Art_Zi Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 (edited) Jotai diy-työkaluja olemassa? Rullamittojen kans ei tullu oikeen mittään yksin... Edited April 15, 2019 by Art_Zi Quote
Urbantoy Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 Kysppä Akilta, sillä hyvä laitos millä onnistuu.. ei olla vielä keretty tehdä samanlaista mulle ku on ollut muka kiireitä mulla.. Quote
Art_Zi Posted April 15, 2019 Author Posted April 15, 2019 (edited) Muistelinkin että Akilla tais olla joku työkalu tätä varten...Höpö siitä joskus puhu Edited April 15, 2019 by Art_Zi Quote
Urbantoy Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 (edited) heleppo värkätä ite, huonekaluputkee mätänetistä, jokunen pultti ja mutru-- kysy Akilta kuva niin ossaat ite värkätä ihan varmaan jos et saa sitä peukkua kekskelle kämmentä tuon kanssa.. Multa etupää säädetty sillä ja takanen tarkastettu että on suurinpiirtein menossa suoraan Edited April 15, 2019 by Urbantoy Quote
x-pj Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 Tällainen tai vastaava löytyy varmaan lähes joka kodista https://sinituote.fi/tuote/sini-siivousvalineet/lattianpesu-ja-lakaisu/monitoimimopin-vaihto-osat/teleskooppivarsi-100-180-cm/ Takapää on hankalampi, kun pelkän aurauksen säätö ei riitä. Quote
Essi Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 Ensimmäiset 20 harrastusvuotta säätelin itse. Apupojan kanssa ja erilaisilla patenteilla ilman apupoikaa. Nyt olen viimeiset kolme harrasteautoa käyttänyt alan korjaamolla säädettävänä, enkä enää itse säädä. En siksi, etten viitsisi, osaisi tai tykkäisi siitä, vaan että ajettavuus ja renkaiden kuluminen on näin paremmassa kuosissa, kun kulmat saa kohdalleen just, eikä melkein. Eli jos ei sulla ole itsellä viimeisen päälle laitteita, niin vie sellaiselle, jolla on. 2 Quote
metake Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 34 minutes ago, x-pj said: Takapää on hankalampi, kun pelkän aurauksen säätö ei riitä. Mä en kyllä kuplasta ole vielä muuta säätöä löytänyt... Quote
x-pj Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 (edited) 15 minutes ago, metake said: Mä en kyllä kuplasta ole vielä muuta säätöä löytänyt... Olisi hyvä katsoa että takapyörät ohjaa auto suoraan eteenpäin, ettei auto kulje kuin ajokoira. Kuplassa on helppo taka-akselilla laittaa toinen pyörä hieman edemmäksi kuin toinen ja silti saada aurauskulma kohdilleen. Edited April 15, 2019 by x-pj Quote
metake Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 4 minutes ago, x-pj said: Olisi hyvä katsoa että takapyörät ohjaa auto suoraan eteenpäin, ettei auto kulje kuin ajokoira. Kuplassa on helppo taka-akselilla laittaa toinen pyörä hieman edemmäksi kuin toinen ja silti saada aurauskulma kohdilleen. Ok, nyt ymmärrän. Tosin pidin tätä kyllä ihan itsestään selvyytenä, kuten sitäkin että etupäässä auraus säädetään ohjaus keskiasennossa (jota varten simpukassakin on se merkki), niin että pyörät kääntyy yhtä paljon molempiin suuntiin. Quote
Art_Zi Posted April 15, 2019 Author Posted April 15, 2019 1 minute ago, metake said: Ok, nyt ymmärrän. Tosin pidin tätä kyllä ihan itsestään selvyytenä, kuten sitäkin että etupäässä auraus säädetään ohjaus keskiasennossa (jota varten simpukassakin on se merkki), niin että pyörät kääntyy yhtä paljon molempiin suuntiin. Millanen merkki? Täällä aina laskettu kierroksia ko haettu keskikohta.... Quote
Urbantoy Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 38 minutes ago, Essi said: Ensimmäiset 20 harrastusvuotta säätelin itse. Apupojan kanssa ja erilaisilla patenteilla ilman apupoikaa. Nyt olen viimeiset kolme harrasteautoa käyttänyt alan korjaamolla säädettävänä, enkä enää itse säädä. En siksi, etten viitsisi, osaisi tai tykkäisi siitä, vaan että ajettavuus ja renkaiden kuluminen on näin paremmassa kuosissa, kun kulmat saa kohdalleen just, eikä melkein. Eli jos ei sulla ole itsellä viimeisen päälle laitteita, niin vie sellaiselle, jolla on. Koitin Maitovalaaseen saada EBIn retkelle oikein liikkeessä säädöt kohdeilleen, mutta siellä on nii vitun häänöt laitteet että eipä niitä peilejä saanut taakse tontitetussa.. ja ku kaikki peilit ei mennyt paikalleen niin se homma meni puihin.. No ajelin vanhan liiton purkaamolle ja kyselin että millä vidulla nuo kulmat saa kohdilleen.. Opastivat kunnon nyrkkipajaan missä säädöt tehdään vanhan liiton tangolla, samanlainen mikä Akilta löytyy.. Tuo ei ole mitään avaruustiedettä 1 Quote
metake Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 9 minutes ago, Art_Zi said: Millanen merkki? Täällä aina laskettu kierroksia ko haettu keskikohta.... Tuossa kuvassa näkyy ohjausakselissa tuo rengas jossa on lovi. Kun lovi on noin kuten kuvassa niin ohjaus on keskellä. Toki pitää kierroksia laskea sen verran että on oikealla kierroksella... Quote
Urbantoy Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 Metsku, onkohan tuo early bayssä samalailla.. Mullahan ei oikealle kääntyessä parkkipaikka koskaan riitä.. vasemmalle kääntyy melkein paikallaan, ei haittaa tien päällä, mutta tankkaustauot ja kusihetket välillä haittaa ku pitää jo parkkiin mennessä suunnitella miten hemmeteistä sieltä pääsee pois.. mulla tuo on aivan päin persettä.. Ite soosattu Quote
Art_Zi Posted April 15, 2019 Author Posted April 15, 2019 23 minutes ago, metake said: Tuossa kuvassa näkyy ohjausakselissa tuo rengas jossa on lovi. Kun lovi on noin kuten kuvassa niin ohjaus on keskellä. Toki pitää kierroksia laskea sen verran että on oikealla kierroksella... Ei näy ovaalin simpukassa tuollasta? Quote
metake Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 11 minutes ago, Art_Zi said: Ei näy ovaalin simpukassa tuollasta? Onko tarvike simpukka? Niissä ei yleensä ole noita. Quote
Tutkija Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 Eikä vanhemmissa vw simpukoissakaan ole tuota lovea. Oiskohan tullut lovi simpukkaan liki samoihin aikoihin kun tuli pallonivelet tukivarsiin. Quote
hpa Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 Viime yönä testasin etupyörien aurauksen säätöön teleskooppivartta, jossa oli suorakulmat päissä.Saman tuloksen saa helpommin hyllylevyn palalla painamalla renkaan kylkeen ja piirtämällä viivat lattiaan. Meni sektoripuolisuunnikkaat vituroilleen, pitää tänään valosan aikaan korjata. 1 Quote
SamiO Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Tuon lovi on irto pannassa joka on akselilla. Jos huoltaa simpukkaa niin tuokin on mahdollista pyöräyttää tai asentaa väärään kohtaan jos ei ole tiedossa. Eli uudemmissa sekään ei välttämättä ole totuus. Quote
Art_Zi Posted April 16, 2019 Author Posted April 16, 2019 9 hours ago, metake said: Onko tarvike simpukka? Niissä ei yleensä ole noita. Orkkis on. Quote
-tipi- Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Pitää vaan olla tarkkana, jos vie pajalle säädettäväks, että osaavat säätää vanhoja autoja. Vianor Joensuu ei löytäny Notsin perästä säätöjä ilman opastusta. Quote
NO H2O Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Just now, -tipi- said: Pitää vaan olla tarkkana, jos vie pajalle säädettäväks, että osaavat säätää vanhoja autoja. Vianor Joensuu ei löytäny Notsin perästä säätöjä ilman opastusta. Juu... Ei monen pajan asentajalle asteet, minuutit tai simpukan keskiasennot soita mitään kelloja jos ja kun ei löydy mittoja koneelta ei voi tehdä mitään. Monessa simpukassa tuota merkkikehää tai holkkia ei ole mutta keski asennon saa kyllä muutenkin selville puhtaasta simpukasta kun sitä aikansa tutkii... Kannattanee lukaista kuplan ohjaus geometrian säätö ohjeet ajan kanssa läpi niin hommasta pääsee paremmin kartalle. Quote
arvuuttaja Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 24 minutes ago, -tipi- said: Pitää vaan olla tarkkana, jos vie pajalle säädettäväks, että osaavat säätää vanhoja autoja. Vianor Joensuu ei löytäny Notsin perästä säätöjä ilman opastusta. Mihin toi perän auraus/haritus säädetään, kun tahtoo kulmat muuttua vetopäällä ja varsinkin voimakkaasti kiihdyttäessä.. Quote
x-pj Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 19 minutes ago, arvuuttaja said: Mihin toi perän auraus/haritus säädetään, kun tahtoo kulmat muuttua vetopäällä ja varsinkin voimakkaasti kiihdyttäessä.. En tiedä mikä on oikein. Minä olen säätänyt latta vaakatasossa nollaan. Ei harmita missään vaiheessa. Aurauksen määrä vaihtelee. Quote
Anssi Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Takapäässä haritus on kyllä ihan myrkkyä, yliohjaa vaarallisen tuntuisesti mutkissa ja suoraan ajettaessa joutuu ohjaamaan koko ajan. Quote
Kemin Karavaanari Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 (edited) Itellä tullu laitettua perästä nollaan ja edestä pari milliä aurausta. (Kuplat, Junis, Ghia) Koskaan ei ole renkaita syönyt niin etteikö olisi sen 5 vuotta mennyt useammalla tuhannella km per kesä. Mittanauhalla on tullut laitettua, näissä vaikuttaa jo pelkkä autossa oleva paino sekä säätöakselin korkeus niin paljon aurauksiin että itse näen ammattilaisen säädöt rahan hukkaamiseksi, varsinkin kun topicin ajoneuvon korkeuskin tulee tod. näk. vaihtelemaan. Takaa pitää lisäksi mitata navan keskeltä auton pituussuunnassa, esim etunapaan että molemmat renkaat on pituus suunnassa samalla kohdilla. Pääsiäisenä sääjämmä kahessaan. Edited April 16, 2019 by Kemin Karavaanari Quote
Tanhis Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Eikös nää olisi aina hyvä koettaa säätää ns. ajopainossa. Quote
-tipi- Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Rahan hukkaa? 🙄 Aika helposti saa 60-80€ menemään turhempaankin tässä harrastuksessa... Quote
Art_Zi Posted April 16, 2019 Author Posted April 16, 2019 (edited) 20 minutes ago, Tanhis said: Eikös nää olisi aina hyvä koettaa säätää ns. ajopainossa. Kuskia vaille ajopainossa tää onkin 😉 edit. ja kuskihan ei paina ku alle 90kg 😉 Edited April 16, 2019 by Art_Zi Quote
Urbantoy Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 13 minutes ago, -tipi- said: Rahan hukkaa? 🙄 Aika helposti saa 60-80€ menemään turhempaankin tässä harrastuksessa... Olen samaa mieltä mutta Kaenuussa se ei onnistunut tontituksen vuoksi eikä Kenpeleen/Oulun seudulla, ihan sama minne yritti ja tuo mittatikkari Akilla on ihan täydellinen siihen jos pikkusen ottaa asioista selvää.. mittaino löytyy jostain multakin mitä ne pitää olla Quote
Art_Zi Posted April 16, 2019 Author Posted April 16, 2019 Joo ja tässä tapauksessa, kun korkeus muuttuu vähintään 2 krt/vuosi (ennen leimaa ylös ja leiman jälkeen alas), niin ei aleta maksamaan sitä 60-80 euroa joka kesä. Takarenkaita tulee kulumaan muutenkin, ko tontittaa ja tarpeeks suoraan sen saa kulkemaan kaverin kanssa säätämällä. Mutta, kun sitä kaveria ei aina ole saatavilla, niin nyt kysellään apuvälineitä yksin säätämiseen. Quote
Urbantoy Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Ja kuummiskin oleellisempaa on miten sen saa säädettyä niiden raidetankojen osalta jos sitä aurausta katotaan.. vitun hankala sitä on säätää jos tangot tuhannen jumissa, etunapoja kasatessa kannattaa kaivella täälläkin olleet shimmaus ohjeet niin niillä selviää hyvin.. Ihan sama otetaanko se mitta peillllä, tangolla ja sillä sinipiikalla Quote
Urbantoy Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Just now, Art_Zi said: Joo ja tässä tapauksessa, kun korkeus muuttuu vähintään 2 krt/vuosi (ennen leimaa ylös ja leiman jälkeen alas), niin ei aleta maksamaan sitä 60-80 euroa joka kesä. Takarenkaita tulee kulumaan muutenkin, ko tontittaa ja tarpeeks suoraan sen saa kulkemaan kaverin kanssa säätämällä. Mutta, kun sitä kaveria ei aina ole saatavilla, niin nyt kysellään apuvälineitä yksin säätämiseen. Sillä ei ole mitää merkitystä nostatko katsastusten välissä ku ajomatkaa ei sulla ole varmaan kymppiä enemmän, tuskin nostat ja ajat sen hesaan katsastukseen, silloin renkaat kuluu.. Tai oothan sä semmonen sekopää että ei sitä tiedä vaikka sinne ajat 😉 Quote
Art_Zi Posted April 16, 2019 Author Posted April 16, 2019 1 minute ago, Urbantoy said: Ja kuummiskin oleellisempaa on miten sen saa säädettyä niiden raidetankojen osalta jos sitä aurausta katotaan.. vitun hankala sitä on säätää jos tangot tuhannen jumissa, etunapoja kasatessa kannattaa kaivella täälläkin olleet shimmaus ohjeet niin niillä selviää hyvin.. Ihan sama otetaanko se mitta peillllä, tangolla ja sillä sinipiikalla Täälläpän ruukataan laittaa uatot kiertoon, ennen ku raijetangot menee jumiin 😉 Quote
Art_Zi Posted April 16, 2019 Author Posted April 16, 2019 Renkaiden kulumisen takia en sääjä, vaan sen takia, että auto menis suoraan 😄 Quote
Urbantoy Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Just now, Art_Zi said: Renkaiden kulumisen takia en sääjä, vaan sen takia, että auto menis suoraan 😄 Säädä kerran kunnolla tontissa ja aja noston jälkeen lyhin matka sinne konttuurille, ja takas tonttiin.. kyllä se kulkee suoraan konttorinkin jälkeen 1 Quote
Ginkaze Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Nii, kaikkihan tietysti muistaa, että auto pitää siirtää se renkaan puoli kierrosta ja ottaa verrokkimitta siitä samasta kohtaa josta ensimmäinenkin mittaus. Näin ne pyörien omat heitot ei sisälly aurauksen/harituksen mittaan. Quote
Tutkija Posted April 16, 2019 Posted April 16, 2019 Ja se puoli kierrosta eteenpäin(ajosuuntaan),tähän liittyi tuo mun mainitsema liitu eli merkataan mittauskohta renkaaseen. Quote
UltraVW Posted April 21, 2019 Posted April 21, 2019 Kuka näitä osais nyt sitten säätää pk seudulla? Siis vanhan kuplan? Onko suositella pajaa? On 4/16/2019 at 9:07 AM, NO H2O said: Juu... Ei monen pajan asentajalle asteet, minuutit tai simpukan keskiasennot soita mitään kelloja jos ja kun ei löydy mittoja koneelta ei voi tehdä mitään. Monessa simpukassa tuota merkkikehää tai holkkia ei ole mutta keski asennon saa kyllä muutenkin selville puhtaasta simpukasta kun sitä aikansa tutkii... Kannattanee lukaista kuplan ohjaus geometrian säätö ohjeet ajan kanssa läpi niin hommasta pääsee paremmin kartalle. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.