Jump to content
HSuomi

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.

Recommended Posts

Mistä nuo pari kuoppaa johtuu tehokäyrässä?

Share this post


Link to post

Mulla oli myös samat kuopat. Tai no ei ihan noin syvä tuo jälkimmäinen. 75x92

kuplaruiskudyno_zps95e94ed0.jpg

fuel.JPG

sytytys.JPG

Edited by HSuomi

Share this post


Link to post

Noi kohdat missä rikastunut myös lambda. Ennakolla kokeilitteko lisätä/vähentää? Mieto ennakkokartta Hannun karttaan verrattuna, mutta siihen nyt varmaan vaikuttaa koneen muut ominaisuudet määrään ja onko bensa/etsku.

Lambda ei ainakaan kovin tasaisena pysy juuri noissa kohdissa.

Montut.JPG

Share this post


Link to post

Miksi noissa taulukoissa tuo sytkäennakko menee ihan päinvastoin? Toisessa kierrosten ja kuorman kasvaessa ennakko kasvaa ja toisessa laskee?

Share this post


Link to post

Olisko toinen map-pohjainen ja mulla tps-pohjainen.

Ja noita mun karttoja ei oo hinkattu vielä juurikaan.

Share this post


Link to post
3 hours ago, JaniM said:

Noi kohdat missä rikastunut myös lambda. Ennakolla kokeilitteko lisätä/vähentää? Mieto ennakkokartta Hannun karttaan verrattuna, mutta siihen nyt varmaan vaikuttaa koneen muut ominaisuudet määrään ja onko bensa/etsku.

Lambda ei ainakaan kovin tasaisena pysy juuri noissa kohdissa.

Montut.JPG

 

 

Jos pitäisi äkkiä veikata niin pakoresonanssit voisi olla syynä. Tässä oli ilmeisesti melko pitkästi pakoputkistoa ja vaimentimia kollektorin jälkeen. Pituus voinut osua sellaisen kertaluvun kohdalle joka aiheuttaa virtausta takaisin sylinteriin päin. Moottorissa näyttää olevan myös 2 erillistä selvää vääntöhuippua, 2200 ja 4700rpm kohdalla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 4/11/2019 at 3:20 PM, wp said:

 

 

Jos pitäisi äkkiä veikata niin pakoresonanssit voisi olla syynä.

Voisko olla imupuolen resonanssitkin, ei tule ilmaa noilla kierroksilla kun ei satu paineaalto imuventtiilin aukiolon kohdalle..? Tään varmaan joku palstalainen osaa laskeakin nokan ja imusarjojen mitoista.

Share this post


Link to post
1 hour ago, multanen said:

Voisko olla imupuolen resonanssitkin, ei tule ilmaa noilla kierroksilla kun ei satu paineaalto imuventtiilin aukiolon kohdalle..? Tään varmaan joku palstalainen osaa laskeakin nokan ja imusarjojen mitoista.

 

1D täytössimulointi tarvitsisi tehdä. Tarkka mallinnus moottorin kaasunvaihdon kanavista, nokka-akselin arvot venttiileiltä mitattuna sekä imu - ja pakolämmöt. Sitten voisi osua sen verran lähelle että näkisi mitä sylinterin ja kanavien paineen/nopeuden/virtaussuuntien suhteen tapahtuu. Töisevä mallintaa, jos kaikki ei osu kohdalleen niin simulointi ei vastaa mitattuja käyriä.

 

Jos kyseessä on pakoputkistosta johtuva härö niin jäljet näkyvät usein nokena/mustumisena imukanavassa. Pahimmillaan se on yltänyt venttiililtä puoleen väliin kannen laipalle moottoreissa joissa olen siihen törmännyt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

osaisiko joku antaan vinkkejä kun mulla poksahtelee putkessa moottorijarrutuksessa. ei paljon mutta häiritsevästi.

 

Share this post


Link to post
1 hour ago, MaHa said:

osaisiko joku antaan vinkkejä kun mulla poksahtelee putkessa moottorijarrutuksessa. ei paljon mutta häiritsevästi.

 

 

laita ruiskutus pois päältä moottorijarrutuksen ajaksi. bensaa menee palamattomana pakoputkeen ja palaa sielä ni siksi poksuu.

Share this post


Link to post

Viittaa myös vuotoon pakoputkessa, saa happea ja seos pääsee syttymään. Laittaisin myös syötönkatkon, suotta sinne bensaa ajaa moottorijarrussa, säästyy vähän polttoainetta ja jarrupaloja.

Share this post


Link to post

En tiedä riittäisikö?  Lienee mittausalue 100 asteeseen?

 

Kaikkien tulppien alle tulee jo rengasanturit mittaria varten.   En välttämättä kahta päällekkäin laittaisi enään.

 

Edited by -Alex-

Share this post


Link to post

Ilmajäähyssä kannen lämmöt nousee helposti yli 200 asteen ja se on ihan OK. Vesikoneille tarkoitetut anturit ei riitä.

Share this post


Link to post

Pieperin kansissa muistaakseni oli kierre anturille, onko tietoa että mikä kierteellinen anturityyppi / malli käy ilmajäähdytteiseen?  Kannen sivussa lämpötilat varmaan 15-20% viileämmät kuin tulpan alla

 

1288.jpg

Share this post


Link to post

Tavallinen anturi erilliseen korvakkoon ja jäähdytysilmavirtaukseen kannen ja putken ripojen rajaan. Karkeasti 70% moottorin hukkalämmöstä jäähdytetään kansien kautta, jäähdytysilmavirrassa reagoi suhteellisen nopeasti moottorin lämmön muutoksiin. Tavalliset NTC-anturit oksentavat sisuksensa ulos kun eristyksenä käytetty muovi alkaa saavuttaa sulamislämpötilansa. Edes venttiilikopan rajassa käyttöikä ei ole kovin pitkä. Vaihtoehtoisesti vaihdettava anturin tyyppi termopariin joka vaatii vahvistinpiirin. Sitä ei kaikissa moottorinohjausjärjestelmissä ole eikä välttämättä mahdollisuutta sellaista konfiguroida toimimaan CHT- anturina.

Share this post


Link to post
7 minutes ago, mikan said:

Mikä on tämän mittauksen tarkoitus?

 

Moottorin perusanturointi tarvitsee lämpötilatiedon rikastuksia ja kylmäkäynnistystä varten, vastaa jäähdytysnesteen lämpötilaa

Edited by wp

Share this post


Link to post
3 minutes ago, wp said:

 

Moottorin perusanturointi tarvitsee lämpötilatiedon rikastuksia ja kylmäkäynnistystä varten, vastaa jäähdytysnesteen lämpötilaa

Öljyn lämpötila korreloi melko suoraan jäähdytysnesteen kanssa...Sit taas imuilman lämmönkin sä kuitenkin mittaat jne. 

Share this post


Link to post
7 minutes ago, Tero87 said:

Voisiko tässä käyttää esim pakokaasunlämpö mittauskalustoa?

 

Ovat K-termopareja, ei suoraa liitettävyyttä CHT/CLT- anturin lähtöön moottorinohjauksessa. Signaali vaatisi vahvistinpiirin ja muuntimen 0-5V sekä lähtö olisi oltava ns. vapaasti konfiguroitavissa.

Share this post


Link to post
4 minutes ago, tolvana said:

Öljyn lämpötila korreloi melko suoraan jäähdytysnesteen kanssa...Sit taas imuilman lämmönkin sä kuitenkin mittaat jne. 

 

Niin tekee mutta ilmajäähdytteinen kansi lämpenee rikastuksien kannalta todella nopeasti öljyyn verrattuna, ongelma on kyllä kierrettävissä eli lopetetaan rikastukset jo alhaisemmalla öljyn lämpötilalla

Share this post


Link to post

Kokeilin aikoinaan öljylämpöanturia kylmäkäynnistystä varten.  Varmasti toimii, mutta vähän hitaasti vaan.

 

CB:llä on oma CHT anturi (lienee GM sukuinen).  Boschilla yksi vaihtoehto 150 asteeseen, ja Pieper käyttää 914 anturia:

 

 

https://www.cbperformance.com/product-p/7132.htm

 

https://www.bosch-motorsport.com/content/downloads/Raceparts/Resources/pdf/Data sheet_70129803_Temperature_Sensor_NTC_M12-L.pdf

 

https://www.ebay.co.uk/itm/Temperature-Sensor-Cylinder-Head-Fo-Porsche-912-914-VW-Beetle-T2-T3/393000432380?epid=25018783892&hash=item5b80a6b2fc:g:GtYAAOSwVTVfoKoH

Share this post


Link to post
3 hours ago, wp said:

Moottorin perusanturointi tarvitsee lämpötilatiedon rikastuksia ja kylmäkäynnistystä varten, vastaa jäähdytysnesteen lämpötilaa

Jos tämä on tarkoitus, niin anturi jäähdytysilmavirrassa, kuten wp jo ehdotti, on mielestäni paras paikka mitata ja helppo toteuttaa.

Share this post


Link to post

Jäähdytysilmavirrassa on toimiva paikka anturille. Perustelutkin tuossa jo tulivatkin.

Share this post


Link to post

Ja mielummin ei kannessa yläpuolella kiinni ollenkaan vaan jäähdytysilmavirrassa kannen alapuolella,toimivuus parempi...

Share this post


Link to post

Kyllä, ehkä, ei 😄   Type 1 kannessa pakokanavan takana, type 4 kannessa imukanavan päällä ja 911 kannessa sivussa keskellä.  Kaikki noista toimii oletettavasti riittävän hyvin.

 

 

 

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/467935.jpg

https://www.fvd.net/adbimage/132719/shop_detail/96410403306bfng_1.jpg

unnamed.jpg

Edited by -Alex-
  • Like 1

Share this post


Link to post
14 hours ago, wp said:

 

Moottorin perusanturointi tarvitsee lämpötilatiedon rikastuksia ja kylmäkäynnistystä varten, vastaa jäähdytysnesteen lämpötilaa

 

Joo, kyllä mä tuon tiedän. Mutta en osannut ajatella, että siihen käytettäisiin suoraan kanteen tulevaa anturia. Ne toteutukset mitä mulla on tiedossa, niin on ollut yleensä jäähdytysilmassa oleva anturi. Enkä näkisi ongelmaksi kyllä vaikka eculle menisi tieto öljynlämmöstä tuohon tarkoitukseen.

Share this post


Link to post

https://www.ebay.co.uk/itm/283150975273

 

Katsoin tuon Porschen CHT:n speksit, 130C toimintalämpötila-alueen yläraja. Laittaisin tuon mahdollisimman viileään paikkaan kannessa, johonkin imukanavan läheisyyteen. Pakopuolen lähellä venttiilikopan railissa NTC kesti muutaman käyttökerran kuumaksi

 

Share this post


Link to post
1 hour ago, wp said:

https://www.ebay.co.uk/itm/283150975273

 

Katsoin tuon Porschen CHT:n speksit, 130C toimintalämpötila-alueen yläraja. Laittaisin tuon mahdollisimman viileään paikkaan kannessa, johonkin imukanavan läheisyyteen. Pakopuolen lähellä venttiilikopan railissa NTC kesti muutaman käyttökerran kuumaksi

 

Porschessakin oletettavasti aika kuuma paikka tuossa tulpan vieressä.

Share this post


Link to post
15 hours ago, -Alex- said:

   Type 1 kannessa pakokanavan takana

 

 

 

Ruiskukuplassa lämpötila-anturi on nelospytyssä ja piuha siihen menee moottorin päälipellin lävitse. Mutta jostain suunnasta katsottuna tuokin tietysti on pakokanavan takana 😉

 

 

1600i_engine.jpg

Share this post


Link to post
2 hours ago, -Alex- said:

Eikö se olekaan tässä kaikissa ns. type 1 ruiskukoneissa?

unnamed.jpg

 

Meillä oli aika lailla tarkoin 90 asteen kulmassa myötäpäivään tuosta samasta kohti, kärki ylsi öljytilaan sisälle. Vanha rikkoutunut anturi sai jäädä tulpaksi reikään, uusi anturi asennettiin likipitäen samalle kohdalle jäähdytys ilmavirtaan kannen alle. Aftermarket- kansi, kuvassa reilumpi ilmakanava jäähdyttämässä pakokanavan seutua joten vaikuttaa selvästi paikalliseen lämpötilaan asennuspaikassa.

Moottorinohjausjärjestelmän toiminnan kannalta sijoituksella ei juurikaan ole merkitystä, itse kuitenkin koettaisin varmistaa ettei anturin luotettavuus kärsi mahdollisesti liian korkean lämpötilan takia. Ensimmäisestä anturistamme pursusi eristysmassat ulos, paikka lienee ollut liian kuuma🤔

 

Share this post


Link to post
22 hours ago, wp said:

https://www.ebay.co.uk/itm/283150975273

 

Katsoin tuon Porschen CHT:n speksit, 130C toimintalämpötila-alueen yläraja. Laittaisin tuon mahdollisimman viileään paikkaan kannessa, johonkin imukanavan läheisyyteen. Pakopuolen lähellä venttiilikopan railissa NTC kesti muutaman käyttökerran kuumaksi

 

Mistä löysit speksit? En ainakaan löytänyt näillä numeroilla: Porsche 99360601300  , Bosch 0 280 130 097

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...