Jump to content
Timppa

Talleissa tapahtuu?

Recommended Posts

Sylinteriputkien viimeistelyhoonaus, paketti kiristetty momenttiin ja viimeiset sataset pois.

 

 

IMG_20210130_113358_1.jpg

IMG_20210130_113426.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post


Laitetaan vielä kuva työkalusta, pari sadasosaa tuli putkeen soikeutta kun oli kiristetty momenttiin ja aina vierekkäisten sylinterien suunnassa jossa jäähdytysrivat matalat.

 

 

IMG_20210130_124359_1.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
On 1/30/2021 at 11:40 AM, wp said:

Sylinteriputkien viimeistelyhoonaus, paketti kiristetty momenttiin ja viimeiset sataset pois.

 

 

 

 

Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan?

Share this post


Link to post
7 hours ago, VW-63 said:

Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan?

 

Momentti ei muutu lämpötilan mukaan

  • Like 1

Share this post


Link to post
40 minutes ago, PZQ said:

 

Momentti ei muutu lämpötilan mukaan

Eikö? Näin minä sen järkeilisin:  Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa.

Vesikoneessahan asia on eri.

Share this post


Link to post
13 minutes ago, VW-63 said:

Eikö? Näin minä sen järkeilisin:  Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa.

Vesikoneessahan asia on eri.

Ainakin isot pojat rapakon takana ajavat noita stressilevyillä ihan kylmänä

Share this post


Link to post
13 minutes ago, Mäki said:

Ainakin isot pojat rapakon takana ajavat noita stressilevyillä ihan kylmänä

Niin minäkin olen, mutta olen alkanut miettiä tulisiko tuloksesta parempi jos saisi jäljiteltyä kuuman koneen tilannetta paremmin. Nuo muutaman satkun muutokset kun tulee sylitereihin aika pienelläkin momentti erolla. Ainakin noihin ohkaseinäisiin, mitä nuo wp: putket eivät taida edustaa 🙂

Edited by VW-63

Share this post


Link to post
3 hours ago, VW-63 said:

Eikö? Näin minä sen järkeilisin:  Sylinterin ja pinnapultin lämpötilat ovat lähtötilanteessa samat, mutta kuumalla koneella väittäisin, että sylinteri on kuumempi, jolloin lämpölaajenemisesta johtuen sylinteri venyttää pinnapulteja alkutilanteeseen verrattuna enemmän = pultit olisivat suuremmassa momentissa.

Vesikoneessahan asia on eri.

 

Pähkäilin joskus samaa duunin puolesta inssille kun joudutaan työskentelemään Siperian pakkasesta  Afrikan helteisiin ja kaikkea sen välistä.

Hän väitti ettei se momentti siitä muutu / saa muuttua miksikään.

Mutta niin tai näin, niin tässä ko tapauksessa sillä ei ainakaan ole merkitystä

 

Share this post


Link to post
13 hours ago, VW-63 said:

Veditkö normaali "kylmä" momenttiin vai huomioitko jotenkin oletetun kiristysmomentin lisääntymisen kuuman sylinterputken mukaan?

 

Ihan kylmänä vaan, pinnapultit on mittojen mukaan teetetty valmistajan sopivaksi katsomasta työkaluteräksestä. Rapakon takana ns. rajattoman budjetin tiimit hoonaavat Nascar- lohkot kuumana. Männänrenkaat niissä niin löysät etteivät siedä heittoja porauksen mitoissa

Edited by wp

Share this post


Link to post
49 minutes ago, PZQ said:

 

Pähkäilin joskus samaa duunin puolesta inssille kun joudutaan työskentelemään Siperian pakkasesta  Afrikan helteisiin ja kaikkea sen välistä.

Hän väitti ettei se momentti siitä muutu / saa muuttua miksikään.

Mutta niin tai näin, niin tässä ko tapauksessa sillä ei ainakaan ole merkitystä

 

Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu.

Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂

 

Share this post


Link to post
1 minute ago, VW-63 said:

Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu.

Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂

 

 

Juu ei toimitettu :)

Ja luulen että momentin muutos johtuisi enemmän materiaalin laatu erosta ?

Jos vertaisi eri lämpötilassa vaikka tätä pyttysarjaa normi kukkarolle sopivaan settiin, niin erot voi olla muussakin kuin hinnassa?

https://lnengineering.com/products/porsche-and-vw-aircooled-cylinders-and-pistons/vw-type-1/vw-type-1-94mm-nickies-cima-mahle-94-registers-4493-head-deck-inc-je-pistons.html

Vs joku muu

Share this post


Link to post
5 minutes ago, VW-63 said:

Muutoksen ehkä voisi todentaa jos vetää pultit momenttiin kylmänä ja merkkaa mutterin asennon. Sitten kone kuumaksi, mutteri auki ja sitten mittaa millä momentilla kiristämällä päästään samaan asentoon. Ja tämä ennen kuin pinnapultin ja sylinterin lämpötilat tasaantuu.

Ette varmaan kuitenkaan toimittaneet ilmajäähyjä siperiaa ja afrikkaan🙂

 

 

Ja lisämuuttujana on volkkareissa alumiiseoksinen kansi joka laajenee taas ihan eri tavalla kuin valurautainen sylinteriputki ja työkaluteräksinen pinnapultti.... Taidan ainakin itse mennä puhtaalla mutulla tässä kohtaa ja katsoa mitä tehdessä tulee. Kiristysmomentissa on kansipulttien kohdalla kysymys riittävästä pidätysvoimasta jotta sylinteripaine ei lähde nostelemaan kantta aiheuttaen vuotoa putken välistä

Share this post


Link to post
28 minutes ago, wp said:

 

Ja lisämuuttujana on volkkareissa alumiiseoksinen kansi joka laajenee taas ihan eri tavalla kuin valurautainen sylinteriputki ja työkaluteräksinen pinnapultti.... 

Ja vielä kun osa pinnapulteista on eri pituisia ja alapuolen pultit kuumia ja yläpuolen viileämpiä niin muuttujia riittää...

Share this post


Link to post

Josko se ovaalin ohjaus näistä osista pikku hiljaa kasaantuisi. Ite pitää kaikki tehä.. 😄

IMG_20210206_151629.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Ei se helpolla päästänyt rattiakselin toisessakaan päässä. Grantin keskiö ei oikein vakuuttanut, tosi väljän oloiset boorit. Eikun vakio ratin teurastus ja siitä keskiö. Nyt on napakka. 

IMG_20210207_143440.jpg

IMG_20210207_133500.jpg

IMG_20210207_142101.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
On 2/7/2021 at 8:53 PM, MU said:

 Eikun vakio ratin teurastus ja siitä keskiö. Nyt on napakka. 

 

Vanha kunnon jokkiskikka. 👌🏻

Share this post


Link to post

Taitaa olla parempi poistaa tämä päivitys täältä joten edit alkup päivitys 😂😂

Edited by 68teevee
  • Confused 1

Share this post


Link to post
7 hours ago, P_Valtonen said:

Kotimaista mäntä ja kiertokanki tuotantoa  😀

 

 

Näyttää ihan siltä, että männässä olis reikä.

Share this post


Link to post
28 minutes ago, Raihna said:

Junikseen jarrut työnalla...kai näitä saa ite viritellä🙄

20210215_170731.jpg

 

Mielenkiintoinen toteutus takana Harleyn kytkimellä. Se pitää varmasti.

Share this post


Link to post

Pitää itse suunnitella imusarjat, että saa sähköiset läppärungot kiinni. Voi nuo takertelevat vaijeri/jousiviritykset nakata roskiin.

Imarit.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Alkup saranat saivat nyt ainakin tässä yksilössä lähteä. Siihen oli oikeestaan 4 syytä. Sarana tuppaa ruostumaan ,sivupelti hieman taipuilee ovea käännellessä , saranoita ei voi säätää kuin yhteen/kahteen suuntaan ja muutenkin kun kaikki muu on sheivattu niin törröttävät saranat ei oikeen ollut hyvä. Muutenhan orkis saranat ovat hyvät. Sain upotettua koko saranaelementin a- pilarin sisään, melkoisesti täytyi tehdä suunnittelua ja kokeilua eri sarana tyypeillä. Kuplassa tosiaan tuo kaareva kylki jossa ovi ja kylkipelti ottaa kiinni toisiinsa helposti ovea avattaessa. Nyt kuitenkin sain saranan mitat/ geometrian toimimaan ja väliin jää riittävä tila. Nyt saan myös oven säädettyä/ovensaumat kohilleen.

05BC1772-BB18-44E7-A855-3C4DCC68B7BF.jpeg

BE297097-C94D-489B-9FCF-BE0516A0B498.jpeg

3E12D729-3CC6-47AE-96CA-DC53364BD7D0.jpeg

Edited by 68teevee
  • Like 11

Share this post


Link to post

Jotku yrittää tehdä mitä ovat osaavinaan,

jotku tekee mitä haluu.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Sitten on vielä me muut, jotka emme tee mitään. Paitsi mitä nyt tänne kirjoittelemme "asiantuntevia" kommentteja.

  • Like 2

Share this post


Link to post
On 2/24/2021 at 8:37 AM, mikan said:

Sitten on vielä me muut, jotka emme tee mitään. Paitsi mitä nyt tänne kirjoittelemme "asiantuntevia" kommentteja.

Tämä on ihan totta 😄

  • Like 1

Share this post


Link to post

Lortto pariskunnan updeittaus. Samalla kahden läppäakselinlaakerin vaihto ja yleistä huoltoa. 

IMG_20210227_134736.jpg

Share this post


Link to post
On 12/4/2020 at 7:24 PM, wp said:

 

Imusarjan testausta, häviö käytännössä nolla pelkkään kanteen nähden. Pienillä kaasuttimilla tai läppärungoilla tähtää pituus kolmannelle kertaluvulle alle 8000 rpm ja imusarjat mahdollisimman lyhyet. Pituuden säätö imusarjan ja ruokintalaitteen väliin ja suppilot isolla säteellä👍

 

 

IMG_20201202_210815_1.jpg

 

Alkoivat harjoitteleen billet imusarjan tekoa, prototyyppiä työstetään.

 

 

billet intake.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
7 minutes ago, -Alex- said:

 

Alkoivat harjoitteleen billet imusarjan tekoa, prototyyppiä työstetään.

 

 

billet intake.jpg

 

Jos protoa tehdään kylmätestausta varten niin miksi tätä ei vain printtaisi muovista tms.

Share this post


Link to post
Posted (edited)
10 minutes ago, Tanhis said:

 

Jos protoa tehdään kylmätestausta varten niin miksi tätä ei vain printtaisi muovista tms.

Totta tuokin, tässä testataan että osaako kaverit tehdä cnc koneella, kokenut kaveri valvoo. 

 

Muovista printattuna varmaan 250-350 paikkeilla pari, työstettynä 2 x kalliimpi.

 

image.thumb.png.d9e371daba9d979f9340fbbff72c2f52.png

Edited by -Alex-

Share this post


Link to post

Just tuli koevedos uunista ulos imarista. Mittojen tsekkaus ja istuvuus. Sit loput piirteet paikoilleen ja tulostus.

Nämä tulee R1 läppärunkoja varten ja sähköiset kaasuläpät. Ei tartte vaijerien kanssa tapella enään.

Imari.thumb.jpg.6108bd1161e0711f70a53e9bdda5745c.jpg

  • Like 7

Share this post


Link to post

Kuinka paljon lämpöä printatut osat kestää? Erilaisia materiaaleja on tietysti varmaan vaikka kuinka paljon?

Share this post


Link to post

Nylon Carbon fibre 190 astetta. Bensan/etskun kesto hieman kysymysmerkki. Ei oikein varmaa tietoa löytynyt. Ei ainakaan ohut suiru heti hävinnyt, kun kastoi etskuun.

Just pari viikkoa sit tuli tuki kans että pystyy tulostaa ruostumatonta lankaprintterillä. Ainut pitää sintrata, että tulee kiinteä. Ei vielä ole tullut kyseltyä missä Suomessa järkevän hintaista palvelua ja uunia. Sais jo monimuotoisia osia printattua mitä ei pysty edes koneistaen tekeen.

Share this post


Link to post

Teräspellistä taivuttelin jarrujen säätöruuvien klipsejä, projekti jatkuu.

Share this post


Link to post

Pakosarja on edennyt. Toki ei vielä valmis.

 

 

834B3C90-364C-4509-8F6B-3D4AB4B3EAE8.jpeg

  • Like 8

Share this post


Link to post

Pariin kertaan vaihtuu vissiin putken halkaisija? Mistä mihin, vai onko salaista tietoa? 😁

Share this post


Link to post

Juu kyllä. Kannesta lähtee 44mm päältä, sitte 50mm käyrä ja siitä 57mm loput. Dynossa sit joskus näkee että tuliko hitti vai huti.. 😁

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...