VW-63 Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 (edited) Kävisiköhän Logmech:in alumiiniset kartionmalliset (keskeltä paksut) tangot. Niissä 270mm katkaisupituudella pää on jotain 8.5mm. Jos mittaat kuinka pitkä matka tangon päästä on siihen kohtaan, joka on ottanut kiinni putkeen niin voin mitata paljonko noilla tangoilla olisi paksuutta ko. kohdassa. Onhan tarkistettu että keinuvipujen välykset eivät ole kasvaneet? Tuntuu aika erikoiselta, että vasta 20km jälkeen olisi alkanut ottamaan osumaa. Edit: Niin ja vielä että kuinka nuo keinut on linjattu venttiilinpäähän nähden? Onko varaa shimmata keinuja siihen suuntaan, että tönärille saisi lisää tilaa. Edited May 4, 2016 by VW-63 Quote Link to comment
metake Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Minkähän paksuisia nuo Tutkijan mainitsemat SCATit on? Scatit on juuri noita mitä AC myy, eli 9,5 mm Quote Link to comment
Roope Posted May 5, 2016 Share Posted May 5, 2016 (edited) Scatit on juuri noita mitä AC myy, eli 9,5 mm Ei kyllä ole niillä on kahta tikkua 3/8 ja 5/16 eli karkeasti milleissä 9.5 ja 7.9mm paksut ac:lla vaan ei ainakaan kaupassa ole noita ohuita. http://www.scatvw.com/product/pro-street-cut-to-length-3125-steel-pushrods-11-500/ Edited May 5, 2016 by Roope Quote Link to comment
Tutkija Posted May 5, 2016 Share Posted May 5, 2016 Keiteleen koneessa ainakin on ohuita ollu. Quote Link to comment
J.Ussi Posted May 7, 2016 Author Share Posted May 7, 2016 (edited) Keiteleen koneessa ainakin on ohuita ollu. KK:lta kysyin näitä niin sanoi että SCATeja ei ole saanut enää vuoteen. EMPI:ltä on kuulemma saatavana vastaavia. Mikähän vaan mahtaa olla EMPIn laatu? Laitoin myös kannet, keinut ja tönärit paikalleen ilman suojaputkia ja tutkin työntötankojen liikkumista. Huomasin, että koska olen shimmannut keinuvivut aivan keskelle venttiilin päätä, työntötangot tulevat tällöin täyden noston kohdassa hyvin lähelle kannessa olevaa suojaputken reikää sivuttaissuunnassa... eli kun suojaputki on paikallaan tanko ottaa niihin kiinni. Eli todennäköisesti jo pelkästään shimmaamalla keinut hieman sivuun venttiilin päästä saan tilaa niin ettei kosketusta tapahdu. Onko tämä korjaus OK ? Eikä tuo koneen irtijumppaaminen nyt ihan turhaa onneksi ollut. 3 ja 4 pytyt oli lohkon juuresta kosteat niin tulipa ne nyt laitettua uudella liimalla kiinni. Edited May 7, 2016 by J.Ussi Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 7, 2016 Share Posted May 7, 2016 Keinuvivun ei pitäis painaa keskeltä venttiiliä vaan hieman ohi keskilinjasta jotta venttiilissä tapahtuisi pyörimistä koneen käydessä. Tällöin venttiilin ja ohjurin elinkaari pitenee. Quote Link to comment
J.Ussi Posted May 7, 2016 Author Share Posted May 7, 2016 Ok. Sittenhän nämä onkin hyvä laittaa niinkuin ne pitääkin. Kuinkahan paljon keinuvipu saa sitten olla keskilinjan ohi? Nyt esimerkiksi tämä pahiten kiinniottanut 1.sylinterin pako puoli pitäisi säätää niin että keinuvipu painaa venttiilin päätä puolesta välistä ohi keskilinjan, jotta työntötanko tulisi täydellä nostolla liki puoltaväliä kannessa olevaan suojaputken reikään. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 7, 2016 Share Posted May 7, 2016 Yleisesti taidetaan vaan puhua että hieman ohi keskilinjan mutta jos tilanne vaatii sivumpaan shimmaamista niin mitä muuta voi tehdä. Ihan venan reunaan shimmaamista pitää kuitenkin välttää ettei vaurioita venan päätä ja ettei vena ala vänkäämään ohjurissa vinoon jolloin syö ohjuria ja venaa ajan saatossa. Itse tekisin kuten kuvailet mutta eiköhän tähän joku kokeneempi koneenrakentaja makustele omat kommenttinsa jatkoksi. Quote Link to comment
J.Ussi Posted May 10, 2016 Author Share Posted May 10, 2016 (edited) Nyt kun on vielä tönäriputket irti niin kysyn että, heitänkö näilä Super Tineillä kuikkaa ja hankin vakio unohduspellit ? Edited May 10, 2016 by J.Ussi Quote Link to comment
Tanhis Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Nyt kun on vielä tönäriputket irti niin kysyn että, heitänkö näilä Super Tineillä kuikkaa ja hankin vakio unohduspellit ? Kuikkaa. Quote Link to comment
Anpu Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Nyt kun on vielä tönäriputket irti niin kysyn että, heitänkö näilä Super Tineillä kuikkaa ja hankin vakio unohduspellit ? Aika moni näitä käyttää, kuten minä. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Aika moni näitä käyttää, kuten minä. Ja testasitko että paransi jäähdytystä tai etko ole huomannut mitään ongelmia kuten pytyn lämpöleikkaantumista niin pakkohan niiden on olla hyvät. Eli siis ison veden takana on näitä testailtu ja lopputulos on about näin. Jos nämä parantavat jäähdytystä type1 koneessa niin miksi tehdas käytti niitä vain type3 koneissa. Testattuna että sylinterit käyvät kuumempana näiden peltien kanssa anturit joka pytyssä ja mitään muuta ei muutettu kuin ns super tinit. Samassa testissä todettu että tuuletin syö näiden vastustavasta vaikutuksesta myös enemmän heppoja koneelta. Mutta samassa testissä on todettu että jos syystä tai toisesta ei sylinterien alapeltejä saa enää paikalleen esim pakosarjan takia tai muista syistä niin silloin supertinit toimivat paremmin koska alkuperäistä ilmaa ohjaavaa sylinterin alapeltiä ei ole enää ohjaamassa ilmaa sylinterien alitse. Supertinit ilmeisesti toimivat myös jos olet poistanut lämmönvaihtimet ja korvannut J-putkilla etkä ole tukkinut lämmönvaihtimien alunperin tukkimaa koloa alapeltien reunassa. Niin ja tietenkin nämä pitää tiivistää sylinterien päällipelteihin ettei ilma karkaa välistä ennen kuin kulkee sylinterien alapuolelta. Mutta tosiaan oma valinta tuossa nyt jotain ajattelemisen aihetta. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Käytin super tinnejä 5 kautta rookerissa ongelmitta. Nyt laitoin unohduspellit samalla kun keväthuollon yhteydessä vaihdoin lakrut, nokan, putket/männät ynnä muuta pientä. Periaattella, kokeillaan vertailun vuoksi nyt näitä. En oo huomannu vielä mitään eroa mutta kesä on vielä edessä eikä rookeri vielä ole kunnolla raippaa saanut. Quote Link to comment
J.Ussi Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 (edited) Mulla ei ollu noista ko. pelleistä mitään hajua että mitkä ovat ja miksi ne on laitettu, joten lueskelin juurikin noita amerikan poikien juttuja ja siksi vielä varmuudeksi kysyin. Joku harakka on haalinut noita kiinalaisia kiiltäviä peltejä koneen ympärille ja ykskään niistä ei meinaa kunnolla istua paikalleen. Siksi ei oo isokynnys näitäkään peltejä korvata paremmilla. Tuota Tanhiksen mainitsemaa juttua että alapelleissä pitäisi olla sivut kun ei lämmönvaihtimia ole en ollut ajatellutkaan. Vosi sellasetkin sinne askarrella. Edited May 11, 2016 by J.Ussi Quote Link to comment
Tutkija Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Käytännön kokemuksella voin sanoa et noil hienoilla kiiltävillä alapelleillä kuplan moottori lentokonekäytössä sai leipoontumaan männissä renkaat jumiin ja puristukset kateisiin. Seuraava kasaus ja käyttö oli omilla alkuperäisillä alapelleillä niin yllätys yllätys ei jumiutuneita männänrenkaita. 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Ja testasitko että paransi jäähdytystä tai etko ole huomannut mitään ongelmia kuten pytyn lämpöleikkaantumista niin pakkohan niiden on olla hyvät. Eli siis ison veden takana on näitä testailtu ja lopputulos on about näin. Jos nämä parantavat jäähdytystä type1 koneessa niin miksi tehdas käytti niitä vain type3 koneissa. Testattuna että sylinterit käyvät kuumempana näiden peltien kanssa anturit joka pytyssä ja mitään muuta ei muutettu kuin ns super tinit. Samassa testissä todettu että tuuletin syö näiden vastustavasta vaikutuksesta myös enemmän heppoja koneelta. Mutta samassa testissä on todettu että jos syystä tai toisesta ei sylinterien alapeltejä saa enää paikalleen esim pakosarjan takia tai muista syistä niin silloin supertinit toimivat paremmin koska alkuperäistä ilmaa ohjaavaa sylinterin alapeltiä ei ole enää ohjaamassa ilmaa sylinterien alitse. Supertinit ilmeisesti toimivat myös jos olet poistanut lämmönvaihtimet ja korvannut J-putkilla etkä ole tukkinut lämmönvaihtimien alunperin tukkimaa koloa alapeltien reunassa. Niin ja tietenkin nämä pitää tiivistää sylinterien päällipelteihin ettei ilma karkaa välistä ennen kuin kulkee sylinterien alapuolelta. Mutta tosiaan oma valinta tuossa nyt jotain ajattelemisen aihetta. Mulle tulee ihan ekana mieleen miks noita on käytetty type kolmosissa jos type ykkösen pellit on paremmat. En jaksanut ettiä amerikan ihmemiesten juttuja noista. Quote Link to comment
metake Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Mulle tulee ihan ekana mieleen miks noita on käytetty type kolmosissa jos type ykkösen pellit on paremmat. En jaksanut ettiä amerikan ihmemiesten juttuja noista. Onhan type 3:ssa ihan erilainen puhallin systeemi ja sitä kautta muutkin pellit erilaisia, joten mielestäni hiukan huono verrata yksittäisten peltien toimivuutta sen mukaan mistä ne on peräisin. 2 Quote Link to comment
DOODAH Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Ja noita supertinnejä on ihan vw leimallakin. Sillon eivät ole kiiltäviä ja istuvuus ihan muuta kun kiiltävillä. Pellit toimii, kunhan jäähdytysilma ei mee harakoille ;^) Quote Link to comment
Tanhis Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Ja noita supertinnejä on ihan vw leimallakin. Sillon eivät ole kiiltäviä ja istuvuus ihan muuta kun kiiltävillä. Pellit toimii, kunhan jäähdytysilma ei mee harakoille ;^) Itse en ole näitä testaillut varsinkaan lämpömittarin kanssa mutta mitä meinasit toimii kommentilla. Toimii = paremmat kuin ilman? Toimii = paremmin kuin alkuperäiset? Quote Link to comment
J.Ussi Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 No nii..... taas on nyplätty ja hiplattu eli uudet ohuet tikut lyhennetty ja tänään aamulla paikoilleen. Hyvin näytti nyt olevan joka tangolla tilaa täyden noston kohdalla joten ei muuta ku kone tulille ja kilinkellit, sama stanan kolkotus kuuluu edelleeen. Alkaa rauhallisemmankin miehen hermoa jo kiristelemään sen verran että taidan ajaa sen vian ulos sieltä. Quote Link to comment
Soukka Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Voiskohan siellä olla seeti irti tai ohjuri? Quote Link to comment
kari kittilä Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 (edited) Eihän vaan olis nostajanpesät väljät?? jos kuuluu sellainen ääni kuin venttiilinvälykset ois liian isot. Edited May 31, 2016 by kari kittilä Quote Link to comment
janskuk Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 kk:n laakerivika tai vauhtipyörä löysässä? Quote Link to comment
NO H2O Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 kk:n laakerivika tai vauhtipyörä löysässä? KK:n laakeriviasta saa vinkkiä niin että ottaa koneen käydessä tulpan johtoja vuorotellen pois paikoiltaan... Jos ääni häviää kun johdon ottaa pois sen pytyn kk:n laakerissa ongelmaa... 2 Quote Link to comment
J.Ussi Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 KK:n laakeriviasta saa vinkkiä niin että ottaa koneen käydessä tulpan johtoja vuorotellen pois paikoiltaan... Jos ääni häviää kun johdon ottaa pois sen pytyn kk:n laakerissa ongelmaa... Testaillaanpa nuo kk laakerit sitten seuraavaksi. Quote Link to comment
J.Ussi Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Nyt on taas tutkintaa jatkettu. Sain YVllä vielä toisenlaiset ohjeet tuohon kk laakerien kunnon tutkimiseen. -Tulpat pois -Joka pytty vuorollaan YKKsta yli siten mäntä laskeutuu 10mm - tämän jälkeen ruuvari tulpan reiästä sisään ja napakka painallus. Jos mäntä liikkuu alaspäin, on laakerissa vikaa. Tein tämän testin ja 2 sylinterissä mäntä liikkui aivan selkeästi alaspäin. Muista sylintereistä ei ko. Väljää löytynyt. Kokeilin myös koneen käydessä tuota tulpanjohdon irrotusta. Kävin kaikki pytyt läpi mutta ääni ei hävinnyt edes tuon 2-pytyn kohdalla ?????? Quote Link to comment
J.Ussi Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Ja toki kiinnostaa spekulaatiot siitä, mikä kk-laakerin vaurioitumisen on voinut aiheuttaa. Muutahan sille ei ilmeisesti ole tehtävissä kuin pannu auki ja uutta osaa + tarvittaessa koneistusta? Itse en kyllä siihen taida alkaa. PRKL että taas sieppaa..... Quote Link to comment
Roope Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Tuon hajoamisen on voinnut tehdä ihan mikä vaan, esim huono säilytys,kasausvirhe, huono laakeri jo paketista tms... Ei kai nyt noi pienestä kannata luovuttaa. Moottori vaan palasiksi äkkiä niin näkee todellisen tilanteen. Quote Link to comment
J.Ussi Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Ei kai nyt noi pienestä kannata luovuttaa. Moottori vaan palasiksi äkkiä niin näkee todellisen tilanteen. No ei siinä muuta ku että en ite ole tuota runkomosaa kasannut, niin en kovin innokkaasti sitä haluaisi levittääkään koska kokemusta ei juurikaan ole. Täytyy vähän funtsia mitä tekee. Jos vaikka seuraavaksi ruuvaisi tuon vanhan öljypolttimen tonne konttiin niin pääsis edes ajelemaan vielä tänä kesä. Quote Link to comment
Paavuli Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Kannattaa joku autoa liikuttava pannu laittaa paikalleen, lieventää ketutusta kun pääsee ajelemaan. Sitten samalla voi purkaa ja ihmetellä toista konetta. 1 Quote Link to comment
AVe Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Rohkeasti Jussi romut vaan pöydälle levälleen. Ei se niin paha homma tuollainen VW:n pata ole laittaa. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
tolvana Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Hommana ei paha, liisinkikoneitakin löytys jos tarttet. Quote Link to comment
J.Ussi Posted July 4, 2016 Author Share Posted July 4, 2016 Tämä pannu olikin sitten aivan susipaska. En alkanut alakertaa itse availemaan, vaan toimitin sen asiantunteviin käsiin ja sitä on nyt useampikin seppä päässyt ihmettelemään. Pannu laitettiin halki ja sieltähän löytyi kaikkea pientä kivaa. Öljykanavassa oli reilu satsi pientä metallilastua/murua, joka EI ollut laakerimetallia, vaan todennäköisesti poraus/jyrsintä jätettä. Sitä oli sitten kanavasta annosteltu sopivasti kaikille laakereille=vaihtoon, 2-pytyn kiertokanki oli päässyt sinistymään joten se oli selvä= vaihtoon, Lohkossa oli myös jotakin sanomista = vaihtoon. kampiakseli 0,06mm kiero = koneistukseen. Eli kone rakennetaan alusta asti uusiksi ja artisti maksaa. Onnittelin itseäni hyvästä ostoksesta. Quote Link to comment
Guest Type123 Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Ikäviä uutisia - hopeareunuksena voi kuitenkin todeta ongelmien lähteiden selvinneen. Onnea ja intoa projektiin joka tapauksessa! Quote Link to comment
tolvana Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Pointti taitaa olla se et piti olla ajamaton kun oikeesti nostajanpesät esim.on finaalissa ja laakeritkin on loppu jne.jne Quote Link to comment
AVe Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Sitä kutsutaan Jussi harrastamiseksi. Vanhat autot on aina riskihankintoja. Ja "harraste"autot varsinkin. Tsemppiä koneen tekemiseen. Parempi siitä noin tulee. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
Paavuli Posted July 11, 2016 Share Posted July 11, 2016 Sitä kutsutaan Jussi harrastamiseksi. Vanhat autot on aina riskihankintoja. Ja "harraste"autot varsinkin. Tsemppiä koneen tekemiseen. Parempi siitä noin tulee. Sent from my iPhone using Tapatalk Eikös tässä ollut ostettu ajamaton moottori, ja seurailuni mukaan ei tuolla koneella ajamaan ehditty lainkaan, vaan "harrastettiin" pelkää vianetsintää. Jos tuo metallilastu on oikein pientä, veikkaan lähteeksi mahdollista FF kierteytystä lohkoon. Onko lohkosta poistettu tulpat ja korvattu ne kierretulpilla... Kierteytys / muuta koneistusjätettä ei mielestäni lohkosta pihalle saa järkevästi ilman tulppien irroitusta ja kanavien pesua / paineilmalla puhaltamista. Näin tein omaan moottoriini, eikä se ainakaan vielä (kop kop) (1000km sisällä) ole levahtanut näppeihin.... Quote Link to comment
J.Ussi Posted July 11, 2016 Author Share Posted July 11, 2016 (edited) Eikös tässä ollut ostettu ajamaton moottori, ja seurailuni mukaan ei tuolla koneella ajamaan ehditty lainkaan, vaan "harrastettiin" pelkää vianetsintää. Jos tuo metallilastu on oikein pientä, veikkaan lähteeksi mahdollista FF kierteytystä lohkoon. Onko lohkosta poistettu tulpat ja korvattu ne kierretulpilla... Kierteytys / muuta koneistusjätettä ei mielestäni lohkosta pihalle saa järkevästi ilman tulppien irroitusta ja kanavien pesua / paineilmalla puhaltamista. Näin tein omaan moottoriini, eikä se ainakaan vielä (kop kop) (1000km sisällä) ole levahtanut näppeihin.... Juu, pelkkää vianetsintäähän sitä pääasiassa tuli harrastettua..... tai ajoinhan miä jopa n.30km :D Varmaankin juuri sitä FF poraus/ kierteytyslastua on mitä sieltä löytyi. Mitä muutakaan se voisi olla? Onhan lohkoa kyllä vingulla kairattu kampiakselia varten suuremmaksi niin voihan siinäkin sitä mujua kanaviin joutua ja jos ei niitä ole puhallettu puhtaaksi niin.... Olisko ollu niin että vauhtipyörän puolelta oli yhden kanavan tulppa korvattu kierretulpalla. Tiedä sitten onko tuolla koneella oikeasti ajettu 0 vai 10tkm mutta kun öljykanavassa on satsi metallimujua niin tuskin sitä edes kamalasti tarvii laakereille annostella että ne on entiset. Keväällä kun vaihdoin öljyt, niin vanha öljy oli kirkasta ja puhdasta kuin pullosta kaadettua. Lisäöljypohjan luukku oli tiivistetty samalla vihreällä aineella millä lohkokin oli kasattu. Sitä tuskin oli siis aiemmin avattu. Öljypohjassa oleva sihtikin oli puhdas. Nyt sain onneksi kiroiltua tuon vanhan pannun paikoilleen ja laturin vaihdon jälkeen lataamaankin niin pääsee tänäkin kesänä vielä baanalle. Edited July 11, 2016 by J.Ussi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.