Jump to content
Timppa

Talleissa tapahtuu?

Recommended Posts

"Ja vielä pitkän reissun vetäisit leiman jälkeen, konetta avaamatta"...

Ei ole tapana ruveta aukomaan koneita ilman selkeää syytä... Jos säätämisellä koneen saa käymään hienosti, niin se on mun kirjoissa kunnossa oleva kone. Kyllä ne viat sitten aikanaan ilmoittavat itsestään. Kuten sanoin, koneesta näkee, että se on ainakin kerran peruskorjattu - luultavasti asiantuntevasti, kun muusta autosta näkee, että se on ollut ilmajäähy-VW:eitä ymmärtävissä käsissä. Kaksi seikkaa, jotka viittaavat kunnossa olevaan koneeseen, ovat reissun keskikulutus, joka jäi alle 8 l/100 km ja öljynkulutus 0,3 dl. Loppujen lopuksi, kone näyttää kestäneen parin kymmenen vuoden seisomisen aikamoisen hyvin.

  • Like 2

Share this post


Link to post
1 hour ago, Tuomo Pelli said:

"Ja vielä pitkän reissun vetäisit leiman jälkeen, konetta avaamatta"...

Ei ole tapana ruveta aukomaan koneita ilman selkeää syytä... Jos säätämisellä koneen saa käymään hienosti, niin se on mun kirjoissa kunnossa oleva kone. Kyllä ne viat sitten aikanaan ilmoittavat itsestään. Kuten sanoin, koneesta näkee, että se on ainakin kerran peruskorjattu - luultavasti asiantuntevasti, kun muusta autosta näkee, että se on ollut ilmajäähy-VW:eitä ymmärtävissä käsissä. Kaksi seikkaa, jotka viittaavat kunnossa olevaan koneeseen, ovat reissun keskikulutus, joka jäi alle 8 l/100 km ja öljynkulutus 0,3 dl. Loppujen lopuksi, kone näyttää kestäneen parin kymmenen vuoden seisomisen aikamoisen hyvin.

Öljyn ja bensankulutus ei juurikaan kerro onko kiertokangen laakeri kuoriutumassa öljynkiertoon taikka haljenneesta kannesta pian irtilentävästä tulpasta.

 

Tämän ikäisten kanssa tarvitaan tuuria ja on toki silläkin merkitystä ajellaanko tasaista 80km/h vai kuopio-siilinjärvi motarilla vedetään nilkka suorana ja yritetään saada mittariin se 140km/h marssivauhti jota vauhtia muut siellä ajaa.

Edited by ARTO

Share this post


Link to post

Suosikkinopeuteni ilmajäähyillä on 90 km/h - lukuunottamatta 914:ää, jolla voi käyttää 110 km/h. Joo, onnea tarvitaan, ja viat kyllä ilmoittavat itsestään. Mutta tässä vaiheessa on perusteltua olla varovaisesti optimistinen koneen suhteen.

Share this post


Link to post

Täällä voinee jakaa, jos joku toinenkin joskus pähkäilee samaa. Tarvittiin sopiva ja nimenomaan tarkka viiva 1303 tuulilasiin, jonka mukaan Kuttila tekee uuden matalamman lasin. Ekaks vanha lasi paikoilleen ja sivujen tolpista tarkat merkinnät. Sitten keskelle merkkasin tavoitellun tuulilasin korkeuden ja koska nyt tehtiin sivuttain kaarevaa lasia, yläreunankin tuli olla hiukan kaareva ulkonäön takia. Langat ja viivottimet antoivat liian epätarkkoja mittoja. Hain naapurilta laserin lainaan ja laitoin sen ja auton kohdilleen. Lasia keskellä urassaan pidellen nostimme naapurin avustamana sitä pystyyn niin, että sivut, sekä keskelle merkattu tavoitekorkeus olivat juuri samalla linjalla. Tämän jälkeen valkoista paperia laserin linjalla pitäen sain tehtyä tussilla lasiin merkkiviivan. Sitten vain lasi irti ja työtasolle (pahvilaatikon päälle), leivinpaperi pyykkipojilla napakasti kohdilleen ja tussi käteen. Kaava piirretty ja kirjeellä Kuttilan autolasiin. Helppoa!

 

IMG_2584.JPG

IMG_2582.JPG

IMG_2580.JPG

Edited by SePi
kuvat tietenkin väärässä järjestyksessä...
  • Like 5

Share this post


Link to post

Mattasin ja vahasin "lintulaudan" mutta pinta tuntui jäävän melko araksi sormenjäljille ja lialle. Sinol- käsittelystä löytyi mainintoja pinnan suojaamiseksi, onko kenelläkään kokemusta esimerkiksi kiillotettujen alumiinivanteiden suoja-aineista

IMG_20180523_213354.jpg

Share this post


Link to post

Joskus olen alumiinisen vanhan metallilätkän suojannut Sinolilla ja ei ainakaan parissa vuodessa alkanut hapettumaan. Sormilla sitä ei kyllä tullut näpelöityä mutta hapettumiseen tepsi.

Share this post


Link to post

Laite on nyt ensimmäistä kertaa virallisesti ulkoilemassa, paikallinen harraste- ja museoajoneuvokerho järjestää perinteisen kevätnäyttelyn huomenna.

IMG_20180525_211644.jpg

Edited by wp
  • Like 6

Share this post


Link to post

Näyttelystä palailtu takaisin kotitalliin, yleisön palaute oli positiivista. Projekti nostetaan taas vähäksi aikaa pukeille jarruputkien ja polttoainelinjojen asennusta varten. Sähköjohdotusta ja virran jakelua pitänee myös alkaa suunnitella ainakin paperilla.

IMG_20180526_162508.jpg

Edited by wp
  • Like 8

Share this post


Link to post
19 hours ago, wp said:

Näyttelystä palailtu takaisin kotitalliin, yleisön palaute oli positiivista. Projekti nostetaan taas vähäksi aikaa pukeille jarruputkien ja polttoainelinjojen asennusta varten. Sähköjohdotusta ja virran jakelua pitänee myös alkaa suunnitella ainakin paperilla.

IMG_20180526_162508.jpg

Hienosti väri muuttui auringonpaisteessa vaaleammaksi....

Share this post


Link to post

Juuri tuon värin vaihtelun vuoksi valitsin kyseisen sävyn, valon tulokulmasta riippuen näyttää tumman tai vaalean siniseltä sekä meren vihreältä. 2 kierrosta kirkaslakkaa korostaa efektiä. Aika uskomatonta että tavallinen 2k akryyli voi näyttää tuollaiselta.

Share this post


Link to post

Tuohon pitäis hormia taikoa virtuaalisesti ensin. Saas nähdä onnistuuko softat jutteleen keskenään.

VolkswagenAutoCraft.stl.png

Edited by JaniM
  • Like 1

Share this post


Link to post

Noista takalaakerin irroituksista aina joku kyselee, stefa oli antautunut niin samalla vaihdettiin laakeri ja jarrukengät tiistaina.

Sähköliimalla ja omatekoisella työkalulla läks heleposti, ei tarvi hajottaa laakeria hampaat irvessä.

 

 

DSC_1162.JPG

Share this post


Link to post

Jarrunestesäiliö ja linelock hakevat paikkaansa

 

IMG_20180601_222815.jpg

Edited by wp
  • Like 3

Share this post


Link to post

Ai tältäkö kuplan vaihteiston kuuluukin tuntua:)

Vaihteensiirtäjän puslien vaihto siis suoritettu.

Vanha takapusla oli jotakuinkin kunnossa, mutta etummainen oli tangon ympärillä kahdessa osassa.

Melkoinen vääntö, että sain tangon uudesta etupuslasta läpi.

Olisi ehkä pitänyt noudattaa Chris Vallonen Youtube ohjetta ja laitaa siima kiinni tankoon ja vetää tanko sillä puslan läpi.

Nyt jouduin väliaikaisesti kiristämään vaihdetankoon letkuklemmarin josta sain sen verran tukea, että sain kammettua tangon pään uudesta puslasta läpi.

Kyseessä siis 1303, enkä lähtenyt etupään runkopalaa irrottamaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jarruputkien reitityksen kannalta paras paikka linelockille tuli rintapellin keskilinjaan alas. Etujarrusatuloille menevät putket sai tehdä suoraan toistensa peilikuvina.

 

 

IMG_20180602_181408.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
On 5/31/2018 at 10:13 PM, JaniM said:

Tuohon pitäis hormia taikoa virtuaalisesti ensin. Saas nähdä onnistuuko softat jutteleen keskenään.

VolkswagenAutoCraft.stl.png

Ihan mun oxy. Skannerilla huidottu pistepilveä. Ei ihan tarkka, mutta pääpiirteet saa pakareita mallinnettaessa, jotta saa koordinaateilla teetettyä putkiston.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Vaihdelaatikon noston ja vetoakseleiden lyhennyksen takia vakiopituiset jarruletkut ja -putket eivät käy sellaisenaan. Tein säädettävät kiinnikkeet ja kaverin tallista löytyi lainaan taivutin sekä erittäin laadukas kaksoiskartiopuristin putkia varten 👍

 

 

IMG_20180603_191419.jpg

IMG_20180603_191321.jpg

Edited by wp
  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, wp said:

Vaihdelaatikon noston ja vetoakseleiden lyhennyksen takia vakiopituiset jarruletkut ja -putket eivät käy sellaisenaan. Tein säädettävät kiinnikkeet ja kaverin tallista löytyi lainaan taivutin sekä erittäin laadukas kaksoiskartiopuristin putkia varten 👍

 

50-luvun akseleista olis löytynyt noita valmiina. On kyllä kätevät monessa suhteessa.

Bracket.jpg

Share this post


Link to post
Quote

50-luvun akseleista olis löytynyt noita valmiina. On kyllä kätevät monessa suhteessa.

 

Uustuotantona jopa rosterisena mutta tallista löytyi sopivat tarpeet ja tarvitsin heti :)

Share this post


Link to post

Niin ja kevyempi letkuklemmarilla :)

 

Share this post


Link to post

Hitsaamalla olis ollut vielä kevyempi ja nätimpi. ;-)

 

t. Mika

Edited by mikan

Share this post


Link to post

Nopee kokeilu sidewinderiä pohtiessa.

Top_view.PNG

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 3.6.2018 at 7:27 PM, wp said:

Vaihdelaatikon noston ja vetoakseleiden lyhennyksen takia vakiopituiset jarruletkut ja -putket eivät käy sellaisenaan. Tein säädettävät kiinnikkeet ja kaverin tallista löytyi lainaan taivutin sekä erittäin laadukas kaksoiskartiopuristin putkia varten 👍

 

 

IMG_20180603_191419.jpg

IMG_20180603_191321.jpg

Mitkä nuo sun takaiskarit on? Onko vääntösauvat käytössä? 

Share this post


Link to post

Vääntösauvat ei käytössä, ns. ladder- bar tuenta 32" pitkillä tukivarsilla. Tukivarret lähtevät käytännössä pääkaaresta, coilover jouset ja iskunvaimentimet erillisillä sisään- ja ulosjouston säädöllä. 18 eri jäykkyyttä molempiin suuntiin, mittatilaustyönä Ron Lummus Racingin kautta.

Valmistaja QA1- suspensions.

 

 

 

 

Share this post


Link to post

Kuvat tukivarresta ja etukiinnikkeiden raakaversiosta

 

 

post-676-0-52654800-1467827531_thumb.jpgpost-676-0-85097900-1516042751_thumb.jpgpost-676-0-35447000-1467827187_thumb.jpg

Edited by wp
  • Like 5

Share this post


Link to post

Paksun konehuoneen siistimistä alottelin. Lähinnä noita piuhoja sukitin. Sopii varmaan kivasti noi värit pinkkien moottoripeltien kanssa. 😏

20180609_180916.jpg

Edited by Paadre
  • Like 2

Share this post


Link to post

Jaa juu, eipäs ne ollukkaan pinkit pellit. Eli päivän saaliina moottori paikallaan, autossa jarrut ja laatikossa öljyt. Jos ehtis huomenna kasaan loppuun ja pääsis kokeileen käymään.

20180610_232229.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Webaston tekemä haitarikatto esisovitettu paksutolppaan kiinni.

20180614_231643.jpg

Edited by Racing
  • Like 4

Share this post


Link to post
3 hours ago, Kemin Karavaanari said:

 

Voiko udella missä hintaluokassa em haitarikatot pyörivät ?

Käytetty katto ostin muistaakseni noin 200e rahteineen 3v sitten . Sähköllä toimii.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Eipä unohdeta niitä kärryjä tontin perälle.

Laakereiden tarkistus ja väljyydet kohilleen. Samalla lisäsin edelliseltä omistajalta unohtuneet sokat kruunumuttereihin. Tämä vartin mittainen säätö suoritettiin kuolemaa uhmaten pelkän tunkin varassa.

20180616_191101.jpg

Edited by Kemin Karavaanari

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...