Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

27 minutes ago, Tero87 said:

Fullflow kysymys. Mulla on nykyiseen koneeseen rakennettu fullflow siten että laitettu orggis jäähdyttäjän tilalle ryöstö laippa josta lähdöt suodattimelle sekä ulkoiselle jäähdyttimelle. Lohkossa olisi valmis paikka fullflow nipalle mikä nyt tulpattu, myös pumpun kansi on mallia umpinainen. Onko tämä asetelma erityisesti huonompi kuin perinteiseen tapaan asennettu fullflow? Kone olisi menossa kolkkiin joten tämä nykyinen tapa olisi ainakin helpompi toteuttaa tilanpuutteen vuoksi.

Kyllä siinä eroa on, mutta ei mielestäni kovin merkittävää. Paineventtiili ohjaa kylmän (jäykän) öljyn ohi jäähdyttimen. Eli tuossa ratkaisussa kaikki öljy ei kierrä suodattimen kautta. Toisaalta vakio öljynkierrolla mikään öljy ei kierrä suodattimen kautta. Jäykemmällä jousella voi halutessaan pakottaa kaiken öljyn kiertämään jäähdyttimen kautta, mutta silloin moottori lämpenee hiukan hitaammin.

Link to comment
1 hour ago, x-pj said:

Kyllä siinä eroa on, mutta ei mielestäni kovin merkittävää. Paineventtiili ohjaa kylmän (jäykän) öljyn ohi jäähdyttimen. Eli tuossa ratkaisussa kaikki öljy ei kierrä suodattimen kautta. Toisaalta vakio öljynkierrolla mikään öljy ei kierrä suodattimen kautta. Jäykemmällä jousella voi halutessaan pakottaa kaiken öljyn kiertämään jäähdyttimen kautta, mutta silloin moottori lämpenee hiukan hitaammin.

 

No on siinä se merkittävä ero, että auton ollessa paikoillaan siinä ei ole mitään öljyn jäähdytystä, kun orkkis jäähdyttimen läpi virtaa puhaltimen ilma. Ehdottomasti vaan orkkis jäähdytin takas ja doghousekoppa päälle ja fullflou ja suodatin viileään paikkaa. Ja joka ikinen pelti konehuoneeseen paikoilleen.

Link to comment

Omassa autossa ei ole alkuperäistä jäähdytintä. Keulalla kenno jossa öljy käy jäähtymässä, kierto fullflown ja termostaatin kautta.

 

ei se tyhjäkäynnillä tunnu puhallinta tarvitsevan, sellainen on kyllä mutta ikinä ei ole käyntiin lähtenyt. Sähköinen termostaatti ohjaa puhallinta. Öljy ilmeisesti jäähtyy matkalla sen mitä tarvitsee.

Toinen hyvä puoli, se 90-100 asteinen tiiliskivi on pois hohkaamasta konehuoneesta.

 

edit. Putkituksien kanssa tässä järjestelyssä piti olla tarkkana. Jos on ahdistavia kohtia matkalla, alkaa kuumenemaan liiaksi. Tosin flekti ei ongelmaa miksikään muuttanut, kuumeni oli päällä tai pois.

Edited by peruskallio
Link to comment
5 hours ago, vwagen said:

Jäähdytys on suunniteltu luonnollisesti siten että alkuperäinen öljynjäähdytin on paikallaan,jäähdyttimen poiston jälkeen ilmankierto ei ole varmasti lähelläkään sitä miksi se on suunniteltu.


Mitenhän tämän nyt ilmaisisi niin etten turhaan suututa kettään... en  jaksa ”uskovaisten” kanssa tästä alkaa vääntämään, Kerroin kokemukseni asiaan ja kaikki saavat uskoa mitä haluavat.

ps. puhallinkoppakaan ei ole vw:n alkuperäinen, kiinalainen on sen vääntänyt kasaan ja lopuksi upottanut kromiin. 

 

niille joille vw:n insinööri ei ole jumala joka teki kaikesta kerralla täydellistä halusin kertoa, että auto ei automaattisesti paikallaan ylikuumene vaikka alkuperäisen jäähdyttimen heittää romukoppaan.

  • Like 3
Link to comment
2 hours ago, peruskallio said:


Mitenhän tämän nyt ilmaisisi niin etten turhaan suututa kettään... en  jaksa ”uskovaisten” kanssa tästä alkaa vääntämään, Kerroin kokemukseni asiaan ja kaikki saavat uskoa mitä haluavat.

ps. puhallinkoppakaan ei ole vw:n alkuperäinen, kiinalainen on sen vääntänyt kasaan ja lopuksi upottanut kromiin. 

 

niille joille vw:n insinööri ei ole jumala joka teki kaikesta kerralla täydellistä halusin kertoa, että auto ei automaattisesti paikallaan ylikuumene vaikka alkuperäisen jäähdyttimen heittää romukoppaan.

Joskus vaan joku on jo hommat miettinyt loppuun asti, aina ei kannata aina pyörää keksiä uusiksi, paitsi jos on ylimääräistä aikaa & rahaa.

12ADFB46-12A8-44AE-BA79-7C5D259E09B5.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Tuossa kuvassa näkyy ainakin keskipakopuhaltimen ongelma tuon ilmamäärän jakamisen kanssa, kun toiselle puolelle ei meinaa saada kunnolla ilmaa. On varmaan ollut halvin rakentaa tuon tyyppinen puhallin niin on insinööri pakotettu käyttämään sitä.  Monet muut ilmajäähy valmistajat tuppaa käyttämään axiaalipuhaltimia. Onhan tuo orkkis toimiva ja halvin puhallin systeemi käyttö autoon mutta on niitä muitakin vaihtoehtoja. 

  • Like 1
Link to comment
On 1/4/2020 at 9:45 PM, Ketsa said:

Samaa mieltä, ollut halpa ja riittävän hyvä alkuperäisille tehoille...

Onneksi olen ymmärtänyt asian täysin väärin kun noilla alkuperäisillä huonoilla ja halvoilla systeemeillä jäähtyy 2,1 litranen 135 hv katumoottori ilman pyörän keksimistä uusiksi. Tylsää.

Link to comment

Mulla on 66 vm 1300 kupla, josta hajonnu vaihteisto jonkin aikaa sitten. Tuli hommattua "uusi sopiva" vaihteisto tutun tutun kautta. Nyt kun se on saatu paikalleen on semmonen ongelma että kun pyörittää vaikka toisesta takapyörästä eteenpäin, niin pyörii toisen puolen pyörä taaksepäin ja perä on niin sanotusti yhtä puuta. Ei ole väliä onko vapaalla vai jokin vaihde päällä. Pihalla hinasin jonkin matkaa niin toinen pyörä pyörii ja toinen laahaa kun kerran yrittää eri suuntaan pyöriä. 

 

Vanhan laatikon numero oli 9102298 ja uuden DA11122. Eli uusi ilmeisesti alunperin type 3:sta. Pitäiskö sen edes sopia kuplaan? Kuplan vetarinputket ja vetarit paikoillaan.

Link to comment
28 minutes ago, Hoguns said:

Mulla on 66 vm 1300 kupla, josta hajonnu vaihteisto jonkin aikaa sitten. Tuli hommattua "uusi sopiva" vaihteisto tutun tutun kautta. Nyt kun se on saatu paikalleen on semmonen ongelma että kun pyörittää vaikka toisesta takapyörästä eteenpäin, niin pyörii toisen puolen pyörä taaksepäin ja perä on niin sanotusti yhtä puuta. Ei ole väliä onko vapaalla vai jokin vaihde päällä. Pihalla hinasin jonkin matkaa niin toinen pyörä pyörii ja toinen laahaa kun kerran yrittää eri suuntaan pyöriä. 

 

Vanhan laatikon numero oli 9102298 ja uuden DA11122. Eli uusi ilmeisesti alunperin type 3:sta. Pitäiskö sen edes sopia kuplaan? Kuplan vetarinputket ja vetarit paikoillaan.

Pyörät pyörii nyt erisuuntiin tasauspyörästöstä. Ootko pyörittäny lootaa kytkinakselista?

Link to comment
On 1/3/2020 at 9:02 PM, Tero87 said:

Fullflow kysymys. Mulla on nykyiseen koneeseen rakennettu fullflow siten että laitettu orggis jäähdyttäjän tilalle ryöstö laippa josta lähdöt suodattimelle sekä ulkoiselle jäähdyttimelle. Lohkossa olisi valmis paikka fullflow nipalle mikä nyt tulpattu, myös pumpun kansi on mallia umpinainen. Onko tämä asetelma erityisesti huonompi kuin perinteiseen tapaan asennettu fullflow? Kone olisi menossa kolkkiin joten tämä nykyinen tapa olisi ainakin helpompi toteuttaa tilanpuutteen vuoksi.

 

Itse ajatellut että olisikohan tämä CSP:n uusi pallikseen suunniteltu öljypumppu/kansi helpommin sovellettavissa kolkkiin kuin ns. perinteinen fullflow pumpun kansi+paluu kanavaan. Onko kellään vielä kokemuksia.

https://www.csp-shop.com/en/engine/oil-pump-easyflow-with-pressure-valve-csp-115-260-238k-30862a.html

 

Edited by Tanhis
Link to comment
1 hour ago, -tipi- said:

Tanhis: epäilen että aika paljon joutuu kolkin koppaa jyrsimään tuolla CSP 400€ öljypumpulla.

 

Ajatuserhe Tero87 Full Flow systemistä poistettu.

 

Tulee se 400 halvemmaksi kuin purkaa kone kokonaan pöydälle tulpata öljykanava, kierteyttää/avata toinen kanava ja kun kerran kone on pöydällä nälkä kasvaa ja yhtäkkiä on vähän iideeäffää ja isompaa sylinteriä ja parempaa kantta myös odottamassa asennusta.

Link to comment
3 hours ago, Hoguns said:

Mulla on 66 vm 1300 kupla, josta hajonnu vaihteisto jonkin aikaa sitten. Tuli hommattua "uusi sopiva" vaihteisto tutun tutun kautta. Nyt kun se on saatu paikalleen on semmonen ongelma että kun pyörittää vaikka toisesta takapyörästä eteenpäin, niin pyörii toisen puolen pyörä taaksepäin ja perä on niin sanotusti yhtä puuta. Ei ole väliä onko vapaalla vai jokin vaihde päällä. Pihalla hinasin jonkin matkaa niin toinen pyörä pyörii ja toinen laahaa kun kerran yrittää eri suuntaan pyöriä.

Tasauspyörästö toimii niin että pyörät pyörivät ilmassa ollessaan eri suuntiin. Jos on kaksi pyörittäjää ja vaihde vapaalla niin saa pyörimään samaankin suuntaan.

Tuo hinaamisjuttu kuulostaa oudolta, ehkä vaihde on ollut päällä tai sitten on vikaa muualla (jarrussa tms).

 

EDIT: Niin ja voisihan tämä uusi laatikko ehkä olla totaalijumissakin, silloin ei pyöri takapyörät kuin eri suuntiin.

Edited by multanen
Link to comment

Ajattelin siirtää kysymykset tänne, sopii varmaan ko otsikon alle.

 

 

Lohko on pesty ja todettu ehjäksi. 

 

Millä tarkistan aarporauksen tarpeen?

Päittäsvälystä ei tunnu. 

 

Vakiokampi vs kiinalainen 76mm?

 

Ei doghouse puhaltimen riittävyys katukäytössä

Link to comment
5 hours ago, EetuP said:

Ajattelin siirtää kysymykset tänne, sopii varmaan ko otsikon alle.

 

 

Lohko on pesty ja todettu ehjäksi. 

 

1) Millä tarkistan aarporauksen tarpeen?

Päittäsvälystä ei tunnu. 

 

2) Vakiokampi vs kiinalainen 76mm?

 

3) Ei doghouse puhaltimen riittävyys katukäytössä

 

1) Mittalevyllä helpoin ja nopein ( https://aircooled.fi/tuote/5300/kampikammion-mittatyokalu-csp ). Selkeä indikaattori on myös se, että jos kynnellä tuntee laakeripukissa kynnyksen runkolaakerin öljyuran kohdalla -> koneistukseen menee. Vaikka koneessa ei tuntunut päittäisvälystä ennen purkamista, kannattaa päätylaakerin laippaväli mitata työntömitalla, sen pitäsi mennä tasamilleissä. Jos jää epäilystä, lohkon voi käyttää esim. koneistamolla mittauksessa. Toki sitten muitakin tarkastuksen kohteita kuten onko lohko pullistunut keskeltä, nostajapesät väljistyneet ym. mutta niitä tässä nyt ei sinänsä kysytty.

 

2) Kiinakampurat ovat olleet pääsääntöisesti aivan ok. 76mm isku on aavistuksen ongelmallinen: "stroker"-männillä ("b-männillä") dekkikorkeus jää yleensä turhan suureksi, ja koneesta tulee kapea joka hankaloittaa esim. pakoputkea, työntötankoja ja keskikaasarin esilämmitystä. Toki tehtävissä mutta vähän työläs. 78mm iskun kampuralla ja stroker-männillä pääsee helpommalla, vakio-kiertokankiin joutuu joka tapauksessa tekemään alalenkkiin ja pultteihin tilaa, samoin kun lohkoon ainakin nokkalaakerin pukkiin ja yleensä sylinteriaukkojen kohtaan.

 

3) 1200-1300 vakiokoneissa menee, 1600 saatikka virikone sitten doghousella. Näkyvä ulkoasu nyt ei niin paljoa eroa, koppia on myytävänä vaikka kuinka (esim. miulla), jäähdyttimiä ja jäähdyttimen jalkoja myös.

 

Puavo

Link to comment

Minun moottorissa on kampi 76 iskulla ja vakiokorkuset männät, mutta kiertokanget on AA:n I-profiili 5.325 pituudella. Eli kiertokanget on liki 2 mm lyhkäsemmät kuin vakiot. Pikkasen piti laittaa korokerengasta pyttyjen alle, että sai dekin kohdilleen. Pakari  ja imusarjan lämmitysputket meni paikoilleen hyvin pienellä pakottamisella. Kansia oli pikkasen laskettu, että sekin kyllä auttoi.

Noilla AA:n I-profiili kangilla paketti mahtui pyörimään vakio kampikammiossa osia muokkaamatta.

  • Like 1
Link to comment

Ok, kiitos. 

Eli melkeen tarkistutan ja tasapainotan vakiokammen. Kuitenkin kampi ja kiertokanget on ainakin sen 600€ ja tarttis päästä ajamaankin eikä vaan kerätä tyhjiä pulloja.🤭

Doghouse-kamat ostoslistalle ja lohko avarraukseen, saa koneistus-set...henkilö kattoa samalla sen akselilinjan.

 

Link to comment
10 minutes ago, EetuP said:

Hei! Eikö 76 iskulle ole vielä keksitty "oikean" korkuisia  mäntiä? En ainakaan äkkiseltään löytänyt mistään verkkokaupasta.

Bulkkitavarana ei ole kuin ns. 69 ja 82 mäntiä. Isolla rahalla saa vaikka mitä. Kiertokankia on eri pituisia ja niillä ja korokerenkailla saa passattua palaset kohdilleen. Jos on nurkkakaasarit ja peltipakosarja, niin koneen leveydellä ei ole niin suurta merkitystä. Konehuoneeseen mahtuminen tulee kyllä ongelmaksi, jos leveys kovin pajon kasvaa.

Link to comment
9 hours ago, multanen said:

Tasauspyörästö toimii niin että pyörät pyörivät ilmassa ollessaan eri suuntiin. Jos on kaksi pyörittäjää ja vaihde vapaalla niin saa pyörimään samaankin suuntaan.

Tuo hinaamisjuttu kuulostaa oudolta, ehkä vaihde on ollut päällä tai sitten on vikaa muualla (jarrussa tms).

 

EDIT: Niin ja voisihan tämä uusi laatikko ehkä olla totaalijumissakin, silloin ei pyöri takapyörät kuin eri suuntiin.


Joo siis tuli aamulla kiireessä kirjoitettua, elikkäs juu sen tiesinkin että kuuluu pyörien pyöriä erisuuntiin, vaihde vapaalla pyörästä pyörittäen. Mainitsin aikaisemmin että perä on yhtä puuta niin tarkoitin sitä että pyöritin itse toiselta puolelta eteenpäin ja kaveri yritti pyörittää toiseen suuntaan niin ei mitään toivoa. Ei pysty pitämään toistapuolta edes paikoillaan. Tämän vian takia varmaan myös hinatessa toinen pyörä laahasi kun toinen pyörä pyöri etiäppäin. 

 

 

13 hours ago, mikko k said:

Pyörät pyörii nyt erisuuntiin tasauspyörästöstä. Ootko pyörittäny lootaa kytkinakselista?


Vapaalla ei pyöri pyörät niinkuin ei kuulukkaan. Vaihde päällä pyörii ainoastaan toinen pyörä, eli homma ok. Ongelma mikä on tällä hetkellä lukee tossa ylempänä. 



Tuntuu että muutenkin tuo jotenkin kanittaa/rohisee/pistää vastaan ku yrittää pyörittää takapyörää. Taitaa muutenkin olla morjes myös uusi laatikko kun kytkinakselissa melko reilusti väljää sivuttaissuunnassa. 
Onko kellään muuten vieläkään tietoa, sopiiko tuo type 3:n laatikko edes kuplaan?

Link to comment
40 minutes ago, Hoguns said:


Joo siis tuli aamulla kiireessä kirjoitettua, elikkäs juu sen tiesinkin että kuuluu pyörien pyöriä erisuuntiin, vaihde vapaalla pyörästä pyörittäen. Mainitsin aikaisemmin että perä on yhtä puuta niin tarkoitin sitä että pyöritin itse toiselta puolelta eteenpäin ja kaveri yritti pyörittää toiseen suuntaan niin ei mitään toivoa. Ei pysty pitämään toistapuolta edes paikoillaan. Tämän vian takia varmaan myös hinatessa toinen pyörä laahasi kun toinen pyörä pyöri etiäppäin. 

 

 


Vapaalla ei pyöri pyörät niinkuin ei kuulukkaan. Vaihde päällä pyörii ainoastaan toinen pyörä, eli homma ok. Ongelma mikä on tällä hetkellä lukee tossa ylempänä. 



Tuntuu että muutenkin tuo jotenkin kanittaa/rohisee/pistää vastaan ku yrittää pyörittää takapyörää. Taitaa muutenkin olla morjes myös uusi laatikko kun kytkinakselissa melko reilusti väljää sivuttaissuunnassa. 
Onko kellään muuten vieläkään tietoa, sopiiko tuo type 3:n laatikko edes kuplaan?

Uus loota lienee jumissa. Onko seissyt kauan? Ruosteessa ehkä sisuskalut.

Type 3 loota sopii kyllä kuplaan, on samanlainen.

Kytkinakselin kuuluukin olla väljä kun ei ole konetta paikoillaan, koska akselin pää on tuettu vauhtipyörän mutterin sisällä olevaan neulalaakeriin.

Link to comment
14 minutes ago, mikko k said:

Uus loota lienee jumissa. Onko seissyt kauan? Ruosteessa ehkä sisuskalut.

Type 3 loota sopii kyllä kuplaan, on samanlainen.

Kytkinakselin kuuluukin olla väljä kun ei ole konetta paikoillaan, koska akselin pää on tuettu vauhtipyörän mutterin sisällä olevaan neulalaakeriin.

Ilmeisesti seissyt ainakin muutaman vuoden, vaatiiko jotain erikois työkaluja jos tuon laatikon avaa. Kokemusta löytyy lähinnä 1990 luvun ja siitä uudempien manuaali askien korjauksista. Tuskin tuo hirveästi niistä eroaa? 

Link to comment
8 hours ago, Hoguns said:

Ilmeisesti seissyt ainakin muutaman vuoden, vaatiiko jotain erikois työkaluja jos tuon laatikon avaa. Kokemusta löytyy lähinnä 1990 luvun ja siitä uudempien manuaali askien korjauksista. Tuskin tuo hirveästi niistä eroaa? 

Nuoremmissa laatikoissa pinionin laakerin kiinnitysmutteri tarvii erikoistyökalun. Auki saa vaikka taltalla, mutta mutteri menee sitte uusiksi. Vanhemmissa kiinnitys normipulteilla. Tällöin saa vaihteisto-osuuden pois kuorista. Sitten jos loodan laittaa osiksi ja vaihtaa vaikka laakereita, niin tarvitaan kasauspukki, jossa siirtäjät asemoidaan kohdilleen ennenkuin vaihteisto asennetaan kuoriin sisään. Siirtäjien asemointi ei ole mahdollista kun vaihteisto on kuorissa sisällä (näin siis periaatteessa, mutta käytännössä kuoriin voidaan tehdä pari reikää / kierteet / tulpat, joista voidaan yrittää säätää jälkikäteen tai jokkistyyliin reiät ja puutapit..).

Link to comment

Liitteenä Valtosen Petterin joskus tänne Volkkaripalstalle kirjottamat laatikon purkuohjeet, johon lisäsin kuvia ja korjailin kirotusvihreitä (ällös huoli, niitä varmasti löytyy varmasti minunkin jäljiltäni).

 

Kasaan loota pitäisi saada esim. näillä ohjeilla. Mutta vaatii tosiaan sen säätöpukin.

DWL Ohjeet VW Kuplan vaihdelaatikon purkamiseksi_V2017_4.pdf

Link to comment
11 hours ago, Hoguns said:


Joo siis tuli aamulla kiireessä kirjoitettua, elikkäs juu sen tiesinkin että kuuluu pyörien pyöriä erisuuntiin, vaihde vapaalla pyörästä pyörittäen. Mainitsin aikaisemmin että perä on yhtä puuta niin tarkoitin sitä että pyöritin itse toiselta puolelta eteenpäin ja kaveri yritti pyörittää toiseen suuntaan niin ei mitään toivoa. Ei pysty pitämään toistapuolta edes paikoillaan. Tämän vian takia varmaan myös hinatessa toinen pyörä laahasi kun toinen pyörä pyöri etiäppäin. 

 

 


Vapaalla ei pyöri pyörät niinkuin ei kuulukkaan. Vaihde päällä pyörii ainoastaan toinen pyörä, eli homma ok. Ongelma mikä on tällä hetkellä lukee tossa ylempänä. 



Tuntuu että muutenkin tuo jotenkin kanittaa/rohisee/pistää vastaan ku yrittää pyörittää takapyörää. Taitaa muutenkin olla morjes myös uusi laatikko kun kytkinakselissa melko reilusti väljää sivuttaissuunnassa. 
Onko kellään muuten vieläkään tietoa, sopiiko tuo type 3:n laatikko edes kuplaan?

 

Ei olisi puolikuu karannut asennusvaiheessa tai jotain muuta mielenkiintoista. Testasitteko laatikon toimintaa mitenkään ennen asennusta. Oliko vetarit ja suojaputket irti.

 

Ennen laatikon purkua tarkistaisin nyt ainakin nämä.

 

Onko jäkismaila (vaihteensiirtotanko laatikon edessä) lovissaan ja vain yksi vaihde päällä.

 

Pyöriikö laatikko käsin kytkinakselista ja meneekö vaihteet silmään.

Link to comment
15 minutes ago, MESIKÄMMEN said:

Kuplan ja kolkin "lätkämailat" ovat erilaiset, kohdistusporaukset ovat eri puolilla. Kuplassa ylöspäin ja kolkissa alaspäin. Kolkin laatikkoa käytettäessä siihen pitää vaihtaa kuplan "lätkämaila".

 

Tai porata uusi reikä.

Link to comment
22 hours ago, Tanhis said:

 

Ei olisi puolikuu karannut asennusvaiheessa tai jotain muuta mielenkiintoista. Testasitteko laatikon toimintaa mitenkään ennen asennusta. Oliko vetarit ja suojaputket irti.

 

Ennen laatikon purkua tarkistaisin nyt ainakin nämä.

 

Onko jäkismaila (vaihteensiirtotanko laatikon edessä) lovissaan ja vain yksi vaihde päällä.

 

Pyöriikö laatikko käsin kytkinakselista ja meneekö vaihteet silmään.


Enhän minä sitä älynnyt mitään pyöritellä ennen asennusta kun myyjä sanoi että juu juu ajosta otettu pois, kaikki toimii. No näin ei nyt ihan tainnut kuitenkaan olla. Vetarit ja suojaputket oli irti, lätkämailasta en kyllä muista. Oisko se otettu vanhasta laatikosta. Meinaan tuo vanha laatikko näytti olevan varaston hyllyllä ja ilman päätykoppaa ja lätkämailaa. Ilmeisesti siis oikea lätkämaila paikallaan.
 

Ei muuten pyöri käsin kytkinakselista pyörittämällä kun on vaihde päällä. Aika paljon tarvitsee voimaa jos sitä haluaa pyörittää, kyllä se pihtien kanssa pyörimään lähti kun varovasti koitti. 

 

Otan perjantaina vetarit pois, tarkistan missä mahtaa puolikuut seikkailla. Sen jälkeen nyppään lattialle ja päätykoppa auki ja lätkämailan tarkistus. Ihmetellään sen jälkeen lisää. 

 

Mulla on vähän semmonen fiilis että kyllä tuo jumissa on tai sitten joku sählännyt sitä kasaan ilman vaihteistopukkia ja siirtäjät on ties missä, kun näyttää saumoista pursuavan suht tuoreen näköstä tiivisteliimaa. Joten onko täällä jollain mahdollisesti Varsinais-Suomen alueella vaihteistopukkia lainata pientä korvausta vastaan tai heittää ohjeita sen tekemiseen? 

 

Link to comment

Tulivatko vetoakselit ja niiden tasauspyörästörattaat uuden laatikon mukana vai ovatko vanhasta? Kuka asensi vetoakselit? Vetoakseleissa olevia, niitä kuppimallisia tasauspyörästön rattaita on kahdella eri hammastuksella 15 ja 17 hampaisia. Ne saa väkisin survottua paikoilleen vaikka olisivat väärällä hammastuksella, mutta sitten perä on kutakuinkin kuvaamallasi tavalla jumissa. Kolkin laatikoissa olen usein nähnyt noita tiheämmällä hammastuksella olevia rattaita.

Edited by MESIKÄMMEN
Link to comment
On 1/9/2020 at 7:45 PM, MESIKÄMMEN said:

Tulivatko vetoakselit ja niiden tasauspyörästörattaat uuden laatikon mukana vai ovatko vanhasta? Kuka asensi vetoakselit? Vetoakseleissa olevia, niitä kuppimallisia tasauspyörästön rattaita on kahdella eri hammastuksella 15 ja 17 hampaisia. Ne saa väkisin survottua paikoilleen vaikka olisivat väärällä hammastuksella, mutta sitten perä on kutakuinkin kuvaamallasi tavalla jumissa. Kolkin laatikoissa olen usein nähnyt noita tiheämmällä hammastuksella olevia rattaita.

 

En muista kyllä yhtään laitoinko vanhasta laatikosta vai oisko ollu ne mitkä tuli laatikon mukanakin. Ainakin ne sinne sopi ihan ilman väkivaltaa niinkuin myös vetarit. En tiedä kummilla hampailla on 15 vai 17, mutra ainakin ne menee sinne ihan nätisti paikoilleen.

 

Otin eilen vetarit pois ja ne kupit pois ja laatikon lattialle niin eipä se siinä lattiallakaan vaihde päällå pyöri käsin pyörittämällä. 

 

Taitaa olla ainut vaihtoehto purkaa laatikko?

Link to comment
On 1/11/2020 at 6:40 AM, x-pj said:

Ota ekaksi irti se nokkakappale ja testaa ilman sitä. Sen ja lätkämailan asennuksessa on helppo tehdä sellainen virhe, että saa laatikon jumiin.

Kyllä jumissa on. Keskimmäinen siirtäjä ei suostu tulemaan ulospäin. Laatikkoon päin menee ja kun yrittää pyörittää kytkinakselista niin ei käsin pyöri. Alimainen siirtäjä kun nyppää ulospäin, pyörii kytkinakselista käsin mutta ei pyöri perän rattaat..

 

Vaihteiston säätöpukkia kenelläkään lainata varsinais-suomen alueella? Korvausta vastaan tottakai.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...