Jump to content

Uudet rakentelusääntöluonnokset 2020


Recommended Posts

Posted
6 hours ago, Racing said:

Kupla menee rajaan 12kg/kw jolloin tehoa saa olla esim 1300s 830kg omamassalla noin 93hv vierasmoottorissa👍

 

Olihan siellä edelleen maininta 20% maksimi tehonlisäyksestä, joten tuskin mikään muuttuu nykyisestä. 60hv ja sillä selvä... 

Posted

Oletteko kuullu koskaan että joku olisi muutoskatsastanut peltisatsin tai tuplat?

7kg/kW on saanut virittää. Sisältääkö tämä luku myös sarjat, kaasarit, nokan jne?

Posted (edited)
7 hours ago, mikko k said:

 

Olihan siellä edelleen maininta 20% maksimi tehonlisäyksestä, joten tuskin mikään muuttuu nykyisestä. 60hv ja sillä selvä... 

20% raja koskee vain alkuperäisen moottorin virittämistä tai moottorin vaihtoa ilman et muutetaan autoa vastaamaan mallisarjan tehokkainta.

Turbon asentaminen katsotaan lisäävän tehoa 30%. Iskutilavuus,teho ja painoraja jää pois ainoastaan tuo kg/kw raja olisi määräävä joka riippuisi vertailumallista ja tietty akselimassat pitää riittää. 

Screenshot_2019-09-12-12-43-09.png

Edited by Racing
Posted
 
Olihan siellä edelleen maininta 20% maksimi tehonlisäyksestä, joten tuskin mikään muuttuu nykyisestä. 60hv ja sillä selvä... 


Kyllä mutta tämä on mainittu eri kohdassa, jossa otetaan kantaa siihen että tuon verran saa teho nousta ilman että autoa pitää muuttaa vastaamaan mallisarjan vastaavaa. Siis 1300 koneen teho saa nousta 20% mutta auton ei tarvitse vastat mallisarjassa 1600:sta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted

"... alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa."

Mikähän mahtaa olla tässä tapauksessa vertailuajoneuvo ja kuka sen määrittää?

Posted
25 minutes ago, mikko k said:

Ja mistä otetaan vertailumalli jos volkkari ahdetaan? 🤔

 

Ehdotetaan 1.8T new beetleä 😂

  • Like 1
Posted
1 hour ago, Ketsa said:

 

Ehdotetaan 1.8T new beetleä 😂

'65 varianttia maahan tuodess oli vertailumallina uusi golf variant jollain 1.6 koneella, siittä sitten oli otettu vuosivähennytkset ja lopputuloksena oli karvan päälle 10€ verot. Eli jos ajatellaan asiaa samalta kantilta niin eikös mk7 golf 2.0 turbokoneella 195KW tehoilla olis hyvä vertailumalli.

  • Like 2
Posted
1 hour ago, Tanhis said:

'65 varianttia maahan tuodess oli vertailumallina uusi golf variant jollain 1.6 koneella, siittä sitten oli otettu vuosivähennytkset ja lopputuloksena oli karvan päälle 10€ verot. Eli jos ajatellaan asiaa samalta kantilta niin eikös mk7 golf 2.0 turbokoneella 195KW tehoilla olis hyvä vertailumalli.

Mites näitä ennen vanhaan katsastettiin.. toivottiin että kukaan ei tajua konttorilla, säädöt niin pieleen että hyväku kävi ja sitten leimalle.. 

Posted

Timo hyvä lue otsikko.Eiole kyse verosta vaan rakennemuutosten vertailuajoneuvosta.Samalle markkina-alueelle tarkoitettu tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulunut ajoneuvo.Esim Vw typ 1 models 111,113 ja 151.Eli kuplavolkkarit.Vertailuajoneuvona ei voi käyttää näiden amerikkalaisia tai afrikkalaisia serkkuja, jollei näitä yksityistuotuina ole tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty.Fhra antaa asiasta lausuntonsa,meillä FVWA, mikäli katsoo asialliseksi.

Posted (edited)
13 hours ago, hpa said:

Timo hyvä lue otsikko.Eiole kyse verosta vaan rakennemuutosten vertailuajoneuvosta.Samalle markkina-alueelle tarkoitettu tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulunut ajoneuvo.Esim Vw typ 1 models 111,113 ja 151.Eli kuplavolkkarit.Vertailuajoneuvona ei voi käyttää näiden amerikkalaisia tai afrikkalaisia serkkuja, jollei näitä yksityistuotuina ole tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty.Fhra antaa asiasta lausuntonsa,meillä FVWA, mikäli katsoo asialliseksi.

 

15 hours ago, Tanhis said:

........jos ajatellaan asiaa samalta kantilta...............

 

Lues nyt itse vähän enempi ajatuksen kanssa mitä kirjoitin. Ennen kuin herneitä ruvetaan nenuun vetämään.

Edited by Tanhis
Posted
38 minutes ago, hpa said:

Niin golf mk 7 vertailumalli on r32 edelleen.

Ja jos vielä luet sen mihin postaukseen vastasin niin etsittiin parasta ahdettua vertailumallia. Tätähän r32 ei ole ja myöskään r32 ei ole ollut mallistossa sitten mk5 golffin. Mutta siinä olet oikeassa että MK7 R golf on tosiaan mallisarjan tehokkain kaksilitraisella turbopannulla. Mutta tälläiset nippelinappeli vesivessatiedothan eivät tällepalstalle oikeastaan kuulu.

Posted

Huh toivottavasti tämän keskustelun sävy ei kerro siitä miten FVWA aikoo asiantuntijalausunnon antaa.

En kyllä edes tiedä oliko kirjoittelijoina järjestöaktiiveja.

 

Oliko lopputulema nyt että @Racing oli tulkinnut oikein ja toteutuessaan se olisi 12kg/kW?

Posted

Itse myös pahoin pelkään "fvwa asiantuntijalausuntoa", minkä pelkään painottuvan enemmän pussuhousujen vyötärö kumilangan kireyteen..

Itse toivoin ennemmin tehorajojen poistoa myös myöhemmin rakennetuista ja väitän että normi liikenteessä 340hv kupla on turvallisempi kuin 34hv

  • Like 3
Posted

12kg/kW on siis nyky vertailuajoneuvon tiedoista päätelty.  VW Typ 1 malli 113 Teho 50 hp, omapaino 820 kg. Lisätietona moottorin koko 1584 cc ja rumpujarrut.

Posted
On 9/13/2019 at 3:32 PM, PZQ said:

Itse myös pahoin pelkään "fvwa asiantuntijalausuntoa", minkä pelkään painottuvan enemmän pussuhousujen vyötärö kumilangan kireyteen..

Itse toivoin ennemmin tehorajojen poistoa myös myöhemmin rakennetuista ja väitän että normi liikenteessä 340hv kupla on turvallisempi kuin 34hv

Tämä pitää hyvin pitkälti paikkaansa että eläkeläiset mobilistit ovat niitä järjestöaktiiveja joilta näihin asioihin pyydetään lausuntoja.

Posted
"... alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa."
Mikähän mahtaa olla tässä tapauksessa vertailuajoneuvo ja kuka sen määrittää?


Vertailumalli on mallisarjan seuraavaksi tehokkain malli, eli kuplassa yleensä 1300S, siis 1600 kuutiota ja 50 hp, tai muu vastaavalla tekniikalla oleva malli.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 3 months later...
Posted

Eli käsitinkö oikein:

 

Kuplassa suurin vapari teho 50hp (eli 36,7 kW), massan olessa 785 kg, tehosuhteeksi tulee 785 kg / 36,7 kW = 21,4 kg/kW

 

Maximi 20 kg/kW taulukosta katsottuna;

Uusi max arvo 10 kg/kW, eli kuplan 785 kg massalle uusi max teho 785 hp / 10 hp/kW  => 78,5 kW => 106,9 hp 

 

 

  • 3 months later...
Posted
On 4/19/2020 at 9:23 PM, PZQ said:

Ymmärsinkö oikein että nyt voitais strokeritkin leimata todellisiin mittoihin:

Esimerkkejä kevyelle kalustolle ehdotetuista muutoksista
› Moottorin iskutilavuuden maksimimuutoksen raja-arvosta luopuminen.
› Maksimitehonkasvatuksen raja-arvon korvaaminen omamassan ja tehon
suhteeseen perustuvilla raja-arvoilla.
› Ajoneuvon maltillisten tehon kasvatusten salliminen ilman muuttamista vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

  • Like 1
Posted

Tavoitteena on, että ajoneuvolain muutokset tulisivat voimaan 1.9.2020, samaan aikaan EU:n autoista ja niiden perävaunuista annetun puiteasetuksen kanssa.

 

 

https://www.lvm.fi/-/ajoneuvolain-uudistus-lausuntokierrokselle-1029464

 

Uudessa laissa mielenkiintoisia kohtia nämä tienvarsi katsastus määräykset..Antaisi valtuudet viranomaiselle ajoneuvon koeajoon etc..

Mutta myös paljon turvallisuutta lisäävää esim. Hevoselle ajovalot ja heijastimet jne :)

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Ei taida ennättää Traficom tästä asiasta määräyspäätöstä tehdä. Kysykää Tatulta, itse olen jäävi.

Posted

Mites tää nyt menee? Minulla leima 14.5, mutta otteessa ei mitään mainintaa tehoista. Onkos tämä normaalia?

  • 8 months later...
Posted

Eipä tuosta mitään ytimekästä referaattia taida saada. Vaan kohta mitä muutat pitää tsekata määräyksestä.

 

Mataloittamalla pilaamista ainakin helpotettu, eli ei enää rajoitusta 50mm maksimi madalluksesta. 80mm maavara kuormaamattomana riittää. Myös raideleveyden muutokset sallittu.

  • Like 1
Posted

Kohtaa 3.8.1 kun tankkaan, niin tulen johtopäätökseen, että Kupla 1300 on 44 hv eli n. 32,4 kW omamassalla 770 kg, eli n. 23,8 kg / kW. Näin se menee alakohtien 1) ja 2) väliin, jota ei ole määritetty (!)

Joka tapauksessa tuolla pienimmällä arvollakin eli maks. 12 kg / kW tulee 770 kg:llakin n. 64 kW eli n. 87 hv. Näin ollen moottori saisi tätä autoa itseään vertailuajoneuvona käyttäen olla tuon verran ihan alkuperäisillä jarruilla jne.

Muutoskatsastuksen jälkeen saa kaasuttimen, nokka-akselin ja pakoputkiston jne. vaihtaa vapaasti ilman muutoskatsastusta (kohta 2.5.2).
Vai tulkitsenko ihan väärin?

Posted

Kohdassa 3.11.2 on säädettävästä alustasarjasta sanottu jälkimmäisessä kohdassa 2): "alustasarja ei saa olla ajonaikana (sic) säädettävä lukuun ottamatta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon tarkoitettua tehdasvalmisteista alustasarjaa, joka on tarkoitettu ajonaikana (sic) säädettäväksi, ja joka on asennettu valmistajan ohjeiden mukaisesti"

Tulkitsen tämän niin, että jos ostaa joltain VW-osavalmistajalta ilmajousitussarjan, jossa on mahdollisuus ajonaikaiseen säätöön, se on sallittu.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...