Guest py_ry Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 kone käy tosi kuumana ja lisä jäähdytys olisi tarpeen. varmaan usealla on ollut tai on samantyyppisiä ongelmia. kone on paikallaan liitteestä poiketen. yksi vaihtoehto oli kyllä mielessä, mutta toteutus on sitte eri juttu.. meinasin että jos bensapumpun peitelevyyn sais jotenki laitettua rullan pyörimään laturin remmin matkassa ja siihen jonku pienen flektin että menee lunkkakin kiinni. jos joku on tehnyt tuollaisen niin halauisin nähdä kuvia toteutuksesta. muitakin jäähdytys vaihtoehtoja otan mielelläni vastaan. olipa kyllä vaikeasti selitetty.. Quote Link to comment
x-pj Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Kannattaa ekaksi laittaa alkuperäinen jäähdytys toimimaan parhalla mahdollisella tavalla. Hommaat jostain alkuperäisen doghouse-puhallinkoppa, siis VW:n tekemä. Se on paras. Sitten kaikki moottoripellit paikoilleen. En tiedä mahtuuko vakio pelti tuon pakarin kanssa, mutta muokkaamalla ainakin saa sopimaan. Quote Link to comment
Paadre Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Onks tuolla sun puhelinkopissa ne ohjainpellit vai saitko sellaisen mikä on täysin ontto? Niillä ohjainpelleillä on käsittääkseni melkoinen vaikutus. Mulla on tollanen krominen (dh) missä on ohjainpellit eikä lämpöjen kanssa ole ollut ongelmia. Moottori juuri kunnostettu 1865 kuutioinen, vähän jyrkemmällä nokalla ja nurkkatuplilla. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Onko kone täysin säädöissään sytkä venat kärjet. Onko kaasari hyvissä säädöissä suuttimet kohdallaan jne. Onko puhallinkopan sisällä termariläpät paikallaan Jos termari poistettu niin onko nämä edellä mainitut läpät myös auki. Jos läpät ja termari on niin toimiiko ne. Imeeko puhallinkoppa koneen edessä olevan äänieristeen puhallinkopan reikään ja näin olleen tukkii ilman tulon koneelle. Onko koneesssa kaikki alkuperäiset pellit paikallaan tai jos alkuperäiset ei sovi niin onko tilalle rakennettu vastaavat. Jos on doghouse puhallinkoppa niin onko siinä oikean levyinen propelli. Quote Link to comment
metake Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 kone käy tosi kuumana ja lisä jäähdytys olisi tarpeen. Paljonko "tosi kuumana" mahtaisi olla asteissa, onko tietoa? Ja minkälaisessa ajossa kone kuumenee, kovaa maantiellä, hitaasti kaupungissa, paikallaan seistessä, vai ihan koko ajan? Yleisimpiä käytettyjä konsteja nyt varmasti on raottaa takaluukkua yläreunasta, lisäöljynjäähdytin, tai nelkun öljynjäähdytin kuplan vastaavan paikalle. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 kone käy tosi kuumana ja lisä jäähdytys olisi tarpeen. Paljonko "tosi kuumana" mahtaisi olla asteissa, onko tietoa? Ja minkälaisessa ajossa kone kuumenee, kovaa maantiellä, hitaasti kaupungissa, paikallaan seistessä, vai ihan koko ajan? Yleisimpiä käytettyjä konsteja nyt varmasti on raottaa takaluukkua yläreunasta, lisäöljynjäähdytin, tai nelkun öljynjäähdytin kuplan vastaavan paikalle. Ehkä parempi kyssäri olisi että kiehuuko sylki koneen päällä. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 "Ehkä parempi kyssäri olisi että kiehuuko sylki koneen päällä"... Vaikutti mulle ensin soukilta, muttei ehkä olekaan sitä... Tiedämmehän että vesi kiehuu 100 celsius asteessa, ja Gene Berg tikku varoittaa korkeasta öljyn lämpötilasta 108 asteessa. Joten voitaneen sanoa että jos sylki todellakin kiehuu ripeästi pois koneen päältä, niin kyllä kone on liian kuuma. Käyttävätkö palstalaiset paljonkin tätä konstia koneen lämpötilan 'mittaamiseen'? Quote Link to comment
Guest Mikal Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Paljonko on rutut koneessa, mikä nokka? Quote Link to comment
Guest py_ry Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Oli puhallinkopassa ohjainpellit. Sylinterien alla on ilmanohjaus pellit. Kaikki läpät kopassa on auki. Suuttimet pitäis olla aikalailla oikean kokoiset. Kärjet on uudet ja säädetty. Venttiilit on myös säädetty. En ole kyllä varma kun en ole arvoja käyny otattamassa vielä. Kone lämpiää melko kuumaksi 20km ajon jälkeen. Täytyypä koittaa tuo sylki homma ku ajan lämpimäksi. Ei ole ajon aikanapalanut öljyvalo. Puristuksia en ole mitannut vielä, nokkana englen w100 Quote Link to comment
Guest DaFox Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 "Ehkä parempi kyssäri olisi että kiehuuko sylki koneen päällä"...Vaikutti mulle ensin soukilta, muttei ehkä olekaan sitä... Tiedämmehän että vesi kiehuu 100 celsius asteessa, ja Gene Berg tikku varoittaa korkeasta öljyn lämpötilasta 108 asteessa. Joten voitaneen sanoa että jos sylki todellakin kiehuu ripeästi pois koneen päältä, niin kyllä kone on liian kuuma. Käyttävätkö palstalaiset paljonkin tätä konstia koneen lämpötilan 'mittaamiseen'? Haha.. Sitä en tiedä moniko tuota käyttää, mutta ainakin aika vakiintuneeksi käytännöksi se on länsirannikon porukoilla tullut, ellei ole vettä saatavilla. Ilmavolkkareilla kun ollaan liikenteessä, niin harvoin sitä vettä tosiaan on. :) Quote Link to comment
metake Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Puristuksia en ole mitannut vielä, nokkana englen w100 Puristussuhdetta ei mitata vaan lasketaan, puristuspaineen voi mitata mutta se ei taida tässä tapauksessa auttaa. Jos ei ole tietoa kuinka kuumana kone käy, niin marketista hakemaan paistomittari ja se öljytikun tilalle tikun reikään, niin ei tarvii arvailla paljonko on lämpöä. Tuo pakoputki lämmittää myös ihan hemmetisti, ja nostaa konehuoneen lämpöjä, joten voi olla mahdollista että öljynlämpö on vielä ihan ok, mutta pakoputki kärventää kaiken.. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Tuli mieleen notta kampikammion sisällä on muuten merkittävästi kuumempaa ilmatilassa kun öljyssä. Kun pitkässä mutkassa T3-öljyntäyttölätkässä kiinni oleva lämpötila-anturi jää ilman öljyä, mittari hyppää normaalista 100c -> 140c parissa sekunnissa. Katsotaan sitten sunnuntaina miten virikoneet kestää kaasu pohjassa 6h ajamista helleolosuhteissa vai pitääkö ruveta hölläilemään :) Quote Link to comment
Anssi Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Oli bussissa tuollainen jokkisputkisto -kokeilumielessä- ja siihen ei kyllä alkuperäinen takapelti sopinut mitenkään päälle. Suorasta pellistä sai askarreltua mutta rakojahan sinne jää. Ja eipä tuossa taida olla moottorin etupeltiäkään eli jäähdyttimeltä puhaltaa kuumaa moottoritilaan... Quote Link to comment
Eikka Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 (edited) Kuplan moottoripellit on nyt työn alla ja tarttes vähä varmisteluja muutamaan asiaan. Termostaatin taidan jättää pois? Termarin ohjaamat läpät lukitsen auki asentoon vai voiko ne läpät jättää kokonaan pois? Puhallin kopasta leikkaan ja tulppaan lämmityksen lähdöt. Pellit on muuten hyvässä kunnossa, mutta alapellit on lahot. Tarviiko niitä alapeltejä välttämättä? Ja jos tarvii, niin tilaanko alkuperäisen nalliset vai jotkut muut? 1600 vakiokone. Tommosia "better cooling" malleja näyttäs myös olevan? Etupelti myös on jostaan syystä rutussa ja tekis mieli jättää pois, en nää itse sille mitään tarvetta? Edited December 25, 2020 by Eikka Quote Link to comment
mikko k Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 Laita vaan kaikki alkuperäiset pellit, läpät ja termostaatti paikoilleen. Ei niitä sinne ole turhaan laitettu. Ja orkkismaliin pellit myös sylinterien alle, kuvan mukaisia et tarvi. 1 Quote Link to comment
arvuuttaja Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 Kuvan mukaiset pyttyjen alapellit vakiona CT koneessa, mutta muuttuuko tarkoitus, jos puhallin tulee ylös.. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 Termostaatti on mielestäni kesäautossa jonkinlainen riskitekijäkin ja sillä olen omasta hitsannut läpät aukiasentoon. Mutta pois en siviiliautosta niitä ”läppiä” ole ottanut. Noista kolkkimallisista aluspelleistä on kahta eri koulukuntaa. ”Ei -porukka” nojaa siihen volkkarin huoltotiedotteeseen, jossa vaihtaminen kielletään. Toinen ei-peruste on sitten se, että Bob Hooverkin on sanonut, että niitä ei pidä laittaa. ”Kylläpäs -porukka” taasen sanoo, että tuo huoltotiedoite on tehty vain amerikan lakimiehiä vastaan, eli että ei aleta oikeudessa syyttämään tehtaan tienneen jäähdytysongelmista/paremmasta ratkaisusta. Toinen kyllä-peruste on sitten se, että Bob Hooverin mukaan noita ei kannattanut käyttää, koska väki ei kuitenkaan asentaisi niitä niin, että ovat lähellä putkia ja siten, että eivät pääse putoamaan. 1 Quote Link to comment
Tutkija Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 Itse lentokoneen moottorissa kokeilleena noita muka parannettuja versioita(super tin) ja tulos oli kiinni leikanneita mäntiä. Vakio alapelti (unohduspelti)toimi paremmin ei leikannu männät kiinni... kumpi lienee sit toimii paremmin sen jokainen voi päätellä itse. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 Montakohan näitä koneita tullut vuosien saatossa purettua, jossa sellainen sentin öljy/lika paakku termarin ympärillä, joka ei enää "haistele" ympärillä pyörivää ilmaa avatakseen läppiä puhallin kopasta. Tietenkin tilanne johtaa toiseen ja toinen kolmanteen tuhoon.. Quote Link to comment
Eikka Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 Hommataan siis orkkistyyliset alapellit ja kaikki muutkin vakio pellit paikalleen. Termarin kyllä jätän pois, en usko että kesäautossa on tarpeen, ei haittaa vaikka lämpenee hitaammin. Uskaltaako ne läpät jättää kokonaan pois vai jätänkö paikalleen aukiasentoon? Helposti vois kuvitella, että vois poistaa kokonaan, mutta vaikuttaako johonkin virtauksiin? En kyllä usko vaik ei mitään kokemusta näistä vehkeistä. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 3 hours ago, arvuuttaja said: Kuvan mukaiset pyttyjen alapellit vakiona CT koneessa, mutta muuttuuko tarkoitus, jos puhallin tulee ylös.. Muuttuu. Koska yläpellit on ihan erilaiset eri moottori tyypeissä. Esimerkiksi Typ1 yläpeltien ja tuon super-tin pellin väliin jää 3-4mm ilmarakoa koko sylinteriputken matkan. Ilma ei enää mene sylinterin alle, vaan puhaltuu em raosta ulos. Quote Link to comment
x-pj Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 6 hours ago, Eikka said: Hommataan siis orkkistyyliset alapellit ja kaikki muutkin vakio pellit paikalleen. Termarin kyllä jätän pois, en usko että kesäautossa on tarpeen, ei haittaa vaikka lämpenee hitaammin. Uskaltaako ne läpät jättää kokonaan pois vai jätänkö paikalleen aukiasentoon? Helposti vois kuvitella, että vois poistaa kokonaan, mutta vaikuttaako johonkin virtauksiin? En kyllä usko vaik ei mitään kokemusta näistä vehkeistä. Läpät kannattaa jättää. Läpät ohjaa ilmaa sylinterikansille. Jos ei ole läppiä, ilma karkaa isommasta raosta eli sylinterien välistä. 1 Quote Link to comment
Racing Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Ne läpät kannattaa sitten jos ne lukitsee ,sillä välitangolla laittaa oikeaan asentoon ettei ilmat mee pytyille pelkästään.Pois ei kannata jättää. Itte oon ottanut pois termarit viritetyistä koneista jotka kesäkäytössä. On tullut käytettyä noita isompia peltejä olen toki hitsannut päihin lisää tavaraa että ovat tiiviit päällipelteihin ja saa pultilla niihin kiristettyä ei niillä mitään tee jos ilmat vuotaa välistä. Quote Link to comment
Lasse Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Näin meillä. Sitten vielä tuo oikea öljynpaine että jäähdytin toimii oikein kun paineventtiilli aukeaa oikein. Eli vakiokokoinen öljypumppu. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Ja vielä ne kaikkein alimmat pellit (ei siis ns. unohduspellit) ohjaa ilmaa myös sylinterien alapuolelle ja ohjaavat kuuman ilman auton taakse. Jos lämmönvaihtimet korvataan j-putkilla niin muodostuva rako pitäisi tilkitä jollain. Jos taasen tilkitset ne puhallinkopan lämmityskanavat niin myös lämmönvaihtimet pitäisi poistaa kun puhallusilma jäähdyttää lämmönvaihtimia silloin kuin lämmitysläpät ovat kiinni. Ja koneen ympäryspellit ja ympärystiiviste eroittaa koneen kuuman puolen kylmästä eli jos jätät välipellityksen pois kone imee jäähdytysilmansa kuuman pakoputken ja kuuman poistoilman kautta. 1 Quote Link to comment
Racing Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Oon perustellut itselleni käyttää noita 3 tyypin alapeltejä muokattuna tiviiksi sen takia kun lämmönvaihtimet ei käytössä ja isot Pakosarjat kulkee sisempänä konetta jolloin ne vakiot alapellit ei sovi. Hyvin on toimineet. Quote Link to comment
Eikka Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 On 12/27/2020 at 10:35 AM, Tanhis said: Jos lämmönvaihtimet korvataan j-putkilla niin muodostuva rako pitäisi tilkitä jollain. J Tommosen ratkasun tein. Ei välttämättä paras/muutenkaan mitään hyötyä, mutta tukee alapeltejä hyvin. Kaikenlaisia ratkaisuja googlesta löytyi, mutta mitään valmista peltiä ei juurikaan tarjolla. Tarkotus oli enempikin tilkitä, mutta alkoi mietityttää, että lämmittääkö tuo j putki liikaa moottoriinpäin kun jää vähän pellin sisään. Jätin sitten vähän harvaksi. Quote Link to comment
x-pj Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 1 hour ago, Eikka said: Tommosen ratkasun tein. Ei välttämättä paras/muutenkaan mitään hyötyä, mutta tukee alapeltejä hyvin. Kaikenlaisia ratkaisuja googlesta löytyi, mutta mitään valmista peltiä ei juurikaan tarjolla. Tarkotus oli enempikin tilkitä, mutta alkoi mietityttää, että lämmittääkö tuo j putki liikaa moottoriinpäin kun jää vähän pellin sisään. Jätin sitten vähän harvaksi. Parempi olisi jos j-putki jäisi kokonaan pellin ulkopuolelle. Tähän tyyliin 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 12 hours ago, x-pj said: Parempi olisi jos j-putki jäisi kokonaan pellin ulkopuolelle. Tähän tyyliin Ja niin että koneen etupään aukko olisi umpinainen. Itse ymmärtänyt tuon alakanavan tarkoituksena sen että sylinterien läpi tuleva ilma ohjaantuu taakseppäin ja näin ollen kiertää myös sylinterien alaripojen läpi. Quote Link to comment
x-pj Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 2 hours ago, Tanhis said: Ja niin että koneen etupään aukko olisi umpinainen. Itse ymmärtänyt tuon alakanavan tarkoituksena sen että sylinterien läpi tuleva ilma ohjaantuu taakseppäin ja näin ollen kiertää myös sylinterien alaripojen läpi. Umpinaisuus on tärkeä myös tuon termarin toiminnan kannalta, ettei se ole ajoviimassa. Quote Link to comment
mikan Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 Mulla on omassa turbokuplassa hyvin pitkälti samanlainen alapelti kuin tuossa x-pj:n kuvassa. Mulla tosin J-putket lähtee toiseen suuntaan, koska ahdin on vaihdelaatikon päällä. Mutta idea on siis sama, että pakoputkesta ei niin helposti nousisi lämpö ja jäähdytysilma ohjataan takaa ulos. Quote Link to comment
jmatto Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 23 hours ago, x-pj said: Parempi olisi jos j-putki jäisi kokonaan pellin ulkopuolelle. Tähän tyyliin Hyvä kuva, ei tullut mieleenkään laittaa noin. Täytyypä askarrella omaankin pellit noin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.