Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

1 hour ago, mikko k said:

Totta se tuokin.

 

Mutta jos palataan tuohon Mikan kysymykseen, että onko venakopista ollut paluuletkuja? No wp kertoi jo että on ollut. Ja mulla ei oo ollut.

 

Hyötynä tietysti että kopat tyhjenee nopeammin tarjoten enemmän öljyä kiertoon. Mutta mitäs haittaa siitä on jos kopissa on öljyä enemmän? Paitsi se että kopat pitää olla tiiviit ja ohjurit ei sopisi olla kovin väljät? Entäs hyötynä se että keinuvivusto saa lisävoitelua ja venttiilijouset lisäjäähdytystä?

 

Onko tästä mielipiteitä?

 

Edit: Niin ja eikös joku ole rakennellut lisäöljysuihkuja venajousille?

 

Jos jouset eivät saa kunnolla voiteluöljyä jäähtyäkseen niin riski katkeamisesta kasvaa. Materiaalin ominaisuudet muuttuvat ja vaihteleva kuormitus aiheuttaa väsymismurtuman jouseen. Endurance- tyyppisissä moottoreissa on käytetty Mikon mainitsemia öljysuihkuja paljonkin. Yksinkertaisimmillaan sellaisena voisi toimia pieni reikä onton työntötangon yläpäässä.

Olen katsonut muutaman videon jossa rullanokalla varustetun moottorin venttiilikoneistoa on kuvattu spintron- laitteistossa. Ilman jäähdytysöljyä jousien lämpötila nousee savuavan kuumaksi sekunneissa, antaa ajattelemisen aihetta🤔

 

 

  • Like 1
Link to comment

No tästä tulikin mieleen että just tällä viikolla näin fasessa videon V8:n venakoneistosta, jossa kone käy suurilla kierroksilla, toki hidastettuna.

 

Siinä siis näkyi kuinka jouset värähtää pari kertaa edestakaisin venttiilien sulkeutumisen ja uudelleen avautumisen välillä! 

Link to comment
5 hours ago, mikko k said:

Totta se tuokin.

 

Mutta jos palataan tuohon Mikan kysymykseen, että onko venakopista ollut paluuletkuja? No wp kertoi jo että on ollut. Ja mulla ei oo ollut.

 

Hyötynä tietysti että kopat tyhjenee nopeammin tarjoten enemmän öljyä kiertoon. Mutta mitäs haittaa siitä on jos kopissa on öljyä enemmän? Paitsi se että kopat pitää olla tiiviit ja ohjurit ei sopisi olla kovin väljät? Entäs hyötynä se että keinuvivusto saa lisävoitelua ja venttiilijouset lisäjäähdytystä?

 

Onko tästä mielipiteitä?

 

Edit: Niin ja eikös joku ole rakennellut lisäöljysuihkuja venajousille?

Minulla ei ole koskaan ollut paluuletkuja venakopista. Varsinaisia suihkuja ei ollut venajousille, mutta oli parannettu/lisätty öljyn nousua ventiilikoneistolle. Itse olen nähnyt ainoaksi mahdolliseksi ongelmaksi öljyn riittävyyden. Jos kopissa on paljon, loppuu kampikammiosta. Märkäsumppukoneessa minulla oli lisäöljypohja. Sen ansiosta ei ollut öljyn riittävyysongelmaa. Minun mottorit on aina olleet maltillisesti kiertäviä vapareita. Korkealle kiertävä turpo on varmaan haasteellisempi kaikin puolin.

  • Like 1
Link to comment

Facesta kopsattu JPM sivulta

Here are two modifications that helps to minimize the oil level in valve cover on cyl 3-4.
Bleed hole from the front pressure release valve is blocked. New hole is drilled leading the oil straight to the sump instead of out in number 3 ex push rod tube. 👍🏁
The baffel in the sump is customized to stop oil
splay from crank rotation going out the push rod tubes.
Kuvan copyright JPM

87322676_1437071599807929_4829944672883310592_n.jpg

87258215_1437071753141247_2088094283339923456_n.jpg

Edited by mite^
  • Like 3
Link to comment
9 hours ago, mite^ said:

Facesta kopsattu JPM sivulta

Here are two modifications that helps to minimize the oil level in valve cover on cyl 3-4.
Bleed hole from the front pressure release valve is blocked. New hole is drilled leading the oil straight to the sump instead of out in number 3 ex push rod tube. 👍🏁
The baffel in the sump is customized to stop oil
splay from crank rotation going out the push rod tubes.
Kuvan copyright JPM

87322676_1437071599807929_4829944672883310592_n.jpg

87258215_1437071753141247_2088094283339923456_n.jpg

 

Tätä en ole nähnytkään, tuo kaapija pitää soveltaa omaan loiskelevyyn

Link to comment
9 hours ago, mite^ said:

Facesta kopsattu JPM sivulta

Here are two modifications that helps to minimize the oil level in valve cover on cyl 3-4.
Bleed hole from the front pressure release valve is blocked. New hole is drilled leading the oil straight to the sump instead of out in number 3 ex push rod tube. 👍🏁
The baffel in the sump is customized to stop oil
splay from crank rotation going out the push rod tubes.
Kuvan copyright JPM

87322676_1437071599807929_4829944672883310592_n.jpg

87258215_1437071753141247_2088094283339923456_n.jpg


Kiitos mite! Tuo loiskelevyhän onkin se ”puuttuva linkki” jota en tajunnut kun mietin että kuinka se öljy menee niin helposti 3/4 venakoppaan! Mullahan tuossa kuivasumppukoneessa ei loiskelevyä ole lainkaan. Jotenkin ei vain tullut koko levy mieleen vaikka oonkin sitä muissa koneissa käyttänyt. Sehän todellakin ohjaa öljyä suoraan suojaputkiin! Johanneksen kaapija pitää kyllä omiin muihin koneisiin rakentaa.

Link to comment
12 hours ago, mikko k said:


Kiitos mite! Tuo loiskelevyhän onkin se ”puuttuva linkki” jota en tajunnut kun mietin että kuinka se öljy menee niin helposti 3/4 venakoppaan! Mullahan tuossa kuivasumppukoneessa ei loiskelevyä ole lainkaan. Jotenkin ei vain tullut koko levy mieleen vaikka oonkin sitä muissa koneissa käyttänyt. Sehän todellakin ohjaa öljyä suoraan suojaputkiin! Johanneksen kaapija pitää kyllä omiin muihin koneisiin rakentaa.

Kiva et joku hyöty joskus mustakin. 🤣

JPM Facesivulla on enemmän kuvia noista modauksista. 

Link to comment
54 minutes ago, Tuomo Lehmikangas said:

Eli siis tämä pitää luukun ajon aikana paikallaan, mutta niin että on alaosastaan raollaan? Onko tarkoitus pitää näin siis lämpöjä alempana?

Tuohan toimii samalla lailla semmosella polkupyörän tarakan kumiremmilla puskuriin (vai mikä liekkään se on) ku jollain Mantorpin reisulla millä olit mukana raotettiin luukkua jostain kulkimesta, en muista mikä vuosi se oli.
Oisko ollut BugRun24/25 tai jotain, ettei ollut Saken RattySplitissä

Kiitti ideasti Stidi, hyvä totetutus.. Ei tarvita enää noita tilata kaukaa

Edited by Urbantoy
Link to comment
39 minutes ago, oskari said:

Okrasa TSV-1500 työn alla. Tämä on oikeaa pussihousu virittämistä. Moottori vuodelta 1965.

IMG_20220327_192114.jpg

 

Ihan mielenkiinnosta, onko kannet kanavien osalta vakiot ja minkä kokoinen on imukanavan aukko laipalla ? Minkä kokoiset venttiilit kansissa ?

Link to comment

Takalasin tiivisteenvaihto -73 avokuplaan.
Aivan järjetön vääntö.
Ensin piti yrittää pari tuntia lasi väärinpäin, en vaan millään uskonut, että lasin VW leimat piti laittaa väärinpäin.
En tietenkään tarkastanut miten päin lasi oli ennen irrotusta.
Tarkistin vielä vanhoista kuvista, että väärin päin leimat oli aikaisemminkin.
Kehys on katossa kuitenkin oikein päin.
Seuraavaksi ei meinannut lasi sopia uuden tiivisteen kanssa millään paikoilleen.
Vaihdettiin koristelistattomaan tiivisteeseen, kun sellainenkin tuli vahingossa hommattua.
Sillä oltiin jo lähempän onnistua.
Broidi onneksi älysi katsoa vanhan tiivisteen profiilia, ja huomattiin, että siitä oli veistetty yksi sisäpuolen "lipare" pois.
No, muokattiin sitten samalla tavalla listatonta tiivistettä ja sitten ei ollut mitään ongelmaa saada sitä paikoilleen.
Koristelistallisen tiivisteen profiili oli sellainen, että sen muokkaaminen olisi ollut huomattavasti vaikeampaa.
Sambassa on ollut juttua, että vanhat puukehykset voivat kutistua, mutta tämä kehys ei vaikuta puulta vaan joltain
komposiittimateriaalita ja ehkä metallilta.

 

 

ikkuna_pois.jpg

ikkuna_paikallaan.jpg

Edited by Zigzag
  • Like 1
Link to comment

Nyt kun vielä keksisi miten saan tuulilasin yksin paikoilleen kun on korona päällä ja ei oo mahkuja saada apumiestä ulkopuolelle painelemaan klasia. 😅 Muutenkin paljon kesken ja 3 päivää aikaa tehä jonkinmoiseen näyttelykuntoon😅 Listat jää viimeistelemättä jostain on tingittävä , pe### korona ei olis voinu tulla pahimpaan hetkeen. 

CB87E875-5EA5-4AFB-ACEC-083684159DA9.jpeg

Edited by 68teevee
  • Like 3
Link to comment

Ihanko yksin vetelit? 

 

Mäkin laitoin eilen palliksen tuulilasin yksin mutta saakeli apparin yläkulma ku kävin painelemas ennekö taas vetelin naruista niin rits ja halki sieltä yläkulmasta! S###ana :D Siinä meni kovalla työllä Raumalta tänne asti kuljetettu lasi. Sivulasi sentään säily ehjänä ku viikonloppuna kaverin kans se ähellettiin. Siinä oli kyllä hommaa pariin kertaan sai tehdä ku ei meinannu mahtua!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...