Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Posted
7 hours ago, Twn Cornet said:

Vanhoissa 6v tyhjäkäynnin mangeettiventtiilin päässä on pieni ruuvi  (noin 3mm)

Miksi siinä on se ruuvi. ?  

 

Oikein vanhoissa oli johdotkin ruuveilla kiinni (siis ulkopäässä) ja siis jossain siellä ruuvin alla reikä johon johto tulee. Vähän uudemmissa on lattaliittimet ajamassa samaa asiaa. Jos se ruuvi on sisäpäässä niin sitten pitää nostaa kädet pystyyn, ei tietoa.

Posted
9 hours ago, Kharon said:

 

Oikein vanhoissa oli johdotkin ruuveilla kiinni (siis ulkopäässä) ja siis jossain siellä ruuvin alla reikä johon johto tulee. Vähän uudemmissa on lattaliittimet ajamassa samaa asiaa. Jos se ruuvi on sisäpäässä niin sitten pitää nostaa kädet pystyyn, ei tietoa.

Tuossa kuvassa näkyy tuo ruuvi nr 2.   (sain jo vastauksen joten asia selvisi minulle )

unnamed.jpg

Posted
1 hour ago, Twn Cornet said:

Tuossa kuvassa näkyy tuo ruuvi nr 2.   (sain jo vastauksen joten asia selvisi minulle )

 

Katos, tuommoista ei ole nähtykään aikaisemmin. Kiitos kuvasta.

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Onkos kokemuksia 92mm thick wall sylintereistä?

Saako tehtyä "luotettavan" miedon katumoottorin vai onko syytä pysyä suoraa 90.5mm sylintereissä?

Posted
1 hour ago, Vainika said:

Onkos kokemuksia 92mm thick wall sylintereistä?

Saako tehtyä "luotettavan" miedon katumoottorin vai onko syytä pysyä suoraa 90.5mm sylintereissä?

Saa luotettavan vaikka tiukemmankin katumoottorin. Tai luotettavan kisamoottorinkin.

  • Like 1
Posted
1 hour ago, Tutkija said:

Saa luotettavan vaikka tiukemmankin katumoottorin. Tai luotettavan kisamoottorinkin.

 

Kiitos näillä tiedoilla eteenpäin kone hommaa.

 

Posted
On 11/4/2020 at 8:52 PM, mikko k said:

 

Kolmossylinterin vasempaan ylänurkkaan. Eli kuljettajan puolen etummainen ylhäällä.

Pitääkö tämä jäädä saman pituiseksi kuin noi muut keskipitkät vai kuuluuko jäädä yhtä ulos kun muut pitkät?

Posted
43 minutes ago, Jodde said:

Pitääkö tämä jäädä saman pituiseksi kuin noi muut keskipitkät vai kuuluuko jäädä yhtä ulos kun muut pitkät?


Samanpituiseksi kuin muut keskipitkät, eli uloimmaiset ylänurkissa. Muut pitkät tulee alariveihin ja lyhyimmät keskimmäisiin ylös.

Posted
7 minutes ago, mikko k said:


Samanpituiseksi kuin muut keskipitkät, eli uloimmaiset ylänurkissa. Muut pitkät tulee alariveihin ja lyhyimmät keskimmäisiin ylös.

Kiitos, taitaa olla toi casesaveri liian paljon ulkona enkä saa sitä pitkä pinna pulttia tarpeeksi sisään. Missä tän saisi korjattua, kun ei omat sepän taidot riitä siihen. 

IMG_20211221_135612.jpg

Posted

Jos koesovitat pyttyjä, kansia ja keinuvipuja paikalleen, niin näet onko pidemmälle jäävästä pinnapultista edes mitään ongelmaa, tuskin tässä tapauksessa. Pultin pituus ei oo ihan nöpönuukaa - ellet oo tekemässä tosi kapeaa konetta (ts. paljon lasketut kannet) joissa pinnapultin pää voi alkaa ottaa kiinni keinuvipuihin. Tässä tapauksessa varmaan hyvinkin teoreettinen ongelma.

 

Pinnapulttia voi lyhentää ihan vaikka rautasahalla / rälläkällä.

 

Toinen mikä kannattaa tarkastaa, on se, että pytyt menee pohjaan asti lohkoon, kun toisinaan ne jää lohkon vastepinnastaan kantamaan just näihin casesavereiden ulommas jääneisiin päihin. Sitten vaan pytystä vingulla tai viilalla siihen vastepintaan pieni väistö casesaverin kohdalle.

  • Like 2
Posted
1 hour ago, Jodde said:

Kiitos, taitaa olla toi casesaveri liian paljon ulkona enkä saa sitä pitkä pinna pulttia tarpeeksi sisään. Missä tän saisi korjattua, kun ei omat sepän taidot riitä siihen. 

IMG_20211221_135612.jpg


Tuohon voi nyt laittaa samanmittaisen kuin muissakin ylänurkissa. Ellei itsellä ole niin palstalta varmaan löytyy.

 

Ja noi vastepinnat kannattaa tarkistaa kuten Puavo tuossa edellä mainitsi.

  • Like 1
  • 3 months later...
Posted

Tyhmä kysymys, mutta kun ei vaan enään itse muista kun ei ole tullut jakajien kanssa pelattua hetkeen. 

Kumpi napa tässä bilteman puolassa olikaan plussa ja kumpi miinus? Niitä kun ei ole millään merkattu.

20220402_134951.jpg

Posted
56 minutes ago, Matti-Pekka said:

Ei sillä ole väliä kumpaan kumman laittaa.

Ok, kiitos. 

Hieman arvelin että sillä ei mitään väliä ole, mutta kun en vain enään muistanut.

  • 1 month later...
Posted

Kysytääs taas tyhmiä, niin säästyy aikaa ja ärräpäitä...

 

Pitäis vaihtaa alapallonivelen suojakumi.

Millä kikalla saan tuon tapin läpi reiästä, jotta pääsen kumiin käsiksi?

Mitä kaikkea pitää avata / irroittaa?

DSC_2362.JPG

Posted

Ei siitä mitään tarvitse lisää irroittaa, ehkä iskari jos haluaa paremmin liikevaraa. Itse olen nuo irroittanut lyömällä porakiilan sinne ala ja yläpallon mutterien väliin, on kartiolla reiässä kiinni. Laita mutteri löysälle takaisin suojaksi.

 

myydäänhän tarkoitukseen oikeitakin työkaluja, mutta onnistuu noinkin.

  • Like 1
Posted

Voipi olla ettei tarvitse muutakuin pajavasaralla reilun kopautuksen tuohon olka-akselin kylkeen missä kartio kiinni.

Posted (edited)

Nyt olisi tulossa weber ict34 kaasarit nurkkiin. Olisiko kenelläkään tietoa sopiiko noihin paikalleen/tilan puolesta teollisuuskoneen öljykylpysuodattimet?(jos ei niin mitkä käy, 30hp?) Kuplaan olisi mahdutettava. Imusarjoina ovat cb:n valmisteet jotka tuovat kaasarit uudemman mallin puhallinkopan torvien sivuille.

Edited by jarkki86
  • 4 weeks later...
Posted

Pyöritä toiseen suuntaan niin ei hiilet ahdista vastaa tai ota hiilet irti kollektorista. Muuten ei pysty sanomaan onko laakerivikaa. Mut epäilisin et on laakerivikaa kun pysähtyy noin nopeesti.

  • 4 weeks later...
Posted

En löytänyt hakutoiminnolla oikein vastaavasta vaivasta keskustelua…

mutta kyseessä pallokeulan voimansiirron jyrinä kun veto päällä. Toiseen suuntaan (oikealle) kääntäessä katoaa täysin, ja siis käytännössä suoralla tieosuudella pienellä ratin käännöllä saa jyrinän esiin ja pois. Voiko vetarin nivel aiheuttaa moisen äänen vai pitääkö lähteä etsimään syytä syvemmältä askista (tai muualta). Alusta on vakiokorkuinen, samoin kone ja laatikko vakiota. Kytkin vaihdettu nykyaikaiseen 700km sitten…

Posted
59 minutes ago, JRi said:

En löytänyt hakutoiminnolla oikein vastaavasta vaivasta keskustelua…

mutta kyseessä pallokeulan voimansiirron jyrinä kun veto päällä. Toiseen suuntaan (oikealle) kääntäessä katoaa täysin, ja siis käytännössä suoralla tieosuudella pienellä ratin käännöllä saa jyrinän esiin ja pois. Voiko vetarin nivel aiheuttaa moisen äänen vai pitääkö lähteä etsimään syytä syvemmältä askista (tai muualta). Alusta on vakiokorkuinen, samoin kone ja laatikko vakiota. Kytkin vaihdettu nykyaikaiseen 700km sitten…

Voi olla pyöränlaakeri

Posted
7 minutes ago, x-pj said:

Voi olla pyöränlaakeri

Siltä se kuulostaa mutta tuo että kuuluu vain kun veto on päällä 🤔

Posted
1 hour ago, Kemin Karavaanari said:

Vetarit on molemmista päistä ihan vaan pulteilla kiinni pyörännavassa sekä vaihteistossa. Irrotus, putsaus ja rasvaus. Helppo huolto.

 

Itse tein saman Toukokuussa kun äänsi.

Kiitos. Minkälaista ääntä piti? Meillä tosiaan pitää kunnon jyrinää...

Posted
On 7/7/2022 at 1:51 PM, Kemin Karavaanari said:

Aika vastaavat oireet kun sinulla ja tuli aika ykskaks. Uudet rasvat ja ollut hiljaa parituhatta kilsaa.

Tällä kertaa vika ei ollut vetarin- eikä pyörän laakereissa, vaan takanavan pultti oli (edellisen omistajan jäljiltä) löysällä ja pikkuhiljaa syönyt itselleen enemmän ja enemmän ”pelivaraa”.

Uusi kruunumutteri + oikea momentti poisti jyrinän ja taas voi nauttia pelkästä tuulen suhinasta ohjaajan paikalla 😊

  • Like 2
Posted
22 hours ago, JRi said:

Tällä kertaa vika ei ollut vetarin- eikä pyörän laakereissa, vaan takanavan pultti oli (edellisen omistajan jäljiltä) löysällä ja pikkuhiljaa syönyt itselleen enemmän ja enemmän ”pelivaraa”.

Uusi kruunumutteri + oikea momentti poisti jyrinän ja taas voi nauttia pelkästä tuulen suhinasta ohjaajan paikalla 😊

Suosittelen tarkkailemaan löystyykö mutteri uudestaan. Näillä kun vähän ollut tapana uusia vika sitten kun se kerran on syönyt itsensä löysäksi ja jatkuva vika korjaantuu Navan/rummun ja kruunumutterin vaihdolla tai pahimmillaanvoi vaatia jopa nysän vaihdon.

Posted
5 hours ago, Tanhis said:

Suosittelen tarkkailemaan löystyykö mutteri uudestaan. Näillä kun vähän ollut tapana uusia vika sitten kun se kerran on syönyt itsensä löysäksi ja jatkuva vika korjaantuu Navan/rummun ja kruunumutterin vaihdolla tai pahimmillaanvoi vaatia jopa nysän vaihdon.

Kiitos vinkistä, pitääpä tarkkailla. Voihan se 55 vuotta saada metallin väsymään… nyt tosiaan mutteri vaihdettu uuteen tarvike-malliin. Vanha oli varmaan orginaali kun isompaa kaliiberia

  • 1 year later...
Posted

Kysellääs tällä kertaa sytytystulpista... Motonet tarjoaa tulppaa niin pitkällä kuin lyhyellä kierteelläkin pallokeulaan. Kun ei ole sen suurempaa kokemusta type1 moottoreista ja niiden kansista, niin onko oikeasti olemassa erilaisia kansia joihin toisiin menee pidemmällä kierteellä olevat tulpat? 

Posted (edited)
3 hours ago, JRi said:

Mutta lähtökohtaisesti oletuksena perus VW-vakio kansi on siis lyhyellä kierteellä? 

Type1 koneessa kyllä.

Type4 koneessa ei.

 

Eli type1 kone pystyjäähdytyksellä, type4 kone päätyjäähdytyksellä.

 

Pallista saanut molemmilla koneilla.

Edited by Tanhis
Posted (edited)

Jos on ihan outoa niin tarkennuksena ei sekota sitte type 3 koneeseen joka on type 1 mutta päätyjäähdytyksellä.
Type 4 kone helppo tunnistaa pakoaukoista jotka on alaspäin, type1,3 jne eteen/taakse.

Edited by SamiO
Posted
28 minutes ago, SamiO said:

Jos on ihan outoa niin tarkennuksena ei sekota sitte type 3 koneeseen joka on type 1 mutta päätyjäähdytyksellä.
Type 4 kone helppo tunnistaa pakoaukoista jotka on alaspäin, type1,3 jne eteen/taakse.

Tietty palliksisssa ei type 3 konetta ole tehtaan puolesta ollut, mutta kait sellaisiakin sinne perään on nostettu.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...