Jump to content
Skipi_

Aloittelijan hölmöt kysymykset

Recommended Posts

8 hours ago, metake said:

Vetariputket kannattaa irrottaa jousilatoista, muuten on aika tiukka vääntää laatikkoa tarpeeksi taaksepäin, ja tietysti vaihteensiirtotanko takapenkin alta luonnollisesti..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Muistaakseni jouduin myös löysäämään käsijarrun vaijereita.

12 hours ago, Amatööri said:

 Mulla on kone irti, mutta edelleen auton alla ja sen pitäs kai riittää tässä tapauksessa vai onko se uitettava alta pois?

Kyllä se kone mahtuu auton alla olemaan.

Share this post


Link to post
13 hours ago, Amatööri said:

Mulla on työn alla 74:n vaihdelaatikon kannatinkumien vaihto. Millä opilla tuon etukannakkeen saa irti? Laatikkoa pitäs saada rutkasti taaksepäin, mutta paljonko on tarpeeksi? Mulla on kone irti, mutta edelleen auton alla ja sen pitäs kai riittää tässä tapauksessa vai onko se uitettava alta pois?

Tämä on yksi sellaisista hommista missä enemmän purkamalla on todella positiivineen vaikutus omaan mielenterveyteen.

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Tanhis said:

Tämä on yksi sellaisista hommista missä enemmän purkamalla on todella positiivineen vaikutus omaan mielenterveyteen.

 

Yhdyn tähän kommenttiin. Mielenterveys ei eilen kestäny, joten vaihdoin pelkät takakannakkeet ja löin koneen takaisin kiinni. Kaikki muut mulla olikin irti paitsi ne vetariputket ja kässärin vaijerit.

 

Pitää vaihtaa etukannake kunhan inspiraatiota taas löytyy.

Share this post


Link to post

Sopiiko uudemman mallinen valokatkaisin -63 kuplaan? Potilas on 12-volttinen ja halutaan säilyttää alkuperäinen nuppi.

Share this post


Link to post
Sopiiko uudemman mallinen valokatkaisin -63 kuplaan? Potilas on 12-volttinen ja halutaan säilyttää alkuperäinen nuppi.
Riippuu että kuinka paljon uudempi. -63:n pyöreän valokatkaisijan voi korvata seuraavaksi tulleella neliskanttisella katkaisijalla. Pystärin katkaisija ei sovi ainakaan nupin osalta ja muistaakseni asennusteikäkin on suurempi.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post
28 minutes ago, Aku said:

Sopiiko uudemman mallinen valokatkaisin -63 kuplaan? Potilas on 12-volttinen ja halutaan säilyttää alkuperäinen nuppi.

 

Luulis nyt jostain löytyvän alkuperäinenkin valokatkaisija. Vai onko joku erityinen syy laittaa uudempi?

 

t. Mika

Share this post


Link to post
44 minutes ago, mikan said:

 

Luulis nyt jostain löytyvän alkuperäinenkin valokatkaisija. Vai onko joku erityinen syy laittaa uudempi?

 

t. Mika

 

Toki löytyy, lähinnä uteliaisuudesta selvittelin tuota yhteensopivuutta. Tuota vanhempaa ei ole kaikilla osatoimittajilla ja uudempi voi olla puolet halvempi. Myös vuosilukujen kanssa on hieman eroja; Aircooledilla löytyy eri mallit vuosille 58-64, 65-75, 65-79, 67-79 ja 68-77, kun taas Neoretrolta löytyy vastaava 60-67. 

 

t. Timo

Share this post


Link to post

Kummin päin öljynpaineventtiili tulee? Reikä ylös vai alas? 😅

Share this post


Link to post
1 hour ago, Hoguns said:

Kummin päin öljynpaineventtiili tulee? Reikä ylös vai alas? 😅

 

Tarkoitat varmaan mäntää? Katto ylös, reikä alas.

Share this post


Link to post

Minkä kokoiset sylkät käy vakiolohkoon? Eli voinko tuutata esimerkiksi 94mm sylinterit alkuperäiseen (koneistamattomaan) 1500cc kampikammioon ilman koneistusta saaden moottorista 1915cc? Onko taas 1300-1600 kampikammioissa eroa, siis sylintereiden rei'issä? Muistelisin lukeneeni joskus jotain aiheesta, mutta nyt en haeskelulla löydä mistään vastausta...

Share this post


Link to post
4 hours ago, DynamiteJack said:

Minkä kokoiset sylkät käy vakiolohkoon? Eli voinko tuutata esimerkiksi 94mm sylinterit alkuperäiseen (koneistamattomaan) 1500cc kampikammioon ilman koneistusta saaden moottorista 1915cc? Onko taas 1300-1600 kampikammioissa eroa, siis sylintereiden rei'issä? Muistelisin lukeneeni joskus jotain aiheesta, mutta nyt en haeskelulla löydä mistään vastausta...

Kampikammion reikä on saman kokoinen 1300-1600 moottoreissa.

Tuossa tuoreessa keskusteluketjussa samoja pohdintoja https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/33245-72-1300cc-kuplan-järkevä-tehojen-lisäys/

Tässä myös mittoja https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/34617-sylinterin-aukon-mitat-lohkokansi/

Share this post


Link to post

Mikä on 1300-1600 pakoputken pultinreikien reikäväli?

 

1300 pakoputkea koitan sovitella tuohon rakenteilla olevaan 1600 moottoriin mutta putki on noin sentin(!) liian leveä.

 

Pikkukärmes istuu paikalleen suht hyvin(mutta ei sovi paikalleen suodattimen takia), ylempien pulttien väli aika tarkkaan 50cm ja 1300 putkessa 50,5cm.

 

Kannessa palotilan syvyys tönärillä mitattuna reunasta muistaakseni  12-13mm, mikä liene vakiossa.

Share this post


Link to post
8 hours ago, jarkki86 said:

Mikä on 1300-1600 pakoputken pultinreikien reikäväli?

Sama

Share this post


Link to post
Posted (edited)

😀 tajusin juuri kuinka väärin kysymykseni voi tulkita!

 

Kone on siis liian kapea tuolle alkuperäiselle pakoputkelle, nyt mietitään onko vika koneessa vai putki vääntynyt tjms.

Edited by jarkki86

Share this post


Link to post

1200 pakosarja/äänäri on sen sentin pienemmällä reikävälillä. Vakiot lakkaa käymästä kun kansia lasketaan muutama milli alkuperäisestä

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Juu, nyt on vain kone tosiaan liian kapea. Löysin kolmet kannet itseltä joissa kaikissa korkeus oli jotakuinkin sama kuin näissä jotka nyt ovat paikallaan(12-13mm). Arvelin ettei niistä sitten niin paljoa ole höylätty mutta ilmeisesti on kuitenkin.

 

Mikä mahtanee olla vakiokannen korkeus niin tietää tilailla korokerenkaita.

 

Edited by jarkki86

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Niinhän se tekee.

 

10,2cm alimpaan ripaan kampikammion pinnasta.

 

12mm oli kannen syvyys, männänreunasta sylinteriputken reunaan(dekki?) 1,55mm.

 

Paljonko pystyy laittamaan korotusrenkaita?

20200609_162258_copy_1209x1612.jpg

20200609_161526_copy_1209x1612.jpg

Edited by jarkki86

Share this post


Link to post
Taitaa puristussuhde vähän kärsiä jos pistät koroketta
Ja tämän lisäksi dekki..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post
1 hour ago, jarkki86 said:

Niinhän se tekee.

 

10,2cm alimpaan ripaan kampikammion pinnasta.

 

12mm oli kannen syvyys, männänreunasta sylinteriputken reunaan(dekki?) 1,55mm.

 

Paljonko pystyy laittamaan korotusrenkaita?

20200609_162258_copy_1209x1612.jpg

20200609_161526_copy_1209x1612.jpg

Korokerenkaita voi laittaa ihan niin paljon kun haluaa. Sulla on jo nyt aika sopiva dekki, korokerenkailla saat vähäsenkin tehon häviämään.

Share this post


Link to post

Mieluummin hakisin ratkaisua sieltä missä se on eli pakoputkesta tai suodattimen paikasta.

Jos haluaa välttämättä levittää moottoria, niin pitäisi vaihtaa sopivasti pidemmät kiertokanget ja sitten passata dekki sopivaksi korokerenkailla.

Share this post


Link to post

Aika paljon lasketut kannet kun yksi jäähdytysripa on lähtenny kokonaan pois...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Sepä selittääkin kaiken. Huonosti istuvat tönäriputket, kapeuden, keinupukkien korotuspalikat jne.

 

Pitänee varmaan ottaa suodatin pois ja laittaa tuolla pikkukärmeksellä kasaan.

 

Kiitoksia kaikille vastanneille.

Share this post


Link to post

Puristukset hukassa. 3-4 bar per sylinteri. 

Ohivuodot mitattu, vuotaa joka pytystä sisäänpäin. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,4 - 0,5 joka renkaassa. Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. 

Missä vika??

Share this post


Link to post
3 hours ago, Hoguns said:

Puristukset hukassa. 3-4 bar per sylinteri. 

Ohivuodot mitattu, vuotaa joka pytystä sisäänpäin. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,4 - 0,5 joka renkaassa. Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. 

Missä vika??

Kuivana kasattu ja huonllla tuurilla renkaiden katkot kohdakkain. Taikka sit painemittari mallia mätänet.

Share this post


Link to post
7 hours ago, Hoguns said:

Puristukset hukassa. 3-4 bar per sylinteri. 

Ohivuodot mitattu, vuotaa joka pytystä sisäänpäin. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,4 - 0,5 joka renkaassa. Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. 

Missä vika??

 

Käykö se?

Share this post


Link to post
4 hours ago, tolvana said:

Kuivana kasattu ja huonllla tuurilla renkaiden katkot kohdakkain. Taikka sit painemittari mallia mätänet.

 

Kyllä sinne aika reippaasti öljyä kasatessa meni. Renkaat on oikein päin, katkot oikeassa kohtaa. Mittarin  toimivuus testattu toisesta autosta.

 

1 hour ago, mikko k said:

 

Käykö se?

 

Ei. Startatessa lupailee mutta ei lähe.

Share this post


Link to post
25 minutes ago, Hoguns said:

 

Kyllä sinne aika reippaasti öljyä kasatessa meni. Renkaat on oikein päin, katkot oikeassa kohtaa. Mittarin  toimivuus testattu toisesta autosta.

 

 

Ei. Startatessa lupailee mutta ei lähe.

 

Melko paha sanoa et mikä vikana. Varmaan joutuu purkamaan ja tutkimaan.

Share this post


Link to post
9 hours ago, Hoguns said:

 Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. 

Missä vika??

Onko AA:n valmistamat. Jos on niin sarjan mukana tulleilla renkailla ei saapuristuksia kauheammin aikaan. Kahdessa kasaamassani koneessa oli sama ongelma että puristukset oli matalat, toinen oli 85.5 sarjalla ja toinen 90.5 sarjalla (molemmat uusia). Noiden koneiden jälkeen olen alkanut käyttää grantin renkaita ja heittänyt AA:n renkaat metallinkeräykseen.

Share this post


Link to post

Oikealle kääntäessä ohjaus narisee ja on jäykkä. Vasemmalle kääntäessä ei mitään oireita. Mistä lähtisi vikaa etsimään?

 

Etuakselin vasemman puolen rasvatiivisteet vuotaa. Onko nämä kotinikkarilta vaidettavissa vai tarviiko erityistyökaluja? Entä onko jotain muuta huomioitavaa vaihdon yhteydessä?

 

 

Share this post


Link to post
5 minutes ago, KaW said:

Oikealle kääntäessä ohjaus narisee ja on jäykkä. Vasemmalle kääntäessä ei mitään oireita. Mistä lähtisi vikaa etsimään?

 

Etuakselin vasemman puolen rasvatiivisteet vuotaa. Onko nämä kotinikkarilta vaidettavissa vai tarviiko erityistyökaluja? Entä onko jotain muuta huomioitavaa vaihdon yhteydessä?

 

 

Ohjausiskunvaimennin on yksi vaihtoehto. Vois nostaa keulan pukeille ja sitten kuulostella mistä narina kuuluu, kun toinen kääntelee rattia.

"rasvatiiviste" on pölytiiviste. Estää lian menemisen akseliputkeen. Se laskee ylimääräisen rasvan ulos silloin kun akselia rasvataan. Akselia rasvatessa rasvaa laitetaan niin paljon, että sitä alkaa pursua tiivisteen välistä. Sen jälkeen ulos tullut rasva pyyhkäistään pois. Tiivisteen saa vaihdettua ilman erikoistyökaluja, mutta aika iso vaiva on.

Share this post


Link to post
Oikealle kääntäessä ohjaus narisee ja on jäykkä. Vasemmalle kääntäessä ei mitään oireita. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
 
Etuakselin vasemman puolen rasvatiivisteet vuotaa. Onko nämä kotinikkarilta vaidettavissa vai tarviiko erityistyökaluja? Entä onko jotain muuta huomioitavaa vaihdon yhteydessä?
 
 
Mistähän autosta ja minkä ikäisestä nyt puhutaan?


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post
1 hour ago, metake said:

Mistähän autosta ja minkä ikäisestä nyt puhutaan?


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Noniin, unohtuipa se olennainen, eli -65vm kupla kyseessä.

liitteenä kuva vuotavasta akselin päästä.

 

7C43DAFC-0275-4807-BDF0-CE1C11555209.jpeg

Share this post


Link to post

-65 Avo kaipaa kattoa. Kokemuksia laadukkaista(ja laaduttomista) räteistä kaivataan, löytyy lasinen ikkunakin kehyksineen. 
Ajatuksia itse asentamisesta on, onko kannattava menettää hermonsa ja saada kolmas rätti ehjänä paikoilleen vai käyttää ammattailaista?

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Sanokaas kokeneemmat, kun ei äkkiseltään löytynyt varmaa tietoa googlaamalla suomeksi!

Kampikammio tuli porauksesta ja pitäis alkaa kasaamaan konetta ensi viikolla...

-Pitääkö uusiin laakereihin käyttää jotain mönjää, vai meneekö ihan öljyllä?

-Uusi nokka ja nostajat tuli, nostonystyihin ja nostajien päätyihin varmaan sivellään nokan mukana tullutta assemblylubea, mutta miten nokan laakerit?

-Kannattaako paineventtiilit ja niiden jouset uusia?

Kyselen lisää tyhmiä, jahka saan tuon kampikammiosysteemin läjään....

 

Edited by Pete Ghia

Share this post


Link to post
7 minutes ago, Pete Ghia said:

Sanokaas kokeneemmat, kun ei äkkiseltään löytynyt varmaa tietoa googlaamalla suomeksi!

Kampikammio tuli porauksesta ja pitäis alkaa kasaamaan konetta ensi viikolla...

-Pitääkö uusiin laakereihin käyttää jotain mönjää, vai meneekö ihan öljyllä?

-Uusi nokka ja nostajat tuli, nostonystyihin ja nostajien päätyihin varmaan sivellään nokan mukana tullutta assemblylubea, mutta miten nokan laakerit?

-Kannattaako paineventtiilit ja niiden jouset uusia?

Kyselen lisää tyhmiä, jahka saan tuon kampikammiosysteemin läjään....

 

Laakereihin ite käyttänyt ihan perus 20w50 öljyä ja nokkiin ja nostajiin sitä tahnaa. Paineventtiileitä ja jousia ei kannata vaihtaa jossei ne ole vahingoittuneet, itse olen silotellut paineventtiilin männistä skraadut hienolla vesihiomapaperilla. 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Heipä hei! Oon ihan noviisi autoasioissa ja nyt olisi semmonen hölmö kysymys, että ostin tuossa reilu kuukausi sitten liikkeestä ensimmäisen autoni, Volkswagen golf 1.6 firstline variant 2003 farmarin. Tiedoissa luki, että autossa olisi manuaalinen ilmastointi ja en tuohon ostamisen jälkeen juuri huomiota sen kummemmin kiinnittänytkään. Puhaltimista tuli kyllä kylmää ja välillä vaikka puhaltimet olikin kiinni niin tuntui, että ilmastointia oli silti olemassa, kun auto viileni kun käänsin säädön kylmälle. Tästä syystä johtuen olenkin ollut käsityksessä, että autossa tosiaan on ilmastointi vaikken sitä osaakaan vielä käyttää. 

 

Nyt kun olen yrittänyt tuohon enemmän perehtyä, että miten tuota ilmastointia oikein hallitaan, niin AC-nappia tuolle ei kojelaudasta löydy. Auton mukana tullut opaskin puhuu, että ilmastointi kytkettäisiin AC-napista päälle, mutta kun sellaista ei ole. On nyt herännytkin kysymys, että onko tässä nyt helkkari soikoon koko ilmastointia ollenkaan, vaikka niin mulle kerrottiin?

 

Etenkin nyt näillä helteillä ilmastoinnista olisi iso apu, on meinaan useamman tunnin automatka juuri takana ja kylmää en saanut autosta tulemaan. Voi olla että ilmastointi olisi huollon tarpeessa, mutta ensin pitäisi saada tosiaan selvyys, että onko tässä sitä ollenkaan. Olisi noloa mennä liikkeeseen huollattamaan ilmastointia vain kuullakseen korjaajalta, ettei tässä autossa sellaista edes ole.

 

Loppuun vielä netistä otettu kuva käsittääkseni vastaavan auton kojelaudasta. Tuossa näkyy puhaltimien säätöjen alla kaksi nappia, joista vasen on ilmeisesti AC. Minun autossani sitä ei ole, on vaan yksi iso nappi, joka koskee vain auton sisäilman kiertoa. 

 

 

Screenshot_20200626_081814_com.android.chrome.jpg

Edited by Jh86
Unohtui mainita yksi juttu.

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Jh86 said:

Heipä hei! Oon ihan noviisi autoasioissa ja nyt olisi semmonen hölmö kysymys, että ostin tuossa reilu kuukausi sitten liikkeestä ensimmäisen autoni, Volkswagen golf 1.6 firstline variant 2003 farmarin. Tiedoissa luki, että autossa olisi manuaalinen ilmastointi ja en tuohon ostamisen jälkeen juuri huomiota sen kummemmin kiinnittänytkään. Puhaltimista tuli kyllä kylmää ja välillä vaikka puhaltimet olikin kiinni niin tuntui, että ilmastointia oli silti olemassa, kun auto viileni kun käänsin säädön kylmälle. Tästä syystä johtuen olenkin ollut käsityksessä, että autossa tosiaan on ilmastointi vaikken sitä osaakaan vielä käyttää. 

 

Nyt kun olen yrittänyt tuohon enemmän perehtyä, että miten tuota ilmastointia oikein hallitaan, niin AC-nappia tuolle ei kojelaudasta löydy. Auton mukana tullut opaskin puhuu, että ilmastointi kytkettäisiin AC-napista päälle, mutta kun sellaista ei ole. On nyt herännytkin kysymys, että onko tässä nyt helkkari soikoon koko ilmastointia ollenkaan, vaikka niin mulle kerrottiin?

 

Etenkin nyt näillä helteillä ilmastoinnista olisi iso apu, on meinaan useamman tunnin automatka juuri takana ja kylmää en saanut autosta tulemaan. Voi olla että ilmastointi olisi huollon tarpeessa, mutta ensin pitäisi saada tosiaan selvyys, että onko tässä sitä ollenkaan. Olisi noloa mennä liikkeeseen huollattamaan ilmastointia vain kuullakseen korjaajalta, ettei tässä autossa sellaista edes ole.

 

Loppuun vielä netistä otettu kuva käsittääkseni vastaavan auton kojelaudasta:

 

 

Screenshot_20200626_081814_com.android.chrome.jpg

Tuossa kierrettävien lämmityslaitteen nappuloiden alapuolella pitäisi tuo "AC" nappi löytyä ja sen vieressä sisäilman kierto -nappi. (Kuvassa sellaiset näyttäisi olevan jos oikein näen).

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...