jarkki86 Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 Eipä ainakaan itsellä tule mitään erikoista tehtyä, kosteudenkerääjä ois hyvä olla ja virallisestihan öljyt pitäisi vaihtaa kun jättää seisomaan eikä konetta saisi käynnistää, vetäisee vain epäpuhtaudet uusiinkin öljyihin. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 Terve No itse tekisen niin että ajaisin tankin melko tyhjiin ja tankkaisin sinne hieman pienkonebensaa(4t) ja sillä käyttöä hieman ennen seisotusta. Akku ladatataan täyteen ja kenkä irti talveksi , jos on viileä seisotuspaikka niin ei tarvi (kannata ) tehdä mitään, mutta lämpimässä voi kerran/pari käydä huvikseen lataamassa sen ihan tavan laturilla, mutta ei oikeastaan paranna tilannetta, vaan ehkä lataus vain ennen käyttöön ottoa. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 (edited) Jos kylmässä tilassa säilytyksessä niin homeeneston kannalta on tärkeää että se auto on puhdas ja kuiva säilöön vietäessä. Itse pitänyt ikkunaa vähän rauollaan että ilma pääsee kiertämään. Myös kosteudenimiöitä olen käyttänyt. Edited September 21, 2018 by Tanhis Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 Samoilla linjoilla Tanhiksen kanssa. Tarkastan, ettei mattojen alla ole vettä tai kosteutta. Jos on, niin kuivaus ja sanomalehtiä niihin paikkoihin. Jos auto seisoo vain yhden talven, niin mulla ei ole koskaan ollut pulmia bensan koostumuksen kanssa. Tosin talven aikana bensa voi kadota kaasuttimesta siten, että ekaa käynnistystä keväällä helpotetaan lorauttamalla vähän bensaa suoraan kaasuttimeen. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 15 hours ago, Etelän Hetelmä said: Samoilla linjoilla Tanhiksen kanssa. Tarkastan, ettei mattojen alla ole vettä tai kosteutta. Jos on, niin kuivaus ja sanomalehtiä niihin paikkoihin. Jos auto seisoo vain yhden talven, niin mulla ei ole koskaan ollut pulmia bensan koostumuksen kanssa. Tosin talven aikana bensa voi kadota kaasuttimesta siten, että ekaa käynnistystä keväällä helpotetaan lorauttamalla vähän bensaa suoraan kaasuttimeen. Itselläni on tätä ensikäynnistystä varten lääkeruisku millä saa täytettyä suurimmassa osassa vakiokaasareista kohokammion suoraan kaasarin kurkusta. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 24, 2018 Share Posted September 24, 2018 pikainen varmistuskysymys mihin kaipaisin varmistusta ennen huomista iltapäivää: Tuulilasin pyyhkijät lakkas toimimasta kun vaihdoin vivuston akselit, syynä oli väärin päin asennetut vivut. Laitoin johdon takaisin kiinni ja irtaallaan kokeilin toimiiko nyt vivuston moottori niin se pyörii jatkuvasti läpi ympyrää? Tämähän siis vissiin toimii niinkuin pitääkin? se rupee tekeemään edestakaista liikettä kun sen asentaa takaisin koriin kiinni? En kerenny testaamaan tätä teoriaa kun tuli äkkilähtö. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 Siis pyyhkijänmoottori pyörii ympyrää yhteensuuntaan ja edestakainen liike tulee moottorissa kiinni olevasta varresta. Eli vivusto itsessään tekee edestakaisen liikkeen mekaanisesti ei moottori. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 No niimpäs onki kun ihan järjellä miettii, et arvaakkaan miten monimutkaseks miä sen eilen kuvittelin. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 https://www.dropbox.com/s/yv34kxz9zlp3l84/MOV_0355[1].mp4?dl=0 En aio enää tänä syksynä purkaa kojelautaa pois ja vivustoa syliin. Mutta onko kellään käyny näin että apukuskin puoleiseen pyyhkijään tuli pyyhkijänakselin vaihdon jälkeen sen verran väljää ettei se enää pyyhi koko alueelta jolta sen pitäis? Muistaakseni akselin vivustoon kiinni tuleva varsi aavistuksen pitempi kuin alkuperäinen, uusien valmistaja JP Groups Aircooledilta. Quote Link to comment
tolvana Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 2 hours ago, Kahviäijä said: https://www.dropbox.com/s/yv34kxz9zlp3l84/MOV_0355[1].mp4?dl=0 En aio enää tänä syksynä purkaa kojelautaa pois ja vivustoa syliin. Mutta onko kellään käyny näin että apukuskin puoleiseen pyyhkijään tuli pyyhkijänakselin vaihdon jälkeen sen verran väljää ettei se enää pyyhi koko alueelta jolta sen pitäis? Muistaakseni akselin vivustoon kiinni tuleva varsi aavistuksen pitempi kuin alkuperäinen, uusien valmistaja JP Groups Aircooledilta. Tarkistitko ettei välys o akselin ja varren välillä, jossain vehkeessä mulla akseli pyörähti aina vähän ennenkun otti varren mukaansa Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 Kyllähän miä sen messinkisen kierre akselin ainakin yritin kiristää siihen peltiin kiinni, putkessa ja sisemmässä akselin välissä tais olla vähän väljää mutta kuulunee asiaan. Moottorin akselin ja pyyhkijän akselin välissä en ymmärrä miten siihen voi tulla väljää ilman että se varsi tippuu paikaltaan? nehän pitäis olla kiinteitä ne välit. Quote Link to comment
HPo Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 Minulla on haussa pallikseen ilmanputsarin kotelosta puuttuva osa eli kuvassa punaisella ympyröidyn ovaalinmuotoisen aukon jatkeena oleva torvi. Tässä netistä löydetyssä kuvassa torvi näkyy ja siihen tulee yläosaan ohut letku jostain, tietääkö joku mistä? Tuohon torveen tulee myös alhaalta harmaa isompi letku mustan lämpöputken vierestä, onko sen tarkoituksena tuoda lämmintä ilmaa kaasariin vai mitä ihmettä? Lisäksi ilmanputsarin kotelossa on takana myös lähdöt kahdelle letkulle, nuokin letkut omasta Volkkarista puuttuvat, mitä ja mistä niihin pitäisi jotain tulla? Mikä näiden kaikkien letkujen tarkoitus ja toiminta ilmanputsarin yhteydessä siis on ja pitääkö olla huolissaan kun nuo omasta autosta puuttuvat? Quote Link to comment
tolvana Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 Ei pidä olla huolissaan, paksu harmaa letku tuo esilämmitettyä imuilmaa moottorille, ohueen letkuun tulee tulee alipaine imusarjasta termokytkimen(ne kaksi vierekkäistä natsaa) kautta. Kylmällä ilmalla imuilma otetaan esilämmitettynä moottorin jäähdytysilmasta, lämpimällä suoraan konehuoneesta. Kesäkäytössä aikalailla turha systeemi. Quote Link to comment
HPo Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 Ok, jotain tuommoista ounastelinkin. Kiitoksia nopeasta vastauksesta! Onkohan tuolla "torven" puuttumisellakaan mitään suurempaa merkitystä? Autoni ei ole talvikäytössä. Quote Link to comment
HPo Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 Pitäisikö kuvassa olevan palliksen vaihdekepin osan olla täysin pyöreä eli onko tämä kulumaa? Tässä on siis tasainen kohta oikealla puolella eli siinä kohtaa mikä on kontaktissa haittalevyn ramppiin. Quote Link to comment
Tutkija Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 Pitäisi,mut pieni kuluma ei toimintaan vaikuta. Quote Link to comment
jupsu Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Mitäs tälle kannelle kannattaisi tehdä? Voiko halkeaman hitsata vai jätänkö tuollaiseksi? Quote Link to comment
metake Posted November 24, 2018 Share Posted November 24, 2018 On 22.11.2018 at 10:45 PM, jupsu said: Mitäs tälle kannelle kannattaisi tehdä? Voiko halkeaman hitsata vai jätänkö tuollaiseksi? Jätä tuollaiseksi, ei haittaa vakiokoneessa mitään. Quote Link to comment
Finbay Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 Oliko t2a:n ja t2b:n ohjaussimpukoissa jotakin eroa? Oon päivittämässä 70-mallisen vastaamaan jarruiltaan 75-mallista, joten pysynkö omassa ohjaussimpukassa vai vaihdanko tuoreemman tilalle? Mistäs näihin simpukoihin löytää stefoja ja tiivisteitä? Quote Link to comment
Mikko S Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 Toimiiko vakiopituiset iskarit (punaset konit) 1 pykälää ulommasta spoorista lasketussa kuplan perässä, vai pohjaako? Ja paljonko pohjaanlyöntikumia kannattaa lyhentää? Jos pitää iskarit vaihtaa niin suosituksia? Quote Link to comment
UltraVW Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 50 minutes ago, Mikko S said: Toimiiko vakiopituiset iskarit (punaset konit) 1 pykälää ulommasta spoorista lasketussa kuplan perässä, vai pohjaako? Ja paljonko pohjaanlyöntikumia kannattaa lyhentää? Jos pitää iskarit vaihtaa niin suosituksia? Toimii! Mulla punaisetkonit takana ja napsu tiputettu(noin 5cm) . Ne on toki laitettu miltei jäykimpään asentoon eikä pohjaanlyötikumiakaan joudu operoimaan. Quote Link to comment
Mikko S Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 18 minutes ago, UltraVW said: Toimii! Mulla punaisetkonit takana ja napsu tiputettu(noin 5cm) . Ne on toki laitettu miltei jäykimpään asentoon eikä pohjaanlyötikumiakaan joudu operoimaan. Ok kiitokset, eli tänään saa lyödä auton takasin nippuun... Hyvä pointti tuo, että kiertää vähän jäykemmiksi niitä iskareita. Quote Link to comment
metake Posted December 27, 2018 Share Posted December 27, 2018 1 hour ago, Mikko S said: Hyvä pointti tuo, että kiertää vähän jäykemmiksi niitä iskareita. Säätö vaikuttaa ulosjouston jäykkyyteen, joten pohjaamiseen sillä ei ole merkitystä. Quote Link to comment
jarkki86 Posted April 27, 2019 Share Posted April 27, 2019 Jos ostan uuden esim. Empi "w100" nokan niin saanko siirrettyä nokkarattaan vakionokasta siihen matalilla pulteilla vai pitääkö hommata joku muu nokkaratas. Quote Link to comment
Anpu Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 On 4/28/2019 at 12:14 AM, jarkki86 said: Jos ostan uuden esim. Empi "w100" nokan niin saanko siirrettyä nokkarattaan vakionokasta siihen matalilla pulteilla vai pitääkö hommata joku muu nokkaratas. Ei käy, osta uusi ratas. Quote Link to comment
Maasturi Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 On 4/28/2019 at 12:14 AM, jarkki86 said: Jos ostan uuden esim. Empi "w100" nokan niin saanko siirrettyä nokkarattaan vakionokasta siihen matalilla pulteilla vai pitääkö hommata joku muu nokkaratas. Poraa kiinnitysreiät 8mm. ja upota kolme kiinnityspulttia syvemmälle jotta pulttien kannat eivät ota kiinni mihinkään ylimääräiseen. Toinen vaihtoehto on ostaa uusi ratas ja nokka Keiteleen Koneesta. Quote Link to comment
Maasturi Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 On 11/24/2018 at 10:34 PM, metake said: Jätä tuollaiseksi, ei haittaa vakiokoneessa mitään. En jättäisi tuollaiseksi ..... palotila pitäisi puhdistaa. Halkeaman tiiviyden voi testata laittamalla venttiilit paikoilleen ja palotilaan vettä jonka jälkeen paineilmapistoolilla ilmaa imukanavaan.... jos vesi ei kupli halkeaman kohdalla niin kohta on tiivis. Quote Link to comment
jupsu Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 19 minutes ago, Maasturi said: En jättäisi tuollaiseksi ..... palotila pitäisi puhdistaa. Halkeaman tiiviyden voi testata laittamalla venttiilit paikoilleen ja palotilaan vettä jonka jälkeen paineilmapistoolilla ilmaa imukanavaan.... jos vesi ei kupli halkeaman kohdalla niin kohta on tiivis. Näin tuli tehtyä ja ei vuotanut. Seuraavaksi pitäisi käyttää kannet ohjureiden vaihdossa. Quote Link to comment
Maasturi Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Samalla voi testata sytytystulpan ympäristön puhaltamalla paineilmaa s.tulpan ulkopuolelta tulppaa kiertäen alkaako kuplia halkeaman kohdalla. Quote Link to comment
multanen Posted May 10, 2019 Share Posted May 10, 2019 Onko vakiokampiakseleita vielä liikenteessä -0.75 mm alamittaan hiottuna? Quote Link to comment
Tutkija Posted May 10, 2019 Share Posted May 10, 2019 On käytössä vielä 1,25 alikoossa rungoista ja1,50 kiertokangista. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 (edited) Hei jätkät tein havainnon bussista että jarrupoljinta pumppaamalla saa moottorin sammumaan tyhjäkäynniltä? Onko tämä ominaisuus vai vian oire? Muuten käy hyvin ja tyhjäkäynnilläkin pyörii nätisti vaikka bensan seassa on pien määrä E85:ta että jos vaikka kaasari vähän puhdistuisi sisältä. Moottoritilasta on ainakin jarrukliinerillä katottu ilmavuodot. Edit: Niin siis ihan kunnolla pumppaamalla useita kertoja, kerran pari normaali jarrupainallus ei taida tehä yhtään mitään ylimäärästä. Edited May 22, 2019 by Kahviäijä Quote Link to comment
son`der buzz Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 Hei kaffeäijä! Alipaine toiminen jarrutehostin ajokissa siis toimii. No broblem. Quote Link to comment
jarkki86 Posted May 23, 2019 Share Posted May 23, 2019 Sanokaas kumpi on oikeanlainen...minulla on kaksi kampiakselia jossa ei ole tuota lukkosokkaa? Vauhtiksenpään laakerissa eikä myöskään tuollaista isoa kartiolevyä hihnapyörän päässä. Kuitenkin purkamassani 1öpv f lohkon kammessa sellaiset on. Nuo kaksi muuta ovat 2öpv 1600 koneista (toinen pakusta, toinen uudemmasta d-lohkosta) Lähinnä vain se että millainen paketti minun pitää tuohon d-lohkoon kasata. Alin kuva on kammesta sellaisenaan kun sen d-lohkosta purin. Quote Link to comment
Tutkija Posted May 23, 2019 Share Posted May 23, 2019 (edited) Hihnapyöräpäässä pitää olla tuo pelti joka on öljynheittolevy... ja tuo laakerin päällä oleva teräsrinkula ei ole lukkorengas vaan täyterengas laakerin ja kampikammion laakeripukin väliin. Kyseistä rengasta ei tarvitse jos on oikean levyinen laakeri kavennettuun laakeripukkiin(laakeripukki kavennetaan kampikammiosta runkolinjan kunnostuksen yhteydessä). Lukkorengas taas pitää olla virranjakajan käyttörattaan vieressä urassaan tai muuten rattaat lähtevät liikkeelle kohti pienintä runkolaakeria.. alimmassa kuvassa myös rattaitten välissä pitäisi olla täyterengas eikä viimeisenä ennen lukkorengasta niinkuin nyt on. Edited May 23, 2019 by Tutkija Quote Link to comment
jarkki86 Posted May 23, 2019 Share Posted May 23, 2019 Kiitos! Tuo arpakone oli aarporattu ja laakeroitu mikä oli positiivinen yllätys. Arvelinkin että jokin siinä on pielessä oltava koska ilmeisesti tuota ei ole edes käytetty käynnissä. Ainakin messinkirattaassa oli naarmuja ja messinkisilppua, jakajan akselin alla ei ollut prikkaa, päätylaakerin öljykanavat olivat tukossa tiivisteliimasta ja öljynpaineventtiilit olivat vaihtaneet paikkaa. Quote Link to comment
Amatööri Posted May 28, 2019 Share Posted May 28, 2019 Kertokaapas viisaammat, että miksi kupla ei lähde lämpimänä käyntiin? Potilas on 1300:n yksireikäkansilla, Brosol H30/31 kaasari ja 034 kärjetön jakaja. Kylmänä lähtee käyntiin heti, mutta lämpimänä saa starttailla niin että hävettää. Ja kuitenkin jos lämpimänä sammuttaa ja heti käynnistää uudelleen niin lähtee, mutta pidempi breikki on myrkkyä. Myöskin työntämällä lähtee lämpimänä käyntiin (eli ei ehkä bensan saannista ole kiinni, vai onko?) Perussäädöt on tehty, ei imuvuotoja eikä muutakaan ongelmaa ja kampe toimii muutoinkin normaalisti. Lueskelin aiempia keskusteluja aiheesta ja niissä ehdotettiin startin puslaa ongelman aiheuttajaksi. Sekin on vaihdettu, joten se ei ole ongelman lähde. Mietin, että oisko mulla startti väsyny tai sitten akku. Mutta eikö nuo oireilis myös kylmällä koneella? Quote Link to comment
jarkki86 Posted May 28, 2019 Share Posted May 28, 2019 Omani oli täysin vakio 1200 samoilla oireilla. Säädin sytytyksen+kärjet ja ongelma poistui. Quote Link to comment
peruskallio Posted May 28, 2019 Share Posted May 28, 2019 (edited) 2 hours ago, Amatööri said: Kertokaapas viisaammat, että miksi kupla ei lähde lämpimänä käyntiin? Potilas on 1300:n yksireikäkansilla, Brosol H30/31 kaasari ja 034 kärjetön jakaja. 26 minutes ago, jarkki86 said: Omani oli täysin vakio 1200 samoilla oireilla. Säädin sytytyksen+kärjet ja ongelma poistui. Ei tässä kärkien säätöä taida olla. omassa vakiokuplassa oikein kuumilla keleillä samaa murhetta. Pohtinut syytä ja ainoa mieleen tullut asia on kuuma bensa. Voisiko se haihtua kohokammiosta, täten joutuu pyörittämään kauan että on taas ainetta tarjolla starttiin? Ei siis sillä että bensa olisi kuumaa jo tankissa, vaan kuumiaisi jäädessään seisomaan kaasariin... Edited May 28, 2019 by peruskallio Quote Link to comment
jarkki86 Posted May 28, 2019 Share Posted May 28, 2019 24 minutes ago, peruskallio said: Ei tässä kärkien säätöä taida olla. Äh...sokeus Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.