Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Posted

Kyllä se tuolla jo voisi toimiakin 98 bensalla. 1.3 dekillä puristukset olisi 9.32 ja tuo dekki olisi kadulle aika hyvä..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Osatunnistus 2

 

Kuplasta, wanhoja, mutta minkä ikäistä?

Molemmissa takana puh kopalle väistö

 

Vasen

Koho teksti ölstand

Sisäputkessa oikein tiivistys

Sisäputki ohempi kuin oikeassa (kansi ei käy ristiin)

 

Oikea

Himmeästi pun maalilla ö pinta merkkejä

15986020993234467851624074688670.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)
5 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Veikkaisin leveäluukkuista 1500 koneella, kapealuukkuisessa pienempi.

Missä Vuosimallissa luukun leveys muuttui?

Tuskin kuitenkaan eri moottorille tehty eri luukkua:)

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Noi 2 ylimmäistä M8 mutteria. Niitten alle pitäis vissiin olla saman kokonen paksu prikka kuin noissa m12 keskellä olevissa? Perskuta... mulla ei oo miljoonalaatikkoo vielä syntynyt ... Ei millään viittis mitä vaan kilohyllyn prikkoja / muttereita laitella..Myykö kukaan/saako mistään ylipäätään näitä vastaavia laadukkaita prikkoja/muttereita uusia? Ruuvikaupasta saa joo mut mut.Aika monesti kaipais kunnon alkuperäisiä/orkista vastaavia prikkoja/ muttereita mut eipä niitä vaan saakkaan ihan noin vaan. 

86EF2686-F212-4C63-8BB1-8AE6DC22B6CF.jpeg

Edited by 68teevee
Posted

Eihän std kokoisten laadukkaitten kiinnitystarpeiden löytäminen ole yleensä ongelma. Pitää vain lähteä sen motonetin ja k-raudan ulkopuolelle mestaan joka myy teollisuudelle tavaraa. Sitten tietty eteen tulee ongelma löytää mesta joka myy muutakin kuin kokonaisia laatikoita.

 

Paras vinkki on melkein että osta jostain vw osakaupasta moottorin mutteriprikkasarja ja varasta sieltä tarvitsemasi, tai melkein parempi vaihtoehto jos laadukasta haluaa niin pura yksi arpakone ja varasta siittä.

Posted

Kyllä. On tiedossa ruuvikaupat joissa myydään kyseisiä tuotteita( olen jopa asioinut niissä useamman kerran🙂) mutten ajatellut ostaa niitä pahvilaatikoittain.Motonetistä ja rautakaupasta en ole etsinyt kyseisiä tuotteita koskaan enkä etsi tulevaisuudesssakaan.Sitähän tuossa tarkoitinkin että saako mistään vwkaupasta , jos sieltä saa vastaavia niin täytyypä sitten etsiä/tilata.Tarvehan on yleensä heti 🙂

Posted
43 minutes ago, 68teevee said:

Kyllä. On tiedossa ruuvikaupat joissa myydään kyseisiä tuotteita( olen jopa asioinut niissä useamman kerran🙂) mutten ajatellut ostaa niitä pahvilaatikoittain.Motonetistä ja rautakaupasta en ole etsinyt kyseisiä tuotteita koskaan enkä etsi tulevaisuudesssakaan.Sitähän tuossa tarkoitinkin että saako mistään vwkaupasta , jos sieltä saa vastaavia niin täytyypä sitten etsiä/tilata.Tarvehan on yleensä heti 🙂

Täältä olen hakenut suoraan palvelutiskiltä http://www.balticbolt.fi/ Ovat jaksaneet palvella harrastajaa. Pienin ostokseni muistaakseni 20 senttiä. Sinulle turhan kaukana.  

  • Like 1
Posted

Heippa tietäjät! Yhdestä kammesta on vähän korkannut pulttien jengat, niin ettei saa oikeaan kiristettyä momenttiin. Huomasin kun vaihdoin kampien laakereita. Ei varmaan kannata laittaa niitä takas vaikka se kiertokangessa pyöriikin nätisti. Mistä kannattaisi kysellä uusia/käytettyjä tilalle? 

Posted
1 hour ago, Tanhis said:

Eihän std kokoisten laadukkaitten kiinnitystarpeiden löytäminen ole yleensä ongelma. Pitää vain lähteä sen motonetin ja k-raudan ulkopuolelle mestaan joka myy teollisuudelle tavaraa. Sitten tietty eteen tulee ongelma löytää mesta joka myy muutakin kuin kokonaisia laatikoita.

 

Paras vinkki on melkein että osta jostain vw osakaupasta moottorin mutteriprikkasarja ja varasta sieltä tarvitsemasi, tai melkein parempi vaihtoehto jos laadukasta haluaa niin pura yksi arpakone ja varasta siittä.

Noitten hinta wyrthillä on 1-2€ /laatikko, heität loput pois jos säilytys on ongelma. 

Posted
5 minutes ago, JM said:

Noitten hinta wyrthillä on 1-2€ /laatikko, heität loput pois jos säilytys on ongelma. 

Minkä rinnakkaisuniversumin wurhissa sä olet käynyt ostoksilla.

 

1 hour ago, 68teevee said:

Kyllä. On tiedossa ruuvikaupat joissa myydään kyseisiä tuotteita( olen jopa asioinut niissä useamman kerran🙂) mutten ajatellut ostaa niitä pahvilaatikoittain.Motonetistä ja rautakaupasta en ole etsinyt kyseisiä tuotteita koskaan enkä etsi tulevaisuudesssakaan.Sitähän tuossa tarkoitinkin että saako mistään vwkaupasta , jos sieltä saa vastaavia niin täytyypä sitten etsiä/tilata.Tarvehan on yleensä heti 🙂

Jos jotain yksittäistä mutteria tai aluslevyä halajaa tilata niin keiteleenkone on erikoistunut tälläiseen alle euron kaupitteluun.

  • 1 month later...
Posted (edited)

Ei dh tanko muutettu dh versioksi.

 

Lovi keskellä + 3/4 puoli taivutettu.

 

Kellään tullu samaa vastaan? Oliko oikeasti toimiva?

 

 

16025156760288056819616343036497.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted

Vähän jarrujen kanssa murhetta. Kupla ollut hieman vähällä käytöllä. Ajattelin viime viikolla käydä vielä pikkuajelulla ennen talvea.

Pääsin katua vähän matkaa, ennen risteystä aloin jarruttaa, kuului pamahdus ja yksi pyörä meni lukkoon vauhtia ehkä 35km/h.

Sain peruuttamalla pyörät pyörimään ja nilkutettua takaisin kahnauksen saattelemana. Totesin että jossain rummussa on käynyt jotain.

Oikean eturummun ylempi hihna oli irronnut kengästä ja kiilautunut väliin.

 

Uudet kulutusosat ostin eteen tapahtuman jälkeen. Jarrukilpi vääntyi samalla vähän, mikä oli ikävää kun sen irrotus johti ilmaustarpeeseen.

Sain kilven hakattua niin, että sylinteri on suorassa.

Nyt ei tahdo saada millään polkimeen tuntumaa. Nestettä kierrätetty läpi vaikka kuinka paljon.

Ihmetyttää, miksi ilmaus on näin vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin missään muussa autossa. Pääsylinteri tuntuu jotenkin hengettömältä, varmaan pitkien letkujen ja kaukaisen sijainnin säiliöön nähden takia. Mielestäni etupiiri säiliössä ei päässyt kuivaksi, kun tulppasin nopeasti aukinaisen putken. Ilmaa tullut pois, mutta poljintuma edelleen  huono. Jarrut oli ok ennen tätä episodia.

Onko tuossa ilmauksessa jotain erikoista, mitä pitäisi huomioida? Pitää varmaan kohta ostaa jotain ilmausleluja, suosituksia niistä?

Silloin kun otin auton käyttöön pääsylinteri oli huono. Se vaihdettin mutta ilmauksessa taisi olla sen jälkeenkin aika sirkus. Tein silloin jonkinlaisen painekorkinkin säiliöön. Käytännössä kaikki jarruissa 3-4 vuotta vanhaa, letkut, sylinterit, kitkapinnat. 2-piiri ja rummut ympäriinsä. Pääsylinterin käyttötangon pituuteen ei ole koskettu.

Posted
12 hours ago, MS940 said:

Vähän jarrujen kanssa murhetta. Kupla ollut hieman vähällä käytöllä. Ajattelin viime viikolla käydä vielä pikkuajelulla ennen talvea.

Pääsin katua vähän matkaa, ennen risteystä aloin jarruttaa, kuului pamahdus ja yksi pyörä meni lukkoon vauhtia ehkä 35km/h.

Sain peruuttamalla pyörät pyörimään ja nilkutettua takaisin kahnauksen saattelemana. Totesin että jossain rummussa on käynyt jotain.

Oikean eturummun ylempi hihna oli irronnut kengästä ja kiilautunut väliin.

 

Uudet kulutusosat ostin eteen tapahtuman jälkeen. Jarrukilpi vääntyi samalla vähän, mikä oli ikävää kun sen irrotus johti ilmaustarpeeseen.

Sain kilven hakattua niin, että sylinteri on suorassa.

Nyt ei tahdo saada millään polkimeen tuntumaa. Nestettä kierrätetty läpi vaikka kuinka paljon.

Ihmetyttää, miksi ilmaus on näin vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin missään muussa autossa. Pääsylinteri tuntuu jotenkin hengettömältä, varmaan pitkien letkujen ja kaukaisen sijainnin säiliöön nähden takia. Mielestäni etupiiri säiliössä ei päässyt kuivaksi, kun tulppasin nopeasti aukinaisen putken. Ilmaa tullut pois, mutta poljintuma edelleen  huono. Jarrut oli ok ennen tätä episodia.

Onko tuossa ilmauksessa jotain erikoista, mitä pitäisi huomioida? Pitää varmaan kohta ostaa jotain ilmausleluja, suosituksia niistä?

Silloin kun otin auton käyttöön pääsylinteri oli huono. Se vaihdettin mutta ilmauksessa taisi olla sen jälkeenkin aika sirkus. Tein silloin jonkinlaisen painekorkinkin säiliöön. Käytännössä kaikki jarruissa 3-4 vuotta vanhaa, letkut, sylinterit, kitkapinnat. 2-piiri ja rummut ympäriinsä. Pääsylinterin käyttötangon pituuteen ei ole koskettu.

 

Itse pääsin kuplieni kanssa tuosta eteenpäin kun puristelin ihan käsin etujarrujen työsylinterien yläpuolisten mäntien alle jäävän ilman ensin pois ilmausruuvin kautta ja sitten rummut paikalleen ja normaali ilmaus.

Posted

Hankin tänään paine/alipainekäyttöisen ilmauslaitteen. Sain imettettyä sillä nestettä ilmausnipoista, mutta jarrut eivät muuttuneet juuri paremmiksi. Poljin ei painu ihan pohjaan, mutta ilmeisesti vain takapiiri ottaa kunnolla kiinni massiivisen ilmauksen jälkeenkin. Hämmentää aikalailla..

Yritän miettiä ulkopuolisiakin tekijöitä. Otin irti käyttötangon mitatakseni sen pituuden. Oli 142mm, eli ei ollut koskettu. Hain varmistusta, että neste pääsee varmuudella kunnolla pyöräsylintereille. En näe myöskään mitään kohtaa, josta uutta ilmaa pääsisi järjestelmään.

Posted (edited)

-Onko käyttötangon ja sylinerin välissä muutaman millin välys

-Onko kengät säädetty laahaamaan ekaksi toinen kenkä niin tiukkaan että rumpu ei käsin helposti pyöri ja sitten muutaman napsu taaksepäin ja sama toiselle kengälle. Tämä siis kaikille pyörille ennen ilmausta.

-Omasta mielestäni auttaa että poljinta ei myöskään tao suoraan apinaraivolla pohjaan vaan ihan rauhallisesti painelee.

 

Jos tuo kenkien säätö askarruttaa niin laita puristimella työsylinterit pohjaan niin jää työsylinterien liike pois yhtälöstä.

Edited by Tanhis
Posted

On aika lailla löysät säädetty pois edestä. Eli kengät pitää olla kiinni rummussa, kun ilmataan? Takajarruja ei ole säädetty tämän takia.

Vaikea sanoa tuosta käyttötangon välyksestä, kun siinä on läpivientikumia ym. Sitä ei voi heilutella vapaasti paikassaan ja polkimesta vaikea tunnustella heiluttelemalla, onko todella välystä. Voiko polkimia liikutella jotenkin välyksen lisäämiseksi?

Pyrin varmaan hoitamaan homman tuolla imulaitteella. En enää viitsi tuhlata useamman ihmisen aikaa polkemisleikeissä, kun ei kerran ilmaa saa pois normaaleilla tavoilla.

Poljin ottaa siis kiinni ennen pohjaa, mutta menee syvälle ja etupyöriin ei tule kunnolla jarruvoimaa.

 

Posted
11 hours ago, MS940 said:

On aika lailla löysät säädetty pois edestä. Eli kengät pitää olla kiinni rummussa, kun ilmataan? Takajarruja ei ole säädetty tämän takia.

Vaikea sanoa tuosta käyttötangon välyksestä, kun siinä on läpivientikumia ym. Sitä ei voi heilutella vapaasti paikassaan ja polkimesta vaikea tunnustella heiluttelemalla, onko todella välystä. Voiko polkimia liikutella jotenkin välyksen lisäämiseksi?

Pyrin varmaan hoitamaan homman tuolla imulaitteella. En enää viitsi tuhlata useamman ihmisen aikaa polkemisleikeissä, kun ei kerran ilmaa saa pois normaaleilla tavoilla.

Poljin ottaa siis kiinni ennen pohjaa, mutta menee syvälle ja etupyöriin ei tule kunnolla jarruvoimaa.

 

Kyllä siinä polkimessa pitäisi tuntua välys kun käden kanssa liikuttelee eli ennen kuin alkaa painamaan sylinteriä on pieni välys. Jos tätä ei ole niin ilmaaminen voi olla mahdotonta.

Säätö tapahtuu polkimen ja sylinterin välisestä tangosta.

Posted

Löytyyköhän jostakin hyvää ohjetta, missä järjestyksessä kuplan doghouse jäähypellit kuuluu moottorin ympärille koota. 

Ei tarvitsisi yrityksen ja erehdyksen kautta lähteä asentamaan. Imusarjakin asennetaan jossakin sopivassa välissä.

Lisäksi olisi hyvät ohjeet tarpeen termostaatin asennukseen ja säätöön. 

Posted
On 10/17/2020 at 9:05 PM, MS940 said:

Vähän jarrujen kanssa murhetta.

Olen itse suosiolla ilmannut etusylinterit siten että rummut on irti, otan sylinterit irti kiinnityksistään, nippusiteet mäntien yli kiinni niin että eivät männät pääse ulos, käännän sylinterit vaakasuoraan niin että ilmausruuvit on ylöspäin, ja sitten varovaisesti polkimella ilmaus. Näin olen saanut helpoiten kaiken ilman pois sylintereistä, jotka asennettuina ovat pystysuorassa ja ilmausruuvin reikä sylinterissä ei ole silloin sylinterin ylimmässä kohdassa. En tiedä onko mulla siellä oikeanlaiset sylinterit, mutta näillä ollaan menty yli 10 vuotta.

  • Like 1
Posted
7 minutes ago, Jodde said:

Pinnapulttien järjestys lohkoon kun on 9 pitkää, 3 keskipitkää ja 4 lyhyttä? Mihin tulee se yksi pitkä? 

 

Kolmossylinterin vasempaan ylänurkkaan. Eli kuljettajan puolen etummainen ylhäällä.

  • Like 1
Posted
On 11/2/2020 at 10:36 PM, EVK said:

Olen itse suosiolla ilmannut etusylinterit siten että rummut on irti, otan sylinterit irti kiinnityksistään, nippusiteet mäntien yli kiinni niin että eivät männät pääse ulos, käännän sylinterit vaakasuoraan niin että ilmausruuvit on ylöspäin, ja sitten varovaisesti polkimella ilmaus. Näin olen saanut helpoiten kaiken ilman pois sylintereistä, jotka asennettuina ovat pystysuorassa ja ilmausruuvin reikä sylinterissä ei ole silloin sylinterin ylimmässä kohdassa. En tiedä onko mulla siellä oikeanlaiset sylinterit, mutta näillä ollaan menty yli 10 vuotta.

 

Kiitos EVK vastauksesta. Oliko sinulla ongelmia ilmauksessa, ennen kuin aloit tehdä noin?

Ajattelin, ensin jos ottaisi rummut pois ja puristaisi kengät alas ruuvipuristimilla ilmauksen ajaksi. Silloin neste ei turhaan liikuttaisi kenkiä.

 

Säädin polkimen vastetta niin, että siinä on tuntuvampi välys. Se ei tuntunut auttavan.

Kirkasta nestettä tulee ulos nipoista, mutta etujarruvoima on liian alhainen. Poljin painuu syvään, mutta ei ole erityisen joustava.

On toki mahdollista, että kyseessä on joku muu ongelma kuin ilmaus. En vain keksi, mikä se voisi olla.

Posted

Joo, aikanaan ekaa kertaa tuon auton jarruja ilmatessa en saanut millään poljinta kovaksi. Tutkin sitten että mihin ilmaa voisi jäädä ja hoksasin noiden etusylinterien asennon ja sen että sinne meinaa väkisin jäädä ilmaa, kun ne reijät sylinterien seinämässä ei ole ylimmässä kohdassa, ja se ylin kohta elää sen mukaan missä kohtaa sylinteriä ylempi mäntä on. Tein tuon sylinterien kääntötempun ja heti alkoi toimia. Sen jälkeen aina ilmannut etujarrut tuolla metodilla, eikä ole ollut ongelmia.

Posted
On 10/26/2020 at 8:16 PM, tijula said:

Löytyyköhän jostakin hyvää ohjetta, missä järjestyksessä kuplan doghouse jäähypellit kuuluu moottorin ympärille koota. 

 

 

Yläpelllit

Pässit, imari

Hihniksen / lohkon väliin tuleva

Itte hihnis

Puhallinkoppaan laturi pelteineen ropeleineen kiinni,  ja sitten em paketti koneeseen

Laturin panta jalkaan

DH puhallinkopan vivustot DH jäähyn alle

Vauhtiksen päälle poikittainen, dh kurvi, dh kanava

Vaihtimet + änäri

Mosa ympäri pukissa; termo + kaikki alapellit

Mosa taas ympäri + hihniksen / takahelman välinen pelti munuaisiin sovitamaan.....

 

Siinä nyt suunilleen peltien ripottelu päälle

  • Like 1
Posted
3 hours ago, P_Valtonen said:

 

Yläpelllit

Pässit, imari

Hihniksen / lohkon väliin tuleva

Itte hihnis

Puhallinkoppaan laturi pelteineen ropeleineen kiinni,  ja sitten em paketti koneeseen

Laturin panta jalkaan

DH puhallinkopan vivustot DH jäähyn alle

Vauhtiksen päälle poikittainen, dh kurvi, dh kanava

Vaihtimet + änäri

Mosa ympäri pukissa; termo + kaikki alapellit

Mosa taas ympäri + hihniksen / takahelman välinen pelti munuaisiin sovitamaan.....

 

Siinä nyt suunilleen peltien ripottelu päälle

 

Kiitos Valtoselle! Näillä jää monta turhaa kiinnitä ja irroita vaihetta pois.

Termarin säätö on vielä arpomisen varassa.

Posted (edited)

Semmonen vielä. Vetäse pässit / imari koneeseen kiinni ilman tiivisteitä ennen peltien kanssa kikkailua. Kokeile että imari liikkui pituussuunnassaan kansien välissä min 1-2mm. Yleinen vika on että kun kansi on laskettu, jää imari kantamaan pässien sisä osiin kiinni. Tää tas aiheuttaa imuvuodon kannen/ pässin sisänurkalta. 

 

Toinen homma samassa kasausvaiheessa;

katto että imarin lämpö putket osuu pakariin kiinni oikein. Jos on +5mm heittoa, on tää peffasta piikillä taivuttaa kiinnitys reijistään kohdalleen. Pari milliä menee helposti, mutta välillä tullu eteen +10mm heittoa (vissiin irto imaria käytetty moukarihäkissä heitto välineenä?). Nämä isot mittaerot laipoissa on helpompaa paukuttaa kumivasaralla kohdilleen vaikka lattiaa vasten.

Edited by P_Valtonen
Posted
3 minutes ago, P_Valtonen said:

Semmonen vielä. Vetäse pässit / imari koneeseen kiinni ilman tiivisteitä enen peltien kanssa kikkailua. Kokeile että imari liikkui pituussuunnassaan kansien välissä min 1-2mm. Yleinen vika on että kun kansi on laskettu, jää imari kantamaan pässien sisä osiin kiinni. Tää tas aiheuttaa imuvuodon passin/kannen sisänurkalta. 

 

Toinen homma samassa kasausvaiheessa;

katto että imarin lämpö putket osuu pakariin kiinni oikein. Jos on +5mm heittoa, on tää peffasta piikillä taivuttaa kiinnitys reijistään kohdalleen. Pari milliä menee helposti, mutta välillä tullu eteen +10mm heittoa (vissiin irto imaria käytetty moukarihäkissä heitto välineenä?). N'n' isot mittaerot laipoissa on helpompaa paukuttaa kumivasaralla kohdilleen ennen loppu kasaamista.

Hyviä huomioita, kiitos!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...