Jump to content

Newbie + Stoker


Recommended Posts

Kävisiköhän Logmech:in alumiiniset kartionmalliset (keskeltä paksut) tangot. Niissä 270mm katkaisupituudella pää on jotain 8.5mm. Jos mittaat kuinka pitkä matka tangon päästä on siihen kohtaan, joka on ottanut kiinni putkeen niin voin mitata paljonko noilla tangoilla olisi paksuutta ko. kohdassa.

 

Onhan tarkistettu että keinuvipujen välykset eivät ole kasvaneet? Tuntuu aika erikoiselta, että vasta 20km jälkeen olisi alkanut ottamaan osumaa.

 

Edit:

Niin ja vielä että kuinka nuo keinut on linjattu venttiilinpäähän nähden? Onko varaa shimmata keinuja siihen suuntaan, että tönärille saisi lisää tilaa.

Edited by VW-63
Link to comment

Keiteleen koneessa ainakin on ohuita ollu.

KK:lta kysyin näitä niin sanoi että SCATeja ei ole saanut enää vuoteen.  EMPI:ltä on kuulemma saatavana vastaavia. Mikähän vaan mahtaa olla EMPIn laatu?

 

 

 

Laitoin myös kannet, keinut ja tönärit paikalleen ilman suojaputkia ja tutkin työntötankojen liikkumista.

Huomasin, että koska olen shimmannut keinuvivut aivan keskelle venttiilin päätä,  työntötangot tulevat tällöin täyden noston kohdassa hyvin lähelle kannessa olevaa suojaputken reikää sivuttaissuunnassa... eli kun suojaputki on paikallaan tanko ottaa niihin kiinni.

 

Eli todennäköisesti jo pelkästään shimmaamalla keinut hieman sivuun venttiilin päästä saan tilaa niin ettei kosketusta tapahdu. Onko tämä korjaus OK ? 

 

Eikä tuo koneen irtijumppaaminen nyt ihan turhaa onneksi ollut. 3 ja 4 pytyt oli lohkon juuresta kosteat niin tulipa ne nyt laitettua uudella liimalla kiinni.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Ok. Sittenhän nämä onkin hyvä laittaa niinkuin ne pitääkin.

Kuinkahan paljon keinuvipu saa sitten olla keskilinjan ohi?

 

Nyt esimerkiksi tämä pahiten kiinniottanut 1.sylinterin pako puoli pitäisi säätää niin että keinuvipu painaa venttiilin päätä puolesta välistä ohi keskilinjan, jotta työntötanko tulisi täydellä nostolla liki puoltaväliä kannessa olevaan suojaputken reikään.

Link to comment

Yleisesti taidetaan vaan puhua että hieman ohi keskilinjan mutta jos tilanne vaatii sivumpaan shimmaamista niin mitä muuta voi tehdä.

 

Ihan venan reunaan shimmaamista pitää kuitenkin välttää ettei vaurioita venan päätä ja ettei vena ala vänkäämään ohjurissa vinoon jolloin syö ohjuria ja venaa ajan saatossa.

 

Itse tekisin kuten kuvailet mutta eiköhän tähän joku kokeneempi koneenrakentaja makustele omat kommenttinsa jatkoksi.

Link to comment

Aika moni näitä käyttää, kuten minä.

Ja testasitko että paransi jäähdytystä tai etko ole huomannut mitään ongelmia kuten pytyn lämpöleikkaantumista niin pakkohan niiden on olla hyvät.

 

Eli siis ison veden takana on näitä testailtu ja lopputulos on about näin.

 

Jos nämä parantavat jäähdytystä type1 koneessa niin miksi tehdas käytti niitä vain type3 koneissa.

 

Testattuna että sylinterit käyvät kuumempana näiden peltien kanssa anturit joka pytyssä ja mitään muuta ei muutettu kuin ns super tinit. Samassa testissä todettu että tuuletin syö näiden vastustavasta vaikutuksesta myös enemmän heppoja koneelta.

 

Mutta samassa testissä on todettu että jos syystä tai toisesta ei sylinterien alapeltejä saa enää paikalleen esim pakosarjan takia tai muista syistä niin silloin supertinit toimivat paremmin koska alkuperäistä ilmaa ohjaavaa sylinterin alapeltiä ei ole enää ohjaamassa ilmaa sylinterien alitse. Supertinit ilmeisesti toimivat myös jos olet poistanut lämmönvaihtimet ja korvannut J-putkilla etkä ole tukkinut lämmönvaihtimien alunperin tukkimaa koloa alapeltien reunassa.

 

Niin ja tietenkin nämä pitää tiivistää sylinterien päällipelteihin ettei ilma karkaa välistä ennen kuin kulkee sylinterien alapuolelta.

 

Mutta tosiaan oma valinta tuossa nyt jotain ajattelemisen aihetta.

Link to comment

Käytin super tinnejä 5 kautta rookerissa ongelmitta. Nyt laitoin unohduspellit samalla kun keväthuollon yhteydessä vaihdoin lakrut, nokan, putket/männät ynnä muuta pientä. Periaattella, kokeillaan vertailun vuoksi nyt näitä. En oo huomannu vielä mitään eroa mutta kesä on vielä edessä eikä rookeri vielä ole kunnolla raippaa saanut.

Link to comment

Mulla ei ollu noista ko. pelleistä mitään hajua että mitkä ovat ja miksi ne on laitettu, joten  lueskelin juurikin noita amerikan poikien juttuja ja siksi vielä varmuudeksi kysyin.

Joku harakka on haalinut noita kiinalaisia kiiltäviä peltejä koneen ympärille ja ykskään niistä ei meinaa kunnolla istua paikalleen. Siksi ei oo isokynnys näitäkään peltejä korvata paremmilla.

 

Tuota Tanhiksen mainitsemaa juttua että alapelleissä pitäisi olla sivut kun ei lämmönvaihtimia ole en ollut ajatellutkaan. Vosi sellasetkin sinne askarrella.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Käytännön kokemuksella voin sanoa et noil hienoilla kiiltävillä alapelleillä kuplan moottori lentokonekäytössä sai leipoontumaan männissä renkaat jumiin ja puristukset kateisiin. Seuraava kasaus ja käyttö oli omilla alkuperäisillä alapelleillä niin yllätys yllätys ei jumiutuneita männänrenkaita.

  • Like 1
Link to comment

Ja testasitko että paransi jäähdytystä tai etko ole huomannut mitään ongelmia kuten pytyn lämpöleikkaantumista niin pakkohan niiden on olla hyvät.

 

Eli siis ison veden takana on näitä testailtu ja lopputulos on about näin.

 

Jos nämä parantavat jäähdytystä type1 koneessa niin miksi tehdas käytti niitä vain type3 koneissa.

 

Testattuna että sylinterit käyvät kuumempana näiden peltien kanssa anturit joka pytyssä ja mitään muuta ei muutettu kuin ns super tinit. Samassa testissä todettu että tuuletin syö näiden vastustavasta vaikutuksesta myös enemmän heppoja koneelta.

 

Mutta samassa testissä on todettu että jos syystä tai toisesta ei sylinterien alapeltejä saa enää paikalleen esim pakosarjan takia tai muista syistä niin silloin supertinit toimivat paremmin koska alkuperäistä ilmaa ohjaavaa sylinterin alapeltiä ei ole enää ohjaamassa ilmaa sylinterien alitse. Supertinit ilmeisesti toimivat myös jos olet poistanut lämmönvaihtimet ja korvannut J-putkilla etkä ole tukkinut lämmönvaihtimien alunperin tukkimaa koloa alapeltien reunassa.

 

Niin ja tietenkin nämä pitää tiivistää sylinterien päällipelteihin ettei ilma karkaa välistä ennen kuin kulkee sylinterien alapuolelta.

 

Mutta tosiaan oma valinta tuossa nyt jotain ajattelemisen aihetta.

 

 

Mulle tulee ihan ekana mieleen miks noita on käytetty type kolmosissa jos type ykkösen pellit on paremmat. En jaksanut ettiä amerikan ihmemiesten juttuja noista.

Link to comment

Mulle tulee ihan ekana mieleen miks noita on käytetty type kolmosissa jos type ykkösen pellit on paremmat. En jaksanut ettiä amerikan ihmemiesten juttuja noista.

Onhan type 3:ssa ihan erilainen puhallin systeemi ja sitä kautta muutkin pellit erilaisia, joten mielestäni hiukan huono verrata yksittäisten peltien toimivuutta sen mukaan mistä ne on peräisin.

  • Like 2
Link to comment

Ja noita supertinnejä on ihan vw leimallakin. Sillon eivät ole kiiltäviä ja istuvuus ihan muuta kun kiiltävillä.

Pellit toimii, kunhan jäähdytysilma ei mee harakoille ;^)

Itse en ole näitä testaillut varsinkaan lämpömittarin kanssa mutta mitä meinasit toimii kommentilla.

 

Toimii = paremmat kuin ilman?

Toimii = paremmin kuin alkuperäiset?

Link to comment
  • 3 weeks later...

No nii..... taas on nyplätty ja hiplattu eli uudet ohuet tikut lyhennetty ja tänään aamulla paikoilleen.

Hyvin näytti nyt olevan joka tangolla tilaa täyden noston kohdalla joten ei muuta ku kone tulille ja kilinkellit, sama stanan kolkotus kuuluu edelleeen. 

Alkaa rauhallisemmankin miehen hermoa jo kiristelemään sen verran että taidan ajaa sen vian ulos sieltä.

Link to comment

kk:n laakerivika tai vauhtipyörä löysässä?

KK:n laakeriviasta saa vinkkiä niin että ottaa koneen käydessä tulpan johtoja vuorotellen pois paikoiltaan...

 

Jos ääni häviää kun johdon ottaa pois sen pytyn kk:n laakerissa ongelmaa...

  • Like 2
Link to comment

KK:n laakeriviasta saa vinkkiä niin että ottaa koneen käydessä tulpan johtoja vuorotellen pois paikoiltaan...

 

Jos ääni häviää kun johdon ottaa pois sen pytyn kk:n laakerissa ongelmaa...

Testaillaanpa nuo kk laakerit sitten seuraavaksi. 

Link to comment

Nyt on taas tutkintaa jatkettu.  Sain YVllä vielä toisenlaiset ohjeet tuohon kk laakerien kunnon tutkimiseen. 

-Tulpat pois

-Joka pytty vuorollaan YKKsta yli siten mäntä laskeutuu 10mm 

- tämän jälkeen ruuvari tulpan reiästä sisään ja napakka painallus.

Jos mäntä liikkuu alaspäin, on laakerissa vikaa.

 

Tein tämän testin ja 2 sylinterissä mäntä liikkui aivan  selkeästi alaspäin.

Muista sylintereistä ei ko. Väljää löytynyt.

 

Kokeilin myös koneen käydessä tuota tulpanjohdon irrotusta. Kävin kaikki pytyt läpi mutta ääni ei  hävinnyt  edes tuon 2-pytyn kohdalla ??????

Link to comment

Ja toki kiinnostaa spekulaatiot siitä, mikä kk-laakerin vaurioitumisen on voinut aiheuttaa. 

Muutahan sille ei ilmeisesti ole tehtävissä kuin pannu auki ja uutta osaa + tarvittaessa koneistusta?

Itse en kyllä siihen taida alkaa. 

PRKL että taas sieppaa.....  

Link to comment

Tuon hajoamisen on voinnut tehdä ihan mikä vaan, esim huono säilytys,kasausvirhe, huono laakeri jo paketista tms...

 

Ei kai nyt noi pienestä kannata luovuttaa. Moottori vaan palasiksi äkkiä niin näkee todellisen tilanteen.

Link to comment

 

Ei kai nyt noi pienestä kannata luovuttaa. Moottori vaan palasiksi äkkiä niin näkee todellisen tilanteen.

 

No ei siinä muuta ku että en ite ole tuota runkomosaa kasannut,  niin en kovin innokkaasti sitä haluaisi levittääkään koska kokemusta ei juurikaan ole. Täytyy vähän funtsia mitä tekee.  Jos vaikka seuraavaksi ruuvaisi tuon vanhan öljypolttimen tonne konttiin niin pääsis edes ajelemaan vielä tänä kesä.

Link to comment
  • 1 month later...

Tämä pannu olikin sitten aivan susipaska.

 

En alkanut alakertaa itse availemaan, vaan toimitin sen asiantunteviin käsiin ja sitä on nyt useampikin seppä päässyt ihmettelemään.

Pannu laitettiin halki ja sieltähän löytyi kaikkea pientä kivaa.

 

Öljykanavassa oli reilu satsi pientä metallilastua/murua, joka EI ollut laakerimetallia, vaan todennäköisesti poraus/jyrsintä jätettä.

Sitä oli sitten kanavasta annosteltu sopivasti kaikille laakereille=vaihtoon,

2-pytyn kiertokanki oli päässyt sinistymään joten se oli selvä= vaihtoon,

Lohkossa oli myös jotakin sanomista = vaihtoon.

kampiakseli 0,06mm kiero = koneistukseen.

 

Eli kone rakennetaan alusta asti uusiksi ja artisti maksaa.

Onnittelin itseäni hyvästä ostoksesta.

Link to comment

Sitä kutsutaan Jussi harrastamiseksi. Vanhat autot on aina riskihankintoja. Ja "harraste"autot varsinkin.

Tsemppiä koneen tekemiseen. Parempi siitä noin tulee.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment

Sitä kutsutaan Jussi harrastamiseksi. Vanhat autot on aina riskihankintoja. Ja "harraste"autot varsinkin.

Tsemppiä koneen tekemiseen. Parempi siitä noin tulee.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Eikös tässä ollut ostettu ajamaton moottori, ja seurailuni mukaan ei tuolla koneella ajamaan ehditty lainkaan, vaan "harrastettiin" pelkää vianetsintää.

 

Jos tuo metallilastu on oikein pientä, veikkaan lähteeksi mahdollista FF kierteytystä lohkoon. Onko lohkosta poistettu tulpat ja korvattu ne kierretulpilla... Kierteytys / muuta koneistusjätettä ei mielestäni lohkosta pihalle saa järkevästi ilman tulppien irroitusta ja kanavien pesua / paineilmalla puhaltamista.

 

Näin tein omaan moottoriini, eikä se ainakaan vielä (kop kop) (1000km sisällä) ole levahtanut näppeihin....

Link to comment

Eikös tässä ollut ostettu ajamaton moottori, ja seurailuni mukaan ei tuolla koneella ajamaan ehditty lainkaan, vaan "harrastettiin" pelkää vianetsintää.

 

Jos tuo metallilastu on oikein pientä, veikkaan lähteeksi mahdollista FF kierteytystä lohkoon. Onko lohkosta poistettu tulpat ja korvattu ne kierretulpilla... Kierteytys / muuta koneistusjätettä ei mielestäni lohkosta pihalle saa järkevästi ilman tulppien irroitusta ja kanavien pesua / paineilmalla puhaltamista.

 

Näin tein omaan moottoriini, eikä se ainakaan vielä (kop kop) (1000km sisällä) ole levahtanut näppeihin....

Juu,  pelkkää vianetsintäähän sitä pääasiassa tuli harrastettua..... tai ajoinhan miä jopa n.30km :D

Varmaankin juuri sitä FF poraus/ kierteytyslastua on mitä sieltä löytyi. Mitä muutakaan se voisi olla?  Onhan lohkoa kyllä vingulla kairattu kampiakselia varten suuremmaksi niin voihan siinäkin sitä mujua kanaviin joutua ja jos ei niitä ole puhallettu puhtaaksi niin.... 

Olisko ollu niin että vauhtipyörän puolelta oli yhden kanavan tulppa korvattu kierretulpalla.

 

Tiedä sitten onko tuolla koneella oikeasti ajettu 0 vai 10tkm mutta kun öljykanavassa on satsi metallimujua niin tuskin sitä edes kamalasti tarvii laakereille  annostella että ne on entiset.

 

Keväällä kun vaihdoin öljyt, niin vanha öljy oli kirkasta  ja puhdasta kuin pullosta kaadettua.  Lisäöljypohjan luukku oli tiivistetty samalla vihreällä aineella millä lohkokin oli kasattu. Sitä tuskin oli siis aiemmin avattu.  Öljypohjassa oleva sihtikin oli puhdas. 

 

 

Nyt sain onneksi kiroiltua tuon vanhan pannun paikoilleen ja laturin vaihdon jälkeen lataamaankin niin pääsee tänäkin kesänä vielä baanalle.  

Edited by J.Ussi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...