Jump to content
Skipi_

Aloittelijan hölmöt kysymykset

Recommended Posts

Kyllä se tuolla jo voisi toimiakin 98 bensalla. 1.3 dekillä puristukset olisi 9.32 ja tuo dekki olisi kadulle aika hyvä..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Osatunnistus 1

 

Junis, mutta mikä vuosimalli?

 

 

15986019118537056201075809502967.jpg

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Osatunnistus 2

 

Kuplasta, wanhoja, mutta minkä ikäistä?

Molemmissa takana puh kopalle väistö

 

Vasen

Koho teksti ölstand

Sisäputkessa oikein tiivistys

Sisäputki ohempi kuin oikeassa (kansi ei käy ristiin)

 

Oikea

Himmeästi pun maalilla ö pinta merkkejä

15986020993234467851624074688670.jpg

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post
42 minutes ago, P_Valtonen said:

Osatunnistus 1

 

Junis, mutta mikä vuosimalli?

 

 

15986019118537056201075809502967.jpg

Veikkaisin leveäluukkuista 1500 koneella, kapealuukkuisessa pienempi.

Share this post


Link to post
Posted (edited)
5 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Veikkaisin leveäluukkuista 1500 koneella, kapealuukkuisessa pienempi.

Missä Vuosimallissa luukun leveys muuttui?

Tuskin kuitenkaan eri moottorille tehty eri luukkua:)

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post
10 minutes ago, P_Valtonen said:

Missä Vuosimallissa luukun leveys muuttui?

Tuskin kuitenkaan eri moottorille tehty eri luukkua:)

Taitaa olla Elokuu 63.

64-67 on leveäluukkuisia. 

Share this post


Link to post

Noi 2 ylimmäistä M8 mutteria. Niitten alle pitäis vissiin olla saman kokonen paksu prikka kuin noissa m12 keskellä olevissa? Perskuta... mulla ei oo miljoonalaatikkoo vielä syntynyt ... Ei millään viittis mitä vaan kilohyllyn prikkoja / muttereita laitella..Myykö kukaan/saako mistään ylipäätään näitä vastaavia laadukkaita prikkoja/muttereita uusia? Ruuvikaupasta saa joo mut mut.Aika monesti kaipais kunnon alkuperäisiä/orkista vastaavia prikkoja/ muttereita mut eipä niitä vaan saakkaan ihan noin vaan. 

86EF2686-F212-4C63-8BB1-8AE6DC22B6CF.jpeg

Edited by 68teevee

Share this post


Link to post

Eihän std kokoisten laadukkaitten kiinnitystarpeiden löytäminen ole yleensä ongelma. Pitää vain lähteä sen motonetin ja k-raudan ulkopuolelle mestaan joka myy teollisuudelle tavaraa. Sitten tietty eteen tulee ongelma löytää mesta joka myy muutakin kuin kokonaisia laatikoita.

 

Paras vinkki on melkein että osta jostain vw osakaupasta moottorin mutteriprikkasarja ja varasta sieltä tarvitsemasi, tai melkein parempi vaihtoehto jos laadukasta haluaa niin pura yksi arpakone ja varasta siittä.

Share this post


Link to post

Kyllä. On tiedossa ruuvikaupat joissa myydään kyseisiä tuotteita( olen jopa asioinut niissä useamman kerran🙂) mutten ajatellut ostaa niitä pahvilaatikoittain.Motonetistä ja rautakaupasta en ole etsinyt kyseisiä tuotteita koskaan enkä etsi tulevaisuudesssakaan.Sitähän tuossa tarkoitinkin että saako mistään vwkaupasta , jos sieltä saa vastaavia niin täytyypä sitten etsiä/tilata.Tarvehan on yleensä heti 🙂

Share this post


Link to post
43 minutes ago, 68teevee said:

Kyllä. On tiedossa ruuvikaupat joissa myydään kyseisiä tuotteita( olen jopa asioinut niissä useamman kerran🙂) mutten ajatellut ostaa niitä pahvilaatikoittain.Motonetistä ja rautakaupasta en ole etsinyt kyseisiä tuotteita koskaan enkä etsi tulevaisuudesssakaan.Sitähän tuossa tarkoitinkin että saako mistään vwkaupasta , jos sieltä saa vastaavia niin täytyypä sitten etsiä/tilata.Tarvehan on yleensä heti 🙂

Täältä olen hakenut suoraan palvelutiskiltä http://www.balticbolt.fi/ Ovat jaksaneet palvella harrastajaa. Pienin ostokseni muistaakseni 20 senttiä. Sinulle turhan kaukana.  

  • Like 1

Share this post


Link to post

Saankin hommattua muutaman puuttuvan alkuperäisen ja täytyy alkaa hamstraamaan  varastoon tästä eteenpäin. 

Share this post


Link to post

Heippa tietäjät! Yhdestä kammesta on vähän korkannut pulttien jengat, niin ettei saa oikeaan kiristettyä momenttiin. Huomasin kun vaihdoin kampien laakereita. Ei varmaan kannata laittaa niitä takas vaikka se kiertokangessa pyöriikin nätisti. Mistä kannattaisi kysellä uusia/käytettyjä tilalle? 

Share this post


Link to post
1 hour ago, Tanhis said:

Eihän std kokoisten laadukkaitten kiinnitystarpeiden löytäminen ole yleensä ongelma. Pitää vain lähteä sen motonetin ja k-raudan ulkopuolelle mestaan joka myy teollisuudelle tavaraa. Sitten tietty eteen tulee ongelma löytää mesta joka myy muutakin kuin kokonaisia laatikoita.

 

Paras vinkki on melkein että osta jostain vw osakaupasta moottorin mutteriprikkasarja ja varasta sieltä tarvitsemasi, tai melkein parempi vaihtoehto jos laadukasta haluaa niin pura yksi arpakone ja varasta siittä.

Noitten hinta wyrthillä on 1-2€ /laatikko, heität loput pois jos säilytys on ongelma. 

Share this post


Link to post
5 minutes ago, JM said:

Noitten hinta wyrthillä on 1-2€ /laatikko, heität loput pois jos säilytys on ongelma. 

Minkä rinnakkaisuniversumin wurhissa sä olet käynyt ostoksilla.

 

1 hour ago, 68teevee said:

Kyllä. On tiedossa ruuvikaupat joissa myydään kyseisiä tuotteita( olen jopa asioinut niissä useamman kerran🙂) mutten ajatellut ostaa niitä pahvilaatikoittain.Motonetistä ja rautakaupasta en ole etsinyt kyseisiä tuotteita koskaan enkä etsi tulevaisuudesssakaan.Sitähän tuossa tarkoitinkin että saako mistään vwkaupasta , jos sieltä saa vastaavia niin täytyypä sitten etsiä/tilata.Tarvehan on yleensä heti 🙂

Jos jotain yksittäistä mutteria tai aluslevyä halajaa tilata niin keiteleenkone on erikoistunut tälläiseen alle euron kaupitteluun.

Share this post


Link to post

Ei dh tanko muutettu dh versioksi.

 

Lovi keskellä + 3/4 puoli taivutettu.

 

Kellään tullu samaa vastaan? Oliko oikeasti toimiva?

 

 

16025156760288056819616343036497.jpg

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post

Vähän jarrujen kanssa murhetta. Kupla ollut hieman vähällä käytöllä. Ajattelin viime viikolla käydä vielä pikkuajelulla ennen talvea.

Pääsin katua vähän matkaa, ennen risteystä aloin jarruttaa, kuului pamahdus ja yksi pyörä meni lukkoon vauhtia ehkä 35km/h.

Sain peruuttamalla pyörät pyörimään ja nilkutettua takaisin kahnauksen saattelemana. Totesin että jossain rummussa on käynyt jotain.

Oikean eturummun ylempi hihna oli irronnut kengästä ja kiilautunut väliin.

 

Uudet kulutusosat ostin eteen tapahtuman jälkeen. Jarrukilpi vääntyi samalla vähän, mikä oli ikävää kun sen irrotus johti ilmaustarpeeseen.

Sain kilven hakattua niin, että sylinteri on suorassa.

Nyt ei tahdo saada millään polkimeen tuntumaa. Nestettä kierrätetty läpi vaikka kuinka paljon.

Ihmetyttää, miksi ilmaus on näin vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin missään muussa autossa. Pääsylinteri tuntuu jotenkin hengettömältä, varmaan pitkien letkujen ja kaukaisen sijainnin säiliöön nähden takia. Mielestäni etupiiri säiliössä ei päässyt kuivaksi, kun tulppasin nopeasti aukinaisen putken. Ilmaa tullut pois, mutta poljintuma edelleen  huono. Jarrut oli ok ennen tätä episodia.

Onko tuossa ilmauksessa jotain erikoista, mitä pitäisi huomioida? Pitää varmaan kohta ostaa jotain ilmausleluja, suosituksia niistä?

Silloin kun otin auton käyttöön pääsylinteri oli huono. Se vaihdettin mutta ilmauksessa taisi olla sen jälkeenkin aika sirkus. Tein silloin jonkinlaisen painekorkinkin säiliöön. Käytännössä kaikki jarruissa 3-4 vuotta vanhaa, letkut, sylinterit, kitkapinnat. 2-piiri ja rummut ympäriinsä. Pääsylinterin käyttötangon pituuteen ei ole koskettu.

Share this post


Link to post
12 hours ago, MS940 said:

Vähän jarrujen kanssa murhetta. Kupla ollut hieman vähällä käytöllä. Ajattelin viime viikolla käydä vielä pikkuajelulla ennen talvea.

Pääsin katua vähän matkaa, ennen risteystä aloin jarruttaa, kuului pamahdus ja yksi pyörä meni lukkoon vauhtia ehkä 35km/h.

Sain peruuttamalla pyörät pyörimään ja nilkutettua takaisin kahnauksen saattelemana. Totesin että jossain rummussa on käynyt jotain.

Oikean eturummun ylempi hihna oli irronnut kengästä ja kiilautunut väliin.

 

Uudet kulutusosat ostin eteen tapahtuman jälkeen. Jarrukilpi vääntyi samalla vähän, mikä oli ikävää kun sen irrotus johti ilmaustarpeeseen.

Sain kilven hakattua niin, että sylinteri on suorassa.

Nyt ei tahdo saada millään polkimeen tuntumaa. Nestettä kierrätetty läpi vaikka kuinka paljon.

Ihmetyttää, miksi ilmaus on näin vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin missään muussa autossa. Pääsylinteri tuntuu jotenkin hengettömältä, varmaan pitkien letkujen ja kaukaisen sijainnin säiliöön nähden takia. Mielestäni etupiiri säiliössä ei päässyt kuivaksi, kun tulppasin nopeasti aukinaisen putken. Ilmaa tullut pois, mutta poljintuma edelleen  huono. Jarrut oli ok ennen tätä episodia.

Onko tuossa ilmauksessa jotain erikoista, mitä pitäisi huomioida? Pitää varmaan kohta ostaa jotain ilmausleluja, suosituksia niistä?

Silloin kun otin auton käyttöön pääsylinteri oli huono. Se vaihdettin mutta ilmauksessa taisi olla sen jälkeenkin aika sirkus. Tein silloin jonkinlaisen painekorkinkin säiliöön. Käytännössä kaikki jarruissa 3-4 vuotta vanhaa, letkut, sylinterit, kitkapinnat. 2-piiri ja rummut ympäriinsä. Pääsylinterin käyttötangon pituuteen ei ole koskettu.

 

Itse pääsin kuplieni kanssa tuosta eteenpäin kun puristelin ihan käsin etujarrujen työsylinterien yläpuolisten mäntien alle jäävän ilman ensin pois ilmausruuvin kautta ja sitten rummut paikalleen ja normaali ilmaus.

Share this post


Link to post

Hankin tänään paine/alipainekäyttöisen ilmauslaitteen. Sain imettettyä sillä nestettä ilmausnipoista, mutta jarrut eivät muuttuneet juuri paremmiksi. Poljin ei painu ihan pohjaan, mutta ilmeisesti vain takapiiri ottaa kunnolla kiinni massiivisen ilmauksen jälkeenkin. Hämmentää aikalailla..

Yritän miettiä ulkopuolisiakin tekijöitä. Otin irti käyttötangon mitatakseni sen pituuden. Oli 142mm, eli ei ollut koskettu. Hain varmistusta, että neste pääsee varmuudella kunnolla pyöräsylintereille. En näe myöskään mitään kohtaa, josta uutta ilmaa pääsisi järjestelmään.

Share this post


Link to post

Onko jarrukengät säädetty ennen ilmausta?

Share this post


Link to post

-Onko käyttötangon ja sylinerin välissä muutaman millin välys

-Onko kengät säädetty laahaamaan ekaksi toinen kenkä niin tiukkaan että rumpu ei käsin helposti pyöri ja sitten muutaman napsu taaksepäin ja sama toiselle kengälle. Tämä siis kaikille pyörille ennen ilmausta.

-Omasta mielestäni auttaa että poljinta ei myöskään tao suoraan apinaraivolla pohjaan vaan ihan rauhallisesti painelee.

 

Jos tuo kenkien säätö askarruttaa niin laita puristimella työsylinterit pohjaan niin jää työsylinterien liike pois yhtälöstä.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post

On aika lailla löysät säädetty pois edestä. Eli kengät pitää olla kiinni rummussa, kun ilmataan? Takajarruja ei ole säädetty tämän takia.

Vaikea sanoa tuosta käyttötangon välyksestä, kun siinä on läpivientikumia ym. Sitä ei voi heilutella vapaasti paikassaan ja polkimesta vaikea tunnustella heiluttelemalla, onko todella välystä. Voiko polkimia liikutella jotenkin välyksen lisäämiseksi?

Pyrin varmaan hoitamaan homman tuolla imulaitteella. En enää viitsi tuhlata useamman ihmisen aikaa polkemisleikeissä, kun ei kerran ilmaa saa pois normaaleilla tavoilla.

Poljin ottaa siis kiinni ennen pohjaa, mutta menee syvälle ja etupyöriin ei tule kunnolla jarruvoimaa.

 

Share this post


Link to post

Ota pölysuojakumit pois, puristimella männät sisään ja sit ilmaus normaalisti niin pitäisi onnistua.

Share this post


Link to post
11 hours ago, MS940 said:

On aika lailla löysät säädetty pois edestä. Eli kengät pitää olla kiinni rummussa, kun ilmataan? Takajarruja ei ole säädetty tämän takia.

Vaikea sanoa tuosta käyttötangon välyksestä, kun siinä on läpivientikumia ym. Sitä ei voi heilutella vapaasti paikassaan ja polkimesta vaikea tunnustella heiluttelemalla, onko todella välystä. Voiko polkimia liikutella jotenkin välyksen lisäämiseksi?

Pyrin varmaan hoitamaan homman tuolla imulaitteella. En enää viitsi tuhlata useamman ihmisen aikaa polkemisleikeissä, kun ei kerran ilmaa saa pois normaaleilla tavoilla.

Poljin ottaa siis kiinni ennen pohjaa, mutta menee syvälle ja etupyöriin ei tule kunnolla jarruvoimaa.

 

Kyllä siinä polkimessa pitäisi tuntua välys kun käden kanssa liikuttelee eli ennen kuin alkaa painamaan sylinteriä on pieni välys. Jos tätä ei ole niin ilmaaminen voi olla mahdotonta.

Säätö tapahtuu polkimen ja sylinterin välisestä tangosta.

Share this post


Link to post

Löytyyköhän jostakin hyvää ohjetta, missä järjestyksessä kuplan doghouse jäähypellit kuuluu moottorin ympärille koota. 

Ei tarvitsisi yrityksen ja erehdyksen kautta lähteä asentamaan. Imusarjakin asennetaan jossakin sopivassa välissä.

Lisäksi olisi hyvät ohjeet tarpeen termostaatin asennukseen ja säätöön. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...