x-pj Posted June 3, 2020 8 hours ago, metake said: Vetariputket kannattaa irrottaa jousilatoista, muuten on aika tiukka vääntää laatikkoa tarpeeksi taaksepäin, ja tietysti vaihteensiirtotanko takapenkin alta luonnollisesti.. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Muistaakseni jouduin myös löysäämään käsijarrun vaijereita. 12 hours ago, Amatööri said: Mulla on kone irti, mutta edelleen auton alla ja sen pitäs kai riittää tässä tapauksessa vai onko se uitettava alta pois? Kyllä se kone mahtuu auton alla olemaan. Quote Share this post Link to post
Tanhis Posted June 3, 2020 13 hours ago, Amatööri said: Mulla on työn alla 74:n vaihdelaatikon kannatinkumien vaihto. Millä opilla tuon etukannakkeen saa irti? Laatikkoa pitäs saada rutkasti taaksepäin, mutta paljonko on tarpeeksi? Mulla on kone irti, mutta edelleen auton alla ja sen pitäs kai riittää tässä tapauksessa vai onko se uitettava alta pois? Tämä on yksi sellaisista hommista missä enemmän purkamalla on todella positiivineen vaikutus omaan mielenterveyteen. Quote Share this post Link to post
Amatööri Posted June 3, 2020 4 minutes ago, Tanhis said: Tämä on yksi sellaisista hommista missä enemmän purkamalla on todella positiivineen vaikutus omaan mielenterveyteen. Yhdyn tähän kommenttiin. Mielenterveys ei eilen kestäny, joten vaihdoin pelkät takakannakkeet ja löin koneen takaisin kiinni. Kaikki muut mulla olikin irti paitsi ne vetariputket ja kässärin vaijerit. Pitää vaihtaa etukannake kunhan inspiraatiota taas löytyy. Quote Share this post Link to post
Aku Posted June 3, 2020 Sopiiko uudemman mallinen valokatkaisin -63 kuplaan? Potilas on 12-volttinen ja halutaan säilyttää alkuperäinen nuppi. Quote Share this post Link to post
metake Posted June 3, 2020 Sopiiko uudemman mallinen valokatkaisin -63 kuplaan? Potilas on 12-volttinen ja halutaan säilyttää alkuperäinen nuppi.Riippuu että kuinka paljon uudempi. -63:n pyöreän valokatkaisijan voi korvata seuraavaksi tulleella neliskanttisella katkaisijalla. Pystärin katkaisija ei sovi ainakaan nupin osalta ja muistaakseni asennusteikäkin on suurempi. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Share this post Link to post
mikan Posted June 3, 2020 28 minutes ago, Aku said: Sopiiko uudemman mallinen valokatkaisin -63 kuplaan? Potilas on 12-volttinen ja halutaan säilyttää alkuperäinen nuppi. Luulis nyt jostain löytyvän alkuperäinenkin valokatkaisija. Vai onko joku erityinen syy laittaa uudempi? t. Mika Quote Share this post Link to post
Aku Posted June 3, 2020 44 minutes ago, mikan said: Luulis nyt jostain löytyvän alkuperäinenkin valokatkaisija. Vai onko joku erityinen syy laittaa uudempi? t. Mika Toki löytyy, lähinnä uteliaisuudesta selvittelin tuota yhteensopivuutta. Tuota vanhempaa ei ole kaikilla osatoimittajilla ja uudempi voi olla puolet halvempi. Myös vuosilukujen kanssa on hieman eroja; Aircooledilla löytyy eri mallit vuosille 58-64, 65-75, 65-79, 67-79 ja 68-77, kun taas Neoretrolta löytyy vastaava 60-67. t. Timo Quote Share this post Link to post
mikan Posted June 3, 2020 http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_new/electrical/bug_electrical_2/head_switch.cfm http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=113941541IV t. Mika Quote Share this post Link to post
Hoguns Posted June 3, 2020 Kummin päin öljynpaineventtiili tulee? Reikä ylös vai alas? 😅 Quote Share this post Link to post
mikko k Posted June 3, 2020 1 hour ago, Hoguns said: Kummin päin öljynpaineventtiili tulee? Reikä ylös vai alas? 😅 Tarkoitat varmaan mäntää? Katto ylös, reikä alas. Quote Share this post Link to post
DynamiteJack Posted June 6, 2020 Minkä kokoiset sylkät käy vakiolohkoon? Eli voinko tuutata esimerkiksi 94mm sylinterit alkuperäiseen (koneistamattomaan) 1500cc kampikammioon ilman koneistusta saaden moottorista 1915cc? Onko taas 1300-1600 kampikammioissa eroa, siis sylintereiden rei'issä? Muistelisin lukeneeni joskus jotain aiheesta, mutta nyt en haeskelulla löydä mistään vastausta... Quote Share this post Link to post
x-pj Posted June 7, 2020 4 hours ago, DynamiteJack said: Minkä kokoiset sylkät käy vakiolohkoon? Eli voinko tuutata esimerkiksi 94mm sylinterit alkuperäiseen (koneistamattomaan) 1500cc kampikammioon ilman koneistusta saaden moottorista 1915cc? Onko taas 1300-1600 kampikammioissa eroa, siis sylintereiden rei'issä? Muistelisin lukeneeni joskus jotain aiheesta, mutta nyt en haeskelulla löydä mistään vastausta... Kampikammion reikä on saman kokoinen 1300-1600 moottoreissa. Tuossa tuoreessa keskusteluketjussa samoja pohdintoja https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/33245-72-1300cc-kuplan-järkevä-tehojen-lisäys/ Tässä myös mittoja https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/34617-sylinterin-aukon-mitat-lohkokansi/ Quote Share this post Link to post
jarkki86 Posted June 7, 2020 Mikä on 1300-1600 pakoputken pultinreikien reikäväli? 1300 pakoputkea koitan sovitella tuohon rakenteilla olevaan 1600 moottoriin mutta putki on noin sentin(!) liian leveä. Pikkukärmes istuu paikalleen suht hyvin(mutta ei sovi paikalleen suodattimen takia), ylempien pulttien väli aika tarkkaan 50cm ja 1300 putkessa 50,5cm. Kannessa palotilan syvyys tönärillä mitattuna reunasta muistaakseni 12-13mm, mikä liene vakiossa. Quote Share this post Link to post
P_Valtonen Posted June 7, 2020 8 hours ago, jarkki86 said: Mikä on 1300-1600 pakoputken pultinreikien reikäväli? Sama Quote Share this post Link to post
jarkki86 Posted June 8, 2020 (edited) 😀 tajusin juuri kuinka väärin kysymykseni voi tulkita! Kone on siis liian kapea tuolle alkuperäiselle pakoputkelle, nyt mietitään onko vika koneessa vai putki vääntynyt tjms. Edited June 8, 2020 by jarkki86 Quote Share this post Link to post
tolvana Posted June 8, 2020 1200 pakosarja/äänäri on sen sentin pienemmällä reikävälillä. Vakiot lakkaa käymästä kun kansia lasketaan muutama milli alkuperäisestä Quote Share this post Link to post
jarkki86 Posted June 8, 2020 (edited) Juu, nyt on vain kone tosiaan liian kapea. Löysin kolmet kannet itseltä joissa kaikissa korkeus oli jotakuinkin sama kuin näissä jotka nyt ovat paikallaan(12-13mm). Arvelin ettei niistä sitten niin paljoa ole höylätty mutta ilmeisesti on kuitenkin. Mikä mahtanee olla vakiokannen korkeus niin tietää tilailla korokerenkaita. Edited June 8, 2020 by jarkki86 Quote Share this post Link to post
ajomies Posted June 9, 2020 Taitaa puristussuhde vähän kärsiä jos pistät koroketta🤪 Quote Share this post Link to post
jarkki86 Posted June 9, 2020 (edited) Niinhän se tekee. 10,2cm alimpaan ripaan kampikammion pinnasta. 12mm oli kannen syvyys, männänreunasta sylinteriputken reunaan(dekki?) 1,55mm. Paljonko pystyy laittamaan korotusrenkaita? Edited June 9, 2020 by jarkki86 Quote Share this post Link to post
metake Posted June 9, 2020 Taitaa puristussuhde vähän kärsiä jos pistät korokettaJa tämän lisäksi dekki..Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Share this post Link to post
JM Posted June 9, 2020 1 hour ago, jarkki86 said: Niinhän se tekee. 10,2cm alimpaan ripaan kampikammion pinnasta. 12mm oli kannen syvyys, männänreunasta sylinteriputken reunaan(dekki?) 1,55mm. Paljonko pystyy laittamaan korotusrenkaita? Korokerenkaita voi laittaa ihan niin paljon kun haluaa. Sulla on jo nyt aika sopiva dekki, korokerenkailla saat vähäsenkin tehon häviämään. Quote Share this post Link to post
x-pj Posted June 9, 2020 Mieluummin hakisin ratkaisua sieltä missä se on eli pakoputkesta tai suodattimen paikasta. Jos haluaa välttämättä levittää moottoria, niin pitäisi vaihtaa sopivasti pidemmät kiertokanget ja sitten passata dekki sopivaksi korokerenkailla. Quote Share this post Link to post
Tutkija Posted June 9, 2020 Aika paljon lasketut kannet kun yksi jäähdytysripa on lähtenny kokonaan pois... 1 Quote Share this post Link to post
jarkki86 Posted June 9, 2020 Sepä selittääkin kaiken. Huonosti istuvat tönäriputket, kapeuden, keinupukkien korotuspalikat jne. Pitänee varmaan ottaa suodatin pois ja laittaa tuolla pikkukärmeksellä kasaan. Kiitoksia kaikille vastanneille. Quote Share this post Link to post
Hoguns Posted June 13, 2020 (edited) Edit Edited June 15, 2020 by Hoguns Edit Quote Share this post Link to post
Hoguns Posted June 15, 2020 Puristukset hukassa. 3-4 bar per sylinteri. Ohivuodot mitattu, vuotaa joka pytystä sisäänpäin. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,4 - 0,5 joka renkaassa. Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. Missä vika?? Quote Share this post Link to post
tolvana Posted June 15, 2020 3 hours ago, Hoguns said: Puristukset hukassa. 3-4 bar per sylinteri. Ohivuodot mitattu, vuotaa joka pytystä sisäänpäin. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,4 - 0,5 joka renkaassa. Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. Missä vika?? Kuivana kasattu ja huonllla tuurilla renkaiden katkot kohdakkain. Taikka sit painemittari mallia mätänet. Quote Share this post Link to post
mikko k Posted June 15, 2020 7 hours ago, Hoguns said: Puristukset hukassa. 3-4 bar per sylinteri. Ohivuodot mitattu, vuotaa joka pytystä sisäänpäin. Männänrenkaiden päittäisvälys 0,4 - 0,5 joka renkaassa. Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. Missä vika?? Käykö se? Quote Share this post Link to post
Hoguns Posted June 15, 2020 4 hours ago, tolvana said: Kuivana kasattu ja huonllla tuurilla renkaiden katkot kohdakkain. Taikka sit painemittari mallia mätänet. Kyllä sinne aika reippaasti öljyä kasatessa meni. Renkaat on oikein päin, katkot oikeassa kohtaa. Mittarin toimivuus testattu toisesta autosta. 1 hour ago, mikko k said: Käykö se? Ei. Startatessa lupailee mutta ei lähe. Quote Share this post Link to post
mikko k Posted June 15, 2020 25 minutes ago, Hoguns said: Kyllä sinne aika reippaasti öljyä kasatessa meni. Renkaat on oikein päin, katkot oikeassa kohtaa. Mittarin toimivuus testattu toisesta autosta. Ei. Startatessa lupailee mutta ei lähe. Melko paha sanoa et mikä vikana. Varmaan joutuu purkamaan ja tutkimaan. Quote Share this post Link to post
jupsu Posted June 15, 2020 9 hours ago, Hoguns said: Sylinteri ja mäntä sarja uudet. 85,5. Missä vika?? Onko AA:n valmistamat. Jos on niin sarjan mukana tulleilla renkailla ei saapuristuksia kauheammin aikaan. Kahdessa kasaamassani koneessa oli sama ongelma että puristukset oli matalat, toinen oli 85.5 sarjalla ja toinen 90.5 sarjalla (molemmat uusia). Noiden koneiden jälkeen olen alkanut käyttää grantin renkaita ja heittänyt AA:n renkaat metallinkeräykseen. Quote Share this post Link to post
KaW Posted June 17, 2020 Oikealle kääntäessä ohjaus narisee ja on jäykkä. Vasemmalle kääntäessä ei mitään oireita. Mistä lähtisi vikaa etsimään? Etuakselin vasemman puolen rasvatiivisteet vuotaa. Onko nämä kotinikkarilta vaidettavissa vai tarviiko erityistyökaluja? Entä onko jotain muuta huomioitavaa vaihdon yhteydessä? Quote Share this post Link to post
x-pj Posted June 17, 2020 5 minutes ago, KaW said: Oikealle kääntäessä ohjaus narisee ja on jäykkä. Vasemmalle kääntäessä ei mitään oireita. Mistä lähtisi vikaa etsimään? Etuakselin vasemman puolen rasvatiivisteet vuotaa. Onko nämä kotinikkarilta vaidettavissa vai tarviiko erityistyökaluja? Entä onko jotain muuta huomioitavaa vaihdon yhteydessä? Ohjausiskunvaimennin on yksi vaihtoehto. Vois nostaa keulan pukeille ja sitten kuulostella mistä narina kuuluu, kun toinen kääntelee rattia. "rasvatiiviste" on pölytiiviste. Estää lian menemisen akseliputkeen. Se laskee ylimääräisen rasvan ulos silloin kun akselia rasvataan. Akselia rasvatessa rasvaa laitetaan niin paljon, että sitä alkaa pursua tiivisteen välistä. Sen jälkeen ulos tullut rasva pyyhkäistään pois. Tiivisteen saa vaihdettua ilman erikoistyökaluja, mutta aika iso vaiva on. Quote Share this post Link to post
metake Posted June 18, 2020 Oikealle kääntäessä ohjaus narisee ja on jäykkä. Vasemmalle kääntäessä ei mitään oireita. Mistä lähtisi vikaa etsimään? Etuakselin vasemman puolen rasvatiivisteet vuotaa. Onko nämä kotinikkarilta vaidettavissa vai tarviiko erityistyökaluja? Entä onko jotain muuta huomioitavaa vaihdon yhteydessä? Mistähän autosta ja minkä ikäisestä nyt puhutaan?Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Share this post Link to post
KaW Posted June 18, 2020 1 hour ago, metake said: Mistähän autosta ja minkä ikäisestä nyt puhutaan? Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Noniin, unohtuipa se olennainen, eli -65vm kupla kyseessä. liitteenä kuva vuotavasta akselin päästä. Quote Share this post Link to post
Pineman Posted June 19, 2020 -65 Avo kaipaa kattoa. Kokemuksia laadukkaista(ja laaduttomista) räteistä kaivataan, löytyy lasinen ikkunakin kehyksineen. Ajatuksia itse asentamisesta on, onko kannattava menettää hermonsa ja saada kolmas rätti ehjänä paikoilleen vai käyttää ammattailaista? Quote Share this post Link to post
Pete Ghia Posted June 23, 2020 (edited) Sanokaas kokeneemmat, kun ei äkkiseltään löytynyt varmaa tietoa googlaamalla suomeksi! Kampikammio tuli porauksesta ja pitäis alkaa kasaamaan konetta ensi viikolla... -Pitääkö uusiin laakereihin käyttää jotain mönjää, vai meneekö ihan öljyllä? -Uusi nokka ja nostajat tuli, nostonystyihin ja nostajien päätyihin varmaan sivellään nokan mukana tullutta assemblylubea, mutta miten nokan laakerit? -Kannattaako paineventtiilit ja niiden jouset uusia? Kyselen lisää tyhmiä, jahka saan tuon kampikammiosysteemin läjään.... Edited June 23, 2020 by Pete Ghia Quote Share this post Link to post
jupsu Posted June 23, 2020 7 minutes ago, Pete Ghia said: Sanokaas kokeneemmat, kun ei äkkiseltään löytynyt varmaa tietoa googlaamalla suomeksi! Kampikammio tuli porauksesta ja pitäis alkaa kasaamaan konetta ensi viikolla... -Pitääkö uusiin laakereihin käyttää jotain mönjää, vai meneekö ihan öljyllä? -Uusi nokka ja nostajat tuli, nostonystyihin ja nostajien päätyihin varmaan sivellään nokan mukana tullutta assemblylubea, mutta miten nokan laakerit? -Kannattaako paineventtiilit ja niiden jouset uusia? Kyselen lisää tyhmiä, jahka saan tuon kampikammiosysteemin läjään.... Laakereihin ite käyttänyt ihan perus 20w50 öljyä ja nokkiin ja nostajiin sitä tahnaa. Paineventtiileitä ja jousia ei kannata vaihtaa jossei ne ole vahingoittuneet, itse olen silotellut paineventtiilin männistä skraadut hienolla vesihiomapaperilla. Quote Share this post Link to post
Jh86 Posted June 26, 2020 (edited) Heipä hei! Oon ihan noviisi autoasioissa ja nyt olisi semmonen hölmö kysymys, että ostin tuossa reilu kuukausi sitten liikkeestä ensimmäisen autoni, Volkswagen golf 1.6 firstline variant 2003 farmarin. Tiedoissa luki, että autossa olisi manuaalinen ilmastointi ja en tuohon ostamisen jälkeen juuri huomiota sen kummemmin kiinnittänytkään. Puhaltimista tuli kyllä kylmää ja välillä vaikka puhaltimet olikin kiinni niin tuntui, että ilmastointia oli silti olemassa, kun auto viileni kun käänsin säädön kylmälle. Tästä syystä johtuen olenkin ollut käsityksessä, että autossa tosiaan on ilmastointi vaikken sitä osaakaan vielä käyttää. Nyt kun olen yrittänyt tuohon enemmän perehtyä, että miten tuota ilmastointia oikein hallitaan, niin AC-nappia tuolle ei kojelaudasta löydy. Auton mukana tullut opaskin puhuu, että ilmastointi kytkettäisiin AC-napista päälle, mutta kun sellaista ei ole. On nyt herännytkin kysymys, että onko tässä nyt helkkari soikoon koko ilmastointia ollenkaan, vaikka niin mulle kerrottiin? Etenkin nyt näillä helteillä ilmastoinnista olisi iso apu, on meinaan useamman tunnin automatka juuri takana ja kylmää en saanut autosta tulemaan. Voi olla että ilmastointi olisi huollon tarpeessa, mutta ensin pitäisi saada tosiaan selvyys, että onko tässä sitä ollenkaan. Olisi noloa mennä liikkeeseen huollattamaan ilmastointia vain kuullakseen korjaajalta, ettei tässä autossa sellaista edes ole. Loppuun vielä netistä otettu kuva käsittääkseni vastaavan auton kojelaudasta. Tuossa näkyy puhaltimien säätöjen alla kaksi nappia, joista vasen on ilmeisesti AC. Minun autossani sitä ei ole, on vaan yksi iso nappi, joka koskee vain auton sisäilman kiertoa. Edited June 26, 2020 by Jh86 Unohtui mainita yksi juttu. Quote Share this post Link to post
tijula Posted June 26, 2020 4 minutes ago, Jh86 said: Heipä hei! Oon ihan noviisi autoasioissa ja nyt olisi semmonen hölmö kysymys, että ostin tuossa reilu kuukausi sitten liikkeestä ensimmäisen autoni, Volkswagen golf 1.6 firstline variant 2003 farmarin. Tiedoissa luki, että autossa olisi manuaalinen ilmastointi ja en tuohon ostamisen jälkeen juuri huomiota sen kummemmin kiinnittänytkään. Puhaltimista tuli kyllä kylmää ja välillä vaikka puhaltimet olikin kiinni niin tuntui, että ilmastointia oli silti olemassa, kun auto viileni kun käänsin säädön kylmälle. Tästä syystä johtuen olenkin ollut käsityksessä, että autossa tosiaan on ilmastointi vaikken sitä osaakaan vielä käyttää. Nyt kun olen yrittänyt tuohon enemmän perehtyä, että miten tuota ilmastointia oikein hallitaan, niin AC-nappia tuolle ei kojelaudasta löydy. Auton mukana tullut opaskin puhuu, että ilmastointi kytkettäisiin AC-napista päälle, mutta kun sellaista ei ole. On nyt herännytkin kysymys, että onko tässä nyt helkkari soikoon koko ilmastointia ollenkaan, vaikka niin mulle kerrottiin? Etenkin nyt näillä helteillä ilmastoinnista olisi iso apu, on meinaan useamman tunnin automatka juuri takana ja kylmää en saanut autosta tulemaan. Voi olla että ilmastointi olisi huollon tarpeessa, mutta ensin pitäisi saada tosiaan selvyys, että onko tässä sitä ollenkaan. Olisi noloa mennä liikkeeseen huollattamaan ilmastointia vain kuullakseen korjaajalta, ettei tässä autossa sellaista edes ole. Loppuun vielä netistä otettu kuva käsittääkseni vastaavan auton kojelaudasta: Tuossa kierrettävien lämmityslaitteen nappuloiden alapuolella pitäisi tuo "AC" nappi löytyä ja sen vieressä sisäilman kierto -nappi. (Kuvassa sellaiset näyttäisi olevan jos oikein näen). Quote Share this post Link to post