Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

Posted


Laitetaan vielä kuva työkalusta, pari sadasosaa tuli putkeen soikeutta kun oli kiristetty momenttiin ja aina vierekkäisten sylinterien suunnassa jossa jäähdytysrivat matalat.

 

 

IMG_20210130_124359_1.jpg

  • Like 2
Posted
On 1/30/2021 at 11:40 AM, wp said:

Sylinteriputkien viimeistelyhoonaus, paketti kiristetty momenttiin ja viimeiset sataset pois.

 

 

 

 

Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan?

Posted
7 hours ago, VW-63 said:

Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan?

 

Momentti ei muutu lämpötilan mukaan

  • Like 1
Posted
40 minutes ago, PZQ said:

 

Momentti ei muutu lämpötilan mukaan

Eikö? Näin minä sen järkeilisin:  Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa.

Vesikoneessahan asia on eri.

Posted
13 minutes ago, VW-63 said:

Eikö? Näin minä sen järkeilisin:  Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa.

Vesikoneessahan asia on eri.

Ainakin isot pojat rapakon takana ajavat noita stressilevyillä ihan kylmänä

Posted (edited)
13 minutes ago, Mäki said:

Ainakin isot pojat rapakon takana ajavat noita stressilevyillä ihan kylmänä

Niin minäkin olen, mutta olen alkanut miettiä tulisiko tuloksesta parempi jos saisi jäljiteltyä kuuman koneen tilannetta paremmin. Nuo muutaman satkun muutokset kun tulee sylitereihin aika pienelläkin momentti erolla. Ainakin noihin ohkaseinäisiin, mitä nuo wp: putket eivät taida edustaa 🙂

Edited by VW-63
Posted
3 hours ago, VW-63 said:

Eikö? Näin minä sen järkeilisin:  Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa.

Vesikoneessahan asia on eri.

 

Pähkäilin joskus samaa duunin puolesta inssille kun joudutaan työskentelemään Siperian pakkasesta  Afrikan helteisiin ja kaikkea sen välistä.

Hän väitti ettei se momentti siitä muutu / saa muuttua miksikään.

Mutta niin tai näin, niin tässä ko tapauksessa sillä ei ainakaan ole merkitystä

 

Posted (edited)
13 hours ago, VW-63 said:

Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan?

 

Ihan kylmänä vaan, pinnapultit on mittojen mukaan teetetty valmistajan sopivaksi katsomasta työkaluteräksestä. Rapakon takana ns. rajattoman budjetin tiimit hoonaavat Nascar- lohkot kuumana. Männänrenkaat niissä niin löysät etteivät siedä heittoja porauksen mitoissa

Edited by wp
Posted
49 minutes ago, PZQ said:

 

Pähkäilin joskus samaa duunin puolesta inssille kun joudutaan työskentelemään Siperian pakkasesta  Afrikan helteisiin ja kaikkea sen välistä.

Hän väitti ettei se momentti siitä muutu / saa muuttua miksikään.

Mutta niin tai näin, niin tässä ko tapauksessa sillä ei ainakaan ole merkitystä

 

Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu.

Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂

 

Posted
1 minute ago, VW-63 said:

Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu.

Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂

 

 

Juu ei toimitettu :)

Ja luulen että momentin muutos johtuisi enemmän materiaalin laatu erosta ?

Jos vertaisi eri lämpötilassa vaikka tätä pyttysarjaa normi kukkarolle sopivaan settiin, niin erot voi olla muussakin kuin hinnassa?

https://lnengineering.com/products/porsche-and-vw-aircooled-cylinders-and-pistons/vw-type-1/vw-type-1-94mm-nickies-cima-mahle-94-registers-4493-head-deck-inc-je-pistons.html

Vs joku muu

Posted
5 minutes ago, VW-63 said:

Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu.

Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂

 

 

Ja lisämuuttujana on volkkareissa alumiiseoksinen kansi joka laajenee taas ihan eri tavalla kuin valurautainen sylinteriputki ja työkaluteräksinen pinnapultti.... Taidan ainakin itse mennä puhtaalla mutulla tässä kohtaa ja katsoa mitä tehdessä tulee. Kiristysmomentissa on kansipulttien kohdalla kysymys riittävästä pidätysvoimasta jotta sylinteripaine ei lähde nostelemaan kantta aiheuttaen vuotoa putken välistä

Posted
28 minutes ago, wp said:

 

Ja lisämuuttujana on volkkareissa alumiiseoksinen kansi joka laajenee taas ihan eri tavalla kuin valurautainen sylinteriputki ja työkaluteräksinen pinnapultti.... 

Ja vielä kun osa pinnapulteista on eri pituisia ja alapuolen pultit kuumia ja yläpuolen viileämpiä niin muuttujia riittää...

Posted

Josko se ovaalin ohjaus näistä osista pikku hiljaa kasaantuisi. Ite pitää kaikki tehä.. 😄

IMG_20210206_151629.jpg

  • Like 2
Posted

Ei se helpolla päästänyt rattiakselin toisessakaan päässä. Grantin keskiö ei oikein vakuuttanut, tosi väljän oloiset boorit. Eikun vakio ratin teurastus ja siitä keskiö. Nyt on napakka. 

IMG_20210207_143440.jpg

IMG_20210207_133500.jpg

IMG_20210207_142101.jpg

  • Like 4
Posted
On 2/7/2021 at 8:53 PM, MU said:

 Eikun vakio ratin teurastus ja siitä keskiö. Nyt on napakka. 

 

Vanha kunnon jokkiskikka. 👌🏻

Posted
7 hours ago, P_Valtonen said:

Kotimaista mäntä ja kiertokanki tuotantoa  😀

 

 

Näyttää ihan siltä, että männässä olis reikä.

Posted
28 minutes ago, Raihna said:

Junikseen jarrut työnalla...kai näitä saa ite viritellä🙄

20210215_170731.jpg

 

Mielenkiintoinen toteutus takana Harleyn kytkimellä. Se pitää varmasti.

Posted

Pitää itse suunnitella imusarjat, että saa sähköiset läppärungot kiinni. Voi nuo takertelevat vaijeri/jousiviritykset nakata roskiin.

Imarit.jpg

  • Like 3
Posted (edited)

Alkup saranat saivat nyt ainakin tässä yksilössä lähteä. Siihen oli oikeestaan 4 syytä. Sarana tuppaa ruostumaan ,sivupelti hieman taipuilee ovea käännellessä , saranoita ei voi säätää kuin yhteen/kahteen suuntaan ja muutenkin kun kaikki muu on sheivattu niin törröttävät saranat ei oikeen ollut hyvä. Muutenhan orkis saranat ovat hyvät. Sain upotettua koko saranaelementin a- pilarin sisään, melkoisesti täytyi tehdä suunnittelua ja kokeilua eri sarana tyypeillä. Kuplassa tosiaan tuo kaareva kylki jossa ovi ja kylkipelti ottaa kiinni toisiinsa helposti ovea avattaessa. Nyt kuitenkin sain saranan mitat/ geometrian toimimaan ja väliin jää riittävä tila. Nyt saan myös oven säädettyä/ovensaumat kohilleen.

05BC1772-BB18-44E7-A855-3C4DCC68B7BF.jpeg

BE297097-C94D-489B-9FCF-BE0516A0B498.jpeg

3E12D729-3CC6-47AE-96CA-DC53364BD7D0.jpeg

Edited by 68teevee
  • Like 12
Posted
On 2/24/2021 at 8:37 AM, mikan said:

Sitten on vielä me muut, jotka emme tee mitään. Paitsi mitä nyt tänne kirjoittelemme "asiantuntevia" kommentteja.

Tämä on ihan totta 😄

  • Like 1
Posted

Lortto pariskunnan updeittaus. Samalla kahden läppäakselinlaakerin vaihto ja yleistä huoltoa. 

IMG_20210227_134736.jpg

Posted
On 12/4/2020 at 7:24 PM, wp said:

 

Imusarjan testausta, häviö käytännössä nolla pelkkään kanteen nähden. Pienillä kaasuttimilla tai läppärungoilla tähtää pituus kolmannelle kertaluvulle alle 8000 rpm ja imusarjat mahdollisimman lyhyet. Pituuden säätö imusarjan ja ruokintalaitteen väliin ja suppilot isolla säteellä👍

 

 

IMG_20201202_210815_1.jpg

 

Alkoivat harjoitteleen billet imusarjan tekoa, prototyyppiä työstetään.

 

 

billet intake.jpg

  • Like 1
Posted
7 minutes ago, -Alex- said:

 

Alkoivat harjoitteleen billet imusarjan tekoa, prototyyppiä työstetään.

 

 

billet intake.jpg

 

Jos protoa tehdään kylmätestausta varten niin miksi tätä ei vain printtaisi muovista tms.

Posted (edited)
10 minutes ago, Tanhis said:

 

Jos protoa tehdään kylmätestausta varten niin miksi tätä ei vain printtaisi muovista tms.

Totta tuokin, tässä testataan että osaako kaverit tehdä cnc koneella, kokenut kaveri valvoo. 

 

Muovista printattuna varmaan 250-350 paikkeilla pari, työstettynä 2 x kalliimpi.

 

image.thumb.png.d9e371daba9d979f9340fbbff72c2f52.png

Edited by -Alex-
Posted

Just tuli koevedos uunista ulos imarista. Mittojen tsekkaus ja istuvuus. Sit loput piirteet paikoilleen ja tulostus.

Nämä tulee R1 läppärunkoja varten ja sähköiset kaasuläpät. Ei tartte vaijerien kanssa tapella enään.

Imari.thumb.jpg.6108bd1161e0711f70a53e9bdda5745c.jpg

  • Like 7
Posted

Nylon Carbon fibre 190 astetta. Bensan/etskun kesto hieman kysymysmerkki. Ei oikein varmaa tietoa löytynyt. Ei ainakaan ohut suiru heti hävinnyt, kun kastoi etskuun.

Just pari viikkoa sit tuli tuki kans että pystyy tulostaa ruostumatonta lankaprintterillä. Ainut pitää sintrata, että tulee kiinteä. Ei vielä ole tullut kyseltyä missä Suomessa järkevän hintaista palvelua ja uunia. Sais jo monimuotoisia osia printattua mitä ei pysty edes koneistaen tekeen.

Posted

Teräspellistä taivuttelin jarrujen säätöruuvien klipsejä, projekti jatkuu.

Posted

Pariin kertaan vaihtuu vissiin putken halkaisija? Mistä mihin, vai onko salaista tietoa? 😁

Posted

Juu kyllä. Kannesta lähtee 44mm päältä, sitte 50mm käyrä ja siitä 57mm loput. Dynossa sit joskus näkee että tuliko hitti vai huti.. 😁

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...