Jump to content

Newbie + Stoker


Recommended Posts

Öljypumppu käytetty pois ja siellä kaikki OK.    Ei jälkiä nokkapyörän pulteissa eikä pumpussa.

Venavälykset tarkistettu ja olivat kuten olin säätänytkin.  Löysä nolla siten että  tönäri kevyesti pyörii.

 

Voisiko olla että jossain sylinterissä mäntä ottaa kanteen,  tai venttiili mäntään?  

Joku kevyt kontakti jossain päin äänestä päätellen tapahtuu.

Mutta mikähän sen aiheuttaisi  vain 20km ajon jälkeen.  

 

Vaikka talvella useasti konetta käytinkin ilman mitään oireita, niin eihän se varmasti niin lämpimäksi/kuumaksi ehtinyt kuin nyt ajolenkin aikana. Jos se lämpö siis nyt jotakin siellä on tehnyt.... ja jotainhan siellä on käynyt kun nyt kilkattelee kylmänäkin.

Link to comment

Oliko nokkapyörän pultit kiinni?

Mittaa puristuspaineet niin selviää onko venttiilit saanet osumaa (vaikka kyllä se käynnistäkin pitäisi kuulua). Samalla selviä muutenkin sylinteien tiiveys.

Onko öljynpaineet sitä mitä ennen äänen alkamista? Oletko kurkannut miltä öljyt näyttää suodattimessa?

Onko kilkatus tasaista (joka kampiakselin kierroksella) vai harvakseltaan kuuluvaa (venttiilikoneistosta). Saako äänen sijaintia paikallistettua esim. harjanvarren pätkällä kuuntelemalla?

Edited by VW-63
Link to comment

Oliko nokkapyörän pultit kiinni?

Mittaa puristuspaineet niin selviää onko venttiilit saanet osumaa (vaikka kyllä se käynnistäkin pitäisi kuulua). Samalla selviä muutenkin sylinteien tiiveys.

Onko öljynpaineet sitä mitä ennen äänen alkamista? Oletko kurkannut miltä öljyt näyttää suodattimessa?

Onko kilkatus tasaista (joka kampiakselin kierroksella) vai harvakseltaan kuuluvaa (venttiilikoneistosta). Saako äänen sijaintia paikallistettua esim. harjanvarren pätkällä kuuntelemalla?

- Pultit oli kiinni.

- Paineet voisin yrittää mitata jos vaan mittari letkuineen mahtuu tulpan rei'ille. Käyntiääni on kyllä mielestäni muutoin ok. Paitsi tuo kilkkaus

- Öljynpaineista ei muuta tietoa kuin että valo sammuu... ei siis ole mittaria.

- Suodattimeen en ole katsonut. Pumpun kun irrotin niin vähän enemmän sain tutkailtua öljyä kuin mittatikusta. Ei se enää niin kirkasta ole kuin vasta vaihdettu. Hitusen harmaata.

-Ääni ilmenee tasaisesti, mielestänin juurikin joka kierroksella.

- Täytyypä koittaa paikantaa vaikkapa tuolla harjanvarsi metodilla.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Tyhjennä öljynsuodatin ja katso onko öljyn seassa metallia.Ajoitko nokka-akselin sisään ja vaihdoitko sen jälkeen öljyt?

Täytyypä tutkia sekin. 

 

Nokan on sisäänajanut tuon runkomoottorin rakentaja. Konehan ei ole aivan tulen uusi. Ajamaton kylläkin.  

Uudet öljyt ja suodattimen laitoin nyt talvella. Vanha öljy oli kyllä kirkasta, mutta koska se oli ajamattomassa koneessa ollut vuosia ja  viskositeettikin vaikutti hyvin löysältä niin vaihdoin uutta tilalle niin tiedän mitä siellä on.

Link to comment
Guest Petri.Partiainen

mulla oli koneessa samankuuloinen ääni ja vika oli väärän mallinen öljypumppu. öljynpainevalo sammui kyllä vaikka pumppu oli vääränmallinen.

Link to comment

Mitens tarkastitko keinuvivuston sivuttaisvälyksen? Pahimmassa tapauksessa kiertokangen laakeri moro.

Tarkoitatko mitä ja missä vaiheessa? Keinuvivut olen shimmannut 0.1mm välyksille sivuttaissuunnassa.

 

Hieman kyllä  nätisti sanottuna kiukuttaa jos tuolta alakerrasta joku on mennyt. Toki sekin on mahdollista.

Link to comment

Tarkoitatko mitä ja missä vaiheessa? Keinuvivut olen shimmannut 0.1mm välyksille sivuttaissuunnassa.

 

Hieman kyllä  nätisti sanottuna kiukuttaa jos tuolta alakerrasta joku on mennyt. Toki sekin on mahdollista.

Omat olen shimmannut löysään nollaan (scat, buckpag).

Link to comment

Keinuvivuston välykset chekattu ja shimmattu nyt löysään nollaan...... ei apuja. Kolkottaa edelleen. 

Puristuspaineet mitattu. Kaikissa pytyissä sama paine.  145 PSI ( 10bar).  Osaako joku sanoa onko se nyt sitten vähän vai paljon ?

 

Ajattelin jos vielä vakio keinuvivustoilla kokeilisin....  

sitten ei auta ku tiputtaa kone alas alkaa ihmettelemään. 

Link to comment

Puristuspaine riittää kyllä, eikä ole liikaa tai liian vähää. Se pienikärkinen endoskooppi olis kyllä hyvä kun vois tuon männän oikeinpäinolemisenkin tarkastaa nopeasti kun tuskin on ennättänyt männät niin karstoittumaan vielä. Vakio-kiikustolla (kun keinuvivut oli pulttipäiset shimmatut aiemmin) voi testata ainoastaan venttiilin kohtaamisen männän kanssa, ja sen kuvittelisi kyllä pelkän äänen lisäksi muuttamaan myös venttiilivälyksiä koska ei nuo varmaan tässä yhteydessä ole lähteneet leijumaan jousipaineen puutteesta tai pompusta tms.

Link to comment

Eikös tässä ollut full flow? Itse ainakin ihan ekaksi irrottaisin suodattimen ja leikkaisin puukolla auki ja levittäisin paperin pöydällä jotta näkkee onko paljon jo metallia liikkeellä. Enkä käyttelisi turhaan kolisevaa konetta.

  • Like 1
Link to comment

Mulla on tommonen pikku endoskooppi, voin ottaa ton mukaan vappuajelulle huomenna. Saa nähdä mihin se suuntautuu, osuuko keltsunkeidas reissuun vaiko eikö. Laita privalla vaik puh.nro niin katellaan sattusko aikataulut...

  • Like 1
Link to comment

Perhanan tyhmä ajatus... Millaiset tönärin suojaputket tässä on, onko työntötangoilla tarpeeksi tilaa? 

Nyt ei ole tyhmiä ajatuksia, kaikki on mahdollista :D 

Mulla on sellaset putket missä kannenpää on halkaisijaltaan suurempi. Yksi putkista on kuitenkin erilainen. CSP jousikuormitteinen, mutta siinäkin kannenpää on suurempi. Eli periaatteessa kaikissa pitäisi olla tilaa.

 

Nyt on Tolvanalta endoskooppi lainassa ja huomenna koitan tiirailla onko joku männistä väärinpäin tai onko siellä pytyissä muuta sanomista.   Olikos se niin että nuolen pitää osoittaa vauhtipyörään päin ?

Link to comment

Tiiraile nyt tönäriputketkin. Ääni on imho tahdiltaan käyntitahtia... Itselläni 1.25 kiikuttajat tuo terästönärin aika lähelle ei-jousikuormitteista race- putkeakin (ei haitaria kannen päässä).

 

Sitten jos vielä jatkaa troubleshoottaamista (työkseen kun tekee niin minkäs teet.. :D ). Oletko kuunnellut ruuvari korvaan tai harjanvarsi korvaan -metodeilla mistäpäin tuo tulisi? Onko varppina tilaa kampuralla pyöriä ok jne?

Link to comment

Niin se minustakin aika käyntitahdin mukainen on. Harjanvarsi metodia testasin mutta ei siitä sen selkeämpää tulllut. 

Kampuran ja ylipäätään alakerran uskoisin olevan OK.  Vaasan mies on niitä ilmeisesti aikamoisen määrän tehnyt. Itteään tässä eniten epäilee,  eli se väärinpäin oleva mäntä ei olisi mikään ihme :D

Mutta tosiaan ääni ilmestyi ensimmäisen 20km ajolenkin aikana. Tallissa pöristelty kuitenkin talvella jonkin verran eikä mitään kilkutuksia.  

Mutta tutkitaan.... ohan tässä näitä joulunaluspäiviä.

Link to comment

No niin... josko olis vika löytynyt.... ainakin toivottavasti.

Endoskoopilla tiirailtu ja männät on oikeinpäin...  meni hermot kun ei sieltäkään vikaa löytynyt. Irrotin koneen lattialle ja purin kannet pois. Kaikki näyttää olevan onneksi OK paitsi....

 Juurikin Paavulin mainitsemat tönäriputket.

Kuvassa oleva putki on kulunut jo puhki. Kaikissa muissakin putkissa, paitsi jousikuormitteisessa oli myös kulumisen alut.

Sinänsä outoa että jousikuormitteisessa ei ollu mitään jälkiä kun se on halkaisijaltaan1.5mm  pienempi kuin nuo Racet.

Toisaalta jousikuormitteinen oli 4.pytyn  pakopuolella ja pahiten kulunut race oli 1.pytyn pakopuolella eli juurikin tasan ristissä. 

post-2786-0-75363500-1462352211_thumb.jpg

Edited by J.Ussi
  • Like 4
Link to comment

Cb kansissa tunnetusti suojaputkien reikien sijainti on vähän missä sattuu... ei ole ensimmäinen tapaus eikä viimeinen missä työntötangot hankaa suojaputkiin. Scatin ohuet tönärit(noin 2mm ohuempi ulkomitta) antaa pelivaaraa huomattavasti enempi ja kestää kyllä aika koviakin jousipaineita.

Link to comment

Cb kansissa tunnetusti suojaputkien reikien sijainti on vähän missä sattuu... ei ole ensimmäinen tapaus eikä viimeinen missä työntötangot hankaa suojaputkiin. Scatin ohuet tönärit(noin 2mm ohuempi ulkomitta) antaa pelivaaraa huomattavasti enempi ja kestää kyllä aika koviakin jousipaineita.

 

Mistä noita tikkuja saa ? 

 

 

Jos valuissa on ollut yleisesti heittoja niin ei ole mikään ihme ettei se 4.syl pakopuolen suojaputki alusta alkaenkaan asettunut kunnolla vaan vuoti.  Sillä jousikuormitteisella se sitten rupesi pitämään.     Voisiko auttaa yhtään jos vaihtaisi kannet puolilta toiselle?  Jos tönäriputkienreiät osuisi paremmin kohdallleen ?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...