Jump to content

Uudet rakentelusääntöluonnokset 2020


Recommended Posts

7 hours ago, mikko k said:

 

Olihan siellä edelleen maininta 20% maksimi tehonlisäyksestä, joten tuskin mikään muuttuu nykyisestä. 60hv ja sillä selvä... 

20% raja koskee vain alkuperäisen moottorin virittämistä tai moottorin vaihtoa ilman et muutetaan autoa vastaamaan mallisarjan tehokkainta.

Turbon asentaminen katsotaan lisäävän tehoa 30%. Iskutilavuus,teho ja painoraja jää pois ainoastaan tuo kg/kw raja olisi määräävä joka riippuisi vertailumallista ja tietty akselimassat pitää riittää. 

Screenshot_2019-09-12-12-43-09.png

Edited by Racing
Link to comment
 
Olihan siellä edelleen maininta 20% maksimi tehonlisäyksestä, joten tuskin mikään muuttuu nykyisestä. 60hv ja sillä selvä... 


Kyllä mutta tämä on mainittu eri kohdassa, jossa otetaan kantaa siihen että tuon verran saa teho nousta ilman että autoa pitää muuttaa vastaamaan mallisarjan vastaavaa. Siis 1300 koneen teho saa nousta 20% mutta auton ei tarvitse vastat mallisarjassa 1600:sta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
1 hour ago, Ketsa said:

 

Ehdotetaan 1.8T new beetleä 😂

'65 varianttia maahan tuodess oli vertailumallina uusi golf variant jollain 1.6 koneella, siittä sitten oli otettu vuosivähennytkset ja lopputuloksena oli karvan päälle 10€ verot. Eli jos ajatellaan asiaa samalta kantilta niin eikös mk7 golf 2.0 turbokoneella 195KW tehoilla olis hyvä vertailumalli.

  • Like 2
Link to comment
1 hour ago, Tanhis said:

'65 varianttia maahan tuodess oli vertailumallina uusi golf variant jollain 1.6 koneella, siittä sitten oli otettu vuosivähennytkset ja lopputuloksena oli karvan päälle 10€ verot. Eli jos ajatellaan asiaa samalta kantilta niin eikös mk7 golf 2.0 turbokoneella 195KW tehoilla olis hyvä vertailumalli.

Mites näitä ennen vanhaan katsastettiin.. toivottiin että kukaan ei tajua konttorilla, säädöt niin pieleen että hyväku kävi ja sitten leimalle.. 

Link to comment

Timo hyvä lue otsikko.Eiole kyse verosta vaan rakennemuutosten vertailuajoneuvosta.Samalle markkina-alueelle tarkoitettu tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulunut ajoneuvo.Esim Vw typ 1 models 111,113 ja 151.Eli kuplavolkkarit.Vertailuajoneuvona ei voi käyttää näiden amerikkalaisia tai afrikkalaisia serkkuja, jollei näitä yksityistuotuina ole tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty.Fhra antaa asiasta lausuntonsa,meillä FVWA, mikäli katsoo asialliseksi.

Link to comment
13 hours ago, hpa said:

Timo hyvä lue otsikko.Eiole kyse verosta vaan rakennemuutosten vertailuajoneuvosta.Samalle markkina-alueelle tarkoitettu tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulunut ajoneuvo.Esim Vw typ 1 models 111,113 ja 151.Eli kuplavolkkarit.Vertailuajoneuvona ei voi käyttää näiden amerikkalaisia tai afrikkalaisia serkkuja, jollei näitä yksityistuotuina ole tyyppikatsastettu tai tyyppihyväksytty.Fhra antaa asiasta lausuntonsa,meillä FVWA, mikäli katsoo asialliseksi.

 

15 hours ago, Tanhis said:

........jos ajatellaan asiaa samalta kantilta...............

 

Lues nyt itse vähän enempi ajatuksen kanssa mitä kirjoitin. Ennen kuin herneitä ruvetaan nenuun vetämään.

Edited by Tanhis
Link to comment
38 minutes ago, hpa said:

Niin golf mk 7 vertailumalli on r32 edelleen.

Ja jos vielä luet sen mihin postaukseen vastasin niin etsittiin parasta ahdettua vertailumallia. Tätähän r32 ei ole ja myöskään r32 ei ole ollut mallistossa sitten mk5 golffin. Mutta siinä olet oikeassa että MK7 R golf on tosiaan mallisarjan tehokkain kaksilitraisella turbopannulla. Mutta tälläiset nippelinappeli vesivessatiedothan eivät tällepalstalle oikeastaan kuulu.

Link to comment

Itse myös pahoin pelkään "fvwa asiantuntijalausuntoa", minkä pelkään painottuvan enemmän pussuhousujen vyötärö kumilangan kireyteen..

Itse toivoin ennemmin tehorajojen poistoa myös myöhemmin rakennetuista ja väitän että normi liikenteessä 340hv kupla on turvallisempi kuin 34hv

  • Like 3
Link to comment
On 9/13/2019 at 3:32 PM, PZQ said:

Itse myös pahoin pelkään "fvwa asiantuntijalausuntoa", minkä pelkään painottuvan enemmän pussuhousujen vyötärö kumilangan kireyteen..

Itse toivoin ennemmin tehorajojen poistoa myös myöhemmin rakennetuista ja väitän että normi liikenteessä 340hv kupla on turvallisempi kuin 34hv

Tämä pitää hyvin pitkälti paikkaansa että eläkeläiset mobilistit ovat niitä järjestöaktiiveja joilta näihin asioihin pyydetään lausuntoja.

Link to comment
"... alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa."
Mikähän mahtaa olla tässä tapauksessa vertailuajoneuvo ja kuka sen määrittää?


Vertailumalli on mallisarjan seuraavaksi tehokkain malli, eli kuplassa yleensä 1300S, siis 1600 kuutiota ja 50 hp, tai muu vastaavalla tekniikalla oleva malli.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
  • 3 months later...

Eli käsitinkö oikein:

 

Kuplassa suurin vapari teho 50hp (eli 36,7 kW), massan olessa 785 kg, tehosuhteeksi tulee 785 kg / 36,7 kW = 21,4 kg/kW

 

Maximi 20 kg/kW taulukosta katsottuna;

Uusi max arvo 10 kg/kW, eli kuplan 785 kg massalle uusi max teho 785 hp / 10 hp/kW  => 78,5 kW => 106,9 hp 

 

 

Link to comment
  • 3 months later...
On 4/19/2020 at 9:23 PM, PZQ said:

Ymmärsinkö oikein että nyt voitais strokeritkin leimata todellisiin mittoihin:

Esimerkkejä kevyelle kalustolle ehdotetuista muutoksista
› Moottorin iskutilavuuden maksimimuutoksen raja-arvosta luopuminen.
› Maksimitehonkasvatuksen raja-arvon korvaaminen omamassan ja tehon
suhteeseen perustuvilla raja-arvoilla.
› Ajoneuvon maltillisten tehon kasvatusten salliminen ilman muuttamista vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

  • Like 1
Link to comment

Tavoitteena on, että ajoneuvolain muutokset tulisivat voimaan 1.9.2020, samaan aikaan EU:n autoista ja niiden perävaunuista annetun puiteasetuksen kanssa.

 

 

https://www.lvm.fi/-/ajoneuvolain-uudistus-lausuntokierrokselle-1029464

 

Uudessa laissa mielenkiintoisia kohtia nämä tienvarsi katsastus määräykset..Antaisi valtuudet viranomaiselle ajoneuvon koeajoon etc..

Mutta myös paljon turvallisuutta lisäävää esim. Hevoselle ajovalot ja heijastimet jne :)

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Eipä tuosta mitään ytimekästä referaattia taida saada. Vaan kohta mitä muutat pitää tsekata määräyksestä.

 

Mataloittamalla pilaamista ainakin helpotettu, eli ei enää rajoitusta 50mm maksimi madalluksesta. 80mm maavara kuormaamattomana riittää. Myös raideleveyden muutokset sallittu.

  • Like 1
Link to comment

Kohtaa 3.8.1 kun tankkaan, niin tulen johtopäätökseen, että Kupla 1300 on 44 hv eli n. 32,4 kW omamassalla 770 kg, eli n. 23,8 kg / kW. Näin se menee alakohtien 1) ja 2) väliin, jota ei ole määritetty (!)

Joka tapauksessa tuolla pienimmällä arvollakin eli maks. 12 kg / kW tulee 770 kg:llakin n. 64 kW eli n. 87 hv. Näin ollen moottori saisi tätä autoa itseään vertailuajoneuvona käyttäen olla tuon verran ihan alkuperäisillä jarruilla jne.

Muutoskatsastuksen jälkeen saa kaasuttimen, nokka-akselin ja pakoputkiston jne. vaihtaa vapaasti ilman muutoskatsastusta (kohta 2.5.2).
Vai tulkitsenko ihan väärin?

Link to comment

Kohdassa 3.11.2 on säädettävästä alustasarjasta sanottu jälkimmäisessä kohdassa 2): "alustasarja ei saa olla ajonaikana (sic) säädettävä lukuun ottamatta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon tarkoitettua tehdasvalmisteista alustasarjaa, joka on tarkoitettu ajonaikana (sic) säädettäväksi, ja joka on asennettu valmistajan ohjeiden mukaisesti"

Tulkitsen tämän niin, että jos ostaa joltain VW-osavalmistajalta ilmajousitussarjan, jossa on mahdollisuus ajonaikaiseen säätöön, se on sallittu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...