Kemin Karavaanari Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Alkuperäiseen kysymykseen unohtui mainita että oma ajatus kuplan ilmaiskareista olisi se että kuplan keula on aika kevyt jolloin iskari ei tarvisi niin paljon painetta noustakseen ajokorkeuteen ? Mutta toisaalta, samalla kevyt keula ehkä tuntuu pienimmilläkin paineilla kovalta... Kuuteen vuoteen ei ole ollut muuta ajokkia kuin Junis ja tuntuu että näitä kuplia on porukka tontittanut ilmaiskareilla ehkä enemmänkin joten jos jollain on kokemusperäistä tietoa niin tulemaan vaan. Quote Link to comment
tobbe` Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 (edited) Mulla suunnitelmissa jättää jousipakat akseliin normi ajokorkeuteen, eli jonku sentin kahen verran maavaraa. Ilmaiskareilla sitten tarvittaessa nostaa ylös. Edited August 26, 2016 by tobbe` Quote Link to comment
Guest JaMaJuVa Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Mutta eikö renkaalla ole tietty tilavuus jolloin sen paine nousee heti kun sinne lisää ilmaa? Eikö ilmapussin tilavuus muutu sen mukaan mitä pidemmäksi se venyy? Quote Link to comment
Soukka Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 (edited) Ilma kun tuppaa painumaan kasaan paineen alla. Tässä tapauksessa siis auton paino. Sambasta kun lukee niin esim Monroen iskarit vaatii 9-11bar paineen että kupla nousee ajokorkeuteen. Mulla on yhdet iskarit itsellä mitkä olleet kuplassa. Edited August 26, 2016 by Soukka Quote Link to comment
tobbe` Posted August 30, 2016 Share Posted August 30, 2016 Mites ilmaiskareiden laitto taakse tossa kuplassa? Monella foorumilla sanotaan ettei hyvä idea mut onhan niitä muissakin autoissa. Jättäis vääntösauvat siis paikalleen ja ilmaiskarit niille kaveriksi. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 6, 2017 Share Posted September 6, 2017 Kommentoidaan tähän että kokeilin ilmaiskareita Karmann Ghiaan taakse ja 10 kilon paineilla perä jaksoi nousta n. 2 cm. Isompiin paineisiin ei kotikompura (eikä omat hermot) pystyneet. Iskarit muistaakseni pituudeltaan 40cm/25cm lenkki-lenkki mallit joilla ei kyllä pääse kovin matalalle. Quote Link to comment
Anssi Posted September 6, 2017 Share Posted September 6, 2017 Ei minulla kyllä pallokeulassa etuiskareihin tarvitse laittaa kuin 4-5 bar ja nousee noin 5 senttiä. Monroen iskarit ja säätöakseli. Quote Link to comment
Zamppa Posted September 6, 2017 Share Posted September 6, 2017 Mulla oli edellisessä Kuplassa 4" kavennetussa pallonivelkeulassa Monroen ilmaiskarit edessä. Muistaakseni 4bar ok ajokorkeus, eikä ollut sen jäykempi kuin normi madallettu. Quote Link to comment
multanen Posted September 7, 2017 Share Posted September 7, 2017 Näissä pelaa yksinkertainen matematiikka jos ilmajousen "vipusuhde" vaan on tiedossa. Taitaa olla aika lähelle 1:1 kuplan etupäässä? Esim. 8 cm läpimittainen tyyny tai mäntä kantaa noin 50 kiloa per 1 bar. Tämä koska 1 bar = 1,01972 kg/cm2, 8cm halkaisijalla olevan männän pinta-ala 50,27 cm2. Jos mäntä tai muu tyyny on läpimitaltaan pieni, tarvitaan suuri paine auton kantamiseen. Suuri paine = jäykkä jousitus. Isoläpimittainen kantaa pienemmällä paineella = pehmeämpi jousitus. Tästä voisi kuvitella että leveä ilmatyyny on paljon mukavampi kuin kapeahko ilmaiskari..? Jos on pelkät ilmajouset, ei maavaran muuttaminen juuri vaikuta paineeseen eikä sitä kautta jäykkyyteen. Jos on rautajouset apuna ja pieniläpimittaiset ilmaiskarit, jäykentää maavaran nostaminen jousitusta. Jos nimimerkki Zampalla ei ole rautajousia apuna, voisi Monroen iskarin ilmamännän läpimitta olla noin 75mm: läpimitta 75mm = pinta-ala 44,18 cm2. 4bar = 4,08 kg/cm2. 44,18 x 4,08 = noin 180 kg mikä voisi olla lähellä etunurkan painoa. Jos Zampalla on rautajouset apuna niin läpimitta voi olla pienempikin. Takana vipusuhde aiheuttaa sen että painetta täytyy olla jonkin verran yksinkertaista laskelmaa enemmän. Jos jousi pitenee sanotaan nyt vaikka 2cm ja jos auton perä nouseekin vaikkapa 3cm. Silloin "matkassa voitetaan, voimassa hävitään". Tässä nyt oletetaan myös että ilmajousi/iskari on suhteellisen suoraan pystyssä niinkuin se volkkareissa taitaa olla. 1 Quote Link to comment
jori Posted March 22, 2018 Author Share Posted March 22, 2018 Jatketaas täällä ettei ihan tanhiksen projekti kertomukset lähde sivuteille! @jonih :lla kun on ehkä fiksuin ikinä näkemäni ilmajousi akseli projekti käynnissä niin tuli heti mieleen et mahtuuko alkuperäiset apusimpukka-"kääntövarsi"-raidetangot paketti vai pitääkö muokata hammastangolle? Lähinnä itsellä romuttunut visiot siihen kun en millään kerkeä päivittämään vielä hammastangolle ohjausta. 1 Quote Link to comment
jonih Posted March 22, 2018 Share Posted March 22, 2018 Pari kesää on sillä rullattu, joten kaipa se toimii. Mulla on tuossa hammastanko, mutta kyllä sen saa tehtyä apusimpukallakin. Quote Link to comment
Paavuli Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Palstaa tonkimalla löytyi tällainen semiaktiivinen ketju sopivasta aiheesta. Allekirjoittaneella jo osittain osat hankittuna, ajoneuvo joka tekeillä ei toistaiseksi myöskään allekirjoittaneelta entisestään tuttu, tarinaa projektista voidaan laittaa projektiosioon jos niikseen tulee. Tavoitteena siis kaudelle 2020 Gulf Blau '63nen. Arkistossa on jo 4 tuumaa kavennettu "tehdastekoinen" akseli ja ilmaiskarit. Perään löytyy hyviä sarjoja sopien suoraan swingiperään. Tässäkään ei ongelmaa. Mutta. Miten tämä kombinaatio katsastetaan? Säätimeksi ainakaan toistaiseksi ei ole tarkoitus hankkia miljoonan taalan digitaaliohjausta, vaan mentäisiin vivut ja solenoidit -tyyppisesti. Alasjouston rajoitustaso alustan korkeussäädöstä. Ulosjouston rajoitus? Remmit iskareiden väliin, itse iskarit? Alakorkeus vakiosta maksimimadallukseen? Säädin ei saa olla ohjaamossa, ok, sijoitetaan etupellin alle " ". Alustan osien tulee olla "tehdasvalmisteisia". Eli valmistajalta tarvitaan todistus, missä spesifioidaan, mitä tässä dokumentissa lukee? Pyöränkulmien tulee pysyä säätöarvoissa? Onko kuplaan edes minimi ja maksimiarvoja? Miten tämä toteutetaan? "Erittäin pienellä säätövaralla korkeudessa"? Lopuksi kysymys miksi? Tähän on jo vastaus, "siksi, että tekee mieli" 🙂 Quote Link to comment
Jooo Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Mjoo, jos nyt oikein muistelen. Juniksen leimaus. Edessä iskarit pusseilla. Perässä irs ja palkeet. Iskareista ja palkeista vein lapun missä kantavuudet riittää. Taisi olla sieltä mistä tilattiin tai vastaava.... ei se mikää erityinen spesifikaatio lappu ollut Kiinnikeissä ja yms mulla laserleikattuja palikoita ja kunnon hitsaukset, ei ongelmaa. Katsuri sanoi että hänelle tärkeää että on riittävät. Oli kuulemma nähnyt virityksiä missä oli vaan palkeita heitelty akselin väliin.... Mittasivat maasta se 8cm. Mulla tais olla 12cm, oli silloin sellasten rajoittaja kumipalojen varassa. (Niitä sitten olemassa useampaa korkeutta) 🙂 Ja sitten navan keskeltä pyörän kaareen. Se merkattiin otteeseen. Pyörän kulmat ei katsuria kiinnostanut ollenkaan. Mä kävin pari kertaa katsuria moikkaamassa ja sopimassa asiat. Suomeksi vein paperit ja kerroin toteutuksen etukäteen, oli todella helppoa ja ei mitään ongelmia. Ja tästä aikaa jo.... ööö 8vuotta. Tais olla eka säkitetty paku silloin... Pasi Quote Link to comment
jori Posted March 29, 2019 Author Share Posted March 29, 2019 Toissa kesänä Juniksen katsastin ilmoille, mulla tosin vähän eri kun ovat ”apujousina”. -Mutta maksimi madallus taitaa olla sen 51mm(joku voi korjata jos mulla muisti pätkii), Juniksen kohdalla tämä oli haasteellista silloin selvittää mikä vakio korkeus:) -iskareista ja jousista ja kaikista vaan paperit mitä saat mukaan. -pyöränkulmat täytyy mittauttaa(kuten myös nykyään aina alustasarjaa katsastaessa). Juniksessa tätä ei voinut oikein toteuttaa kun kalibrointi ei onnistunut millään laitteella takapyöränkaaren muodon vuoksi. Kuplaan varmaan voi löytyä jotain arvoja. -tottakai asialliset kiinnikkeet -ohjain oli kiinnitetty penkin alle varmuuden vuoksi ettei pääse ajossa säätämään. -käy juttelemassa etukäteen, keskustelun yleisestä hengestä voi päätellä kannattaako yrittää edes sillä asemalla. Quote Link to comment
Paavuli Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 On 3/29/2019 at 10:36 PM, jori said: Toissa kesänä Juniksen katsastin ilmoille, mulla tosin vähän eri kun ovat ”apujousina”. -Mutta maksimi madallus taitaa olla sen 51mm(joku voi korjata jos mulla muisti pätkii), Juniksen kohdalla tämä oli haasteellista silloin selvittää mikä vakio korkeus:) -iskareista ja jousista ja kaikista vaan paperit mitä saat mukaan. -pyöränkulmat täytyy mittauttaa(kuten myös nykyään aina alustasarjaa katsastaessa). Juniksessa tätä ei voinut oikein toteuttaa kun kalibrointi ei onnistunut millään laitteella takapyöränkaaren muodon vuoksi. Kuplaan varmaan voi löytyä jotain arvoja. -tottakai asialliset kiinnikkeet -ohjain oli kiinnitetty penkin alle varmuuden vuoksi ettei pääse ajossa säätämään. -käy juttelemassa etukäteen, keskustelun yleisestä hengestä voi päätellä kannattaako yrittää edes sillä asemalla. Tässähän hyviä vinkkejä. Todellakin erittäin pienen otannan tarkastelu paljasti, ettei osalla konttoreita ole välttämättä hajua tällaisen, kuitenkin jollain tapaa erikoisuuden muutoskatsastamisesta. Loppujen osien tilaus alkaa lähestymään. Josko sitten kuitenkin se ilma-alusta tännekin päätyy... Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 15, 2019 Share Posted July 15, 2019 Jatketaampa tähän. Mistäs löytys hyvät ilmaiskarit olkatappikeulaan? Vaatiiko tolppien/alakiinnityksen modausta? Ajatuksena säilyttää rautajouset ja niillä mennä alas. Sit hidasteiden ylitykseen/huonolla tiellä ajeluun ilmaiskareilla nostaa vähän ylemmäs. Vaatiiko muutoskatastusta pelkät iskarit? Quote Link to comment
metake Posted July 15, 2019 Share Posted July 15, 2019 Vaatiiko muutoskatastusta pelkät iskarit?Ei vaadi.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
Paavuli Posted July 16, 2019 Share Posted July 16, 2019 Itse jättäisin ajamatta alatukivarsien pulttien varassa. Ainakaan oma uskallus ei riitä. Gulf Blauhun on tulossa erittäin todennäköisesti täysi ilma-alusta (etupään osat on), ja ajattelin passata alakiinnikkeen varassa ajon. Lisäksi iskunvaimentimen kulmaksi tulee hyvin pysty, kova paine, kova ajaa. Quote Link to comment
jonih Posted July 16, 2019 Share Posted July 16, 2019 17 hours ago, Art_Zi said: Vaatiiko tolppien/alakiinnityksen modausta? Itse tein aikanaan junakeulaan tappeihin vähän vahvistusta: Sittemmin nuo vaihtui säkkeihin, ajomukavuuden johdosta. Kahdesta autosta on kokemusta ilma iskarein ja ne on ainakin näissä tapauksissa olleet melko kovat ajaa yläasennossa. Toki tuo on kiini siitä minkälaiset iskarit on käytössä. Quote Link to comment
Paavuli Posted July 16, 2019 Share Posted July 16, 2019 Fiksun näköinen vahvike. Tuo vaan täytyy tehdä leimakonttorin jälkeen.. Itseäkin tuo iskareiden kovuus arvelluttaa, mutta kun en oikein keksi vaihtoehtoja leimata ilma-alusta ja toteuttaa se kohtuullisella työllä pussein keulassa. Kukaan ei valmista tehdasvalmisteista sarjaa..... Quote Link to comment
Pasi Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 Limebugilta näyttäisi saavan kuplaan bolt on ilmajousisettiä ----> https://www.limebug.com/product/view/3279/t1-1950-79-beetle-deluxe-swing-axle-air-ride-kit#temp Onko kenelläkään kokemusta tuosta, tuottaako ongelmia katsastuksessa tai jotain muuta? Quote Link to comment
Lasse Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 Sen verran tuohon ilma-alustan katsastukseen, että se 8cm pitää löytyä alimmassa asennossa maavaraa ja ohjausta ei saa käyttää ajon aikana. Muuten varmaan tehdastekoiset systeemit saa läpi. Pojan autoon todettiin, että nypätään romut veks leiman ajaksi kun sen autoon ei saa mitään valmiina. Quote Link to comment
jori Posted April 18, 2020 Author Share Posted April 18, 2020 (edited) Näihin vanhoihin ei tarvitse olla tehdastekoiset. Kiinnikkeet saa itse tehdä. Ja oletan että ei kukaan rupea valmistamaan itse niitä palkeita;) ja tuohon Pasin kysymykseen niin eiköhän tuo ole ihan tarpeeksi pätevä setti. Jos ei ole niin se kliseeksi muodustunut sanonta: vaihda konttoria! Edited April 18, 2020 by jori Quote Link to comment
Lasse Posted April 19, 2020 Share Posted April 19, 2020 22 hours ago, jori said: Näihin vanhoihin ei tarvitse olla tehdastekoiset. Kiinnikkeet saa itse tehdä. Ja oletan että ei kukaan rupea valmistamaan itse niitä palkeita;) ja tuohon Pasin kysymykseen niin eiköhän tuo ole ihan tarpeeksi pätevä setti. Jos ei ole niin se kliseeksi muodustunut sanonta: vaihda konttoria! Missä vuodessa menee raja? Quote Link to comment
jori Posted April 20, 2020 Author Share Posted April 20, 2020 Sitä minä en nyt muista. Jotenkin kummittelee joku -90 luvun alku ja vanhemmat takaraivossa mutta TÄYSIN mutu tietoa. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 21, 2020 Share Posted April 21, 2020 https://www.race.fi/fi/news/entry/292/trafi-rakennemuutosmaaraus Tuo näytti ainakin kohtuu ajantasaiselta, mutta eiköhän tämäkin ole varmaan osin jo vanhentunutta tietoa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.