla palikalla. sen tsekkasin että onnistuu ainakin kone irrallaan. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 On 12/31/2018 at 12:01 PM, mikko k said: Kampi lohkoon, lohko nippuun ja vauhtis kiinni kampeen, 36 kg momenttiin. Sitten näkee päittäisvälyksen. Eikös tähän riitä ihan vaan kampura, laakeri ja vauhtis. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 44 minutes ago, -tipi- said: Eikös tähän riitä ihan vaan kampura, laakeri ja vauhtis. Laakerin ja kampiakselivauhtipyörä paketin päittäisvälyksen toteamiseen kyllä. Mutta laakeri kun voi liikkua lohkossakin. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 On 12/31/2018 at 11:57 AM, konna said: Laakeri oli ihan tiukka ainakin pesässä, joten lohko ei varmaankaan ole ottanut osumaa. 1 Quote Link to comment
Guest konna Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 mittailin tuossa lohkoa, runkolinja on 65.5 porauksella ja soikea sylintereiden suuntaisesti noin 3-5 satkua tosiaan ja kampuran sekä kiertokangen kaula 54.5. eli 0.5mm lienee runkolinjassa vielä varaa porata, ja kampura on jo puoli milliä alikoossa valmiiksi. kiikutan lohkon ja kampuran konestamoille, saa siellä tsekata kampuran ja kertoa saako siitä vielä käyttökelpoisen. Quote Link to comment
Tutkija Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 (edited) Varaa porata vielä 2mm 2.5mm ylikokoja ulkopuolelta löytyy ja kampiakselin puolelta 1.5mm alikokoja runkolaakereissa. Edited January 3, 2019 by Tutkija Quote Link to comment
Kharon Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 On 1/2/2019 at 10:51 AM, Lasse said: Ei kai tää maailma ikinä kehity mihinkään jos aina tehdään kuten ennenkin on tehty. Selvä se enkä oikeastaan tarkoittanutkaan että pitäisi tehdä samalla tavalla: Yksi suutin kahdelle pytylle on vähän epäillyttävä säästämistä. Minimimuutokset olemassaoleviin systeemeihin ja toisaalta kalliit suuttimet ovat aikanaan olleet hyviä selityksiä moiseen pihistelyyn, mutta kun tekee itse niin aivan sama tehdä kunnollinen samantien. Quote Link to comment
Guest konna Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 Lasse kävi tallilla pyörähtämässä ja vähän avaamassa mulle volkkarin salaisuuksia, saatiin 1.3l koneen ryyppykin toimimaan nyt oikein, hieno homma! Quote Link to comment
Lasse Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 Hyvää settiä on tulossa, ainakaan ei jää taidosta tai välineistä kiinni. Oikein rupesin funtsimaan, että jos ton tekis ihan tonnikuussatasena ja mimmoset käyrät siitä irtois ruiskulla ja kunnon sytkällä. Vaikka samapa vaiva tuo jos sinne heittää isompaa mäntää sekaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 (edited) On 1/3/2019 at 5:42 PM, Tutkija said: Varaa porata vielä 2mm 2.5mm ylikokoja ulkopuolelta löytyy ja kampiakselin puolelta 1.5mm alikokoja runkolaakereissa. Toki, mutta eiköhän tuossa 2mm tai 2,5mm ylikoko vaiheessa lohko ole jo elinkaarensa loppupuolella materiaalinsa puolesta, kun miljoona lämpösykliä käynyt varmaan. Edited January 5, 2019 by -Alex- Quote Link to comment
Ketsa Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 8 hours ago, -Alex- said: Toki, mutta eiköhän tuossa 2mm tai 2,5mm ylikoko vaiheessa lohko ole jo elinkaarensa loppupuolella materiaalinsa puolesta, kun miljoona lämpösykliä käynyt varmaan. Riippuu mitä hakee ja mikä lohkon historia on. Ei tuollaisesta lentokonetta kannata tehdä, mutta tästä maasta löytyy paljon kesäkuplia, joiden kilometrit jäävät kesässä satoihin tai max tuhanteen. Ja oletuksella lämpösyklien määrästä ja lohkon elinkaaren loppumisesta lähes kaikki alkuperäiset lohkot voisi laittaa sulattoon. Suurempaan kokoon porattu runkolinja ei automaattisesti tarkoita sitä, että sillä lohkolla on muihin verrattuna enemmän lämpösyklejä. Liian pitkälle venytetty koneremontti tai lohkon huono säilytys tarkoittaa usein ylikokojen yli hyppäämistä... Quote Link to comment
Lasse Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 No silmämääräisesti tarkastellen tuo oli ihan käyttökelpoinen kun sen koneistaa. Tietysti täytyisi vielä katsoa nostajien pesät. Quote Link to comment
Guest konna Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 putsailin tossa vähän osia ja purin ton keinuvivuston kappaleiksi. näyttäis siltä että tuo akseli on suhteelisen ruosteessa, samoin keinujen laakeripinnat pyyhkäsin tuon akselin 1200 paperilla sorvissa puhtaaksi, mites näitten kanssa on yleensä tehty, vaihtoon vai ruosteet pois ja nippuun? Samalla rupesin tuota triggeröintiä miettimään tohon kampuralle. TT-speedin Tero suositteli honeywellin 1gt101dc hal anturia, niin käyn semmosen hakemassa sitten. Vähän sen anturin speksejä selailin ja teron kanssa juttelin, niin päädyttii 36-2 triggeripyörään. semmosen turailin eilen sitten tuohon se olis tarkotus istua, käyn ensin hakemassa anturin että tiedän minkämoiset spacerit teen sitten hihnapyörään Quote Link to comment
Roope Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 Triggeri ei vaikuta ihan ohjeen mukaiselta toki varmaan toiminee mutta voi aiheuttaa ongelmia tuo tasajakoisuus joidenkin moottoriohjauksien kanssa. https://www.elfadistrelec.fi/Web/Downloads/eg/t1/cnSerieGT1.pdf Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.