hanski. Posted January 28, 2022 Posted January 28, 2022 nyt kun kaikki on niin ympäristö ystävällistä ja vihreetä, mikä tietty hyväkin juttu, mutta millä myrkyllä saisi vanhat 4-5 kerrosta vanhaa maalia pois projektiauton pinnasta, ihan peltipuhtaaksi asti? hiomista olisi paljon, hiekkapuhallus hiukan liian raju pintapelleille, soodaa en tuohon ala suttaamaan, joku siveltävä hyytelö esim. mitä suositellaan? Quote
Pedalpusher Posted January 28, 2022 Posted January 28, 2022 Entä kuumailmapuhallin ja joku 50mm leveä metallilasta ? Nitromors on ihan asia ainetta vieläkin. Viime kesänä poistettiin vanhasta talonpoikais puukaapista pari maalikerrosta sillä. Oli kylmä päivä niin pidettiin ovea vähän vähemmän raolla. Kyllä pää tuli kipeeksi että aika tymäkkää se on vieläkin vaikka sanotaan että ei ole sekään enää sellaista kuin joskus. Siihen kelmu päälle kun on levitetty kun muuten kuivuu aika nopeesti ja teho häviää. Quote
mikan Posted January 28, 2022 Posted January 28, 2022 (edited) Pitääkö siis kaikki korin peltipinnat saada pellille? Ei mitään tietoa, kuinka montako rullaa ja tuntia menisi tuolla koneella: https://www.torafors.com/product-page/satinointikone-1100w Juutuupista nähnyt videoita missä tuollainen syö maalia aika nopeasti. Edited January 28, 2022 by mikan Quote
DWL_Puavo Posted January 29, 2022 Posted January 29, 2022 Tuommoisen Toraforsin rullahiomakoneen reilusti pienempää versiota olis Boschilaisena tarjouksessa 75 eurolla vielä muutamassa Tokmannissa poistotuotteena: https://www.tokmanni.fi/rullahiomakone-bosch-texoro-3165140972949 . On käynyt mielessä kokeilla tuollaista kyllä. Samaa boschilaista tarvikkeineen on ollut myynnissä ainakin Motonetissä, K-Raudassa, minimanissa ja Clas Ohlssonilla, mutta kaikissa niissäkin poistuva tuote. Rullia saanee noista samoista kaupoista vielä, jos ei muuten niin ebaysta. Käytännöllisin varmaankin just tuo lamellirulla, hintaa 10-15 euron väliin kappale, ja kun halkaisija kuitenkin vain 60mm niin miten kauan kestänee? Eipä sillä, monessa ahtaassa paikassa olis varmaan käyttöä ihan tuollaisille joustaville hiomalieriöilekin. Mutta kieltämättä tuo 4 x tehokkaampi Toraforsin kone, 110mm halkaisijaisilla ja 100mm leveillä rullilla jotka maksaa saman kuin nuo Boschin pienet, on ehkä lopulta paljon houkuttelevampi. Tällä linkillä (hiomakoneen tuotenumerolla 509658) löytyy kaikki Toraforsin rullat tuohon koneeseen: https://www.torafors.com/search-results?q=509658&type=products Quote
JRi Posted January 29, 2022 Posted January 29, 2022 Meillä lähti tämmöisellä viime talven aikana koko kleinbussin alaosa puhtaalle pellille (ikkunalinjasta alaspäin)https://m.motonet.fi/fi/tuote/789292/Bosch-PEX-400-AE-epakeskohiomakone imuriliitännän tuohon rakensin niin käytännössä täysin pölytöntä puuhastelua. Aikaa ja 40 karkeuksista paperia meni paljon, mutta oli useampi kerros maaliakin poistettavana… Nyt ainakin tietää mitä siellä maalin alla on 😂 Quote
mikan Posted January 29, 2022 Posted January 29, 2022 Ostin aikoinaan tyhjä korin + ovet ja luukut. Myyjä oli putsannut kaikki pellit neekerintukkalaikoilla pellille ja sitten epoksi päälle. En huomannut kysyä kuinka monta laikkaa hommassa kului. 😆 Quote
x-pj Posted January 29, 2022 Posted January 29, 2022 Kannattaako kaikkea maalia poistaa, jos siellä alla ei ole mitään vikaa? Luulisi, että siihen aikaan tehtaalla käytettiin parempia aineita kuin nykyiset ympäristö- ja työturvalliset litkut. Tarkoitan 60-luvun ja vanhempia autoja. Quote
JRi Posted January 29, 2022 Posted January 29, 2022 (edited) 1 hour ago, x-pj said: Kannattaako kaikkea maalia poistaa, jos siellä alla ei ole mitään vikaa? Luulisi, että siihen aikaan tehtaalla käytettiin parempia aineita kuin nykyiset ympäristö- ja työturvalliset litkut. Tarkoitan 60-luvun ja vanhempia autoja. Todennäköisesti ei ole järkeä tuossa kaikessa maalin poistamisessa mutta en ole ihan varma onko vanhojen autojen elvyttämisessä muutenkaan 😂 tosin kun auto ei ollut alkuperäisessä maalissa, niin oli vaikeaa sanoa missä kohtaa kolmen kerroksen alla oli täysin virheetön alkuperäinen maalipinta. Lisäksi argeologisissa kaivauksissa tuli vastaan myös kohtia joissa ruoste oli luikerrellut täysin ehjän alkuperäisen maalipinnan alle. sitten oli vielä ne epävarmuudet maalien yhteensopimisesta…🤔 joten puhdaspelti+epoksipohja+Uusi pintaväri -yhdistelmä tuntui varmimmalta ratkaisulta. Edited January 29, 2022 by JRi 1 Quote
jupsu Posted January 29, 2022 Posted January 29, 2022 3 hours ago, mikan said: En huomannut kysyä kuinka monta laikkaa hommassa kului. 😆 12kpl On meinaan tullut kokeiltua, koko koppa lämpökoteloita lukuunottamatta (oli korroosio hieman haukannut) tuli hinkattua pellille. Pakkeliakin oli paikoitellen 1,5cm. Quote
Lasse Posted January 29, 2022 Posted January 29, 2022 Festoolin rälläkkä jossa nopeuden säätö, 40 laikka. Maali lähtee lastuina, ei pölynä. Yksi laikka kestää yhden auton. 1 Quote
hanski. Posted January 29, 2022 Author Posted January 29, 2022 5 hours ago, JRi said: Todennäköisesti ei ole järkeä tuossa kaikessa maalin poistamisessa mutta en ole ihan varma onko vanhojen autojen elvyttämisessä muutenkaan 😂 tosin kun auto ei ollut alkuperäisessä maalissa, niin oli vaikeaa sanoa missä kohtaa kolmen kerroksen alla oli täysin virheetön alkuperäinen maalipinta. Lisäksi argeologisissa kaivauksissa tuli vastaan myös kohtia joissa ruoste oli luikerrellut täysin ehjän alkuperäisen maalipinnan alle. sitten oli vielä ne epävarmuudet maalien yhteensopimisesta…🤔 joten puhdaspelti+epoksipohja+Uusi pintaväri -yhdistelmä tuntui varmimmalta ratkaisulta. tässä on kaikki hyvin tiivistettynä!!! kaupasta saa uusia sähköautoja, onko niissäkään mitään järkeä? tätä kleinbussia on vuosien aikana niin monta kyläseppää hitsannut ja maalannut, hitsannut ja maalannu... että kaikista varminta on tässä kohtaa poistaa aivan kaikki, kun hyvää lopputulosta omaan käyttöön nyt tehdään. joten puhdaspelti+epoksipohja+Uusi pintaväri -yhdistelmä tuntui varmimmalta ratkaisulta. juurikin näin! Quote
PZQ Posted January 30, 2022 Posted January 30, 2022 (edited) https://www.solmaster.fi/tuotteet/mp-eko-maalinpoistoaine/ "EU Lakia noudattaen" myytävistä kaupallisista tuotteista paras, tällä olen yhden putsannut 6 v sitten peltipuhtaaksi ja koppa ei ruostu käsittelyn jälkeen. Maalit lähti vkl aikana, elmukelmu päälle ja suurinosa lähtee kelmun mukana pois (On maalamatta vieläkin) Nitromorse jne lirut ei poista muutakun rahat, Solmaster ainoa mikä toimii edit. Tämä siis yksi konsti, ei paras mutta aika helppo, Kaikkein paras konsti on lähettää koppa happopesuun UK Edited January 30, 2022 by PZQ Quote
hanski. Posted January 30, 2022 Author Posted January 30, 2022 Tämä taitaa olla se aine mitä lähdettiin hakemaan, kiitos, täytyy tutkia mistä sitä saa. Quote
mikan Posted January 30, 2022 Posted January 30, 2022 23 minutes ago, PZQ said: edit. Tämä siis yksi konsti, ei paras mutta aika helppo, Kaikkein paras konsti on lähettää koppa happopesuun UK Jenkeissä myös harrastavat tuota happoon dippaamista. Olis kiva, jos löytyisi tuollainen paikka lähempää kuin briteistä, vaikka Virosta tai Ruotsista. Quote
Paksu-Tolppa Posted January 30, 2022 Posted January 30, 2022 30 minutes ago, mikan said: Jenkeissä myös harrastavat tuota happoon dippaamista. Olis kiva, jos löytyisi tuollainen paikka lähempää kuin briteistä, vaikka Virosta tai Ruotsista. Tuollaisen happoon dippaamisen jälkeen kori pitäisi vielä neutraloida perusteellisesti ja upottaa maaliin. Jos tuo ei onnistu, niin onkohan kyseessä taas yksi menetelmä jolla korin voi pilata totaalisesti? Quote
Ketsa Posted January 30, 2022 Posted January 30, 2022 1 hour ago, mikan said: Jenkeissä myös harrastavat tuota happoon dippaamista. Olis kiva, jos löytyisi tuollainen paikka lähempää kuin briteistä, vaikka Virosta tai Ruotsista. yksi tuttu saapisti käytti sinkkikylvyssä 900 finlandian. Oletettavasti tuossa mestassa on täytynyt olla jokin allas maalin ja muun moskan poistoonkin. Quote
Tanhis Posted January 31, 2022 Posted January 31, 2022 On 1/29/2022 at 3:21 PM, x-pj said: Kannattaako kaikkea maalia poistaa, jos siellä alla ei ole mitään vikaa? Luulisi, että siihen aikaan tehtaalla käytettiin parempia aineita kuin nykyiset ympäristö- ja työturvalliset litkut. Tarkoitan 60-luvun ja vanhempia autoja. Jos on luotto siihen että kaikki aikaisemmat maalipinnat on maalattu hyvillä maaleilla mutta yleensä jos siellä on pari kolme kerrosta mitälie maalia orkkispinnan päällä niin pellille vaan niin saa mielenrauhan ettei se maali rupea vuosienkaan jälkeen reagoimaan. 1 Quote
PZQ Posted February 1, 2022 Posted February 1, 2022 On 1/30/2022 at 7:35 PM, mikan said: Jenkeissä myös harrastavat tuota happoon dippaamista. Olis kiva, jos löytyisi tuollainen paikka lähempää kuin briteistä, vaikka Virosta tai Ruotsista. Kuumasinkki Hyvinkää? En tiedä ottaavatko pelkkään maalinpoistoon mutta altaaseen mahtuu ainakin 8m kuorma-auton runko Quote
JRi Posted February 1, 2022 Posted February 1, 2022 On 1/29/2022 at 9:18 PM, Lasse said: Festoolin rälläkkä jossa nopeuden säätö, 40 laikka. Maali lähtee lastuina, ei pölynä. Yksi laikka kestää yhden auton. Rupesi kiinnostamaan mikä laite ja laikka? Quote
Anssi Posted February 1, 2022 Posted February 1, 2022 Kahdessa edellisessä pallokeulassa oli yli 5 maalikerrosta, raavin molemmat pellille siten että ensin käsittely maalinpoistoaineella ja loput laikalla. V-mäistä hommaa mutta ei siihen kovin erikoisia laitteita tarvitse. Kaiken irtoavan (ovet jne) kiikutin soodapuhallukseen. Lattiat ja runko puhallettiin osittain hiekalla. Jos autossa on vain pari hyvin tehtyä maalikerrosta niin tuohan on turhaa hommaa mutta nää molemmat oli jossain vaiheessa maalattu jollain ferrexillä tms kuralla. Quote
splitti51 Posted February 2, 2022 Posted February 2, 2022 Muistaakseni jossain britti tai jenkkiohjelmassa poistivat maalit uunissa. Koko auto uuniin ja simsalabim maalit paloi poroksi. En muista miten jatkokäsittelivät sitten. Quote
Tanhis Posted February 2, 2022 Posted February 2, 2022 1 hour ago, splitti51 said: Muistaakseni jossain britti tai jenkkiohjelmassa poistivat maalit uunissa. Koko auto uuniin ja simsalabim maalit paloi poroksi. En muista miten jatkokäsittelivät sitten. Kuulostaa pikkasen riskialttiilta menetelmältä. Quote
JRi Posted February 2, 2022 Posted February 2, 2022 1 hour ago, Tanhis said: Kuulostaa pikkasen riskialttiilta menetelmältä. Varmaan ihan okei, kunhan täyttää bensatankin ihan täyteen, vajaalla tankilla voi räjähtää😂 Quote
Tanhis Posted February 2, 2022 Posted February 2, 2022 55 minutes ago, JRi said: Varmaan ihan okei, kunhan täyttää bensatankin ihan täyteen, vajaalla tankilla voi räjähtää😂 Lähinnä mielessä oli että jos pelti lämmitetään sellaiseen lämpötilaan että maali palaa pois niin saattaapi olla että myös pelti voi vähän vedellä. Quote
JRi Posted February 2, 2022 Posted February 2, 2022 15 minutes ago, Tanhis said: Lähinnä mielessä oli että jos pelti lämmitetään sellaiseen lämpötilaan että maali palaa pois niin saattaapi olla että myös pelti voi vähän vedellä. Juu, en ehkä itsekkään lähtisi polttamalla poistamaan maalia, ja tuo happokylpykin vaatii hieman eri tulokulmaa projektiin. Ei ehkä sovellu tällaiseen jolla on tarkoitus ajaa kesät ja kunnostella aina joku osio talvisin Quote
-tipi- Posted February 2, 2022 Posted February 2, 2022 Internet sanoo että jotkut maalityypit kuoriutuisivat uuninpuhdistusaineella. Mene ja tiedä, mutta muitakin kemiallisiamenetelmiä varten kannattaa hialtaa kiilto pois. Quote
VW-63 Posted February 2, 2022 Posted February 2, 2022 4 hours ago, Tanhis said: Lähinnä mielessä oli että jos pelti lämmitetään sellaiseen lämpötilaan että maali palaa pois niin saattaapi olla että myös pelti voi vähän vedellä. Pikaisella googlailulla tuollainen maalinpoistouuni lämpiää 420 asteeseen, jossa pitäis palaa kaikki normi pinnoitteet pois. Vertailun vuoksi sinkitys tehdään 460 asteessa ja kuumasinkitys 560 asteessa. Kuumasinkityskäsikirjasta: "Kylmämuokattujen tai lämpökäsiteltyjen terästen lu- juus voi jonkin verran alentua kuumasinkityksen seu- rauksena." "Joissakin tapauksissa muokkaus- ja hitsausjännitykset voivat laueta ja aiheuttaa muodonmuutoksia." Quote
mikan Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 21 hours ago, splitti51 said: Muistaakseni jossain britti tai jenkkiohjelmassa poistivat maalit uunissa. Koko auto uuniin ja simsalabim maalit paloi poroksi. En muista miten jatkokäsittelivät sitten. Quote
-tipi- Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 Kakkosvaiheen "High pressure wash" näyttää ihan normi puutarhaletkuhommilta 😆 Quote
PZQ Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 Ennen kun eu kielsi maalinpoistoaineesta sen maalia poistavan ainesosan, niin tuote oli niin tehokasta että iltavuoro kaatoi kastelukannulla DC9,n päälle ja aamuvuoro työnsi lumikolalla maalit lattialta pois. Kaikki tarvittavat aineet on kuulemma hankittavissa normi kuluttajalle maatalouskaupasta ja apteekista, tietäisi vaan reseptin.. Quote
-tipi- Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 Nitromors vuodelta 2004: Ja vuodelta 2018: näyttää dikloorimetaani hävinneen. 1 Quote
-tipi- Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 Solmasterin maalinpoistoaineessa näyttää olevan 1,3-dioksolaani liuottimena, kuten uudessa Nitromorssissakin. Quote
PZQ Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 Se vanha toimiva huippukama oli nykyisten Solmaster tekijöiden hämmentämää Quote
-tipi- Posted February 4, 2022 Posted February 4, 2022 Nitromors on valmistajansa Henkelin mukaan 1930-luvulta, tuskin sen kehittäjät enää hämmentää yhtään mitään. 😁 Quote
PZQ Posted February 5, 2022 Posted February 5, 2022 En tarkoittanut sitä se on aivan paskaa, vaan se vanha kotimainen made in klaukkala tuote oli tehokasta Quote
hanski. Posted February 21, 2022 Author Posted February 21, 2022 On 1/30/2022 at 7:11 PM, PZQ said: https://www.solmaster.fi/tuotteet/mp-eko-maalinpoistoaine/ "EU Lakia noudattaen" myytävistä kaupallisista tuotteista paras, tällä olen yhden putsannut 6 v sitten peltipuhtaaksi ja koppa ei ruostu käsittelyn jälkeen. Maalit lähti vkl aikana, elmukelmu päälle ja suurinosa lähtee kelmun mukana pois (On maalamatta vieläkin) Nitromorse jne lirut ei poista muutakun rahat, Solmaster ainoa mikä toimii edit. Tämä siis yksi konsti, ei paras mutta aika helppo, Kaikkein paras konsti on lähettää koppa happopesuun UK tätä sitten tilasin kärkkäiseltä testattavaksi. Quote
Henkar Posted February 21, 2022 Posted February 21, 2022 En nyt ihan jokaista riviä käynyt keskustelusta läpi, mutta kukaan ei ole tainnut mainita vielä CRC Gasket Removeria maalinpoistona? Mitä itse verrannut esimerkiksi "uuteen" Nitromorsiin tai RK Maalinpoisto nimiseen aineeseen, niin tuolla sentään tapahtuu jotain. Ei kovin hyvä laajoille pinnoille koska maksaa monta oravannahkaa per purkki, mutta pienempiin kohteisiin. Kaveri mm. putsaili moottoripyörän vanteita vuosi takaperin, niin Nitro Morsilla ei tapahtunut maalipinnalle mitään, mutta Gasket Removerilla "suli" tiskiharjalla irrotettavaksi kuten Nitromorsillakin tapahtui ennen. Tosin kaikkiin maaleihin tämäkään ei tee mitään. Palliksen maalipintaan tullut kokeiltua Nitromors, RK ja tämä CRC. Kaksi ensimmäistä eivät tehneet mitään edes päällimmäiselle jälkeen päin maalatulle huonolle maalipinnalle, CRC pehmensi päällimmäisen pinnan rätillä pois pyyhittäväksi, mutta alla olevasta alkuperäisestä oranssista ei liuennut kuin hieman väriä rättiin. Tuo Solmasteri pitäisi kyllä kanssa kokeilla tapahtuuko mitään tuon kummallisempaa. Quote
-tipi- Posted February 21, 2022 Posted February 21, 2022 Josta tulikin mieleeni, että jarrunesteellähän se maali lähtee varsin tehokkaasti. Quote
Kimmo Oinonen Posted February 21, 2022 Posted February 21, 2022 Duunissa on käytössä Kentin gasket stripper spraypullossa. Akryylivärit lähtee hyvin ja vielä jos hioo pintaa vähän rikki. En tiedä onko vain ammattikäyttöön vai saako jostain vähittäismyynnistä.Noi neekerintukat ja muut laikat suurilla nopeuksilla syö hyvin mutta syö myös peltiin monttuja varomattomalla käytöllä. Quote
Tanhis Posted February 21, 2022 Posted February 21, 2022 5 hours ago, Kimmo Oinonen said: Noi neekerintukat ja muut laikat suurilla nopeuksilla syö hyvin mutta syö myös peltiin monttuja varomattomalla käytöllä. Lisäyksenä että saa myös pellin niin kuumaksi että alkaa vetelemään. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.