Jump to content

webasto kuplaan, hinta?


Guest kaipas

Recommended Posts

Airtop 2000 on soiva peli.

Asennuksen hinnasta en osaa sanoa, mutt jos laite kustantaa n.800-1000€ lienee asennus siihen 100-200€ päälle.

Oma laite on melko tarkka käyttöjännittestään, tasaviratalaturilla tahtoi esim. Liikennevaloissa tippua vikatilaan, nyt vaihtovirtalaturin myötä toimii luotettavammin.

Link to comment

Laaja  on sitten käsite siitäkin mitä tarkoittaa kunnostettu. Itse ostin tältä foorumilta kunnostetun eeberin ymmärtämättä mitä olin ostamassa ja aika pommi tuli ostettua (ainakin sähköjen osalta). Oikeastaan tuota ostosta hölmömpi ostos oli vain se, että haalin vielä yhden vanhan eeberin varaosiksi, ennen kuin ymmärsin ostaa ns. modernin lämmitimen.

 

Edit: Tietty orkkiskuntoiseen autoon kuuluu aikakauden mukainen lämmitin...

Edited by Ketsa
Link to comment

Vanhat lämpöputket ja vaihtimet vois korjauttaa. Oliskos se järkevää?

tuskin ainakaan missään verokirjapajassa, mut jos tunnet jonkun joka suostuu tekemään edullisesti niin miksei...on noita melkonen keko korjattu ja korjaus on ehkä tunnin jobi.
Link to comment

Tuo YT linkki taitaa olla miun eberistä. Toni kunnosti mulle pari Eberiä, ja työn laatu oli loistavaa. Mutten tiedä onko hänellä nykyään intoa näitä kunnostaa, tietotaito näiden sielunelämästä on kyllä hyppysissä. Multa on yhteystiedot hukkuneet, joten ei kyselyitä kiitos.

 

Edit: tuo diesel Webastohan on loistava VW-harrastelialle, kun voi löpöllä lämmittää. On halapata.

Edited by -tipi-
Link to comment

Uusia lämppäreitä saa yhtä lailla bensa kuin diesel käyttöisenä. Tobbe tossa mainitsi että bensa versioita ei juurikaan enään asenneta mikä johtuu tämänhetkisestä huvivenedirektiivistä mikä kieltää bensalla toimivan lämmittimen asennuksen veneeseen oli se sitten bensa tai diesel käyttöisellä moottorilla. Autoihin asennetaan yhtä lailla bensa kuin diesel versioita eikä siihen ole mitään tiettyä polttoainetta sätelevää direktiiviä. Autoissakin yllättäin enemmän dieseleitä koska yleisin käyttö autoissa on pakettiauton tavaratilan lämmittäminen ja ne kun tuppaa olemaan aikalailla kaikki dieseleitä ;).

 

Kuplaan helpoin on kyllä laittaa bensalämmitin niin ei tartte mitään ylimääräistä diesel tankkia sinne laittaa. AT2000ST riittä hyvin kuplaan, pikku värkkäyksellä voi haaroittaa osan ilmasta jaloille ja osan tuulilasille niiden orkkis paikkojen kautta.

 

Multa saa Webasto lämppäreitä ja kaikkia niihin liittyviä tarvikkeita ja varaosia. Voin mä semmosen tietty asentaakkin.

 

Perus Webasto AT2000ST lämppäri paketti tarvikkeineen mitä kuplaan asennettaessa tarvitsee maksaa n. 1200€.

 

-Jocke-

Link to comment

Riittäskö AT2000 bussiin vai pitäskö siinä olla jo isompi?

 

Riittää ja ei riitä.

 

Riippuu vähän siitä mikä on käyttötarkoitus, jos haluaa esim yöpyä autossa niin AT2000 riittää pitämään kopin lämpimänä pakkasellakin aivan varmasti  mutta jos haluaa että nollakelillä juniksessa olis ajon aikana sisällä +20 niin ei riitä. Mun junis ainakin on niin vetoisa että sinne sais johtaa varmaan 10kW että ois oikeesti lämmin :)

 

Tutullani on AT2000 n. 20m2 hirsimökissä jossa on vain aurinkopaneli sähköt ja siellä riittää hyvin vielä muutaman asteen pakkasella, ei tarvitse kaminaan laittaa tulia. Näppärästi GSM-modeemilla lämmitin päälle vuorokautta ennen kun lähtee mökille ja pirtti on lämmin kun tulee perille.

 

Joo lähti vähän VW-aleelta...

 

-J-

  • Like 1
Link to comment

Tanhis, puhun ihan kummistakin. Uusista tai vanhoista.

No mitä uusia on käyttänyt niin yleensä ne vaatii huoltoa pitkän käyttämättömyyden jälkeen sitten mitä niiden huoltamiseen tulee niin niihin ei juurikaan mitään tehdä kotosalla kuten kaikkeen muuhunkin nykytekniikan riemuvoittoihin.

 

Vanhoissa taitaa olla samat ongelmat eli käyttämättömyys niille kaikista eniten pahaa tekee ja esim bensapumpun ja paineensäätäjän kalvoja voi joutua vaihtelemaan koska oikeasti bensan kestävän kumin löytäminen tuntuu olevan kullan kaivamistakin vaikeampaa tai sitten tosiaan kalvo on kullan hintaista. Mutta jos vanhoihin joku vika tulee niin huomattavasti huoltoystävällisempiä kuin nämä uudet.

Link to comment

Mulla on kyllä tuo AT2000 pelannut hyvin sekä kuplassa (bensa) että veneessä (diesel), hankittu 2007 ja 2009. Kuplassa oli alkuun käyntiinlähtemisongelmia alhaisen jännitteen takia, vedin oman johdon lämmittimelle ja ne loppuivat siihen ja lisäksi oliskohan kolme kertaa on tullut vikakoodi bensiinin saannin takia. Veneessä ei koskaan mitään. Vikakoodista pääsee ainakin noissa minun malleissa muistaakseni niin että sammuttaa Webaston, ottaa sulakkeen irti, käynnistää webaston (virrattomana) ja kytkee pois, laittaa sulakkeen paikoilleen ja taas pelaa.

 

Polttoaineen puute vaatii tuon vikakoodin poistamisen (akun alhainen taso häviää itsekseen kun jännitettä tulee taas riittävästi). Ilmeisesti putkesta lämpötilavaihtelujen takia pakenee polttoaine takaisin tankkin ja Webasto ei kovin kauaa yritä pumpata vaan lykkää vikakoodin. Noissa tilanteissa olen imenyt manuaalisesti polttoaineputken täyteen ja käynnistänyt uudelleen.

 

Minusta molemmat ovat toimineet erittäin luotettavasti. Samaa taas en voi sanoa veneessä aikaisemmin olleessa ruotsalaisen lentokonetehtaan tekeleestä joka joko nokesi tulpan eikä lähtenyt käyntiin tai ylikuumensi itsensä ja sammui keskellä yötä vähintään kerran kesässä.

 

Voi toki olla että uudemmat mallit ovat "kehittyneet" niin että niille ei enää voi tehdä mitään itse.

Link to comment

Onkos kellään omakohtaista kokemusta näistä Planareista: http://www.heater.fi/fi/planar-44d-diesellammitin.html ?

 

Huhuja kuullut että hinta/laatu-suhde olisi enemmän kuin hyvä, mutta olisko jollain ihan tietoa?

 

Noitahan on käsittääkseni vain diesel malleina, mutta jos hinta on 500 eur halvempi kuin Webasto niin kyllä sillä rahalla jo viitsii dieseltankin askarrella...

Link to comment

Kysyin joskus diesel eberin käyttämisestä bensalla ja vastaus oli, että tehonsäätö ei toimi oikein. Mitä tuo sitten tarkoittaa käytännössä - riippuu varmaan vähän kokonaislaitteistosta ja käyttötarkoituksesta.

Link to comment
Guest kaipas

Vanha lämmitysjärjestelmä voi päästää huonossa kunnossa pakokaasuja kabiiniin. On joissain jopa lämmönvaihtimet täytetty lasivillalla tai uretaanilla. Onko pakokaasuvaara ylimitoitettu vai ihan todellinen? Entäs miten sen tunnistaa kunnolla kun kuplassa kuitenkin on öljyjen sun muiden hajuja ohjaamossa?

Link to comment

Ei kuplassa oo mitään öljynhajuja, sillon siin on vikaavikaavikaa. Pakokaasuvaara on raskaasti ylimitoitettu, joka ei erota pakokaasunhajua kabiinissa ajellessaan kuplalla joutaa nenä ja silmälääkäriin. Suurempi huoli lienee asbesti jota on muinoin käytetty eristeenä noissa kurkkutorvissa. Siinäkin TODELLINEN vaara lienee samaa luokkaa kun asumisessa mineriitillä vuoratussa talossa.

Toista pelottaa , toista ei.

Link to comment
Guest kaipas

Sitä en kuitenkaan ymmärrä että lämmönvaihtimet ja kanavat tukitaan esim. uretaanilla tai villalla. Eikö niitä voi ihan vivusta sulkea jos pelkää pakokaasua tai asbestia?

Link to comment

Vaihtimien sisäpuolelle mitään eristettä tai ilmankulkua haittaavaa laittava osoittaa vain tyhmyytensä. Eli vastaus kysymykseen on tyhmyyttään! Vaihtimien ulkopuolelle eristettä laittava taas lisää vaihtimien lämmöntuottoa kestävyyden kustannuksella esim.talvikäyttöä ajatellen. Trollit pelkää pöpöjä,wolkkaristit jumalaa...

Link to comment

Jos pakokaasuja pelkäät niin ota lämmönvaihtimen ja korin väliset putket pois ja korin puolen putket tuki jollain vaikka vanhat kalsarit reikään tunkisit. Uretaanit ja lasivillat kannattaa käyttää vaikka oman torpan eristämiseen ja unohtaa niiden tunkeminen lämmönvaihtimiin sisä tai ulkopuolelle.

Link to comment
  • 3 years later...

Jatkanpa tähän ketjuun, onko kenelläkään kokemuksia tuosta linkin lämmittimestä?  https://www.vauhtiputka.fi/tuote/diesel-ilmalmmitin  tuossa näyttäisi tulevan ilmeisesti kaikki tarvittavat mukana?

 

Ajatuksena olisi laittaa kuplaan tuo, jossa ei ole mitään muuta lämmitys systeemiä. 

 

Talvisin ei ole tarkoitus ajaa, vaan jos tuolla saa hieman lämpöä alkukeväälle ja loppusyksyyn.

Link to comment
13 minutes ago, Pasi said:

Jatkanpa tähän ketjuun, onko kenelläkään kokemuksia tuosta linkin lämmittimestä?  https://www.vauhtiputka.fi/tuote/diesel-ilmalmmitin  tuossa näyttäisi tulevan ilmeisesti kaikki tarvittavat mukana?

 

Ajatuksena olisi laittaa kuplaan tuo, jossa ei ole mitään muuta lämmitys systeemiä. 

 

Talvisin ei ole tarkoitus ajaa, vaan jos tuolla saa hieman lämpöä alkukeväälle ja loppusyksyyn.

 

Kysyppä Sakelta sillä on tommonen joku vastaava.. tais olla sen kaverilla vielä ylimääräinenkin paketissa uus.. 

Link to comment
1 hour ago, Pasi said:

Jatkanpa tähän ketjuun, onko kenelläkään kokemuksia tuosta linkin lämmittimestä?  https://www.vauhtiputka.fi/tuote/diesel-ilmalmmitin  tuossa näyttäisi tulevan ilmeisesti kaikki tarvittavat mukana?

 

Ajatuksena olisi laittaa kuplaan tuo, jossa ei ole mitään muuta lämmitys systeemiä. 

 

Talvisin ei ole tarkoitus ajaa, vaan jos tuolla saa hieman lämpöä alkukeväälle ja loppusyksyyn.

 

Noita on ebay täynnä, alkaen 100e

Link to comment

Mä laitoin kans tollasen kiinalaisen eberikopion yhteen autoon, niitä on 5kw ja 2kw malleja, 2kw on pienempi ja sopivamman kokoinen. Jotkut myyjät myy sitten noita isoja kaks kilowattisina, et kannattaa tarkastaa tuotteen mitoista. Uus malli on metallikuorinen ja ohjaimia ja kaukosäätimiä monia erilaisia.

Link to comment

Planarista tein pari vuotta sitten tuomosen siirrettävän lämmittimen virtalähteen kanssa.Hyvin on koko ajan toiminut ilman häiriöitä,päivittäin käytetään.Itse lämmittimellä hintaa vajaa 500 suomesta ostettuna.Tankkina veneen tankki.Miks ei toimisi volkkarissakin tuollainen.

 

planar.jpg

Link to comment

Kahdesta kiinalaisesta kokemuksia, molemmat ostettu Aliexpress. Näitä on euroopan varastoissa myös jolloin ei mene lisäveroja.

Minulla nämä on tallin lämmityskäytössä.

Ensin ostettu on toiminut ilman ongelmia nyt jo kaksi talvea.

 

Toisessa vuoti polttoainepumppu ulospäin heti uutena, myyjällä ei ollut haluja lähettää uutta tilalle joten sai sitten negatiivisen palautteen.

 

Liimasin sauman mistä vuoti, muuten toimii mutta hiukan takaisku vuotaa eli polttoaineputki tyhjenee seisoessa tankkiin.

Seosta piti myös säätää tästä toisesta, nokesi polttimen tukkoon parissa tunnissa. Seoksen voi itse säätää ainakin lcd-kellolla.

Säädetty ihan nenätuntumalla. Pakokaasu ei saa haista, tuoksuu vain vesihöyrylle kun seos on kohdillaan.

 

Varaosiakin näihin saa pikkurahalla ja vikakoodit lcd-kellosta. Ei tarvitse erillisiä testereitä.

 

Ainakin osassa malleissa saa myös huonelämmön asetettua, ei kuitenkaan sammu kokonaan vaan menee pienimmälle teholle kun tavoitelämpö saavutetaan.

Tallikäytössä on tuo lämmönsäätö näppärä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...