Jump to content

Reseptiä sopivasti kiertävälle ja vääntävälle katukoneelle?


Recommended Posts

Olis tossa kaks tyhjää lohkoa jotka molemmat avattu 94mm sylintereille. Toisesta olis tarkoitus tehdä sopivasti kiertävä ja vääntävä katukone. Elikkä ajettavuus tärkein seikka. Toinen tärkeä olis että vetää hyvin alakierroksilla sekä jaksaa vetää kunnolla myös yläkierroksillakin.

 

Vaparikone ainut vaihtoehto. Eri asia sitten jos on ohjelmoitavalla ruiskulla vai kaasuttimilla.?

 

Budjetti tietenkin pitäs pysyä suht alhaisena.

 

Mikä isku olis optimaalisin? Ihan vakio 69mm vastapainokampi? Joku muu?

Mikä nokka? Tietenkin riippuu myös millä syöttää? Kaasuttimet vai ruiskut

Mitkä kannet? Venttiilikoot ym.?

Mitkä kaasuttimet tai kaasutin?

Mikä pakosarja? Tarkoitus tehdä oma lyhyt malli.

 

Vinkkejä tähän perään mikä toimis.

Kiitos!!

Link to comment

Rajaa ensin vähän speksejä, onko jotain osia jo olemassa kampikammion lisäksi ?

Itse valitsisin bolt on- osat mahdollisimman vähillä koneistuksilla ja sovituksilla

jos kerran budjetin pitää pysyä alhaisena. Tehotoivetta ? Huoltoväliä kannattaa

myös miettiä, korkealle kiertävän moottorin venttiilikoneiston käyttöikä on lyhyt.

Noista kahdesta kun lähtee liikkeelle niin on mistä lähteä suunnittelemaan.

Link to comment

Hyvä olis myös tietää tuleeko painavaan bussiin vai köykäseen kuplaan.

 

Laittasin ilman muuta pitkäiskusen kampiakselin.

Vaihdoin viime talvena 69 akselin tilalle 82 akselin ja tuli ihan erilainen moottori vaikka nokka, kannet ja kaasarit pysyi samoina. Ei kierrä niin ylös kuin ennen, mutta tuntuvasti ennemmän vääntöä = paljon kivempi ajaa.

Kun on paljon kuutioita ei haittaa vaikka olis kireämpi nokka. Silti vääntö riittää alhasillakin kierroksilla.

Link to comment

Kone tulee tosiaan 700-800 kilon kuplahybridiin.

 

Ainut mikä tällä hetkellä löytyy omalta hyllyltä on noi lohkot. Joten osien kotiuttaminen talven aikana edessä... Molemmissa valmius fullflowllekin.

Meneekö 82 vakiokammioon vai vaatiiko vielä avartamista jotta mahtuu pyörimään?

Link to comment

Meneekö 82 vakiokammioon vai vaatiiko vielä avartamista jotta mahtuu pyörimään?

 

Täytyy avartaa, mutta ei se ole mikään iso homma, jos ottaa sellaiset kiertokanget, jotka ei vaadi liikaa tilaa. Aikaa siinä toki menee, kun joutuu moneen kertaan sovittelemaan ja mittailemaan.

Pitkäiskuakselin kanssa ei myöskään mahdu kaikki nokat. Mulla oli sellanen nokka johon oli valmiiksi tehty "lovet" pitkäisku akselille.

 

Mulle tuli 82 akselin kanssa 5,4" kiertokanget ja matalat männät. Ei tarvinnut kun reilun millin simmilevyt pyttyjen alle. Kun kone ei levynnyt juuri ollenkaan, jäähypeltejä ei tarvinnut muokata ja mahtuu kuplan moottoritilaan.

Link to comment

Viimeisen 2-4 vuoden aikana lukemissani moottoreiden kasauksissa ja suosituksissa on tapahtunut selkeä muutos: Venttiilien ja imu/pakokanavien halkaisijat ovat pienentyneet jolla pyritään nopeampaan virtaukseen. Samoin nokan asteet ovat pienentyneet mutta venttiilin nosto taas kasvanut entisestään.

 

Kun venakoko on kohtuullinen, käytetään korkeavälityksisiä kiikkuja, alu-työntötankoja ja kevyitä nostajia, ei jousienkaan tarvitse olla älyttömän jäykkiä ja koneiston käyttöikä pitenee. Huippukierroksista joutuu tinkimään mutta käyttökelpoinen kierrosalue kasvaa.

 

Mie tekisin varmaan jotain tälläistä:

- 78x94, lohkon plaanauksesta riippuen matalat tai korkeat männät ja vastaavasti taas pitkät tai lyhyet veivit (kampikulma 78-iskulla joka tapauksessa ok)

- 40x35,5 venat

- Joku porttaamaan kannet ja palotilat jossa pääpaino tosiaan nopealla virtauksella ja tolkulliset kanavakoot

- ~280 asteinen nokka joku "moderni"

- mutta kuitenkin 1.5 kiikut, alu-tönärit, cb ultralight nostajat, tuplajouset

- tiukka dekki 1-1.2mm

- staattiset puristukset 9-10 väliin nokasta riippuen tai jos e85 niin sit 10-12. Palotila muodustunee sen verran pieneksi että männät joutuu loveamaan venojen kohdalta

- pienillä primääreillä sopivaksi laskettu 2-step-pakosarja

- Jos kaasarit niin sitten 123-jakaja alipainekellolla ja alipaine kaasarista kaasuläpän kohdalta jotenkin

- Tai ruisku + ohjelmoitava sytkä, tähänkin voisi kombinoida em. alipaineen?

 

Puavo

Link to comment
Guest vehkis1983

Hmmm, tämähän on mielenkiintoinen topicci. Itse kun olen kasaamassa vähän samanlaista mosaa, ja tosiaan omassa mosassa ei ole varmaa vielä, kuin lyhyt(69) isku, scat c85 nokka, ja 94m pytyt. Loppu kombinaatio on vielä ihan auki(kaasari/kaasarit,kannet,pakopuoli). Yhdet halkeamattomat vakiokannet(vissiin 1300) itseltä löytyy, mutta en ole oikein varma, että kannattaako niitä alkaa tähän projektiin "modaamaan", vai pääsiskö helpommalla kun ostaa valmiit kannet jostain. Tuollaisille halkeamattomille vakiokansille kun saattaa löytyä järkevääkin käyttöä..

 

Itsellä tarkoitus kans saada alakierroksilla vääntävä, ja miellyttävä ajaa. Kierroskone ei ole itsellä hakusessa, koska olen käsittänyt, että se saattaa hieman tuota koneen käyttöikää lyhentää. Vai??

Link to comment

Kansien valinta riippuu moottorin iskutilavuudesta ja halutusta huipputehon kierrosluvusta.

Kun ne on päätetty voidaan laskea muut kombinaatioon tarvittavat osat.

Noston ja venttiilikoon suhteen voi joutua tekemään pientä kompromissia,

1-2 mm minimiä suuremmalla venttiilillä tarvittava nosto pienenee mutta keskimääräinen

kanavakoko pysyy samana ja venttiilikoneiston huoltoväli pitenee.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Josko tätä nostais välillä...

 

Nyt vahvasti semmoinen fiilis että vakio 69 vastapainokampi olis hankintalistalla. Mitkä kannet (ventiilit) sopis 69x94 koneeseen parhaiten Kawan läppärunkojen kera?

Myös nokka/nostaja yhdistelmää tähän? Mäntäsarjoja löytyy tähän kokoon helposti? Mitkä kiertokanget? (pituudet?)

Link to comment
  • 2 years later...
Guest py_ry

itellä kone rakenteilla ja osiakin on jo vähän hankittu.

Edellinen kone oli valumännillä 1641cc pikku piristyksellä ja nyt olisi tarkoitus saada vähän niin sanotusti potkua lisää. Kuitenkin sais olla suht helppo ajaa kadullakin..

88 pyttysarja vois kiinnostaa kun ei aikeissa porata lohkoa, ainakaan vielä.

 

Hankittu

B kampikammio, aar poraamaton

Vakio iskuinen vastapaino kampi

Vakio kiertokanget

Kaksreikä kannet siistityillä kanavilla, vakio venttiilit, hivenen lasketut

Solex Brosolit 40-44 eis nurkkiin

 

Suurin mikä tällä hetkellä askaruttaa on tuo Nokka akseli? AA mäntäsarja vai hypereutectic? Vauhtipyörän keventäminen jos niin paljonko? Nostajat?

 

Työntötangot, keinut, jouset jää kuplan omiksi ainakin tällä hetkellä. Vinkit ja neuvot olis kivoja.

Link to comment

Itse en tuon kokoiseen moottoriin laittaisi kovin "häijyä" nokkaa että ajettavuus pysyy kadullakin mukavana. Nokaksi esimerkiksi Engle w110 ja ruttua 9 pintaan. Venttiilikoneiston pitäis pysyä vakio-osilla mukana

tuon kanssa melko pitkälle. Jäykemmät sinkkujouset voi laittaa jos arveluttaa. Nostajiksi laittaisin ihan vaan kuplan omat. Halvat tarvikenostajat usein huonompia/pehmoisempia kuin nuo vakiot.

AA mäntäsarja ihan ok katukäytössä kun vaan mittailee kaikki välykset ennen kasausta. Yksi vaihtoehto voisi olla isompi mäntäpyttysarja kun kannen tuolle 88 slip in putkelle joutuu kuitenkin aukaisemaan. Esim 90.5 jo selvästi 

paksummalla seinämällä. Ei painu niin helposti kansiin eikä vetele yhtä paljon lämmöstä. Potkua tuollaisella kombolla varmasti saa vakioon verrattuna. 

Vauhtipyörää en hirveästi keventäisi kun koneen muut specsit viittaisi kuitenkin "vääntökoneeseen".  Kampiakseli/vauhtipyörä/hihnapyörä kannattaa tasapainottaa, muuten hukkuu vähän hyöty tuosta vastapainoakselista.

Tuohon vielä vaikka 35mm kärmes kunnollisella kollektorilla niin pitäisi toimia mukavasti :) 

Link to comment
Guest py_ry

kiinnostais tuo 90.5 mäntäsarja laittaa.. mutta kun auto on poistettu rekisteristä 16 vuotta sitten ja papereissa on 1.3 vaikkakin tuo 1.6 siinä oli paikalaan, tuleekohan katsastuksen kanssa ongelmia jos sinne heittää 1776?

 

Tuota w110 nokkaa mietin itsekin tai scat c35. Ne kai aikalailla identtiset..? Nostajiahan löytyy monenlaista. 28 ja 31mm halkasijalla olevia, paikoillaan puretussa oli 28mmm.

Mietin tätä sarjaa

http://aircooled.fi/tuote/26/nostajat-t1-lightweight-racing-scat

Mikä hyöty/haitta olis noista kevyemmistä nostajista? Vakio nostajat reilun 10e halvemmat..

 

Tuo jakaja kysymyskin oli tosiaan mielessä, 009 varmaan passais..

Käärmeenpesä tulee tottakai perään.

Link to comment

Mulla papereissa 1300 ja oikeasti oli 78x90.5 tuplilla ja w120 nokka. Kun katsuri ajoi pois jarrudynosta, niin antoi enemmän kaasua ja totesi että raketinko olen konttiin laittanut.

 

Ei edes vilkaissut kun ei alta näkynyt öljyvuotoja. Mittas päästötkin ilmaiseksi kun kysyin.

Link to comment

Kevyemmät nostajat vähentää omalta osaltaan venttiilikoneiston liikkuvien osien massaa. Hyöty tulee siinä että venttiilikoneisto tarvitsee vähemmän jousipainetta pysyäkseen mukana korkeammilla kierroksilla. Pienemmän paineen takia osat rasittuu vähemmän. Tässä tapauksessa nostajien painolla en katsoisi olevan hirveän suurta vaikutusta. Vakioita ehdotin kustannussyistä ja tarkoitin nimenomaan "vanhaa tuotantoa" eli auton valmistusvuosina tehtyjä. Vanhoistakin voi pinnan hiotuttaa ja ajaa ne sisään uuden nokka-akselin kanssa. Jos nostajat joka tapauksessa tarvitsee ostaa uutena silloin kallistuisin noihin scatin nostajiin kun ei hintaeroa ole paljoa. Itsellä ei noista ole käyttökokemuksia, mutta palstalta etsiessä varmasti löytyy. Jokatapauksessa taitaa nostajien kuluminen useimmissa tapauksissa johtua puutteellisesta nokan sisäänajosta eikä osien materiaalieroista.

Edited by aapsi
Link to comment

Eli katsastus ei todennäkösesti sitten ole ongelma :D

En näkisi katsastusta ongelmaksi koneen koon olellisessa kasvattamisessa. Mutta vakuutusasioita miettisin pariin otteeseen jos koneen tehoja ruvetaan oleellisesti ilman muutoskatsastusta korottamaan. Ajatellaan nyt vaikka tilanne jossa jostain syystä vammautat itsesi tai jonkun muun liikenteessä niin että siihen tarvitaan jatkuvaa hoitoa. Vakuutusyhtiö kun yrittää kaikkensa ollakseen maksamatta ja huomaa että hittovie mites tää auto 1200 koneella oli painanut kahta mustaa sutimisjälkeä asfalttiin ennen kolaria. Lopputulos auto laittomasti tieliikenteessä ja makselet sitten siinä pysyvästä vammasta itse kulut.

 

Tämä oli nyt kärjistetty esimerkki eli älkää lukeko kuin piru raamattua.

Link to comment

Kone teholla ja koolla EIKÄ myöskään katsastuksella,EI OLE mitään merkitystä pakollisen liikennevakuutuksen korvaus määriin !

 

Vakuutukset Kohta 1

01. Liikennevakuutus

Liikennevakuutus on lakisääteinen. Jokaisella liikenteessä käytettävällä moottorikäyttöisellä ajoneuvolla on oltava liikennevakuutus. Se korvaa omassa ajoneuvossa olijoiden henkilövahingot sekä vastapuolelle aiheutetut henkilö- ja omaisuusvahingot. Oman autosi vahinkoja liikennevakuutuksesi ei korvaa, vaan siihen tarvitset vapaaehtoisen autovakuutuksen.

 

-Pete-

 

Ps. On harrastajan onni että nämä muutoskatsastus & vakuutusasiat Suomessa säätää viranomaiset eikä volkkaripalsta ;)

Edited by PZQ
  • Like 2
Link to comment

Vakuutusyhtiö voi alentaa korvauksia tai periä toiselle osapuolelle maksettuja korvauksia onnettomuuteen syylliseltä, jos autossa on ollut onnettomuuteen myötävaikuttanut aiemmin syntynyt vika.

 

Eli jos autossa on vakiojarrut ja parisataa kaakkia luukun alla ja tapahtuu onnettomuus joka johtui jarrujen feidaamisesta niin minusta se on hyvinkin myötävaikuttava vika.

Link to comment

Liikennevakuutus on pakollinen myös rekisteröimättömissä ajoneuvoissa, maastoliikenne laki vaatii sen..

Eli aivan sama onko pellin alla kaakkeja kuinka paljon ja onko jarrut mitä hyvään..

Eli esim. Punakilpi autolla voit ajaa normiliikenteessä, kunhan vakuutus on ok.

Liikennevakuutuksesta korvataan aina vastapuolen vahingot. 

 

Muutoskatsastus ei ole mitenkään hankala prosessi, jarrut, teholaput etc kuntoon ja leimalle.

Aina kannattaa etukäteen kysyä konttorilta neuvoa jos joku asia mietityttää.

 

Muutoskatsastetun auton käyttäminen normiliikenteen ulkopuolella, kilpailu / harjoitus tilanteissa TÄYSI tehoisena ei ole kiellettyä.

Ilokaasu laitteisto saa olla ajoneuvossa vaikka vuosikatsastuksessa paikallaan, mutta normiliikenteessä sen käyttö estettävä (letku etc irti)

 

-Pete-

Link to comment

 

Ilokaasu laitteisto saa olla ajoneuvossa vaikka vuosikatsastuksessa paikallaan, mutta normiliikenteessä sen käyttö estettävä (letku etc irti)

 

-Pete-

Nyt kun nuo ilokaasut nimeltä mainittiin niin kannattanee myös muistaa miksi ne välillä olivat kokonaan kiellettyjä...

Link to comment

Nyt kun nuo ilokaasut nimeltä mainittiin niin kannattanee myös muistaa miksi ne välillä olivat kokonaan kiellettyjä...

 

Edellisen lain tulkinnan tekivät ehkä ihmiset kenen päässä liikkui vain kukkahattu ?

Onneksi tähän asiaan on otettu järki käteen ! 

Eikös ajamisesta vastaa aina ensi kädessä kuljettaja, ja saahan sitä kaupasta laillisesti ostaa joko Ladan tai Ferrarin :)

 

-Pete-

  • Like 1
Link to comment

Mulla ei kyllä ikinä ole ollut rekisteröimättömissä liikennevakuutusta.

Tuurilla ne laivatkin seilaa.

Vakuutushan on lähinnä itseä ja muita henkilöitä varten, ei niinkään ajoneuvoa. Telot jonkun vakuuttamattomalla laitteella niin maksettavaa voi riittää lopuksi ikää. Samoin se vakuutus kattaa jos onnistuu itsensä sillä laitteella telomaan.

Enduroporukalle ainakin polvia ym. On korjattu runsaasti liikennevakuutuksista.

  • Like 1
Link to comment

Mulla ei kyllä ikinä ole ollut rekisteröimättömissä liikennevakuutusta.

Vakuutusmaksu sanktio 10x vuosivakuutus maksu, laittaa ajattelemaan tässä asiassa toisin..

Itsellä 3 rekisteröimätöntä liikennevakuutuksessa

 

-Pete-

  • Like 1
Link to comment

Tuohon muutoskatsastus asiaan kannattaa käyttää hivenen omaa järkeä, onko moottorikoko kaiken avain esim.1584/ 1776 /1835...

Olen nähnyt isomoottorisia remmiahdettuja kulkupelejä konttorilla, joten en usko että nämä volkkareiden kuutiot kovin ihmeellinen asia sielläkään ?

 

Itselle nämä muutoskatsastus asiat on ollu sydäntä lähellä tänä keväänä, kun joku harrastaja kolleega oli pyytänyt trafia ajoneuvon tarkastamaan.

Vuosikatsastuksen yhteydessä tehty 15km maantiekoe ei aiheuttanut toimenpiteitä, vaan hyväksyttiin moitteetta :)

 

-Pete-

Link to comment
Guest py_ry

Jos nyt laittaisin tuon 90.5 mäntäsarjan niin mitä tarvii tehdä kansiin, muuta kun aukasta putkelle sopivaksi? Miten tuo palotilan teko? Ja Tuo dekki josta palstalla puhutaan niin se ei oikein aukea itelle.. jotaki linkkiä siittä, niin vois opiskella..

 

Kansista vielä sen verran, sanottiin että milli on laskettu, onko liikaa? Halkeamat hitsattu. Joutuuko hommaamaan korokerenkaita sylinteri putken alle, jos meinaa puristukset 9paikkeille, jos joutuu niin minkä korkuista?

Kai tuo 009 jakaja on hyvä tuohon?

Mitä tulppaa raati tuohon suosittelee?

Edited by py_ry
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...