Racing Posted September 11, 2019 Posted September 11, 2019 https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/lausuntopyynto-maaraysluonnoksesta-auton-ja-sen-peravaunun-rakenteen-muuttaminen Jos nämä menee läpi niinkun pitäs alkuvuodesta, niin saa kuplaankin vaihtoehtoja moottorivalikoimaan ei ole enää 60hv rajana vierasmoottorille👍 Quote
Racing Posted September 11, 2019 Author Posted September 11, 2019 Kupla menee rajaan 12kg/kw jolloin tehoa saa olla esim 1300s 830kg omamassalla noin 93hv vierasmoottorissa👍 1 Quote
JariG_ Posted September 11, 2019 Posted September 11, 2019 Nyt saa siis aloittaa speksaamaan mikä se ois mieleisin moottori! Siis jos välttämättä haluaisi jotain muuta kuin T1 ilmajäähyn😁 Quote
Urbantoy Posted September 11, 2019 Posted September 11, 2019 (edited) Eikö osaa vai kaikkia noita säännöistä poistettavista ole tehty jo vuosia, katsurille ei ole vaan kerrottu.. Edited September 11, 2019 by Urbantoy Quote
mikko k Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 6 hours ago, Racing said: Kupla menee rajaan 12kg/kw jolloin tehoa saa olla esim 1300s 830kg omamassalla noin 93hv vierasmoottorissa👍 Olihan siellä edelleen maininta 20% maksimi tehonlisäyksestä, joten tuskin mikään muuttuu nykyisestä. 60hv ja sillä selvä... Quote
HSuomi Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 Oletteko kuullu koskaan että joku olisi muutoskatsastanut peltisatsin tai tuplat? 7kg/kW on saanut virittää. Sisältääkö tämä luku myös sarjat, kaasarit, nokan jne? Quote
Racing Posted September 12, 2019 Author Posted September 12, 2019 (edited) 7 hours ago, mikko k said: Olihan siellä edelleen maininta 20% maksimi tehonlisäyksestä, joten tuskin mikään muuttuu nykyisestä. 60hv ja sillä selvä... 20% raja koskee vain alkuperäisen moottorin virittämistä tai moottorin vaihtoa ilman et muutetaan autoa vastaamaan mallisarjan tehokkainta. Turbon asentaminen katsotaan lisäävän tehoa 30%. Iskutilavuus,teho ja painoraja jää pois ainoastaan tuo kg/kw raja olisi määräävä joka riippuisi vertailumallista ja tietty akselimassat pitää riittää. Edited September 12, 2019 by Racing Quote
metake Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 Olihan siellä edelleen maininta 20% maksimi tehonlisäyksestä, joten tuskin mikään muuttuu nykyisestä. 60hv ja sillä selvä... Kyllä mutta tämä on mainittu eri kohdassa, jossa otetaan kantaa siihen että tuon verran saa teho nousta ilman että autoa pitää muuttaa vastaamaan mallisarjan vastaavaa. Siis 1300 koneen teho saa nousta 20% mutta auton ei tarvitse vastat mallisarjassa 1600:sta.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
VW-63 Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 "... alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa." Mikähän mahtaa olla tässä tapauksessa vertailuajoneuvo ja kuka sen määrittää? Quote
mikko k Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 Ja mistä otetaan vertailumalli jos volkkari ahdetaan? 🤔 Quote
Ketsa Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 25 minutes ago, mikko k said: Ja mistä otetaan vertailumalli jos volkkari ahdetaan? 🤔 Ehdotetaan 1.8T new beetleä 😂 1 Quote
Tanhis Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 1 hour ago, Ketsa said: Ehdotetaan 1.8T new beetleä 😂 '65 varianttia maahan tuodess oli vertailumallina uusi golf variant jollain 1.6 koneella, siittä sitten oli otettu vuosivähennytkset ja lopputuloksena oli karvan päälle 10€ verot. Eli jos ajatellaan asiaa samalta kantilta niin eikös mk7 golf 2.0 turbokoneella 195KW tehoilla olis hyvä vertailumalli. 2 Quote
Urbantoy Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 1 hour ago, Tanhis said: '65 varianttia maahan tuodess oli vertailumallina uusi golf variant jollain 1.6 koneella, siittä sitten oli otettu vuosivähennytkset ja lopputuloksena oli karvan päälle 10€ verot. Eli jos ajatellaan asiaa samalta kantilta niin eikös mk7 golf 2.0 turbokoneella 195KW tehoilla olis hyvä vertailumalli. Mites näitä ennen vanhaan katsastettiin.. toivottiin että kukaan ei tajua konttorilla, säädöt niin pieleen että hyväku kävi ja sitten leimalle.. Quote
hpa Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 Timo hyvä lue otsikko.Eiole kyse verosta vaan rakennemuutosten vertailuajoneuvosta.Samalle markkina-alueelle tarkoitettu tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulunut ajoneuvo.Esim Vw typ 1 models 111,113 ja 151.Eli kuplavolkkarit.Vertailuajoneuvona ei voi käyttää näiden amerikkalaisia tai afrikkalaisia serkkuja, jollei näitä yksityistuotuina ole tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty.Fhra antaa asiasta lausuntonsa,meillä FVWA, mikäli katsoo asialliseksi. Quote
Tanhis Posted September 13, 2019 Posted September 13, 2019 (edited) 13 hours ago, hpa said: Timo hyvä lue otsikko.Eiole kyse verosta vaan rakennemuutosten vertailuajoneuvosta.Samalle markkina-alueelle tarkoitettu tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulunut ajoneuvo.Esim Vw typ 1 models 111,113 ja 151.Eli kuplavolkkarit.Vertailuajoneuvona ei voi käyttää näiden amerikkalaisia tai afrikkalaisia serkkuja, jollei näitä yksityistuotuina ole tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty.Fhra antaa asiasta lausuntonsa,meillä FVWA, mikäli katsoo asialliseksi. 15 hours ago, Tanhis said: ........jos ajatellaan asiaa samalta kantilta............... Lues nyt itse vähän enempi ajatuksen kanssa mitä kirjoitin. Ennen kuin herneitä ruvetaan nenuun vetämään. Edited September 13, 2019 by Tanhis Quote
hpa Posted September 13, 2019 Posted September 13, 2019 Niin golf mk 7 vertailumalli on r32 edelleen. Quote
Tanhis Posted September 13, 2019 Posted September 13, 2019 38 minutes ago, hpa said: Niin golf mk 7 vertailumalli on r32 edelleen. Ja jos vielä luet sen mihin postaukseen vastasin niin etsittiin parasta ahdettua vertailumallia. Tätähän r32 ei ole ja myöskään r32 ei ole ollut mallistossa sitten mk5 golffin. Mutta siinä olet oikeassa että MK7 R golf on tosiaan mallisarjan tehokkain kaksilitraisella turbopannulla. Mutta tälläiset nippelinappeli vesivessatiedothan eivät tällepalstalle oikeastaan kuulu. Quote
JariG_ Posted September 13, 2019 Posted September 13, 2019 Huh toivottavasti tämän keskustelun sävy ei kerro siitä miten FVWA aikoo asiantuntijalausunnon antaa. En kyllä edes tiedä oliko kirjoittelijoina järjestöaktiiveja. Oliko lopputulema nyt että @Racing oli tulkinnut oikein ja toteutuessaan se olisi 12kg/kW? Quote
PZQ Posted September 13, 2019 Posted September 13, 2019 Itse myös pahoin pelkään "fvwa asiantuntijalausuntoa", minkä pelkään painottuvan enemmän pussuhousujen vyötärö kumilangan kireyteen.. Itse toivoin ennemmin tehorajojen poistoa myös myöhemmin rakennetuista ja väitän että normi liikenteessä 340hv kupla on turvallisempi kuin 34hv 3 Quote
hpa Posted September 13, 2019 Posted September 13, 2019 12kg/kW on siis nyky vertailuajoneuvon tiedoista päätelty. VW Typ 1 malli 113 Teho 50 hp, omapaino 820 kg. Lisätietona moottorin koko 1584 cc ja rumpujarrut. Quote
Tanhis Posted September 16, 2019 Posted September 16, 2019 On 9/13/2019 at 3:32 PM, PZQ said: Itse myös pahoin pelkään "fvwa asiantuntijalausuntoa", minkä pelkään painottuvan enemmän pussuhousujen vyötärö kumilangan kireyteen.. Itse toivoin ennemmin tehorajojen poistoa myös myöhemmin rakennetuista ja väitän että normi liikenteessä 340hv kupla on turvallisempi kuin 34hv Tämä pitää hyvin pitkälti paikkaansa että eläkeläiset mobilistit ovat niitä järjestöaktiiveja joilta näihin asioihin pyydetään lausuntoja. Quote
metake Posted September 16, 2019 Posted September 16, 2019 "... alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa." Mikähän mahtaa olla tässä tapauksessa vertailuajoneuvo ja kuka sen määrittää?Vertailumalli on mallisarjan seuraavaksi tehokkain malli, eli kuplassa yleensä 1300S, siis 1600 kuutiota ja 50 hp, tai muu vastaavalla tekniikalla oleva malli.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Racing Posted September 17, 2019 Author Posted September 17, 2019 Jos nämä menee läpi onnistuu mm. typ 4 moottori ja vesibokseri muutoskatsastuksella kuplaan. Pallokeulaan jo vaikka mitä... Quote
P_Valtonen Posted December 31, 2019 Posted December 31, 2019 Eli käsitinkö oikein: Kuplassa suurin vapari teho 50hp (eli 36,7 kW), massan olessa 785 kg, tehosuhteeksi tulee 785 kg / 36,7 kW = 21,4 kg/kW Maximi 20 kg/kW taulukosta katsottuna; Uusi max arvo 10 kg/kW, eli kuplan 785 kg massalle uusi max teho 785 hp / 10 hp/kW => 78,5 kW => 106,9 hp Quote
mikan Posted April 18, 2020 Posted April 18, 2020 Löytyykö näitä kesällä voimaan tulevia uusia sääntöjä jo jostain? t. Mika Quote
PZQ Posted April 19, 2020 Posted April 19, 2020 Tämän kuun loppuun mennessä pitäisi olla julkaistu? https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen ja kaasukonversioiden soveltaminen T-luokalle.pdf Quote
SePi Posted April 21, 2020 Posted April 21, 2020 On 4/19/2020 at 9:23 PM, PZQ said: Tämän kuun loppuun mennessä pitäisi olla julkaistu? https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen ja kaasukonversioiden soveltaminen T-luokalle.pdf Ymmärsinkö oikein että nyt voitais strokeritkin leimata todellisiin mittoihin: Esimerkkejä kevyelle kalustolle ehdotetuista muutoksista › Moottorin iskutilavuuden maksimimuutoksen raja-arvosta luopuminen. › Maksimitehonkasvatuksen raja-arvon korvaaminen omamassan ja tehon suhteeseen perustuvilla raja-arvoilla. › Ajoneuvon maltillisten tehon kasvatusten salliminen ilman muuttamista vertailuajoneuvoa vastaavaksi. 1 Quote
mikan Posted April 22, 2020 Posted April 22, 2020 Niin mä SePi myös tuon tulkitsen, että sellainen noin 100 heppainen rookeri pitäis onnistua. t. Mika Rakennemuutosmääräysluonnos.pdf Quote
pipo_esa Posted April 22, 2020 Posted April 22, 2020 On 9/12/2019 at 2:37 PM, Ketsa said: Ehdotetaan 1.8T new beetleä 😂 Eikös RSi olisi sopivampi? Quote
PZQ Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 Tavoitteena on, että ajoneuvolain muutokset tulisivat voimaan 1.9.2020, samaan aikaan EU:n autoista ja niiden perävaunuista annetun puiteasetuksen kanssa. https://www.lvm.fi/-/ajoneuvolain-uudistus-lausuntokierrokselle-1029464 Uudessa laissa mielenkiintoisia kohtia nämä tienvarsi katsastus määräykset..Antaisi valtuudet viranomaiselle ajoneuvon koeajoon etc.. Mutta myös paljon turvallisuutta lisäävää esim. Hevoselle ajovalot ja heijastimet jne :) 2 Quote
hpa Posted May 9, 2020 Posted May 9, 2020 Ei taida ennättää Traficom tästä asiasta määräyspäätöstä tehdä. Kysykää Tatulta, itse olen jäävi. Quote
peruskallio Posted May 14, 2020 Posted May 14, 2020 https://www.is.fi/autot/art-2000006506322.html Liittyy löyhästi aiheeseen, nyt saa pitkän leiman. Quote
Rane Posted May 17, 2020 Posted May 17, 2020 Mites tää nyt menee? Minulla leima 14.5, mutta otteessa ei mitään mainintaa tehoista. Onkos tämä normaalia? Quote
-tipi- Posted January 27, 2021 Posted January 27, 2021 https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46612 Quote
Tanhis Posted January 27, 2021 Posted January 27, 2021 16 minutes ago, -tipi- said: https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46612 Sitten kun joku jaksaisi vielä tehdä referaatin miten tämä vaikuttaa ilmavolkkariharrastajan tekemisiin. Quote
-tipi- Posted January 27, 2021 Posted January 27, 2021 Eipä tuosta mitään ytimekästä referaattia taida saada. Vaan kohta mitä muutat pitää tsekata määräyksestä. Mataloittamalla pilaamista ainakin helpotettu, eli ei enää rajoitusta 50mm maksimi madalluksesta. 80mm maavara kuormaamattomana riittää. Myös raideleveyden muutokset sallittu. 1 Quote
Unkki Posted January 27, 2021 Posted January 27, 2021 Kohtaa 3.8.1 kun tankkaan, niin tulen johtopäätökseen, että Kupla 1300 on 44 hv eli n. 32,4 kW omamassalla 770 kg, eli n. 23,8 kg / kW. Näin se menee alakohtien 1) ja 2) väliin, jota ei ole määritetty (!) Joka tapauksessa tuolla pienimmällä arvollakin eli maks. 12 kg / kW tulee 770 kg:llakin n. 64 kW eli n. 87 hv. Näin ollen moottori saisi tätä autoa itseään vertailuajoneuvona käyttäen olla tuon verran ihan alkuperäisillä jarruilla jne. Muutoskatsastuksen jälkeen saa kaasuttimen, nokka-akselin ja pakoputkiston jne. vaihtaa vapaasti ilman muutoskatsastusta (kohta 2.5.2). Vai tulkitsenko ihan väärin? Quote
Unkki Posted January 27, 2021 Posted January 27, 2021 Kohdassa 3.11.2 on säädettävästä alustasarjasta sanottu jälkimmäisessä kohdassa 2): "alustasarja ei saa olla ajonaikana (sic) säädettävä lukuun ottamatta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon tarkoitettua tehdasvalmisteista alustasarjaa, joka on tarkoitettu ajonaikana (sic) säädettäväksi, ja joka on asennettu valmistajan ohjeiden mukaisesti" Tulkitsen tämän niin, että jos ostaa joltain VW-osavalmistajalta ilmajousitussarjan, jossa on mahdollisuus ajonaikaiseen säätöön, se on sallittu. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.