Jump to content

paras tapa poistaa vanha maalipinta?


Recommended Posts

Posted

nyt kun kaikki on niin ympäristö ystävällistä ja vihreetä, mikä tietty hyväkin juttu, mutta millä myrkyllä saisi vanhat 4-5 kerrosta vanhaa maalia pois projektiauton pinnasta, ihan peltipuhtaaksi asti?

 

 

hiomista olisi paljon, hiekkapuhallus hiukan liian raju pintapelleille, soodaa en tuohon ala suttaamaan, joku siveltävä hyytelö esim. mitä suositellaan?

Posted

Entä kuumailmapuhallin ja joku 50mm leveä metallilasta ?

 

Nitromors on ihan asia ainetta vieläkin. Viime kesänä poistettiin vanhasta talonpoikais puukaapista pari maalikerrosta sillä.

Oli kylmä päivä niin pidettiin ovea vähän vähemmän raolla. Kyllä pää tuli kipeeksi että aika tymäkkää se on vieläkin vaikka sanotaan että ei ole sekään enää sellaista kuin joskus. Siihen kelmu päälle kun on levitetty kun muuten kuivuu aika nopeesti ja teho häviää.

 

Posted

Tuommoisen Toraforsin rullahiomakoneen reilusti pienempää versiota olis Boschilaisena tarjouksessa 75 eurolla vielä muutamassa Tokmannissa poistotuotteena: https://www.tokmanni.fi/rullahiomakone-bosch-texoro-3165140972949 . On käynyt mielessä kokeilla tuollaista kyllä.

 

Samaa boschilaista tarvikkeineen on ollut myynnissä ainakin Motonetissä, K-Raudassa, minimanissa ja Clas Ohlssonilla, mutta kaikissa niissäkin poistuva tuote. Rullia saanee noista samoista kaupoista vielä, jos ei muuten niin ebaysta. Käytännöllisin varmaankin just tuo lamellirulla, hintaa 10-15 euron väliin kappale, ja kun halkaisija kuitenkin vain 60mm niin miten kauan kestänee? Eipä sillä, monessa ahtaassa paikassa olis varmaan käyttöä ihan tuollaisille joustaville hiomalieriöilekin.

 

Mutta kieltämättä tuo 4 x tehokkaampi Toraforsin kone, 110mm halkaisijaisilla ja 100mm leveillä rullilla jotka maksaa saman kuin nuo Boschin pienet, on ehkä lopulta paljon houkuttelevampi. Tällä linkillä (hiomakoneen tuotenumerolla 509658) löytyy kaikki Toraforsin rullat tuohon koneeseen: https://www.torafors.com/search-results?q=509658&type=products

Posted

Meillä lähti tämmöisellä viime talven aikana koko kleinbussin alaosa puhtaalle pellille (ikkunalinjasta alaspäin)https://m.motonet.fi/fi/tuote/789292/Bosch-PEX-400-AE-epakeskohiomakone

 

imuriliitännän tuohon rakensin niin käytännössä täysin pölytöntä puuhastelua. Aikaa ja 40 karkeuksista paperia meni paljon, mutta oli useampi kerros maaliakin poistettavana… 

Nyt ainakin tietää mitä siellä maalin alla on 😂

Posted

Ostin aikoinaan tyhjä korin + ovet ja luukut. Myyjä oli putsannut kaikki pellit neekerintukkalaikoilla pellille ja sitten epoksi päälle. En huomannut kysyä kuinka monta laikkaa hommassa kului. 😆

Posted

Kannattaako kaikkea maalia poistaa, jos siellä alla ei ole mitään vikaa? Luulisi, että siihen aikaan tehtaalla käytettiin parempia aineita kuin nykyiset ympäristö- ja työturvalliset litkut. Tarkoitan 60-luvun ja vanhempia autoja.

Posted (edited)
1 hour ago, x-pj said:

Kannattaako kaikkea maalia poistaa, jos siellä alla ei ole mitään vikaa? Luulisi, että siihen aikaan tehtaalla käytettiin parempia aineita kuin nykyiset ympäristö- ja työturvalliset litkut. Tarkoitan 60-luvun ja vanhempia autoja.

 

Todennäköisesti ei ole järkeä tuossa kaikessa maalin poistamisessa mutta en ole ihan varma onko vanhojen autojen elvyttämisessä muutenkaan 😂

 

tosin kun auto ei ollut alkuperäisessä maalissa, niin oli vaikeaa sanoa missä kohtaa kolmen kerroksen alla oli täysin virheetön alkuperäinen maalipinta. Lisäksi argeologisissa kaivauksissa tuli vastaan myös kohtia joissa ruoste oli luikerrellut täysin ehjän alkuperäisen maalipinnan alle.

sitten oli vielä ne epävarmuudet maalien yhteensopimisesta…🤔 joten puhdaspelti+epoksipohja+Uusi pintaväri -yhdistelmä tuntui varmimmalta ratkaisulta.

Edited by JRi
  • Like 1
Posted
3 hours ago, mikan said:

En huomannut kysyä kuinka monta laikkaa hommassa kului. 😆

12kpl On meinaan tullut kokeiltua, koko koppa lämpökoteloita lukuunottamatta (oli korroosio hieman haukannut) tuli hinkattua pellille. Pakkeliakin oli paikoitellen 1,5cm.

Posted
5 hours ago, JRi said:

Todennäköisesti ei ole järkeä tuossa kaikessa maalin poistamisessa mutta en ole ihan varma onko vanhojen autojen elvyttämisessä muutenkaan 😂

 

tosin kun auto ei ollut alkuperäisessä maalissa, niin oli vaikeaa sanoa missä kohtaa kolmen kerroksen alla oli täysin virheetön alkuperäinen maalipinta. Lisäksi argeologisissa kaivauksissa tuli vastaan myös kohtia joissa ruoste oli luikerrellut täysin ehjän alkuperäisen maalipinnan alle.

sitten oli vielä ne epävarmuudet maalien yhteensopimisesta…🤔 joten puhdaspelti+epoksipohja+Uusi pintaväri -yhdistelmä tuntui varmimmalta ratkaisulta.

tässä on kaikki hyvin tiivistettynä!!!

kaupasta saa uusia sähköautoja, onko niissäkään mitään järkeä?

 

tätä kleinbussia on vuosien aikana niin monta kyläseppää hitsannut ja maalannut, hitsannut ja maalannu... että kaikista varminta on tässä kohtaa poistaa aivan kaikki, kun hyvää lopputulosta omaan käyttöön nyt tehdään.

 

joten puhdaspelti+epoksipohja+Uusi pintaväri -yhdistelmä tuntui varmimmalta ratkaisulta. juurikin näin!

 

 

Posted (edited)

https://www.solmaster.fi/tuotteet/mp-eko-maalinpoistoaine/

 

"EU Lakia noudattaen" myytävistä kaupallisista tuotteista paras, tällä olen yhden putsannut 6 v sitten peltipuhtaaksi ja koppa ei ruostu käsittelyn jälkeen.

Maalit lähti vkl aikana, elmukelmu päälle ja suurinosa lähtee kelmun mukana pois

(On maalamatta vieläkin)

Nitromorse jne lirut ei poista muutakun rahat, Solmaster ainoa mikä toimii

 

edit. Tämä siis yksi konsti, ei paras mutta aika helppo, Kaikkein paras konsti on lähettää koppa happopesuun UK

Edited by PZQ
Posted
23 minutes ago, PZQ said:

edit. Tämä siis yksi konsti, ei paras mutta aika helppo, Kaikkein paras konsti on lähettää koppa happopesuun UK

 

Jenkeissä myös harrastavat tuota happoon dippaamista. Olis kiva, jos löytyisi tuollainen paikka lähempää kuin briteistä, vaikka Virosta tai Ruotsista.

Posted
30 minutes ago, mikan said:

 

Jenkeissä myös harrastavat tuota happoon dippaamista. Olis kiva, jos löytyisi tuollainen paikka lähempää kuin briteistä, vaikka Virosta tai Ruotsista.

Tuollaisen happoon dippaamisen jälkeen kori pitäisi vielä neutraloida perusteellisesti ja upottaa maaliin. Jos tuo ei onnistu, niin onkohan kyseessä taas yksi menetelmä jolla korin voi pilata totaalisesti?

Posted
1 hour ago, mikan said:

 

Jenkeissä myös harrastavat tuota happoon dippaamista. Olis kiva, jos löytyisi tuollainen paikka lähempää kuin briteistä, vaikka Virosta tai Ruotsista.


yksi tuttu saapisti käytti sinkkikylvyssä 900 finlandian. Oletettavasti tuossa mestassa on täytynyt olla jokin allas maalin ja muun moskan poistoonkin.

Posted
On 1/29/2022 at 3:21 PM, x-pj said:

Kannattaako kaikkea maalia poistaa, jos siellä alla ei ole mitään vikaa? Luulisi, että siihen aikaan tehtaalla käytettiin parempia aineita kuin nykyiset ympäristö- ja työturvalliset litkut. Tarkoitan 60-luvun ja vanhempia autoja.

 

Jos on luotto siihen että kaikki aikaisemmat maalipinnat on maalattu hyvillä maaleilla mutta yleensä jos siellä on pari kolme kerrosta mitälie maalia orkkispinnan päällä niin pellille vaan niin saa mielenrauhan ettei se maali rupea vuosienkaan jälkeen reagoimaan.

  • Like 1
Posted
On 1/30/2022 at 7:35 PM, mikan said:

 

Jenkeissä myös harrastavat tuota happoon dippaamista. Olis kiva, jos löytyisi tuollainen paikka lähempää kuin briteistä, vaikka Virosta tai Ruotsista.

 

Kuumasinkki Hyvinkää? En tiedä ottaavatko pelkkään maalinpoistoon mutta altaaseen mahtuu ainakin 8m kuorma-auton runko

Posted
On 1/29/2022 at 9:18 PM, Lasse said:

Festoolin rälläkkä jossa nopeuden säätö, 40 laikka. Maali lähtee lastuina, ei pölynä. Yksi laikka kestää yhden auton.

 

Rupesi kiinnostamaan mikä laite ja laikka?

Posted

Kahdessa edellisessä pallokeulassa oli yli 5 maalikerrosta, raavin molemmat pellille siten että ensin käsittely maalinpoistoaineella ja loput laikalla. V-mäistä hommaa mutta ei siihen kovin erikoisia laitteita tarvitse. Kaiken irtoavan (ovet jne) kiikutin soodapuhallukseen. Lattiat ja runko puhallettiin osittain hiekalla.

Jos autossa on vain pari hyvin tehtyä maalikerrosta niin tuohan on turhaa hommaa mutta nää molemmat oli jossain vaiheessa maalattu jollain ferrexillä tms kuralla. 

Posted

Muistaakseni jossain britti tai jenkkiohjelmassa poistivat maalit uunissa.

Koko auto uuniin ja simsalabim maalit paloi poroksi.

En muista miten jatkokäsittelivät sitten.

Posted
1 hour ago, splitti51 said:

Muistaakseni jossain britti tai jenkkiohjelmassa poistivat maalit uunissa.

Koko auto uuniin ja simsalabim maalit paloi poroksi.

En muista miten jatkokäsittelivät sitten.

Kuulostaa pikkasen riskialttiilta menetelmältä.

Posted
1 hour ago, Tanhis said:

Kuulostaa pikkasen riskialttiilta menetelmältä.

 Varmaan ihan okei, kunhan täyttää bensatankin ihan täyteen, vajaalla tankilla voi räjähtää😂

Posted
55 minutes ago, JRi said:

 Varmaan ihan okei, kunhan täyttää bensatankin ihan täyteen, vajaalla tankilla voi räjähtää😂

Lähinnä mielessä oli että jos pelti lämmitetään sellaiseen lämpötilaan että maali palaa pois niin saattaapi olla että myös pelti voi vähän vedellä.

Posted
15 minutes ago, Tanhis said:

Lähinnä mielessä oli että jos pelti lämmitetään sellaiseen lämpötilaan että maali palaa pois niin saattaapi olla että myös pelti voi vähän vedellä.

Juu, en ehkä itsekkään lähtisi polttamalla poistamaan maalia, ja tuo happokylpykin vaatii hieman eri tulokulmaa projektiin. Ei ehkä sovellu tällaiseen jolla on tarkoitus ajaa kesät ja kunnostella aina joku osio talvisin 

Posted

Internet sanoo että jotkut maalityypit kuoriutuisivat uuninpuhdistusaineella. Mene ja tiedä, mutta muitakin kemiallisiamenetelmiä varten kannattaa hialtaa kiilto pois.

Posted
4 hours ago, Tanhis said:

Lähinnä mielessä oli että jos pelti lämmitetään sellaiseen lämpötilaan että maali palaa pois niin saattaapi olla että myös pelti voi vähän vedellä.

Pikaisella googlailulla tuollainen maalinpoistouuni lämpiää 420 asteeseen, jossa pitäis palaa kaikki normi pinnoitteet pois.

Vertailun vuoksi sinkitys tehdään 460 asteessa ja kuumasinkitys 560 asteessa.

 

Kuumasinkityskäsikirjasta: "Kylmämuokattujen tai lämpökäsiteltyjen terästen lu-

juus voi jonkin verran alentua kuumasinkityksen seu-

rauksena."

"Joissakin tapauksissa muokkaus- ja hitsausjännitykset voivat

laueta ja aiheuttaa muodonmuutoksia."

Posted
21 hours ago, splitti51 said:

Muistaakseni jossain britti tai jenkkiohjelmassa poistivat maalit uunissa.

Koko auto uuniin ja simsalabim maalit paloi poroksi.

En muista miten jatkokäsittelivät sitten.

 

 

 

Posted

Ennen kun eu kielsi maalinpoistoaineesta sen maalia poistavan ainesosan, niin tuote oli niin tehokasta että iltavuoro kaatoi kastelukannulla DC9,n päälle ja aamuvuoro työnsi lumikolalla maalit lattialta pois.

Kaikki tarvittavat aineet on kuulemma hankittavissa normi kuluttajalle maatalouskaupasta ja apteekista, tietäisi vaan reseptin..

Posted

Solmasterin maalinpoistoaineessa näyttää olevan 1,3-dioksolaani liuottimena, kuten uudessa Nitromorssissakin.

 

image.png.60148183a0bb18c3c8afcbb2cb38e5e1.png

Posted

Nitromors on valmistajansa Henkelin mukaan 1930-luvulta, tuskin sen kehittäjät enää hämmentää yhtään mitään. 😁

  • 3 weeks later...
Posted
On 1/30/2022 at 7:11 PM, PZQ said:

https://www.solmaster.fi/tuotteet/mp-eko-maalinpoistoaine/

 

"EU Lakia noudattaen" myytävistä kaupallisista tuotteista paras, tällä olen yhden putsannut 6 v sitten peltipuhtaaksi ja koppa ei ruostu käsittelyn jälkeen.

Maalit lähti vkl aikana, elmukelmu päälle ja suurinosa lähtee kelmun mukana pois

(On maalamatta vieläkin)

Nitromorse jne lirut ei poista muutakun rahat, Solmaster ainoa mikä toimii

 

edit. Tämä siis yksi konsti, ei paras mutta aika helppo, Kaikkein paras konsti on lähettää koppa happopesuun UK

 tätä sitten tilasin kärkkäiseltä testattavaksi.

Posted

En nyt ihan jokaista riviä käynyt keskustelusta läpi, mutta kukaan ei ole tainnut mainita vielä CRC Gasket Removeria maalinpoistona? Mitä itse verrannut esimerkiksi "uuteen" Nitromorsiin tai RK Maalinpoisto nimiseen aineeseen, niin tuolla sentään tapahtuu jotain. Ei kovin hyvä laajoille pinnoille koska maksaa monta oravannahkaa per purkki, mutta pienempiin kohteisiin.

 

Kaveri mm. putsaili moottoripyörän vanteita vuosi takaperin, niin Nitro Morsilla ei tapahtunut maalipinnalle mitään, mutta Gasket Removerilla "suli" tiskiharjalla irrotettavaksi kuten Nitromorsillakin tapahtui ennen.

 

Tosin kaikkiin maaleihin tämäkään ei tee mitään. Palliksen maalipintaan tullut kokeiltua Nitromors, RK ja tämä CRC. Kaksi ensimmäistä eivät tehneet mitään edes päällimmäiselle jälkeen päin maalatulle  huonolle maalipinnalle, CRC pehmensi päällimmäisen pinnan rätillä pois pyyhittäväksi, mutta alla olevasta alkuperäisestä oranssista ei liuennut kuin hieman väriä rättiin. Tuo Solmasteri pitäisi kyllä kanssa kokeilla tapahtuuko mitään tuon kummallisempaa.

Posted

Duunissa on käytössä Kentin gasket stripper spraypullossa. Akryylivärit lähtee hyvin ja vielä jos hioo pintaa vähän rikki. En tiedä onko vain ammattikäyttöön vai saako jostain vähittäismyynnistä.Noi neekerintukat ja muut laikat suurilla nopeuksilla syö hyvin mutta syö myös peltiin monttuja varomattomalla käytöllä. 

Posted
5 hours ago, Kimmo Oinonen said:

Noi neekerintukat ja muut laikat suurilla nopeuksilla syö hyvin mutta syö myös peltiin monttuja varomattomalla käytöllä. 

Lisäyksenä että saa myös pellin niin kuumaksi että alkaa vetelemään.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...