ovaaliheppu Posted February 26 Posted February 26 Sama käy ihan vakioöljypohjalla kun vesi on päässy kampikammioon sisään. Joskus 90 luvulla ostin paikalliselta autopurkaamolta kolmostyupin runkokoneen kesällä, oli ollut ulkona aikansa ja kun aloin purkamaan sitä, putosi öljypohja pinnapultteineen alas ennenku sain räikkää ees proppuun kii. Koko pohja oli ihan jauhoa kun tökki ruuvimeisselillä 😃 Quote
tolvana Posted February 27 Posted February 27 On 2/26/2025 at 7:52 AM, DOODAH said: Sen verran jo lämmin, et otin defan jo pois Ihan noin pehmeää ei oo vastaan tullut mut suht liki....vähän vettä sisällä ja muutama vuosikymmen niin siinä lopputulos Quote
hapa Posted February 28 Posted February 28 No ny osuu värikoodi jotenkin kohille. Meinaa olla lähellä ens talven fläkän kojeajo tänä talvena! 7 Quote
Timo Mäntyharju Posted March 2 Posted March 2 7 vuoden tauon jälkeen vähän taas paikkaa pitkäaikais projektiin. 6 Quote
Perttipee Posted March 21 Posted March 21 21 minutes ago, hapa said: No pitää kai se vielä ulos päästää ainakin pesulle. Tyylikäs😍 Pitääkai Sinun käydä edes pikku "hapa hapa tsuh tsuh" 😂 3 Quote
Kharon Posted March 26 Posted March 26 (edited) Nypräsinpä juniksen(?) bensahanaa kun se päästi ilmaakin läpi joka suuntaan, myös ulos, ja se on hanalle hiukan huono ominaisuus. (Vieressä varmasti juniksen hana kasattuna.) Eipä siinä muuta vikaa ollut kuin liian ohut/kovettunut kumi sisällä ja kun olin jo joskus aiemmin ostanut sopivaa kumilevyä juuri tähän hommaan niin uusi kumi vain sisään ja taas toimii ...... paitsi että eipä ollutkaan niin helppoa: Varsinaisen tankin syöttöputki halki. Ei paljoa, mutta niin paljon että kyllä olisi bensaa tullut väärää kautta ihan tarpeeksi, joten se piti tukkia. On muuten tiukka jousi joka painaa säätöpalaa kumia vasten, hanaa ei paljain käsin saa kasaan, varsinkaan uudella kumilla. No, tavan juotostina olisi riittänyt, mutta hapettuneeseen messiinkiin se ei halunnut tarttua, joten tehtiin viritys kutistesukalla ja nyt on testi menossa että kestääkö se etanolibensaa vai ei. Täyttöputkella ei sinänsä ole väliä kun hana ei enää päästä bensaa lattialle, mutta olisi se kiva jos siinä olisi tankki- ja varatankki- asennot niinkuin kuuluu. Jos joku muuten tietää että mikä hana tuo oikeasti on, niin kommenttia tänne, kiitos. Päivitys: Liimasukan liima ei kestä bensaa. Eipä ollut suuri yllätys. Sukka kestää, joten vaihdettu tavallinen tilalle ja puhaltamalla ei pihinää synny, joten tarpeeksi tiivis se on. Edited March 28 by Kharon Testin tulos päivitetty mukaan Quote
Virtanen Posted March 26 Posted March 26 Eikös se ihan 1956> juniksen hanalta näytä? Noita messinkiputkia on tullut vaihdettua vanhempiin hanoihin metritavarasta tekemällä. Quote
Kharon Posted March 27 Posted March 27 18 hours ago, Virtanen said: Eikös se ihan 1956> juniksen hanalta näytä? Noita messinkiputkia on tullut vaihdettua vanhempiin hanoihin metritavarasta tekemällä. En tiedä, tuo vieressä oleva on -61 -mallisesta juniksesta ja se on aivan erilainen: Suojakumille on ura rungossa ja kaikkea. Toki on eri valmistajakin ja sehän kyllä sinällään riittää. Quote
Hebster52 Posted April 20 Posted April 20 Tänään oli semmoinen hetki että piti välillä leikkiä pilvilinnassa ja asentaa lokareita ja takavaloja. Samalla saa tarkistettua ovatko muodot vielä kohdillaan. Pientä hienosäätöä vain vaatii. Juu, on uudemmat takalokarit. Nämä ovat hyvät ja etenkin symmetriset. Joten tarvii vaan korjata puskurin reiät ym. 11 Quote
preA356 Posted April 24 Posted April 24 Kovakatto Ghia herätetty pitkäaikaisilta uniltaan. Tieto Traficomin sivuilta, Seuraava katsastusaikaväli 15.5.2014–15.9.2014 Moottori kävi, mutta koeajolenkki vielä tekemättä. Saattaa löytyä vielä muutakin tekemistäkin kuin vain, että moottori kävi 11 Quote
Mroiha Posted April 27 Posted April 27 Huomenna h-hetki saadaanko kupla palautettua katukuvaan pyöreesti 30v jälkeen :D 4 Quote
Mroiha Posted April 28 Posted April 28 19 hours ago, Mroiha said: Huomenna h-hetki saadaanko kupla palautettua katukuvaan pyöreesti 30v jälkeen :D Sieltähän napsahti 2vuotta ajoaikaa eli onnistunut keissi. Nyt leveetä ja mustaa alle, tonttiin ja jäätelölle. Kokeillaan tällästä setuppia ainakin tääkesä! 5 Quote
hapa Posted April 28 Posted April 28 Taitaa levipellit olla päivän sana ja tänään kans katsatettu 30 vuoden seisonnan jälkeen. 6 Quote
Kharon Posted May 3 Posted May 3 (edited) Kävin tallilla ja tuumasin että laitanpa akun kiinni Karmanniin. Ladattu täyteen ja kaikkea. No, en laittanut, kun +- puolen akkukenkä jäi käteen. Ruuvikiristeinen kenkä liian isolla reiällä ja johdon säikeet varmaan yksi kerrallaan karanneet ruuvien alta ja lopulta ruuvit eivät olleet enää missään kiinni, vaan pohjasivat. Puuilo sattui olemaan reilu kilometrin päässä ja sieltä uusi kenkä vähän pienemmällä reiällä ja kun olin sullonut johdon siihen, niin KG käynnistyi aika vaivatta starttipilotin avustamana talven jäljiltä. Juotettava tai puristettava kenkä olisi parempi. Pitää katsoa että mitä markkinat tarjoavat josko vaihtaisi koko johdon, tuohan ei ole kuin vajaan metrin pätkä akulta startille. Edited May 3 by Kharon typofix Quote
Ghia Posted May 3 Posted May 3 Hienosäikeisen kaapelinpäähän on hyvä laittaa holkki niin ei säikeet katkeile kiristäessä. Quote
Tutkija Posted May 4 Posted May 4 19 hours ago, Kharon said: Kävin tallilla ja tuumasin että laitanpa akun kiinni Karmanniin. Ladattu täyteen ja kaikkea. No, en laittanut, kun +- puolen akkukenkä jäi käteen. Ruuvikiristeinen kenkä liian isolla reiällä ja johdon säikeet varmaan yksi kerrallaan karanneet ruuvien alta ja lopulta ruuvit eivät olleet enää missään kiinni, vaan pohjasivat. Puuilo sattui olemaan reilu kilometrin päässä ja sieltä uusi kenkä vähän pienemmällä reiällä ja kun olin sullonut johdon siihen, niin KG käynnistyi aika vaivatta starttipilotin avustamana talven jäljiltä. Juotettava tai puristettava kenkä olisi parempi. Pitää katsoa että mitä markkinat tarjoavat josko vaihtaisi koko johdon, tuohan ei ole kuin vajaan metrin pätkä akulta startille. Siel puuilossa ois ollu myös sellainenkin mallinen akunkenkä mistä ei johdot karkaa. Eli malli missä puristetaan johdonsäikeet vedonpoistajatyylisesti väliin eikä suoraan ruuvilla kiinni. Quote
Kharon Posted May 4 Posted May 4 2 hours ago, Tutkija said: Siel puuilossa ois ollu myös sellainenkin mallinen akunkenkä mistä ei johdot karkaa. Eli malli missä puristetaan johdonsäikeet vedonpoistajatyylisesti väliin eikä suoraan ruuvilla kiinni. Tiedän, olivat vain numeroa liian pieniä tuolle johdolle. Quote
Kharon Posted May 4 Posted May 4 20 hours ago, Ghia said: Hienosäikeisen kaapelinpäähän on hyvä laittaa holkki niin ei säikeet katkeile kiristäessä. Olisi ollut niin, vaan eipä ollut sopivaa holkkia eikä kaupastakaan löytynyt. Joka oli jotenkin omituista, juuri tuommoisen ruuvikiinnitteisen kanssa se holkki, tai edes puolikaari, on hyvä apu. Quote
Kurre Posted May 4 Posted May 4 1 minute ago, Kharon said: numeroa liian pieniä tuolle johdolle Tästäpä tulikin mieleeni, että minkä kokoisia johtoja olette näissä vanhoissa laitteissa käyttäneet? Iso johto kuskaa paljon virtaa ja tarttee ison sulakkeen, mutta paljonko on ylilyönti? ja toisaalta mikä riittää vallan mainiosti? Quote
Kharon Posted May 4 Posted May 4 1 minute ago, Kurre said: Tästäpä tulikin mieleeni, että minkä kokoisia johtoja olette näissä vanhoissa laitteissa käyttäneet? Iso johto kuskaa paljon virtaa ja tarttee ison sulakkeen, mutta paljonko on ylilyönti? ja toisaalta mikä riittää vallan mainiosti? Karmannissa on nyt 8mm reiällä oleva kenkä, mutta kiinni oleva johto oli kyllä paksumpi eli turhan paksu starttikaapeliksikin, tuokin kun on ~50mm^2, varmasti riittää. Auton omat johdot pääsääntöisesti ovat mallia säästö eli liian ohuita. Kustannusjuttu tietty, kupari on kallista. 6-volttisen johdoissa kun kuljettelee 12 volttia niin piuhan paksuudet ovat aika kohdallaan, liitokset ja sulakerasia tietty haukkaavat aina oman osansa ja se virtasyöpöissä eli vaikkapa ajovaloissa näkyy. Kuplassa on 6 mm^2 johto startilta sulakerasialle 6-volttisessa ja kun tuosta vetää ajovalot ja vähän kaiken läpi niin jännitehäviö on ihan merkittävä, viime kesänä mittasin että tyhjäkäynnillä valoille tuli alle 5V valot päällä. Akku kuitenkin lataantui vielä että laturista melkein nimellisjännite (7V) irtosi. Valot eivät juuri kirkastuneet vaikka polkaisi kierroksia koneeseen että se jännite vain hukkui matkalle. Messinkiliittimet putsaantuvat hapettumista aika kivasti sitruunahapolla, pitää jossain vaiheessa kokeilla sulakerasiaan. Quote
Tanhis Posted May 4 Posted May 4 4 hours ago, Kurre said: Tästäpä tulikin mieleeni, että minkä kokoisia johtoja olette näissä vanhoissa laitteissa käyttäneet? Iso johto kuskaa paljon virtaa ja tarttee ison sulakkeen, mutta paljonko on ylilyönti? ja toisaalta mikä riittää vallan mainiosti? Tehtaan kaaviossa ne hyvin lukee mikä on riittävä. Ja jos esim 1mm² merkattu niin 1,5mm² olisi isoin mitä itse vetäisin. 3 hours ago, Kharon said: Auton omat johdot pääsääntöisesti ovat mallia säästö eli liian ohuita. Kustannusjuttu tietty, kupari on kallista. Jos johto liian ohut alkaa se lämpenemään. Jos tehdas suunnitellut jotain 1mm² johdolla toimivaksi se sillä toimii suunnitellun käyttöiän. Se että 70 vuotta myöhemmin se ei enää toimi hapettumien takia ei tarkoita että tehdas olisi säästänyt rahaa. 3 hours ago, Kharon said: Kuplassa on 6 mm^2 johto startilta sulakerasialle 6-volttisessa ja kun tuosta vetää ajovalot ja vähän kaiken läpi niin jännitehäviö on ihan merkittävä, viime kesänä mittasin että tyhjäkäynnillä valoille tuli alle 5V valot päällä. Akku kuitenkin lataantui vielä että laturista melkein nimellisjännite (7V) irtosi. Valot eivät juuri kirkastuneet vaikka polkaisi kierroksia koneeseen että se jännite vain hukkui matkalle. Jokainen hapettunut liitos ottaa omansa. Jos haluaa että sähköt toimii kuten tarkoitettu ei muutakuin uusi johtosarja tilaukseen. Tein omaan t34 uudet sähköt itse +10vuotta sitten ja sähköongelmat ollet lähinnä releiden ja muiden vanhojen komponenttien kanssa pelaamista. Ja auto on vieläkin 6v kun en ole nähnyt syytä sitä väkisin päivittää 12v kun kerran 6v pärjää hyvin. Jos valot haluaa päivittää niin vetää akulta uuden johdon sulakkeen kanssa valoille ja releyttää vanhan johdon kanssa niin saa täydet jännitteet polttimoille. 1 Quote
Kharon Posted May 5 Posted May 5 17 hours ago, Tanhis said: Ja auto on vieläkin 6v kun en ole nähnyt syytä sitä väkisin päivittää 12v kun kerran 6v pärjää hyvin. Jos valot haluaa päivittää niin vetää akulta uuden johdon sulakkeen kanssa valoille ja releyttää vanhan johdon kanssa niin saa täydet jännitteet polttimoille. Joo toki. Jos ja kun Traficom herää joskus nykyaikaan, niin LED-valot korjaavat tilanteen ihan kätevästi: Paikan päällä käyttöjännitteen tekevä polttimo ei juurikaan välitä siitä että mitä jännitettä se saa sisään, kunhan sitä on ja tietty virrankulutuskin on alle puolet hehkutuikusta. 2 Quote
DOODAH Posted May 7 Posted May 7 Ruuvattiin valkosia 60 luvun fläkiä ja lähettiin edustaan lintuvuoren lions klubin ruskeiden 59 koogeiden kans ku ei saatu valmiiks muita 6 1 Quote
tijula Posted May 7 Posted May 7 Minun mielestäni ei kaikkien tarvitse maata raapien liikkua. Ne näyttää hyvältä ihan normi korkeudessakin. :-) Quote
preA356 Posted May 7 Posted May 7 (edited) Niin kuin jo aikaisemminkin palstalla kirjoitin, että se on makuasia, sano kissa kun peffaansa nuoli ja itse tykkään, että sais olla matalampi. Maata kunnolla raapivat on minunkin mielestäni liian matalia Edited May 7 by preA356 2 Quote
Kurre Posted May 8 Posted May 8 5 hours ago, preA356 said: Maata kunnolla raapivat on minunkin mielestäni liian matalia Samaa mieltä. 3 3 Quote
Hebster52 Posted Friday at 05:25 PM Posted Friday at 05:25 PM On 5/8/2025 at 4:54 AM, Kurre said: Samaa mieltä. ❤️ Quote
Kharon Posted Saturday at 01:21 PM Posted Saturday at 01:21 PM Hohhoi. Piti ottaa KG liikenteeseen ja pöristelin bussilla tallille ja luotto siihen että pääsee kivasti liikenteeseen oli kova kun se konehuoneen starttinapilla hörähti samantien käymään. Vaan sitten kun änkesi sisään (tallissa kovasti ahdasta niin ei saa ovea auki tarpeeksi) niin avaimesta ei tapahdukaan mitään. Ei kun änkeämään autosta ulos, tunkaten auto ylös ja kurkkimaan että missäs solenoidin johto on ja irtihän se oli, ääh. Sama vika kuin viime kesänä, höh. Vaihdoin solenoidissa olevat johdot (toinen konehuoneen stattinapilta) ristiin ja toiseen liittimeen tuo virtalukolta tuleva johto ylettyikin paremmin, saattaa olla ihan asentajan (minä) moka. Auto alas ja kas, käynnistyy avaimesta. Hieno homma. Sääennuste näyttää siltä että sunnuntaina Boxiin ja tiistaina KG takaisin talliin, +12 ja vesisade ei ole sille/mulle sopiva keli ja lupaavat vielä koko loppuviikoksi moista. Hyh. 1 Quote
jrasi Posted Tuesday at 10:02 AM Posted Tuesday at 10:02 AM Kupla on nyt päättänyt, että Pallikseen ei saa koskea. Ensin repes vaihdelaatikon etupään kannake, sain sen vaihdettua, niin pieni öljyn tihkuminen muuttui sitten koko konehuoneen kattavaksi öljysumuksi. Ensin luulin että syypää oli öljykellon tiiviste, vaihdoin sen ja näytti hyvältä… …kunnes moottori lämpesi ja taas oli öljyä joka paikassa. Vaihdoin kokeeksi öljykylpyilmansuodattimen tuohon oravaimuriinkin, jos vaikka ilmanputsari olis jossain tilanteissa valuttanut liemessä pihalle. Nyt odotellaan uutta öljynjäähyä ja tiivisteitä. Quote
DOODAH Posted Tuesday at 11:15 AM Posted Tuesday at 11:15 AM 1 hour ago, jrasi said: Kupla on nyt päättänyt, että Pallikseen ei saa koskea. Ensin repes vaihdelaatikon etupään kannake, sain sen vaihdettua, niin pieni öljyn tihkuminen muuttui sitten koko konehuoneen kattavaksi öljysumuksi. Ensin luulin että syypää oli öljykellon tiiviste, vaihdoin sen ja näytti hyvältä… …kunnes moottori lämpesi ja taas oli öljyä joka paikassa. Vaihdoin kokeeksi öljykylpyilmansuodattimen tuohon oravaimuriinkin, jos vaikka ilmanputsari olis jossain tilanteissa valuttanut liemessä pihalle. Nyt odotellaan uutta öljynjäähyä ja tiivisteitä. öljykellohan on kartiokierteellä ei tiivistettä. Mutta joskus nää uus tuotanto kellot alkaa vuotaan siitä ampin vierestä. Alkaa pyöriä koko muovivalu. Ookko sen tutkinu Quote
Peisi Posted Tuesday at 02:57 PM Posted Tuesday at 02:57 PM Tämä katsastettu tänään 17 vuoden tauon jälkeen. 7 Quote
jrasi Posted Tuesday at 04:05 PM Posted Tuesday at 04:05 PM (edited) 4 hours ago, DOODAH said: öljykellohan on kartiokierteellä ei tiivistettä. Mutta joskus nää uus tuotanto kellot alkaa vuotaan siitä ampin vierestä. Alkaa pyöriä koko muovivalu. Ookko sen tutkinu Tää on VDO:n valo & paine -lähdöillä oleva kello, jossa oli kupariprikka ainakin tehtanpaapanjäljiltä. Ja nyt viimeisimmän öljykatastrofin jäljiltä näytti öljykellon kohta vielä kuivalta, kun ei niin kauaa ehtinyt roiskimaan. Edited Tuesday at 04:06 PM by jrasi Quote
ovaaliheppu Posted yesterday at 03:45 AM Posted yesterday at 03:45 AM (edited) Alkuperäinen on M10x1 + prikka, tarvikkeet on lähestulkoon aina 1/8-27 kartiolla, jonka kanssa sitten vetääkin halki sen lohkon innoissaan kiristäessään... VDO:ltakin saa sekä että noita valokytkimiä ja painemittarimalleja. Joten ostaessa tarkkana kummalla kierteellä ottaa. Useampi säröllä oleva lohko tullut vastaan vuosien mittaan, paskimmissa oli jopa Y tai T haaraa kartiolla kii ja niihin sitte toiseen valoanturi ja toiseen painekello keikkumaan. Ei näin... Toki, jos M10x1 on jostain syystä vedetty väljäks, tai jengat osittain ulos, saa sen ehjättyä kartio NPT tapilla vielä + anturin vaihto. Taitaa kartio olla kiinteellä laturinjalalla olevissa lohkoissa nyt kun kattelin 50-luvun valokytkintä. Kierre kuitenkin sama M10x1 ja johto ruuvilla kiinni Edited yesterday at 06:38 AM by ovaaliheppu 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.