Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

10 hours ago, 68teevee said:

Moottori perässä ou jee. Saas nähä meneekö heti ekan koeajon jälkeen kiinan”coiloverit” vaihtoon.Mut eihän sitä tiedä kuinka toimii ajossa kun takaakselilla on painoa lisätty.Tai sitten voi  olla että toimii ihan perusvakioiskareillakin/orkisjouset riittää.

 

Yksi vaihtoehto parantaa kantavuutta on vaihtaa paksummat vääntösauvat. Splitti kuplassa oli 25mm ja jälkituotantona (sway a way) löytyy vieläkin paksumpia.

  • Like 1
Link to comment

Tuli tämmöinen väkivalloin synnytetty suunnitelmatalouden ihme oikomahoitoon.

 

Tuntuu että alkuperäisissä peltitöissä on montut tinattu ja kohoumat viilattu matalaksi…

F6897879-7E4C-4DB4-85D4-44CC1578A47C.jpeg

C31F4952-F88E-40AA-B88A-1BFB09E43E99.jpeg

  • Like 5
Link to comment

Tästä pitäisi aloittaa alakerran sovitukset. Vedestä kuivaksi puristettu DG- kampikammio pronssiholkitetuilla nostinpesillä. Runkolinja typ1 +1.50mm, 86mm akseli h-profiilikangilla ja 98mm Deutz- putket Wisecon männillä. 

 

 

IMG_20220308_222912_1.jpg

Edited by wp
  • Like 1
Link to comment
9 hours ago, wp said:

Tästä pitäisi aloittaa alakerran sovitukset. Vedestä kuivaksi puristettu DG- kampikammio pronssiholkitetuilla nostinpesillä. Runkolinja typ1 +1.50mm, 86mm akseli h-profiilikangilla ja 98mm Deutz- putket Wisecon männillä. 

 

 

IMG_20220308_222912_1.jpg

Tuohon kannattaa samalla vaivalla kun on tyhjä, niin laitella Possun öljyruisku suuttimet. Saa männistä lämmöt alemmas.

Link to comment
3 hours ago, Marko said:

Tuohon kannattaa samalla vaivalla kun on tyhjä, niin laitella Possun öljyruisku suuttimet. Saa männistä lämmöt alemmas.

 

Näyttäis siinä olevan. Ainakin poraukset on laakeripukeissa.

Link to comment
1 hour ago, VW-63 said:

 

Näyttäis siinä olevan. Ainakin poraukset on laakeripukeissa.


 Poraukset ja suuttimet on, varttimailille eivät ehkä tarpeelliset. Tähdellisempää olisi varmistaa että öljypumpulle on koko ajan tarjolla riittävästi vaahdotonta öljyä. Loiskelevyt ja öljynkaapijat mietinnässä, samoin paluuvirtauksen varmistaminen takaisin kansista.

Link to comment
8 hours ago, wp said:

. Loiskelevyt ja öljynkaapijat mietinnässä, samoin paluuvirtauksen varmistaminen takaisin kansista.

 

Vähintään poikittainen loiskelevy öljyimun takapuolella kiihdytyslaitteessa kyllä hyvä, hyvä kiihdyttely ja kaikki öljy yrittää hihnapyörän juuresta ulos ja pumppu imee pelkkää ilmaa kun ei mikään jarruta öljyn liikettä.

 

Tai ainakin näin voi ajatella. :)

Link to comment
10 hours ago, Kharon said:

 

Tai ainakin näin voi ajatella. :)


Kaikennäköistä voi tosiaan ajatella.

 

Miten ajattelit loiskelevyn (-levyjen) vaikuttavan siihen että öljy pyrkii hihnapyörän juuresta ulos? 🤔

Link to comment
1 hour ago, mikko k said:


Kaikennäköistä voi tosiaan ajatella.

 

Miten ajattelit loiskelevyn (-levyjen) vaikuttavan siihen että öljy pyrkii hihnapyörän juuresta ulos? 🤔

 

Voihan se sieltä pyrkiä ulos mutta itse tulkitsisin sen johtuvan ohipuhalluksesta jolloin kampikammiopaine nousee ja puhaltaa öljysumua ulos kun tiivistettä ei ole. Ohivuoto on ilmajäähdytteisessä suhteellisen suuri johtuen putkien muodonmuutoksesta lämpenemisen johdosta. Kun olen porannut putkia tulee niihin aina soikeutta kampakselin pituussuunnassa, epäilen sen johtuvan matalammista rivoista putkien välin kohdalla.

Link to comment
1 hour ago, wp said:

 

Voihan se sieltä pyrkiä ulos mutta itse tulkitsisin sen johtuvan ohipuhalluksesta jolloin kampikammiopaine nousee ja puhaltaa öljysumua ulos kun tiivistettä ei ole. Ohivuoto on ilmajäähdytteisessä suhteellisen suuri johtuen putkien muodonmuutoksesta lämpenemisen johdosta. Kun olen porannut putkia tulee niihin aina soikeutta kampakselin pituussuunnassa, epäilen sen johtuvan matalammista rivoista putkien välin kohdalla.

Tätä juuri tarkoitin. Loiskelevyt tai niiden puute ei vaikuta mitenkään siihen että öljy pyrkii hihniksen alta ulos.

Link to comment

Yksi ajatus oli leventää olemassa olevaa kampikammion öljytilavuutta tekemällä ruuvikiinnitteiset "siivet" öljypohjan sivuihin joko alumiinilevystä kotelo hitsaten tai umpitavarasta jyrsimällä. Kuin lisäöljypohja mutta sivuille päin. Näin taso laskisi hitaammin varttimailin edetessä, öljyn loppumisesta pumpulta on kalliita kokemuksia.

Link to comment
1 minute ago, wp said:

Yksi ajatus oli leventää olemassa olevaa kampikammion öljytilavuutta tekemällä ruuvikiinnitteiset "siivet" öljypohjan sivuihin joko alumiinilevystä kotelo hitsaten tai umpitavarasta jyrsimällä. Kuin lisäöljypohja mutta sivuille päin.

Mulla on toteutettu tällätavalla yhteen koneeseen, jossa oli aikaisemmalla kokoonpanolla öljyongelmia. Kammion kyljet oli puhkottu ja jyrsitty suoriksi. Kotelot oli jyrsitty umpitavarasta ja hitsasin niihin vielä loiskelevyt myöhemmin.

Hyvin auttoi öljyongelmiin eikä enään hörppinyt ilmaa.

Link to comment

Topic on talleissa tapahtuu, mutta oletteko yleensä tehneet venakopista letkut öljypohjaan? Täällä palstalla oli muistaakseni joskus kuvia, jossa venakopassa oli ikkuna josta näki kuinka paljon sinne korkeilla kierroksilla kertyi öljyä.

Link to comment
53 minutes ago, mikko k said:

Kuivasumppuvoitelu, eikä tarvi hörhöillä…

 

Tätäkin mietitty, kunnollinen pumppu, säiliö, letkut ja ylimääräinen öljy painaa kuitenkin enemmän ja monimutkaista asennusta. Aika näyttää mihin päädytään.

Link to comment
6 hours ago, mikko k said:


Kaikennäköistä voi tosiaan ajatella.

 

Miten ajattelit loiskelevyn (-levyjen) vaikuttavan siihen että öljy pyrkii hihnapyörän juuresta ulos? 🤔

 

..... kun kiihdyttää. Yleistämällä asian pudotit pohjan koko keskustelulta.

 

Loiskelevy hyvin  jarruttaa öljyn siirtymistä koneen takapäähän, varmasti vaikuttaa siihen että paljonko sitä on pyrkimässä ulos ja paljonko öljypumpulle jäi pumpattavaa. Miten ajattelit että se *ei* vaikuta mitenkään?

Link to comment
3 hours ago, mikko k said:

Tätä juuri tarkoitin. Loiskelevyt tai niiden puute ei vaikuta mitenkään siihen että öljy pyrkii hihniksen alta ulos.

 

Käännäpä kone pystyyn ja koita uudelleen.

Link to comment
11 minutes ago, Kharon said:

 

..... kun kiihdyttää. Yleistämällä asian pudotit pohjan koko keskustelulta.

 

Loiskelevy hyvin  jarruttaa öljyn siirtymistä koneen takapäähän, varmasti vaikuttaa siihen että paljonko sitä on pyrkimässä ulos ja paljonko öljypumpulle jäi pumpattavaa. Miten ajattelit että se *ei* vaikuta mitenkään?

Koitappa katsoa lohkon rakennetta sisältä ja mieti uudelleen.

Link to comment
43 minutes ago, wp said:

 

Tätäkin mietitty, kunnollinen pumppu, säiliö, letkut ja ylimääräinen öljy painaa kuitenkin enemmän ja monimutkaista asennusta. Aika näyttää mihin päädytään.

10kg lisää painoa vai moottorivaurio? 🤔

Link to comment
21 hours ago, mikko k said:

Sulle en vastannutkaan. Kerkisit vaan vastaamaan 30sec ennemmin.

 

😄 

 

Kun on lisäöljypohja, niin pitäis saada pumppu imemään öljyä sieltä. Öljyn pinta kun on kampikammiossa normaalilla korkeudella, niin ei pumppu voi imaista koskaan ilmaa vaikka kuinka kiihdyttäisi?

Link to comment
3 hours ago, mikan said:

 

😄

 

Kun on lisäöljypohja, niin pitäis saada pumppu imemään öljyä sieltä. Öljyn pinta kun on kampikammiossa normaalilla korkeudella, niin ei pumppu voi imaista koskaan ilmaa vaikka kuinka kiihdyttäisi?

 

Paitsi jos ilma on jo sekoitettuna öljyyn? Itse ole pitänyt lisäöljypohjan yhtenä etuna juurikin sitä, että öljyn pintaa ei tarvitse pitää vakiokorkeudella ja sen seuraksena siihen vatkaantuu vähemmän ilmaa.

 

 

Link to comment
18 minutes ago, Ketsa said:

 

Paitsi jos ilma on jo sekoitettuna öljyyn? Itse ole pitänyt lisäöljypohjan yhtenä etuna juurikin sitä, että öljyn pintaa ei tarvitse pitää vakiokorkeudella ja sen seuraksena siihen vatkaantuu vähemmän ilmaa.

 

 

Öljyn pinta on vakionakin nokka-akselin alapuolella joten ei siihen sen enempää ilmaa vatkaannu mukaan kuin mitä kammen ja nokan laakereista lentää ympäriinsä.

Link to comment
3 hours ago, mikan said:

 

😄

 

Kun on lisäöljypohja, niin pitäis saada pumppu imemään öljyä sieltä. Öljyn pinta kun on kampikammiossa normaalilla korkeudella, niin ei pumppu voi imaista koskaan ilmaa vaikka kuinka kiihdyttäisi?

Onhan niissä imuputken jatkamiseen tarvikkeet mukana, ainakin kun uuden lisäöljypohjan ostaa.

Link to comment
Onhan niissä imuputken jatkamiseen tarvikkeet mukana, ainakin kun uuden lisäöljypohjan ostaa.
Ja ainakin CSP myy pidennettyä imuputkea.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
3 hours ago, mikko k said:

Onhan niissä imuputken jatkamiseen tarvikkeet mukana, ainakin kun uuden lisäöljypohjan ostaa.

 

Nonni, piti kirjoittaa "pitää saada...". Juu, ainakin mulla on jatke putkessa. Joskus ennen lisäöljypohjaa kiihdytyksessä öljynpainevalo vilkahti.

  • Like 1
Link to comment
8 hours ago, mikan said:

 

😄

 

Kun on lisäöljypohja, niin pitäis saada pumppu imemään öljyä sieltä. Öljyn pinta kun on kampikammiossa normaalilla korkeudella, niin ei pumppu voi imaista koskaan ilmaa vaikka kuinka kiihdyttäisi?

Mut kenties ongelma ilmenee vasta kun on menty ⅛mailia nokka pystyssä.

Link to comment
On 3/10/2022 at 2:46 PM, Kharon said:

 

Käännäpä kone pystyyn ja koita uudelleen.

Nyt vasta huomasin tämän hauskan kommentin! Noh, jatketaan samalla linjalla..

 

Jos Aatu olis halunnu kuplan nousevan kohtisuoraan ylöspäin niin eiköhän Ferdinand olisi sitten suunnitellut stefan hihniksenkin alle.. 😁

 

Love & Piece!

  • Like 2
Link to comment
On 3/10/2022 at 1:15 PM, mikan said:

Topic on talleissa tapahtuu, mutta oletteko yleensä tehneet venakopista letkut öljypohjaan? Täällä palstalla oli muistaakseni joskus kuvia, jossa venakopassa oli ikkuna josta näki kuinka paljon sinne korkeilla kierroksilla kertyi öljyä.

Tähän ei näköjään kukaan ollu kommentoinu mitään.

 

Mä joskus harkitsin noita letkuja. Mutta sitte kuitenkin ajattelin että jos venakopat ja ohjurit on tiiviit niin ei noita tarvi, koska siellä on 4 putkea per puoli josta öljy kyllä valuu pois aiheuttamatta mitään sen kummempaa ongelmaa. Voin toki olla väärässäkin.

Link to comment
39 minutes ago, mikko k said:

Tähän ei näköjään kukaan ollu kommentoinu mitään.

 

Mä joskus harkitsin noita letkuja. Mutta sitte kuitenkin ajattelin että jos venakopat ja ohjurit on tiiviit niin ei noita tarvi, koska siellä on 4 putkea per puoli josta öljy kyllä valuu pois aiheuttamatta mitään sen kummempaa ongelmaa. Voin toki olla väärässäkin.

On neljä putkea mihin kampiakseli pyöriessään roiskuttaa lisää öljyä alaspäin pyrkivää öljyä vastaan,etenkin vasemmalle puolelle...

Link to comment
50 minutes ago, mikko k said:

Tähän ei näköjään kukaan ollu kommentoinu mitään.

 

Mä joskus harkitsin noita letkuja. Mutta sitte kuitenkin ajattelin että jos venakopat ja ohjurit on tiiviit niin ei noita tarvi, koska siellä on 4 putkea per puoli josta öljy kyllä valuu pois aiheuttamatta mitään sen kummempaa ongelmaa. Voin toki olla väärässäkin.

 

Meillä on yhdessä moottorissa poistoletkut venttiilikoteloiden takanurkista suoraan lisäöljypohjaan. En tiedä paljonko se loppupelissä vaikuttaa mutta yhdessä isomman lisäöljypohjan kanssa 3.sylinterin kiertokangen laakerin kiinnileikkautumiset loppuivat. Yhden kesän vahinkosaldo huiteli 20k eurossa, kaksi täyttä vetoa ja sama määrä moottoreita.

 

Lähtökohtana oli edelliseen pomminvarmaan moottoriin verrattuna suurempi öljypumppu ja pienempi lisäöljypohja

Edited by wp
Link to comment
1 hour ago, Tutkija said:

On neljä putkea mihin kampiakseli pyöriessään roiskuttaa lisää öljyä alaspäin pyrkivää öljyä vastaan,etenkin vasemmalle puolelle...

En ehkä välttämättä ole samaa mieltä. Koska kampiakseli pyörii kuitenkin nokan yläpuolella ja nostajien ja sylinterinreikien väli on ummessa. Alapuolella taas nokka ja nostimet tukkii ainakin suoran yhteyden suojaputkiin. Oon toki kuullut väitteitä että vasemmalle puolelle kertyisi enemmän öljyä kuin oikealle, mutta itse en ole pystynyt asiaa toteamaan. Ja edelleen voin olla väärässä.

Link to comment
1 hour ago, wp said:

 

Meillä on yhdessä moottorissa poistoletkut venttiilikoteloiden takanurkista suoraan lisäöljypohjaan. En tiedä paljonko se loppupelissä vaikuttaa mutta yhdessä isomman lisäöljypohjan kanssa 3.sylinterin kiertokangen laakerin kiinnileikkautumiset loppuivat. Yhden kesän vahinkosaldo huiteli 20k eurossa, kaksi täyttä vetoa ja sama määrä moottoreita.

 

Lähtökohtana oli edelliseen pomminvarmaan moottoriin verrattuna suurempi öljypumppu ja pienempi lisäöljypohja

Melko tyyriitä vetoja! Jotain öljynpuutetta siinä lienee ollut?

 

Mulla tuossa Scat lohkoisessa vaparissa on nyt 50+ dynovetoa (eri osien testausta ja säätöä) ja 10+ varttimailivetoa. Tomi on sillä ajanut maantietä 1500+km ja varttivetojakin on takana. Vielä mennään samoilla laakereilla kuin mitä Tomi on sinne laittanut. Mutta tämähän onkin kuivasumppu.

Link to comment
1 hour ago, mikko k said:

En ehkä välttämättä ole samaa mieltä. Koska kampiakseli pyörii kuitenkin nokan yläpuolella ja nostajien ja sylinterinreikien väli on ummessa. Alapuolella taas nokka ja nostimet tukkii ainakin suoran yhteyden suojaputkiin. Oon toki kuullut väitteitä että vasemmalle puolelle kertyisi enemmän öljyä kuin oikealle, mutta itse en ole pystynyt asiaa toteamaan. Ja edelleen voin olla väärässä.

Mietippä asiaa näin,kampiakseli  linkoaa öljyä kiertokangen laakerikauloilta melkoisella nopeudella ja mikä on suunta öljyllä kun se poistuu pyörimissuuntaan... voin vahvistaa tuon et vasen venttiilikoppa on välillä melko täynnä öljyä isoilla kierroksilla ja isotuottoisilla öljypmpuilla.

Link to comment
9 hours ago, mikko k said:

Melko tyyriitä vetoja! Jotain öljynpuutetta siinä lienee ollut?

 

Mulla tuossa Scat lohkoisessa vaparissa on nyt 50+ dynovetoa (eri osien testausta ja säätöä) ja 10+ varttimailivetoa. Tomi on sillä ajanut maantietä 1500+km ja varttivetojakin on takana. Vielä mennään samoilla laakereilla kuin mitä Tomi on sinne laittanut. Mutta tämähän onkin kuivasumppu.

 

Molemmat moottorit toimivat ongelmitta säädön dynossa, ensimmäinen jopa kaksi käyntikertaa kun säätäjä huomasi venttiilijousien paineiden olevan riittämättömät. Öljyt vaihdettiin joka käynnin jälkeen eikä jälkiä voiteluongelmasta ollut havaittavissa. Radalla molemmista moottoreista kolmosen kanki kampikammiosta ulos 300m kohdalla ja lopputuloksena kaikki liikkuvat osat roskiin ja tyhjät kannet korjaushitsattavaksi. 

  • Confused 1
  • Sad 1
Link to comment
10 hours ago, Tutkija said:

Mietippä asiaa näin,kampiakseli  linkoaa öljyä kiertokangen laakerikauloilta melkoisella nopeudella ja mikä on suunta öljyllä kun se poistuu pyörimissuuntaan... voin vahvistaa tuon et vasen venttiilikoppa on välillä melko täynnä öljyä isoilla kierroksilla ja isotuottoisilla öljypmpuilla.

Totta se tuokin.

 

Mutta jos palataan tuohon Mikan kysymykseen, että onko venakopista ollut paluuletkuja? No wp kertoi jo että on ollut. Ja mulla ei oo ollut.

 

Hyötynä tietysti että kopat tyhjenee nopeammin tarjoten enemmän öljyä kiertoon. Mutta mitäs haittaa siitä on jos kopissa on öljyä enemmän? Paitsi se että kopat pitää olla tiiviit ja ohjurit ei sopisi olla kovin väljät? Entäs hyötynä se että keinuvivusto saa lisävoitelua ja venttiilijouset lisäjäähdytystä?

 

Onko tästä mielipiteitä?

 

Edit: Niin ja eikös joku ole rakennellut lisäöljysuihkuja venajousille?

Edited by mikko k
Link to comment

Eikös se liika öljy venakopassa vähennä tehoa ainakin teoriassa. Siis jos se alkaa olla vähintään puolillaan. Jos on kuivasumppu tai iso lisäöljypohja, niin öljyä varmaan riittää vaikka kopat olisi täynnä. Tavallisella kampikammiolla varustetussa voi tulla ongelmia?

 

Yritin eri hakusanoilla etsiä niitä kuvia / videoo, jossa venakoppaan oli laitettu ikkuna mistä näki paljonko sinne korkeilla kierroksilla kertyi öljyä. No en löytänyt. 😒

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...