Jump to content

Kuplan moottorin tunnistus??


Guest severih

Recommended Posts

Ei ole kierrätyslohko. 1200 kone vuodelta 1970-1971. Jos en ihan väärin muista, niin tuo saattaisi olla jo kahdella öljynpaineventtiilillä ja isoilla öljykanavilla. Ja 90 mm:n sylinteriputken rei'illä, eli 1600 putket menee suoraan.

Eikös tuo volkkarin logo tarkottanutkaan kierrätys lohkoa?

Tässä on 2 reikä kannet 1600 sylinterit. Onkos tällä paljon yhteistä vanhaan 1200 koneeseen?

Link to comment

Onkos tällä paljon yhteistä vanhaan 1200 koneeseen?

En osaa sanoa, että mitä tarkoitat vanhalla 1200 koneella? Jos tarkoitat 50-luvun kiinteälaturinjalkaista moottoria niin yhteistä ei osien kannalta ole juurikaan. Jos taas 60-luvun irtolaturinjalkaista moottoria niin kampiakseli, kiertokanget ja männät (ja jotain pikkuosia) on suunnilleen samat, muut osat on 60-luvun alkupuolelta jossain vaiheessa vaihtuneet.

Link to comment

En osaa sanoa, että mitä tarkoitat vanhalla 1200 koneella? Jos tarkoitat 50-luvun kiinteälaturinjalkaista moottoria niin yhteistä ei osien kannalta ole juurikaan. Jos taas 60-luvun irtolaturinjalkaista moottoria niin kampiakseli, kiertokanget ja männät (ja jotain pikkuosia) on suunnilleen samat, muut osat on 60-luvun alkupuolelta jossain vaiheessa vaihtuneet.

 

Mutta eikös tähän koneeseen käy nuo isommat sylinterisarjat, kun niihin vanhoihin 1200 ei käynyt. Sitä tarkoitin

Link to comment

Mutta eikös tähän koneeseen käy nuo isommat sylinterisarjat, kun niihin vanhoihin 1200 ei käynyt. Sitä tarkoitin

En muista tarkkaan että koska se sylinterin reikä suureni, noihin aikoihin kuitenkin. Ja tietysti jos siinä nyt jo on 1600 sylinterit niin silloin reiän pitää olla jo 90 mm.

Link to comment

No voihan venäjä eihän tähä sitten käy mitkään isommat sylinteri/mäntä sarjat :/

Juu ei käy, mutta mä ymmärsin että tähän oli jo vaihdettu 1600 sylinterit ja 2-reikäkannet? Jos moottori on vielä 1200:n niin sitten tarvii uuden kampiakselin ja kiertokanget jos meinaa 1600:n siitä tehdä.

Link to comment

Juu ei käy, mutta mä ymmärsin että tähän oli jo vaihdettu 1600 sylinterit ja 2-reikäkannet? Jos moottori on vielä 1200:n niin sitten tarvii uuden kampiakselin ja kiertokanget jos meinaa 1600:n siitä tehdä.

 

2 reikä kansilla se ainakin on. Se keneltä ostin niin väittää että se on 1600cc. Pystyykö sylinterin kokoa mittaamaan purkamatta konetta?

 

Tuossa vielä pari kuvaa koneesta

 

U7nmI4v.jpg

 

LYGGnTF.jpg

Edited by rausku
Link to comment
  • 6 months later...
Guest Janne Temonen

Moikka. Mikäs tämä mahtaa olla,kun en oikein ole löytänyt tietoja mistään?   AR117279  ja perässä vw leima.

Kannet purettua mittasin männänhalkaisian niin oli jotain 88,5 tai lähelle...

Link to comment
Guest Janne Temonen

Ok. Kiitos paljon tiedoista... Mutta mikähän mahtaa olla tuo kuutiotilavuus tuolla männän koolla? Noin?

Itellä ei kauheasti kokemusta noista moottoreista.

Link to comment

mikäs siinä? Laitoin linkin hotcarssin pdf-kuvastoon.

 

http://www.hotcars.net/pdf/moottekniset.pdf.a

kumittaa tuosta viimeisen a:n ja pisteen pois, jos sitten alkaa copypastella pelaan.

Avaa väkisin suoraan sen pdf:n tähän palstalle jos laittaa oikean linkin ilman lopun lisäyksiä. näkyy itsellä ok.

 

sit kuvana sama homma, kärsii vain näemmä resoluutio.

 

 

E865FF3B-9BAA-415D-AF51-DB75C3AD2921.png

Edited by peruskallio
Link to comment
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Mulla on vuosia kierinyt varastossa purettuna ja lohkossa ensin nuolilla ympäröity vw ( kierrätys?) sitten D 345946 X. En näistä paljoa mitään tiedä, mutta tämä kai olisi 34hv 1192 cm ? Onko tällä enää mitään arvoa ruveta paremmin tutkimaan? Kaatikselle meinasin.

Link to comment
Onko tällä enää mitään arvoa ruveta paremmin tutkimaan? Kaatikselle meinasin.


Riippuu paljolti lohkosta ja kunnosta. Jos on kahdella öljynpaineventtiilillä varustetta eikä ihan loppuunajettu niin on hyvinkin arvoa mutta jos on yhdellä öljynpaineventtiilillä ja 6 mm:n öljypumpun pinnapulteilla niin itse olen noita nostellut romukuormaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment

Kiitokset tiedoista. Öljypumppu olikin jo irti ja pari pinnapulttia paikallaan ja näyttäisi olevan 8 mm. Lohkon puoliskot on vielä kiinni enkä osannut tuota venttiilitilannetta tutkia?

Lohkojen sivuilla on merkinnät AS 41  27 vw-logo 043101.101 A ja toisella puolella AS 41 2 vw-logo 043.101.102 A.

Kertooko nämä mitään lisää? 

Link to comment

Äkkiseltään vaikuttaisi uudemmalta lohkolta. Onko virranjakajan kohdalla lohkon päädyssä oleva öljykanavan peitetulppa 8 mm ja lohkon tasalla vai 12 mm ja hieman upotettu? Jos jälkimmäinen niin on uudemman mallinen lohko -> talteen. Toisaalta myös vanhan mallin lohko 8 mm:n öljypumpun pinnapulteilla on hyväkuntoisena säästämisen arvoinen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment

X on alettu lyödä vaihtomoottorinumeron perään lokakuusta-68 lähtien ja kahdella öljynpaineventtiilillä varustetut moottorit tulivat tuotantoon  elokuussa -69,lisäksi vaihtomoottoreiksi kunnostettiin käytettyjä loppuunajettuja moottoreita,eli ei ihan pidä paikkansa tuo samban tieto.Lisäksi siinä näyttää menevän sekaisin vaihtomoottorit ja varaosamoottorit.

Jenkeillä kun kaikki pitää olla suurta niin moottoreiden tehotkin mitattiin ilman apulaitteita,SAE hevosvoimat.Saksassa moottorin teho mitattiin siinä varustuksessa kun se autoon asennettiin,DIN hevosvoimat.Kuplan moottorissa 34 DIN=40 SAE.

Link to comment
En tuota peitetulppaa tuosta osannut ottaa, mutta yritän laittaa kuvan tuosta päädystä. Kaikki vaan on siivoamatta ja yltäpäältä öljyssä ym.
IMG_20180711_113448.thumb.jpg.3b719edc0544f3c23ae1e4515eba7a5a.jpg


Jep, uudemman mallinen lohko, talteen vaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
Guest Hetekan työstäjä

Morjens. 

Mulla tuli tuo bajakupla ja nyt kun kone irrotettiin (joka pitäs olla 1.6 rakennettu 1.8)

Lohkon kylestä löytyi tälläinen 

AP 007210X

Onko tämä nyt 1.8 lohko nii kuin tuo alussa jonku linkin kautta kerrotaan vai😅

 

Link to comment
40 minutes ago, Hetekan työstäjä said:

Morjens. 

Mulla tuli tuo bajakupla ja nyt kun kone irrotettiin (joka pitäs olla 1.6 rakennettu 1.8)

Lohkon kylestä löytyi tälläinen 

AP 007210X

Onko tämä nyt 1.8 lohko nii kuin tuo alussa jonku linkin kautta kerrotaan vai😅

 

AP on nelostyypin kampikammion tunnus, ykköstyypistä veikkaisin et ois AR mut fotoo jos tyrkkäät niin selviää tuokin.  Utelias kun oon niin mimmonen bajakupla?

Link to comment
  • 5 months later...
  • 3 months later...
3 hours ago, P_Valtonen said:

Laajennetaan tyhmien kysymysten kavalkaadia.

Wanha tehdas nokka. Alkuperäne  tyypi hävitetty lisämerkinnöillä tehokkaasti. Mulla loppu mielikuvitus että mistä oikein kyse....41? 78?

Ohessa molemmin puolin sama stansaaus

20190908_200333.jpg

20190908_200306.jpg

Empin 841, arvoja en äkkiseltään löytänyt. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...