Etelän Hetelmä Posted May 20, 2018 Posted May 20, 2018 "Ja vielä pitkän reissun vetäisit leiman jälkeen, konetta avaamatta"... Ei ole tapana ruveta aukomaan koneita ilman selkeää syytä... Jos säätämisellä koneen saa käymään hienosti, niin se on mun kirjoissa kunnossa oleva kone. Kyllä ne viat sitten aikanaan ilmoittavat itsestään. Kuten sanoin, koneesta näkee, että se on ainakin kerran peruskorjattu - luultavasti asiantuntevasti, kun muusta autosta näkee, että se on ollut ilmajäähy-VW:eitä ymmärtävissä käsissä. Kaksi seikkaa, jotka viittaavat kunnossa olevaan koneeseen, ovat reissun keskikulutus, joka jäi alle 8 l/100 km ja öljynkulutus 0,3 dl. Loppujen lopuksi, kone näyttää kestäneen parin kymmenen vuoden seisomisen aikamoisen hyvin. 2 Quote
ARTO Posted May 20, 2018 Posted May 20, 2018 (edited) 1 hour ago, Tuomo Pelli said: "Ja vielä pitkän reissun vetäisit leiman jälkeen, konetta avaamatta"... Ei ole tapana ruveta aukomaan koneita ilman selkeää syytä... Jos säätämisellä koneen saa käymään hienosti, niin se on mun kirjoissa kunnossa oleva kone. Kyllä ne viat sitten aikanaan ilmoittavat itsestään. Kuten sanoin, koneesta näkee, että se on ainakin kerran peruskorjattu - luultavasti asiantuntevasti, kun muusta autosta näkee, että se on ollut ilmajäähy-VW:eitä ymmärtävissä käsissä. Kaksi seikkaa, jotka viittaavat kunnossa olevaan koneeseen, ovat reissun keskikulutus, joka jäi alle 8 l/100 km ja öljynkulutus 0,3 dl. Loppujen lopuksi, kone näyttää kestäneen parin kymmenen vuoden seisomisen aikamoisen hyvin. Öljyn ja bensankulutus ei juurikaan kerro onko kiertokangen laakeri kuoriutumassa öljynkiertoon taikka haljenneesta kannesta pian irtilentävästä tulpasta. Tämän ikäisten kanssa tarvitaan tuuria ja on toki silläkin merkitystä ajellaanko tasaista 80km/h vai kuopio-siilinjärvi motarilla vedetään nilkka suorana ja yritetään saada mittariin se 140km/h marssivauhti jota vauhtia muut siellä ajaa. Edited May 20, 2018 by ARTO Quote
Etelän Hetelmä Posted May 20, 2018 Posted May 20, 2018 Suosikkinopeuteni ilmajäähyillä on 90 km/h - lukuunottamatta 914:ää, jolla voi käyttää 110 km/h. Joo, onnea tarvitaan, ja viat kyllä ilmoittavat itsestään. Mutta tässä vaiheessa on perusteltua olla varovaisesti optimistinen koneen suhteen. Quote
SePi Posted May 20, 2018 Posted May 20, 2018 (edited) Täällä voinee jakaa, jos joku toinenkin joskus pähkäilee samaa. Tarvittiin sopiva ja nimenomaan tarkka viiva 1303 tuulilasiin, jonka mukaan Kuttila tekee uuden matalamman lasin. Ekaks vanha lasi paikoilleen ja sivujen tolpista tarkat merkinnät. Sitten keskelle merkkasin tavoitellun tuulilasin korkeuden ja koska nyt tehtiin sivuttain kaarevaa lasia, yläreunankin tuli olla hiukan kaareva ulkonäön takia. Langat ja viivottimet antoivat liian epätarkkoja mittoja. Hain naapurilta laserin lainaan ja laitoin sen ja auton kohdilleen. Lasia keskellä urassaan pidellen nostimme naapurin avustamana sitä pystyyn niin, että sivut, sekä keskelle merkattu tavoitekorkeus olivat juuri samalla linjalla. Tämän jälkeen valkoista paperia laserin linjalla pitäen sain tehtyä tussilla lasiin merkkiviivan. Sitten vain lasi irti ja työtasolle (pahvilaatikon päälle), leivinpaperi pyykkipojilla napakasti kohdilleen ja tussi käteen. Kaava piirretty ja kirjeellä Kuttilan autolasiin. Helppoa! Edited May 20, 2018 by SePi kuvat tietenkin väärässä järjestyksessä... 4 Quote
wp Posted May 23, 2018 Posted May 23, 2018 Mattasin ja vahasin "lintulaudan" mutta pinta tuntui jäävän melko araksi sormenjäljille ja lialle. Sinol- käsittelystä löytyi mainintoja pinnan suojaamiseksi, onko kenelläkään kokemusta esimerkiksi kiillotettujen alumiinivanteiden suoja-aineista Quote
Kemin Karavaanari Posted May 25, 2018 Posted May 25, 2018 Joskus olen alumiinisen vanhan metallilätkän suojannut Sinolilla ja ei ainakaan parissa vuodessa alkanut hapettumaan. Sormilla sitä ei kyllä tullut näpelöityä mutta hapettumiseen tepsi. Quote
wp Posted May 25, 2018 Posted May 25, 2018 (edited) Laite on nyt ensimmäistä kertaa virallisesti ulkoilemassa, paikallinen harraste- ja museoajoneuvokerho järjestää perinteisen kevätnäyttelyn huomenna. Edited May 25, 2018 by wp 5 Quote
wp Posted May 26, 2018 Posted May 26, 2018 (edited) Näyttelystä palailtu takaisin kotitalliin, yleisön palaute oli positiivista. Projekti nostetaan taas vähäksi aikaa pukeille jarruputkien ja polttoainelinjojen asennusta varten. Sähköjohdotusta ja virran jakelua pitänee myös alkaa suunnitella ainakin paperilla. Edited May 26, 2018 by wp 7 Quote
sleepercooler Posted May 27, 2018 Posted May 27, 2018 19 hours ago, wp said: Näyttelystä palailtu takaisin kotitalliin, yleisön palaute oli positiivista. Projekti nostetaan taas vähäksi aikaa pukeille jarruputkien ja polttoainelinjojen asennusta varten. Sähköjohdotusta ja virran jakelua pitänee myös alkaa suunnitella ainakin paperilla. Hienosti väri muuttui auringonpaisteessa vaaleammaksi.... Quote
wp Posted May 27, 2018 Posted May 27, 2018 Juuri tuon värin vaihtelun vuoksi valitsin kyseisen sävyn, valon tulokulmasta riippuen näyttää tumman tai vaalean siniseltä sekä meren vihreältä. 2 kierrosta kirkaslakkaa korostaa efektiä. Aika uskomatonta että tavallinen 2k akryyli voi näyttää tuollaiselta. Quote
JaniM Posted May 31, 2018 Posted May 31, 2018 (edited) Tuohon pitäis hormia taikoa virtuaalisesti ensin. Saas nähdä onnistuuko softat jutteleen keskenään. Edited May 31, 2018 by JaniM 1 Quote
Geronimo Posted June 1, 2018 Posted June 1, 2018 Noista takalaakerin irroituksista aina joku kyselee, stefa oli antautunut niin samalla vaihdettiin laakeri ja jarrukengät tiistaina. Sähköliimalla ja omatekoisella työkalulla läks heleposti, ei tarvi hajottaa laakeria hampaat irvessä. Quote
wp Posted June 1, 2018 Posted June 1, 2018 (edited) Jarrunestesäiliö ja linelock hakevat paikkaansa Edited June 1, 2018 by wp 2 Quote
Zigzag Posted June 2, 2018 Posted June 2, 2018 Ai tältäkö kuplan vaihteiston kuuluukin tuntua:) Vaihteensiirtäjän puslien vaihto siis suoritettu. Vanha takapusla oli jotakuinkin kunnossa, mutta etummainen oli tangon ympärillä kahdessa osassa. Melkoinen vääntö, että sain tangon uudesta etupuslasta läpi. Olisi ehkä pitänyt noudattaa Chris Vallonen Youtube ohjetta ja laitaa siima kiinni tankoon ja vetää tanko sillä puslan läpi. Nyt jouduin väliaikaisesti kiristämään vaihdetankoon letkuklemmarin josta sain sen verran tukea, että sain kammettua tangon pään uudesta puslasta läpi. Kyseessä siis 1303, enkä lähtenyt etupään runkopalaa irrottamaan. 1 Quote
wp Posted June 2, 2018 Posted June 2, 2018 Jarruputkien reitityksen kannalta paras paikka linelockille tuli rintapellin keskilinjaan alas. Etujarrusatuloille menevät putket sai tehdä suoraan toistensa peilikuvina. 3 Quote
JaniM Posted June 2, 2018 Posted June 2, 2018 On 5/31/2018 at 10:13 PM, JaniM said: Tuohon pitäis hormia taikoa virtuaalisesti ensin. Saas nähdä onnistuuko softat jutteleen keskenään. Ihan mun oxy. Skannerilla huidottu pistepilveä. Ei ihan tarkka, mutta pääpiirteet saa pakareita mallinnettaessa, jotta saa koordinaateilla teetettyä putkiston. 2 Quote
wp Posted June 3, 2018 Posted June 3, 2018 (edited) Vaihdelaatikon noston ja vetoakseleiden lyhennyksen takia vakiopituiset jarruletkut ja -putket eivät käy sellaisenaan. Tein säädettävät kiinnikkeet ja kaverin tallista löytyi lainaan taivutin sekä erittäin laadukas kaksoiskartiopuristin putkia varten 👍 Edited June 3, 2018 by wp 1 Quote
x-pj Posted June 3, 2018 Posted June 3, 2018 1 hour ago, wp said: Vaihdelaatikon noston ja vetoakseleiden lyhennyksen takia vakiopituiset jarruletkut ja -putket eivät käy sellaisenaan. Tein säädettävät kiinnikkeet ja kaverin tallista löytyi lainaan taivutin sekä erittäin laadukas kaksoiskartiopuristin putkia varten 👍 50-luvun akseleista olis löytynyt noita valmiina. On kyllä kätevät monessa suhteessa. 1 Quote
wp Posted June 3, 2018 Posted June 3, 2018 Quote 50-luvun akseleista olis löytynyt noita valmiina. On kyllä kätevät monessa suhteessa. Uustuotantona jopa rosterisena mutta tallista löytyi sopivat tarpeet ja tarvitsin heti :) Quote
mikan Posted June 4, 2018 Posted June 4, 2018 (edited) Hitsaamalla olis ollut vielä kevyempi ja nätimpi. ;-) t. Mika Edited June 4, 2018 by mikan Quote
Racing Posted June 6, 2018 Posted June 6, 2018 On 3.6.2018 at 7:27 PM, wp said: Vaihdelaatikon noston ja vetoakseleiden lyhennyksen takia vakiopituiset jarruletkut ja -putket eivät käy sellaisenaan. Tein säädettävät kiinnikkeet ja kaverin tallista löytyi lainaan taivutin sekä erittäin laadukas kaksoiskartiopuristin putkia varten 👍 Mitkä nuo sun takaiskarit on? Onko vääntösauvat käytössä? Quote
wp Posted June 6, 2018 Posted June 6, 2018 Vääntösauvat ei käytössä, ns. ladder- bar tuenta 32" pitkillä tukivarsilla. Tukivarret lähtevät käytännössä pääkaaresta, coilover jouset ja iskunvaimentimet erillisillä sisään- ja ulosjouston säädöllä. 18 eri jäykkyyttä molempiin suuntiin, mittatilaustyönä Ron Lummus Racingin kautta. Valmistaja QA1- suspensions. Quote
wp Posted June 6, 2018 Posted June 6, 2018 (edited) Kuvat tukivarresta ja etukiinnikkeiden raakaversiosta Edited June 6, 2018 by wp 4 Quote
kari kittilä Posted June 8, 2018 Posted June 8, 2018 Vielä ois muutama hitsauspaikka, saumojen hionta ja tinaus, niin sais ton puhallukseen. 2 Quote
Urbantoy Posted June 8, 2018 Posted June 8, 2018 Mikä tohon katon reikään tulee, ku näyttää aika isolta.. Quote
sleepercooler Posted June 8, 2018 Posted June 8, 2018 Oisit samalla tehnyt sellaasen kevyen choppauksen, olis tullut komia kaara. Quote
Nikladz Posted June 9, 2018 Posted June 9, 2018 Köyhän miehen tallissa vaihdelaatikon verenvaihto. 4 Quote
pahanapuhallin Posted June 9, 2018 Posted June 9, 2018 Oon kans täyttänyt saman kokoosella suppilolla, on vähän hidas mutta tuloo loota kerralla täyteen. Quote
Paadre Posted June 10, 2018 Posted June 10, 2018 (edited) Paksun konehuoneen siistimistä alottelin. Lähinnä noita piuhoja sukitin. Sopii varmaan kivasti noi värit pinkkien moottoripeltien kanssa. 😏 Edited June 10, 2018 by Paadre 2 Quote
Paadre Posted June 10, 2018 Posted June 10, 2018 Jaa juu, eipäs ne ollukkaan pinkit pellit. Eli päivän saaliina moottori paikallaan, autossa jarrut ja laatikossa öljyt. Jos ehtis huomenna kasaan loppuun ja pääsis kokeileen käymään. 1 Quote
Racing Posted June 14, 2018 Posted June 14, 2018 (edited) Webaston tekemä haitarikatto esisovitettu paksutolppaan kiinni. Edited June 14, 2018 by Racing 4 Quote
Kemin Karavaanari Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 8 hours ago, Racing said: Webaston tekemä haitarikatto esisovitettu paksutolppaan kiinni. Voiko udella missä hintaluokassa em haitarikatot pyörivät ? Quote
Racing Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 3 hours ago, Kemin Karavaanari said: Voiko udella missä hintaluokassa em haitarikatot pyörivät ? Käytetty katto ostin muistaakseni noin 200e rahteineen 3v sitten . Sähköllä toimii. 1 Quote
Kemin Karavaanari Posted June 16, 2018 Posted June 16, 2018 (edited) Eipä unohdeta niitä kärryjä tontin perälle. Laakereiden tarkistus ja väljyydet kohilleen. Samalla lisäsin edelliseltä omistajalta unohtuneet sokat kruunumuttereihin. Tämä vartin mittainen säätö suoritettiin kuolemaa uhmaten pelkän tunkin varassa. Edited June 16, 2018 by Kemin Karavaanari Quote
sleepercooler Posted June 16, 2018 Posted June 16, 2018 Mulla oli tollanen samanlainen kärry ja virolaiset mulkut pölli sen ja vei Viroon..... Hieman vitutti. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.