JaniM Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Mistä nuo pari kuoppaa johtuu tehokäyrässä? Quote Link to comment
HSuomi Posted April 11, 2019 Author Share Posted April 11, 2019 (edited) Mulla oli myös samat kuopat. Tai no ei ihan noin syvä tuo jälkimmäinen. 75x92 Edited April 11, 2019 by HSuomi Quote Link to comment
JaniM Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Noi kohdat missä rikastunut myös lambda. Ennakolla kokeilitteko lisätä/vähentää? Mieto ennakkokartta Hannun karttaan verrattuna, mutta siihen nyt varmaan vaikuttaa koneen muut ominaisuudet määrään ja onko bensa/etsku. Lambda ei ainakaan kovin tasaisena pysy juuri noissa kohdissa. Quote Link to comment
Simon Templar Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Miksi noissa taulukoissa tuo sytkäennakko menee ihan päinvastoin? Toisessa kierrosten ja kuorman kasvaessa ennakko kasvaa ja toisessa laskee? Quote Link to comment
levari Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Olisko toinen map-pohjainen ja mulla tps-pohjainen. Ja noita mun karttoja ei oo hinkattu vielä juurikaan. Quote Link to comment
wp Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 3 hours ago, JaniM said: Noi kohdat missä rikastunut myös lambda. Ennakolla kokeilitteko lisätä/vähentää? Mieto ennakkokartta Hannun karttaan verrattuna, mutta siihen nyt varmaan vaikuttaa koneen muut ominaisuudet määrään ja onko bensa/etsku. Lambda ei ainakaan kovin tasaisena pysy juuri noissa kohdissa. Jos pitäisi äkkiä veikata niin pakoresonanssit voisi olla syynä. Tässä oli ilmeisesti melko pitkästi pakoputkistoa ja vaimentimia kollektorin jälkeen. Pituus voinut osua sellaisen kertaluvun kohdalle joka aiheuttaa virtausta takaisin sylinteriin päin. Moottorissa näyttää olevan myös 2 erillistä selvää vääntöhuippua, 2200 ja 4700rpm kohdalla. 1 Quote Link to comment
multanen Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 On 4/11/2019 at 3:20 PM, wp said: Jos pitäisi äkkiä veikata niin pakoresonanssit voisi olla syynä. Voisko olla imupuolen resonanssitkin, ei tule ilmaa noilla kierroksilla kun ei satu paineaalto imuventtiilin aukiolon kohdalle..? Tään varmaan joku palstalainen osaa laskeakin nokan ja imusarjojen mitoista. Quote Link to comment
wp Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 1 hour ago, multanen said: Voisko olla imupuolen resonanssitkin, ei tule ilmaa noilla kierroksilla kun ei satu paineaalto imuventtiilin aukiolon kohdalle..? Tään varmaan joku palstalainen osaa laskeakin nokan ja imusarjojen mitoista. 1D täytössimulointi tarvitsisi tehdä. Tarkka mallinnus moottorin kaasunvaihdon kanavista, nokka-akselin arvot venttiileiltä mitattuna sekä imu - ja pakolämmöt. Sitten voisi osua sen verran lähelle että näkisi mitä sylinterin ja kanavien paineen/nopeuden/virtaussuuntien suhteen tapahtuu. Töisevä mallintaa, jos kaikki ei osu kohdalleen niin simulointi ei vastaa mitattuja käyriä. Jos kyseessä on pakoputkistosta johtuva härö niin jäljet näkyvät usein nokena/mustumisena imukanavassa. Pahimmillaan se on yltänyt venttiililtä puoleen väliin kannen laipalle moottoreissa joissa olen siihen törmännyt. 1 Quote Link to comment
MaHa Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 osaisiko joku antaan vinkkejä kun mulla poksahtelee putkessa moottorijarrutuksessa. ei paljon mutta häiritsevästi. Quote Link to comment
jaketech Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 1 hour ago, MaHa said: osaisiko joku antaan vinkkejä kun mulla poksahtelee putkessa moottorijarrutuksessa. ei paljon mutta häiritsevästi. laita ruiskutus pois päältä moottorijarrutuksen ajaksi. bensaa menee palamattomana pakoputkeen ja palaa sielä ni siksi poksuu. Quote Link to comment
peruskallio Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 Viittaa myös vuotoon pakoputkessa, saa happea ja seos pääsee syttymään. Laittaisin myös syötönkatkon, suotta sinne bensaa ajaa moottorijarrussa, säästyy vähän polttoainetta ja jarrupaloja. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Olen vuodenvaihteessa tilaamassa omia kansia ja pitäis sopivalle CHT anturille piirtää valmiiksi, olisko esim tuo Bosch https://www.autotune.fi/tuote/729/vedenlampotilaanturi-m12x15-bosch Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 ei taida riittää mittausalue niin pitkälle. Laita sellanen tulpan alle tuleva. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 (edited) En tiedä riittäisikö? Lienee mittausalue 100 asteeseen? Kaikkien tulppien alle tulee jo rengasanturit mittaria varten. En välttämättä kahta päällekkäin laittaisi enään. Edited November 3, 2020 by -Alex- Quote Link to comment
-Alex- Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 https://www.bosch-motorsport-shop.com.au/temperature-sensor-130-deg-c Quote Link to comment
x-pj Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Ilmajäähyssä kannen lämmöt nousee helposti yli 200 asteen ja se on ihan OK. Vesikoneille tarkoitetut anturit ei riitä. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Pieperin kansissa muistaakseni oli kierre anturille, onko tietoa että mikä kierteellinen anturityyppi / malli käy ilmajäähdytteiseen? Kannen sivussa lämpötilat varmaan 15-20% viileämmät kuin tulpan alla Quote Link to comment
wp Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Tavallinen anturi erilliseen korvakkoon ja jäähdytysilmavirtaukseen kannen ja putken ripojen rajaan. Karkeasti 70% moottorin hukkalämmöstä jäähdytetään kansien kautta, jäähdytysilmavirrassa reagoi suhteellisen nopeasti moottorin lämmön muutoksiin. Tavalliset NTC-anturit oksentavat sisuksensa ulos kun eristyksenä käytetty muovi alkaa saavuttaa sulamislämpötilansa. Edes venttiilikopan rajassa käyttöikä ei ole kovin pitkä. Vaihtoehtoisesti vaihdettava anturin tyyppi termopariin joka vaatii vahvistinpiirin. Sitä ei kaikissa moottorinohjausjärjestelmissä ole eikä välttämättä mahdollisuutta sellaista konfiguroida toimimaan CHT- anturina. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 https://www.bosch-motorsport-shop.com.au/sensors/temperature-sensors/ Quote Link to comment
mikan Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Mikä on tämän mittauksen tarkoitus? Quote Link to comment
wp Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 (edited) 7 minutes ago, mikan said: Mikä on tämän mittauksen tarkoitus? Moottorin perusanturointi tarvitsee lämpötilatiedon rikastuksia ja kylmäkäynnistystä varten, vastaa jäähdytysnesteen lämpötilaa Edited November 3, 2020 by wp Quote Link to comment
Tero87 Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Voisiko tässä käyttää esim pakokaasunlämpö mittauskalustoa? Quote Link to comment
tolvana Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 3 minutes ago, wp said: Moottorin perusanturointi tarvitsee lämpötilatiedon rikastuksia ja kylmäkäynnistystä varten, vastaa jäähdytysnesteen lämpötilaa Öljyn lämpötila korreloi melko suoraan jäähdytysnesteen kanssa...Sit taas imuilman lämmönkin sä kuitenkin mittaat jne. Quote Link to comment
wp Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 7 minutes ago, Tero87 said: Voisiko tässä käyttää esim pakokaasunlämpö mittauskalustoa? Ovat K-termopareja, ei suoraa liitettävyyttä CHT/CLT- anturin lähtöön moottorinohjauksessa. Signaali vaatisi vahvistinpiirin ja muuntimen 0-5V sekä lähtö olisi oltava ns. vapaasti konfiguroitavissa. Quote Link to comment
wp Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 4 minutes ago, tolvana said: Öljyn lämpötila korreloi melko suoraan jäähdytysnesteen kanssa...Sit taas imuilman lämmönkin sä kuitenkin mittaat jne. Niin tekee mutta ilmajäähdytteinen kansi lämpenee rikastuksien kannalta todella nopeasti öljyyn verrattuna, ongelma on kyllä kierrettävissä eli lopetetaan rikastukset jo alhaisemmalla öljyn lämpötilalla Quote Link to comment
-Alex- Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Kokeilin aikoinaan öljylämpöanturia kylmäkäynnistystä varten. Varmasti toimii, mutta vähän hitaasti vaan. CB:llä on oma CHT anturi (lienee GM sukuinen). Boschilla yksi vaihtoehto 150 asteeseen, ja Pieper käyttää 914 anturia: https://www.cbperformance.com/product-p/7132.htm https://www.bosch-motorsport.com/content/downloads/Raceparts/Resources/pdf/Data sheet_70129803_Temperature_Sensor_NTC_M12-L.pdf https://www.ebay.co.uk/itm/Temperature-Sensor-Cylinder-Head-Fo-Porsche-912-914-VW-Beetle-T2-T3/393000432380?epid=25018783892&hash=item5b80a6b2fc:g:GtYAAOSwVTVfoKoH Quote Link to comment
-Alex- Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 993 Porschesta löytyy myös CHT anturi https://www.ebay.co.uk/itm/283150975273 Quote Link to comment
x-pj Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 3 hours ago, wp said: Moottorin perusanturointi tarvitsee lämpötilatiedon rikastuksia ja kylmäkäynnistystä varten, vastaa jäähdytysnesteen lämpötilaa Jos tämä on tarkoitus, niin anturi jäähdytysilmavirrassa, kuten wp jo ehdotti, on mielestäni paras paikka mitata ja helppo toteuttaa. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Jäähdytysilmavirrassa on toimiva paikka anturille. Perustelutkin tuossa jo tulivatkin. Quote Link to comment
Tutkija Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Ja mielummin ei kannessa yläpuolella kiinni ollenkaan vaan jäähdytysilmavirrassa kannen alapuolella,toimivuus parempi... Quote Link to comment
-Alex- Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 (edited) Kyllä, ehkä, ei 😄 Type 1 kannessa pakokanavan takana, type 4 kannessa imukanavan päällä ja 911 kannessa sivussa keskellä. Kaikki noista toimii oletettavasti riittävän hyvin. Edited November 4, 2020 by -Alex- 1 Quote Link to comment
mikan Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 14 hours ago, wp said: Moottorin perusanturointi tarvitsee lämpötilatiedon rikastuksia ja kylmäkäynnistystä varten, vastaa jäähdytysnesteen lämpötilaa Joo, kyllä mä tuon tiedän. Mutta en osannut ajatella, että siihen käytettäisiin suoraan kanteen tulevaa anturia. Ne toteutukset mitä mulla on tiedossa, niin on ollut yleensä jäähdytysilmassa oleva anturi. Enkä näkisi ongelmaksi kyllä vaikka eculle menisi tieto öljynlämmöstä tuohon tarkoitukseen. Quote Link to comment
wp Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 https://www.ebay.co.uk/itm/283150975273 Katsoin tuon Porschen CHT:n speksit, 130C toimintalämpötila-alueen yläraja. Laittaisin tuon mahdollisimman viileään paikkaan kannessa, johonkin imukanavan läheisyyteen. Pakopuolen lähellä venttiilikopan railissa NTC kesti muutaman käyttökerran kuumaksi Quote Link to comment
-Alex- Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 1 hour ago, wp said: https://www.ebay.co.uk/itm/283150975273 Katsoin tuon Porschen CHT:n speksit, 130C toimintalämpötila-alueen yläraja. Laittaisin tuon mahdollisimman viileään paikkaan kannessa, johonkin imukanavan läheisyyteen. Pakopuolen lähellä venttiilikopan railissa NTC kesti muutaman käyttökerran kuumaksi Porschessakin oletettavasti aika kuuma paikka tuossa tulpan vieressä. Quote Link to comment
Ketsa Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 15 hours ago, -Alex- said: Type 1 kannessa pakokanavan takana Ruiskukuplassa lämpötila-anturi on nelospytyssä ja piuha siihen menee moottorin päälipellin lävitse. Mutta jostain suunnasta katsottuna tuokin tietysti on pakokanavan takana 😉 Quote Link to comment
-Alex- Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 Eikö se olekaan tässä kaikissa ns. type 1 ruiskukoneissa? Quote Link to comment
wp Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 2 hours ago, -Alex- said: Eikö se olekaan tässä kaikissa ns. type 1 ruiskukoneissa? Meillä oli aika lailla tarkoin 90 asteen kulmassa myötäpäivään tuosta samasta kohti, kärki ylsi öljytilaan sisälle. Vanha rikkoutunut anturi sai jäädä tulpaksi reikään, uusi anturi asennettiin likipitäen samalle kohdalle jäähdytys ilmavirtaan kannen alle. Aftermarket- kansi, kuvassa reilumpi ilmakanava jäähdyttämässä pakokanavan seutua joten vaikuttaa selvästi paikalliseen lämpötilaan asennuspaikassa. Moottorinohjausjärjestelmän toiminnan kannalta sijoituksella ei juurikaan ole merkitystä, itse kuitenkin koettaisin varmistaa ettei anturin luotettavuus kärsi mahdollisesti liian korkean lämpötilan takia. Ensimmäisestä anturistamme pursusi eristysmassat ulos, paikka lienee ollut liian kuuma🤔 Quote Link to comment
-Alex- Posted November 5, 2020 Share Posted November 5, 2020 22 hours ago, wp said: https://www.ebay.co.uk/itm/283150975273 Katsoin tuon Porschen CHT:n speksit, 130C toimintalämpötila-alueen yläraja. Laittaisin tuon mahdollisimman viileään paikkaan kannessa, johonkin imukanavan läheisyyteen. Pakopuolen lähellä venttiilikopan railissa NTC kesti muutaman käyttökerran kuumaksi Mistä löysit speksit? En ainakaan löytänyt näillä numeroilla: Porsche 99360601300 , Bosch 0 280 130 097 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.