Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Posted
1 hour ago, Tanhis said:

 

Ikävä sanoa mutta tähän vastakappaleeseen ei taida olla oikotietä onneen. Eli ei muutakuin peltiin reikä uuden vastakappaleen kehikon rakennus vanhan pettäneen tilalle ja kenties vastakappaleen onginta pilarin pohjalta ja sitten pelti takaisin kasaan hitsaamalla.

Ei ole siitä on kyse, että se olisi ruosteessa, vaan joku on tarvinnut sen palikan joskus. Pähkäilen sitä, millä ton palikan saa pois ja paikalleen.

Posted
35 minutes ago, EetuP said:

Ei ole siitä on kyse, että se olisi ruosteessa, vaan joku on tarvinnut sen palikan joskus. Pähkäilen sitä, millä ton palikan saa pois ja paikalleen.

Siis luultavasti se on siellä pilarin pohjalla. Ja tosiaan hitsaushommiksi menee poisottamisen ja takaisinlaittamisen kanssa.

Posted
4 minutes ago, Tanhis said:

Siis luultavasti se on siellä pilarin pohjalla. Ja tosiaan hitsaushommiksi menee poisottamisen ja takaisinlaittamisen kanssa.

Voi prkl. 😥

Posted

Saattaa kyllä muistkin tehdä tepposet, kun ei hetkeen ole kuplaa ollut kun on noita muita härveleitä. Mutta anyway jos siihen käsiksi pääsee niin etuluukun alta sieltä tuulilasille tulevan putken takaa.

Posted (edited)

Ei näy, ei tunnu siellä pohjalla. Kori on hyvinkin ehjä, ni siksi luulen että joku on tarvinnut sen, eli mun järjellä sen saa sieltä pois ilman väkivaltaa.

 

Edited by EetuP
Posted (edited)
23 minutes ago, EetuP said:

Ei näy, ei tunnu siellä pohjalla. Kori on hyvinkin ehjä, ni siksi luulen että joku on tarvinnut sen, eli mun järjellä sen saa sieltä pois ilman väkivaltaa.

 

Muistini mukaan ylemmät ja alemmat saranan vastakappaleet ovat (ainakin paksutolpassa) kiinni samalla tavalla pilarissa, eli pienten keskikohdasta pistehitsattujen pellinlipareiden takana. Ylemmän vastakappaleen saa pois taittamalla liparetta ja vetämällä sen pois, alemman saisi samalla tavalla jos pilarin jalkatilan puolta ei olisi.

 

Nuo lipareet on kiinnitetty verraten heikosti pistehitsein eli periaatteessa se liparekin voi olla irronnut. Ja vaikka lipare olisi vielä paikallaan, vastakappaleen pujottaminen paikalleen ei onnistune ilman kotelon avaamista. Voisiko se vastakappale olla vain pyörähtänyt sellaiseen asentoon että sitä ei näe oven kiinnityspulttien reijistä?

Edited by Paksu-Tolppa
Posted

20200421_151837.thumb.jpg.8d30cd44b25102fa86f73e3b031b9572.jpg

Kiitos ja anteeksi. Nyt sain tilaa sen verran, että näen. Se on pelkästään tommosilla peltilipareilla kiinni. En löydä toista sieltä pilarista, joten irrotan ton tiputtamatta ja teen peilikuvan.

Posted (edited)
1 hour ago, EetuP said:

20200421_151837.thumb.jpg.8d30cd44b25102fa86f73e3b031b9572.jpg

Kiitos ja anteeksi. Nyt sain tilaa sen verran, että näen. Se on pelkästään tommosilla peltilipareilla kiinni. En löydä toista sieltä pilarista, joten irrotan ton tiputtamatta ja teen peilikuvan.

 

Onkohan ylä- ja alasaranoiden vastakappaleissa sama jako eli ovatko identtisiä? Sattuukohan tuo (kuvat alla) olemaan oikea, mustaakseni peräisin 1965-1966 Kuplasta. Vaakasuunnassa reikien etäisyys n. 40 mm (mitattuna reikien keskeltä) ja n. 31 mm. Pystysuunnassa reikien etäisyys n. 35 mm. Kierteet näyttävät ehjiltä. Peilikuvissahan on eroa vain tuon jyysteen jossa on kierre osalta. Löytyi vain tämä yksi.

 

Jos on oikeanlainen niin voisin vaikka lähettää tuon kirjepostina.

 

EDIT: Taitaa olla minun kuvissa kappale ylösalaisin sinun kuvaan nähden.

 

YV / O4O54O736neljä

IMG_3284.JPG

IMG_3285.JPG

Edited by Paksu-Tolppa
Posted

20200424_191930.thumb.jpg.253ccd0bdba3bb49bf581bcc0d5b90dc.jpg

Mites tää homma oikeaoppisesti tehdään? Ja kierre tuolla akselin päässä ei taida olla normi M8? Ostin avatun paketin ja pultit puuttuu.

 

Posted

Kasaamassa kuplan pallonivel-etuakselia.
Mitä rasvaa pallonivelien ja epäkeskomutterin kartioihin tulisi laittaa? Vai kuuluuko joka paikkaan ollenkaan? Sen verran ryytyneitä näyttää kaikki vanhat asennukset olevan.
Muissa autoissa, lähinnä koiranluita vaihtaessa, olen käyttänyt kuparivaseliinia.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted
15 minutes ago, Ramska said:

Kasaamassa kuplan pallonivel-etuakselia.
Mitä rasvaa pallonivelien ja epäkeskomutterin kartioihin tulisi laittaa? Vai kuuluuko joka paikkaan ollenkaan? Sen verran ryytyneitä näyttää kaikki vanhat asennukset olevan.
Muissa autoissa, lähinnä koiranluita vaihtaessa, olen käyttänyt kuparivaseliinia.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kyllä sinne jotain liukastetta kannattaa laitta, jotta on helpompi purkaa. Kuparitahnaa on hyvä.

  • Like 1
Posted (edited)

Minkä kokonen sylinteri tohon kuuluisi? Työntömitta näyttää tuolta kohdalta 89.5mm. 

Vai oiskos pitäny mitata tuosta huullooksesta..siitä mitta isompi.

IMG_20200428_174930.jpg

Edited by mikasa
Posted
On 4/24/2020 at 7:22 PM, EetuP said:

20200424_191930.thumb.jpg.253ccd0bdba3bb49bf581bcc0d5b90dc.jpg

Mites tää homma oikeaoppisesti tehdään? Ja kierre tuolla akselin päässä ei taida olla normi M8? Ostin avatun paketin ja pultit puuttuu.

 

Tuuma mitotuksen pultti.

Posted

Aloin vaihtaa tiivisteitä ja innoissani revin noi alumiinilistat pois vanhoista, enkä huomannut kattoo miten päin toi päät yhdistä klipsi oli. Eli siis meneekö toi koukkupää tonne tiivisteuraan vaiko noin päin kun kuvassa? Googlettamalla löysin vain ristiriitasia vastauksia. En tiedä onko tolla asennolla kauheesti seksuaalista merkitystä mutta kiva kun menis niinku kuuluis.

IMG_20200504_203401.jpg

Posted

Mikä on tämä liitin AR-koneessa ja minne sen kuuluu mennä?

Johdon toinen pää menee vauhtipyörän taakse ja siellä on ilmeisesti joku anturi.

outoliitin_LI.jpg

Posted

Vastailen itse itselleni. Todennäköisesti anturi kertoo TDC:n ja tieto pitäisi mennä diagnostiikkapistokkeeseen. Missä ko. liitin pitäisi olla, niin siitä ei ole toistaiseksi tietoa. Koneen käynnin kannalta ilmeisesti täysin tarpeeton juttu.

Posted
7 hours ago, tijula said:

Vastailen itse itselleni. Todennäköisesti anturi kertoo TDC:n ja tieto pitäisi mennä diagnostiikkapistokkeeseen. Missä ko. liitin pitäisi olla, niin siitä ei ole toistaiseksi tietoa. Koneen käynnin kannalta ilmeisesti täysin tarpeeton juttu.

Omissa koneprojekteissa se on jätetty pois...ei ole aiheuttanut ongelmia.

Posted
12 hours ago, tijula said:

Mikä on tämä liitin AR-koneessa ja minne sen kuuluu mennä?

Johdon toinen pää menee vauhtipyörän taakse ja siellä on ilmeisesti joku anturi.

outoliitin_LI.jpg

Jos jostain löydät alkuperäisen diagnostiikka koneen niin silloin tuo olisi hyvä olla paikallaan. Mutta 99,9% tapauksissa täysin turhake ja anturin voi korvata vaikapa muovitulpalla.

Posted
7 hours ago, tijula said:

Vastailen itse itselleni. Todennäköisesti anturi kertoo TDC:n ja tieto pitäisi mennä diagnostiikkapistokkeeseen. Missä ko. liitin pitäisi olla, niin siitä ei ole toistaiseksi tietoa. Koneen käynnin kannalta ilmeisesti täysin tarpeeton juttu.

Juuri noin. Muistaakseni pistoke on tulipellissä vasemmassa yläkulmassa.

Posted
On 5/4/2020 at 8:43 PM, Rusakkoporo said:

Aloin vaihtaa tiivisteitä ja innoissani revin noi alumiinilistat pois vanhoista, enkä huomannut kattoo miten päin toi päät yhdistä klipsi oli. Eli siis meneekö toi koukkupää tonne tiivisteuraan vaiko noin päin kun kuvassa? Googlettamalla löysin vain ristiriitasia vastauksia. En tiedä onko tolla asennolla kauheesti seksuaalista merkitystä mutta kiva kun menis niinku kuuluis.

IMG_20200504_203401.jpg

 

Ite laittasin just toisin päin kuin mitä kuvassa on menossa.

Posted

Hey, onko muilla tullut tankin suodatinta vaihtaessa vastaan tällästä tankinlähtöä kuin jaetussa kuvassa? https://aircooled.fi/tuote/1394/polttoainetankin-lahtoputkisarja-t12-861479

Tollasen lähtösarjan oon tilannut tilalle mutta multa puuttuu ainakin kiinnitysmutteri. Eli mitähän mä nyt teen? en tiiä uskallanko vaan vääntää tosta lähdöstä, näyttää kiinteältä eli silloin tässä ei varmaan oo sitä tankin sisäistä suodatinta? Vai onko jollain varmaa tietoa että kyseessä on vaihdettavia osia ilman juottamista?

DSC_0799[1].JPG

Posted
9 hours ago, Kahviäijä said:

Hey, onko muilla tullut tankin suodatinta vaihtaessa vastaan tällästä tankinlähtöä kuin jaetussa kuvassa? https://aircooled.fi/tuote/1394/polttoainetankin-lahtoputkisarja-t12-861479

Tollasen lähtösarjan oon tilannut tilalle mutta multa puuttuu ainakin kiinnitysmutteri. Eli mitähän mä nyt teen? en tiiä uskallanko vaan vääntää tosta lähdöstä, näyttää kiinteältä eli silloin tässä ei varmaan oo sitä tankin sisäistä suodatinta? Vai onko jollain varmaa tietoa että kyseessä on vaihdettavia osia ilman juottamista?

DSC_0799[1].JPG

En muista miten noi palliksissa olivat, mutta sen verran kiinteältä näyttää että jos se ei tuolta vuoda niin jättäisi paikalleensa.

Posted
12 minutes ago, Tanhis said:

En muista miten noi palliksissa olivat, mutta sen verran kiinteältä näyttää että jos se ei tuolta vuoda niin jättäisi paikalleensa.

Kahdenlaisia palliksen tankkeja olen nähnyt. Vanhemmissa toi irroitettava liitin ja uudemmissa kiinteästi tankin pohjassa oleva. Ei kannata vääntää.

Posted

Kuplassani -66 1300  solex 30 pict 1  kaasuttimessa on yhden ruuvin alla alumiininen pellin soiro jossa on jotakin numeroita ( voi olla kirjaimiakin)

Mitä tieto tai tarkoitusta noilla numeroilla on. 

  • 3 weeks later...
Posted

Mulla on työn alla 74:n vaihdelaatikon kannatinkumien vaihto. Millä opilla tuon etukannakkeen saa irti? Laatikkoa pitäs saada rutkasti taaksepäin, mutta paljonko on tarpeeksi? Mulla on kone irti, mutta edelleen auton alla ja sen pitäs kai riittää tässä tapauksessa vai onko se uitettava alta pois?

Posted

As21 merkintä lohkon kyljessä. Laturinjalan alla kierrätys merkki ja uusi stanssi ab?

Sylinterin sisähalkaisija 77.

Takakannakepaikat löytyy. 

En tiedä onko auottu moottoria jälkeenpäin.

Onkohan 64 iskulla? 

Sylinterin päät ns. Kauluksella. 

Onko ollut 69 iskulla 77mm sarjoja?

Posted
Mulla on työn alla 74:n vaihdelaatikon kannatinkumien vaihto. Millä opilla tuon etukannakkeen saa irti? Laatikkoa pitäs saada rutkasti taaksepäin, mutta paljonko on tarpeeksi? Mulla on kone irti, mutta edelleen auton alla ja sen pitäs kai riittää tässä tapauksessa vai onko se uitettava alta pois?
Vetariputket kannattaa irrottaa jousilatoista, muuten on aika tiukka vääntää laatikkoa tarpeeksi taaksepäin, ja tietysti vaihteensiirtotanko takapenkin alta luonnollisesti..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...