jori Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Milläs pystyis selvittää mikä ilmaiskari olis paras ajopaineiden/jäykkyyden suhteen? Ilmeisesti JoniH:lla on onkelma kun ilmaiskarit ajoasennossa keula on kivireki. Tietty tähä vaikuttaa esim tukivarsien suunta jos ei ole nostettu akselia koriin nähden yms. Itse laittaisein kaksi säkkiä "apujousiksi" niin keskelle kuin mahtuu, ja jättäisin alkuperäiset jouset paikoilleen. Mutta joo toi ei liittynyt kysyttyyn asiaan millään tapaa:) Quote Link to comment
jonih Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Ilmeisesti JoniH:lla on onkelma kun ilmaiskarit ajoasennossa keula on kivireki.Ajattelin olla puuttumatta tähän keskusteluun, mutta vääryydet pitää kyllä korjata... meillä ajetaan ihan rautajousien varassa ja iskarit on vain jousien rinnalla, jotta päästään hidasteista ohi... johan sen sanoo järkikin, että ylä asennossa ei ajella :P Tuossa ylä asennossa on aika kova... Quote Link to comment
jori Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Oukkei se olikin näin päin, ymmärsin väärin jostain turinoista. Silloinhan se pelittää komeesti... Quote Link to comment
puuhapete Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Ja laitetaas lisäkysymyksiä: Juniksessa kavennettu akseli, ilmaiskarit ja tukivarsien läpi vedetty kierretangot läpi ymym...milläs sais estettyä ettei tukivarret liiku liikaa sisäänpäin akselia vasten? Ei mielellään uretaanipuslia tonne änkäis, eikä ehket orggis lattojakaan rakentelis? Ihan vaan jotki pronssiholkit? Akseli on -65 eli uudempi jossa neulalaakerit päissä. Petteri Quote Link to comment
Tanhis Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Olisko siinä mitään ideaa että rakentaisit sen sivuttais heilunta rajoittimen keskelle akselia päädyn sijaan. Niin saisit säilytettyä neulalaakerit ja ei tarvitsisi ihmetellä rasvatiivisteiden kanssa. 1 Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Itse laitoin urtsipulslista pätkät rasvatiivisteen tilalle kuplan toiseen putkeen ja toiseen, soikeeseen putkeen sit urtsipuslat Quote Link to comment
puuhapete Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Nonni, sorvarilta tipahti tommoset pronssikäikäleet rasvatiivisteiden paikalle. Noi valkeet käikäleet oli jo aikasemmin, jtn "pommia"/nailonia yms... Ainakin ekalla 50km testilenkillä toimi, katotaas myöhemmin lisää. Petteri Quote Link to comment
silakka Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 (edited) Nyt tarvis kaikki vinkit, kokemukset ja muut tiedot kuplan ilmajousituksen toteutuksesta. Itsellä tietoa asiasta todella vähän. Auto on -64 mallinen eli olkatappia ja swingiä löytyy ja näissä voisin pysyä kun madaltavat olat löytyy valmiina. Tavoitteena saada kupla vähintään 0 maavaralle. Ilmajousista kokemusta yhden vesijäähdytteisen volkkarin alustan rakentamisen verran. Mutta kuplassa asiat täysin toisin. Kuplan kori ei ole priima joten tilaa voi tarvittaessa tehdä palkkeille. Eli kysymysmerkkinä nyt vääntösauvajousituksen vaikutus ilmajousituksessa. Haluan saada jokaisen kulman erikseen säädettäväksi.Jenkkilästä olen vähän katellut nettikauppoja ymsjne. Niin näyttäisivät ainakin keulassa korvaavan jouset rautatangolla? Mites se käytännössä toimii ja kestää auton kallistellessa? Onko keulan osalta järkevin ratkasu iskaripalje yhdistelmä? Vai vaatiiko ne huimasti painetta että saa keulan nostettua ylös? Vai yksi palje keskelle säätämään jousilattojen asentoa? Tuo ratkaisu mietityttää lähinnä sen takia että joustavia asioita on tuplaten ja tekeekö se silloin keulasta löysän? joka estää taas matalana ajamisen liian jouston takia. Takapää näyttää palkkeen asennuksen osalta suht simppeliltä, tukivarteen vaan paikka palkkeelle ja rautaputkesta/vastaavasta yläpää tukien se sinnejonnekkin... Mutta mites takapään vääntösauvajousien kanssa? Jätetäänkö ne pois? Ja jos poistetaan niin miten se suoritetaan? Muutenhan ne ahistaa auton laskemista/nostamista? Ja palkkeethan siellä sillon toimittaa jousituksen virkaa? Kertokaahan omat ratkaisunne teksin ja mielellään kuvien avulla. Linkittäkää topiccija hyvistä projekteista suomesta ja ulkomailta. Täytyy tässä alkaa opiskelemaan tosissaan. Edited November 7, 2014 by silakka Quote Link to comment
oxstar Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 (edited) Itseäkin mietityttänyt ilmajousituksen asennus. Pari hyvää videota aiheesta. Etuakselin rakennus: http://www.kustomcoachwerks.com/movies/airbeam.mov Kaavat: http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=991 Etuakseli kahdella ilmajousella: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?f=25&t=2170 Ohjaus täytyy muuttaa. Muuten simpukka on edessä. Takajousitus: http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=108 Video: http://www.kustomcoachwerks.com/movies/shockwave.mov Takajousitusta ei tarvitse muuttaa. Vääntösauvat jännittyy, kun takapää nostetaan ilmajousilla ja kun painetta lasketaan takapää laskee takaisin ala-asentoon. http://www.ridetech.com/store/shockwaves/ Edited November 11, 2014 by oxstar Quote Link to comment
silakka Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 öömmm.. Tuossa etupääratkaisussa ei ollenkaan iskareita? Varmaan jännä ajella. Videoo en työkoneella auki saanut... Onko sinne jätetty akselin sisään vääntösauvat? vai rautatankoa läpi asti? Quote Link to comment
Anpu Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 (edited) Leimaaminenkin voi olla jännää puuhaa ;) . Edited November 10, 2014 by Anpu Quote Link to comment
JaniM Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Juu turha noita hitsattuja virityksiä on alkaa yrittää leimalle. Tukivarsia kun ei saa hitsailla.. Quote Link to comment
tolvana Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Juu turha noita hitsattuja virityksiä on alkaa yrittää leimalle. Tukivarsia kun ei saa hitsailla.. Eiks tähänkin päde se ns.sarjavalmistepoikkeus. Niinkun noihin mendeola/red9 keuloihinkin. Quote Link to comment
oxstar Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 jonih -57 ovaali http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5506-57-ovaali/ http://oval.rustyvw.org/ Etuakseli Taka-akseli Quote Link to comment
JaniM Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Eiks tähänkin päde se ns.sarjavalmistepoikkeus. Niinkun noihin mendeola/red9 keuloihinkin. Juu noihin pätee kyllä kun löytyy kuittia ja muuta, sekä myydään "sarjoina". Mutta meneppä vaikka hitsaan hauenleuat kuplan etutukivarsiin ja leimalle. Jossakin varmaan kelpaa, mutta pykälien mukaan ei. Sithän on peltisiä. Luetaanko nämä kans tukivarsiksi vai voiko korjata? Se on aika häilyvä jo ja tulkinnan varaista. Mutta kunhan tekee tukevat ja kunnolla, niin näissäkin tapauksissa tulkinta helpompaa. Quote Link to comment
mikan Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Olisko jollain heittää linkkiä missä lain kohdassa on määritelty mitä kohtia autossa saa hitsata ja mitä ei? Helpottais sitten asiointia katsastuskonttorilla, kun olis mustaa valkoisella. t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 (edited) http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 Tuossa mitä saa ja ei saa. Sit muusta kiinni mikä käytäntö konttorilla on... Edited December 2, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
metake Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Aika vanha lappunen tuo Hebsterin postaus, perusta on ajantasainen, mutta tuohon on tullut useampia muutoksia ja osa noista pykälistä on kumottu. Quote Link to comment
JaniM Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 No uutta lappua odotellessa siis. Oli tuokin jo hyvä, mutta päivitetty versio kiinnostaa, niin tietää missä mennään tällä hetkellä. Quote Link to comment
mikan Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 (edited) Moikka! Löysin tuolta mielestäni vain yhden kohdan jossa hitsaaminen kielletään: "Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä" t. Mika Edited December 3, 2014 by mikan Quote Link to comment
metake Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 (edited) Tässä muutama päivitys mitä tuohon alkuperäiseen on tullut muutoksia, tai siis soveltamisohjeita. Mulla pitäisi olla myös ajantasainen säädös jossain, koetan löytää... Edit: Tuolla muutokset: http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980779 Ja tuossa ehkä tärkeimmät kumotut asiat: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256 Soveltamisohjeita Liikenneministeriön päätokseen auton rakenteen muuttamisesta_1.11.2007.pdf Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779-1998)_14.1.2004.pdf Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779-1998)_24.06.2009.pdf Edited December 3, 2014 by metake Quote Link to comment
JaniM Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Moikka! Löysin tuolta mielestäni vain yhden kohdan jossa hitsaaminen kielletään: "Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä" t. Mika Eli tuota tulkitsemalla tukivarsia saisi hitsailla kuitenkin. Toisin sanoen lisätä kannakkeita esim. Tuon kyllä varmistaisin konttorilta. Quote Link to comment
metake Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Eli tuota tulkitsemalla tukivarsia saisi hitsailla kuitenkin. Toisin sanoen lisätä kannakkeita esim. Tuon kyllä varmistaisin konttorilta.Minä tulkitsen tuon kyllä juurikin päinvastoin, eli tuossahan kielletään hitsaaminen osiin jotka murtuessaan voivat aiheuttaa ohjaushäiriön, kuten esim. alatukivarren katkeaminen saattaa tehdä. Kuplassahan tukivarsi on juurikin tuo erikseen mainittu olkavarsi, joten sen hitsaaminen on kielletty heti suoralta kädeltä. Tosin tuo viimeinen osuus jättää asian melko avoimeksi, koska siinä taas mainitaan että korjausta ei saa suorittaa siten että lujuus heikkenee, ja oikein tehty hitsaus ei (välttämättä) sitä heikennä. Quote Link to comment
JaniM Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Eli todennäköisesti ei edelleenkään onnistu, mitä vähän ite tuossa aiemminkin epäilin. Eli pultattavilla hauenleuoilla mennään jatkossakin konttorille tarjoamaan, niin ei tuu ongelmaa tuon kanssa. Quote Link to comment
Soukka Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Noniin tietäjät auttakaahan näiden mun ajatusten kanssa. Auto johon mietin on swingi perällä ja pallonivel keulalla. Eteen tulee ilmaiskarit limebugilta varmaankin kun on aika edulliset. Eli täytyykö edessä ja takana ottaa jouset pois? Miten edessä saa sitten tukivarret pysymään paikallaan? Oon jotain tankoja mitä laitetaan tilalle nähny mutta maksaa rahaa ja voisi kaiketi toteuttaa halvemmallakin? Tässä yhteen linkki Taakse pitää kehittää joku systeemi koska kaikki mitä on myynnissä on kauhean kalliita. Alla vähän mietteitä jos kopioisi jonkun kaupallisen ja tekisi itse. Airkewledin ratkaisua kun vertasin limebugin versioon niin se vaikutti paljon paremmalta tosin limebugilla tulisi tuo vaihdelaatikon lisätuki. Eli kun tuo swingi perä pitää jollain tehdä niin onko laillista ja meneekö tavallisella muutoskatsastuksella jos tekee itse samanlaisen kuin airkewled ja käyttää rasvattavia uniballeja? Tässä airkewledin versio Tässä vielä toinen pää hitsataan ylhäältä vaihdelaatikon niihin rungon sarviin ja toinen iskarin siihen ylätorniin mihin kori kiinnittyy pultilla. Tässä limebugin versio videona kunhan laittaa heti äänet pois kun on niin kauhea musa tuossa Nyt sitten kuvia sun muuta tulemaan miten ton voisi toteuttaa ja faktatietoa muutoskatsastuksista ja mitä otteeseen merkattiin. Ja lopuksi sitten jotain kuvia mitä löysin ite netistä. Quote Link to comment
jori Posted January 19, 2016 Author Share Posted January 19, 2016 Parempi 8 vuotta myöhässä kuin ei milloinkaan, kun tämän topicin aloitin. Tälläsillä kalikoilla olis tarkoitus lähteä setvimään tätä ilmailua. Ihan järjetön määrä mittailua ja pähkäilyä. Ja vielä ei edes ole saatu mitään toimivaa aikaiseksi. Kyllä niiin mieleni pahoitan jos ei suunnitelmat toimi... 3 Quote Link to comment
jori Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 No niin vähän edistystä. Etuakseliin tein pitkät reiät latikoille jotka kääntää jousia ja asensin latikat. Yläputkeen heftasin yläkannakkeen, tällä hetkellä suorassa kulmassa akseliputkiin nähden ja varmaan tuohon asentoon kannakkeet jäävätkin. Takapäähän alakannake tulee pulttiliitoksen alle, lautanen lepää tukivarren päällä joten on "pomminvarma" ratkaisu mielestäni. Yläkannakeen hain oikeaan kulmaan ja hefteillä kiinni. Nippanappa mahtuu slamspecialities ss5 palje vanteen ja palkin väliin. Quote Link to comment
jori Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 Sitten asensin palkeet eteen ja tein jalan 40x20 putkesta palkeen alle. Pultin reiän kohdalle hitsasin vielä sisälle vahvikeputken ettei mene länään kun vetää pultin kiinni. Jalasta tulee vielä lopppujen lopuksi Y-mallinen, tässä vaiheessa vielä jputui hakea oikeaa jalan pituutta että riittää tarpeeksi liikerataa. Tuossa kuvissa yläasennossa ja ala-asennossa.. Quote Link to comment
jori Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 Sitten vaan pyörilleen ja testaten. Hirvitorni-asento vs maanuoliainen;) mutta vielä ei ihan tyydytä, pitää päästä alemmas ja myöskin ylemmäs. Mutta noihin jo suunnitelmat kohtuu valmiina mielessä. Sitten pitäis vielä selvittää miten raidetankojen kanssa käy, ei mahdu nyt paikoilleen vaikka oonkin aikoinaan runkopalkkeihin tehnyt notsit niille. Mahdollisesti joutuu tehdä vaan suuremmat notsit:/ Ja myös ohjausiskari pitäs johonkin tuikata varmaankin... Pahoittelut huonoista kuvista, otin ne perunalla! 6 Quote Link to comment
metake Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Etuakseliin tein pitkät reiät latikoille jotka kääntää jousia ja asensin latikat. Katselin valokuvia, mutta en kuvista keksinyt että miten nuo latat on lukittu sivusuunnassa? Siis mikä estää tukivarsia heilumasta akseliputken suuntaisesti? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 (edited) Katselin valokuvia, mutta en kuvista keksinyt että miten nuo latat on lukittu sivusuunnassa? Siis mikä estää tukivarsia heilumasta akseliputken suuntaisesti? Olisko keskipalaan laitettu pultti takaisin paikalle ilman lukituspalaa? Ja mitä raidetankoihin tulee niin olethan jo flipannut ne olan toiselle puolelle. Edited February 3, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
jori Posted February 3, 2016 Author Share Posted February 3, 2016 Katselin valokuvia, mutta en kuvista keksinyt että miten nuo latat on lukittu sivusuunnassa? Siis mikä estää tukivarsia heilumasta akseliputken suuntaisesti? Olisko keskipalaan laitettu pultti takaisin paikalle ilman lukituspalaa? Ja mitä raidetankoihin tulee niin olethan jo flipannut ne olan toiselle puolelle. Niin kuin Tanhias totesi niin lukituspultti tulee paikoilleen keskipalalle, tuossa vaan pois että liikkuu mahdollisimman herkästi testi vaiheessa. Juu on flipatut raidetangot myös oisko ollu pallokeulan nivelillä, ei enään muista kun 10v siitä aikaa melkein:) Nuo latikat yhdistetään vielä yhdeksi kappaleeksi. Teen metalliputkesta jossa on sama sisähalkaisija kuin etuakselin putken ulkohalkaisija niin sellaiset putken puolikkaat jotka suojaa noita pitkiä reikiä suurimmilta kiviltä tms, ainakin nyt ajokorkeudessa. Samalla vahvistavat kappaleita kun hitsaan ne yhteen. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Onko kuplan keula kivireki jos ajatellaan komboa: olkatappiakseli, latat korvattuna kovilla tangoilla, dropit ja ilmaiskarit. Eli parkissa kohtuu matala ja ilmaiskareilla ajokorkeus ? Mielellään tietenkin rautajousilla ajokorkeus ja ilmaiskareilla vaan töyssyjen yli mutta auton malli on sellainen että eturenkaat tuskin kääntyy reilummin madallettuna ja yli 2" kavennettu etuakseli ei kiihota.. Quote Link to comment
tobbe` Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 (edited) Sittenhän siellä ei ole jousia siis ollenkaan? Eikös ilmaiskari nimenomaan toimi iskarina eikä jousena? Edited August 25, 2016 by tobbe` Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Kupliin myytävissä seteissä korvataan jousilatat tangoilla kun laitetaan ilmaiskarit eteen. Mutta onko keula ajokorkeudessa kova kun laitetaan pari kiloa painetta. Ilmapussihan korvaa jouset, ilmaiskarit yleisesti korvaa iskarit ja jouset. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Pittää vissiin tämäki kokeilla ite enkä kyllä kerro kellekään miten lopulta kävi :) 5 Quote Link to comment
Paavuli Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Omakohtaista tietoa ei ole, mutta asiaa pohtiessani ääneen huvikseni kerran minulle annettiin tietää, että ajokorkeudessa tuolla setupilla auto on kivireki. Homman voi itsekin funtsia, enempi painetta, vähemmän joustoa. Olettaisin olevan melkoisen pomputtimen. Ainut oikea tapa on käsittääkseni asentaa imapussi(t) kääntämään jousipakkaa. Monenlaisia settejä ja shittejä on myynniissä volkkareihin, mutta ei ne kaikki ole kyllä toimineet.. :) 1 Quote Link to comment
Guest JaMaJuVa Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Itekin olen pohtinut tätä ja kiinnostaa myös. Mutta tarviiko ajokorkeus sen enempää painetta kuin mikään muukaan korkeus. Eikö siellä silloin vain ole määrällisesti enemmän ilmaa mutta sama paine? Jos laittaa kuormaa niin sitten tarvii lisätä painettakin että korkeus säilyy... Quote Link to comment
non-hippy Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Kyllä viimeks kun ajelin puoltyhjällä renkaalla bensikselle, niin renkaaseen määrällisesti ilmaa lisätessä painekin nousi 1 barista kahteen. Ja samalla maavara kasvoi. 3 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.