Jump to content

Voltswagen T2 kombi -76


Cera

Recommended Posts

1 hour ago, KimmoH said:

Itse en vaihtaisi kuin korkeintaan katkenneet lehdet etuakselista. Jos kaikki on ehjää niin putsaus, kasaan ja rasvaa perään.

Mä tekisin tämänkin vielä niin etten edes ottaisi lehtipakkaa ulos jollei lattoja ole poikki. Noiden pakkojen asennus on ilman nippuun hitsaamista melkoista hermopeliä, ainakin mulle.

  • Like 1
Link to comment

signal-2023-02-21-213318_002.thumb.jpeg.998cfea5c8d21cc66350850c761487dc.jpeg

 

Palasina :) jousipakkoja en vielä kattonut, päädyt oli tosin hitsattu eli lehdet eivät lie karkaile sinne tänne vaikka vetäisikin pois...

 

signal-2023-02-21-204514_002.thumb.jpeg.a711cc8572d7f3c2903aa81fbd316b62.jpeg

 

Tukivarsista löytyi ikävämpi yllätys. Ohjekirja taitaa sanoa että jos on "badly worn" niin vaihtoon, mutta mikä on liikaa kulumaa? Tuota kohtaa lukuunottamatta ovat meenaan ihan siistit... Nopeasti The Samban puolelta katsoin samasta ongelmasta ja ilmeisesti niitä laakereita tuohon kohtaan ei taida edes helpolla saada, eli hioo ja kiillottaa niin hyvin kun pystyy ja takaisin kasaan?

Edited by Cera
Link to comment
15 minutes ago, Mäki said:

Olematta mikään pussihousu tai ilmajäähypuritanisti, mutta eikös nuo sähköautoprojektit kuulu ihan jonnekin muualle kuin tällä palstalle? 

image.thumb.png.b5176a00473eb40a611001a4306bac67.png

Ilmalla se taitaa tuokin jäähtyä...

Mun mielestä tää on just oikea paikka, kun lähtökohtana on kuitenkin ilmajäähy. Onhan täällä vesikoneasennuksiakin käsitelty. 

  • Like 5
Link to comment
On 2/21/2023 at 9:06 AM, KimmoH said:

Itse en vaihtaisi kuin korkeintaan katkenneet lehdet etuakselista. Jos kaikki on ehjää niin putsaus, kasaan ja rasvaa perään.

 

Tämä taitaa valikoitua toimintastrategiaksi vaikka takaisin laittaminen videoista katsellenkin on ärsyttävän oloista, mutta ei noita vanhoja rasvoja taida saada pois muuten. Epäilyttää myös että sielä on jotakin moskaa sisällä kun nuo tukivarret tuli ulos noin kuluneen näköisinä.

 

On 2/22/2023 at 8:33 AM, Mäki said:

Olematta mikään pussihousu tai ilmajäähypuritanisti, mutta eikös nuo sähköautoprojektit kuulu ihan jonnekin muualle kuin tällä palstalle? 

 

 

Joo pahoittelen :( uutena harrastelijana ajattelin että T2 kori riittää, mutta pidän sähkötyöt muilla foorumeilla sitten ja keskitytään täällä tähän entistykseen.

 

1 hour ago, Anssi said:

Ikävä kyllä nuo ovat pilalla, laakeritkit pitää ainakin tarkastaa ja luultavasti vaihtaa.

 

Kun noita sisälaakereita vaan saisi jostain! :D Äh. Pitää miettiä mitä näiden kanssa nyt tekee. Toistaiseksi en ole löytänyt muuta infoa aiheesta kun "ei niitä saa enää mistään ja vaikka saisikin niin vaihtaminen tarvitsee erikoistyökaluja" 🤷‍♀️

 

Paruzzi myy jotain uretaanipuslasarjaa tuohon mikä vissiin korvaa sekä nuo sisemmät puslat (bushing? mikäseon suomeksi? :D) ja ne uloimmat neulalaakerit jotka tässä on ihan ok ilmeisesti. Mutta tekeekö näillä mitään: https://www.paruzzi.com/fi/baywindowbus///21376

 

Näyttäisi että vaihtoehdot noitten kanssa on vähän vähissä...

 

1) Kasaan sellaisena kuin nyt on, pienen hionnan ja runsaan rasvan kera.

2) Uudet tukivarret? (mistä?)

3) Uudet puslat sinne akselin sisälle? (mistä ja miten vaihto?)

 

Pöh! Tää on kyllä yhtä ongelmasta seuraavaan koko projekti 😂 mutta sitähän se on. Ihanaa kuitenkin kun apuakin on saatavilla.

 

Muihin aiheisiin, viimeistelin tuon kojelaudan entisöinnin repimällä vanhat vinyylit pois siitä keskipalasta ja liimaamalla uutta keinonahkaa tilalle, nyt on aika hyvä :)

 

Ennen:

dashbefore.thumb.jpg.a549440fba8d4572321bc93eb099191d.jpg

 

Jälkeen:

dashafter.thumb.jpg.c5898281b62201a808de312deca93577.jpg

  • Like 3
Link to comment




 
Joo pahoittelen uutena harrastelijana ajattelin että T2 kori riittää, mutta pidän sähkötyöt muilla foorumeilla sitten ja keskitytään täällä tähän entistykseen.


Kyllä tällainen projekti sopii ihan kokonaisuudessaankin tälle foorumille, ei näitä ruuhkaksi saakka täällä ole. On täällä hullumpiakin esitelty, aina vesikoneista alkaen, tämä sentään jäähtyy ilmalla.

t: Ylläpito

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla


  • Like 10
Link to comment
18 hours ago, Cera said:

 

Tämä taitaa valikoitua toimintastrategiaksi vaikka takaisin laittaminen videoista katsellenkin on ärsyttävän oloista, mutta ei noita vanhoja rasvoja taida saada pois muuten. Epäilyttää myös että sielä on jotakin moskaa sisällä kun nuo tukivarret tuli ulos noin kuluneen näköisinä.

 

Vasta tässä viestiketjussa kuulin että tuo lehtien paikalleen laittaminen olisi hankalaa 😀 Ilmeisesti mulla on vain ollut hyvä tuuri kun en muista että lehtien paikalleen laittamisessa olisi koskaan ollut mitään tuskaa. 

  • Like 1
Link to comment

Ehdottomasti sähkötyöt mukana. Ne kyllä kiinnostaa aina ja kyllähän noita sähkökonversioita tulee. Itselläkin juniksessa vesikone ollut jo kohta neljännesvuosisata.

"normista" poikkeavat projektit kiinnostaa aina, niitä ei ole koskaan liikaa.

  • Like 7
Link to comment

Okei pidetään sähköhommatkin mukana, kunhan sinne asti päästään :) miun suunnitelma on tosiaan käyä nyt tätä alustaa ja "normaalia" osaa läpi, kunnes sitten taka-akselin tienoilla alkaa olla luontevaa katsoa moottorin kiinnityksiä samalla ja moottorin kun saa kiinni, niin akuilta tulevien HV-kaapelien reititkin vahvistuu siinä samalla.

 

signal-2023-02-27-192819_002.thumb.jpeg.73b651a53955827efc5d05eeabfe9510.jpeg

 

signal-2023-02-27-192909_002.thumb.jpeg.b72e553becb1585a558d623e968c83bf.jpeg

 

Jousipakat oli ehjät! Tän hetken suunnitelmana on putsata nyt koko akseliputket ja kurkata endoskoopilla ne sisemmät laakeripinnat. Sitten ollaan taas vähän viisaampia.

 

Tarkemmin katottuna vielä toinen alatukivarsi oli hyvässä kunnossa, kolme muuta on yhtä pahoilla naarmuilla.

 

22signal-2023-02-21-213318_002.thumb.jpg.b81170c6a0922582a7d8aa241be67fcc.jpg

 

Paljonkos nuo tukivarret yleensä käytettynä kustantaa ja onko ihan mahdottomia löytää?

 

Voisin olla kiinnostunut meenaan jos jollakulla sattuu lojumaan ylimääräisiä :D

Edited by Cera
  • Like 1
Link to comment
1 minute ago, x-pj said:

Minä maksoin muistaakseni 30 euroa ja löytyi ekalla kysymällä.

 

Aaaa no sillä hinnalla ei kannattane näihin uusia palloja askarrella. Kattelin noita bus-ok:n 190e/tukivarsi hintoja ja siinä kohtaa pohti että mielummin menee vielä parivuotta näillä 😂

 

Pitääpi askarrella ostoilmoitus...

Link to comment

Tosiaan en kyllä tajua mikä jousipakkojen paikalleenlaitossa olisi niin vaikeaa muutakuin rasvasotku. Maalarinteipillä voi avittaa paketin kasassa pysymistä ja sen teipin voi huoletta jättää sinne paikalleen.

 

Akseliraakereihin tosiaan on hyvä olla erikoistyökalu mutta sitä ei ole vaikea valmistaa kun tehtaan valmistusohjeet on saatavilla.

https://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/local_manufacture/tools-750-799.pdf

sivu 61 alkaa se mitä kaipaat ulosvetämiseen ja samassa dokkarissa taisi olla myös asennustyökalukin.

 

Mitä tulee sähköistämiseen niin ehdottomasti kaikki tieto aiheeseen liittyen tänne. Tämä nyt vain on valitettava tosiasia että jopa niinkin nopeasti kuin 15 vuoden päästä bensaa ei välttämättä ole niin helposti tai halvasti saatavilla kuin nyt. Tietty vaihtoehtopolttoaineet voi tulevaisuudessa hyvinkin korvata bensan joilla kaasaripelinkin saa maltillisin muutoksin toimimaan. Mutta sähköistys tulee olemaan osa takamoottoristen volkkarien harrastamista tulevaisuudessa ja sitä on turha kieltää.

 

  • Like 4
Link to comment
28 minutes ago, Tanhis said:

Tosiaan en kyllä tajua mikä jousipakkojen paikalleenlaitossa olisi niin vaikeaa muutakuin rasvasotku. Maalarinteipillä voi avittaa paketin kasassa pysymistä ja sen teipin voi huoletta jättää sinne paikalleen.

 

Akseliraakereihin tosiaan on hyvä olla erikoistyökalu mutta sitä ei ole vaikea valmistaa kun tehtaan valmistusohjeet on saatavilla.

https://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/local_manufacture/tools-750-799.pdf

sivu 61 alkaa se mitä kaipaat ulosvetämiseen ja samassa dokkarissa taisi olla myös asennustyökalukin.

 

Mitä tulee sähköistämiseen niin ehdottomasti kaikki tieto aiheeseen liittyen tänne. Tämä nyt vain on valitettava tosiasia että jopa niinkin nopeasti kuin 15 vuoden päästä bensaa ei välttämättä ole niin helposti tai halvasti saatavilla kuin nyt. Tietty vaihtoehtopolttoaineet voi tulevaisuudessa hyvinkin korvata bensan joilla kaasaripelinkin saa maltillisin muutoksin toimimaan. Mutta sähköistys tulee olemaan osa takamoottoristen volkkarien harrastamista tulevaisuudessa ja sitä on turha kieltää.

 

Kyllähän mä oon samaa mieltä ku Tanhis,, kaikki sähkötieto vaan tänne, vaikka mä en kyllä usko että enää rupean värkkään omiini sähköjä moottorin osalta.. Ajan ilmajäähyllä sen aikaa ku se on järkevää bensalla ilman mitään oman tunnontuskia.. Minun ajojen vähentämisellä tätä palloa ei pelasteta eli ihan huoletta ajan bensalla niin pitkään ku se on taloudellisesti järkevää.. Eikös ne jo Saksan osalta meinaa vetää jarruakin polttomoottoriautoilun kieltämiselle.. Ainakin semmosta uutista oli parin päivän sisällä

  • Like 4
Link to comment

Tukivarsiongelmien ratkeamista odotellessa vähän niitä sähköhommia :)

 

signal-2023-03-01-215829_015.thumb.jpeg.849696ed23621ee59b6e8348d6942b90.jpeg

 

signal-2023-03-05-214938_012.thumb.jpeg.38e10c870e1cbed0fcf327b9aedc6735.jpeg

 

Kiitos jälleen Tampere Hacklabin yhteisölle avusta ja opettamisesta, saatiin VCU (Vehicle Control Unit) kasattua ja toimimaan. :)

 

Kyseinen kortti siis ohjaa lähes kaikkea sähköauton toimintaa CAN-väylän avulla; ottaa sisään anturidataa esim. kaasupolkimelta ja syöttää ulos komentoja moottorille. Omani on Irlantilaisen DIY sähköautonero Damien Maguiren suunnittelema ja avoimeen koodiin/suunnitteluun perustuva ZombieVerter. Vähemmällä säädöllä näissä pääsee ostamalla valmiin "plug-n-play" pakettiratkaisun - esim. kokonaan Nissan Leaf palasia käytettäessä Resolve EV on osoittautunut melko suosituksi.

 

Itse valitsin ZombieVerterin lähinnä monipuolisuuden suhteen, siinä missä Resolve toimii ilmeisesti loistavasti kun akustot, kaasupolkimet, moottorit ja invertterit ovat kaikki peräisin Nissanilta, Zombie kommunikoi CAN-väylällä lähes minkä tahansa komponenttien kanssa. Tämä monipuolisuus mahdollistaa Leaffin, Teslan, BMW:n, Volvon, ym monien muiden sähkö/hybridi/modernien CAN-väylää käyttävien polttomoottoriautojenkin komponenttien ohjaamisen sujuvasti rinnakkain samassa projektissa.

 

Tässä projektissa Zombien käsittelemä data sisältää siis mm.

 

- Tesla M3 akustonhallintajärjestelmä (BMS) joka kontrolloi myös laturia ja latausporttia itsenäisesti.

- Nissan Leaf invertteri joka puolestaan kontrolloi moottoria

- Lämpötilan monitorointi akustossa, invertteriltä ja moottorilta.

- BMW E60 sähköinen kaasupoljin (pakettiautoon hyvin sopiva, sillä kiinnittyy lattiaan)

- Ajosuunnan valitsin (Drive/N/Reverse)

- Regen-jarrutuksen kontrollointi

- Mittaristolle jollain tavalla akuston varausdata, virrankulutus, range, ym. sekä toki varoitusvalot.

 

Mahdollisesti myös (ei pakko ajaa CAN-väylän kautta, mutta saatan kuitenkin tehdä niin):

 

- Sähköinen vakuumipumppu OE jarrutehostinta varten tai vaihtoehtoisesti Bosch iBooster sähköinen jarrutehostin.

- Jonkinlainen sähkölämmitin ja puhallin sisätilojen lämmittämiseksi ja tuulilasin huurteenpoistoon.

 

Zombie tarjoaa myös mahdollisuuden mm. vakionopeussäätimeen suoraan CAN-väylään kytkettävän nopeusanturin avustuksella. Voi olla, että tämä tulee käyttöön tai sitten ei :)

 

Ja sitten se syy miksi kortti lojuu mikroskoopin alla :D Miulla kävi tämän kanssa vähän hassusti kun tilasin omani v 2021 jolloin koronan aiheuttamat globaalit rahtiongelmat ja piirilevytehtaita riivannut ns. "chip shortage" olivat pahimmillaan. Firma joka Damienille kortteja valmisti ei pystynyt hankkimaan tiettyjä piirejä ja harrastelijaporukoissa päädyttiin lopulta siihen, että kortit toimitettiin vajaina ja kukin harrastelija metsästi omat puuttuneet piirinsä mistä pystyi. Nyt tilanne alkaa jo parantumaan ja omat piirini sain kaikki alkuvuodesta 2023 tilattua Mouserilta ja LCSC:ltä suoraan valikoimista, Damien on myös raportoinut että 2023 myydyt kortit sisältävät ilmeisesti kaikki tarvittavat piirit valmiiksi juotettuina, eli tod.näk. ja toivottavasti tulevien harrastelijoiden ei tarvitse tätä vaivaa nähdä. Itse kuitenkin pääsin opettelemaan tästä syystä myös SMD-komponenttien juottamista ensimmäistä kertaa elämässäni. :D

 

Itse kortin käyttäminen ei onneksi edellytä kovinkaan monimutkaista teknistä osaamista, kortti kommunikoi asetustilassa wifiverkolla langattomasti esim. läppärin tai tabletin kanssa ja Damienin tekemä softa on melko helposti tulkittavaa:

 

1063843285_Screenshot2023-03-08at15_44_24.thumb.png.6e3d94e0b01b41b0d48ffaad1509a240.png

 

341269553_Screenshot2023-03-08at15_44_47.thumb.png.29a2bd547cc2fb075eb4928f83dd3d23.png

 

 

  • Like 8
Link to comment

Joo oh...

 

Putsailin tuosta etuakselista enimmät rasvat pois ja kurkkasin endoskoopeilla ne sisemmät metallipuslat. Kyllähän tämän saattoi arvata noista tukivarsista. :D Naarmut ja urat näkyy tuon jäljellä olevan rasvakerroksenkin läpi, että poishan nuo täytyy ottaa, mitä sitten ikinä tuleekaan tilalle.

 

WIN_20230311_20_02_41_Pro.jpg.0795a410b3b362957cff7929db3cd233.jpg

 

Tuo työkalu ei onneksi tosiaan näyttänyt kovin monimutkaiselta valmistaa, eli se on seuraavana toteutuslistalla. Siitä, mitä näitten tilalle sitten tulee niin ei vielä ole päätöstä tullut... Miun silmiin näyttää nyt että vaihtoehdot on aikalailla:

 

1. Alkuperäistyyli, eli tuolta Bus-Ok:lta tai jostain muualta koneistettuna samankaltaiset metallipuslat ja uudet neulalaakerit. Tää vaatisi myös uudet tukivarret sillä nuo miun nykyisethän naarmuttaa suoraan sitten uuet mitkä tuonne vaivalla vaihtaisi. Uusia tukivarsia ei ole vielä löytynyt, mutta jos sellaiset tässä ilmaantuu niin saatan niihin tarttua ihan varan vuoksi sekä KimmoH:n pallonivelshow'ta täällä seuranneena :)

 

2. Delrinistä, (POM-H? pommi?) koneistettuna sellaset pitkät koko tukivarren kantavat muovipuslat jotka korvaisivat sekä uloimmat neulalaakerit että nuo sisemmät metallipuslat:

 

th-3091547926.jpg.e072dcdbd5af524c0304f74a62a08772.jpg

 

Periaatteessa saataisiin tälläset varmaan taiottua, sillä jyrsimiä ja sorvia on Hacklabilla ihan hyvin ja osaavia käyttäjiäkin. Lisäksi kaveripiiristäkin löytyy muoveja työkseen koneistavia eikä tuo muoto nyt mikään hankalan näköinen oo. Tää silleen houkuttelisi eniten, että ei tarttisi tukivarsia vaihtaa, meenaan siis että jos se koko tukivarsi on tuettuna noin laajalta pinnalta niin eipä se 1,5cm naarmuinen kohta sielä päässä enää mitään välystä pääse aiheuttamaan

 

Bentley ja monet varottelee, että niitten sisempien metallipuslien poiston yhteydessä sitä jotain ulompaa muoviholkkia ei saa sieltä irroittaa koska "replacement are not sold, and the entire beam must be replaced" mutta tälläisten edestähän se pitäisi poistaa (tai näitä lyhentää). Mutta. Mikä estäisi myöhemmin koneistamasta uutta sellaista muoviholkkia sinne jos sitten haluaakin joskus palata takaisin alkuperäistyylisiin laakereihin, kunhan vaan säilyttää nää alkuperäiset ja/tai ottaa mitat ylös?

 

3. Polyuretaania myy Paruzzi ja monet muut vähän samalla ajatuksella, eli pitkät puslat jotka kannattelee koko tukivartta tasaisesti, ilmeisesti reilusti halvempaa kuin Delrin ja löytyy suoraan kaupan hyllyltä. Varasuunnitelma tällähetkellä jos motivaatio romahtaa tyystin tän etuakselin kanssa leikkimiseen ja tarttee ostaa vaan aikalisä että pääsee hommissa eteenpäin ja saa auton vielä edes jotenkin ajokuntoon. Voisi sitten korvata myöhemmin Delrinillä tai alkuperäistyylisellä laakeroinnilla jos haluaisi...

 

B652711.thumb.jpg.3d80cb0448bf7df317e1d53a47580e42.jpg

Edited by Cera
Link to comment

Kokopitkissä muovi tms. On ongelmana että tietyt materiaalit vaatii just tietynlaisen rasvan ettei ala turpoamaan ja näinollen jumittamaan tukivartta. Ja ylläripylläri nämä tientynlaiset rasvat eivät ole sieltä halvimmasta päästä. Eli kannattaa ottaa tämä huomioon jos muovisiin päättää siirtyä.

 

Itsellä yhdessä custom akselissa laakerimessingistä sorvatut laakerit jotka sitten lukittu ulkopuolelta rasva nipoilla kiinni joiden kautta saa näppärästi rasvaa just sinne mihin sitä eniten tarvitaan.

  • Like 2
Link to comment
16 hours ago, Tanhis said:

Kokopitkissä muovi tms. On ongelmana että tietyt materiaalit vaatii just tietynlaisen rasvan ettei ala turpoamaan ja näinollen jumittamaan tukivartta. Ja ylläripylläri nämä tientynlaiset rasvat eivät ole sieltä halvimmasta päästä. Eli kannattaa ottaa tämä huomioon jos muovisiin päättää siirtyä.

 

Joo luinkin tästä... ilmeisesti enemmän uretaanin ongelma kuitenkin. Tuo POM vaikuttaisi aika inertiltä, silikonirasvaa nuo suosittelevat "varmuuden vuoksi" sillekkin siitä huolimatta, kun on kuulemma parhaiten siedetty yleensä kaikille muoveille.

 

2110456177_Screenshot2023-03-13at11_57_37.png.6ed4461c3e0f20e20e224a5ac7dad11e.png

  • Like 1
Link to comment

Kummasti se POM myös turpoaa rasvoista, taisin toisen kierroksen puslituksen laitella kuparitahnalla kasaan, se tuntui toimivan, eikä jämähtänyt kii. Tein aikanaan kumisten tukivarsipuslien tilalle POMista tiukemmat versiot 911 etupäähän ja 914 takapäähän

Edited by ovaaliheppu
Link to comment
  • 1 month later...

Työt haittaa taas harrastamista ja etuakseli ahdistaa edelleen, mutta päivitellään taas jotakin tästä. :)

 

Hacklab opetti sorvaamaan niin sain tehtyä tuon työkalun noiden puslien poistamiseksi ja vo-hoi melkoisessa kunnossahan ne olivatkin. :D

 

signal-2023-03-30-104148_008.thumb.jpeg.095c4af98a345577259e920b20ce6ff1.jpeg

 

signal-2023-03-30-104148_013.thumb.jpeg.a0256bf5b34c35d473497fa5fc764f81.jpeg

 

signal-2023-03-30-104148_025.thumb.jpeg.6bba1fc295756d28510fa39a9f43eac7.jpeg

 

signal-2023-03-30-104148_031.thumb.jpeg.6c41c6be1a33acfa8f16ad0c3b06f85f.jpeg

 

Yksi puslista oli ihan hyvässä kunnossa, kaksi kohtalaisen kuluneita ja tuo pahin on ohentunut alle puoleen alk.per. paksuudestaan kulumakohdasta. :D Nyt olen kyllä ihan kiitollinen ettei tullut sivuutettua tätä hommaa, vaikka helpoin rasti tämäkään ei kyllä tunnu olevan. Jos joku haluaa, niin tässä muuten mitat tuohon sisäpuslaan tuon hyväkuntoisimman perusteella:

 

signal-2023-03-30-151728_003.thumb.jpeg.bddb98836c08e5db9f6a4e557b15a012.jpeg

 

signal-2023-03-30-151728_007.thumb.jpeg.055ceb637749fe2ec9c25cdfd93b0b91.jpeg

 

signal-2023-03-30-151728_012.thumb.jpeg.8e843dfc680847ea5329bb474c53955a.jpeg

 

Tuo Bentleyn manuaali sanoo "If the metal bushing has worn to a diameter greater than 43.40mm (1.7086 in), pull it out and replace" niin oletan tän hyväkuntoisen ollessa 43.07 että upouusi on sitten ollut mahdollisesti 43.00 sisähalkaisijaltaan.

 

Putket kun sai tyhjiksi niin hiekkapuhalsin ja maalasin koko akselin, pintaan Epocoat ja Normadur, pitäisi toivottavasti kestää.

 

signal-2023-04-03-184404_008.thumb.jpeg.bffd47a16850f8d21288f8eb43a6c09e.jpeg

 

signal-2023-04-28-171929_002.thumb.jpeg.7bf9c9da6dfa75c82c408e5a0a7e5895.jpeg

 

signal-2023-04-28-171905_002.thumb.jpeg.339d307f7d236ae0d08d84eedd3a2c0b.jpeg

 

Uudet tukivarretkin löytyi saksasta :)

 

signal-2023-04-04-230357_002.thumb.jpeg.6a9cf876fb661fe2ebe5f241c7a368a7.jpeg

 

Vielä pitäisi kuitenkin saada tuo akselin sisusta nyt puhdistettua, sielä on edelleen vanhat rasvat ja todennäköisesti hiekkapuhalluksesta vähän rakeita. Lisäksi pitäisi nyt viimein alkaa tehdä päätöksiä, miten nämä uudet tukivarret kiinnittäisi paikoilleen.

 

Bus-ok:n metallipuslat (á 40eur) + neulalaakerit (á 20eur) = 240eur

 

Toisaalta saisin metrin sopivalla halkaisijalla olevaa POM putkea, josta voisi sorvata nuo kokopitkät muovipuslat 37eur.

Tällöin pitäisi kuitenkin poistaa putkista todennäköisesti myös ne bakeliittipalat sieltä sisäpuslien kohdalta. Tai sitten tehdä muovipuslista senverran lyhyemmät. Tai tehdä niihin joku askelma että menisi sen bakeliitin päälle.

 

Hnngh.

 

Mikäli tuo alkuperäiskonstruktio nyt oikeasti olisi tuon 240eur arvoinen niin voisihan ne palikat sinne tilata ja laittaa, ei tuo nyt mikään paha summa tässä kokonaiskonkurssissa ole. Toisaalta ilmeisesti kuitenkin näilläkin siihen jotain klappia saattaa jäädä ja tukivarret kuluvat metalli-metallia kontaktissa pahemmin kuin noilla muoveilla, tukivarsia kun kukaan ei enää valmista niin tekisi mieleni suojella näitä mitkä nyt vaivalla löytyi maailmalta.

 

Tälläistä tuli vastaani pohdinnoissa:

 

 

Äh. Vitsit kun osaisi tehdä päätöksiä. 😂

  • Like 2
Link to comment

Onhan siinä yleensä syynsä miksi tehdas on akselin sellaiseksi tehnyt mitä on eli ei se alkuperäinen kostruktio ainakaan huono ole. Ja itse en ainakaan POMmia parannuksena näe. 

Ja akselin saa kivasti tyhjäksi suurimmista rasvoista kun laittaa vatiin pystyyn ja jos ulkona aurinkoinen lämmin päivä niin rasvat valuu itsestään ulos. Tietty lämmitin kaveriksi niin sitten ainakin holahtaa rasvat ulos.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...

Päivitelläänpäs taas pitkästä aikaa tännekkin. :)

 

signal-2023-07-25-235730_002.thumb.jpeg.7fa0dfea31efce5eb0b7b88fbdd7e960.jpeg

 

 

Mitään suurta mullistusta ei ole edelleenkään tapahtunut, joskin lähellä ollaan kun etuakseli alkaa olla apusimpukkaa vaella valmiina takaisin asennettavaksi. :) Sen sijaan kaikkea pientä tässä koettanut edistää. Hitaasti mutta varmasti eteenpäin siis.

 

Kuuntelin lopulta viisaampia täällä palstalla ja alkuperäiseen tyyliin siis päädyttiin laakeroinnin suhteen.

 

IMG_1704.thumb.jpg.84cd16f4ec915c0af246b8347267a654.jpg

 

Hacklabin tuttujen kautta onnistui tuon lyöntityökalun sorvaaminen ja nyt on siis upouudet pronssipuslat ja neulalaakerit akseliputkien sisässä.

 

signal-2023-07-25-235631_002.thumb.jpeg.1a15fcfdc794cede91ce8705b76bbead.jpeg

 

Apusimpukan korjaussarja on ollut tilauksessa viimeiset kolmisen viikkoa ja saapunee viimein loppuviikosta, jolloin asiat taas ehkä etenevät enemmänkin. Febi Bilsteinin sarja, jota ei ilmeisesti (toivottavasti) tarvitse erikseen porata/avartaa vaan osat toivottavasti sopivat suoraan paikoilleen...

 

Sitä odotellessa irrotin, puhdistin ja avasin ohjaussimpukan.

 

signal-2023-08-07-210255_002.thumb.jpeg.520b1b4e09df66cab4b8db8310cebe7f.jpeg

 

signal-2023-08-08-232655_003.thumb.jpeg.b20600749697fd0fce9a4bf5a48d1eb9.jpeg

 

signal-2023-08-08-232655_004.thumb.jpeg.7b4c4eba94d99cb6161eb10a8d810230.jpeg

 

signal-2023-08-15-194952_0022.thumb.jpg.1ee96e7f2a3389ca09da944cca4a05e2.jpg

 

Laakereita kävin kyselemässä paikalliselta laakerikeskukselta, mutta katsoi ettei niitä ole enää saatavilla ja totesi alkuperäisten olevan "kuin uudet" ja suositteli laittamaan samoilla kasaan. Uudet tiivisteet ja O-renkaat kuitenkin suostui myymään. :)

 

Pienempiä osia hiekkapuhallettu ja jauhemaalattu apusimpukan osia odotellessa...

 

signal-2023-08-15-195055_002.thumb.jpeg.2e52dd5bc7ef2e793d76043942434172.jpeg

 

signal-2023-03-18-192751_002.thumb.jpeg.de64ce7b37dd822ecbd57fbc61ffebdd.jpeg

 

signal-2023-03-18-214337_002.thumb.jpeg.ed6df502f0b9957bb548c9ffcd29179f.jpeg

 

Alkuperäiset (etu)vanteet sentäs pulveroitiin ammattilaisella kun vähän huonosti mahtuu tuohon hacklabin yhteiskäytössä olevaan keittiöuuniin.

 

IMG_1996.thumb.jpg.65bbca0db984f5053780cd2b0a2d927a.jpg

 

Takapyörät on vielä kiinni autossa, mutta ajattelin että sama se tässä etuakselin kanssa puuhastellessa on nuokin jo kunnostaa. :) Nyt pitäisi löytää vielä uutta rengasta päälle.

 

Ens kerralla toivottavasti taas kuvissa etupäästäkin jo pyörillään.

  • Like 5
Link to comment
  • 3 weeks later...

Apusimpukan korjaussarja tulee jos tulee, eli näköjään ei. Mitään ilmoitusta ei ole tullut, soittelin perään ja myyjä puhui että "seuraavalla viikolla viimeistään" ja noh, siitäkin on nyt jo kohta kaksi viikkoa. Näyttää muualtakin olevan lopussa tuo...

Jos jollakulla sattuisi olemaan sitä Febin korjaussarjaa joka ei edellytä poraamista asennuksen jälkeen ni ostan :D turhauttaa odottelu, ei saa hommaa eteenpäin. :(

Link to comment

Tais löytyä! 👍 Ulkomailta tosin.

En nyt vielä uskalla kyllä nuolaista ennenkuin paketti on kädessä.

NeoRetrolta siis alunperin tilaus, ei useampaan viikkoon mitään viestiä, ei vastausta sähköpostiin, puhelimitse lopulta tavoitti ja lupaili "seuraavalle viikolle". Nyt siitäkin kuitenkin jo kaksi viikkoa, eikä etukäteislaskuakaan ole vieläkään kuulunut, joten oletan että haastava saada hankittua.

Hollannista tilasin eilen vähän "varuiksi" jos tuo NeoRetron paketti ei ala kuulumaan, mutta tänään peruivat tilauksen kun verkkokaupan saldo näyttikin heillä kuulemma väärin ja oikeasti ei ollutkaan hyllyssä. No mutta tottakai.

Nyt tilaus sisällä kolmannessa kaupassa :D katsotaan miten käy...

Jos ei tuokaan toimita niin sain onneksi jo vinkin mistä löytyy Suomenmaastakin suoraan varastosta.

Aattelin aluksi että en ala kasaamaan vielä tuota akselia ennenkuin tää homma on tehty kun siitä tulee nii kömpelö liikuteltava jos laittaa kauheesti painoa kiinni, mutta nyt turhauttaa kun hommat seisoo parin pronssiholkin takia. Oon tässä yrittänyt muuta tehtävää keksiä ja kaikkea pikkuhommaa edistänyt, mutta kyllähän se kiva ois saada taas etupyörät pitkästä aikaa maahan :)

 

Pidän muuten tuon VW772 puslien/laakerien asennustyökalun vuokrattavissa Tampere Hacklabilta jollain "omatunnon mukaan" korvauksella ja rahat Hacklabin yhteistyöpajan hyväksi, jos vaikka joku muukin sattuisi tarvitsemaan samaan hommaan tässä lähiseudulla. Yksityisviestillä tavoittaa jos tästä tarve nyt tai tulevaisuudessa.

 

2023-07-04-120002_002.thumb.jpeg.79476bf75a63c3321fb772562b1bf771.jpeg

Edited by Cera
  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

signal-2023-09-12-220447_002.thumb.jpeg.a5f781e43788e78d5cfa1d4b89e62274.jpeg

 

signal-2023-09-14-173708_002.thumb.jpeg.e76dc29b79d024bd8de8048174444d41.jpeg

 

Jousipakat ja tukivarret meni ilman suurempia ongelmia paikoilleen. Vaikeimmat oli ylätukivarret joita sai vähän vääntää samalla, eikä tekijällä voimat meenanneet riittää.

 

Vihdoin taas koko akseli kiinni rungossa. 😊

 

Vanhoilla pulteilla tosin. Kiinnikekeskuksesta yritin hakea uusia, mutta myivät jotkut harvemmalla kierteellä olevat. :( Noh. Kyllä nuo vanhat kestänevät ihan hyvin.

 

Saman ongelman kohtasin iskarien kiinnityspulttien kanssa. Tässä on kaikki kierteet jotain muuta kun mitä saa jos pyytää "ihan normaaleja M12 lukkomuttereita" ilmeisesti. 😂

 

Mut kiinni on!

 

Nythän tämä on vain uutta osaa toisensa perään. Kyllä kelpaa. 😊

 

signal-2023-09-14-173730_002.thumb.jpeg.4b3370e150fcf0bd01d90f01bf87a971.jpeg

 

Nääki on adjustablet, mutta laitoin ihan "pakettisäädöillä" vaan ainakin toistaiseksi.

  • Like 3
Link to comment

10.9 ja 12.9 pultteja sekä muttereita saa helpoiten nettikaupoista joo hienokierteisenä, sen verran yksylöllisiä monessakin autossa/koneessa ettei oo tolkkua pitää laatikollisia kaupan hyllyllä. Menekki on muutama vuodessa kun seassa on osakierre ja täyskierremallit vielä eri pituisina, mikä minnekin sopii.  Ruuvikauppa OY Mäntsälässä on toistaiseks pystyny hankkimaan ihan kaiken maan ja taivaan väliltä mitä on tarvinnu viimeseen 20 vuoteen

 

Useinmiten vanhatkin pelaa vallan loistavasti, oon ne yleensä käyttäny sitruunahapossa, pylväsporakoneessa isoa teräsharjalaikkaa ja mustaus tai joskus vaan musta ruosteprimeri päälle paikasta riippuen. Isompia alustapultteja puhaltanutkin hienolla hiekalla (siis 0.1-0.6 joka useaan kertaan kaapissa jo puhalleltu, eli lähes pölyä)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Lopulta löytyi suurimmalle osalle oikeat mutterit ja pultit kiinnikekeskuksesta ja etuakseli viimein kasassa ja kaikki renkaat kävivät pitkästä aikaa lattiassa. 🥳

 

Eteen valikoitui Sambafoorumeiden suosituksesta myös tuo paksumpi kallistuksenvakaaja. Kun kerran tehdään, niin tehdään samalla kunnolla. 😊

 

signal-2023-09-20-194329_002.thumb.jpeg.d37895ca5467fb4f3ec09078a951b089.jpeg

 

signal-2023-09-20-194314_002.thumb.jpeg.c7e256cd1ed73cad9b7a284dde665864.jpeg

 

signal-2023-09-25-194335_002.thumb.jpeg.f9760247a84b147ab9215d379b188105.jpeg

 

signal-2023-09-25-194317_002.thumb.jpeg.c1bbe17b67cabe1239d89f5d343541a6.jpeg

 

Vanteet, jarrusatulat jauhemaalattu RAL9006 täydellisyyteen. Renkaiksi RA18. Samalla kun laski lattialle, niin tuli siirrettyä tallissa hieman keskemmälle. Kyllä tuntuu pieneltä voitolta kun taas sentään omin pyörin liikkui, vaikkakin vielä työntövoimalla. 😄

 

Ja pitihän se samantien sitten takapää nostaa ilmaan ja hieman jo katsoa seuraavaa urakkaa kohti... Kaiken lukemani perusteella täällä tuskin tulee olemaan ihan niin montaa mutkaa matkassa kuin mitä nuo etuakselin puslat aiheuttivat, mutta eiköhän tähänkin tunnin jos toisenkin saa uppoamaan.

 

signal-2023-09-25-194250_002.thumb.jpeg.5a0d13f91f94e4331135b65b5816e198.jpeg

 

Samalla olisi tarkoitus jo vähän hahmotella moottorin paikkaa ja kiinnikkeitä. Postissa saapuivat myös jo CrMo stub shaftit Leaffin rataslaatikon ja volkkarin vetarinlaipan yhdistämiseen.

 

signal-2023-08-15-195234_002.thumb.jpeg.fcd244744213ef45c98e511771312533.jpeg

 

Joskin nuo boorit on kuplan laipalle, joten tarvitsee ostella ne hybridilaipat joissa on Typ1 boorit bussin vetonivelelle 😄 alustavasti näitä jo sähköpostilla jokin aika sitten tiedustelin ja näköjään onneksi hyvin saatavilla.

 

Eteenpäin, hitaasti mutta yhtä varmasti kuin se kuuluisa mummo lumessa. :)

  • Like 10
Link to comment

Ilo takarenkaiden irroituksen suhteen olikin hieman ennenaikainen ja renkaat saikin laittaa vielä takaisin, kun tänään tuohon napamutterin irroitukseen lähdin tutustumaan. 🙃

 

46mm hylsyn ostin. Vipuvarren avuksi teräsputkea.

 

signal-2023-09-26-202109_002.thumb.jpeg.00608f56c15962570b1527f4b4412685.jpeg

 

Vaan eipä tuolla enää ole tässä kohtaa pitäviä jarruja, ei käsijarruvaijereita, ei vetoakselia, joten tyhjäähän se rengas lattiaa vasten pyörii vaikka ilmatkin laski pois...

 

Jostain jotain järeää iskevää mutteriväännintä yritän saada seuraavaksi lainaan, josko sellaisella. Paineilmaakaan ei omalta tallilta löydy, eikä mitään kaasupoltinta edes millä saisi lämpöä. Ei mene liian helpoksi tämäkään. 😄

Edited by Cera
Link to comment

Lämpöä, litkua ja lekaa. Litkuna voi käyttää mitä tahansa ruosteeseen purevaa irroitusainetta.

Omasta 76 palliksesta aikoinaan vipua oli 2m ja lekana 2,5 kg, jolla iskua vääntimen päähän.

Kaksi ukkoa. Toinen roikkuu varren päässä ja toinen antaa isän kädestä lekalla.

Silloin ei ollu lyöntiavainta saatavilla, joten sen toimivuus jäi testaamatta. 

Jos iskevällä mutterisorvilla yrittää, kannattaa aloittaa suoraan raskaan kaluston puolelta.

Lämmitykseen esim. https://www.puuilo.fi/kemper-kaasupoltin-mini-sailio-600ml?gclid=CjwKCAjwgsqoBhBNEiwAwe5w0-GObrnMznmMLNNNOq-NjFfmG4vvSF79XWTVWZJN61BtGPZucDbGKRoCIqQQAvD_BwE

tai joku vastaava.

Tälläistä 

https://www.ikh.fi/fi/momentinkertoja-1-1-68-meg75?gclid=CjwKCAjwgsqoBhBNEiwAwe5w0-QXO-GQQwASvYV18CGx1r9Jz1WjC19PmjLdyWN1AMIlv6r331STxRoCvEcQAvD_BwE 

voisi ehkä harkita. En tiedä toimisiko juuri tuohon.

Link to comment

Ihan eka nyt käyt ostamassa lattaraudan johon poraat sopivat reijät että saat sen pultattua pyöränpulttien kanssa napaan/rumpuun kiinni. Sitten toineen pää makaamaan maahan jolla rummun pyörimisen saa loppumaan.

 

Sitten jos ei tämän jälkeen jatkovarren kanssa mutteri aukea niin sitten rälläkällä siivu mutterin kyljestä pois lähelle vetarin nysän kierteitä ja uusi yritys. Silloin mutteri halkeaa heikoimmasta kohdasta ja ei tarvitse leikkiä asian kanssa sen enempää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...