JaniM Posted October 10, 2017 Posted October 10, 2017 0.9 varmaan hyvä arvaus. Joku listassa lähellä oleva toimii. Quote
hezekiel Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Onko ollut ongelmia että pumppu horii ilmaa vajaalla tankilla jos käytetään ruiskulle alkuperäistä tankin imuliitäntää? Joskus taannoin tein toisen merkkiseen auton tuollaisen virityksen ja käytännössä oli pakko pitää tankki aina vähintään puolillaan. Painepuolen bensalinjaksi teräs, PVC vai PUR? Quote
Meto Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Tankki melkein tyhjänä joskus imenyt ilmoja esim mutkissa. Ei ole ollut ongelmaa tuosta. Tietää mennä tankille.. Quote
jaketech Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 (edited) Onko ollut ongelmia että pumppu horii ilmaa vajaalla tankilla jos käytetään ruiskulle alkuperäistä tankin imuliitäntää? Joskus taannoin tein toisen merkkiseen auton tuollaisen virityksen ja käytännössä oli pakko pitää tankki aina vähintään puolillaan. Painepuolen bensalinjaksi teräs, PVC vai PUR? tämäkin ongelma ratkiaa esim keräilysäiliöllä. mulla on ralliautossa ku siinäki veti pumppu ilmaa vaikaa 20 litraa tankissa ainetta. keräilysäilön asenuksen jälkeen ei oo ollut enää ilma ongelmia. Edited November 21, 2017 by jaketech Quote
x-pj Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Minä tein tankkiin loiskelevyjä. Tankki oli muista syistä "aukastu" joten se oli helppoa silloin. Harkitsin ensin tuollaista syvennystä lähdölle ja paluulle, mutta ei oikein löytynyt tilaa. Quote
peruskallio Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Taitaa tämä pätkä olla tänne linkattuna jo aiemminkin, mutta laitetaan uudelleen muistinvirkistykseksi. Nopeasti alkaa polttoaine vaahtoamaan jos paluu on tankissa polttoaineen pinnan yläpuolella. 1 Quote
hezekiel Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Tämä nyt ei liity polttoaineen suihkutukseen juurikaan, mutta topicci lienee muuten sopiva: Jos virranjakaja poistetaan ja reikä tulpataan niin pitääkö käyttöakselin pysyminen paikoillaan jotenkin varmistaa vai pyöriikö siellä ilman sen erityisempiä toimenpiteitä? Quote
Tutkija Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Bensapumpun käyttötappi pitää sen akselin paikoillaan ja jos bensapumppua ja jakajaa ei ole voi käyttöakselin ottaa pois. Quote
Kaipaa Posted April 8, 2018 Posted April 8, 2018 Vielä noista polttoainelinjoista ruiskun kanssa, onko kukaan rakentanut ja saanut katsastuksesta läpi sellaisia polttoainelinjoja jotka menevät kabiinin sisällä keskitunnelin ulkopuolella pelkääjän paikan vieressa?? Katsastajalta kyselin asiaa, ja hän epäili että saattaa riippua katsastajasta meneekö läpi vai ei. Autoa on tarkoitus madaltaa kunnolla joten ei miellään ulkopuolelle (koripulttien uraan), ja keskitunnelissa näytti olevan kovasti teräviä kulmia jos sinne laittaisi. Quote
Roope Posted April 8, 2018 Posted April 8, 2018 Mulla on keskitunnelin sisällä alumiiniputki joka on työnnetty pex putken sisälle että sai tukevan ja kulutus suojan,samalla toimii juoruna ulos tunnelista jos alumiini putki alkaa vuotamaan. tuota käytin https://www.uspartsperformance.fi/hard-line-an6-3-8-alumiiniputki-50767 ja biltemasta hain sopivan pex putken http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/PEX-muoviputkijarjestelma/Putki-putkessa-jarjestelman/PEX-putki-2000030596/ Quote
mikan Posted April 8, 2018 Posted April 8, 2018 Kulkeehan joissain autoissa alunperinkin bensaputki ohjaamon sisällä. t. Mika Quote
Kaipaa Posted April 8, 2018 Posted April 8, 2018 3 hours ago, Roope said: Mulla on keskitunnelin sisällä alumiiniputki joka on työnnetty pex putken sisälle että sai tukevan ja kulutus suojan,samalla toimii juoruna ulos tunnelista jos alumiini putki alkaa vuotamaan. tuota käytin https://www.uspartsperformance.fi/hard-line-an6-3-8-alumiiniputki-50767 ja biltemasta hain sopivan pex putken http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/PEX-muoviputkijarjestelma/Putki-putkessa-jarjestelman/PEX-putki-2000030596/ Ei sinulla olisi kuvia miten homman teit? Quote
metake Posted April 8, 2018 Posted April 8, 2018 9 hours ago, Kaipaa said: Vielä noista polttoainelinjoista ruiskun kanssa, onko kukaan rakentanut ja saanut katsastuksesta läpi sellaisia polttoainelinjoja jotka menevät kabiinin sisällä keskitunnelin ulkopuolella pelkääjän paikan vieressa?? Katsastajalta kyselin asiaa, ja hän epäili että saattaa riippua katsastajasta meneekö läpi vai ei. Tottakai kelpaa kunhan ei ole liitoksia ohjaamon puolella, jo tehtaan oma ohjekin neuvoo asentamaan putken juuri noin jos se pitää uusia. Vaihda konttoria jos katsastusmies ei tunne sääntöjä, mikään asia ei pitäisi riippua katsastajasta jos se on tehty sääntöjen mukaan. Quote
toroidi Posted April 8, 2018 Posted April 8, 2018 Mulla on mennyt bensaputki kabiinin sisällä ainakin 10 vuotta, ei siihen ole koskaan kiinnitetty mitään huomiota. Quote
HSuomi Posted April 9, 2018 Author Posted April 9, 2018 Mullakin meni ruiskun letkut matkustajan jaloista ja oli vielä painemittari siinä että sai katella. Ei moitteita konttorilla. Quote
Kaipaa Posted April 9, 2018 Posted April 9, 2018 Pitänee edistää asiaa miettimällä sopivaa materiaalia noiden linjojen rakenteluun. Quote
Kaipaa Posted April 9, 2018 Posted April 9, 2018 6 hours ago, HSuomi said: Mullakin meni ruiskun letkut matkustajan jaloista ja oli vielä painemittari siinä että sai katella. Ei moitteita konttorilla. Minkälaisilla letkuilla laitoit omasi? Quote
HSuomi Posted April 9, 2018 Author Posted April 9, 2018 Jotain kumista bensaletkua se oli hydrauliikkaliikkeestä. Olikohan 8 vai 10mm. Varmaan samaa saat puuilosta tai mistä vaan. Quote
Tanhis Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 Älkää nyt ihan oman turvallisuutenne vuoksi vetäkö bensalinjoja kumiletkulla yhtään pidempiä vetoja kuin on pakko. Tai jos ei omasta turvallisuudesta välitä niin ajatelkaa edes auton palamista. Tuo nykybensa tuppaa olemaan niin kauheaa tavaraa kumiletkuille että jos ei tiedä varmasti että letku kestää tätä nykymömmöä niin saattaa mennä jopa vuodessa haperaksi. Ja puhumattakaan siittä että sen letkun painaa aikahelposti kabiinissa ruttuun jos sille ei erillistä suojaa rakenna. Quote
VW-63 Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 No jos olisin katsastusmies niin en kyllä hyväksyisi kumiletkua ohjaamossa ilman suojaputkea. Suojaputki toimisi tuossakin juoruna, kuten Roope mainitsi. Jos asennuksen ainoana tarkoituksena on saada mahdollisimman vähillä käden liikkeillä polttoinelinjat ohjaamon läpi niin sitten... mutta kyllä siinä ajokausi on pilalla, kun 3bar bensalinjassa tulee pienikin vuoto kabinetin puolella, kun verhoilut haisee ikuisuuden bensalle. Itse olen totetuttanut polttoinelinjat ohjamon puolelle rst-putkilla ja liitokset ohjaamon olkopuolella. Esim. joku 10/8mm rst-putki on sen verta edullista, että ei siinä viitsi letkuilla alkaa leikkimään. Putkeen saa liityttyä kätevästi helmilliittimillä ja siitä eteenpäin vaikka tefloniletkuilla. Kovin montaa mutkaakaan ei putkiin tarvitse vääntää. Putket kulkee runkotunnelin kupeessa apukuskin puolella. Quote
peruskallio Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 Olen aika sopivasti saanut teflonletkuja teetettyä tässä tampereen seudulla parissakin paikkaa. Hymat ja Hytar toimineet molemmat hyvin. Mitä hintoihin tulee, maksaa kyllä jotain, mutta kannattanee kuitenkin kysyä, ainakin itse yllätyin verrattuna siihen mitä täällä internet-maailmassa annetaan hinnoiksi ymmärtää. eipähän tarvitse sitten huolehtia kestääkö. Quote
HSuomi Posted April 10, 2018 Author Posted April 10, 2018 Ittee ei pelottanu tai arveluttanu hetkeäkään. Matkustajia oli aika harvoin ja sisustaa ei juuri ollenkaan. Bensalle tehty bensaletku ei pitäisi hajota bensasta. Letkuliitoksia ei saanut auki muuten kuin rikkomalla. Tarkoitus oli tehdä halvalla ja minimi määrällä kädenliikkeitä ja mielestäni onnistui hyvin tuon tavoitteen saavuttaminen. Ei tarttenu ku porata 2 reikää korin etuosaan mistä letkut läpi. Lämppärin ränneistä ulos läppärungoille. Quote
mikan Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 1 hour ago, peruskallio said: Olen aika sopivasti saanut teflonletkuja teetettyä tässä tampereen seudulla parissakin paikkaa. Hymat ja Hytar toimineet molemmat hyvin. Mitä hintoihin tulee, maksaa kyllä jotain, mutta kannattanee kuitenkin kysyä, ainakin itse yllätyin verrattuna siihen mitä täällä internet-maailmassa annetaan hinnoiksi ymmärtää. eipähän tarvitse sitten huolehtia kestääkö. Onko Hymat: http://www.specma.fi/yhteystiedot/toimipisteemme/tampere Onko Hytar: https://www.fluiconnecto.com/fi/hydro-shop/tampere t. Mika Quote
jaketech Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 3 hours ago, Tanhis said: Älkää nyt ihan oman turvallisuutenne vuoksi vetäkö bensalinjoja kumiletkulla yhtään pidempiä vetoja kuin on pakko. Tai jos ei omasta turvallisuudesta välitä niin ajatelkaa edes auton palamista. Tuo nykybensa tuppaa olemaan niin kauheaa tavaraa kumiletkuille että jos ei tiedä varmasti että letku kestää tätä nykymömmöä niin saattaa mennä jopa vuodessa haperaksi. Ja puhumattakaan siittä että sen letkun painaa aikahelposti kabiinissa ruttuun jos sille ei erillistä suojaa rakenna. nykyajan bensaletku taitaa päästää kaasuna läpi bensaa. mulla kilpurissa haisee bensa kontissa ja eikä vuoda mistää. jostain muualtaki lukkiin että päästää kaasuna läpi. Quote
HSuomi Posted April 10, 2018 Author Posted April 10, 2018 Miten uudet autot ei sitten haise bensalle? Käyttävät erikoisletkua? Voiko haju tulla ilmanputsareista/takasin puhalluksesta? Quote
tolvana Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 (edited) Just pariin nepaan hommasin ihan mätänetistä bensaletkut, sieltäkin löytyy viinankestävää ja maksaa muistaakseni kakskybää puolentoista metrin pätkä. Perusgates kestää max vuoden. Saa väittää muuta mut tuo on aika monessa vehkeessä testattu. Edited April 10, 2018 by tolvana Quote
Tanhis Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 17 minutes ago, tolvana said: Just pariin nepaan hommasin ihan mätänetistä bensaletkut, sieltäkin löytyy viinankestävää ja maksaa muistaakseni kakskybää puolentoista metrin pätkä. Perusgates kestää max vuoden. Saa väittää muuta mut tuo on aika monessa vehkeessä testattu. Juurikin samanlaisia kokemuksia, ostin varaosaliikkeestä nykybensan kestävää letkua se oli joku euron pari kalliimpaa kuin perusletku. Tämä letku kesti sen puolitoista vuotta ja oli ihan haperaa. Tästä viisaampana sanoin että haluan erityisesti viinan kestävää letkua. Sitä sitten löytyi juurikin parin kympin metrihintaan ja sen kanssa ei sitten ole ollut ongelmia ja kaksivuotta ollut nyt testissä. Nykyautoissa on hyvin pitkälti muoviputket nykyään bensalle ja muutama hassu kumiletkunpätkä lähinnä vain koneen ja korin välillä. Quote
Kaipaa Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 (edited) Hydrauliikkaliikkeestä saa metallista hydrauliputkea jotain 5 -6€/metri, mutta taivuttelu on varmaankin haastavaa jos meinaa siistin ja nätin saada. Sama se on kuparillakin jos suorasta tekee. En tiedä sitten miten tuo komposiittivesiputki tuohon käyttöön soveltuisi, siinä on PE-RT (polyeteeni raised temperature) sisäputki jonka päällä on alumiiniputki ja sitten vielä komposiittikuori, tämänkin taivuttelu vaatii omat työkalut. Sitten on nuo PUR, PE yms-letkut/putket joita voi suoraan taivutella ja joihin saa helposti kytkettäviä kulmakappaleita (en tiedä kestävätkö nämä paineilmakäytössä käytettävät kulmakappaleet bensaa), niiden letkujen/putkien muokkaaminen on taas huomattavasti helpompaa ja niitä voi ankkuroida seinäkiinnittimillä nätisti paikoilleen, ainoastaam kaikki läpiviennit ja terävät kulmat pitää suojata mekaaniselta kulutukselta (näitten letkujen/putkien tapaisia käyttävät autotehtaatkin kun linjoja vetävät auton pohjiin yms). Edited April 10, 2018 by Kaipaa Quote
Kaipaa Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 10 hours ago, peruskallio said: Olen aika sopivasti saanut teflonletkuja teetettyä tässä tampereen seudulla parissakin paikkaa. Hymat ja Hytar toimineet molemmat hyvin. Mitä hintoihin tulee, maksaa kyllä jotain, mutta kannattanee kuitenkin kysyä, ainakin itse yllätyin verrattuna siihen mitä täällä internet-maailmassa annetaan hinnoiksi ymmärtää. eipähän tarvitse sitten huolehtia kestääkö. Laitatko jotain linkkejä tänne minkälaisia sinä olet käyttänyt Quote
peruskallio Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 http://www.specma.fi/tuotteet/hydrauliikkaletkut-ja-liittimet/hydrauliikkaletkut-specma/teflonletkut-ptfe-/11721/teflonletkut-silea-ptfe Tätä itsellä on bensalinjat ja öljykin käy keulalla jäähtymässä samanlaista letkua pitkin. Rypytetty, mikä päältä saman näköistä kuulemma taipuu hieman paremmin, mutta vastustaa virtausta enemmän kun on ”kurkkuputkea”. Specma on näemmä tuon toisen tampereen firman uusi nimi. Quote
VW-63 Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 Poimutefloniletkuja miettiessä kannattaa huomioida hinta. Ei ole ihan ilmaista letkua. Polttoainelinjat saa kyllä taipumaan tavallisestakin teflonletkusta. Helpoiten noista letkuista ja liittimistä pääsee jyvälle, kun käy hydr. liikkeeessä katsomassa vaihtoehtoja. Quote
peruskallio Posted April 10, 2018 Posted April 10, 2018 11 hours ago, mikan said: Onko Hymat: http://www.specma.fi/yhteystiedot/toimipisteemme/tampere Onko Hytar: https://www.fluiconnecto.com/fi/hydro-shop/tampere t. Mika Juuri näin, ei näissä nimissä pysy mukana. Vanhat jääneet mieleen. Quote
JaniM Posted April 11, 2018 Posted April 11, 2018 Hyvä letku on teflonista, kestää lämpöä ja kaikkia myrkkyjä. Rustossa ollut 10 vuotta tefloniset punosletkut ja kierreliittimet edestä taakse asti. Ei tartte arpoa ja ostella kalliita muka letkuja. Eli rahat säästää jo kun ei tartte kahden vuoden välein ostaa uusia ja vaihtaa. Aikaa menee jo turaamisessa. Joissain hytikkafirmoissa pokkaa putket vaikka mitoilla kulmat valmiiksi. Quote
jaketech Posted April 11, 2018 Posted April 11, 2018 21 hours ago, HSuomi said: Miten uudet autot ei sitten haise bensalle? Käyttävät erikoisletkua? Voiko haju tulla ilmanputsareista/takasin puhalluksesta? ei oo ilmanputsareita ja eikä puhalla takas. bensa vaan haisee kotelossa missä tankki on ku siellä on tankin huohtin putket ja siirtopumppujen välissä kumiletkua. painepumpulta keulaan on teräspunosteflon letkua ja paluu myös. nykyautoissa on muoviputkee linjat ja erinlaatusta kumiputkee mitä tarvikeena myydään. oli paljon pehmeempää kumia alkuperäiset ku purin pois. Quote
0551 Posted April 11, 2018 Posted April 11, 2018 12 hours ago, JaniM said: Joissain hytikkafirmoissa pokkaa putket vaikka mitoilla kulmat valmiiksi. Tein omaan autoon ensin huonekaluputkesta mallit ryssänmutkilla. Kun malliputket olivat kaikin puolin heppailtu kasaan, kiikutin seuraavana aamuna putket hytikkafirmaan. Iltapäivällä hain hydrauliputkesta mallien mukaan taivutetut uudet putket, jotka illalla ruuvasin autoon kiinni. Sopivat todella vähäsellä työllä aivan kuten malliputketkin. Jotain pientä piti ehkä mutkia säätää, mutta pääasiassa sopivat "heittämällä". Letkuja varten hain hytikkaliikkeestä ensin sopivat liittimet ja rautakaupasta kiepin kasteluletkua. Kasteluletkuista tein mallikappaleet oikeine liittimine. Hytikkafirmassa kehuivat että oli helppo tehdä letkut mallien mukaan, ja mä sain kerralla oikean pituiset autoon sopivat letkut. 1 Quote
mikan Posted April 11, 2018 Posted April 11, 2018 Teflonletkua voi tosiaan suositella. Tein kuplaan jarruletkut 17 vuotta sitten ja siellä ne on edelleen. Eipä turpoa umpeen. Polttoaineletkuiksi on myös hyvää kamaa, koska kestää etanolia. Käyttöautossa näyttää kaikki polttoainelinjat olevan nylon tjms muoviputkea. Paineilmakäyttöön tarkoitettua muoviputkea olen käyttänyt myös bensalinjojen tekoon parissa autossa. Kirppuun vedin puolestaan kupariputkea ja kuplassa on tällä hetkellä rosteria. Kumiletkua pyrin käyttämään mahdollisimman vähän. Tuntuu hapertuvan varsinkin näissä autoissa, jotka seisoo talven tai välillä vähän pidempäänkin ajamatta. t. Mika Quote
Simon Templar Posted December 21, 2018 Posted December 21, 2018 Palataan taas lähtökuoppiin, ei se perkele vaan suostu enää käymään. Eli tossa jokin aikaa sit lähti se hihnis pyörimään tyhjää + katkes pinnapultti keinuvipuakselista. No ne on nyt parsittu kasaan ja kokeilin käyntiin niin ei tee muuta ku prötää. Ei suostu kiertää yli 1000 millään. Kaasua ei voi painaa, sammuu. Uudet tulpat, TPS ja nokan anturi. Ei millään vaikutusta. Mitenkä sen näkee composite loggerista että nokka-akselin pulssi tulee oikeaan aikaan? 36-1 pyörä kampuralla. Monenko kampuran pulssin jälkeen pitää tulla nokan tieto? Nyt mega luulee että olis starttaamassa kun käy niin huonosti. Se pätkii tosi pahasti. Tulpat menee ihan mustaks. Composite loggeriin tulee sync erroria välillä mutta sehän näyttää myös suodattamattomat pulssit. Pitänee varmaan herätellä henkiin se ruisku kaasariksi topikki. On niin raivostuttava vehe. Quote
peruskallio Posted December 21, 2018 Posted December 21, 2018 Ei hammasmäärällä niin väliä, pitää tulla jossain kampuran 180 jälkeen ja ennen sitä tyhjää väliä. Siis ennen ykkös sylinterin sytytyskohtaa. Jos tulee jälkeen antaa kipunan vastakkaiseen sylinteriin, eli siihen sylinteriin jonka ykk. On 180 astetta. Quote
HSuomi Posted December 22, 2018 Author Posted December 22, 2018 No oletko sormeillu niitä triggereitä tai mitään muutakaan sen jälkeen kun se viimeksi toimi? Quote
Simon Templar Posted December 22, 2018 Posted December 22, 2018 saatana, vaihtanu kohta kaiken. No sain käymään kun otin sen kampuran ja nokan anturin suodatuksen POIS päältä. Ihme juttu... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.