Jump to content
Sign in to follow this  
Art_Zi

Helpoin tapa mitata auraukset yksin?

Recommended Posts

Jotai diy-työkaluja olemassa? Rullamittojen kans ei tullu oikeen mittään yksin...

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

Muistelinkin että Akilla tais olla joku työkalu tätä varten...Höpö siitä joskus puhu

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post

heleppo värkätä ite, huonekaluputkee mätänetistä, jokunen pultti ja mutru-- kysy Akilta kuva niin ossaat ite värkätä ihan varmaan jos et saa sitä peukkua kekskelle kämmentä tuon kanssa..

 

Multa etupää säädetty sillä ja takanen tarkastettu että on suurinpiirtein menossa suoraan

Edited by Urbantoy

Share this post


Link to post

Ensimmäiset 20 harrastusvuotta säätelin itse. Apupojan kanssa ja erilaisilla patenteilla ilman apupoikaa. Nyt olen viimeiset kolme harrasteautoa käyttänyt alan korjaamolla säädettävänä, enkä enää itse säädä. En siksi, etten viitsisi, osaisi tai tykkäisi siitä, vaan että ajettavuus ja renkaiden kuluminen on näin paremmassa kuosissa, kun kulmat saa kohdalleen just, eikä melkein.

Eli jos ei sulla ole itsellä viimeisen päälle laitteita, niin vie sellaiselle, jolla on.

  • Like 2

Share this post


Link to post
34 minutes ago, x-pj said:

Takapää on hankalampi, kun pelkän aurauksen säätö ei riitä.

 

Mä en kyllä kuplasta ole vielä muuta säätöä löytänyt...

Share this post


Link to post
15 minutes ago, metake said:

 

Mä en kyllä kuplasta ole vielä muuta säätöä löytänyt...

Olisi hyvä katsoa että takapyörät ohjaa auto suoraan eteenpäin, ettei auto kulje kuin ajokoira. Kuplassa on helppo taka-akselilla laittaa toinen pyörä hieman edemmäksi kuin toinen ja silti saada aurauskulma kohdilleen.

Edited by x-pj

Share this post


Link to post
4 minutes ago, x-pj said:

Olisi hyvä katsoa että takapyörät ohjaa auto suoraan eteenpäin, ettei auto kulje kuin ajokoira. Kuplassa on helppo taka-akselilla laittaa toinen pyörä hieman edemmäksi kuin toinen ja silti saada aurauskulma kohdilleen.

 

Ok, nyt ymmärrän. Tosin pidin tätä kyllä ihan itsestään selvyytenä, kuten sitäkin että etupäässä auraus säädetään ohjaus keskiasennossa (jota varten simpukassakin on se merkki), niin että pyörät kääntyy yhtä paljon molempiin suuntiin.

Share this post


Link to post
1 minute ago, metake said:

 

Ok, nyt ymmärrän. Tosin pidin tätä kyllä ihan itsestään selvyytenä, kuten sitäkin että etupäässä auraus säädetään ohjaus keskiasennossa (jota varten simpukassakin on se merkki), niin että pyörät kääntyy yhtä paljon molempiin suuntiin.

 

Millanen merkki? Täällä aina laskettu kierroksia ko haettu keskikohta....

Share this post


Link to post
38 minutes ago, Essi said:

Ensimmäiset 20 harrastusvuotta säätelin itse. Apupojan kanssa ja erilaisilla patenteilla ilman apupoikaa. Nyt olen viimeiset kolme harrasteautoa käyttänyt alan korjaamolla säädettävänä, enkä enää itse säädä. En siksi, etten viitsisi, osaisi tai tykkäisi siitä, vaan että ajettavuus ja renkaiden kuluminen on näin paremmassa kuosissa, kun kulmat saa kohdalleen just, eikä melkein.

Eli jos ei sulla ole itsellä viimeisen päälle laitteita, niin vie sellaiselle, jolla on.

 

Koitin Maitovalaaseen saada EBIn retkelle oikein liikkeessä säädöt kohdeilleen, mutta siellä on nii vitun häänöt laitteet että eipä niitä peilejä saanut taakse tontitetussa.. ja ku kaikki peilit ei mennyt paikalleen niin se homma meni puihin..

No ajelin vanhan liiton purkaamolle ja kyselin että millä vidulla nuo kulmat saa kohdilleen.. Opastivat kunnon nyrkkipajaan missä säädöt tehdään vanhan liiton tangolla, samanlainen mikä Akilta löytyy.. Tuo ei ole mitään avaruustiedettä

  • Like 1

Share this post


Link to post
9 minutes ago, Art_Zi said:

 

Millanen merkki? Täällä aina laskettu kierroksia ko haettu keskikohta....

 

Tuossa kuvassa näkyy ohjausakselissa tuo rengas jossa on lovi. Kun lovi on noin kuten kuvassa niin ohjaus on keskellä. Toki pitää kierroksia laskea sen verran että on oikealla kierroksella...

 

image.png.b05ae90a06933b99fedfeca079d59031.png

Share this post


Link to post

Metsku, onkohan tuo early bayssä samalailla.. Mullahan ei oikealle kääntyessä parkkipaikka koskaan riitä.. vasemmalle kääntyy melkein paikallaan, ei haittaa tien päällä, mutta tankkaustauot ja kusihetket välillä haittaa ku pitää jo parkkiin mennessä suunnitella miten hemmeteistä sieltä pääsee pois.. mulla tuo on aivan päin persettä.. Ite soosattu

Share this post


Link to post
23 minutes ago, metake said:

 

Tuossa kuvassa näkyy ohjausakselissa tuo rengas jossa on lovi. Kun lovi on noin kuten kuvassa niin ohjaus on keskellä. Toki pitää kierroksia laskea sen verran että on oikealla kierroksella...

 

image.png.b05ae90a06933b99fedfeca079d59031.png

 

Ei näy ovaalin simpukassa tuollasta?

Share this post


Link to post
11 minutes ago, Art_Zi said:

 

Ei näy ovaalin simpukassa tuollasta?

 

Onko tarvike simpukka? Niissä ei yleensä ole noita.

Share this post


Link to post

Eikä vanhemmissa vw simpukoissakaan ole tuota lovea. Oiskohan tullut lovi simpukkaan liki samoihin aikoihin kun tuli pallonivelet tukivarsiin.

Share this post


Link to post

Viime yönä testasin etupyörien aurauksen säätöön teleskooppivartta, jossa oli suorakulmat päissä.Saman tuloksen saa helpommin hyllylevyn palalla painamalla renkaan kylkeen ja piirtämällä viivat lattiaan. Meni sektoripuolisuunnikkaat vituroilleen, pitää tänään valosan aikaan korjata.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tuon lovi on irto pannassa joka on akselilla. Jos huoltaa simpukkaa niin tuokin on mahdollista pyöräyttää tai asentaa väärään kohtaan jos ei ole tiedossa. Eli uudemmissa sekään ei välttämättä ole totuus.

Share this post


Link to post

Pitää vaan olla tarkkana, jos vie pajalle säädettäväks, että osaavat säätää vanhoja autoja. Vianor Joensuu ei löytäny Notsin perästä säätöjä ilman opastusta.

Share this post


Link to post
Just now, -tipi- said:

Pitää vaan olla tarkkana, jos vie pajalle säädettäväks, että osaavat säätää vanhoja autoja. Vianor Joensuu ei löytäny Notsin perästä säätöjä ilman opastusta.

 

Juu... Ei monen pajan asentajalle asteet, minuutit tai simpukan keskiasennot soita mitään kelloja jos ja kun ei löydy mittoja koneelta ei voi tehdä mitään.

 

Monessa simpukassa tuota merkkikehää tai holkkia ei ole mutta keski asennon saa kyllä muutenkin selville puhtaasta simpukasta kun sitä aikansa tutkii...

 

Kannattanee lukaista kuplan ohjaus geometrian säätö ohjeet ajan kanssa läpi niin hommasta pääsee paremmin kartalle.

Share this post


Link to post
24 minutes ago, -tipi- said:

Pitää vaan olla tarkkana, jos vie pajalle säädettäväks, että osaavat säätää vanhoja autoja. Vianor Joensuu ei löytäny Notsin perästä säätöjä ilman opastusta.

 

Mihin toi perän auraus/haritus säädetään, kun tahtoo kulmat muuttua vetopäällä ja varsinkin voimakkaasti kiihdyttäessä..

Share this post


Link to post
19 minutes ago, arvuuttaja said:

 

Mihin toi perän auraus/haritus säädetään, kun tahtoo kulmat muuttua vetopäällä ja varsinkin voimakkaasti kiihdyttäessä..

En tiedä mikä on oikein. Minä olen säätänyt latta vaakatasossa nollaan. Ei harmita missään vaiheessa. Aurauksen määrä vaihtelee.

 

Share this post


Link to post

Takapäässä haritus on kyllä ihan myrkkyä, yliohjaa vaarallisen tuntuisesti mutkissa ja suoraan ajettaessa joutuu ohjaamaan koko ajan.

 

Share this post


Link to post

Itellä tullu laitettua perästä nollaan ja edestä pari milliä aurausta. (Kuplat, Junis, Ghia)

 

Koskaan ei ole renkaita syönyt niin etteikö olisi sen 5 vuotta mennyt useammalla tuhannella km per kesä.

 

Mittanauhalla on tullut laitettua, näissä vaikuttaa jo pelkkä autossa oleva paino sekä säätöakselin korkeus niin paljon aurauksiin että itse näen ammattilaisen säädöt rahan hukkaamiseksi, varsinkin kun topicin ajoneuvon korkeuskin tulee tod. näk. vaihtelemaan.

 

Takaa pitää lisäksi mitata navan keskeltä auton pituussuunnassa, esim etunapaan että molemmat renkaat on pituus suunnassa samalla kohdilla.

 

Pääsiäisenä sääjämmä kahessaan.

 

 

Edited by Kemin Karavaanari

Share this post


Link to post

Eikös nää olisi aina hyvä koettaa säätää ns. ajopainossa.

Share this post


Link to post

Rahan hukkaa? 🙄 Aika helposti saa 60-80€ menemään turhempaankin tässä harrastuksessa...

Share this post


Link to post
20 minutes ago, Tanhis said:

Eikös nää olisi aina hyvä koettaa säätää ns. ajopainossa.

 

Kuskia vaille ajopainossa tää onkin 😉

 

edit. ja kuskihan ei paina ku alle 90kg 😉

Edited by Art_Zi

Share this post


Link to post
13 minutes ago, -tipi- said:

Rahan hukkaa? 🙄 Aika helposti saa 60-80€ menemään turhempaankin tässä harrastuksessa...

 

Olen samaa mieltä mutta Kaenuussa se ei onnistunut tontituksen vuoksi eikä Kenpeleen/Oulun seudulla, ihan sama minne yritti ja tuo mittatikkari Akilla on ihan täydellinen siihen jos pikkusen ottaa asioista selvää.. mittaino löytyy jostain multakin mitä ne pitää olla

Share this post


Link to post

Joo ja tässä tapauksessa, kun korkeus muuttuu vähintään 2 krt/vuosi (ennen leimaa ylös ja leiman jälkeen alas), niin ei aleta maksamaan sitä 60-80 euroa joka kesä.

 

Takarenkaita tulee kulumaan muutenkin, ko tontittaa ja tarpeeks suoraan sen saa kulkemaan kaverin kanssa säätämällä.

 

Mutta, kun sitä kaveria ei aina ole saatavilla, niin nyt kysellään apuvälineitä yksin säätämiseen.

 

Share this post


Link to post

Ja kuummiskin oleellisempaa on miten sen saa säädettyä niiden raidetankojen osalta jos sitä aurausta katotaan.. vitun hankala sitä on säätää jos tangot tuhannen jumissa, etunapoja kasatessa kannattaa kaivella täälläkin olleet shimmaus ohjeet niin niillä selviää hyvin.. 

Ihan sama otetaanko se mitta peillllä, tangolla ja sillä sinipiikalla

Share this post


Link to post
Just now, Art_Zi said:

Joo ja tässä tapauksessa, kun korkeus muuttuu vähintään 2 krt/vuosi (ennen leimaa ylös ja leiman jälkeen alas), niin ei aleta maksamaan sitä 60-80 euroa joka kesä.

 

Takarenkaita tulee kulumaan muutenkin, ko tontittaa ja tarpeeks suoraan sen saa kulkemaan kaverin kanssa säätämällä.

 

Mutta, kun sitä kaveria ei aina ole saatavilla, niin nyt kysellään apuvälineitä yksin säätämiseen.

 

 

Sillä ei ole mitää merkitystä nostatko katsastusten välissä ku ajomatkaa ei sulla ole varmaan kymppiä enemmän, tuskin nostat ja ajat sen hesaan katsastukseen, silloin renkaat kuluu.. 

Tai oothan sä semmonen sekopää että ei sitä tiedä vaikka sinne ajat 😉

Share this post


Link to post
1 minute ago, Urbantoy said:

Ja kuummiskin oleellisempaa on miten sen saa säädettyä niiden raidetankojen osalta jos sitä aurausta katotaan.. vitun hankala sitä on säätää jos tangot tuhannen jumissa, etunapoja kasatessa kannattaa kaivella täälläkin olleet shimmaus ohjeet niin niillä selviää hyvin.. 

Ihan sama otetaanko se mitta peillllä, tangolla ja sillä sinipiikalla

 

Täälläpän ruukataan laittaa uatot kiertoon, ennen ku raijetangot menee jumiin 😉

Share this post


Link to post
Just now, Art_Zi said:

Renkaiden kulumisen takia en sääjä, vaan sen takia, että auto menis suoraan 😄

Säädä kerran kunnolla tontissa ja aja noston jälkeen lyhin matka sinne konttuurille, ja takas tonttiin.. kyllä se kulkee suoraan konttorinkin jälkeen

  • Like 1

Share this post


Link to post

Nii, kaikkihan tietysti muistaa, että auto pitää siirtää se renkaan puoli kierrosta ja ottaa verrokkimitta siitä samasta kohtaa josta ensimmäinenkin mittaus. Näin ne pyörien omat heitot ei sisälly aurauksen/harituksen mittaan.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...