Jump to content

Palstalaisten muut projektit?


Recommended Posts

2 hours ago, mikan said:

Paremminkin päinvastoin, jos löytyy joku mielenkiintoinen projekti jonka vois ostaa. ☺️

 

Projektien ostaminen on järjestään kivempaa kuin niiden saaminen valmiiksi ... se on aina se vaikea osuus.

  • Like 1
Link to comment

Kahden mopon kausihuollot talviloman ratoksi. Rouvan Kawaan vähän pienempi sekä ketjurasvarin asennus, Kotariin sitten laajempi. Isoin huolto venttiilivälysten tarkastuksella sekä etuteleskooppeihin täysi huoltosarja.

 

 

IMG_20220312_172229.jpg

IMG_20220312_172144.jpg

  • Like 1
Link to comment

koko2.jpgKawan pleksi herättää vahvan mielleyhtymän kotimaiseen tuotteeseen.

 

 

Useita kymmeniä tuhansia kilometrejä katteettomilla mopoilla ajaneena heivaisin pienetkin pleksit vaikka veneeseen ja ajaisin nakuna.

Ravistelee vähemmän ja näyttää paremmalta. Tietysti jos avopotalla vetää niin kimalaiset ei satu naamassa niin kovaa pleksin kanssa.

 

 

 

Edited by peruskallio
Link to comment

Pleksin pitää olla todella hyvä että se olisi mukavampi ajaa sillä kun ilman sitä.. varmaan 8 kymmenestä jälkiasennusmalleista on juuri sellaisia joista ei ole kun harmia. Mutta on kyllä hyviäkin , ja usein sellaisia joita pyörän valmistajat on pyöräänsä suunnitelleet, mutta henkilökohtaisesti en kyllä pidä niistäkään..vaan paljaalla vaan mennään.

Link to comment
19 minutes ago, Matti-Pekka said:

Pleksin pitää olla todella hyvä että se olisi mukavampi ajaa sillä kun ilman sitä.. varmaan 8 kymmenestä jälkiasennusmalleista on juuri sellaisia joista ei ole kun harmia. Mutta on kyllä hyviäkin , ja usein sellaisia joita pyörän valmistajat on pyöräänsä suunnitelleet, mutta henkilökohtaisesti en kyllä pidä niistäkään..vaan paljaalla vaan mennään.

 

Selittämättömiä ovat ilmavirtauksien tiet. Oma Kotari sietämätön ajaa omalla ja aftermarket- pleksillä mutta kun aftermarkettiin laittaa yläreunaan 60mm korkean spoilerin niin yhtäkkiä kypärämelu loppuu täysin, voi ajaa visiiri auki pelkät aurinkolasit päässä vaikka koko maan päästä päähän.

 

Edited by wp
Link to comment

 

Venttiilivälykset tarkistettu, vielä pakosarjan kaikkien tiivisteiden ja sytytystulppien uusinta ennen kuin räikän suunta käännetään. Pyörän omalla työkalusarjalla pystyy purkamaan laitteen tähän pisteeseen reilussa parissa tunnissa 😳, täytyy sanoa että kerrankin on ajateltu huollettavuutta. 

IMG_20220319_165330.jpg

  • Like 3
Link to comment

Meinasi ahdistaa.....jo viime kesänä ketjuja säätäessä makustelin ettei oikean puolen ruuvi taida irrota terveenä herkistelyä ja voitelua varten. Takahaarukkaan se sitten katkesi, M10x1.25 ruostumaton teräsruuvi. Ei auttanut muuta kuin ottaa pätkä pyöröterästä ja tehdä sorvissa kuvan mukainen porausohjari. Erikoispitkillä 5,6 ja 8mm terillä reikä jämästä läpi. Eka reiän kanssa alkoi usko loppua, melkein 2 tuntia varovaista porausta kun ruuvi tuntui olevan herkkä työstökarkenemaan rosterille ominaisesti. Poranteriin meni 40€, onneksi yksikään ei katkennut niin voi käyttää myöhemmin.

 

 

IMG_20220321_152847.jpg

IMG_20220321_155718.jpg

  • Like 1
Link to comment
On 3/19/2022 at 5:04 PM, wp said:

 

Venttiilivälykset tarkistettu, vielä pakosarjan kaikkien tiivisteiden ja sytytystulppien uusinta ennen kuin räikän suunta käännetään. Pyörän omalla työkalusarjalla pystyy purkamaan laitteen tähän pisteeseen reilussa parissa tunnissa 😳, täytyy sanoa että kerrankin on ajateltu huollettavuutta. 

IMG_20220319_165330.jpg

Huollettavuuden kehuminen taisi olla vain vitsi ?

Ihmettelee BayerisheMopedWerken kuski.

Helppo vaihtaa tulpat ja säätää venttiilit. Puhumattakaan ketjujen ??? säädöstä

IMG_2244.JPG

  • Like 1
Link to comment
10 minutes ago, splitti51 said:

Huollettavuuden kehuminen taisi olla vain vitsi ?

Ihmettelee BayerisheMopedWerken kuski.

Helppo vaihtaa tulpat ja säätää venttiilit. Puhumattakaan ketjujen ??? säädöstä

IMG_2244.JPG

 

Tämän vuosituhannen 2- pyöräiseksi yksinkertainen. Kuvan ikäluokan laitteiden kanssa ollut tekemisissä työn puolesta viimeksi 90- luvun alussa.....

 

Link to comment
8 hours ago, Janne Välilä said:

Wunderbaum, tykkivanteet, leima & enää kovaa ajoa😎

0890358C-D418-441C-BB6A-CCC4A2E0856B.jpeg

 

Ou ziiiiiis
Mun eka auto oli Toyota Corolla Coupe 1971. Rekkari ENZ-37. Ei kyl ollu tykkivanteita vaan kromimangelsit pyöreillä rei'illlä.
Värinä ah niin ihana miranolin punanen. 

Oi niitä aikoja.

Link to comment

Laitetaas lisää keijo kakskymppisii.

 

Tämmöin tuli hankittuu talvikauden harrasteluautoks ja nyt oon "entisöiny" noit kasari/ysäri tuunauksii vähän enemmän ajanhengen mukasiks. 

 

Pirun kiva talviauto tämmöin 😁

20211226_141317.jpg

Screenshot_20210815-234346_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210815-234343_Samsung Internet.jpg

20220320_165939.jpg

  • Like 2
Link to comment
50 minutes ago, mikan said:

Meillä oli joskus Galaxy VR6:lla. Siinä olis ollut pakosarjan luona oikein hyvä tila ahtimelle. Muutenhan se oli laiska kuin mikä ja bensaa paloi! 

Minkälainen välijäähdyttimen kenno sulla on keulalla?

Musta vesi-ilmacooleri koneen oikealla puolella näyttäis olevan.

Link to comment
14 hours ago, mikko k said:

Musta vesi-ilmacooleri koneen oikealla puolella näyttäis olevan.

 

Tarkoitin sitä kennoa millä tuossa kiertävä vesi jäähdytetään. Kiinnostaa myös mikä vesipumppu tuossa on ja onko jonkinlainen lisäsäiliö?

Edited by mikan
  • Like 1
Link to comment

Tulipa syystalvella hommattua Daimler eli Jaguar XJ40,vm. -90,  kaverin kanssa puoliksi kun halvalla tyrkyttivät. Syykin kyllä oli tiedossa, hiukan mätävikaa eli takapenkiltä näkyy takapyörä  kun kaiveli haperon pellin pois ja vuotaa suunnilleen kaikkia niitä nesteitä joita autossa ylipäänsä on. Niitähän on.

 

Ensin tavalliset, moottoriöljy, ATF, jäähdytinneste ja jarruneste. Sitten ohjaustehostimen öljy, jotain hydrauliöljyä ehkä? ja bonuksena perän korkeudensäädön öljy joka ei tietenkään ole samaa kuin ohjaustehostimella tai laatikossa. Muuta ei puutu kuin että pissapoika vuotaisi (ja sekin on tyhjä, joten voi olla vielä sekin).

 

Mutta kyllä on leuhka sisältä ja kaikki mitä on kokeiltu, myös toimii. Jos vaikka joskus saataisiin leimakuntoon. Katsastuskorjaus pelteihin ei ole iso juttu kun ei ole näkyvä paikka, kyläseppäkin eli minä osaa, vuotojen tukkiminen .... jaa-a. Veikataan että on iso juttu. Brittiautossa pääsääntö tuntuu olevan että tiivisteen, minkä tahansa, vaihto aloitetaan irroittamalla moottori ja vaihdelaatikko ja sitten edetään pikkuhiljaa varsinaiseen kohteeseen.

 

Yhdestä brittiautosta ei vielä oppinut että ei pidä koskea, piti hommata toinen ... vetoamme siihen että kaveri yllytti.

 

P2132667.thumb.JPG.eb0ff1d197f92a0a27b615fc20889044.JPG

 

Mukana tuli ehtaa retroa, Nokian puhelin tuntematonta vuosimallia, mutta varmaan 90-lukuinen niinkuin autokin.

 

P1312637.thumb.JPG.52916dfbb5158ec95f20cac359918ad5.JPG

Edited by Kharon
Link to comment
On 3/22/2022 at 8:24 PM, wp said:

Honda CB takavaloista päätellen

Joo, varmasti. Ja väristä myös, selkee Hondan väri. Tuoksahtaa vahvasti 70-luvun alkupuolelta. Arvaamme jotta -74 tai -75 Tuplamittarit (jos nyt oikein näen) ja levy edessä niin vaihtoehtoja ei ole hirmu montaa, jos se siis on CB125.

 

CB350 on purettuna aika samannäköinen ja sekin oli kovin yleinen, parillakin kaverilla oli moisia.

Edited by Kharon
Link to comment
26 minutes ago, Kharon said:

Joo, varmasti. Ja väristä myös, selkee Hondan väri. Tuoksahtaa vahvasti 70-luvun alkupuolelta. Arvaamme jotta -74 tai -75 Tuplamittarit (jos nyt oikein näen) ja levy edessä niin vaihtoehtoja ei ole hirmu montaa, jos se siis on CB125.

 

CB350 on purettuna aika samannäköinen ja sekin oli kovin yleinen, parillakin kaverilla oli moisia.

CB450 ja 72

Piti tehä pikku yläkerran moottoriremppa ku ajosta irtos tankin alta nokkaketjun ohjainratasta pitelevä ruuvi ja pari venttiiliä meni vinksalleen ym mukavaa.

20210726_131126.jpg

  • Like 2
Link to comment
5 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

CB450 ja 72

Piti tehä pikku yläkerran moottoriremppa ku ajosta irtos tankin alta nokkaketjun ohjainratasta pitelevä ruuvi ja pari venttiiliä meni vinksalleen ym mukavaa.

 

Tosiaan, sitähän oli 450-kuutioisena myös, tuota en enää muistanutkaan. 

 

Vähän samantapainen kävi omalle Kawasakillekin, venttiilisäädön lukkomutteri päätti aueta ja pudota nokkaketjukuiluun ja yllättäen se ei mahtunut sinne nokkaketjun kanssa, vaan ketju meni poikki. Venttiilit ja männät eivät yhtään tykänneet moisesta, tuli koneremontti.

Link to comment
11 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

CB450 ja 72

Piti tehä pikku yläkerran moottoriremppa ku ajosta irtos tankin alta nokkaketjun ohjainratasta pitelevä ruuvi ja pari venttiiliä meni vinksalleen ym mukavaa.

 

Miten hyvin noihin saa osia? On kuitenkin ikää 50 vuotta.

Link to comment
6 minutes ago, mikan said:

Miten hyvin noihin saa osia? On kuitenkin ikää 50 vuotta.

 

Honda palvelee varsin hyvin, CB750:n omistajat ainakin raportoivat että kaikkia osia saa. Ei välttämättä kovin nopeasti eikä halvalla, mutta jos on aikaa odotella Japanista asti niin rahalla saa.

 

Muilla vaihtelevasti, mm. tuohon omaan Kawasakiin ei enää saa laakeriliuskoja. Isoa nippua muita osia saa mutta se ei nyt auta kun tarvitsisi ne liuskat. Pöh.

Link to comment
On 3/25/2022 at 8:52 PM, mikan said:

 

Tarkoitin sitä kennoa millä tuossa kiertävä vesi jäähdytetään. Kiinnostaa myös mikä vesipumppu tuossa on ja onko jonkinlainen lisäsäiliö?

Tavan välijäähystä tein. Tulpat päihin joissa letkulähdöt. Pumppuna isompi Bosch vesipumppu ja takakontissa pieni vesisäiliö.

Link to comment
On 3/25/2022 at 9:50 AM, tobbe` said:

Laitetaas lisää keijo kakskymppisii.

 

Tämmöin tuli hankittuu talvikauden harrasteluautoks ja nyt oon "entisöiny" noit kasari/ysäri tuunauksii vähän enemmän ajanhengen mukasiks. 

 

Pirun kiva talviauto tämmöin 😁

20211226_141317.jpg

Screenshot_20210815-234346_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210815-234343_Samsung Internet.jpg

20220320_165939.jpg

Tämähän on Mun Eka auto!! vm. -74 😲

Ostin vuonna -96 serkkutytön poikakaverilta joka oli tuon veljensä kanssa rakentanut kasarityyliin. Perä oli korotettu jouset takomalla, plyyssi verhoilut ja kromi Mangelssit alla. Öljynpainemittari oli kuulemma junasta ja sen kyllä huomasi asteikosta. 

Toi on alunperin se lapsenpaskan värinen keltainen/ruskea. Mulle tullessa jo punainen. Tuo kiekkamittari asennus on mun käsialaa. Maalasin tuon Hondan metallihohto punaisella kun olin oikonut repsikan puolen takakulman. Meni pitkässä sladissa perä männyn kylkeen.. jälki näkyy siinä männyssä vieläkin..

  • Like 1
Link to comment
4 hours ago, JaniM said:

Tavan välijäähystä tein. Tulpat päihin joissa letkulähdöt. Pumppuna isompi Bosch vesipumppu ja takakontissa pieni vesisäiliö.

Ihan hyvä ajatus! Kaverin subarussa on tavallinen välijäähy ja pitkät putket/letkut. Tarkoitus on muuttaa vesicooleriksi, joten periaatteessa voisi jättää nykyisen kennon ja laittaa vain veden kiertämään siinä. Ahtoilman jäähdytykseen on ajatus koteloida vanha lämmityslaitteen kenno turbon ja kaasuläpän väliin (putket lyhenee yli metrillä!). Takalasin pissapojan säiliö on joutilas, joten siitä tulisi sitten säiliö. Pumppu on hankkimatta, mutta noin 50 eurolla saa uusia kiertovesipumppuja.

Link to comment
55 minutes ago, mikan said:

Ihan hyvä ajatus! Kaverin subarussa on tavallinen välijäähy ja pitkät putket/letkut. Tarkoitus on muuttaa vesicooleriksi, joten periaatteessa voisi jättää nykyisen kennon ja laittaa vain veden kiertämään siinä. Ahtoilman jäähdytykseen on ajatus koteloida vanha lämmityslaitteen kenno turbon ja kaasuläpän väliin (putket lyhenee yli metrillä!). Takalasin pissapojan säiliö on joutilas, joten siitä tulisi sitten säiliö. Pumppu on hankkimatta, mutta noin 50 eurolla saa uusia kiertovesipumppuja.

Mulla vähän tömäkämpi pumppu, olikohan lähemmäs kuution tunnissa. Säiliö 12l ja ehkä puolillaan vettä.

Link to comment
On 3/28/2022 at 8:28 AM, Kalpio said:

Tämähän on Mun Eka auto!! vm. -74 😲

Ostin vuonna -96 serkkutytön poikakaverilta joka oli tuon veljensä kanssa rakentanut kasarityyliin. Perä oli korotettu jouset takomalla, plyyssi verhoilut ja kromi Mangelssit alla. Öljynpainemittari oli kuulemma junasta ja sen kyllä huomasi asteikosta. 

Toi on alunperin se lapsenpaskan värinen keltainen/ruskea. Mulle tullessa jo punainen. Tuo kiekkamittari asennus on mun käsialaa. Maalasin tuon Hondan metallihohto punaisella kun olin oikonut repsikan puolen takakulman. Meni pitkässä sladissa perä männyn kylkeen.. jälki näkyy siinä männyssä vieläkin..

Hiton siistiä et vanha omistaja löytyi, enkä olis ikinä uskonut että tätä kautta! 😃 vastasinkin jo yksityisviestiin auton tulevista suunnitelmista.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...