wp Posted January 30, 2021 Posted January 30, 2021 Sylinteriputkien viimeistelyhoonaus, paketti kiristetty momenttiin ja viimeiset sataset pois. 2 Quote
wp Posted January 30, 2021 Posted January 30, 2021 Laitetaan vielä kuva työkalusta, pari sadasosaa tuli putkeen soikeutta kun oli kiristetty momenttiin ja aina vierekkäisten sylinterien suunnassa jossa jäähdytysrivat matalat. 2 Quote
VW-63 Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 On 1/30/2021 at 11:40 AM, wp said: Sylinteriputkien viimeistelyhoonaus, paketti kiristetty momenttiin ja viimeiset sataset pois. Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan? Quote
PZQ Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 7 hours ago, VW-63 said: Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan? Momentti ei muutu lämpötilan mukaan 1 Quote
VW-63 Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 40 minutes ago, PZQ said: Momentti ei muutu lämpötilan mukaan Eikö? Näin minä sen järkeilisin: Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa. Vesikoneessahan asia on eri. Quote
Mäki Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 13 minutes ago, VW-63 said: Eikö? Näin minä sen järkeilisin: Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa. Vesikoneessahan asia on eri. Ainakin isot pojat rapakon takana ajavat noita stressilevyillä ihan kylmänä Quote
VW-63 Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 (edited) 13 minutes ago, Mäki said: Ainakin isot pojat rapakon takana ajavat noita stressilevyillä ihan kylmänä Niin minäkin olen, mutta olen alkanut miettiä tulisiko tuloksesta parempi jos saisi jäljiteltyä kuuman koneen tilannetta paremmin. Nuo muutaman satkun muutokset kun tulee sylitereihin aika pienelläkin momentti erolla. Ainakin noihin ohkaseinäisiin, mitä nuo wp: putket eivät taida edustaa 🙂 Edited February 3, 2021 by VW-63 Quote
PZQ Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 3 hours ago, VW-63 said: Eikö? Näin minä sen järkeilisin: Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa. Vesikoneessahan asia on eri. Pähkäilin joskus samaa duunin puolesta inssille kun joudutaan työskentelemään Siperian pakkasesta Afrikan helteisiin ja kaikkea sen välistä. Hän väitti ettei se momentti siitä muutu / saa muuttua miksikään. Mutta niin tai näin, niin tässä ko tapauksessa sillä ei ainakaan ole merkitystä Quote
wp Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 (edited) 13 hours ago, VW-63 said: Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan? Ihan kylmänä vaan, pinnapultit on mittojen mukaan teetetty valmistajan sopivaksi katsomasta työkaluteräksestä. Rapakon takana ns. rajattoman budjetin tiimit hoonaavat Nascar- lohkot kuumana. Männänrenkaat niissä niin löysät etteivät siedä heittoja porauksen mitoissa Edited February 3, 2021 by wp Quote
VW-63 Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 49 minutes ago, PZQ said: Pähkäilin joskus samaa duunin puolesta inssille kun joudutaan työskentelemään Siperian pakkasesta Afrikan helteisiin ja kaikkea sen välistä. Hän väitti ettei se momentti siitä muutu / saa muuttua miksikään. Mutta niin tai näin, niin tässä ko tapauksessa sillä ei ainakaan ole merkitystä Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu. Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂 Quote
PZQ Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 1 minute ago, VW-63 said: Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu. Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂 Juu ei toimitettu :) Ja luulen että momentin muutos johtuisi enemmän materiaalin laatu erosta ? Jos vertaisi eri lämpötilassa vaikka tätä pyttysarjaa normi kukkarolle sopivaan settiin, niin erot voi olla muussakin kuin hinnassa? https://lnengineering.com/products/porsche-and-vw-aircooled-cylinders-and-pistons/vw-type-1/vw-type-1-94mm-nickies-cima-mahle-94-registers-4493-head-deck-inc-je-pistons.html Vs joku muu Quote
wp Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 5 minutes ago, VW-63 said: Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu. Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂 Ja lisämuuttujana on volkkareissa alumiiseoksinen kansi joka laajenee taas ihan eri tavalla kuin valurautainen sylinteriputki ja työkaluteräksinen pinnapultti.... Taidan ainakin itse mennä puhtaalla mutulla tässä kohtaa ja katsoa mitä tehdessä tulee. Kiristysmomentissa on kansipulttien kohdalla kysymys riittävästä pidätysvoimasta jotta sylinteripaine ei lähde nostelemaan kantta aiheuttaen vuotoa putken välistä Quote
VW-63 Posted February 3, 2021 Posted February 3, 2021 28 minutes ago, wp said: Ja lisämuuttujana on volkkareissa alumiiseoksinen kansi joka laajenee taas ihan eri tavalla kuin valurautainen sylinteriputki ja työkaluteräksinen pinnapultti.... Ja vielä kun osa pinnapulteista on eri pituisia ja alapuolen pultit kuumia ja yläpuolen viileämpiä niin muuttujia riittää... Quote
MU Posted February 6, 2021 Posted February 6, 2021 Josko se ovaalin ohjaus näistä osista pikku hiljaa kasaantuisi. Ite pitää kaikki tehä.. 😄 2 Quote
MU Posted February 7, 2021 Posted February 7, 2021 Ei se helpolla päästänyt rattiakselin toisessakaan päässä. Grantin keskiö ei oikein vakuuttanut, tosi väljän oloiset boorit. Eikun vakio ratin teurastus ja siitä keskiö. Nyt on napakka. 4 Quote
mite^ Posted February 9, 2021 Posted February 9, 2021 On 2/7/2021 at 8:53 PM, MU said: Eikun vakio ratin teurastus ja siitä keskiö. Nyt on napakka. Vanha kunnon jokkiskikka. 👌🏻 Quote
68teevee Posted February 11, 2021 Posted February 11, 2021 (edited) Taitaa olla parempi poistaa tämä päivitys täältä joten edit alkup päivitys 😂😂 Edited February 11, 2021 by 68teevee 1 Quote
P_Valtonen Posted February 15, 2021 Posted February 15, 2021 Kotimaista mäntä ja kiertokanki tuotantoa 😀 1 Quote
Kurre Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 7 hours ago, P_Valtonen said: Kotimaista mäntä ja kiertokanki tuotantoa 😀 Näyttää ihan siltä, että männässä olis reikä. Quote
Raihna Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 Junikseen jarrut työnalla...kai näitä saa ite viritellä🙄 Quote
non-hippy Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 28 minutes ago, Raihna said: Junikseen jarrut työnalla...kai näitä saa ite viritellä🙄 Mielenkiintoinen toteutus takana Harleyn kytkimellä. Se pitää varmasti. Quote
JaniM Posted February 21, 2021 Posted February 21, 2021 Pitää itse suunnitella imusarjat, että saa sähköiset läppärungot kiinni. Voi nuo takertelevat vaijeri/jousiviritykset nakata roskiin. 3 Quote
68teevee Posted February 23, 2021 Posted February 23, 2021 (edited) Alkup saranat saivat nyt ainakin tässä yksilössä lähteä. Siihen oli oikeestaan 4 syytä. Sarana tuppaa ruostumaan ,sivupelti hieman taipuilee ovea käännellessä , saranoita ei voi säätää kuin yhteen/kahteen suuntaan ja muutenkin kun kaikki muu on sheivattu niin törröttävät saranat ei oikeen ollut hyvä. Muutenhan orkis saranat ovat hyvät. Sain upotettua koko saranaelementin a- pilarin sisään, melkoisesti täytyi tehdä suunnittelua ja kokeilua eri sarana tyypeillä. Kuplassa tosiaan tuo kaareva kylki jossa ovi ja kylkipelti ottaa kiinni toisiinsa helposti ovea avattaessa. Nyt kuitenkin sain saranan mitat/ geometrian toimimaan ja väliin jää riittävä tila. Nyt saan myös oven säädettyä/ovensaumat kohilleen. Edited February 23, 2021 by 68teevee 12 Quote
Kurre Posted February 23, 2021 Posted February 23, 2021 Jotku yrittää tehdä mitä ovat osaavinaan, jotku tekee mitä haluu. 1 Quote
mikan Posted February 24, 2021 Posted February 24, 2021 Sitten on vielä me muut, jotka emme tee mitään. Paitsi mitä nyt tänne kirjoittelemme "asiantuntevia" kommentteja. 3 Quote
-Alex- Posted February 26, 2021 Posted February 26, 2021 On 2/24/2021 at 8:37 AM, mikan said: Sitten on vielä me muut, jotka emme tee mitään. Paitsi mitä nyt tänne kirjoittelemme "asiantuntevia" kommentteja. Tämä on ihan totta 😄 1 Quote
MU Posted February 27, 2021 Posted February 27, 2021 Lortto pariskunnan updeittaus. Samalla kahden läppäakselinlaakerin vaihto ja yleistä huoltoa. Quote
-Alex- Posted March 3, 2021 Posted March 3, 2021 On 12/4/2020 at 7:24 PM, wp said: Imusarjan testausta, häviö käytännössä nolla pelkkään kanteen nähden. Pienillä kaasuttimilla tai läppärungoilla tähtää pituus kolmannelle kertaluvulle alle 8000 rpm ja imusarjat mahdollisimman lyhyet. Pituuden säätö imusarjan ja ruokintalaitteen väliin ja suppilot isolla säteellä👍 Alkoivat harjoitteleen billet imusarjan tekoa, prototyyppiä työstetään. 1 Quote
Tanhis Posted March 3, 2021 Posted March 3, 2021 7 minutes ago, -Alex- said: Alkoivat harjoitteleen billet imusarjan tekoa, prototyyppiä työstetään. Jos protoa tehdään kylmätestausta varten niin miksi tätä ei vain printtaisi muovista tms. Quote
-Alex- Posted March 3, 2021 Posted March 3, 2021 (edited) 10 minutes ago, Tanhis said: Jos protoa tehdään kylmätestausta varten niin miksi tätä ei vain printtaisi muovista tms. Totta tuokin, tässä testataan että osaako kaverit tehdä cnc koneella, kokenut kaveri valvoo. Muovista printattuna varmaan 250-350 paikkeilla pari, työstettynä 2 x kalliimpi. Edited March 3, 2021 by -Alex- Quote
JaniM Posted March 4, 2021 Posted March 4, 2021 Just tuli koevedos uunista ulos imarista. Mittojen tsekkaus ja istuvuus. Sit loput piirteet paikoilleen ja tulostus. Nämä tulee R1 läppärunkoja varten ja sähköiset kaasuläpät. Ei tartte vaijerien kanssa tapella enään. 7 Quote
mikan Posted March 4, 2021 Posted March 4, 2021 Kuinka paljon lämpöä printatut osat kestää? Erilaisia materiaaleja on tietysti varmaan vaikka kuinka paljon? Quote
JaniM Posted March 4, 2021 Posted March 4, 2021 Nylon Carbon fibre 190 astetta. Bensan/etskun kesto hieman kysymysmerkki. Ei oikein varmaa tietoa löytynyt. Ei ainakaan ohut suiru heti hävinnyt, kun kastoi etskuun. Just pari viikkoa sit tuli tuki kans että pystyy tulostaa ruostumatonta lankaprintterillä. Ainut pitää sintrata, että tulee kiinteä. Ei vielä ole tullut kyseltyä missä Suomessa järkevän hintaista palvelua ja uunia. Sais jo monimuotoisia osia printattua mitä ei pysty edes koneistaen tekeen. Quote
hpa Posted March 4, 2021 Posted March 4, 2021 Teräspellistä taivuttelin jarrujen säätöruuvien klipsejä, projekti jatkuu. Quote
mikko k Posted March 6, 2021 Posted March 6, 2021 Pakosarja on edennyt. Toki ei vielä valmis. 8 Quote
MU Posted March 6, 2021 Posted March 6, 2021 Pariin kertaan vaihtuu vissiin putken halkaisija? Mistä mihin, vai onko salaista tietoa? 😁 Quote
mikko k Posted March 6, 2021 Posted March 6, 2021 Juu kyllä. Kannesta lähtee 44mm päältä, sitte 50mm käyrä ja siitä 57mm loput. Dynossa sit joskus näkee että tuliko hitti vai huti.. 😁 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.