Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

Posted

Olisiko tuo Åken auto maalattu epoksipintavärillä? Joskus maalasin pohjalevyn ja etuakseliston ensin pohjamaali epoksilla ja jälkeen vielä pintaväriksi epoksia ja lopputulos oli sellainen, että osat liituuntuivat sisälläkin muutamassa kuukaudessa.

 

Lääkkeeksi hionta ja polyuretaanilakka päälle?

Tai se pahin vaihtoehto alkydimaali eli ns. Miranol....silloin kiehuu lakatessa.

Muutoin ei kuulostaisi huonolta vaihtoehdolta, pitääpä kysäistä "kemistiltä" mitä tuumaa...

Posted

Tai se pahin vaihtoehto alkydimaali eli ns. Miranol....silloin kiehuu lakatessa.

Muutoin ei kuulostaisi huonolta vaihtoehdolta, pitääpä kysäistä "kemistiltä" mitä tuumaa...

 

....ja kemisti näytti vihreää valoa lakkaukselle ja hionnalle. Jos maalipinta riittävän pitkään kuivunut jopa alkydilla maalattuna niin voisi olla lakattavisssa yli hyvän UV-suojan omaavalla high solid- kirkaslakalla. Kuitenkin kannattaa kokeilla ensin "piilon puolelle" ennen täyden lakkauksen tekemistä.

Kertomansa mukaan liituuntuminen johtuu yleensä UV- suojauslisäaineessa säästämisessä, on jopa varsin yleistä. Haetaan halvempaa hintaa tai käyttötarkoituksen suhteen ei ole niin tarkkaa jos pintaa haalistuu.

Posted

Juuei, en tarkoittanut sellaista kovavahaa, vaan esimerkiksi tällaista käsittelyä: http://www.autonruosteenesto.fi/maalipinta/brilliant-plus?gclid=CjwKCAiAjanRBRByEiwAKGyjZfs88CxXQPaaQeeddyC2aGNoFv5hbMrkY0BEV82aG3E9xInDqP7IpRoCtogQAvD_BwEOnko jollain tällaisesta kokemusta, vai onko tuokin vaan vuoden hupi tuon auton kanssa?

Itse kyllä kokeilisin ennen hiontaa ja laukausta kuinka tuossa toimisi nanolex si3d. Sillä tulee oikein tehtynä ja kahdella kerroksella hyvä kalvonpaksuus pintaan.
Posted (edited)

Onko Metake sulla orkkis selluloosamaali, sama mikä mulla -63sessa.. ei mitään toivoa pitää kiiltoa jos ei kokoajan jynssää.. Mulla 63ssa orkkismaali tehtaalta ja liituaa ihan huolella..

Ei pesty sitten -96, ja annettu hapettua ihan kunnolla, nyt viimeset 5 vuotta tallissa, eikä kyllä kiillotoa löydy mistään..

Edited by Urbantoy
Posted

Jos väripigmentti itsessään ei kestä UV-säteilyä niin helpotus on lyhytaikainen, ns. "auringonpolttamiin" maihin

lakan/maalin UV-suoja on selkeästi muita alueita korkeampi. Punaisen sävyt ovat erityisen arkoja.

Montako "erikoisvahauskertaa" maksaa saman kuin yliruiskutus, itsellä enemmän näppituntumaa maalaus/lakkausneliön hinnasta kuin fiksauksista.  

Posted

No autoglymin punainen / kulta on kestoltaan ainakin ihan surkea. Punainen on kylläkin hiton hyvä puhdistava vaha mutta jos sen jättää kunnon vahan alle niin hyvän kestävän vahan kesto on yhtä huono kuin punaisen yksistään. Itse suosittelisin kokeilemaan joko http://www.autodude.fi/tuote/autovaha_soft99_fusso_coat/?adwords&gclid=CjwKCAiAjanRBRByEiwAKGyjZfocwCUBWa3WdHMZeWNz0WfJl5nHNhbb5P3VlP2-MBSf62akdI1oGBoCMJUQAvD_BwE tai sitten tätä http://www.autodude.fi/tuote/autovaha_collinite_476s/ ainakin käyttiksessä työ fusso on ollut ihan omaa luokkaansa verrattuna esim mequirals carambula vahaan.

Posted

Jos väripigmentti itsessään ei kestä UV-säteilyä niin helpotus on lyhytaikainen, ns. "auringonpolttamiin" maihin

lakan/maalin UV-suoja on selkeästi muita alueita korkeampi. Punaisen sävyt ovat erityisen arkoja.

Montako "erikoisvahauskertaa" maksaa saman kuin yliruiskutus, itsellä enemmän näppituntumaa maalaus/lakkausneliön hinnasta kuin fiksauksista.

 

No esim ehdottamani nanolex si3d pinnoite maksaa noin 60e ja sen pystyy ihan jokainen laittamaan itse ajoneuvoon.
Posted

Onko Metake sulla orkkis selluloosamaali, sama mikä mulla -63sessa.. ei mitään toivoa pitää kiiltoa jos ei kokoajan jynssää.. Mulla 63ssa orkkismaali tehtaalta ja liituaa ihan huolella..

Ei pesty sitten -96, ja annettu hapettua ihan kunnolla, nyt viimeset 5 vuotta tallissa, eikä kyllä kiillotoa löydy mistään..

Ei ole orkkis maali. Toi on joskus 70-luvun alussa maalattu yli "jollain etäisesti alkuperäistä sävyä muistuttavalla maalilla"

Posted

Itse kyllä kokeilisin ennen hiontaa ja laukausta kuinka tuossa toimisi nanolex si3d. Sillä tulee oikein tehtynä ja kahdella kerroksella hyvä kalvonpaksuus pintaan.

Tämä on jotain sellaista mitä hiukan hainkin. Pitää ehkä testata toimivuus.

 

 

Pitää ehkä testata näitäkin. Autoglymiä olen käyttänyt "kun sitä on sattunut kaapista löytymään"

 

 

 

Kyseinen autohan ei siis tosiaankaan ole mikään virheetön näyttelypuudeli, pikemminkin päinvastoin, mutta näyttää silti paljon paremmalta vahattuna. Alkaa vaan tuo joka vuotinen cleaner ja vahausrumba kyllästyttämään.

 

 

EDIT: Onko kellään tästä aineesta kokemusta: http://www.motonet.fi/fi/tuote/6000620/Nasiol-ZR53-Keraaminen-kestopinnoite

Guest Toheltaja
Posted

Lakalla joo. Monet epoksithan kestää hyvin just ton liituuntumisen takia (mainitaan maalien käyttötiedotteessa, mikäli on liituuntuvaa sorttia.

Posted

Juuei, en tarkoittanut sellaista kovavahaa, vaan esimerkiksi tällaista käsittelyä: http://www.autonruosteenesto.fi/maalipinta/brilliant-plus?gclid=CjwKCAiAjanRBRByEiwAKGyjZfs88CxXQPaaQeeddyC2aGNoFv5hbMrkY0BEV82aG3E9xInDqP7IpRoCtogQAvD_BwE

 

Onko jollain tällaisesta kokemusta, vai onko tuokin vaan vuoden hupi tuon auton kanssa?

Ainakin uudessa autossa toimii.

Kolmas auto tuolla käsittelyllä menossa. Ekana musta Audi A6, laitettiin noin vuoden vanhahaan autoon. Musta näytti tosi kiiltävälle ja niitä pieniä "hiusnaarmuja" ei tullut juurikaan. Nyt rouvan punaisessa A3:ssa, käsittely tehty uutena. Kahden vuoden jälkeen kiilto vieläkin hyvä. 

Hinta riippuu auton koosta ja maalipinnan kunnosta, A3 kokoluokkaan, uuteen autoon tehtynä muistaakseni 280Eur. Siihen päälle vuosittain tarkastus/autonputsaus 90Eur.

Omastamielestäni kestää paremmin kuin 100-150 Eur kestovahaus, sekin kokeiltu lähiaikoona tyosuhdeautoon.

  • Like 1
Posted

Eilen oli vihdoin kaikki valmiina ja oli tarkoitus pudottaa auto pukeilta ja läheä koeajolle. Kone oli jo ollut moneen kertaan käynnissä ja kaikki esisäädöt ja vuodon varmistukset tehty. Sitten päätin vielä tarkistaan kytkimen toiminnan, kun helpompi tehdä säätö pukeilla. Kone käyntii ja testaamaan. Kytkin tuntui olevan ihan OK, mutta sitten muului moukaisu ja kone sammui.  Heti muistu mieleen, että tais jäädä öljysumpulta tulevan letkun hana aukasematta. Jarruvalosta kyhätty öljynpaineen varoitusvalo valaisi kyllä ohjaamon punaiseksi, mutta se ei tuntunut häiriitsevän toimitusta. Onneksi kone oli siinä vaiheessa jo tyhjäkäynnillä, eIkä ole jumissa. Muuta en tutkinut vaan lähdin kotiin.

Suunitemissä oli laittaa kytkin, joka estää käynnistyksen hana kiinni, mutta ei tuntunut olevan siihen aikaa. Nyt on aikaa...

Nyt vasta löyty intoa aukasta kone.

Ei tullut maailmanloppu. Äkkiä katsoen näyttäisi, että selviää yhden kaulan kiillotuksella ja uusilla laakereilla.

post-773-0-83928900-1512931983_thumb.jpg

  • Like 5
Posted

Alumiinisisälokasuojat löysivät paikkansa, hieman piti kartiopiikillä kammeta että jokainen kiinnitysniitti osui reikäänsä.

post-676-0-10420700-1513279872_thumb.jpg

post-676-0-01792200-1513279941_thumb.jpg

post-676-0-28519300-1513279969_thumb.jpg

  • Like 10
Posted (edited)

Jassoo pyöränkaaresta vaihdelaatikon sarviin kumia tulossa :)

 

Juu ei, 8" vanne ja 8,5" sliksi. Pysytään kohtuudessa :)

Käytännön toteutuksen takia mitat kuten kuvassa näkyy. Minulla on tehtynä samat osat myös teräksestä metanolin varalta, ei niin kuumota jos syttyy...

Edited by wp
  • Like 2
Posted

Joulunpyhinä oli hyvää aikaa kurkata kaverin 091:n sisälle. Sekä kaivella omista varastoista esille oman 091 loodan sisälle tulevat osat. Jos sais itsensä aktivoitua tuonkin tekemiseen..

post-115-0-00461100-1514294641_thumb.jpegpost-115-0-81451200-1514294659_thumb.jpegpost-115-0-81993900-1514294674_thumb.jpegpost-115-0-18346400-1514294698_thumb.jpeg

  • Like 4
Posted

Vielä kun ton sisäänvetäytyneen kyljen pellin vasaroi ettei tinaa mee kilotolkulla niin alkaa valmista olla.

Ois varmaan pitänyt tarkentaa että täman osion hitsaus valmis. Ja tuotahan ei saa mennä vasaroimaan pilalle vaan muilla konsteilla jos Jorrma sallii;)

Posted (edited)

Isossa amerikassa leivotaan pellille hinkatut ulkopinnat 2-8mm kittikerroksilla ja vasta sitten maaleja pintaan.

 

pitää varovasti painaa ovet kiinni ettei kylkikitit tipahda.

Edited by ARTO
Posted

Isossa amerikassa leivotaan pellille hinkatut ulkopinnat 2-8mm kittikerroksilla ja vasta sitten maaleja pintaan.

 

pitää varovasti painaa ovet kiinni ettei kylkikitit tipahda.

Paksunkin kittikerroksen saa pysymään kiinni esim. ovessa, kunhan lyö oveen rivin reikiä piikkivasaralla ennen kittaamista

  • Like 1
Posted

Tankin hiplausta..nyt ei tankki ainakaan ulkopuolelta ruostu.hiekkapuhallus ja sinkkiä pintaan.seuraavana alkaa jarruremontti ja jos alkas sitten vielä moottori jumppaan..kesäksi baanalle..on Type seisonut jo kunnialliset 28 vuotta projektina niin eiköhän ois aika saada tielle..

post-3607-0-90922400-1514716647_thumb.jpg

  • Like 1
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...