Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Posted

200hp. 

 

Ei kannata ostaa. 

 

Sen sijaan anna myyjän nro minulle niin neuvon hänelle oikean kierrätyspaikan ongelmajätteelleen. 😁

Posted
16 hours ago, Järä said:

Minua kiinnostaisi myytävänä oleva kupla, joka on seisonut kuivassa tallissa 2015 kesästä asti. Tätäkin ennen auto oli joseisonut kymmenisen vuotta kun se otetiin kesäksi 2015 ajoon eli 2005-2015. Kuplassa on laadukkaista osista kasattu n.200hp moottori, niin miten näette kannataako tällaista ostaa purkamatta moottoria ennen ensikäynnistystä ?  Moottorilla ajettu vain n. 200km koneen valmistumisen jälkeen. 

Joku ajais vaan ja joku purkais. Oman mielenrauhan takia sen voi vaikka purkaa, niin ei tarvi sitte enää arvuutella.

Posted
On 8/9/2019 at 3:41 PM, Järä said:

Minua kiinnostaisi myytävänä oleva kupla, joka on seisonut kuivassa tallissa 2015 kesästä asti. Tätäkin ennen auto oli joseisonut kymmenisen vuotta kun se otetiin kesäksi 2015 ajoon eli 2005-2015. Kuplassa on laadukkaista osista kasattu n.200hp moottori, niin miten näette kannataako tällaista ostaa purkamatta moottoria ennen ensikäynnistystä ?  Moottorilla ajettu vain n. 200km koneen valmistumisen jälkeen. 

Ei se kupla sattuisi olemaan punainen?

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted
4 hours ago, Noviisi said:

Onko nuo pelkkiä runkonumeroita? En osaa tuolta hakea vaihdelaatikon numerolla, ei löydy 😞

Sorry mun moka muistin että tuossa listassa olis ollut myös lootan koodit.

  • Like 1
Posted
10 hours ago, Noviisi said:

Onko nuo pelkkiä runkonumeroita? En osaa tuolta hakea vaihdelaatikon numerolla, ei löydy 😞

 

Rear axle on vaihdelaatikon numero tuossa listassa.

  • Like 1
Posted
9 hours ago, metake said:

 

Rear axle on vaihdelaatikon numero tuossa listassa.

Lista vaan ei jatku tietyn vuoden jälkeen

  • Like 1
Posted
14 hours ago, Tanhis said:

Lista vaan ei jatku tietyn vuoden jälkeen

 

Mutta uudemmistahan valmistushetki selviää suoraan valmistenumerosta.

  • 1 month later...
Posted

Ostin uudet 1600 (85.5) männät ja sylinterit. Menossa ihan täysin vakiokoneeseen joka huohotti runsaasti. 
 

Männänrenkaiden päittäisvälys on 0.5mm. Paljonko pitäisi olla? Olettamuksena Itsellä oli jotain luokkaa 0.2-0.3mm

 

onko nämä siis verkonpainoja vai jatkoon?

Posted
22 minutes ago, peruskallio said:

Ostin uudet 1600 (85.5) männät ja sylinterit. Menossa ihan täysin vakiokoneeseen joka huohotti runsaasti. 
 

Männänrenkaiden päittäisvälys on 0.5mm. Paljonko pitäisi olla? Olettamuksena Itsellä oli jotain luokkaa 0.2-0.3mm

 

onko nämä siis verkonpainoja vai jatkoon?

Minkä valmistajan sarja?

Posted

Noilla aa:n mäännänrenkailla ei tee mitään. Itellä on ollut samanlainen ongelma kaikkien aa:n sarjojen kanssa. Itse olen vaihtanut grantin renkaat aa:n renkaiden tilalle ja ongelma on poistunut.

Posted

Ei siellä tainnut mitään olla. Rotrexilla ahdetussa koneessa on wisecot, Kaivoin niiden ohjeen esiin, mutta ei siinäkään ollut mitään mainintaa päittäisvälyksestä. Muut mitat ja toleranssit oli kyllä lueteltuna.

Posted

Varmasti aikasemmin kysytty, mutta miten 1300-1600cc koneissa käytetyt alkuperäiset kampikammiot kestää virittämistä tai edes uudelleenrakentamista uusilla osilla? Aihiona H02 alkuinen moottori eli oman selvittelyn perusteella 67-70vm 1500 ja AS-41..? 

 

Kiitos jo etukäteen. -Tuore palstalainen 

Posted
1 hour ago, DynamiteJack said:

Varmasti aikasemmin kysytty, mutta miten 1300-1600cc koneissa käytetyt alkuperäiset kampikammiot kestää virittämistä tai edes uudelleenrakentamista uusilla osilla? Aihiona H02 alkuinen moottori eli oman selvittelyn perusteella 67-70vm 1500 ja AS-41..? 

 

Kiitos jo etukäteen. -Tuore palstalainen 

H-kampikammio ehkä huonoin viri aihio johtuen sen metalliseoksesta. Kaksi H-koodista konetta ollut itellä ja kummastakin sortui lohkon keskimmäinen laakeripukki ( nämä olivat 1600 yksreikäkansilla). Itse ottaisin aihioksi -70 lukusen kahella öp-venttiilillä olevan kampikammion.

Posted (edited)

Mitä vakio 1600 koneeseen laittaisitte puristussuhteeksi?

Tulisi 8.2 jos vain kasaan laittaa, kannesta saan pienehköllä vaivalla pois.

95 oktaanisella olisi tarkoitus ajella.

Edited by peruskallio
Posted

Jos haluaa säilyttää lämmönvaihtajat, niin missä menee järkevän koneen koko/tehorajat? Imupuolelle löytyy 1 ja 2 kurkkuisia tuplia hyllystä ja pakopuolella ne lämmönvaihtajat + vintage speedin sport putki. Samballa ovat aika tiukkana, ettei sais pakoventtiilin kokoa suurentaa yhtään... 

Posted
1 hour ago, Mikko S said:

Jos haluaa säilyttää lämmönvaihtajat, niin missä menee järkevän koneen koko/tehorajat? Imupuolelle löytyy 1 ja 2 kurkkuisia tuplia hyllystä ja pakopuolella ne lämmönvaihtajat + vintage speedin sport putki. Samballa ovat aika tiukkana, ettei sais pakoventtiilin kokoa suurentaa yhtään... 

Mulla on 1850 cc, pakovena 35.5, keinut vakiosuhteella, vakiolämmönvaihtimet. Ei ole läpöongelmia missään olosuhteissa vaikka kone on bussin perässä.

Posted
16 hours ago, Mikko S said:

Jos haluaa säilyttää lämmönvaihtajat, niin missä menee järkevän koneen koko/tehorajat? Imupuolelle löytyy 1 ja 2 kurkkuisia tuplia hyllystä ja pakopuolella ne lämmönvaihtajat + vintage speedin sport putki. Samballa ovat aika tiukkana, ettei sais pakoventtiilin kokoa suurentaa yhtään... 

 

Csp:ltä löytyy lämmönvaihtajia 48mm sisäputkelle asti eli eiköhän tuolla röörillä voisi venttiilikokojakin vähän vakiosta nostaa.

Posted (edited)

Joku laittoi tässä vuoden parin sisään tälle foorumille linkin missä oli länsisuomen/satakunnan vanhojen autojen ensirekisteröinti lapuista kopioita vuodeltaX vuoteenX.

 

Mahtaisikohan joku muistaa tämän kuvauksen perusteella mistä sivustosta/arkistosta oli kyse. Ja oli siis ihan avoin arkisto netissä.

Edited by Tanhis
Posted
2 hours ago, multanen said:

Onkos semmosta laitetta tai menetelmää olemassa millä saa nokan tyypin selvitettyä avaamatta konetta?

Terve voisihan sitä tulkita ihan perinteisin keinoin,no nämä  on tietysti jo tuttu huttua, mutta kokeilen liittää kumminkin...

""


Lainaan tästä aiheesta olevaa aika selventävää kirjoitusta, mikä onkin varmaan jo tuytua asiaa kaikille...

Nokka-akselin mittaaminen ja ajoittaminen, yleistä

mittaamalla nokka-akselisi saat ajoitettua minkä tahansa nokan

imu = intake

pako = exhaust

ykk = yläkuolokohta

akk = alakuolokohta

degrees = asteet

HUOM! kaikien mittausten onnistumisen pohjana on ennen mittausten aloittamista oikein merkitty yläkuolokohdan eli ykk:n merkki
tarkista se esim lohkotasoon kiinnitetyn stopparin, astelevyn ja mittakellon avulla merkitsemällä ylös asteet esim 1,0mm ennen ja jälkeen ykk:n = siinä puolivälissä on tarkka ykk
kannattaisi jo lohko kasattuna tehdä kunnollinen kiinteä ykk:n merkki ennen kannen asennusta

kiinnitä mittaus alussa ja lopussa ykk:hon

tarkita ykk:n merkki myös uudelleen mittauksen jälkeen jos se ei ole kiinteä

tarkista myös että astelevy ei ole liikahtanut mittauksen aikana

(tarkistat siis ettei osoitin ole esim vahingossa siirtynyt/taipunut jos käsi on osunut siihen tai astelevy liikahtanut kampiakselin päässä mittauksen aikana)

hydraulinokkia ajoitettaessa tulisi saada hydroelementti lukittua ajoituksen ajaksi
esim
käytä mekaanista nostajaa jos se on mitoiltaan samanlainen (esim Opel CIH) tai lukitse esim hitsipisteellä vanha hydroelementti mittauksen ajaksi
tai kehitä muu tapa
tietenkin poistat lukitun/mekaanisen nostajan ennen käynnistystä jos nokka on hydraulisille välyksentasaimille eli hydroille tarkoitettu

mittausten aika pyöritä vain moottorin pyörimissuuntaan sillä muuten hihna/ketjuvälys hämää

yleensä nokka kannattaa mitata esim 0,1mm nostolla koska sillä tai lähellä sitä olevalla arvolla ilmoitetaan lähes kaikkien virotysnokka-akselivalmistajien nokkien asteluku
näitä asteita kutsutaan "advertised degrees" -asteiksi koska niillä asteiila nokkia kutsutaan/mainostetaan/ostetaan

(jos yrittää mitata asteita heti siitä kun venttiili liikahtaa tulee kaikista nokista, varsinkin mekaanisista, muka 300-400asteisia koska saattorampit varsinaiselle rampille hämäävät)

eli kun mittakello alkaa liikkua katsot koska venttiili on auennut 0,1mm noston verran ja asteluku ylös

sitten taas se asteluku ylös milloin on venttiili 0,1mm päässä menossa kiinni

-----

samalla mittaustavalla voit mitata asteet 1,0mm nostolla
tai
mitata lähinnä USA:ssa käytössä olevat asteet 0.050" nostolla (n 1,3mm nostolla)
nämä kuvaavat paremmin nokan kireyttä ja ramppeja ja antavat paremmin arvoja pakosarjan mitoitukseen jne
siis kokenut virittäjä valitsee nokkansa näiden eikä advertised asteiden mukaan jos arvot vain ovat saatavissa
(jos ei ole täytyy ne itse nokasta mitata)
ylensä 1,0mm nostolla/0.050" nostolla asteita on n 40-60 vähemmän kuin 0,1mm nostolla mitattuna
nämä 1,0mm tai 0.050" nostolla olevat asteet ilmoitetaan yleensä suluissa ns advertised degrees -asteiden lisäksi

jos nokassa on 0,1mm asteita vähän suhteessa 1,0 mm/0.050" asteisiin
esim nokka 1
300astetta @ 0,1mm, nosto 12,0mm (260astetta @ 1,0mm)
tämä nokka on uudenaikaisempi ja kireämpiramppinen
kuin äkkiä samanlaiselta näyttävä
esim nokka 2
jossa asteita on 300ast @ 0,1mm /nosto 12,0mm (240ast @ 1,0mm)
koska ns tehollisia asteita (eli 1,0mm/0.050" nostolla mitattuja asteita) on ensinmainitussa enemmän on se nokka myös vetoalueeltaan kireämpi näistä kahdesta
kireämpi ramppi tarkoittaa myös sitä että esimerkkinokka 1 vaatii jäykemmät venttiilinjouset kuin esimerkkinokka 2

-------

nokan keskilinja eli centerline on tarkin ajoitusarvo
tällöin ei tarvitse tietää tehtaan ajoitusarvoista välttämättä mitään:
mittaat centerlinet imusta ja paosta ja päättelet mihin suuntaan kääntää nokkaa ja kuinka paljon

nokan keskilinjan eli centerline voit laskea joko 0,1mm noston asteista tai 1,0mm noston asteista (jälkimmäinen on tarkempi)
keskilinja on tietenkin em arvojen puolivälissä
koska ykk tai akk mahtuu matkalle on laskeminen hieman mutkikkaampaa mutta laske puoliväli vaikka ihan astelevyltä

ts jos imu aukeaa 0,1mm verran 40 ast ennen ykk
ja sulkeutuu 0,1mm päähän 70 ast jälkeen akk
on
välillä 40 + 180 + 70 astetta = 290astetta
eli
nokka on 290 asteinen mitattuna 0,1mm nostolla

imun "puoliväli" = imun keskilinja = imun cebterline on tietenkin 290/2=145astetta kummastakin suunnasta
eli
lähestyttäessä noston alusta 40 astetta ykk:hon ja ykk:sta vielä 105 astetta lisää pyörimisuuntaan
eli
105ast jälkeen yläkuolokohdan
eli
imunokan centerline on esimerkissä 105 astetta suhteessa yläkuolokohtaan (=ykk:hon)

tämä arvo on yleensä tapana ilmoittaa nokan ajoituksesta

-----

ajoitus centerlineistä:
yleensä nokka laitetaan siten että imussa ja paossa on sama centerline jolloin nokka on "straight up"
esim imu 108, pako 108
tai sitten nokkaa aikaistetaan 2, 4 tai 6 astetta (aikaistaminen lisää vääntöä mutta laskee huipputehoa)
esim sama nokka 4 astetta aikaistettuna eli "4 degrees advanced":
imu 104, pako 112

nokkien välisen kulman saat laskemalla intake ja exhaust centerlinet yhteen ja jakamalla kahdella:
esim nokassa 104+112=216 216/2=108 on nokkien välinen kulma
nokkien völinen kulma ei tietenkään 1 nokkaisessa muutu nokkaa ajoitettaessa vaan se on siihen kiinteästi nokkatehtaalla koneistettu

jos nokkia on kaksi niitä voidaan siirtää toisistaan riippumatta
silloin vääntöä saa laittamalla centerlinet esim:
imu 110, pako 110
max tehoa saa laittamalla nokat esim:
imu 106, pako 106

tuplanokkaisissahan nokkia ajoitettaessa samalla muuttuu nokkien välinen kulma
se lasketaan samalla tavalla
esimerkin 2 nokkainen:
106+106=212 212/2=106 on nokkien välinen kulma jos ajoitettu intake canterline 106 ja exhaust centerline 106

HUOM! nokan centerline ei välttämättä ole sama kuin max noston kohta koska nokka voi olla epäsymmetrinen, varsinkin laahainvipumoottoreissa esim opel ohc 8v, ford ohc

-----

jotkut nokkavalmistajat antavat myös ajoitusarvon max nostosta = "max lift"
koska se on tavallaan helpompi/nopeampi mitata:
asteet ylös 0,1mm ennen ja jälkeen max noston ja siinä puolivälissä on max nosto
tarkista siis nokkakortista ennen ajoitusta onko ajoitusarvo "intake centerline" vai "intake max lift"


------

nokan ajoituksen mittaamisen selvittäminen nopeasti/lyhyesti on vaikea juttu mutta toivottavasti sait selvää

LÄHDE ON PROSRTEET JA USKALSIN TÄMÄN TÄNNE LAITTAA KOSKA ON NETTIIN AIKOINAAN MUUTENKIN LAITETTU.
  • Like 1
Posted (edited)
4 hours ago, -tipi- said:

 

Juu kyllä ne tuoltakin ilmeisesti löytyy, mutta " Aineisto on käyttörajoitettua ja on katsottavissa Kansallisarkiston sisäverkosta kirjautumalla. Pääsy edellyttää tunnusten ja tarvittaessa käyttöluvan anomista Kansallisarkiston tutkijasaleissa."

 

Löysin kylläkin mitä tarvitsin omasta arkistosta, en vain ollut varma olinko ottanut oman auton aikaisemman rek otteen talteen.

Edited by Tanhis
Posted
8 hours ago, Tanhis said:

Joku laittoi tässä vuoden parin sisään tälle foorumille linkin missä oli länsisuomen/satakunnan vanhojen autojen ensirekisteröinti lapuista kopioita vuodeltaX vuoteenX.

 

Mahtaisikohan joku muistaa tämän kuvauksen perusteella mistä sivustosta/arkistosta oli kyse. Ja oli siis ihan avoin arkisto netissä.

Arkisto

  • 1 month later...
Posted

Fullflow kysymys. Mulla on nykyiseen koneeseen rakennettu fullflow siten että laitettu orggis jäähdyttäjän tilalle ryöstö laippa josta lähdöt suodattimelle sekä ulkoiselle jäähdyttimelle. Lohkossa olisi valmis paikka fullflow nipalle mikä nyt tulpattu, myös pumpun kansi on mallia umpinainen. Onko tämä asetelma erityisesti huonompi kuin perinteiseen tapaan asennettu fullflow? Kone olisi menossa kolkkiin joten tämä nykyinen tapa olisi ainakin helpompi toteuttaa tilanpuutteen vuoksi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...