Järä Posted August 9, 2019 Share Posted August 9, 2019 (edited) - Edited June 6 by Järä Quote Link to comment
GT78 Posted August 9, 2019 Share Posted August 9, 2019 200hp. Ei kannata ostaa. Sen sijaan anna myyjän nro minulle niin neuvon hänelle oikean kierrätyspaikan ongelmajätteelleen. 😁 Quote Link to comment
mikko k Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 16 hours ago, Järä said: Minua kiinnostaisi myytävänä oleva kupla, joka on seisonut kuivassa tallissa 2015 kesästä asti. Tätäkin ennen auto oli joseisonut kymmenisen vuotta kun se otetiin kesäksi 2015 ajoon eli 2005-2015. Kuplassa on laadukkaista osista kasattu n.200hp moottori, niin miten näette kannataako tällaista ostaa purkamatta moottoria ennen ensikäynnistystä ? Moottorilla ajettu vain n. 200km koneen valmistumisen jälkeen. Joku ajais vaan ja joku purkais. Oman mielenrauhan takia sen voi vaikka purkaa, niin ei tarvi sitte enää arvuutella. Quote Link to comment
jupsu Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 On 8/9/2019 at 3:41 PM, Järä said: Minua kiinnostaisi myytävänä oleva kupla, joka on seisonut kuivassa tallissa 2015 kesästä asti. Tätäkin ennen auto oli joseisonut kymmenisen vuotta kun se otetiin kesäksi 2015 ajoon eli 2005-2015. Kuplassa on laadukkaista osista kasattu n.200hp moottori, niin miten näette kannataako tällaista ostaa purkamatta moottoria ennen ensikäynnistystä ? Moottorilla ajettu vain n. 200km koneen valmistumisen jälkeen. Ei se kupla sattuisi olemaan punainen? Quote Link to comment
Järä Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 (edited) On 8/10/2019 at 7:30 PM, jupsu said: Ei se kupla sattuisi olemaan punainen? - Edited June 6 by Järä Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 16, 2019 Share Posted August 16, 2019 Mkä on vastaava mitta typ1 6v startissa? Kuvassa o 12v ratas Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 VW osa vai jotakin ihan muuta? Quote Link to comment
Noviisi Posted September 13, 2019 Share Posted September 13, 2019 Help! Mistä löydän vaihdelaatikon valmistusvuodet lootan numeron mukaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 On 9/13/2019 at 8:10 PM, Noviisi said: Help! Mistä löydän vaihdelaatikon valmistusvuodet lootan numeron mukaan? https://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php Quote Link to comment
Noviisi Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 3 hours ago, Tanhis said: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php Onko nuo pelkkiä runkonumeroita? En osaa tuolta hakea vaihdelaatikon numerolla, ei löydy 😞 Quote Link to comment
Aku Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 https://www.vwheritage.com/gearbox-codes 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 4 hours ago, Noviisi said: Onko nuo pelkkiä runkonumeroita? En osaa tuolta hakea vaihdelaatikon numerolla, ei löydy 😞 Sorry mun moka muistin että tuossa listassa olis ollut myös lootan koodit. 1 Quote Link to comment
metake Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 10 hours ago, Noviisi said: Onko nuo pelkkiä runkonumeroita? En osaa tuolta hakea vaihdelaatikon numerolla, ei löydy 😞 Rear axle on vaihdelaatikon numero tuossa listassa. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 17, 2019 Share Posted September 17, 2019 9 hours ago, metake said: Rear axle on vaihdelaatikon numero tuossa listassa. Lista vaan ei jatku tietyn vuoden jälkeen 1 Quote Link to comment
metake Posted September 17, 2019 Share Posted September 17, 2019 14 hours ago, Tanhis said: Lista vaan ei jatku tietyn vuoden jälkeen Mutta uudemmistahan valmistushetki selviää suoraan valmistenumerosta. Quote Link to comment
peruskallio Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Ostin uudet 1600 (85.5) männät ja sylinterit. Menossa ihan täysin vakiokoneeseen joka huohotti runsaasti. Männänrenkaiden päittäisvälys on 0.5mm. Paljonko pitäisi olla? Olettamuksena Itsellä oli jotain luokkaa 0.2-0.3mm onko nämä siis verkonpainoja vai jatkoon? Quote Link to comment
jupsu Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 22 minutes ago, peruskallio said: Ostin uudet 1600 (85.5) männät ja sylinterit. Menossa ihan täysin vakiokoneeseen joka huohotti runsaasti. Männänrenkaiden päittäisvälys on 0.5mm. Paljonko pitäisi olla? Olettamuksena Itsellä oli jotain luokkaa 0.2-0.3mm onko nämä siis verkonpainoja vai jatkoon? Minkä valmistajan sarja? Quote Link to comment
peruskallio Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 15 minutes ago, jupsu said: Minkä valmistajan sarja? Aa Quote Link to comment
mikko k Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Eikö valmistajalta ollut mitään ohjetta paketissa mukana? Quote Link to comment
jupsu Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Noilla aa:n mäännänrenkailla ei tee mitään. Itellä on ollut samanlainen ongelma kaikkien aa:n sarjojen kanssa. Itse olen vaihtanut grantin renkaat aa:n renkaiden tilalle ja ongelma on poistunut. Quote Link to comment
peruskallio Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Ei siellä tainnut mitään olla. Rotrexilla ahdetussa koneessa on wisecot, Kaivoin niiden ohjeen esiin, mutta ei siinäkään ollut mitään mainintaa päittäisvälyksestä. Muut mitat ja toleranssit oli kyllä lueteltuna. Quote Link to comment
Tutkija Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 No 0,40mm pienemmäksi en kyllä edes yrittäisi saada katkosväliä,voi muuten kuumana turvota välys pois ja alkaa ahdistamaan. Quote Link to comment
DynamiteJack Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 Varmasti aikasemmin kysytty, mutta miten 1300-1600cc koneissa käytetyt alkuperäiset kampikammiot kestää virittämistä tai edes uudelleenrakentamista uusilla osilla? Aihiona H02 alkuinen moottori eli oman selvittelyn perusteella 67-70vm 1500 ja AS-41..? Kiitos jo etukäteen. -Tuore palstalainen Quote Link to comment
jupsu Posted October 19, 2019 Share Posted October 19, 2019 1 hour ago, DynamiteJack said: Varmasti aikasemmin kysytty, mutta miten 1300-1600cc koneissa käytetyt alkuperäiset kampikammiot kestää virittämistä tai edes uudelleenrakentamista uusilla osilla? Aihiona H02 alkuinen moottori eli oman selvittelyn perusteella 67-70vm 1500 ja AS-41..? Kiitos jo etukäteen. -Tuore palstalainen H-kampikammio ehkä huonoin viri aihio johtuen sen metalliseoksesta. Kaksi H-koodista konetta ollut itellä ja kummastakin sortui lohkon keskimmäinen laakeripukki ( nämä olivat 1600 yksreikäkansilla). Itse ottaisin aihioksi -70 lukusen kahella öp-venttiilillä olevan kampikammion. Quote Link to comment
Masa K Posted October 26, 2019 Share Posted October 26, 2019 (edited) Mitähän tässä kansien koneistuksessa on tehty.. laskettu? Edited October 26, 2019 by Masa K Quote Link to comment
wp Posted October 27, 2019 Share Posted October 27, 2019 Kantta laskettu ja tehty tilaa putken olakkeelle. Mittaisin palotilan jos vakiompaan moottoriin suunnitteilla. Quote Link to comment
peruskallio Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 (edited) Mitä vakio 1600 koneeseen laittaisitte puristussuhteeksi? Tulisi 8.2 jos vain kasaan laittaa, kannesta saan pienehköllä vaivalla pois. 95 oktaanisella olisi tarkoitus ajella. Edited November 3, 2019 by peruskallio Quote Link to comment
Mikko S Posted November 4, 2019 Share Posted November 4, 2019 Jos haluaa säilyttää lämmönvaihtajat, niin missä menee järkevän koneen koko/tehorajat? Imupuolelle löytyy 1 ja 2 kurkkuisia tuplia hyllystä ja pakopuolella ne lämmönvaihtajat + vintage speedin sport putki. Samballa ovat aika tiukkana, ettei sais pakoventtiilin kokoa suurentaa yhtään... Quote Link to comment
x-pj Posted November 4, 2019 Share Posted November 4, 2019 1 hour ago, Mikko S said: Jos haluaa säilyttää lämmönvaihtajat, niin missä menee järkevän koneen koko/tehorajat? Imupuolelle löytyy 1 ja 2 kurkkuisia tuplia hyllystä ja pakopuolella ne lämmönvaihtajat + vintage speedin sport putki. Samballa ovat aika tiukkana, ettei sais pakoventtiilin kokoa suurentaa yhtään... Mulla on 1850 cc, pakovena 35.5, keinut vakiosuhteella, vakiolämmönvaihtimet. Ei ole läpöongelmia missään olosuhteissa vaikka kone on bussin perässä. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 16 hours ago, Mikko S said: Jos haluaa säilyttää lämmönvaihtajat, niin missä menee järkevän koneen koko/tehorajat? Imupuolelle löytyy 1 ja 2 kurkkuisia tuplia hyllystä ja pakopuolella ne lämmönvaihtajat + vintage speedin sport putki. Samballa ovat aika tiukkana, ettei sais pakoventtiilin kokoa suurentaa yhtään... Csp:ltä löytyy lämmönvaihtajia 48mm sisäputkelle asti eli eiköhän tuolla röörillä voisi venttiilikokojakin vähän vakiosta nostaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 (edited) Joku laittoi tässä vuoden parin sisään tälle foorumille linkin missä oli länsisuomen/satakunnan vanhojen autojen ensirekisteröinti lapuista kopioita vuodeltaX vuoteenX. Mahtaisikohan joku muistaa tämän kuvauksen perusteella mistä sivustosta/arkistosta oli kyse. Ja oli siis ihan avoin arkisto netissä. Edited November 12, 2019 by Tanhis Quote Link to comment
-tipi- Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 (edited) Eikös ne ollut kaivettavissa täältä: https://arkisto.fi/ https://arkisto.fi/fi/aineistot/verkkopalvelut-ja-tietokannat Edited November 12, 2019 by -tipi- Quote Link to comment
multanen Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 Onkos semmosta laitetta tai menetelmää olemassa millä saa nokan tyypin selvitettyä avaamatta konetta? Quote Link to comment
JM Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 Öljypumpun kun irrottaa niin sitä kautta saattaa onnistua. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 Eikös nosto ja asteetkin ole ihan mitattavia suureita. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 2 hours ago, multanen said: Onkos semmosta laitetta tai menetelmää olemassa millä saa nokan tyypin selvitettyä avaamatta konetta? Terve voisihan sitä tulkita ihan perinteisin keinoin,no nämä on tietysti jo tuttu huttua, mutta kokeilen liittää kumminkin... "" Lainaan tästä aiheesta olevaa aika selventävää kirjoitusta, mikä onkin varmaan jo tuytua asiaa kaikille...Nokka-akselin mittaaminen ja ajoittaminen, yleistä mittaamalla nokka-akselisi saat ajoitettua minkä tahansa nokan imu = intake pako = exhaust ykk = yläkuolokohta akk = alakuolokohta degrees = asteet HUOM! kaikien mittausten onnistumisen pohjana on ennen mittausten aloittamista oikein merkitty yläkuolokohdan eli ykk:n merkki tarkista se esim lohkotasoon kiinnitetyn stopparin, astelevyn ja mittakellon avulla merkitsemällä ylös asteet esim 1,0mm ennen ja jälkeen ykk:n = siinä puolivälissä on tarkka ykk kannattaisi jo lohko kasattuna tehdä kunnollinen kiinteä ykk:n merkki ennen kannen asennusta kiinnitä mittaus alussa ja lopussa ykk:hon tarkita ykk:n merkki myös uudelleen mittauksen jälkeen jos se ei ole kiinteä tarkista myös että astelevy ei ole liikahtanut mittauksen aikana (tarkistat siis ettei osoitin ole esim vahingossa siirtynyt/taipunut jos käsi on osunut siihen tai astelevy liikahtanut kampiakselin päässä mittauksen aikana) hydraulinokkia ajoitettaessa tulisi saada hydroelementti lukittua ajoituksen ajaksi esim käytä mekaanista nostajaa jos se on mitoiltaan samanlainen (esim Opel CIH) tai lukitse esim hitsipisteellä vanha hydroelementti mittauksen ajaksi tai kehitä muu tapa tietenkin poistat lukitun/mekaanisen nostajan ennen käynnistystä jos nokka on hydraulisille välyksentasaimille eli hydroille tarkoitettu mittausten aika pyöritä vain moottorin pyörimissuuntaan sillä muuten hihna/ketjuvälys hämää yleensä nokka kannattaa mitata esim 0,1mm nostolla koska sillä tai lähellä sitä olevalla arvolla ilmoitetaan lähes kaikkien virotysnokka-akselivalmistajien nokkien asteluku näitä asteita kutsutaan "advertised degrees" -asteiksi koska niillä asteiila nokkia kutsutaan/mainostetaan/ostetaan (jos yrittää mitata asteita heti siitä kun venttiili liikahtaa tulee kaikista nokista, varsinkin mekaanisista, muka 300-400asteisia koska saattorampit varsinaiselle rampille hämäävät) eli kun mittakello alkaa liikkua katsot koska venttiili on auennut 0,1mm noston verran ja asteluku ylös sitten taas se asteluku ylös milloin on venttiili 0,1mm päässä menossa kiinni ----- samalla mittaustavalla voit mitata asteet 1,0mm nostolla tai mitata lähinnä USA:ssa käytössä olevat asteet 0.050" nostolla (n 1,3mm nostolla) nämä kuvaavat paremmin nokan kireyttä ja ramppeja ja antavat paremmin arvoja pakosarjan mitoitukseen jne siis kokenut virittäjä valitsee nokkansa näiden eikä advertised asteiden mukaan jos arvot vain ovat saatavissa (jos ei ole täytyy ne itse nokasta mitata) ylensä 1,0mm nostolla/0.050" nostolla asteita on n 40-60 vähemmän kuin 0,1mm nostolla mitattuna nämä 1,0mm tai 0.050" nostolla olevat asteet ilmoitetaan yleensä suluissa ns advertised degrees -asteiden lisäksi jos nokassa on 0,1mm asteita vähän suhteessa 1,0 mm/0.050" asteisiin esim nokka 1 300astetta @ 0,1mm, nosto 12,0mm (260astetta @ 1,0mm) tämä nokka on uudenaikaisempi ja kireämpiramppinen kuin äkkiä samanlaiselta näyttävä esim nokka 2 jossa asteita on 300ast @ 0,1mm /nosto 12,0mm (240ast @ 1,0mm) koska ns tehollisia asteita (eli 1,0mm/0.050" nostolla mitattuja asteita) on ensinmainitussa enemmän on se nokka myös vetoalueeltaan kireämpi näistä kahdesta kireämpi ramppi tarkoittaa myös sitä että esimerkkinokka 1 vaatii jäykemmät venttiilinjouset kuin esimerkkinokka 2 ------- nokan keskilinja eli centerline on tarkin ajoitusarvo tällöin ei tarvitse tietää tehtaan ajoitusarvoista välttämättä mitään: mittaat centerlinet imusta ja paosta ja päättelet mihin suuntaan kääntää nokkaa ja kuinka paljon nokan keskilinjan eli centerline voit laskea joko 0,1mm noston asteista tai 1,0mm noston asteista (jälkimmäinen on tarkempi) keskilinja on tietenkin em arvojen puolivälissä koska ykk tai akk mahtuu matkalle on laskeminen hieman mutkikkaampaa mutta laske puoliväli vaikka ihan astelevyltä ts jos imu aukeaa 0,1mm verran 40 ast ennen ykk ja sulkeutuu 0,1mm päähän 70 ast jälkeen akk on välillä 40 + 180 + 70 astetta = 290astetta elinokka on 290 asteinen mitattuna 0,1mm nostolla imun "puoliväli" = imun keskilinja = imun cebterline on tietenkin 290/2=145astetta kummastakin suunnasta eli lähestyttäessä noston alusta 40 astetta ykk:hon ja ykk:sta vielä 105 astetta lisää pyörimisuuntaan eli 105ast jälkeen yläkuolokohdan eli imunokan centerline on esimerkissä 105 astetta suhteessa yläkuolokohtaan (=ykk:hon) tämä arvo on yleensä tapana ilmoittaa nokan ajoituksesta ----- ajoitus centerlineistä: yleensä nokka laitetaan siten että imussa ja paossa on sama centerline jolloin nokka on "straight up" esim imu 108, pako 108 tai sitten nokkaa aikaistetaan 2, 4 tai 6 astetta (aikaistaminen lisää vääntöä mutta laskee huipputehoa) esim sama nokka 4 astetta aikaistettuna eli "4 degrees advanced": imu 104, pako 112 nokkien välisen kulman saat laskemalla intake ja exhaust centerlinet yhteen ja jakamalla kahdella: esim nokassa 104+112=216 216/2=108 on nokkien välinen kulma nokkien völinen kulma ei tietenkään 1 nokkaisessa muutu nokkaa ajoitettaessa vaan se on siihen kiinteästi nokkatehtaalla koneistettu jos nokkia on kaksi niitä voidaan siirtää toisistaan riippumatta silloin vääntöä saa laittamalla centerlinet esim: imu 110, pako 110 max tehoa saa laittamalla nokat esim: imu 106, pako 106 tuplanokkaisissahan nokkia ajoitettaessa samalla muuttuu nokkien välinen kulma se lasketaan samalla tavalla esimerkin 2 nokkainen: 106+106=212 212/2=106 on nokkien välinen kulma jos ajoitettu intake canterline 106 ja exhaust centerline 106 HUOM! nokan centerline ei välttämättä ole sama kuin max noston kohta koska nokka voi olla epäsymmetrinen, varsinkin laahainvipumoottoreissa esim opel ohc 8v, ford ohc ----- jotkut nokkavalmistajat antavat myös ajoitusarvon max nostosta = "max lift" koska se on tavallaan helpompi/nopeampi mitata:asteet ylös 0,1mm ennen ja jälkeen max noston ja siinä puolivälissä on max nosto tarkista siis nokkakortista ennen ajoitusta onko ajoitusarvo "intake centerline" vai "intake max lift" ------ nokan ajoituksen mittaamisen selvittäminen nopeasti/lyhyesti on vaikea juttu mutta toivottavasti sait selvää LÄHDE ON PROSRTEET JA USKALSIN TÄMÄN TÄNNE LAITTAA KOSKA ON NETTIIN AIKOINAAN MUUTENKIN LAITETTU. MATTI Pur-valujaHttp://www.elisanet.fi/ville-pekka 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 (edited) 4 hours ago, -tipi- said: Eikös ne ollut kaivettavissa täältä: https://arkisto.fi/ https://arkisto.fi/fi/aineistot/verkkopalvelut-ja-tietokannat Juu kyllä ne tuoltakin ilmeisesti löytyy, mutta " Aineisto on käyttörajoitettua ja on katsottavissa Kansallisarkiston sisäverkosta kirjautumalla. Pääsy edellyttää tunnusten ja tarvittaessa käyttöluvan anomista Kansallisarkiston tutkijasaleissa." Löysin kylläkin mitä tarvitsin omasta arkistosta, en vain ollut varma olinko ottanut oman auton aikaisemman rek otteen talteen. Edited November 12, 2019 by Tanhis Quote Link to comment
splitti51 Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 8 hours ago, Tanhis said: Joku laittoi tässä vuoden parin sisään tälle foorumille linkin missä oli länsisuomen/satakunnan vanhojen autojen ensirekisteröinti lapuista kopioita vuodeltaX vuoteenX. Mahtaisikohan joku muistaa tämän kuvauksen perusteella mistä sivustosta/arkistosta oli kyse. Ja oli siis ihan avoin arkisto netissä. Arkisto Quote Link to comment
Tanhis Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 3 hours ago, splitti51 said: Arkisto Thanks. Tämä oli just se, tälläkertaa laitan linkin talteen. Quote Link to comment
Tero87 Posted January 3, 2020 Share Posted January 3, 2020 Fullflow kysymys. Mulla on nykyiseen koneeseen rakennettu fullflow siten että laitettu orggis jäähdyttäjän tilalle ryöstö laippa josta lähdöt suodattimelle sekä ulkoiselle jäähdyttimelle. Lohkossa olisi valmis paikka fullflow nipalle mikä nyt tulpattu, myös pumpun kansi on mallia umpinainen. Onko tämä asetelma erityisesti huonompi kuin perinteiseen tapaan asennettu fullflow? Kone olisi menossa kolkkiin joten tämä nykyinen tapa olisi ainakin helpompi toteuttaa tilanpuutteen vuoksi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.