Jump to content
jori

Ilmajouset

Recommended Posts

Milläs pystyis selvittää mikä ilmaiskari olis paras ajopaineiden/jäykkyyden suhteen? Ilmeisesti JoniH:lla on onkelma kun ilmaiskarit ajoasennossa keula on kivireki. Tietty tähä vaikuttaa esim tukivarsien suunta jos ei ole nostettu akselia koriin nähden yms.

 

Itse laittaisein kaksi säkkiä "apujousiksi" niin keskelle kuin mahtuu, ja jättäisin alkuperäiset jouset paikoilleen. Mutta joo toi ei liittynyt kysyttyyn asiaan millään tapaa:)

Share this post


Link to post
Ilmeisesti JoniH:lla on onkelma kun ilmaiskarit ajoasennossa keula on kivireki.
Ajattelin olla puuttumatta tähän keskusteluun, mutta vääryydet pitää kyllä korjata... meillä ajetaan ihan rautajousien varassa ja iskarit on vain jousien rinnalla, jotta päästään hidasteista ohi... johan sen sanoo järkikin, että ylä asennossa ei ajella :P Tuossa ylä asennossa on aika kova...

Share this post


Link to post

Oukkei se olikin näin päin, ymmärsin väärin jostain turinoista. Silloinhan se pelittää komeesti...

Share this post


Link to post

Ja laitetaas lisäkysymyksiä:

 

Juniksessa kavennettu akseli, ilmaiskarit ja tukivarsien läpi vedetty kierretangot läpi ymym...milläs sais estettyä ettei tukivarret liiku liikaa sisäänpäin akselia vasten?

 

Ei mielellään uretaanipuslia tonne änkäis, eikä ehket orggis lattojakaan rakentelis? Ihan vaan jotki pronssiholkit?

 

Akseli on -65 eli uudempi jossa neulalaakerit päissä.

 

Petteri

Share this post


Link to post

Olisko siinä mitään ideaa että rakentaisit sen sivuttais heilunta rajoittimen keskelle akselia päädyn sijaan. Niin saisit säilytettyä neulalaakerit ja ei tarvitsisi ihmetellä rasvatiivisteiden kanssa.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Itse laitoin urtsipulslista pätkät rasvatiivisteen tilalle kuplan toiseen putkeen ja toiseen, soikeeseen putkeen sit urtsipuslat

Share this post


Link to post

Nonni, sorvarilta tipahti tommoset pronssikäikäleet rasvatiivisteiden paikalle. Noi valkeet käikäleet oli jo aikasemmin, jtn "pommia"/nailonia yms... Ainakin ekalla 50km testilenkillä toimi, katotaas myöhemmin lisää.

 

Petteri

 

post-621-0-49666700-1402423704_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Nyt tarvis kaikki vinkit, kokemukset ja muut tiedot kuplan ilmajousituksen toteutuksesta. Itsellä tietoa asiasta todella vähän. Auto on -64 mallinen eli olkatappia ja swingiä löytyy ja näissä voisin pysyä kun madaltavat olat löytyy valmiina. Tavoitteena saada kupla vähintään 0 maavaralle. Ilmajousista kokemusta yhden vesijäähdytteisen volkkarin alustan rakentamisen verran. Mutta kuplassa asiat täysin toisin. Kuplan kori ei ole priima joten tilaa voi tarvittaessa tehdä palkkeille.

 

Eli kysymysmerkkinä nyt vääntösauvajousituksen vaikutus ilmajousituksessa. Haluan saada jokaisen kulman erikseen säädettäväksi.Jenkkilästä olen vähän katellut nettikauppoja ymsjne. Niin näyttäisivät ainakin keulassa korvaavan jouset rautatangolla? Mites se käytännössä toimii ja kestää auton kallistellessa?

 

Onko keulan osalta järkevin ratkasu iskaripalje yhdistelmä? Vai vaatiiko ne huimasti painetta että saa keulan nostettua ylös? Vai yksi palje keskelle säätämään jousilattojen asentoa? Tuo ratkaisu mietityttää lähinnä sen takia että joustavia asioita on tuplaten ja tekeekö se silloin keulasta löysän? joka estää taas matalana ajamisen liian jouston takia.

 

Takapää näyttää palkkeen asennuksen osalta suht simppeliltä, tukivarteen vaan paikka palkkeelle ja rautaputkesta/vastaavasta yläpää tukien se sinnejonnekkin... Mutta mites takapään vääntösauvajousien kanssa? Jätetäänkö ne pois? Ja jos poistetaan niin miten se suoritetaan? Muutenhan ne ahistaa auton laskemista/nostamista? Ja palkkeethan siellä sillon toimittaa jousituksen virkaa?

 

Kertokaahan omat ratkaisunne teksin ja mielellään kuvien avulla. Linkittäkää topiccija hyvistä projekteista suomesta ja ulkomailta. Täytyy tässä alkaa opiskelemaan tosissaan.

Edited by silakka

Share this post


Link to post

Itseäkin mietityttänyt ilmajousituksen asennus. Pari hyvää videota aiheesta.

 

Etuakselin rakennus:

http://www.kustomcoachwerks.com/movies/airbeam.mov

 

Kaavat:

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=991

 

Etuakseli kahdella ilmajousella:

http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?f=25&t=2170

 

100_9829.jpg

 

100_1193.jpg

 

Ohjaus täytyy muuttaa. Muuten simpukka on edessä.

 

Takajousitus:

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=108

 

Video:

http://www.kustomcoachwerks.com/movies/shockwave.mov

 

Takajousitusta ei tarvitse muuttaa. Vääntösauvat jännittyy, kun takapää nostetaan ilmajousilla ja kun painetta lasketaan takapää laskee takaisin ala-asentoon.

 

http://www.ridetech.com/store/shockwaves/

 

05h.jpg

Edited by oxstar

Share this post


Link to post

öömmm.. Tuossa etupääratkaisussa ei ollenkaan iskareita? Varmaan jännä ajella. Videoo en työkoneella auki saanut...

Onko sinne jätetty akselin sisään vääntösauvat? vai rautatankoa läpi asti?

Share this post


Link to post

Leimaaminenkin voi olla jännää puuhaa ;) .

Edited by Anpu

Share this post


Link to post

Juu turha noita hitsattuja virityksiä on alkaa yrittää leimalle. Tukivarsia kun ei saa hitsailla..

Share this post


Link to post

Juu turha noita hitsattuja virityksiä on alkaa yrittää leimalle. Tukivarsia kun ei saa hitsailla..

Eiks tähänkin päde se ns.sarjavalmistepoikkeus. Niinkun noihin mendeola/red9 keuloihinkin.

Share this post


Link to post

Eiks tähänkin päde se ns.sarjavalmistepoikkeus. Niinkun noihin mendeola/red9 keuloihinkin.

Juu noihin pätee kyllä kun löytyy kuittia ja muuta, sekä myydään "sarjoina". Mutta meneppä vaikka hitsaan hauenleuat kuplan etutukivarsiin ja leimalle. Jossakin varmaan kelpaa, mutta pykälien mukaan ei.

Sithän on peltisiä. Luetaanko nämä kans tukivarsiksi vai voiko korjata? Se on aika häilyvä jo ja tulkinnan varaista. Mutta kunhan tekee tukevat ja kunnolla, niin näissäkin tapauksissa tulkinta helpompaa.

Share this post


Link to post

Olisko jollain heittää linkkiä missä lain kohdassa on määritelty mitä kohtia autossa saa hitsata ja mitä ei? Helpottais sitten asiointia katsastuskonttorilla, kun olis mustaa valkoisella.

 

t. Mika

Share this post


Link to post

Aika vanha lappunen tuo Hebsterin postaus, perusta on ajantasainen, mutta tuohon on tullut useampia muutoksia ja osa noista pykälistä on kumottu.

Share this post


Link to post

No uutta lappua odotellessa siis. Oli tuokin jo hyvä, mutta päivitetty versio kiinnostaa, niin tietää missä mennään tällä hetkellä.

Share this post


Link to post

Moikka!

 

Löysin tuolta mielestäni vain yhden kohdan jossa hitsaaminen kielletään:

 

"Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia,

 joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla

 niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä"

 

t. Mika

Edited by mikan

Share this post


Link to post

Tässä muutama päivitys mitä tuohon alkuperäiseen on tullut muutoksia, tai siis soveltamisohjeita. Mulla pitäisi olla myös ajantasainen säädös jossain, koetan löytää...

 

Edit: Tuolla muutokset: http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980779

 

Ja tuossa ehkä tärkeimmät kumotut asiat: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256

Soveltamisohjeita Liikenneministeriön päätokseen auton rakenteen muuttamisesta_1.11.2007.pdf

Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779-1998)_14.1.2004.pdf

Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779-1998)_24.06.2009.pdf

Edited by metake

Share this post


Link to post

Moikka!

 

Löysin tuolta mielestäni vain yhden kohdan jossa hitsaaminen kielletään:

 

"Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia,

 joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla

 niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä"

 

t. Mika

Eli tuota tulkitsemalla tukivarsia saisi hitsailla kuitenkin. Toisin sanoen lisätä kannakkeita esim. Tuon kyllä varmistaisin konttorilta.

Share this post


Link to post

Eli tuota tulkitsemalla tukivarsia saisi hitsailla kuitenkin. Toisin sanoen lisätä kannakkeita esim. Tuon kyllä varmistaisin konttorilta.

Minä tulkitsen tuon kyllä juurikin päinvastoin, eli tuossahan kielletään hitsaaminen osiin jotka murtuessaan voivat aiheuttaa ohjaushäiriön, kuten esim. alatukivarren katkeaminen saattaa tehdä. Kuplassahan tukivarsi on juurikin tuo erikseen mainittu olkavarsi, joten sen hitsaaminen on kielletty heti suoralta kädeltä. Tosin tuo viimeinen osuus jättää asian melko avoimeksi, koska siinä taas mainitaan että korjausta ei saa suorittaa siten että lujuus heikkenee, ja oikein tehty hitsaus ei (välttämättä) sitä heikennä.

Share this post


Link to post

Eli todennäköisesti ei edelleenkään onnistu, mitä vähän ite tuossa aiemminkin epäilin. Eli pultattavilla hauenleuoilla mennään jatkossakin konttorille tarjoamaan, niin ei tuu ongelmaa tuon kanssa.

Share this post


Link to post

Noniin tietäjät auttakaahan näiden mun ajatusten kanssa. Auto johon mietin on swingi perällä ja pallonivel keulalla.

Eteen tulee ilmaiskarit limebugilta varmaankin kun on aika edulliset.

 

Eli täytyykö edessä ja takana ottaa jouset pois? Miten edessä saa sitten tukivarret pysymään paikallaan? Oon jotain tankoja mitä laitetaan tilalle nähny mutta maksaa rahaa ja voisi kaiketi toteuttaa halvemmallakin?

Tässä yhteen linkki

Taakse pitää kehittää joku systeemi koska kaikki mitä on myynnissä on kauhean kalliita. Alla vähän mietteitä jos kopioisi jonkun kaupallisen ja tekisi itse.

Airkewledin ratkaisua kun vertasin limebugin versioon niin se vaikutti paljon paremmalta tosin limebugilla tulisi tuo vaihdelaatikon lisätuki.

 

Eli kun tuo swingi perä pitää jollain tehdä niin onko laillista ja meneekö tavallisella muutoskatsastuksella jos tekee itse samanlaisen kuin airkewled ja käyttää rasvattavia uniballeja?

 

Tässä airkewledin versio

1104481.jpg

 

Tässä vielä toinen pää hitsataan ylhäältä vaihdelaatikon niihin rungon sarviin ja toinen iskarin siihen ylätorniin mihin kori kiinnittyy pultilla.

 

Tässä limebugin versio videona kunhan laittaa heti äänet pois kun on niin kauhea musa tuossa

 

Nyt sitten kuvia sun muuta tulemaan miten ton voisi toteuttaa ja faktatietoa muutoskatsastuksista ja mitä otteeseen merkattiin.

 

Ja lopuksi sitten jotain kuvia mitä löysin ite netistä.

post-2766-0-64423400-1449435998_thumb.jpgpost-2766-0-29709500-1449436000_thumb.jpg

post-2766-0-14818700-1449436001_thumb.jpgpost-2766-0-45405700-1449436001_thumb.jpg

post-2766-0-64917600-1449436001_thumb.jpgpost-2766-0-88348100-1449436001_thumb.jpg

post-2766-0-05234900-1449436002_thumb.jpgpost-2766-0-21865000-1449436002_thumb.jpg

post-2766-0-36183800-1449436002_thumb.jpgpost-2766-0-50826900-1449436002_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Parempi 8 vuotta myöhässä kuin ei milloinkaan, kun tämän topicin aloitin. Tälläsillä kalikoilla olis tarkoitus lähteä setvimään tätä ilmailua. Ihan järjetön määrä mittailua ja pähkäilyä. Ja vielä ei edes ole saatu mitään toimivaa aikaiseksi. Kyllä niiin mieleni pahoitan jos ei suunnitelmat toimi...

post-185-0-34486600-1453239370_thumb.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post

No niin vähän edistystä. Etuakseliin tein pitkät reiät latikoille jotka kääntää jousia ja asensin latikat. Yläputkeen heftasin yläkannakkeen, tällä hetkellä suorassa kulmassa akseliputkiin nähden ja varmaan tuohon asentoon kannakkeet jäävätkin.

Takapäähän alakannake tulee pulttiliitoksen alle, lautanen lepää tukivarren päällä joten on "pomminvarma" ratkaisu mielestäni. Yläkannakeen hain oikeaan kulmaan ja hefteillä kiinni. Nippanappa mahtuu slamspecialities ss5 palje vanteen ja palkin väliin.

post-185-0-64806800-1454429552_thumb.jpeg

post-185-0-41521700-1454430072_thumb.jpeg

Share this post


Link to post

Sitten asensin palkeet eteen ja tein jalan 40x20 putkesta palkeen alle. Pultin reiän kohdalle hitsasin vielä sisälle vahvikeputken ettei mene länään kun vetää pultin kiinni. Jalasta tulee vielä lopppujen lopuksi Y-mallinen, tässä vaiheessa vielä jputui hakea oikeaa jalan pituutta että riittää tarpeeksi liikerataa.

Tuossa kuvissa yläasennossa ja ala-asennossa..

post-185-0-11011800-1454430842_thumb.jpeg

post-185-0-75565700-1454430870_thumb.jpeg

Share this post


Link to post

Sitten vaan pyörilleen ja testaten.

Hirvitorni-asento vs maanuoliainen;) mutta vielä ei ihan tyydytä, pitää päästä alemmas ja myöskin ylemmäs. Mutta noihin jo suunnitelmat kohtuu valmiina mielessä.

 

Sitten pitäis vielä selvittää miten raidetankojen kanssa käy, ei mahdu nyt paikoilleen vaikka oonkin aikoinaan runkopalkkeihin tehnyt notsit niille. Mahdollisesti joutuu tehdä vaan suuremmat notsit:/

Ja myös ohjausiskari pitäs johonkin tuikata varmaankin...

 

Pahoittelut huonoista kuvista, otin ne perunalla!

post-185-0-59367600-1454431332_thumb.jpeg

post-185-0-62840000-1454431352_thumb.jpeg

  • Like 6

Share this post


Link to post

Etuakseliin tein pitkät reiät latikoille jotka kääntää jousia ja asensin latikat.

Katselin valokuvia, mutta en kuvista keksinyt että miten nuo latat on lukittu sivusuunnassa? Siis mikä estää tukivarsia heilumasta akseliputken suuntaisesti?

Share this post


Link to post

Katselin valokuvia, mutta en kuvista keksinyt että miten nuo latat on lukittu sivusuunnassa? Siis mikä estää tukivarsia heilumasta akseliputken suuntaisesti?

Olisko keskipalaan laitettu pultti takaisin paikalle ilman lukituspalaa?

 

Ja mitä raidetankoihin tulee niin olethan jo flipannut ne olan toiselle puolelle.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post

Katselin valokuvia, mutta en kuvista keksinyt että miten nuo latat on lukittu sivusuunnassa? Siis mikä estää tukivarsia heilumasta akseliputken suuntaisesti?

  

Olisko keskipalaan laitettu pultti takaisin paikalle ilman lukituspalaa?

 

Ja mitä raidetankoihin tulee niin olethan jo flipannut ne olan toiselle puolelle.

Niin kuin Tanhias totesi niin lukituspultti tulee paikoilleen keskipalalle, tuossa vaan pois että liikkuu mahdollisimman herkästi testi vaiheessa.

 

Juu on flipatut raidetangot myös oisko ollu pallokeulan nivelillä, ei enään muista kun 10v siitä aikaa melkein:)

 

Nuo latikat yhdistetään vielä yhdeksi kappaleeksi. Teen metalliputkesta jossa on sama sisähalkaisija kuin etuakselin putken ulkohalkaisija niin sellaiset putken puolikkaat jotka suojaa noita pitkiä reikiä suurimmilta kiviltä tms, ainakin nyt ajokorkeudessa. Samalla vahvistavat kappaleita kun hitsaan ne yhteen.

Share this post


Link to post

Onko kuplan keula kivireki jos ajatellaan komboa: olkatappiakseli, latat korvattuna kovilla tangoilla, dropit ja ilmaiskarit. Eli parkissa kohtuu matala ja ilmaiskareilla ajokorkeus ?

 

 

Mielellään tietenkin rautajousilla ajokorkeus ja ilmaiskareilla vaan töyssyjen yli mutta auton malli on sellainen että eturenkaat tuskin kääntyy reilummin madallettuna ja yli 2" kavennettu etuakseli ei kiihota..

post-372-0-57705600-1472129880.png

Share this post


Link to post

Sittenhän siellä ei ole jousia siis ollenkaan? Eikös ilmaiskari nimenomaan toimi iskarina eikä jousena?

Edited by tobbe`

Share this post


Link to post

Kupliin myytävissä seteissä korvataan jousilatat tangoilla kun laitetaan ilmaiskarit eteen. Mutta onko keula ajokorkeudessa kova kun laitetaan pari kiloa painetta.

 

Ilmapussihan korvaa jouset, ilmaiskarit yleisesti korvaa iskarit ja jouset.

Share this post


Link to post

Omakohtaista tietoa ei ole, mutta asiaa pohtiessani ääneen huvikseni kerran minulle annettiin tietää, että ajokorkeudessa tuolla setupilla auto on kivireki. Homman voi itsekin funtsia, enempi painetta, vähemmän joustoa. Olettaisin olevan melkoisen pomputtimen. Ainut oikea tapa on käsittääkseni asentaa imapussi(t) kääntämään jousipakkaa.

 

Monenlaisia settejä ja shittejä on myynniissä volkkareihin, mutta ei ne kaikki ole kyllä toimineet.. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Itekin olen pohtinut tätä ja kiinnostaa myös. Mutta tarviiko ajokorkeus sen enempää painetta kuin mikään muukaan korkeus. Eikö siellä silloin vain ole määrällisesti enemmän ilmaa mutta sama paine? Jos laittaa kuormaa niin sitten tarvii lisätä painettakin että korkeus säilyy...

Share this post


Link to post

Kyllä viimeks kun ajelin puoltyhjällä renkaalla bensikselle, niin renkaaseen määrällisesti ilmaa lisätessä

painekin nousi 1 barista kahteen. Ja samalla maavara kasvoi.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...