Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

8 hours ago, metake said:

Vetariputket kannattaa irrottaa jousilatoista, muuten on aika tiukka vääntää laatikkoa tarpeeksi taaksepäin, ja tietysti vaihteensiirtotanko takapenkin alta luonnollisesti..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Muistaakseni jouduin myös löysäämään käsijarrun vaijereita.

12 hours ago, Amatööri said:

 Mulla on kone irti, mutta edelleen auton alla ja sen pitäs kai riittää tässä tapauksessa vai onko se uitettava alta pois?

Kyllä se kone mahtuu auton alla olemaan.

Link to comment
13 hours ago, Amatööri said:

Mulla on työn alla 74:n vaihdelaatikon kannatinkumien vaihto. Millä opilla tuon etukannakkeen saa irti? Laatikkoa pitäs saada rutkasti taaksepäin, mutta paljonko on tarpeeksi? Mulla on kone irti, mutta edelleen auton alla ja sen pitäs kai riittää tässä tapauksessa vai onko se uitettava alta pois?

Tämä on yksi sellaisista hommista missä enemmän purkamalla on todella positiivineen vaikutus omaan mielenterveyteen.

Link to comment
4 minutes ago, Tanhis said:

Tämä on yksi sellaisista hommista missä enemmän purkamalla on todella positiivineen vaikutus omaan mielenterveyteen.

 

Yhdyn tähän kommenttiin. Mielenterveys ei eilen kestäny, joten vaihdoin pelkät takakannakkeet ja löin koneen takaisin kiinni. Kaikki muut mulla olikin irti paitsi ne vetariputket ja kässärin vaijerit.

 

Pitää vaihtaa etukannake kunhan inspiraatiota taas löytyy.

Link to comment
Sopiiko uudemman mallinen valokatkaisin -63 kuplaan? Potilas on 12-volttinen ja halutaan säilyttää alkuperäinen nuppi.
Riippuu että kuinka paljon uudempi. -63:n pyöreän valokatkaisijan voi korvata seuraavaksi tulleella neliskanttisella katkaisijalla. Pystärin katkaisija ei sovi ainakaan nupin osalta ja muistaakseni asennusteikäkin on suurempi.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
28 minutes ago, Aku said:

Sopiiko uudemman mallinen valokatkaisin -63 kuplaan? Potilas on 12-volttinen ja halutaan säilyttää alkuperäinen nuppi.

 

Luulis nyt jostain löytyvän alkuperäinenkin valokatkaisija. Vai onko joku erityinen syy laittaa uudempi?

 

t. Mika

Link to comment
44 minutes ago, mikan said:

 

Luulis nyt jostain löytyvän alkuperäinenkin valokatkaisija. Vai onko joku erityinen syy laittaa uudempi?

 

t. Mika

 

Toki löytyy, lähinnä uteliaisuudesta selvittelin tuota yhteensopivuutta. Tuota vanhempaa ei ole kaikilla osatoimittajilla ja uudempi voi olla puolet halvempi. Myös vuosilukujen kanssa on hieman eroja; Aircooledilla löytyy eri mallit vuosille 58-64, 65-75, 65-79, 67-79 ja 68-77, kun taas Neoretrolta löytyy vastaava 60-67. 

 

t. Timo

Link to comment

Minkä kokoiset sylkät käy vakiolohkoon? Eli voinko tuutata esimerkiksi 94mm sylinterit alkuperäiseen (koneistamattomaan) 1500cc kampikammioon ilman koneistusta saaden moottorista 1915cc? Onko taas 1300-1600 kampikammioissa eroa, siis sylintereiden rei'issä? Muistelisin lukeneeni joskus jotain aiheesta, mutta nyt en haeskelulla löydä mistään vastausta...

Link to comment
4 hours ago, DynamiteJack said:

Minkä kokoiset sylkät käy vakiolohkoon? Eli voinko tuutata esimerkiksi 94mm sylinterit alkuperäiseen (koneistamattomaan) 1500cc kampikammioon ilman koneistusta saaden moottorista 1915cc? Onko taas 1300-1600 kampikammioissa eroa, siis sylintereiden rei'issä? Muistelisin lukeneeni joskus jotain aiheesta, mutta nyt en haeskelulla löydä mistään vastausta...

Kampikammion reikä on saman kokoinen 1300-1600 moottoreissa.

Tuossa tuoreessa keskusteluketjussa samoja pohdintoja https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/33245-72-1300cc-kuplan-järkevä-tehojen-lisäys/

Tässä myös mittoja https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/34617-sylinterin-aukon-mitat-lohkokansi/

Link to comment

Mikä on 1300-1600 pakoputken pultinreikien reikäväli?

 

1300 pakoputkea koitan sovitella tuohon rakenteilla olevaan 1600 moottoriin mutta putki on noin sentin(!) liian leveä.

 

Pikkukärmes istuu paikalleen suht hyvin(mutta ei sovi paikalleen suodattimen takia), ylempien pulttien väli aika tarkkaan 50cm ja 1300 putkessa 50,5cm.

 

Kannessa palotilan syvyys tönärillä mitattuna reunasta muistaakseni  12-13mm, mikä liene vakiossa.

Link to comment

Juu, nyt on vain kone tosiaan liian kapea. Löysin kolmet kannet itseltä joissa kaikissa korkeus oli jotakuinkin sama kuin näissä jotka nyt ovat paikallaan(12-13mm). Arvelin ettei niistä sitten niin paljoa ole höylätty mutta ilmeisesti on kuitenkin.

 

Mikä mahtanee olla vakiokannen korkeus niin tietää tilailla korokerenkaita.

 

Edited by jarkki86
Link to comment
1 hour ago, jarkki86 said:

Niinhän se tekee.

 

10,2cm alimpaan ripaan kampikammion pinnasta.

 

12mm oli kannen syvyys, männänreunasta sylinteriputken reunaan(dekki?) 1,55mm.

 

Paljonko pystyy laittamaan korotusrenkaita?

20200609_162258_copy_1209x1612.jpg

20200609_161526_copy_1209x1612.jpg

Korokerenkaita voi laittaa ihan niin paljon kun haluaa. Sulla on jo nyt aika sopiva dekki, korokerenkailla saat vähäsenkin tehon häviämään.

Link to comment

Mieluummin hakisin ratkaisua sieltä missä se on eli pakoputkesta tai suodattimen paikasta.

Jos haluaa välttämättä levittää moottoria, niin pitäisi vaihtaa sopivasti pidemmät kiertokanget ja sitten passata dekki sopivaksi korokerenkailla.

Link to comment
3 hours ago, Hoguns said:

Puristukset hukassa. 3-4 bar per sylinteri. 

Ohivuodot mitattu, vuotaa joka pytystä sisäänpäin. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,4 - 0,5 joka renkaassa. Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. 

Missä vika??

Kuivana kasattu ja huonllla tuurilla renkaiden katkot kohdakkain. Taikka sit painemittari mallia mätänet.

Link to comment
7 hours ago, Hoguns said:

Puristukset hukassa. 3-4 bar per sylinteri. 

Ohivuodot mitattu, vuotaa joka pytystä sisäänpäin. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,4 - 0,5 joka renkaassa. Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. 

Missä vika??

 

Käykö se?

Link to comment
4 hours ago, tolvana said:

Kuivana kasattu ja huonllla tuurilla renkaiden katkot kohdakkain. Taikka sit painemittari mallia mätänet.

 

Kyllä sinne aika reippaasti öljyä kasatessa meni. Renkaat on oikein päin, katkot oikeassa kohtaa. Mittarin  toimivuus testattu toisesta autosta.

 

1 hour ago, mikko k said:

 

Käykö se?

 

Ei. Startatessa lupailee mutta ei lähe.

Link to comment
25 minutes ago, Hoguns said:

 

Kyllä sinne aika reippaasti öljyä kasatessa meni. Renkaat on oikein päin, katkot oikeassa kohtaa. Mittarin  toimivuus testattu toisesta autosta.

 

 

Ei. Startatessa lupailee mutta ei lähe.

 

Melko paha sanoa et mikä vikana. Varmaan joutuu purkamaan ja tutkimaan.

Link to comment
9 hours ago, Hoguns said:

 Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. 

Missä vika??

Onko AA:n valmistamat. Jos on niin sarjan mukana tulleilla renkailla ei saapuristuksia kauheammin aikaan. Kahdessa kasaamassani koneessa oli sama ongelma että puristukset oli matalat, toinen oli 85.5 sarjalla ja toinen 90.5 sarjalla (molemmat uusia). Noiden koneiden jälkeen olen alkanut käyttää grantin renkaita ja heittänyt AA:n renkaat metallinkeräykseen.

Link to comment

Oikealle kääntäessä ohjaus narisee ja on jäykkä. Vasemmalle kääntäessä ei mitään oireita. Mistä lähtisi vikaa etsimään?

 

Etuakselin vasemman puolen rasvatiivisteet vuotaa. Onko nämä kotinikkarilta vaidettavissa vai tarviiko erityistyökaluja? Entä onko jotain muuta huomioitavaa vaihdon yhteydessä?

 

 

Link to comment
5 minutes ago, KaW said:

Oikealle kääntäessä ohjaus narisee ja on jäykkä. Vasemmalle kääntäessä ei mitään oireita. Mistä lähtisi vikaa etsimään?

 

Etuakselin vasemman puolen rasvatiivisteet vuotaa. Onko nämä kotinikkarilta vaidettavissa vai tarviiko erityistyökaluja? Entä onko jotain muuta huomioitavaa vaihdon yhteydessä?

 

 

Ohjausiskunvaimennin on yksi vaihtoehto. Vois nostaa keulan pukeille ja sitten kuulostella mistä narina kuuluu, kun toinen kääntelee rattia.

"rasvatiiviste" on pölytiiviste. Estää lian menemisen akseliputkeen. Se laskee ylimääräisen rasvan ulos silloin kun akselia rasvataan. Akselia rasvatessa rasvaa laitetaan niin paljon, että sitä alkaa pursua tiivisteen välistä. Sen jälkeen ulos tullut rasva pyyhkäistään pois. Tiivisteen saa vaihdettua ilman erikoistyökaluja, mutta aika iso vaiva on.

Link to comment
Oikealle kääntäessä ohjaus narisee ja on jäykkä. Vasemmalle kääntäessä ei mitään oireita. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
 
Etuakselin vasemman puolen rasvatiivisteet vuotaa. Onko nämä kotinikkarilta vaidettavissa vai tarviiko erityistyökaluja? Entä onko jotain muuta huomioitavaa vaihdon yhteydessä?
 
 
Mistähän autosta ja minkä ikäisestä nyt puhutaan?


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
1 hour ago, metake said:

Mistähän autosta ja minkä ikäisestä nyt puhutaan?


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Noniin, unohtuipa se olennainen, eli -65vm kupla kyseessä.

liitteenä kuva vuotavasta akselin päästä.

 

7C43DAFC-0275-4807-BDF0-CE1C11555209.jpeg

Link to comment

-65 Avo kaipaa kattoa. Kokemuksia laadukkaista(ja laaduttomista) räteistä kaivataan, löytyy lasinen ikkunakin kehyksineen. 
Ajatuksia itse asentamisesta on, onko kannattava menettää hermonsa ja saada kolmas rätti ehjänä paikoilleen vai käyttää ammattailaista?

Link to comment

Sanokaas kokeneemmat, kun ei äkkiseltään löytynyt varmaa tietoa googlaamalla suomeksi!

Kampikammio tuli porauksesta ja pitäis alkaa kasaamaan konetta ensi viikolla...

-Pitääkö uusiin laakereihin käyttää jotain mönjää, vai meneekö ihan öljyllä?

-Uusi nokka ja nostajat tuli, nostonystyihin ja nostajien päätyihin varmaan sivellään nokan mukana tullutta assemblylubea, mutta miten nokan laakerit?

-Kannattaako paineventtiilit ja niiden jouset uusia?

Kyselen lisää tyhmiä, jahka saan tuon kampikammiosysteemin läjään....

 

Edited by Pete Ghia
Link to comment
7 minutes ago, Pete Ghia said:

Sanokaas kokeneemmat, kun ei äkkiseltään löytynyt varmaa tietoa googlaamalla suomeksi!

Kampikammio tuli porauksesta ja pitäis alkaa kasaamaan konetta ensi viikolla...

-Pitääkö uusiin laakereihin käyttää jotain mönjää, vai meneekö ihan öljyllä?

-Uusi nokka ja nostajat tuli, nostonystyihin ja nostajien päätyihin varmaan sivellään nokan mukana tullutta assemblylubea, mutta miten nokan laakerit?

-Kannattaako paineventtiilit ja niiden jouset uusia?

Kyselen lisää tyhmiä, jahka saan tuon kampikammiosysteemin läjään....

 

Laakereihin ite käyttänyt ihan perus 20w50 öljyä ja nokkiin ja nostajiin sitä tahnaa. Paineventtiileitä ja jousia ei kannata vaihtaa jossei ne ole vahingoittuneet, itse olen silotellut paineventtiilin männistä skraadut hienolla vesihiomapaperilla. 

Link to comment

Heipä hei! Oon ihan noviisi autoasioissa ja nyt olisi semmonen hölmö kysymys, että ostin tuossa reilu kuukausi sitten liikkeestä ensimmäisen autoni, Volkswagen golf 1.6 firstline variant 2003 farmarin. Tiedoissa luki, että autossa olisi manuaalinen ilmastointi ja en tuohon ostamisen jälkeen juuri huomiota sen kummemmin kiinnittänytkään. Puhaltimista tuli kyllä kylmää ja välillä vaikka puhaltimet olikin kiinni niin tuntui, että ilmastointia oli silti olemassa, kun auto viileni kun käänsin säädön kylmälle. Tästä syystä johtuen olenkin ollut käsityksessä, että autossa tosiaan on ilmastointi vaikken sitä osaakaan vielä käyttää. 

 

Nyt kun olen yrittänyt tuohon enemmän perehtyä, että miten tuota ilmastointia oikein hallitaan, niin AC-nappia tuolle ei kojelaudasta löydy. Auton mukana tullut opaskin puhuu, että ilmastointi kytkettäisiin AC-napista päälle, mutta kun sellaista ei ole. On nyt herännytkin kysymys, että onko tässä nyt helkkari soikoon koko ilmastointia ollenkaan, vaikka niin mulle kerrottiin?

 

Etenkin nyt näillä helteillä ilmastoinnista olisi iso apu, on meinaan useamman tunnin automatka juuri takana ja kylmää en saanut autosta tulemaan. Voi olla että ilmastointi olisi huollon tarpeessa, mutta ensin pitäisi saada tosiaan selvyys, että onko tässä sitä ollenkaan. Olisi noloa mennä liikkeeseen huollattamaan ilmastointia vain kuullakseen korjaajalta, ettei tässä autossa sellaista edes ole.

 

Loppuun vielä netistä otettu kuva käsittääkseni vastaavan auton kojelaudasta. Tuossa näkyy puhaltimien säätöjen alla kaksi nappia, joista vasen on ilmeisesti AC. Minun autossani sitä ei ole, on vaan yksi iso nappi, joka koskee vain auton sisäilman kiertoa. 

 

 

Screenshot_20200626_081814_com.android.chrome.jpg

Edited by Jh86
Unohtui mainita yksi juttu.
Link to comment
4 minutes ago, Jh86 said:

Heipä hei! Oon ihan noviisi autoasioissa ja nyt olisi semmonen hölmö kysymys, että ostin tuossa reilu kuukausi sitten liikkeestä ensimmäisen autoni, Volkswagen golf 1.6 firstline variant 2003 farmarin. Tiedoissa luki, että autossa olisi manuaalinen ilmastointi ja en tuohon ostamisen jälkeen juuri huomiota sen kummemmin kiinnittänytkään. Puhaltimista tuli kyllä kylmää ja välillä vaikka puhaltimet olikin kiinni niin tuntui, että ilmastointia oli silti olemassa, kun auto viileni kun käänsin säädön kylmälle. Tästä syystä johtuen olenkin ollut käsityksessä, että autossa tosiaan on ilmastointi vaikken sitä osaakaan vielä käyttää. 

 

Nyt kun olen yrittänyt tuohon enemmän perehtyä, että miten tuota ilmastointia oikein hallitaan, niin AC-nappia tuolle ei kojelaudasta löydy. Auton mukana tullut opaskin puhuu, että ilmastointi kytkettäisiin AC-napista päälle, mutta kun sellaista ei ole. On nyt herännytkin kysymys, että onko tässä nyt helkkari soikoon koko ilmastointia ollenkaan, vaikka niin mulle kerrottiin?

 

Etenkin nyt näillä helteillä ilmastoinnista olisi iso apu, on meinaan useamman tunnin automatka juuri takana ja kylmää en saanut autosta tulemaan. Voi olla että ilmastointi olisi huollon tarpeessa, mutta ensin pitäisi saada tosiaan selvyys, että onko tässä sitä ollenkaan. Olisi noloa mennä liikkeeseen huollattamaan ilmastointia vain kuullakseen korjaajalta, ettei tässä autossa sellaista edes ole.

 

Loppuun vielä netistä otettu kuva käsittääkseni vastaavan auton kojelaudasta:

 

 

Screenshot_20200626_081814_com.android.chrome.jpg

Tuossa kierrettävien lämmityslaitteen nappuloiden alapuolella pitäisi tuo "AC" nappi löytyä ja sen vieressä sisäilman kierto -nappi. (Kuvassa sellaiset näyttäisi olevan jos oikein näen).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...