Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Recommended Posts

7 hours ago, Twn Cornet said:

Vanhoissa 6v tyhjäkäynnin mangeettiventtiilin päässä on pieni ruuvi  (noin 3mm)

Miksi siinä on se ruuvi. ?  

 

Oikein vanhoissa oli johdotkin ruuveilla kiinni (siis ulkopäässä) ja siis jossain siellä ruuvin alla reikä johon johto tulee. Vähän uudemmissa on lattaliittimet ajamassa samaa asiaa. Jos se ruuvi on sisäpäässä niin sitten pitää nostaa kädet pystyyn, ei tietoa.

Link to comment
9 hours ago, Kharon said:

 

Oikein vanhoissa oli johdotkin ruuveilla kiinni (siis ulkopäässä) ja siis jossain siellä ruuvin alla reikä johon johto tulee. Vähän uudemmissa on lattaliittimet ajamassa samaa asiaa. Jos se ruuvi on sisäpäässä niin sitten pitää nostaa kädet pystyyn, ei tietoa.

Tuossa kuvassa näkyy tuo ruuvi nr 2.   (sain jo vastauksen joten asia selvisi minulle )

unnamed.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...
On 11/4/2020 at 8:52 PM, mikko k said:

 

Kolmossylinterin vasempaan ylänurkkaan. Eli kuljettajan puolen etummainen ylhäällä.

Pitääkö tämä jäädä saman pituiseksi kuin noi muut keskipitkät vai kuuluuko jäädä yhtä ulos kun muut pitkät?

Link to comment
43 minutes ago, Jodde said:

Pitääkö tämä jäädä saman pituiseksi kuin noi muut keskipitkät vai kuuluuko jäädä yhtä ulos kun muut pitkät?


Samanpituiseksi kuin muut keskipitkät, eli uloimmaiset ylänurkissa. Muut pitkät tulee alariveihin ja lyhyimmät keskimmäisiin ylös.

Link to comment
7 minutes ago, mikko k said:


Samanpituiseksi kuin muut keskipitkät, eli uloimmaiset ylänurkissa. Muut pitkät tulee alariveihin ja lyhyimmät keskimmäisiin ylös.

Kiitos, taitaa olla toi casesaveri liian paljon ulkona enkä saa sitä pitkä pinna pulttia tarpeeksi sisään. Missä tän saisi korjattua, kun ei omat sepän taidot riitä siihen. 

IMG_20211221_135612.jpg

Link to comment

Jos koesovitat pyttyjä, kansia ja keinuvipuja paikalleen, niin näet onko pidemmälle jäävästä pinnapultista edes mitään ongelmaa, tuskin tässä tapauksessa. Pultin pituus ei oo ihan nöpönuukaa - ellet oo tekemässä tosi kapeaa konetta (ts. paljon lasketut kannet) joissa pinnapultin pää voi alkaa ottaa kiinni keinuvipuihin. Tässä tapauksessa varmaan hyvinkin teoreettinen ongelma.

 

Pinnapulttia voi lyhentää ihan vaikka rautasahalla / rälläkällä.

 

Toinen mikä kannattaa tarkastaa, on se, että pytyt menee pohjaan asti lohkoon, kun toisinaan ne jää lohkon vastepinnastaan kantamaan just näihin casesavereiden ulommas jääneisiin päihin. Sitten vaan pytystä vingulla tai viilalla siihen vastepintaan pieni väistö casesaverin kohdalle.

  • Like 2
Link to comment
1 hour ago, Jodde said:

Kiitos, taitaa olla toi casesaveri liian paljon ulkona enkä saa sitä pitkä pinna pulttia tarpeeksi sisään. Missä tän saisi korjattua, kun ei omat sepän taidot riitä siihen. 

IMG_20211221_135612.jpg


Tuohon voi nyt laittaa samanmittaisen kuin muissakin ylänurkissa. Ellei itsellä ole niin palstalta varmaan löytyy.

 

Ja noi vastepinnat kannattaa tarkistaa kuten Puavo tuossa edellä mainitsi.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...

Tyhmä kysymys, mutta kun ei vaan enään itse muista kun ei ole tullut jakajien kanssa pelattua hetkeen. 

Kumpi napa tässä bilteman puolassa olikaan plussa ja kumpi miinus? Niitä kun ei ole millään merkattu.

20220402_134951.jpg

Link to comment
56 minutes ago, Matti-Pekka said:

Ei sillä ole väliä kumpaan kumman laittaa.

Ok, kiitos. 

Hieman arvelin että sillä ei mitään väliä ole, mutta kun en vain enään muistanut.

Link to comment
  • 1 month later...

Kysytääs taas tyhmiä, niin säästyy aikaa ja ärräpäitä...

 

Pitäis vaihtaa alapallonivelen suojakumi.

Millä kikalla saan tuon tapin läpi reiästä, jotta pääsen kumiin käsiksi?

Mitä kaikkea pitää avata / irroittaa?

DSC_2362.JPG

Link to comment

Ei siitä mitään tarvitse lisää irroittaa, ehkä iskari jos haluaa paremmin liikevaraa. Itse olen nuo irroittanut lyömällä porakiilan sinne ala ja yläpallon mutterien väliin, on kartiolla reiässä kiinni. Laita mutteri löysälle takaisin suojaksi.

 

myydäänhän tarkoitukseen oikeitakin työkaluja, mutta onnistuu noinkin.

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

Nyt olisi tulossa weber ict34 kaasarit nurkkiin. Olisiko kenelläkään tietoa sopiiko noihin paikalleen/tilan puolesta teollisuuskoneen öljykylpysuodattimet?(jos ei niin mitkä käy, 30hp?) Kuplaan olisi mahdutettava. Imusarjoina ovat cb:n valmisteet jotka tuovat kaasarit uudemman mallin puhallinkopan torvien sivuille.

Edited by jarkki86
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

En löytänyt hakutoiminnolla oikein vastaavasta vaivasta keskustelua…

mutta kyseessä pallokeulan voimansiirron jyrinä kun veto päällä. Toiseen suuntaan (oikealle) kääntäessä katoaa täysin, ja siis käytännössä suoralla tieosuudella pienellä ratin käännöllä saa jyrinän esiin ja pois. Voiko vetarin nivel aiheuttaa moisen äänen vai pitääkö lähteä etsimään syytä syvemmältä askista (tai muualta). Alusta on vakiokorkuinen, samoin kone ja laatikko vakiota. Kytkin vaihdettu nykyaikaiseen 700km sitten…

Link to comment
59 minutes ago, JRi said:

En löytänyt hakutoiminnolla oikein vastaavasta vaivasta keskustelua…

mutta kyseessä pallokeulan voimansiirron jyrinä kun veto päällä. Toiseen suuntaan (oikealle) kääntäessä katoaa täysin, ja siis käytännössä suoralla tieosuudella pienellä ratin käännöllä saa jyrinän esiin ja pois. Voiko vetarin nivel aiheuttaa moisen äänen vai pitääkö lähteä etsimään syytä syvemmältä askista (tai muualta). Alusta on vakiokorkuinen, samoin kone ja laatikko vakiota. Kytkin vaihdettu nykyaikaiseen 700km sitten…

Voi olla pyöränlaakeri

Link to comment
7 minutes ago, x-pj said:

Voi olla pyöränlaakeri

Siltä se kuulostaa mutta tuo että kuuluu vain kun veto on päällä 🤔

Link to comment
1 hour ago, Kemin Karavaanari said:

Vetarit on molemmista päistä ihan vaan pulteilla kiinni pyörännavassa sekä vaihteistossa. Irrotus, putsaus ja rasvaus. Helppo huolto.

 

Itse tein saman Toukokuussa kun äänsi.

Kiitos. Minkälaista ääntä piti? Meillä tosiaan pitää kunnon jyrinää...

Link to comment
On 7/7/2022 at 1:51 PM, Kemin Karavaanari said:

Aika vastaavat oireet kun sinulla ja tuli aika ykskaks. Uudet rasvat ja ollut hiljaa parituhatta kilsaa.

Tällä kertaa vika ei ollut vetarin- eikä pyörän laakereissa, vaan takanavan pultti oli (edellisen omistajan jäljiltä) löysällä ja pikkuhiljaa syönyt itselleen enemmän ja enemmän ”pelivaraa”.

Uusi kruunumutteri + oikea momentti poisti jyrinän ja taas voi nauttia pelkästä tuulen suhinasta ohjaajan paikalla 😊

  • Like 2
Link to comment
22 hours ago, JRi said:

Tällä kertaa vika ei ollut vetarin- eikä pyörän laakereissa, vaan takanavan pultti oli (edellisen omistajan jäljiltä) löysällä ja pikkuhiljaa syönyt itselleen enemmän ja enemmän ”pelivaraa”.

Uusi kruunumutteri + oikea momentti poisti jyrinän ja taas voi nauttia pelkästä tuulen suhinasta ohjaajan paikalla 😊

Suosittelen tarkkailemaan löystyykö mutteri uudestaan. Näillä kun vähän ollut tapana uusia vika sitten kun se kerran on syönyt itsensä löysäksi ja jatkuva vika korjaantuu Navan/rummun ja kruunumutterin vaihdolla tai pahimmillaanvoi vaatia jopa nysän vaihdon.

Link to comment
5 hours ago, Tanhis said:

Suosittelen tarkkailemaan löystyykö mutteri uudestaan. Näillä kun vähän ollut tapana uusia vika sitten kun se kerran on syönyt itsensä löysäksi ja jatkuva vika korjaantuu Navan/rummun ja kruunumutterin vaihdolla tai pahimmillaanvoi vaatia jopa nysän vaihdon.

Kiitos vinkistä, pitääpä tarkkailla. Voihan se 55 vuotta saada metallin väsymään… nyt tosiaan mutteri vaihdettu uuteen tarvike-malliin. Vanha oli varmaan orginaali kun isompaa kaliiberia

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...