Jump to content

Ensimmäinen ilmajäähdytteinen


Recommended Posts

Posted

Mikäs ollut kanavalaisilla eka Volkswagen merkkinen ilmajäähy?

Itsellä 16 vuotiaana -67 jonka hinautin pihaan tuttavan metsiköstä jonne se oli jäänyt jääautona palveltuaan. Sen jälkeen tulikin hankittua -73 kupla ajokortin saatua ja laskeskelin että 15 tai 16 kuplaa tullut omistettua yhteensä.

Posted

VW 1300 S vuodelta -73 keltainen,hinattiin tutun takapihalta tontille vuonna 1995 tai jotain. sen jälkeen tuli weltmeister 1300-72 sen jälkeen kymmeniä muita ilmajäähyjä,tosin niistä on paljon ollut ihan varaosapelejä. Heh. pieni kirjanpito joskus tullut tehtyä kaikki autojen tiedot/rekkarit itsellä koneella talles jotka on joskus omistanut mukava muistella joskus.

Posted

'72 1300 ja ikää tais olla 16, tais maksaa leimaan rakennettuna 1000-2000mk väliin. Maali oli Miranoolia ja kalleimmat osat tais olla 50mk penkinpäälliset citymarketista tai 'callook vilkut' HC:lta.

 

Tämmönen siitä tuli:

 

looker4.jpg

 

www.dwl.fi

Guest Raggare
Posted

'64 kupla. helmat oli vähän mädät jne, mutta luotettava. onneks ei sillo tienny mitn ni ei osannu edes pelätä et jotai hajois :D

dwl sivuil tais olla kuvaki millanen siitä sit muotoutu

Posted

kesälla -95 vaihdoin kevarin -66 kuplaan jonkä ähtäröin nuoruuden innolla ihan vituiks, TM:n kal-look ohjeita noudattaen. Ei valmistunu ikinä ja koko kupla harrastus lopahti reilun parin vuoden tuskailun jälkeen. Into volkkareihin palasi 2002 ja on säilyny ainakin toistaseks.

Posted

Keväällä -92 ylempiluokkalaiset kurvasivat kylmässä kelissä koulun eteen vihreällä laikka-avolla ja jättivät karmeat karvalakinsa roikkumaan tuulilasille. Seuraavana viikonloppuna piti hakea vm.-73 kupla omalle tontille, että saa tehtyä yhtä reteen ajopelin ittelle :-)

  • Like 1
Posted

"tuh-0" -69 kupla oli miun eka, itte olin ehkä 21-vee, äitin entinen ja viitisen vuotta hallissa odotellut. Onneks ei toteutunu miun alkuperäiset suunnitelmat vaan siitä tuli ihan jees lopuilta.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Posted (edited)

Se ensimmäinen on myös tämä nykyinen 1200 -65.

Eikö niitä nimenomaan ole tarkoituskin pitää itsellä?

Hankin tuon kuplani kesäkuuussa 1987. Aluksi se oli käyttöautona pääasiassa kesäisin. 80-luvun lopulla sillä tuli tehtyä useampia lomareissuja lappia myöden, välillä jopa kaksi kajakkia katolla.

Kun perhe kasvoi ajettiin kuplalla uudet perheenjäsenet kotiin kättäriltä.

Nyt se on ollut muutaman vuoden museorekisterissä.

Olen tuon kuplan kolmas omistaja ja parin vuoden päästä niistä pitkäaikaisin.

post-610-1388835873419_thumb.jpg

Edited by MESIKÄMMEN
  • Like 1
Posted

Nykyinen täälläkin eka, tuon jälkeen niitä on kertynyt useampikin, mutta yksi on ylitse muiden. Jostain syystä oman kuplan hankkiminen venyi niinkin kauas kuin vuoteen ´04. Jotenkin järkisyillä itselleni yritin perustella... Kuplalla tullut silti ajeltua useina kesinä, vaikka ihan ensimetrit joskus 10v sitten olivatkin aika tuskaisia, kun en ollut oikein sinut näitten vehkeitten kanssa ;)

 

Oma viimekesän kuosissa, ostaessa yksvärinen ilman purkureita yms...

2utg5j8.jpg

Posted

Eka ilmajäähy tuli ostettua joskus 87 tai 88. Hulluuksissani myin sen sitten 06 kuten varmaan aika moni muistaa. Sori ISO kuva. Alkuvuodet ympärivuotisena ajokkina oli keli mikä hyvänsä. Sitten piti vaihtaa moottori ja tehdä lookkeri. Onneksi en tehnyt vaan auto seisoi pressun alla noin 7 vuotta. Hankin lopulta projektiksi turbomoottorin, joka sitten loppujen lopuksi tuli tehtyä aika totaalisesti uusiksi. Luvat hain joskus 97 tai 98 ja muutoskatsastus oli syksyllä 2001. Muutaman tuhat kilsaa ajelin ilman suurempia ongelmia, mm. kaksi torpin reissua. No okei, kummallakin reissulla oli pieniä ongelmia, mutta ei niin suuria ettei olisi takaisin kotiin päästy 800 km:n reissusta.

 

806.jpg

 

t. Mika

Posted

Mulle tuli 16 vuotiaana naapurin vaalean sinisen -70 1300 joka oli poistettu rekisteristä samana vuonna -85. Naapuri oli käyttänu jäteöljyä koneessa koska se vuoti niin paljon... Minä kaahalin sen kanssa kunnes kolmas pakoventtiilin lautanen takoi rotankokoisen kolon mäntään ja lopulta jämähti kannen ja männän väliin aiheuttaen täyspysähdyksen... :-D

Posted

2005 miranuulinpunainen -74 1303S. Auto myyty ja saa arvoisaansa kohtelua, levitetty maksimi ja valkoset kolmioreikämangelsit alla. :D

Posted

2005 keväällä alkoi kiinnostamaan kupla volkkarit.

 

Sitten alettiin isän kanssa ettiimään volsua ekana piti hommata ovaali tai splitti mutta ei löytynyt sopivan hintaista

 

Sitten jatkettiin etsimistä sillä perusteelta että makaavat valot pitää olla.

 

Sitten käytiin katsomassa yhtä -58:sia mutta akseleita myöden maassa ja hinta 3-numeroinen EI KIITOS...

 

siitä sitten lannistuneena lähettiin kotia kohti.

 

Ja n:20km päässä kotoa näkyi pressun alla jtn pyöreää.

sitten silimät alkoi kiilua mutta isä vain ajoi kotiin.

 

Kun kotiin pääsin niin suoraapäätä mopo tulille laittamaan ja kysymään pressun alla lymyävää autoa. Kuplahan siellä möllötti ja vielä makaavalamppuinen.

sitten alettiin kauppoja hieromaa ja 4 päivän päästä sain ylipuhuttua auton omistajan myymään auton minulle.

 

Tuosta see volkkarimi alkoi ja tulee jatkumaan

Posted

-92 ostin ekan...piti tehdä jokkisauto nuorten luokkaan....no "pikkasen " karkas lapasesta.....ja nykyään sama auto on täysin läpikäytynä turbotekniikalla...ja lisää rakennetaan jatkuvasti....

Posted

eka oli 1300 kupla, luultavasti -69. peltoauto, pellolta pihaan. Ikinä en kehdannut rääkätä, oikeastaan edes kokeilla.

Nyt vituttaa, olis pitäny. meni nimittäin jokkiksiin. Auttaako se että sillä voitettiin? EI!

 

vuosi taisi olla -89

 

/lisäys: Ainoa omistamani auto josta ei ole otettu valokuvaa :(((

Posted
Keväällä -92 ylempiluokkalaiset kurvasivat kylmässä kelissä koulun eteen vihreällä laikka-avolla ja jättivät karmeat karvalakinsa roikkumaan tuulilasille. Seuraavana viikonloppuna piti hakea vm.-73 kupla omalle tontille, että saa tehtyä yhtä reteen ajopelin ittelle :-)

 

tunnustan ;^)

 

mun eka fläkä oli vaasa-ovaali

Guest Mika Raussi
Posted

Ekan hommasin joskus varmaan 14-vuotiaana tai vastaavaa. Piti päässä jotain räpeltämään, niin ostin jonkun ehkä noin seitenkakkosen, jossa oli kone räjähtäny vauhista. Sitä sitä räplättiin ja purettiin vähän aikaa ja kärrättiin lopulta palasina kaatikselle.

 

Ensimmäinen, millä on joskus jopa ajettukin tuli hommattua -98. Ikää oli 16 vuotta kun olin just vasta peruskoulusta päässy. Sit siitä tuli räpellettyä jotain, mitä en enää tekis.

3601.jpg

Posted

Muistaakseni vuonna -72 jäi faijan korjaamolle asiakkaan ovaali maksamattomien korjaamolaskujen vuoksi. Tällä sitten rällättiin pellolla, ja koitettiin lopuksi kuka uskaltaa ajaa kovemmin keskella peltoa seisovaan multakasaan. Oiskohan ollut vuonna -77 doppeli käyttiksenä, joka vaihtui kg:hen -78

Guest ritariässä
Posted

vois vielä lisätä. ensimmäinen auto jolla ajoin 7 vuotiaana oli kupla ja vieläpä sama yksilö mun hallussa nykyäänkin:)

Posted

Eka ilmajäähdytteinen VW (ei mulla muunlaisia ole ollutkaan) oli 1967 1500cc Kupla. Erikoismaalaus, Rossi-valot, 13" Skodan vanteet full moon-kapseleilla ja takaikkuna tummennettu mustalla spraymaalilla... Keula oli niin matalalla että otti välillä katuun kiinni.

 

ekakupla.jpg

 

Ostettu hetken mielijohteesta 3500 markalla.

Posted
Ilmeisesti sama yksilö jota esiteltiin aikoinaan Street & Race-lehdessä tämän Volsun kanssa..?

 

Kyllä. Auto oli edellisen omistajan rakentama.

Posted

1988 marraskuussa ostin vaaleansinisen 72:sen luokkakaverilta. Samaa kiesiä turataan edelleen, eli ei ole hommat paljoa siitä kehittyny.

Posted

ensimmäinen kupla taisi olla vuotta 1991..metallin vihreä 1303 S -Big -74 joka

vaihtui 1.8 gti sciroccoon. sitten kesä autoksi 1996 1300-66 mr.rek >1999-2000? mr.rek ovaali -55, projektit 59/64 kuplat jotakin vuotta 2000?, 56-ambulanssi mr.rek,1961 oikee klaikkari.. 67-stanu kupla, nyt 55-ovaali viimekesän luottopeli..käyttiksenä tuli ajettu 8000km ei ongelmia..

Guest Toheltaja
Posted

Ruosteeton, hitsaamaton -68 1500:n kupla. Edelleen ruosteettomana ja hitsaamattomana entisen työkaverin isoveljellä käyttöautona.

Posted

joo eli tietämättömänä tuli hankittua pikkuruosteinen ja hitsailtu -69 noin vuosi sitten..oli tarkoitus ajella sillä opiskeluaika kesät-talvet ja alkaa sitten joskus hamassa tulevaisuudessa laittamaan. Kärpänen puras sit heti ku lumet lähti ja kesällä laitettiin jotain pientä..tällä hetkellä auto on hallilla sisusta purettuna ja motti irti :D kesäksi ajoon ja ens talvena taas laitetaan lisää ja lisää ja lisää ja lisää..

Guest kepajake
Posted

Eka kupla vm. 1972 tuli hankittua muistaakseni v. 1996. Se toimi opiskeluaikana ykkösautona 2 kesää ja yhden talvenkin. Heti ensimmäiseksi siihen asennettiin ajan hengen mukaiset yksiosaiset ovilasit ja bugpackin käärmeputki. Koneeksi vaihdettiin vakio 1600:nen. Sitten toisena talvena tuli aloitettua "projekti", joka jäi kesken ajan ja varsinkin rahan puutteen vuoksi.

 

Myin sen paikalliselle kuplaharrastajalle joka kertoi kunnostaneensa n. 20 kuplaa. Hinta oli 2500 mk. Kaveri teki siihen kaikki peltihommat, maalasi sen ja laittoi alle jotkut mangelsin vanteet ja uudet renkaat. Vähän ajan päästä näin sen olevan myynnissä hintaan 3500 mk. Kaverilla oli tosiaan vain himo laittaa kuplia, koska ei hän tuolla ainakaan rahoiksi lyönyt.

  • 2 weeks later...
Posted

Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa -73 mallinen VW 1300 tuli hankittua jo ennen ajokortti-ikää joskus 90-luvun puolenvälin tienoilla. Auto oli hiekkapuhallettu, hitsattu ja maalattu VW:n omalla Rallyegelb(?)-tipukeltaisella muutamaa kuukautta aiemmin. Mukana tulleista rekisteriotteista saattoi päätellä pääkaupunkiseudun ja satakunnan olleen Kuplalle tuttua seutua uudesta asti. Pakokaasu haisi sisällä, simpukka takerteli ja pallonivelet kolisi nokalla. Mutta se tunnelma...

 

Kuntokartoitusta tehdessä kiinnittyi huomio siihen, että eturunkopalkin pohja oli aika happaman näköinen, ja että hantin etujalkatilassa oli merkkejä kosteudesta. No hitsuuhommiahan se vain tiesi. Kaveri kolvasi parin viikonlopun aikana laitteen pellit täysin kuntoon, jonka jälkeen jäi korttia odottavalle omistajalle runsaasti aikaa sisälattioiden pellille hiomiseen ja maalaamiseen. Auto myös tuli massautettua ennen isompia ajeluja.

 

Kolmen vuoden ajan Kupla kaikkine ominaisuuksineen toimi ympärivuotisena käyttöautona. Monta kommervenkkiä ja muutama kolhukin tuolle noin 50tkm taipaleelle mahtui, aina ei niin hymyilyttänyt koko auto. Joskus vuonna 2000 oli ajelut niiltä osin ajeltu. Vuosien mittaan laiskistunut moottori söi öljyä niin että hirvitti, ja bokserin säksätystä ei enää tahtonut erottaa kaiken kolinan ja kilinän seasta. Oli aika muunlaisten autojen, kunnes viime kesänä romuvarastoa inventoidessa kiinnittyi huomio purettuna olleen "varamoottorin" osiin, jotka seurasivat vuonna 1996 ostamani vaihtovirtalaturin mukana. Osat kun levitin pitkin tallin lattiaa, niin samassa olikin suunnitelma selvä. Budjetti on pysynyt noin puolentoista kertaa alkuperäisen suunnitelman mukaisena, lienen siis unohtanut jotain...

 

Eli ensi kesäksi on "vanha oikullinen" heräämässä henkiin astetta äreämpänä. Moottorin lisäksi on tullut uusittua joitakin alustan ja korin pisteosia. Tämän talven aikana on tarkoitus saada auto uuden moottorin voimin ajokuntoon, jotta voisi kesällä muutaman tuhannen mailin verran kurmuutella ja ajaa kone kunnolla sisään. Ensi talveksi on jo uudet päätähuimaavat suunnitelmat mielessä...?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...